• Ei tuloksia

Uskontotieteen päivä 2012: Uskonto ja hyvinvointi – religion och välbefinnande näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Uskontotieteen päivä 2012: Uskonto ja hyvinvointi – religion och välbefinnande näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

1–2 (2012), ISSN 1796-4407

1

Uskontotieteen päivä 2012: Uskonto ja hyvinvointi – religion och välbefinnande

Terhi Utriainen Helsingin yliopisto

Suomen uskontotieteellinen seura järjestää kerran vuodessa laajalle yleisölle suunnatun uskontotieteen päivän jonkin yhteiskunnallisesti ja/tai tutkimuksellisesti ajankohtaisen tee- man ympärille. Viime vuosina teemoja ovat olleet esimerkiksi uskonto ja muisti sekä uskonto, media ja muutos. Vuoden 2012 teemana oli uskonto ja hyvinvointi, ja tällä kertaa tilaisuus jär- jestettiin yhdessä Folkhälsanin kanssa. Miksi tämä teema?

Uskonto ja hyvinvointi kietoutuvat toisiinsa monin tavoin. Sairaus, terveys ja parantaminen ovat perinteisesti paitsi lääketieteen myös uskontojen tärkeää aluetta. Nykyisin näiden rinnalle on noussut laajempi kysymys hyvinvoinnista. Uskonnot voivat eri tavoin olla hyvinvointia lisää- viä tai sitä murentavia voimia ja instituutioita. Media raportoi toistuvasti uskonnollisissa yhtei- söissä tapahtuvista ihmisten terveyttä ja hyvinvointia loukkaavista tapauksista – ja toisaalta uskonnolliset, henkiset ja maailmankatsomukselliset yhteisöt ja järjestöt tarjoavat monenlaisia hyvinvointipalveluita, joilla myös paikataan julkista sektoria. Suomen evankelisluterilaisen kir- kon toimintaan kuuluu sururyhmiä ja perheterapiaa, joogakoulut ja meditaatioryhmät vetävät väkeä ja vaihtoehtohoidot houkuttelevat monia. Tiettyjen erityisryhmien kuten nuorten, maa- hanmuuttajien ja mielenterveyspotilaiden hyvinvointi herättää myös taloudellisesti ja poliitti- sesti kiisteltyjä kysymyksiä. Millaisia näkökulmia uskontotieteilijöillä sekä uskontojen ja yhteiskunnan tärkeillä toimijoilla on uskonnon ja hyvinvoinnin polttaviin kysymyksiin?

Tieteiden talolle oli karkauspäivänä 29.2.2012 kutsuttu aiheesta alustamaan uskontotieteen professori Peter Nynäs Åbo Akademista, professori Bengt Lindström Folkhälsanista, lehtori Jouko Porkka Diakonia-ammattikorkeakoulusta, toiminnanjohtaja Marita Ruohonen Mielenter- veysseurasta sekä opiskelija Jonimatti Joutsjärvi Turun yliopiston uskontotieteen oppiaineesta.

Seuraavassa muutamia poimintoja kutsuttujen alustuksista.

Nynäsin puheenvuoro muistutti siitä, kuinka uskonnot eivät enää muodosta sellaista yhteis- kunnasta erillistä saareketta, jossa ne saisivat toimia omilla ehdoillaan vaan niiden piirissä yksilöille tehty vahinko halutaan asettaa yleisen arvioinnin kohteeksi. Lingström valotti tervey- dentutkimuksen näkökulmasta, kuinka kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin nykyi- sin yhä useammin lasketaan myös henkinen hyvinvointi sekä kuinka sen perusteita ja edistä- misen mahdollisuuksia tutkitaan. Porkka kertoi Suomen evankelisluterilaisen kirkon ponnis- tuksista nuorison pahoinvoinnin ja syrjäytymisen estämiseksi. Ruohonen toi esille sen, kuinka

(2)

Utriainen: Uskontotieteen päivä 2012

2

Uskonnontutkija – Religionsforskaren 1–2 (2012)

mielenterveystyössä edelleen melko huonosti tunnetaan uskonnon ja mielenterveyden moni- mutkaisia suhteita; uskontohan voi olla psyykelle niin uhka kuin tukikin. Lopuksi Joutsjärvi raportoi tutkimuksestaan, joka käsittelee vaihtoehtohoitojen valvontaan ja säätelyyn tähtääviä lainsäädännöllisiä hankkeita ja niihin liittyviä ristivetoja Suomessa.

Uskontotieteen päivän puheenvuorot nostivat esille monia yhteiskunnan alueita, joilla uskonto ja hyvin– tai pahoinvointi kytkeytyvät tai vaikuttavat toisiinsa – tosin läheskään kaikki mahdol- liset kosketuskohdat eivät mahtuneet päivän ohjelmaan ja esimerkiksi maahanmuuttajien hyvinvoinnin ja uskonnon suhteista ei nyt päästy keskustelemaan. Lisäksi alustukset valottivat sitä, kuinka monia näkökulmia näin monisärmäiseen ilmiöön voi ja pitää ottaa, jotta siitä saisi edes alustavaa käsitystä. Uskontotieteilijälle nämä asiantuntijapuheenvuorot myös muistutti- vat siitä, että uskonno(i)lla on lukuisia kriittisiä ja kiinnostavia kosketuspintoja modernia ihmistä koskettaviin kimurantteihin kysymyksiin.

Vuoden 2013 uskontotieteen päivä järjestetään Suomen uskontotieteellisen seuran juhlasemi- naarin yhteydessä 13. joulukuuta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tässä tarkastelutavassa fokusoidutaan esimerkiksi siihen, miten uskonto vaikuttaa ihmisten toimintaan ja minkälaisia vastauksia elämän tärkeisiin kysymyksiin uskonto tarjoaa..

Miten Rappaportin näkemykset asemoituvat uskonto ja ympäristö –tutkimukseen? Uskonto ja ympäristö –tutkimuksessa voidaan nähdä karkeasti ajatellen kahdenlaista

Aiemmin Linjakumpu on tutkinut islamin globaaleja verkostoja (2009), ja vanhoillislestadiolai- suuteen liittyvissä tutkimuksissaan hän on avannut hengellisen väkivallan muotoja

Tutkimusaiheeseensa Heikkinen vihkiytyi 1980-luvun lopussa, jolloin hän inspiroitui valokuvasta, joka esitti vepsäläisnaisia suorittamassa ”oudontuntuisia menoja metsäs- sä”

Ilkka Pyysiäisen Jumalten keinu ja Teemu Tairan Notkea uskonto tarjoavat kiinnostavia pohdintoja ja teoreettisesti antoisia välähdyksiä uskontotieteen ajankohtaisiin keskus-

Osittain samalta pohjalta, mutta hieman myöhemmin on syntynyt Turun yliopiston aktiivisten uskontotieteen jatko-opiskelijoiden toimittama uskontotieteen positiota ja identiteet-

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On

Käytännössä laki ei tuo- nut muutosta evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen, mutta vähemmistöjen uskonnon- opetuksessa se näkyy siten, että kunnat ovat nyt