• Ei tuloksia

Hulluuden turhan synkkä historia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hulluuden turhan synkkä historia näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4

69

ten mieheydestä sisällissodan jäl-

keen” valkoisten miesten näke- myksiä kunnollisesta työmiehestä keväällä 1918. Kaihovirta toteaa, että punaisista annetuissa lausun- noissa kunnollinen mies oli per- heellinen ja joutunut punakaartiin harhaanjohdettuna tai jopa pako- tettuna. Nuorten miesten kohdalla punakaartilaisuus saatettiin tulkita seikkailunhalusta tai uhkarohkeu- desta johtuneeksi. Vaaralliset mie- het olivat väkivaltaisia yllyttäjiä ja agitaattoreita, eikä heidän kohdal- laan perheellisyys noussut lieventä- väksi seikaksi.

Itsenäisyyden ajan alkuun si- joittuvat myös Anders Ahlbäckin ja Seija-Leena Nevala-Nurmen artik- kelit. Ahlbäckin artikkeli ”Taistelu mieheyden militarisoinnista itse- näisyyden alkuvuosina” käsittelee suomalaisen armeijan muodosta- miseen liittyviä poliittisia keskus- teluja. Näkemykset puolustusjär- jestelmän muodosta ja tarpeelli- suudesta sekä suomalaisen miehen luonteesta ja ominaisuuksista ero- sivat vahvasti toisistaan poliittisen vasemmiston, keskustan ja oikeis- ton puheenvuoroissa. Asevelvol- lisuusarmeija kuitenkin perustet- tiin, vaikka sotilaskoulutusta pi- dettiin raaistavana ja moraalises- ti rappeuttavana. Kasarmielämän katsottiin myös opettavan maa- seudun nuorille miehille kaupun- kilaisten paheita. Toisaalta esitet- tiin kuitenkin oikeanlaisen kurin- alaisen koulutuksen kasvattavan ja kehittävän nuoria miehiä sekä ruu- miillisesti että henkisesti.

Nevala-Nurmi tarkastelee artik- kelissaan ”Suojeluskuntien soturit, isät ja pojat” suojeluskuntien mies- kuvaa ja -ihannetta. Porvarillisella suojeluskuntajärjestöllä oli 1930-lu- vulle tultaessa paikallisosasto jokai-

sella paikkakunnalla ja sen piiris- sä toimi satojatuhansia suomalai- sia. Miesten suojeluskuntaosastojen avuksi perustettiin naisjärjestö Lot- ta Svärd, jotta suojeluskuntamiesten ei tarvinnut tehdä naisten töitä, ku- ten vellinkeittoa, tiskaamista ja sii- voamista.

Miehillä ja naisilla oli järjestöissä selkeästi omat roolinsa ja tehtävän- sä. Erityisesti suojeluskuntalaitok- sen alkuaikoina toimintaa innosti soturi-ihanne, suojeluskuntalainen mies oli voimakas ja voittoisa isän- maan vartija. Myöhemmin suoje- luskunnan mies ihanne muuttui so- turista isäksi, joka toisaalta opet- ti omaa poikaansa ja suojeli omaa perhettään, toisaalta oli valmis puolustamaan omiaan myös kansa- kunnan tasolla. Vastuuntuntoisia ja osaavia mieskansalaisia kasvatettiin suojeluskun tien poikatyössä, jossa poikia koulutettiin urheilun, leik- kien, historian ja uskonnon avulla.

1930-luvun lopulla suuri osa suoje- luskuntapoikien harjoituksista liit- tyi sotilaskoulutukseen, myös am- pumaharjoitukset kuuluivat suoje- luskuntapoikien toimintaan.

Kiinnostava kokonaisuus

Edellä mainittujen artikkelien lisäk- si kirjoittajina ovat Marko Lamberg, Anu Lahtinen, Kustaa H. J. Vilkuna, Ann-Carin Östman, Ville Kivimä- ki ja Hanna Lindberg, joiden teks- tit ovat myös ansiokkaita. Näky- mätön sukupuoli -teoksessa miehiä ja miesihanteita tarkastellaan kato- liselta ajalta itsenäisen Suomen ai- kaan. Yksittäisiä miehiä ja miesryh- miä tarkastellaan oman aikakauten- sa kontekstissa. Vaikka teoksen ar- tikkelit ovat hiukan epätasaisia, kaikki kuitenkin puolustavat paik- kaansa erilaisten mieheyksien esit- telijöinä.

Kirjan lopussa on ensin jokaisen artikkelin loppuviitteistö ja viittei- den jälkeen artikke lien lähdeluet- telot. Tämä on kätevää silloin, kun lukemista ei halua katkaista, mut- ta varsin hankalaa, jos haluaisi esi- merkiksi nähdä artikkelissa esite- tyn väitteen lähteen, koska ensin on selattava artikke lien viiteluette- loita, sitten etsittävä kyseisen artik- kelin lähdeluettelo ja sieltä käytet- ty teos. Kirjan loppuun on koot- tu myös hyvät asia- ja henkilöha- kemistot. Pikku miinuksena voi todeta, että henkilöhakemistos- sa on aakkostusvirheitä. Toisaalta kirjan kansi on aivan mainio.

Toisinaan artikkelikokoelmiin pyritään ottamaan mukaan mah- dollisimman erilaisia tieteenalo- ja saman teeman puitteissa. Näky- mätön sukupuoli -teoksen artikke- leita yhdistää mieheyden käsitteen lisäksi historiallinen näkökulma.

Teos on monipuolinen ja mielen- kiintoinen kokonaisuus, joka sopii kenelle tahansa historiasta kiinnos- tuneelle.

Kirjoittaja on filosofian lisensiaatti, tie- tokirjailija ja kriitikko.

Hulluuden turhan synkkä historia

Niko Seppälä

Petteri Pietikäinen: Hulluuden historia. Gaudeamus 2013.

Oulun Yliopiston kulttuurihisto- rian aate- ja oppihistorian profes- sori Petteri Pietikäisen Hulluuden historia on Suomen Psykiatriyhdis- tyksen Toivo ja Häpeä -satavuotis- historiikin (ks. Tieteessä tapahtuu

(2)

70

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4

3/2014, 64–65) ohella toinen viime aikoina merkittävä mielentervey- den häiriöiden historiaa käsittele- vä suomenkielinen teos. Kun Toivo ja Häpeä painottui enemmän suo- malaisen psykiatrian historiaan, on Pietikäinen ottanut teoksessaan ajallisesti pidemmän ja kansainvä- lisemmän näkökulman.

Kirja jakautuu johdantolukuun sekä neljään osaan. Johdantoluvus- sa problematisoidaan – osin aihees- takin – poikkeavan käyttäytymisen määrittelyä sekä psykiatrian ja psy- kiatrisen diagnostiikan ongelmal- lista asemaa tieteen ja lääketieteen kentässä etenkin aiemmin. Neuro- tieteissä on saavutettu kuitenkin viime aikoina edistystä ja kirja an- taa problematiikasta ehkä todellis- ta pessimistisemmän kuvan – pie- ni katsaus aivan nykypäivään olisi ehkä ollut psykiatriaa tuntematto- malle tervetullut.

Ensimmäinen osa ”Poikkea- va käytös antiikista valistuksen ai- kaan” luo katsauksen poikkeavas- ta käyttäytymisestä ja siihen suh- tautumisesta alkaen varhaisista arkeologisista löydöistä ja antii- kin maailmankuvasta. Osassa kä- sitellään myös keskiajan näkemyk- siä hulluudesta: islamilaisen kult- tuurin valistunutta ja humaanista suhtautumista mielisairauteen se- kä kristillisen kulttuuriin suhtautu- mista, jossa osa mielisairaista näh- tiin paholaisen tai pahojen henkien riivaamina ja jotkut niin sanottui- na jumalaisina hulluina. Kirjoit- taja kuvaa myös monia keskiajan suggestiivisia ilmiötä, kuten tans- simaniaa ja noitavainoja, sekä va- listuksen ajan vähittäistä kehitys- tä hulluuden määrittelyn siir tyessä lopullisesti papeilta lääkäreille.

Hulluuden historian toinen osa

”Suuri murros: hulluuden medika-

lisoituminen 1800-luvulla” käsitte- lee ajanjaksoa 1700- ja 1800-luvun vaihteesta 1900-luvulle. 1800-lu- vun alkupuolelle oli ominaista ke- hitysoptimismi. Psykiatrian alka- essa muotoutua omaksi erikois- alakseen myös mielisairaalalaitos ja diagnostiikka kehittyvät. Vuo- sisata on voimakasta lääketieteen kehityksen aikaa – tartuntatautien syyt alkavat selvitä ja kirurgiset leikkaustekniikat kehittyvät. Kui- tenkin ratkaisevat tieteelliset läpi- murrot mielisairauksien syiden sel- vittämiseksi ja voittamiseksi jäävät edelleen saavuttamatta. Pessimis- mi alkaa vallata alaa vuosisadan loppuun mennessä, kun samaan aikaan yhteiskunnalliset asenteet poikkeavuutta kohtaan kovenevat.

Vammaiset ja vaivaiset nähdään enenevässä määrin kansakunnan hyvinvointia uhkaavana painolas- tina. Tässä osassa luodaan myös laaja ja yksityiskohtainen katsa- us tuolloiseen psykiatriseen diag- nostiikkaan ja sen historiaan sekä käydään läpi laajalti myös länsimai- sen mielisairaalalaitoksen historiaa keskiajalta viime vuosisadalle.

Kirjan kolmas osa ”Hulluuden hoito ja hallinta 1900-luvulla: Pu- heterapiaa, psykokirurgiaa ja pie- niä pillereitä”. Osassa luodaan kat- saus psykiatristen hoitomuotojen historiaan ja kehitykseen. Viime vuosisadalla monet edellisellä vuo- sisadalla syntyneet käsitteet, kuten skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö, täsmentyvät ja uu- sia diagnooseja, kuten psykopatia, syntyy. Osassa käsitellään monia dramaattisia ja kiinnostavia tapah- tumia ja ilmiöitä, kuten lobotomi- aa, sokkihoitojen historiaa, talido- midikatastrofia, LSD:n keksimis- tä ja kokeiluja sekä rauhoittavien lääkkeiden laajamittaista käyttöä

ja siihen liittyviä ilmiöitä 1960- ja 1970-luvulla. Muutama Suomeen liittyvä historiallisesti merkittävä tapahtuma kirjasta kuitenkin jää puuttumaan – juuri käyttöön otet- tuun psykoosilääke klotsapiiniin liittyvät kuolemantapaukset sekä lääkkeen yhtäkkinen kieltäminen kesällä 1975. Myös laaja-alainen sodanaikainen huumausaineiden käyttö ainakin Saksan ja Suomen armeijoissa sekä amfetamiinijoh- dannaisten lääkinnällinen käyt- tö sodan jälkeen olisivat ehkä an- sainneet huomiota siinä missä ko- tirouvien rauhoittavien lääkkei- den käyttö Yhdysvalloissa 1960- ja 1970-luvulla.

Hulluuden Historian viimeinen neljäs osa käsittelee toisaalta psy- kiat rian historian synkkiä puolia ja toisaalta vähittäistä myönteistä ke- hitystä länsimaisen edistysuskon ja vaurastumisen myötä. Alkuosa kä- sittelee rotuhygienian ja eugeniikan syntyä sekä nousua maailmanso tien välisenä aikana sekä näiden ilmiöi- den synkimpiä puolia – Suomes- sakin toteutettuja pakkosteriloin- teja sekä ääriesimerkkeinä natsi- Saksassa toteutettua vajaamielisten, mielisairaitten sekä kehitysvam- maisten surmaamista – niin sanot- tua eutanasiaohjelmaa. Osassa käsi- tellään myös sosiaalisten sekä rodul- listen tekijöiden merkitystä ja eriar- voisuutta psykiatrisessa hoidossa ja diagnostiikassa sekä psykiatrian väärinkäyttöä toisinajattelijoita vas- taan. Kirjassa esitellään myös har- voja säilyneitä psykiatristen potilai- den kokemuksia sairaaloiden tuol- loisesta alistavasta kulttuurista niin Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa kuin Suomessakin.

Lopussa kuvataan myös psykiat- riaan liittyviä myönteisiä suun- tauksia – humanistista filosofiaa,

(3)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4

71

jonka mukaan mielisairautta ei tu-

le erottaa ihmisestä ja hänen ko- kemuksestaan, sekä pyrkimykses- tä nähdä ihminen myös sairauden takana. Jo 1900-luvun alkupuolella laitoskokemukset antoivat sysäyk- sen mentaalihygieeniselle liikkeel- le, jonka tarkoituksen oli potilaiden hoidon ja kohtelun parantaminen sekä mielisairauksien ehkäisy. Va- litettavasti sotien välisenä aikana mielenterveyden häiriöiden en- naltaehkäisy genetiikan ja eugenii- kan keinoin nousi valta-asemaan.

1900-luvun alussa psykiatria al- koi ottaa ensiaskeleitaan myös Suo- messa. Vuosisadan vaihteessa pe- rustettiin ensimmäiset psykiatristen potilaiden asiaan ja ennaltaehkäise- vään mielenterveystyöhön keskitty- vät järjestöt. Vuosisadan alkupuo- liskolla alkoi psykiatrinen avohoi- totoiminta ja toisen maailmanso- dan jälkeen suomalainen psykiatria kansainvälistyi, psykiatrinen tut- kimus laajeni sekä psykoanalyytti- set ja psykoterapeuttiset suuntauk- set rantautuivat Suomeen. 1900-lu- vun loppupuoliskolla alettiin myös pohtia vaihtoehtoja suurimittaiselle laitoshoidolle ja aloitettiin psykiat- risen sairaalalaitoksen asteittainen purkaminen.

Viimeisessä osassa käsitellään myös sotien vaikutusta mielenter- veyteen ja psykiatristen potilaiden hoitoon sekä 1960-luvun antipsy- kiatrista liikettä, joka kritisoi mieli- sairauden käsitettä joko kieltämäl- lä käsitteen olemassaolon tai näke- mällä mielisairauden vastareaktio- na yhteiskunnan mielettömyyteen.

Antipsykiatrisen liikkeen kritiikil- lä oli myös paikkansa – lääkärei- den havaintoja ohjasi valmius näh- dä terve ihminen sairaana – potilai- den kohtelu oli yhä huonoa ja diag- nostiikka epämääräistä.

Loppuosassa sivutaan kysy- mystä mielenterveyden häiriöiden määrän kasvusta. Onko kyse yhä useam pien ongelmien määrittelys- tä mielenterveyden häiriöiksi vai häiriöiden määrän tosiasiallisesta kasvusta?

Hulluuden historia on hyvin kir- joitettu, esitystavaltaan selkeä ja va- rustettu huolellisesti lähdeviittein.

Hyvin valitut kuvat elävöittävät lu- kukokemusta. Muutamassa koh- dassa vieraskielisten lähteiden ter- mit ovat ilmeisesti kääntyneet vää- rin – on esimerkiksi käytetty käsi- tettä puheterapia silloin, kun pitäisi puhua keskusteluhoidosta. Virheet ovat kuitenkin vähäisiä muutoin kiinnostavaan, muttei välttämät- tä aivan kevyeen lukukokemuk- seen nähden. Pienenä vaarana näen myös painottumisen psykiatriaan liittyviin kielteisiin ilmiöihin, jotka voivat antaa psykiatriaa tuntematto- malle lukijalle nykyisestä psykiatri- sesta liian kielteisen kuvan – myös tekijä varoittaa lukijaa arvottamas- ta menneitä ratkaisuja ja toimintaa nykyajan moraalin ja tiedon näkö- kulmasta.

Kirjoittaja on psykiatrian erikoislääkä- ri, joka toimii ylilääkärinä Satakunnan sairaanhoitopiirissä.

Hajanainen keskiaikakirja

Jaakko Tahkokallio Kirsi Kanerva ja Marko Lamberg (toim.): Hyvä elämä keskiajalla.

Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014.

Kirsi Kanervan ja Marko Lambergin toimittama teos kokoaa yhteen tut- kimusta Suomen Akatemian rahoit-

tamasta tutkimushankkeesta ”Hy- vinvoinnin tilat keskiajalla: henki- nen hyvinvointi eurooppalaisessa kulttuurissa n. 1100–1450”. Hyvin- vointi on ajankohtainen, jopa muo- dikas aihepiiri, ja kuten kirjoittajat toteavat, ”myös tutkijat ovat oman aikansa ilmiöiden vaikutuspiiris- sä” (s. 242). Hyvä elämä keskiajalla lähteekin vähintään implisiittisesti olettamuksesta, että tutkimalla kes- kiajan ihmisten ymmärrystä omas- ta hyvinvoinnistaan voimme oppia jotain inhimillisestä hyvinvoinnista yleensä. Tämä ei ole mahdoton aja- tus. Hyvän elämän ainesten – ihan- teiden ja elämisen mallien – etsimi- sellä historiasta on kirjoitetun histo- rian mittaiset perinteet.

Viime vuosina historiallisen kulttuuri-ihmisen hyvä elämä on kenties jäänyt ihmiselle ”luonnol- lisen” tai ”lajityypillisen” hyvän elämän tarkastelun varjoon. Vaik- kapa kasvatuksen tai ravitsemuk- sen oikeista käytännöistä käytä- vä jatkuva ja vilkas keskustelu kie- toutuu paljolti kysymykseen luon- nollisuudesta. Tällaiset pohdinnat voivat olla rikastuttavia, mutta niil- lä on omat rajoituksensa; esimerk- kejä molemmista tarjoaa vaikkapa Jared Diamondin tuore Maailma eiliseen asti (Terra Cognita 2013).

Tietyn historiallisen aikakauden ihmisten tarkastelu ylihistorialli- sen ”luonnollisen ihmisen” sijaan voisi tarjota kiinnostavan vaihto- ehtoisen ikkunan hyvään elämään.

Näkökulmat, joita Hyvä elämä keskiajalla avaa yhtäältä keskiajan hyvinvointiin ja hyvinvointikäsi- tyksiin sekä toisaalta omaan hy- vään elämäämme, jäävät kuitenkin suhteelliseen kapeiksi. Tämä on paljolti seurausta kirjan luontees- ta. Se on artikkelikokoelma, jos- sa kukin tutkija kirjoittaa itselleen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Harjoituksissa käydään läpi myös ensimmäisen välikokeen oikeat ratkaisut. Läsnäolosta saa

Oulun yliopiston aate- ja oppihistorian professorin Petteri Pietikäisen (s. 1964) keväällä 2013 julkaistu teos Hulluuden historia käy laajasti läpi hulluutta ja sen

Samaan tapaan muistiorganisaatioiden muistipalatsi on saavutettavissa vain niin kuin sen rakenteet sallivat ja talletusmuodot mahdollistavat.. Jos tarvittavia rajapintoja ei

olemassa vain sikäli kuin jokin muu asia voisi olla ole- massa sen sijasta, ja jokainen asia, joka voisi olla olemassa jonkin olemassa olevan asian sijasta, on olemassa

Koska tutkimisen ohella opettaminen kuuluu erottamattomasti filosofiaan, vaatii filosofian opetusluonne

Mutta mahdollinen on myos tammoi- nen painotus: »Pakkasella poltettiin myos halkoja .» Talia kertaa my os on painol- linen eika sen vaikutusalaa olekaan nyt

Näin ollen, jos nyky-Venäjä on entisen Neuvostoliiton suora perillinen – asia jonka Venäjän kaikki hallintoelimet mieluusti hyväksyvät – on sen myös otettava täysi

Toisaalta rahoituksen kokonaismäärää on vaikea arvioida. Edellytyksenä tutoropettajatoimin- nan rahoitukselle oli opetuksen järjestäjien omarahoitusosuus, joka paikallisissa opetuksen