• Ei tuloksia

Etnomusikologian hyvät ja huonot uutiset

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Etnomusikologian hyvät ja huonot uutiset"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

6

© SES & Janne Mäkelä & Heidi Haapoja-Mäkelä, Etnomusikologian vuosikirja 2019, vol. 31, ss. 6–8.

https://doi.org/10.23985/evk.86178

Janne Mäkelä & Heidi Haapoja-Mäkelä

ETNOMUSIKOLOGIAN HYVÄT JA HUONOT UUTISET

Etnomusikologia koki Suomessa takaiskun loppukesästä 2019, kun musiikin tut- kimista koskeva kokonaisuus poistui virallisesti Tampereen yliopiston opetusoh- jelmasta. Etnomusikologiaa ryhdyttiin Suomessa opettamaan ensimmäisen ker- ran Helsingin yliopistossa 1970-luvun alussa, mutta Tampereen yliopisto seurasi pian perässä ja päätyi lopulta ainoana yliopistona Pohjoismaissa järjestämään tästä tutkimussuuntauksesta pääaineopetusta (ks. Rautiainen-Keskustalo 2015).

Tampereen asema alan kotimaisessa tutkimuksessa on ollut enemmän kuin huo- mattava. Kun Meri Kytö ja Saijaleena Rantanen (2014) selvittivät Etnomusikologian vuosikirjan merkitystä Suomessa tehdylle musiikintutkimukselle, eräs havain- noista oli se, että Tampereen yliopiston tutkijat olivat suorastaan dominoineet vuosikirjan sisältöä. Tamperelaisten tekemiä artikkeleita ilmestyi kirjan sivuilla 1986–2014 yhtä paljon kuin Helsingin yliopiston, Turun yliopiston ja Åbo Aka-

demin tutkijoiden artikkeleita yhteensä.

Enää Suomessa ei järjestetä systemaattista ja laajaa etnomusikologian opetus- ta. Tästä ei tietenkään pidä vetää sellaista johtopäätöstä, että etnomusikologinen tutkimus olisi Suomessa menettänyt merkitystään, saati kuollut. Ehkä tutkimus vain on palannut juurilleen piipahdettuaan hetkeksi yliopiston käytävillä, ja nyt se vaeltaa ajatuksena, teorioina, perinteenä ja mikä ettei käytänteinäkin musii- kintutkimuksen yhteisöissä. Etnomusikologian aika on kenties terminologisesti tullut tienristeykseen, ellei peräti tiensä päähän, onhan varsinkin etno-sana kaik-

(2)

7 ETNOMUSIKOLOGIAN HYVÄT JA HUONOT UUTISET

kine mielleyhtymineen ja ongelmineen omalla tavallaan aikansa elänyt, mutta voidaan silti hyvällä syyllä väittää, että tutkimussuuntauksen perintö elää vah- vana, erityisesti kulttuurisen musiikintutkimuksen muodossa.

Tässä vuosikirjassa etnomusikologisen perinteen kirjo näyttäytyy monissa eri asuissaan. Timo Leisiö tarkastelee tieteenhistoriallisessa katsauksessaan vertaile- van musiikintutkimuksen varhaisvaiheita niin Saksassa kuin Suomessa ja kuu- luttaa tutkimusperinteen tuntemisen tärkeyttä – mutta myös tutkijoiden kykyä tarvittaessa irtautua siitä. Seuraavat kolme artikkelia asettuvat etno-etuliitteen monella tapaa korvanneen kulttuurisen musiikintutkimuksen uudempaan vuo- hon: Oili Paaskoski, Salli Anttonen ja Ida-Meri Havukainen tarkastelevat muun muassa populaarimusiikin diskursiivisia käytänteitä ja identiteettien tuottamisia sekä laulunopetuksen materiaalisia ja kehollisia ulottuvuuksia. Artikkelit heijas- tavat humanistisen ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen viimeisimpiä linjoja, joista esimerkiksi uusmateriaalisuuden tutkimus on saavuttanut jalansijaa myös suomalaisen musiikintutkimuksen kentällä. Helen Kõmmusin artikkeli sen sijaan palaa kohti etnomusikologian klassisia juuria: kansanmusiikkien tutkimukseen, kenttätöihin ja tutkijan havainnoivaan läsnäoloon musisoivien yhteisöjen parissa.

Kirjan päättää Vesa Kurkela, joka palaa palaa kahdenkymmenen vuoden ta- kaiseen, 1800-luvun sointikuvaa käsittelevään vuosikirja-artikkeliinsa ja pohtii sen merkitystä niin hänen omalle ajattelulleen kuin laajemmin nykyiselle musii- kintutkimukselle. Haluamme vanhan artikkelin uudelleenjulkaisulla kunnioittaa historiallisiin aiheisiin mieltyneen professori Kurkelan pitkää tutkijauraa – hän oli muun muassa toimittamassa kaikkien aikojen ensimmäistä Etnomusikologian vuosikirjaa vuonna 1986.

Tämä kirja on hatunnosto myös toiselle merkittävälle musiikintutkijalle. Vuo- sikirjan onnitteluperinteitä noudattaen teos on omistettu 50 vuotta täyttävälle professori Antti-Ville Kärjälle, joka on toiminut aktiivisesti Suomen etnomusiko- logisen seuran riveissä 1990-luvulta lähtien, viimeksi puheenjohtajana 2016–2019.

(3)

8 JANNE MÄKELÄ & HEIDI HAAPOJA-MÄKELÄ

Kirjallisuus

Kytö, Meri & Rantanen, Saijaleena (2014) ”Etnomusikologian vuosikirjan merkitys

musiikintutkimuksen alalle Suomessa”. Etnomusikologian vuosikirja Vol. 26, 8–25. https://doi.

org/10.23985/evk.66786

Rautiainen-Keskustalo, Tarja (2015) ”Kansalliset tieteet, etnomusikologia ja liikkuvan maailman problematiikka”. Elore Vol. 22, 1–19. http://www.elore.fi/arkisto/2_15/rautiainen-

keskustalo.pdf

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Olli Heikkinen, Vesa Kurkela, Markus Mantere ja Saijaleena Rantanen: Millaista musiikin historiaa Suomessa pitäisi kirjoittaa.. — 5 1800-luvulla

Sen lisäksi, että virittäytyminen auttaa luomaan dialogin edellyttämää empatiaa ja luottamusta, kuvittelukyky on Alhasen (2016: 140–156) mukaan mielikuvituksen

Voidaan myös poh- tia, miten viimeisen vuosikymmenen aikana tapahtuneet tiede- ja tutkimuskult- tuurien muutokset ovat vaikuttaneet Etnomusikologian vuosikirjan kaltaisiin

FM Ros-Mari Djupsund, doktorand, Åbo Akademi TaT Tero Heikkinen, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto FT Petri Hoppu, dosentti, Tampereen yliopisto FT Meri Kytö, tutkijatohtori,

Lisäksi hän muistuttaa, että SES ja vuosikirja eivät tee tätä työtä Suomessa yksin: seuran ja vuosikirjan aktiivit toimivat lisäksi kiinteässä yhteistyössä satavuotiaan Suomen

Musiikintutkijat niin Intiassa kuin Kiinassakin käyvät kiivasta keskustelua siitä, minkälaista intialaisen tai kiinalaisen etnomusikologian pitäisi olla: miten kansal-

Toisaalta taas eräs vastaaja pohti sitä, että itse taustaltaan kulttuurihistorioitsijana ja aluetutkijana hän ei välttämättä ole niin sel- villä

Muutamia etnomusikologiaa kiinnostavia töitä tältä alueelta on tehty (mm. Sarjala 1993 ja Leppänen 2000), mutta varsinaisen etnomusikologian pii- ristä ei viime vuosilta aiheesta