• Ei tuloksia

"Teltan takana pesee naissotilas pyykkiään" : Sukupuolirepresentaatiot ja Irakin Sota Helsingin Sanomissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa ""Teltan takana pesee naissotilas pyykkiään" : Sukupuolirepresentaatiot ja Irakin Sota Helsingin Sanomissa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

ID 2008-111 Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Viestinnän laitos

Tekijä-Författare-Author

Lappalainen, Seija

Työn nimi-Arbetets titel-Title

"Teltan takana pesee naissotilas pyykkiään" : Sukupuolirepresentaatiot ja Irakin Sota Helsingin Sanomissa

Oppiaine-Läroämne-Subject

Viestintä

Työn laji-Arbetets art-Level

Pro gradu

Aika-Datum-Month and year

2008-03-12

Sivumäärä-Sidantal-Number of pages

91 s.

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Tutkin työssäni sukupuolten representointia Irakin sotaa käsittelevissä uutisissa ajalla 20.3.2003 -1.5.2003. Olen valinnut työhäni kahdeksan artikkelia Helsingin Sanomista.

Naistutkimuksella ei ole yhtä ja yhtenäistä tutkimusmetodia, joten työvälineeni on naistutkimuksen näkökulmasta suoritettu kriittinen diskurssianalyysi. Työssäni käytän muun muassa Arto Jokisen, Liesbet van Zoonenin, Sylvia Walbyn, Helen Hasten, Bell Hooksin ja Leena-Maija Rossin töitä. Tarkastelen artikkelien luomia sukupuolirepresentaatioita osana historiallista jatkumoa ja ympäröivää kulttuurillista kontekstia. Tutkimuskysymyksiä minulla on kaksi. Olen muokannut kysymykseni Norman Fairclough´n mediatekstien analyysimallia hyväksikäyttäen. Ensinnäkin tutkin sitä, miten nainen ja mies sekä maskuliinisuus ja feminiinisyys representoidaan, sekä sitä, miten etnisyys ja etninen nainen representoidaan. Toisekseen tarkastelen, minkälaisia identiteettejä artikkelien subjekteille on rakennettu. Operoin sosiaalisen konstruktivismin lähtökohdista käsin. Näen tekstin ja kuvat paitsi todellisuuden ilmentäjinä, myös todellisuutta ylläpitävinä voimina. Työni ohessa selvennän naistutkimuksen peruskäsitteistöä ja käsittelen myös tekstien takaa löytyviä vallan ja ideologioiden kysymyksiä, sillä naistutkimuksen näkökulmaan sisältyy melkeinpä väistämättä muutoksen mahdollisuuden pohdinta.

Johtopäätökseni on, että nainen oli Helsingin Sanomien esittämässä diskurssissa sekä näkymätön että näkyvä tekijä. Näkyvänä toimijana nainen esitettiin enimmäkseen rauhan puolesta puhumisen kontekstissa, kun taas varsinaisesta sodasta kertovat tekstit kuvasivat yksipuolisesti

maskuliinisia miehiä. Kun nainen esiintyi sotilaana, hänet määriteltiin erikseen naissotilaaksi. Naisia ei kuvattu sotilaallisissa tilanteissa eivätkä naiset päässeet puhumaan sotilaskieltä. Tämä tuntui vahvistavan naistutkimuksen käsitystä siitä, että naisille ja miehille on sodan uutisoinnin yhteydessä varattu traditionaaliset metaforiset roolit. Sota on perinteisesti ollut sukupuolijakautunutta aluetta. Koska sotilastekstit ovat täynnä sukupuolieroja korostavia stereotypioita ja metaforia, myös niistä lainaavat mediatekstit päätyvät toistamaan niitä.

Etnisen naisen ja länsimaisen naisen esittämisen tavoissa oli yhtäläisyyksiä, mutta myös suuria eroja. Näistä näkyvin oli länsimaisen naisen esittäminen aktiivisena, julkisuudessa avoimesti toimivana ja nationalistisia malleja kyseenalaistavana subjektina, ja etnisen naisen esittäminen perheeseensä sidottuna sodan uhrina. Tendenssi esittää naiset ja miehet traditionaalisissa rooleissa ei ollut kuitenkaan ainoa representointitapa, vaan tekstissä esiintyi myös rauhan puolesta puhuvia miehiä. Käsittelen työssäni myös sitä kritiikkiä, mitä perinteistä naistutkimusta kohtaan on esitetty suhteessa etnisyyden kysymyksiin ja universaalin naiseuden problematiikkaan.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords Helsingin Sanomat

representaatio naistutkimu naiset miehet maskuliinisuus sukupuoliroolit toiseus etnisyys

etninen identiteetti diskurssi

lehdistökirjoittelu Irakin sota Irak

Säilytyspaikka-Förvaringsställe-Where deposited

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Renessanssin rakkausideaalin mukaan, jonka loivat lähinnä runoilija Dante (1265-1321) ja kirjailija Castiglione (1478- 1529), nainen oli alhaisempi kuin mies ja renessanssin

Kirja tuo esiin erilaisia näkö- kulmia naisten ja talouden välisiin suhteisiin kymmenen kirjoittajan voimin.. Nykyisin hyvin monet yhteiskunnalliset kysymykset näyttävät

Karras luonnehtiikin mielestäni osuvasti, miten ”naimaton mies saattoi vierailla huoran luona, mutta naimaton nainen joka harrasti seksiä muuttui huoraksi.” 88 Keskustelu oli

Kielitieteilijät puhuvat naisten ja miesten tyy- listä tai feminiinisestä ja maskuliinisesta vuo- rovaikutusmenettelystä. Näillä tarkoitetaan sitä, että vaikka me

Tutkijoiden johto- päätös on, että mikäli ammatillista koulutus- ta halutaan uudistaa työntekijälähtöisesti niin, että kokemus työn mielekkyydestä säilyy tai parantuu,

Keskustelijat päätyivät argumentoimaan, että kyse on paitsi yliopistopolitiikasta myös siitä, miten eri historian oppiaineet aivan tekstin tasolla

Esimerkiksi ”Ot- teita Kimmo T:n pöytäkalenterista”, aukeamat joissa oikealla on vasem- manpuoleisen runon peilikuva (ei kuitenkaan sama teksti) sekä ”SÄ TIEDÄT”

Näihin ulottuvuuksiin kuuluvat tun- nustetuksi tuleminen sekä muista erillise- nä yksilönä että kulttuurisen taustansa edus- tajana, ja niiden pohjalta muodostuvat