• Ei tuloksia

Minna Lammi 2006: Ett' varttuisi Suomenmaa. Suomalaisten kasvattaminen kulutusyhteiskuntaan kotimaisissa lyhytelokuvissa 1920-1969 näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Minna Lammi 2006: Ett' varttuisi Suomenmaa. Suomalaisten kasvattaminen kulutusyhteiskuntaan kotimaisissa lyhytelokuvissa 1920-1969 näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

ANNAMARI IRANTO

1

Annamari Iranto

ELORE(ISSN 1456-3010), vol. 13 – 2/2006.

Julkaisija: Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry.

[http://cc.joensuu.fi /~loristi/2_06/ira2_06.pdf]

K

IRJA

-

ARVIO

:

U

UTEEN AIKAAN LYHYILLÄ KULUTTAJAKUVILLA

Lammi, Minna 2006: Ett’ varttuisi Suomenmaa. Suomalaisten kasvattaminen kulutus- yhteiskuntaan kotimaisissa lyhytelokuvissa 1920–1969. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1074. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 310 sivua.

Tutkimus lyhytelokuvien kautta muodostuvasta kuluttajakuvasta – tai lyhytelokuvien muovaamasta kuluttajuudesta – innosti aiheena heti. Se ei ollut itselleni tutkimukselli- sesti tuttu eli en kaivannut tietoa siitä, mitä uutta aiheesta nyt sanotaan. Innostuin, koska olen kiinnostunut sekä elokuvasta että kuluttajuudesta niin kulttuurintutkimuk- sellisesti kuin kansalaisena ja kuluttajana.

Kuluttajuuden historia tarjoaa tämän päivän perspektiivistä tarkasteltuna väistämättä herkullista tutkimusaineistoa valistamisen ja mainostamisen tyylin muu- tuttua ajan ja ajattelun muutosten myötä. Nauroin peräti ääneen lukiessani kuvausta Elannon toimintaa esittelevästä elokuvasta vuodelta 1935. Lammi kirjoittaa, kuinka Elannon hammastahnaa ja suuvettä esittelevällä näyttelyosastolla fi lmattu otos näyttää seinälle ripustetun pelottavan kuvan ”[..] hirveästä hammaspeikosta, joka poraa ham- masta” plakaatin tekstin todetessa suorasanaisesti: ”Totelkaa tai kärsikää!” (s. 87–88).

Reipasotteista brändäystä nykypäivään verrattuna.

Lammin tutkimus ei toki jää pelkäksi tässä ajassa useimmiten hupaisina näyt- täytyvien esimerkkien kuvaukseksi. Niiden merkitystä teoksen kiinnostavuudelle ja luettavuudelle ei kuitenkaan ole syytä aliarvioida. Sitä paitsi tämänaikainen viihdyt- tävyys ei suinkaan tarkoita, etteikö esimerkeistä ole samalla purettavissa tärkeitä kult- tuuri- ja yhteiskuntahistoriallisia arvoja ja käytänteitä, minkä vuoksi keskeismateriaali, 342 suomalaista kuluttajakysymyksiä koskettelevaa lyhytelokuvaa vuosilta 1920–1969, tietysti sopii myös yleisen valtio-opin laitokselle tehtävän väitöskirjan aineistoksi.

(2)

UUTEENAIKAANLYHYILLÄKULUTTAJAKUVILLA

2

K

UVA KULUTTAJANVAPAUDESTA KYSEENALAISEKSI

Tutkimuksen alussa Lammi toteaa, kuinka hänelle ”[..] on ollut suuri arvoitus, miten omavarainen, luterilainen talonpoikaisyhteiskunta on voinut hyväksyä niin nopeasti kulutusyhteiskunnan tavat” ja kysyy, ”miten omavarainen talonpoikaisuus [..] yhdis- tettiin kulutuksen henkeen?” (s. 9). Tutkimuksen fokus tarkentuu ”[..] suomalaisiin lyhytelokuviin ja niiden kautta siihen arvojen ja asenteiden muutokseen, joka edesauttoi suomalaisen talonpoikaisyhteiskunnan muutosta kulutusyhteiskunnaksi” (s. 21). Sa- malla tutkimus kertoo entisajan ajatuksista ja asenteista, jotka kenties muovaavat vielä nykyaikaistakin kuluttajaa, hahmottaen muutosta kansanvalistuksen teeman pohjalta.

Tutkimusaineiston valintaa Lammi perustelee näkemyksellä, jonka mukaan ”[..] elokuvat ovat kulttuurin tuotteita, joihin vaikuttavat niin tuotan- torakenne kuin yleisökin. Näkökulma perustuu kulttuurintutkimuksesta ja taiteidentutkimuksesta virikkeitä saavaan yhteiskuntatieteelliseen tut- kimukseen. Kulttuurin tuotteina elokuvat ilmentävät yhteisön yhteisiä uskomuksia, eräänlaista kollektiivista totuutta.” (s. 27.)

On vaikea arvioida, joutuuko Lammi tutkimuksessaan jossain määrin oppiaineensa vangiksi eli saisiko aineistosta enemmän irti, jos tutkimuksen ote olisi puhtaammin kulttuurintutkimuksellinen? Kuvausten myötä tulee esimerkiksi monesti mieleen, että aineisto istuisi mitä parhaiten gender-tutkimuksen materiaaliksi. Lammi nostaa elokuvien sukupuolikuvat kyllä esiin, mutta käsittely jää lähinnä kuvaukseksi vailla analyysiä. Sama koskee aineistokuvauksista esiin nousevaa vertailuasetelmaa suoma- lainen – ulkomaalainen: sekin herätti pohtimaan kulttuurista sanomaansa, mutta ehkä Lammin teemalle antama huomio sittenkin riittää.

T

EOREETTINEN POHJA

Tutkimuksen teoriapohja on nyt kuluttajuuden syntyä ja kansanvalistusta koskevassa aiemmassa tutkimuksessa, minkä lisäksi työ tarjoilee rajatun katsauksen elokuva- ja mediatutkimukseen, osin mielestäni hieman päälleliimatun oloisesti ja kankeasti; sitä voinee tosin pitää eräänlaisena opinnäytetyörasitteena. Vaatimus omaan tutkimukseen liittyvän aiemman tutkimuksen tuntemisesta on ymmärrettävä, mutta silloin, kun muu tutkimus vain sivuaa omaa aihetta, referaattitulva voi alkaa rasittaa tekstiä.

Teoreettiseen keskiöön Lammi nostaa brittitutkija Colin Campbellin ajatukset – vaikka toteaakin samalla, että ”[..] suomalainen yhteiskunta ja suomalaisen kulu- tusyhteiskunnan kehitys eroaakin melkoisesti englantilaisen kulutusyhteiskunnan synnystä” (s. 15). Myös suomalaisille kuluttajakansalaisille syntyi kuitenkin uskonnon sekä rationalisoinnin ja säästämisen ihanteiden kautta mahdollisuus yksilöllisyyteen, jolle kuluttajuus tutkijoiden mukaan pohjautuu. Tutkimuksen loppupäätelmät suoma- laisen kuluttajuuden erityispiirteistä, sen suhteista talonpoikaisiin arvoihin ja niiden

(3)

ANNAMARI IRANTO

3

muutoksiin, ovat kiinnostavaa luettavaa. Hyvä on myös kysymys, ”olisiko Suomen kehityspolku voinut olla toinen?” (s. 246) eli mikä oli etenkin rationalisointivalistuksen todellinen merkitys kuluttajuuden muotoutumiselle. Lammin pohdiskeluissa itseäni jäi vaivaamaan vain mielestäni ristiriitaisesti esitetty ajatus rationalisoinnista: eikö se tuotu talonpoikaiseen maailmaan ulkoa, jolloin puhe rationalisoimisesta talonpoikai- sena ihanteena tuottaa näköharhan?

T

URHAA TOISTOA

Kokonaisuutena kiinnostavan tutkimuksen varsin ikävänä miinuksena koin sen raken- teesta juontuvan toiston. Aineiston kaksi ajanjaksoperusteista esittelylukua ovat sen verran perusteelliset, että luvut, joita Lammi kutsuu teemaluvuiksi, tuovat lukijalle lopulta vain varsin vähän uutta tietoa tai uusia näkemyksiä lyhytelokuvien kuluttaja- kuvasta. Osa temaattisesta toistosta on toki perusteltuakin, mutta lukijaystävällisessä esitystavassa kirjoittaja olisi asioita toistaessaan muotoillut ne toisin sanoin. Nyt toistettu sanoma on monessa kohdin kopioitu sanasta sanaan aiemmasta.

Lammin satojen lyhytelokuvien tutkimusurakka antaa nähdäkseni mahdollisuu- den tutkijalle itselleen tarkastella joitakin nyt esiin nousseita teemoja jatkossa väitös- tutkimusta syvemmin. Tutkimus myös avaa toisille tutkijoille ja muille tutkimuksille oven maailmaan, josta kumpuavasta informaatiosta on saatavissa paljon irti ja jonka tutkimisessa Lammin työhön on hyvä tukeutua.

FM Annamari Iranto on perinteentutkimuksen jatko-opiskelija Joensuun yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pia Tamminen ja Jaana-Maija Koivisto HAMK, Tarja Tolonen ja Kati Ojala LAMK, Virpi Maijala SEAMK, Mia Lammi VAMK/Muova ja Sanna Nieminen Humak... Palvelujärjestelmän nykytila

Haja-ajatuksia kenestä tahansa • 81 vien omakuviensa kanssa (vrt. Lammi 1989,2- 3), tai siitä, millä tavalla autenttinen Slobo Horo -kansanmusiikkiyhtye

kun henkilökohtaiset ominaisuudet ovat suotuisimmillaan, miesten todennäköisyys olla yrittäjä on 57 prosenttia ja naisten 25 prosent­. tia, kun epäsuotuisimmassa

Aineisto olisi antanut mahdollisuuden tarkastella perusteellisemmin myös valinnoissa yliopistojen ulkopuolelle jääneitä, mutta heihin Nori kiinnittää lopulta varsin vähän

Maatalouden tutkimuskysymyksiä käsitteleviä Fin-LTSER -verkoston alueita ovat Lammi LTER (Southern Boreal Aquatic and Terrestrial Long Term Ecological Research Area), Western Gulf

Nuoria opettajaopiskelijoita askarruttaa usein se, että tulevat oppilaat tai opiskelijat ovat ehkä vain vähän uutta opettajaa nuorempia ja voivat siksikin kyseenalaistaa

Tarkoituksenani on tutkimus- aineiston perusteellinen kuvailu niin, että se mahdollistaa myös väitöskirjani lukijalle aineiston ja siitä tekemieni johtopäätösten

Linjaa voitaisiin luonnehtia ruovikkohnjaksi Se on Vesijarven Enonselalle tyypillinen ruovikkolinja (Lammi & Lammi 1987) Sula kasvaa 30 kasvilajia, joista varsinaisesti