• Ei tuloksia

Totuusseminaarissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Totuusseminaarissa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

126 niin & näin 1/2018

otteita ajasta

O

dotan seminaarin alkamista. Mikkelin kesäyliopiston vuosittain tammikuussa järjestämän Mikkelin Akatemian teemana oli tänä vuonna totuus. Mietin mitä se on, sillä haluan valmistautua ennakkokäsityksellä. Muistan laulaja-lauluntekijä Jarkko Martikaisen hienon lausahduksen: ”Vanhetessa totuudet vähenevät, ja niin sen kuuluu ollakin.” Laittamattomasti sanottu ja niin totta.

Luen roskalehteä, jossa Destian (ent. Tieliikelaitos) johtaja vastaa kansalaisten kritiikkiin huonosta tienhoi- dosta: jotkut saattavat kokea jäisen tien liukkaana, toiset taas eivät; whattayagonnado. Taidan sittenkin arvostaa tietoa ja totuutta, ainakin arkisissa asioissa. Koen liukas- televani seminaaripaikalle, jonka edustalla suhaa taksia kuin hollituvan pihassa. On ilo nähdä, että viisaus kiin- nostaa. Tapahtuma on loppuunmyyty ja auditorio täynnä (varttunutta) väkeä.

Seminaari alkaa filosofi Panu Raatikaisen (TaY) in- formatiivisella esitelmällä, jossa yliopistonlehtori osoittaa filosofisten totuusteorioiden (korrespondenssiteoria, ko- herenssiteoria, pragmatistiset ja episteemiset teoriat sekä deflationistiset ja minimalistiset teoriat) vahvuuksia ja heikkouksia. Ongelmia teorioissa riittääkin. Raatikainen tarjoaa perusteita korrespondenssi- eli vastaavuusteorian puolesta ja perustelee esimerkein, miksi totuutta kan- nattaa tavoitella.

Kirjallisuudentutkija Maria Mäkelä (TaY) puhuu ko- kemuksellisen kertomuksen leviämisestä sosiaalisessa me- diassa. Somessa suositut moraaliset kertomukset operoivat affektiivisella totuudella (jokin tuntuu todelta) taikka modaalisella totuudella (jokin voisi olla totta). Kertomus on tosi, jos sen välittämään kokemukseen on helppo sa- maistua. Yleisöpuheenvuorossa savolaismies kysyy Mä- kelän mielipidettä ”bitcoin- ja metoo-tarinoista”, jotka hän niputtaa ja joita hän ei pidä arvossa. Mäkelän puolustaessa rakenteisiin kohdistuvaa #metoota sivusta hyökkää yleisen oikeustieteen professori Raimo Siltala, joka pitää kam- panjaa juridisesti katastrofaalisena. Voi vain ihailla, miten puhujat suoriutuvat vaikeista tilanteista.

Dokumenttiohjaaja ja dokumentaarisen elokuvataiteen pääainevastaava Mia Halmeen (Aalto) esitelmän aiheena on ”dokumentaarisen” määrittely ja dokumenttiin lii- tetyt totuusvaatimukset. Halme puhuu toisaalta avoimen tuskastuneesti taiteellista ilmaisua rajaavista ja ohjaavista rakenteista (markkinat, lobbaajat, rahoittajat, trendit) ja toisaalta dokumentin subjektiivisuudesta ja taiteellisesta puolesta: kuinka valinnat ja näkökulmat vaikuttavat si- sältöön ja miten kuvaus on aina kuvaajansa näköinen. Lo- puksi Halme hahmottelee ”taiteilijan totuutta” oivalluksen ja intuition suuntaan. Hän kertoo ”intuitiivisen mielen”

käsittelevän tietoa noin 300 000 kertaa tietoista mieltä no- peammin. Jään pohtimaan, mistä luku on peräisin. Sehän on kuin valonnopeus kilometreinä sekunnissa.

Lauantaina professori Raimo Siltala (TY) kertoo, miksi maailma on erilainen juristin silmin nähtynä. Oi- keudellista totuutta lähestytään konstitutiivisesti, juri- disten oppirakennelmien pohjalta sekä analogisten ta- pausten avulla. Siltala selittää esimerkkitapausten avulla muiden muassa sitä, miten syy-seuraussuhteet ymmär- retään oikeustieteessä. Mitäpä kaikkea siitä seuraa tai voidaan osoittaa seuraavan, kun ajattelemattomat kol- tiaiset särkevät teollisuusyrityksille johtavan voimajoh- tolinjan (KKO 2003:124)? Aihe kiinnostaa valtavasti yleisöä. Niin kiinnostaa myös tekoäly, jota yleisöpu- heenvuoroissa esitetään ratkaisuksi tähänkin ongelmaan.

Siltala puolustelee ihmistä tulkitsijana, ymmärtäjänä ja arvottajana.

Politiikan tutkija Johanna Vuorelma (HY) puhuu politiikan ja totuuksien suhteesta. Hän kertoo politiikan totuuksien ihanteista parlamentarismissa, teknokratiassa ja populismissa. Minun on vaikea seurata esitelmää, siksi äännekkäästi takanani istuvat isännät supisevat keskenään. Ukot kummastelevat Vuorelman väitteitä ja haluaisivat hänen keskittyvän #metoo-kampanjaan.

Vuorelma puhuu affektiivisista totuuksista ja toteaa po- litiikan alkavan siitä, mihin faktat loppuvat. Takarivissä tiedetään, etteivät tunteet liity politiikkaan, vaan sepä on politiikka yhteisten asioiden hoitamista.

Perinnöllisyystieteestä väitellyt kirjailija Tiina Ra- evaara esitelmöi nykyajan humpuuki-ilmiöistä, jotka liittyvät usein terveyteen ja hyvinvointiin. Raevaara hahmottelee tieteen, huonosti tehdyn tieteen, näen- näistieteen ja humpuukin eroja. Hän puhuu terveyden- huollon ja terveysuutisoinnin ongelmakohdista ja vaihto- ehtohoitojen psykologisesta houkuttavuudesta. Google- ajan aktiivinen ihminen pyrkii hankkimaan tietoa mutta ei rajallisuuttaan ja asiantuntemattomuuttaan kykene arvioimaan informaatiota.

Filosofi Inkeri Koskinen (HY) pyrkii perustelemaan, miksi tieteellistä tietoa voi pitää totena, vaikkei sitä ym- märrä. Koskinen kuvaa, miten tiedeinstituutiota rasittavat inhimilliset heikkoudet: tiedettä rahoittavalla teollisuudella on omat intressinsä, kilpailu, tulostavoitteet ja julkaisu- pakko painavat tutkijoita ja näkyvät hutilointina, tutki- musten poisvetämisenä ja jopa tutkimustulosten väärentä- misenä. Koskinen esittää lopuksi lyhyesti muutamia syitä luottaa tieteeseen: tiede korjaa itseään, tutkijat itse tuovat esiin luotettavuuden ongelmia ja pyrkivät tekemään tutki- muksesta avoimempaa.

Esitelmät ovat inspiroivia, ajatuksia herää. Olen va- kuuttunut siitä, että totuus on tavoiteltava asia.

Jukka Mikkonen

Totuusseminaarissa

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Mattila ym: Mistä ja miten tunnistaa maan hyvän kasvukunnon.

Toisaalta kielen elpymistä palvelee, että kääntämisen haasteellisuutta ei korosteta liikaa, sillä tavoitteena on ennen kaikkea rohkaista kääntämään (Koskinen ym.

Systeemiä kohtaan esittämällään kritiikillä Ralph Stacey kumppaneineen pyrkii perustelemaan, että täl- lainen ajattelu rajoittaa organisaation toimintaa (Stacey ym..

tä, että valmistuneilla maistereilla on valmiuksia arvioida tieteen piirissä tuotetun tiedon soveltuvuutta juuri praktisen päätöksenteon

Konstaapeli soitti, mutta ei osannut itse selostaa tanssia.. Emil Koskinen kertoo

I och med att Sveps Startens unga är i olika livssituationer, var det olika sammansättning av dem på plats under de enskilda träffarna inom verkstaden. Trots detta

Eivor Österlund – Holmqvist, Helsingfors Universitet Målsättning för arbetet:.. Målsättningen för forskningen är gemensam kunskapsproduktion tillsammans med olika

Mutta kun monet valittavat, että ei näe lapsenlapsia, niin siihen olen sanonut, ettei sii- hen kuole, jos ei lapsenlapsia näe pariin kolmeen kuukau- teen.. Ja näkemiseen on