• Ei tuloksia

Väärän kuninkaan ilta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Väärän kuninkaan ilta"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2011 niin & näin 79

H

elsingin ylioppilasteatteri sai syksyllä uuden johdon, joka määritteli ensim- mäisen valtavuotensa teemaksi tra- dition. Valinta oli ilmeinen ja hyvä.

Shakespeare-tulkinta Retreat on tradi- tiotietoinen ja traditiota itseisarvona kunnioittamaton, samaan tapaan kuin historiallinen avantgarde(teatteri) tunsi ja kartoitti räjäytystyömaansa rajat.

Koskelaisen näytelmässä on juoni ja kohtausra- kenne, mutta ennen kaikkea kysymys on intensiteeteistä.

Näyttämö ja itse näyttämöllisyys on herakleitoslaisessa tulemisen tilassa ja gargantuaanisessa leikissä, jonka oi- keudenmukaisuus on yhtä tuhlaavaa kuin kohtuuton- takin. Siinä sen kauneus: klassisia teatterihyveitä vastaan singotaan kaikki mitä työryhmällä on – raivokas riemu, ruumis kaikkine jäsenineen, bassorummut ja pyörätuolit.

Rujouteen ja haavaan heittäytymällä kokonaisuus on intuitiivisesti rehellinen ja vallattoman epätäsmällinen.

Näyttämö kelluu katsojan asennon ja virittyneisyyden varassa. Dramaturginen riski on suuri ja se on kannat- tanut ottaa. Retreat on näytelmä, joka ei odota tunnus- tusta, korkeintaan säälimätöntä rakkautta. Se on Heiner Mullerin Die Hamletmaschinen (1977) kepposteleva serkku.

Retreatin pohjatekstinä pulppuaa Rikhard III, rii- vausten ja sysimustan naurun kyllästämä tragedia. Rik- hardin alkuteksti on pitkä, pisin näytelmä Hamletin jälkeen, ja siksi Retreatin pituus (yli 3,5 tuntia) on suh- teessa tekstimäärään. Sovitus toimii siksi nykyaikais- tettuna ehdotuksena Shakespearen näytelmän tiedosta- mattomaksi. Näytelmä rakentaa maailmaansa pohjateks- tinsä perversioille, anomalioille ja naurettaville kivuille.

Kyse on siis ehdasta, pakotonta hulluuttaan kohti kiih- dytetystä Shakespearesta. Eleiden ja ristikkäisten halujen ylijäämä roiskuu orgaanisina ja symbolisina eritteinä sei- nille. Tämä affektiavaruus toimii, jos pitää yksiössä am- mutuista ilotulituksista. Liika ei ole liikaa.

Retreat esittää kysymyksen kuninkuudesta ja su- vereniteetista, mikä kasvaa näytelmän metatasoksi.

Shakespearen arkkityypit edustavat suvereenia tukevia neurooseja, pinttymiä ja patoumia, jotka tukevat ulos- sulkevia identiteetteja. Näyttelijät ovat luontevasti jat- kuvassa muuntumisen tilassa arkkityypistä toiseksi, ste- reotyypeiksi silti pelkistymättä. Metamorfoosit eivät ole yksilöpsyyken, vaan yhteiskunnan ja yhteisöttömyyden asia. Näytelmän ontologia politisoituu, kun kysytään, kellä on lupa määrittää, mitä näyttämöllä on, kellä on lupa katsoa ja mitä kokea, kelle teatteri taidemuotona kuuluu ja ketkä sen piiristä on suljettu ulos. Väittämä on institutionaalinen ja täsmällinen: Laitosteatterin mustien seinien ja lattioiden alla kuiskii ja kuhisee näyttelijää ja

ohjaajaa väkevämpiä voimia, jotka on suljettu sinne kuin raivottaret Ateenan alle. Institutionaalinen teatteri näy- tetään patoumien (eroottisista poliittisiin) pesänä, joka ei perusluonteensa vuoksi kykene muuntamaan tai pa- rantamaan ketään, vähiten itseään. Kun väärä kuningas Ruukku-Rikhard hallitsee näytelmän loppupuolella, mukaan toivotetaan kaikki, myös yleisö.

Kolmesta en pitänyt. Ensinnäkin vähempi ironisia eleitä olisi riittänyt. Jälkimodernia itselleen naureske- levaa ja nurkissa piereskelevää Helsinki-kuvaa on nähty kylliksi. Yhteenkään väittämään ei tarvitse astua koko painolla, jos ele on koko ajan tulkittavissa ironiseksi. Ny- kyteatterin huonouden julistamiseen ja Kristian Smedsin pilkkaamiseen on turha haaskata energiaa, jonka voisi käyttää luovaan räjäytystyöhön. Toisekseen metateatteri ei toimi ongelmattomasti. Metatasojen rakentaminen turvaa näytelmän tulkinnallisen selustan. Kun teos yrittää määritellä itsensä, kyse on hallinnan halusta, ja samalla se tulee määritelleeksi katsojansa ja tämän suh- tautumisen. Neljännen seinän kaataminen näyttämön ja katsomon välillä on konservatiivista perus-Shakespearea:

Rikhardhan puhuttelee alkutekstissä toistuvasti yleisöä.

Kolmanneksi yleisö otetaan osaksi näytelmää kömpe- löhkösti. Ei riitä, että kaikkia kätellään. Jos näyttelijä on tullut lavalle näyttelijänä, hän on epäilyttävä loppuun saakka. Katsojien mielekäs osallistaminen on tosin tem- puista vaikeimpia, ja Retreat kyllä yrittää: yleisön kanssa improvisoidut Kummisetä-kohtaukset olivat hauskinta näkemääni teatteria pitkään aikaan. ”Nyt nää olis viini- köynnöksen siemeniä siellä sisilialaisessa puutarhassa...”

Kolme vikaa, ei se mitään. Kutkuttavinta ja epäilyt- tävintä on, että monestakaan kohtauksesta ei voi sanoa, milloin ne kutsuvat kuvaamaansa todellisuutta läsnäole- vaksi ja milloin kritisoivat sitä. Vastakohdat tulevat yh- dessä. Väkivaltaa ei moralisoida, kantaa ei oteta, absurdin maailma näytetään sellaisenaan, eikä mikään järki johda sieltä ulos. Ruukku-Rikhardin hössöttävälle vallantah- dolle ei löydy syytä. Näytelmän hahmot eivät ole henki- löitä, vaan keskenään leikkiviä kuvia, energiatihentymiä, painajaisen riekaleita. Ei selityksiä. Hyvä! Pako teatterista tarkoittaa samalla pakoa juonesta, rooleista ja yksiselittei- sistä kohtaloista.

Retreat on pitkä kuin pieni juhla. Reilut kolme ja puoli tuntia on lopulta hyvin lyhyt aika ja vielä sovin- naisen puitteissa. Todelliseen rentoutumiseen ja esityksen muuttumiseen elämäksi tarvittaisiin koko yö. Kolmi- tuntisena teoksen reunat eivät vielä lahoa ei-esitykselli- syyteen, esimerkiksi yleisön kyllästymiseen tai näytte- lijöiden väsähtämiseen. Mutta lupaus on annettu: ku- ninkaan kehoon on lyöty kuolettava haava, ja se märkii toivoa.

Antti Salminen

Väärän kuninkaan ilta

Kuva: Antti Leppäniemi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

 Jos tiedetään jonkin trigonometrisen funktion arvo, ja halutaan laskea kulman suuruus, käytetään laskimen käänteisfunktiontoimintoja SIN -1 , COS -1 , TAN -1.  Esimerkiksi

Myös vieraiden kielten opetuksessa voisi olla aika kyseenalaistaa ajatus siitä, että kieliä voi puhua ”oikein” tai ”väärin”.. Onko esimerkiksi tarpeen (tai mahdollista)

johtaminen voidaan määritellä vuorovaikutusprosessiksi, jonka avulla pyritään vaikuttamaan ryhmän toimintaan niin, että jokin päämäärä saavutettaisiin..

Kuten Aikuiskasvatuksen Tutkimusseuran esimies Antti Kauppi (1995, 3) toteaa, tuskin kenelläkään on selkeästi jäsentynyttä käsitystä siitä, miltä aikuiskasvatuksen nimissä

Henkilö, joka on vapaa autonomiansa esteistä ja jolla on kapasiteetti pyrkiä elämään tietynlaista elämänmallia, saattaa olla kykenemätön autonomisuuteen, ei vain siksi, että

paan ei kuitenkaan ole luon- toperäistä siinä mielessä kuin luonnossa ja eläimissä havait- tava kasvu, vaan ihmisen on itse kehitettävä itseään, "tul- tava

Hatakan tutki- mus käsittelee 1901–1965 välillä syntyneiden naisten ja miesten omaelämäkertojen sisältämiä parisuhdekuvauksia, joiden pohjalta tutkija hahmottaa heteroseksuaalisen

Liekö sitten syynä se, että tutkimuk- semme ovat Keinäsen mielestä huonoja, kun ne perustuvat Keinäsen mukaan kuviotarkasteluihin ja analyyseissä käy- tettyjä muuttujia ei