• Ei tuloksia

Pöyhtäri, Reeta, Paula Haara & Pentti Raittila (2013) <i>Vihapuhe sananvapautta kaventamassa</i>

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pöyhtäri, Reeta, Paula Haara & Pentti Raittila (2013) <i>Vihapuhe sananvapautta kaventamassa</i>"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

154

Media & viestintä 37(2014): 2

Viime vuosina toimittajat, tutkijat, asiantun- tijat ja poliitikot ovat työssään joutuneet yhä enemmän käsittelemään vihapuheeksi kut- sutta ilmiötä. Tavalliselta nettisurffailijaltakaan internetin aggressiivinen käyttäytyminen on tuskin jäänyt huomaamatta. Ei olekaan ihme, että Tampereen yliopiston Journalismin, vies- tinnän ja median tutkimuskeskus COMETissa vuosina 2012–2013 tehty tutkimus nousi val- takunnan otsikoihin, kun tutkimukseen perus- tuva teos julkaistiin viime marraskuussa. Se auttaa suhteuttamaan ilmiötä ja välineitä sen tutkimukseen.

Teos Vihapuhe sananvapautta kaventamassa jakautuu kuuteen lukuun: johdantoa ja johto- päätöksiä ympäröi neljää lukua. Heti johdan- nossa tehdään käsitteellinen erottelu rangais- tavan vihapuheen ja verkon arkisen ”hyvien tapojen vastaisen ja leimaavan” kielenkäytön välillä. Niin ikään muistutetaan, että vihaista puhetta ei sinänsä ole kielletty Suomen lain- säädännössä. Kiellettyä on ainoastaan kiihot- taminen kansaryhmää vastaan ja yksilön tapa- uksessa kunnianloukkaukseen syyllistyminen.

Toisaalta kirjassa puhutaan sananvapauden kaventamisesta ja sensuroinnista silloinkin, kun rajoitukset eivät perustu lakiin, vaan tie- dotusvälineen oikeuteen hallinnoida verkko- keskustelua.

Vihapuhe-teoksen teoriaosuudessa kes- keinen esimerkki on viime vuosikymmenen

lopussa Euroopassa ja Suomessa noussut maa- hanmuutto- ja islaminvastainen diskurssi. Kir- jan ohueksi jäävässä historiallisessa katsauk- sessa tyydytään viittamaan toisen maailman- sodan jälkeen kehittyneeseen lainsäädäntöön, jonka tarkoituksena on estää juutalaisten jouk- komurhan kaltaisten ilmiöiden toistuminen Euroopassa. Antisemitismin ja islaminvastai- suuden keskinäistä suhdetta ja eroa ei syvälli- semmin käsitellä.

Kolmannessa luvussa käsitellään vihapu- hetta monipuolisemmin, viiden ajankohtai- sen tapauksen viitoittamana. Esimerkkinä niin sanotuista naisten keskustelufoorumeis- ta ja -palstoista käytetään Vauvafoorumia ja Kaksplus-keskustelupalstaa. Niille ovat ominai- sia trollaus eli provosoivat viestit, joiden tar- koitus on saada mahdollisimman moni kirjoit- taja hermostumaan. Seurauksena on viestiket- ju, josta ei tiedä kuka on tosissaan ja kuka ei.

Neljään muuhun esimerkkiin liittyy kysy- mys journalismin suhteesta vihapuheeseen.

Blogikirjoittajien reagointi vihreiden puolue- kokouksen myönteiseen suhtautumiseen euta- nasiaan ja perussuomalaisten köyliöläisen kunnanvaltuutetun kommentit Facebookissa toimivat kirjassa esimerkkeinä siitä, kuinka tiedotusvälineet omalla logiikallaan osallis- tuvat vihaisen puheen levittämiseen. Näistä jälkimmäisessä tapauksessa kirjoittaja sai oikeudessa tuomion, eutanasiakeskustelussa

Kirja-arvio

Jiri Nieminen

Vihapuhe, kokemus ja verkkokeskustelun hallinta

Pöyhtäri, Reeta; Haara, Paula & Raittila, Pentti (2013). Vihapuhe sananvapautta

kaventamassa. Tampere: Tampere University Press, 271 s.

(2)

155

kysymys oli enemmänkin moraalinen. Ruotsin- kielisen Dragsvikin varuskunnan säästäminen lakkautukselta oli uutinen, joka nosti esille kie- likysymyksen. Sen yhteydessä tiedotusvälineet olivat kieli keskellä suuta. Sen sijaan Malmin- kartanon raiskaustapauksessa tiedotusvälineet olivat valmiita suojelemaan alaikäistä uhria ja tekijöitä, mutta verkkokeskustelu alkoi siitä huolimatta elää omaa elämäänsä. Kun vihaisen puheen esittäjänä on poliitikko, ovat tiedo- tusvälineetkin hanakampia toistamaan hänen lausuntojaan ja levittämään vihapuhetta uuti- sena.

Neljäs luku perustuu vihapuheen vastaan- ottajien, 28 toimittajan, asiantuntijan, tut- kijan poliitikon ja kansalaisjärjestötoimijan, haastatteluihin. Tulokset voidaan yksinker- taistaa seuraavasti: Naiset saavat enemmän vihaista puhetta osakseen kuin miehet, ja naisten saama palaute on usein seksististä.

Toisekseen, toimittajat ja poliitikot ovat pak- sunahkaisempia kuin asiantuntijat ja tutki- jat. Ensin mainitut ovat tottuneet vihaiseen palautteeseen ja valmistautuneet siihen hen- kisesti alalle ryhtyessään. Sen sijaan asian- tuntijat kokevat vihapuheen usein epämiel- lyttävänä tai jopa pelottavana ja rajoittavana ilmiönä. Heille vihapuhe ei ole ammattiin liit- tyvä ja hyväksyttävä luontaisetu. Tästä seuraa ristiriita: toimittajat ovat valmiimpia käsittele- mään esimerkiksi maahanmuuttoon ja siirto- laisuuteen liittyviä asioista kuin tutkijat tai asi- antuntijat antamaan niistä lausunnon. Vaarana onkin, että journalistien jutut alkavat tämän takia muistuttaa yhä enemmän Alivaltiosih- teeriä, jossa toimittaja haastattelee toista toi- mittajaa

Viidennessä luvussa aiheena on verkkokes- kustelun hallinta eli moderointi. Kotimaisten tiedostusvälineiden ja internetin keskustelu- palstojen lisäksi tutkimuksen kohteena on use- ampi ruotsalainen, hollantilainen ja englanti- lainen media. Luku muistuttaa, kuinka moni- puolisia verkkokeskustelun hallintakäytännöt voivat olla. Moderointi voi tapahtua etu- tai jälkikäteen, toimitus voi päättää mihin artikke- leihin on kommentointimahdollisuus ja osal- listuuko toimitus keskusteluun itse. Mode- roinnin voi myös tehdä talon omana työnä tai

ulkoistaa. Lisäksi luvussa huomautetaan, ettei moderoinnilla ainoastaan mahdollisteta verk- kokeskustelua yleensä ja estetä laittomuuksia vaan kyse on brändinmuokkauksesta: laatuleh- det pelkäävät hyvien tapojen vastaisen kielen- käytön leimaavan koko julkaisun ja ovat kiris- täneet kontrollia.

Teoksen keskeinen jännite syntyy sananva- pauden ja vihapuheen välille. Sananvapauden ja vihapuheen jännite on myös teoksen kes- keinen johtopäätös ja tutkimustulos.Toisaalta vihapuheen koetaan tukehduttavan julkista keskustelua ja vaientavan keskusteluun osal- listuvien ”ei-vihaisten” kanssaihmisten äänen, mikä tekee nettikeskustelusta monotonista.

Toisaalta verkkokeskusteluihin puuttuminen ja moderointi on nostanut esiin kysymyksen sananvapaudesta.

Kirjan vahvuutena ja heikkoutena on sen ajankohtaisuus. Se tarttuu ajankohtaiseen ja tärkeään ilmiöön käyttäen esimerkkejä parin vuoden sisältä. Samaan hengenvetoon voi- daan kysyä, olisiko käsiteltyjä teemoja pitänyt pureskella huolellisemmin ja olisiko ne voitu kytkeä laajemmin yhteiskuntatieteelliseen teo- riaan, esimeriksi sosiologiseen keskusteluun, joka käsittelee siirtymää teolliseen tuotantoon perustuneesta modernista kuriyhteiskunnasta myöhäismoderniin jälkiteolliseen informaatio- teknologiaan ja palveluihin perustuvaan kont- rolliyhteiskuntaan.

Niin mielenkiintoisia kuin vaikkapa listat erilaisista verkkokeskustelujen hallinnointi- käytännöistä ovatkin, jää kaipaamaan jonkin- laista syvärakennetta. Teoksessa olisi voinut esimerkiksi kysyä. kuinka vihapuhe suhteutuu esimerkiksi hypoteesiin, jonka mukaan myö- häismodernissa yhteiskunnassa valta ei enää toimi normalisoimalla valtiovallan tasolla vaan tuottamalla moneutta kansalaisyhteiskunnan käyttöliittymässä. Niin ikään olisi ollut mielen- kiintoista kuulla, miten vihapuheen edistämi- nen tai edistämättömyys kaupallisessa medi- assa on yhteydessä globaaliin kapitalismin logiikkaan. Entä miten verkon aggressiivisen käyttäytyminen on sukupuolittunut? Ilmiö kyllä tunnustetaan teoksen sivuilla, mutta sille ei anneta selitystä. Miestutkimuksessa on kir- joitettu siitä, kuinka moderni maskuliinisuus

(3)

156

Media & viestintä 37(2014): 2

rakentuu ulkoisen ja sisäisen viholliskuvan varaan, joilla tuetaan minuutta. Olisiko viha- puhe mahdollista ymmärtää miehisenä minä- proteesin tuottamisena?

Vaikka teos on vailla viittausta Michel Foucault’n tuotantoon tai työvoiman ja pää- oman väliseen ristiriitaan, sisältää se tampe- relaisille yhteiskuntatieteilijöille yhden omi- naisen perinteen, nelikentän. Siitä on nostet- tava hattua.

Samoin on totta, että niin sanottuja maa- hanmuuttokriitikoita yhteen kokoava Homma- foorumi on parin viime vuoden aikana ollut merkittävä poliittinen keskustelupalasta. Se on osaltaan ollut varmistamassa useamman kuin yhden ehdokkaan pääsyn kansanedus- tajaksi, mutta tähänkin ilmiöön olisi voinut ottaa etäisyyttä. On esimerkiksi kyseenalaista, kuinka tärkeää meidän on tietää, millä maine- sanoilla entinen perussuomalaisten ja nykyi- nen Muutos 2011 -puolueen kansanedustaja James Hirvisaari määritteli lokakuussa 2013 entisiä kansanedustajatovereitaan – edes ala- viitteessä.

En kuitenkaan ensisijaisesti syytä kirjoit- tajia siitä, että välillä teoksessa keskitytään enemmän puihin kuin metsään. Syyttävä sormi osoittaa erään helsinkiläisen mediata- lon säätiöön, joka kuulemma vaatii myöntä- miltään rahoituksilta pikaisia tutkimustuloksia ja julkaisuja – ja sitä saa mitä tilaa. Vihapuhe sananvapautta kaventamassa käynee vuoden tai kahden kurssilukemistona viestinnän ja journalismin opiskelijoilla ja se saattaa kiin- nostaa toimittajia, joita ilmiö koskettaa. Mutta ajatonta klassikkoa teoksesta tuskin tulee.

Lopuksi on syytä kiinnittää huomiota teok- sen esipuheeseen, jossa mainitaan, että suu- rimman osan teosta ja sitä edeltäneestä tutki- muksesta kirjoitti Reeta Pöyhtäri. Paula Haa- ran kädenjälki näkyy kolmannessa luvussa ja Pentti Raittila on toiminut tutkimuksen johta- jana ja vaikuttanut aiheen rajaukseen. Tämä herättää lukijalle kysymyksen siitä, onko Pöyhtärin osuus suhteessa muihin kirjoitta- jiin niin suuri, että vain hänen nimensä olisi ollut syytä kirjoittaa teoksen kanteen. Varsin- kin kun Haaran ja Raittilan lisäksi tutkimuk- seen on osallistunut myös Matleena Kantola,

jonka opinnäytetyötä on hyödynnetty toisessa luvussa, mutta ”graduntekijänä” hänen nime- ään ei ole mainittu lainkaan kannessa. Niin ikään viidennen luvun haastatteluihin on osal- listunut useampi pallero.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

1. Hajota identiteetin vasemman puoleinen matriisi kahden matriisin tu- loksi ja käytä Binet-Cauchy

lopullisesti romahti. Laitoksemme jatko-opinto-ohjeet ovat seuraavat: Ensin teet tutkimussuunnitelman, josta tiedät, että se' ei toteudu. Kirjoitat sen pohjalta puoli tusinaa

Esimerkiksi suomessa adjektiivit voitaisiin katsoa substantiivien ala- kategoriaksi sijataivutuksen vuoksi (Pajunen 1994: 531 ja siinä mainitut lähteet), mutta Pajunen (ma.)

Vepsäläisen mu- kaan vastauksen no-alkuisuus osoittaa, että vastaaja tunnistaa kysymyksen taus- talla olevan projektin ja orientoituu sii- hen.. Lausemuotoinen no-alkuinen vas-

Julkunen herättää työllään kysymyksen, miten koulutus on tähän tehtävään valmen- tanut, ja näyttää vastaavan, että eipä

The existence of three different main types of bilingualism, simultaneous, successive and subordinative, defined on the basis of the ontogenetic development and

Fokalisoija voi olla tarinan ulkopuolinen (ns. kertojafokalisoija), jolloin tapahtumat nähdään ikään kuin lintuperspektiivistä. Tällöin fokalisoija tietää periaatteessa

On ehdotettu, että toisin kuin muiden kielten artikkelit (ks. Chesterman 1991 , Vilkuna 1992, Juvonen, tulossa) se ei vielä esiintyisi tai olisi ainakin harvinainen sellaisten