• Ei tuloksia

Onnellisuuden taloustieteestä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onnellisuuden taloustieteestä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

Onnellisuuden taloustieteestä

1

Kaisa Kotakorpi KTL, tutkija

Tampereen yliopisto ja KAVA

Onnellisuuden taloustieteestä Richard Layard 2005: Happiness – Lessons from a New Science.

Penguin. Lontoo.

R

ichard Layardin onnellisuuden taloustiedet- tä käsittelevät Lionel Robbins -luennot2saivat jatkoa, kun Layardin kirja Happiness – Lessons from a New Scienceilmestyi helmikuussa. Hän piti kirjan julkaisemisen yhteydessä London School of Economicsissa esitelmän, jonka kuul- tuani en voinut olla kiinnostumatta aiheesta.

Kirjassa Layard esittelee näkemyksiään hyvin- vointiin vaikuttavista tekijöistä, yhteiskuntapo- litiikan tavoitteista sekä keinoista, joilla tavoit- teisiin voidaan päästä. Nyt ilmestyneessä kir- jassa erilaista evidenssiä näkemysten tueksi on esitelty laajemmin kuin Lionel Robbins -luen- noissa. Toki onnellisuutta on taloustieteessä tutkittu aiemminkin3. Layard kuitenkin painot- taa, että tieteen kehityksen ansiosta tämän tut- kimusalan mahdollisuudet muuttaa taloustie- teellistä ja -poliittista ajattelua ovat nyt parem- mat kuin aikaisemmin.

1. Onnellisuuden maksimointi yhteiskuntapolitiikan

päämääränä

Layard lähtee liikkeelle havainnosta, että voi- makkaasta talouskasvusta huolimatta onnelli- suus läntisissä teollisuusmaissa, kuten Japanis- sa, Yhdysvalloissa ja EU:ssa, ei ole juurikaan lisääntynyt viime vuosikymmeninä (s. 29–30).

Siksi bruttokansantuote onkin huono hyvin- voinnin mittari, ja kansakunnan tulojen mak- simoinnin sijaan pitäisi pyrkiä onnellisuuden maksimointiin. Tämän tavoitteen toteutumis- ta on Layardin mukaan nyt myös mahdollista seurata: uusi neurotutkimus väittää, että onnel- lisuus on objektiivisesti mitattavissa ja sen ta- soa voidaan vertailla ihmisten välillä. Seuran- nassa voitaisiin ainakin osin käyttää myös ky- selytutkimusten tuloksia, koska henkilön sub- jektiivinen arvio hänen omasta onnellisuudes- taan korreloi voimakkaasti aivoista tehtyjen onnellisuusmittausten kanssa (s. 12–22).

Kirjassa Layard pohtii Lionel Robbins -luentoja tarkemmin sitä, miksionnellisuuden maksimoinnin tulisi olla yhteiskuntapolitiikan tavoite. Tämä onkin yksi onnellisuustutkimuk-

1Kiitän Petri Mäki-Fräntiä, Markus Lahtista ja Matti Tuo- malaa hyödyllisistä kommenteista ja keskusteluista.

2Ks. http://cep.lse.ac.uk/layard. Tatu Hirvonen on analy- soinut Layardin Lionel Robbins -luentoja aikaisemmin Kan- santaloudellisessa aikakauskirjassa, Hirvonen (2004).

3Ks. esim. Easterlin (2002) sekä Frey ja Stutzer (2002).

(2)

sen keskeisimmistä kysymyksistä – onhan ole- massa niin monia muitakin tavoittelemisen ar- voisia asioita, kuten vapaus, terveys, oikeuden- mukaisuus, ja niin edelleen. Layard korostaa benthamilaista näkemystä, jonka mukaan yh- teiskuntapolitiikan tulee perustua yhteen mo- raaliseen periaatteeseen, ja tällöin onnellisuu- den maksimointi on hänelle itsestään selvä va- linta: esimerkiksi yllä mainitut asiat ovat arvok- kaita nimenomaan sen vuoksi, että niiden avul- la ihmiset voivat olla onnellisempia. Myös ra- hassa mitattu elintaso voidaan liittää tähän lis- taan. Jos taas kysytään, miksi onnellisuudella on merkitystä, on vaikea löytää enää uusia syi- tä (s. 111–113).

Layard käy kuitenkin läpi myös useita ar- gumentteja, joita on esitetty suurimman onnel- lisuuden periaatetta vastaan ja kumoaa monet niistä melko vakuuttavasti (s.117–123). Joita- kin kysymyksiä lukijan mieleen toki vielä jää.

Miten pitäisi suhtautua vaikkapa siihen, että luonteen eroista sekä Layardinkin korostamas- ta tottumisesta (habituation) johtuen eri hen- kilöt saattavat olla tyytyväisiä hyvinkin erilai- seen elämäntilanteeseen? Entä onko esimerkik- si vapaudella itseisarvoa? Mielenkiintoinen ky- symys on myös se, onko moraalisesti oikein huomioida yhteiskunnallisessa päätöksenteos- sa sellaisia tunteita kuten kateus, jotka kieltä- mättä vaikuttavat onnellisuuteen?4 Layardin mielestä on – ihmisten todelliset tunteet ja luonteen heikkoudet on syytä ottaa vakavasti myös politiikan päämääriä mietittäessä. Layard ei kuitenkaan sivuuta yksilön omaa vastuuta, vaan hän korostaa esimerkiksi henkilön oman arvomaailman vaikutusta onnellisuuden tun-

teeseen sekä yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa omiin asenteisiinsa (s. 71–72, luku 12).

2. Miten tavoitteeseen voidaan pyrkiä?

Layardin kirja on saanut Suomessakin melko paljon julkisuutta. Hänen yhteiskuntapoliitti- set näkemyksensä eivät kuitenkaan ole päässeet kovin kattavasti esille suomalaisessa mediassa, joka näyttää korostaneen esimerkiksi tutki- muksessa esiin tulleita sinällään mielenkiintoi- sia havaintoja siitä, mitkä jokapäiväiset askareet saavat ihmiset onnelliseksi.5Onnellisuustutki- muksella on kuitenkin paljon sanottavaa mo- niin yhteiskunnallisesti merkittäviin kysymyk- siin. Layard ottaa kirjassaan kantaa esimerkik- si verotukseen, köyhyyden lievittämiseen, ter- veydenhuoltoon, työmarkkinapolitiikkaan, muuttoliikkeeseen ja koulutukseen.

Layard käsittelee ensin laajasti syitä siihen, miksi korkeampi bruttokansantuote ei näyttäisi lisäävän onnellisuutta tietyn tulotason saavut- tamisen jälkeen. Hän mainitsee tälle havain- nolle ainakin kaksi syytä. Ensinnäkin onnelli- suuden on osoitettu riippuvan voimakkaam- min suhteellisista kuin absoluuttisista tuloista (s. 46). Tätä ominaisuutta Layard kutsuu kil- pailuhenkisyydeksi (rivalry). Koska jokainen ei voi olla keskimääräistä rikkaampi, keskimää- räisten tulojen kasvu tekee osan ihmisistä on- nettomammiksi. Suuri määrä resursseja käyte- tään siis sellaisen asian tavoittelemiseen, joka

4 Suurimman onnellisuuden periaatteen soveltamisesta pää- töksenteon perustana on toki käyty filosofista keskustelua jo pitkään, ks. esim. Sen ja Williams (1982).

5 Ks. Helsingin Sanomat, 3.4.2005. Kyseisessä artikkelissa otetaan kyllä esille esimerkiksi Layardin ajatuksia verotuk- sesta, mutta tässä suhteessa hänen näkemyksensä on esitel- ty jonkin verran vääristyneesti. Layard ei esitä erityistä ”on- nellisuusveroa”, jonka avulla onnellisuutta jaettaisiin tasai- semmin, vaan alla selvitetyn kaltaista tuloverotuksen vai- kutusten uudelleenarviointia.

(3)

ei aggregaattitasolla ole saavutettavissa – sta- tuksen tavoittelu on nollasummapeli. Toinen merkittävä tekijä on se, että korkeampaan tu- lotasoon totutaan helposti (habituation). Täs- tä syystä kasvaneet tulot lisäävät kyllä onnelli- suutta hetkellisesti, mutta eivät tee sitä pitkäl- lä aikavälillä (s. 48). Siksi jatkuva statuksen ta- voittelu rasittaa osin turhaan myös niitä, jotka päätyvät hierarkian yläpäähän.

Yllä mainittujen ominaisuuksien – kilpailu- henkisyyden ja tottumisen – ymmärtämisestä löytyvät myös useiden Layardin politiikkasuo- situsten perustelut. Jos kilpailuhenkisyys ja tot- tuminen koskisivat samalla tavalla myös muita potentiaalisia onnellisuuden lähteitä kuin tulo- ja, paljoakaan ei välttämättä olisi tehtävissä.

Näyttää kuitenkin siltä, että ihmiset eivät ole ainakaan yhtä kilpailuhenkisiä vapaa-ajan kuin tulojen suhteen (s.47). Toisekseen perheen kanssa vietetty aika sekä ystävyyssuhteet ovat onnellisuutta lisääviä tekijöitä, joihin ei ”totu- ta”, eli ne saavat aikaan pysyvämmän onnelli- suuden tunteen kuin raha. Tasapainoisen per- he-elämän on myös osoitettu olevan yksi mer- kittävimmistä yksittäisistä onnellisuuden läh- teistä (s. 64). Koska kilpailuhenkisyyden ai- heuttamaa negatiivista ulkoisvaikutusta ja li- sääntyneiden tulojen aiheuttamaa addiktiota ei oteta yksityisessä päätöksenteossa huomioon, työntekoon käytetään liikaa aikaa. Näitä vää- ristymiä voidaan korjata tuloverotuksen avul- la6: Layardin kehikossa tuloverotusta ei siis nähdä niinkään työn tarjontaa vääristävänä te- kijänä, vaan sillä on merkittävä korjaava vaiku- tus (s. 152–156).

Layardin esittämässä onnellisuuskalkyylis-

sa huomioidaan myös eriarvoisuuteen liittyviä kysymyksiä. Kun arvioidaan jonkin politiikka- toimenpiteen meriittejä, huono-osaisten hyvin- vointia pitäisi painottaa enemmän kuin jo val- miiksi hyväosaisten (s. 121–122). Tälle moraa- liselle intuitiolle on osin mahdollista saada nyt myös objektiivisemmat perustelut. Jo pitkään on oletettu että tulojen rajahyöty on pienempi rikkaille kuin köyhille, mutta nyt näiden ero- jen suuruutta voidaan ensi kertaa mitata (s. 136). Koska suhteellisilla tuloilla on merkit- tävä vaikutus onnellisuuteen, saattaa olla niin, että tuloerot ovat huono asia itsessään eivätkä vain sen vuoksi, että ne korreloivat positiivises- ti muiden negatiivisten asioiden, kuten köyhyy- den ja rikollisuuden kanssa.7Myös näistä syis- tä tuloja tasaavalla verotuksella on positiivisia vaikutuksia.

Layardin analyysi näyttäisi johtavan tasa- arvon merkityksen korostumiseen yleisem- minkin. Tulonjaosta esitetyt huomiot koske- vat myös kansainvälistä eriarvoisuutta, joten Layard painottaa kirjassaan kehitysmaiden ase- man parantamista. Layard soveltaa samankal- taista ajattelua myös laajemmin kuin tulonja- koa koskevissa kysymyksissä. Koska on tär- keämpää ja huomattavasti helpompaa lievittää äärimmäistä kärsimystä kuin lisätä jo valmiiksi suhteellisen onnellisten ihmisten hyvinvointia, Layard korostaa myös mielenterveystyön mer- kitystä ja siihen suunnattujen resurssien kasvat- tamista. Tässä kohtaa Layard näyttäisi poik- keavan jonkin verran suurimman onnellisuu- den periaatteesta, joka alkuperäisessä muodos- saan koskee vain onnellisuuden yhteenlasket- tua tasoa, ei sen jakautumista yhteiskunnassa.

6Tuomala (1990, s. 122–135) on osoittanut, että kateuden huomioiminen nostaa optimaalista rajaveroastetta ja lisää verojen optimaalista progressiota.

7Layardin mukaan ainakaan vielä ei kuitenkaan ole voitu osoittaa, että tuloerot olisivat suorassa yhteydessä onnelli- suuteen (s. 52).

(4)

Pitkän uransa aikana Layard on tutkinut paljon työttömyyteen liittyviä kysymyksiä (ks.

esim. Layard et al. 1991), ja hän analysoi uusimmassa kirjassaan myös työmarkkinapoli- tiikkaa. Onnellisuustutkimus on osoittanut työttömyyden olevan yksi eniten onnellisuutta vähentäviä tapahtumia ihmisen elämässä ja työttömyyden alentamisen tulisikin olla politii- kan keskeisiä tavoitteita. Käytännön tasolla tämä edellyttää Layardin mukaan aktiivista työ- voimapolitiikkaa: Layard kannattaa Tanskassa ja Hollannissa käytössä olevaa mallia, jossa val- tio takaa työttömälle joko työpaikkatarjouksia tai koulutuspaikan viimeistään vuoden työttö- myyden jälkeen ja jokin näistä tarjouksista on otettava vastaan. Myös työpaikkojen pysyvyy- teen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota, kos- ka turvallisuuden tunne on yksi onnellisuuden kannalta merkittävimmistä tekijöistä. Layardin mukaan esimerkiksi eurooppalaistyyppinen ir- tisanomissuoja ei lisää työttömyyttä8 (s.172–

176). Työn perässä muuttamista ei kuitenkaan pitäisi Layardin mielestä politiikassa korostaa, koska voimakkaan muuttoliikkeen alueilla ih- miset eivät tunne toisiaan, luottamus toisiin ih- misiin on heikompi ja rikollisuutta on enem- män9 (s. 179–180).

Layardin analyysi asettaa päättäjille monia isoja kysymyksiä. Onko tehokkuuden tavoitte- lu mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle – onko todella niin, ettei meillä ole varaa turvallisuu-

teen, joka kuitenkin lisäisi hyvinvointia merkit- tävästi? Tähän läheisesti liittyvä kysymys on se, onko meidän alistuttava kilpailuhenkisyyden aiheuttamalle stressille ja vielä korostettava sitä esimerkiksi tulospalkkauksen kautta? Työpai- koilla pitäisi Layardin mukaan kiinnittää enem- män huomiota sisäiseen motivaatioon tulos- palkkauksen kaltaisten ns. kovien kannusti- mien sijaan. Samoin myös koulussa tulisi pai- nottaa yhteistyön merkitystä ja muita sosiaali- sia taitoja sen sijaan, että lisätään oppilaiden vä- listä kilpailua vertaamalla heidän menestystään toisiinsa (s. 199–201).

3. Muita huomioita

Kirjassa on pyritty käsittelemään hyvin katta- vasti onnellisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Vaik- ka Layard onkin taloustieteen professori, hän ei rajoitu pohtimaan vain perinteisesti talous- politiikan alaan kuuluvia aiheita: hän tarkaste- lee esimerkiksi sellaisia kysymyksiä kuin mieli- sairauksien lääkehoito, television vaikutus las- ten kehitykseen, skitsofrenian periytyvyys ja niin edelleen.

Aineiston runsaudesta johtuen useimpia mainittuja tutkimuksia ei voida kirjassa esitel- lä kovin tarkkaan, joten lukija ei pysty itse ar- vioimaan niiden meriittejä, vaan on luotettava kirjoittajan tekemiin johtopäätöksiin. Monet taloustieteilijät suhtautuvat varmasti varauksel- la esimerkiksi tutkimuksiin, joissa selvitetään maiden välisiä onnellisuuseroja. Tähän liittyen Layard esittelee mielenkiintoista tutkimusai- neistoa, jonka mukaan käsite ”onnellisuus” tar- koittaisi eri kielillä suunnilleen samaa asiaa ja siten eri kansankuntien onnellisuuden tasoa voitaisiin vertailla keskenään. Tämä ongelma luultavasti pienenee entisestään, jos onnelli- suutta voidaan mitata aivotoiminnan perusteel-

8 Layard mainitsee irtisanomissuojan vähentävän lyhytai- kaista työttömyyttä, kun taas pitkäaikaistyöttömyys lisään- tyy. Toisaalta hän korostaa juuri pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisen merkitystä mm. sen passivoivan vaikutuksen takia (s. 172–176).

9 On mielenkiintoista huomata, että Layard kannattaa voi- makkaasti Ison-Britannian liittymistä EMUun. Hänen mu- kaansa työvoiman liikkuvuus ei kuitenkaan ole merkittävä tekijä EMUn toimivuuden kannalta (Layard et al 2002).

(5)

la. Näyttäisi kuitenkin todennäköiseltä, että ai- nakin onnellisuuden syyt voivat olla eri kult- tuureissa erilaisia. Koska kirjan puitteissa ei ole mahdollista esitellä tutkimusten ekonometrisia yksityiskohtia, lukijalle ei tule täysin selvää kä- sitystä siitä, miten nämä mahdolliset erot on otettu paneeliaineistolla tehdyssä tutkimukses- sa huomioon.

Behavioralistisen talousteorian ja onnelli- suuspolitiikan yhteyksien tarkempi ja syste- maattisempi analysointi olisi myös ollut erittäin mielenkiintoinen lisä kirjaan. Esimerkiksi tot- tuminen (habituation) liittyy behavioralistises- sa talousteoriassa keskeiseen status quo -har- han (status quo bias) käsitteeseen. Se, että emme osaa ottaa tottumista huomioon päätök- senteossa, on tietenkin hyvä esimerkki rajoit- tuneesti rationaalisesta käyttäytymisestä. Mene- tysten kaihtamisella (loss aversion) voidaan se- littää sitä, miksi tehokkuuden kannalta tärkeä instituutioiden joustavuus esimerkiksi työ- markkinoilla ei aina välttämättä lisää onnelli- suutta. Layard ottaa kyllä nämä käsitteet ja esi- merkkejä niiden vaikutuksista kirjassa esille (s. 138–145), mutta olisi ollut mielenkiintoista lukea esimerkiksi selkeämpi lista onnellisuus- tutkimuksen kannalta merkittävistä tuloksista, ja näistä mahdollisimman suoraan johdetuista politiikkasuosituksista.

On kuitenkin selvää, että Layardin kirja on tarkoitettu yhtä lailla myös muiden kuin talous- tieteilijöiden luettavaksi, joten kovin yksityis- kohtaiseen ekonometristen menetelmien tai ta-

lousteorian esittelyyn ei varmasti olisi ollut jär- kevääkään mennä. Toisaalta tutkimus on myös melko alkuvaiheessa, joten vieläkin perusteel- lisempia analyyseja aiheesta saadaan toivotta- vasti jatkossa. "

Kirjallisuus

Easterlin, R. (toim.) (2002): Happiness in Econom- ics. Cheltenham.

Frey, B. ja A. Stutzer (2002): Happiness and Eco- nomics: How the Economy and Institutions Af- fect Human Well-Being. Princeton.

Hirvonen, T. (2004): ”Onnellisuus – onko kansan- taloustieteellä mitään sanottavaa?”, Kansanta- loudellinen Aikakauskirja, vol. 100, no. 4, s. 457–

461.

Layard, R. (2005): Happiness – Lessons from a New Science. Lontoo.

Layard, R. (2003): Happiness – Has Social Science a Clue? Lionel Robbins -luennot, 3.–5.3.2003, London School of Economics, http://cep.lse.ac.

uk/layard.

Layard, R., Buiter, W., Huhne, C., Hutton, W., Kenen, P. ja A. Turner (2002): ”Why Britain Should Join the Euro”. Britain in Europe. Lon- too. http://cep.lse.ac.uk/layard.

Layard, R., Nickell, S. ja R. Jackman (1991): Unem- ployment: Macroeconomic Performance and the Labour Market. Oxford.

Sen, A. ja B. Williams (1982): Utilitarianism and Beyond. Cambridge.

Tuomala, M. (1990): Optimal Income Tax and Re- distribution. Oxford.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(Henkilö jolla on liikaa vapaa-aikaa voi koettaa rakentaa sel- laisen joukon josta joillakin eri topologioilla voidaan erottaa (a) kukin piste yksikköpisteeksi; (b) kukin

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

Pohjaneli¨ on l¨ avist¨ aj¨ an puolikas ja pyramidin korkeus ovat kateetteja suorakulmaisessa kolmiossa, jonka hypotenuusa on sivus¨ arm¨ a.. y-akseli jakaa nelikulmion

Kuviosta 4 nähdään, että noin 50 % merk- kirajoitteet täyttävistä malleista osoittaa, että Suomen talouden suhdannehuippu tai -pohja olisi yhtä vuosineljännestä

ne ovat vaikuttaneet siihen, että talous- kasvu ja bruttokansantuote ovat hyvinvoinnin käsitteen ja lopulta onnellisuudenkin ytimessä, mutta hyvinvoinnin ja onnellisuuden peh-

Hän käsittelee niin tavallisia asioita, että moni taloustieteilijä ei ensi alkuun huomaa mitään ongelmaa olevan- kaan.. Hän ei myöskään tyydy ensimmäiseen vastaukseen,

Kol- mas, semanttisten paralleelien osoittami- nen, ei onnistu aivan yhtä hyvin, mikä nä- kyy myös kovin varovaisissa johtopäätök- sissä (s. Muiden kielten semanttisia

globaalina, paikallisena, mobiilina, ”jokuveljenä”.. Tämän kentän määrittymisessä vaikuttavat kuitenkin yhtä lailla historialliset tekijät kuin tulevaisuuteen