• Ei tuloksia

Eri teorioiden erilaiset yhteiskunnat

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eri teorioiden erilaiset yhteiskunnat"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

hegemonia Suomessa. Politiikka 1987:3.

PEKONEN, K. Imagon merkitys moder- nissa parlamentaarisessa politiikassa.

Teoksessa: NOUSIAINEN, J. & WI- BERG, M. (toim.). Kansalaiset ja Poli- tiikka 1980-luvun Suomessa. Turun Yliopiston Julkaisuja. Sarja C Osa 57.

PIETILÄ, K. Informaatioiden tavara- taloissa. Tiedotustutkimus 1981:4.

PIETILÄ, K. Ajankohtais-TV:n kaksi ulottuvuutta. Tiedotustutkimus 1982:4.

PIETILÄ, K. Intressit ja usko. Poliittista

ilmastoa vuosilta 1951 ja 1984. Tiedo- tustutkimus 1984:2.

PIETILÄ, K. J aukkotiedotuksen sosio- logiaa pelastamassa. Tiedotustutkimus 1985:3.

PIETILÄ, K. Kaksi ideaa yleisen mieli- piteen luonteesta. Tiedotustutkimus 1987:2.

RATH, C-0. The Invisible Network:

Television as an Institution in Every- day Life. Teoksessa: DRUMMOND,

P & PATERSON, R. (eds.). Television

in Transition. British Film Institute.

SIISIÄINEN, M. Uuskorporatismin teo- rioista. Sosiologia 1982:4.

katsauksia

Kauko Pietilä

Eri te yhteis

Uudemman tutkimuksen ensimmäinen periodi

Suomalainen tiedotustutkimus sai uuden alun 1960-luvun puolivälin tienoilla, vähän sen jälkeen. Alkua seurasi suunnilleen kymmenvuotis- kausi, jota - niin väitän ryhtymättä todistelemaan hallitsi, ei ehkä yksinvaltaisesti, mutta hallitsi kuitenkin tietty paradigmaattinen ajattelutapa, niin teoreettisesti kuin käytännöllisestikin erityinen suuntaus. Millainen?

Paradigman ohjelman selkeimpiä kirjauksia lienee Ahmavaaran In- formaatio-teos, jonka esipuheessa vuodelta 1969 kirjoittaja sanoo muun ohessa seuraavaa:

"On ilmeistä, että älyllisen toiminnan,

luova:-~ ja kriittisen tiedostamisen merki- tys yhteiskunnassa tulee kasvamaan sitä mukaa mitä pitemmälle kohti auto- maation yhteiskuntaa ehdimme. On jopa välttämätöntä luoda edellytykset yhä

Iisääntyvälie älyllisen toiminnan ohjautu- vuudelle ja yhteiskunnan itsekritiikille:

vain näin voidaan monet kielteiset seu- raamukset pitää kurissa.

Tämän kehityksen tuloksena on infor- maation käsite nousemassa erääksi kes- keisistä yhteiskunnallisista käsitteistä.

Jo nykyisin puhutaan paljon informaatios- ta: yhteiskunnallisena käsitteenä se on uutuus, jonka sisältöä ei vielä suoraan nähdä." (Ahmavaara 1969, 6. Korostus KP).

Ahmavaara ei siis puhu infor-- maatiosta missä hyvänsä mielessä, vaan hän haluaa puhua siitä yhteis- kunnallisena käsitteenä. Puhe ei kuitenkaan tarkoita, että ohjelman teoreettisena tavoitteena olisi ollut informaation käsitteen yhteis- kuntatieteellinen artikulaatio. Ah- mavaaran kirjan alaotsikon mukaan (Informatiivisen joukkotiedotuksen loogiset perusteet) oli ohjelmassa teoreettisessa mielessä kysymys informaation käsitteen loogisesta eri ttelystä.

(2)

Tieteenä, teoreettisessa mielessä ei suuntaus alun alkaenkaan siis ollut yhteiskuntatiedettä. Informaa- tion käsitteen yhteiskunnallisuus tarkoitti, että informaation loogisen käsitteen avulla haluttiin ja voitiin tarkastella sellaista yhteiskunnallis- ta käytäntöä kuin joukkoviestintä - eikä vain tarkastella sitä, vaan myös käytännössä ohjata. Itse asiassa ohjelmaan sisältyi ajatus, että itse yhteiskuntaa voitiin ohjata informaation käsitteen avulla.

Niinpä teoreettisen ohjelman poh- jalta kehitettiin kuuluisa informatii- vinen ohjelmapolitiikka sellaiseksi käytännön ohjenuoraksi, jota Yleis- radion ohjelmatoiminnan piti nou- dattaa. Informatiivinen ohjelmapoli- tiikka tavoitteli lyhyellä tähtäimellä yhteiskunnan informaatio- eli tie- donm uodostusprosessien, pitemmällä tähtäimellä koko yhteiskunnan informaatioloogista ohjausta, ja tämä näkyy selkeästi ainakin Ahmavaaran tuollaisista ajatuksista:

"Informatiivisen yleisradiotoiminnan tär- keimmäksi tavoitteeksi on ... asetettu kansalaisten älyllinen aktivointi. Älyllinen aktivointi on edelleen määritelty sellai- sen informaation tarjonnaksi, joka muut- taa kansalaisten keskuudessa vallitsevia keskimääräisiä uskomuksia entistä todel- lisuuspohjaisemmiksi. ... on yleisradiotoi- minnan päätehtäväksi siten määritelty ajatushegemonian muuttaminen entistä todellisuuspohjaisemm aksi." (Ahmavaara, 135.)

Informatiivinen ohjaus tarkoitti siis yhteiskunnan väestön tietoisuu- den ja toiminnan ohjausta säätele- mällä yleisen edun eli todellisuus- pohjaisuuden nimissä sen vastaanot- tamien tietovirtojen informaatio- sisältöä. Ahmavaara itse formuloi yleisen edun nimessä esimerkiksi uutisarvon kriteereitä (s. 116-125), joita informatiivisen ohjelmapolitii- kan airut Yleisradio sittemmir koetti uutistoiminnassaan noudattaa

(ainakin laatimalla varsin käytän- nöllisiä ohjeita uutistoiminnan kri- teereiksi, ks. Uutistoiminnan PTS-mietintö, 1970). - Yhteiskunnan informatiivisen ohjauksen ajatus edellyttää yhtäältä ohjauksen aivo- keskusta, toisaalta ohjattavien sellaisinaan järjettömiä massoja.

Aivokeskus esittää vaatimuksen oman järjellisyytensä ulottamisesta koko muuhun väestöön, jossa vas- taavaa järjellisyyttä ei ole.

Toinen periodi

Uudemman tutkimuksen ensimmäi- sen periodin paradigma alkoi horjua viimeistään 1980-luvulle tultaessa.

Jos kauden komea aloitus oli Ahmavaaran Informaatio-teos (1969), niin sen väsyneenä päätök- senä voidaan pitää Hemanuksen ja Tervosen Objektiivinen joukko- tiedotus -kirjaa (1980).

Ensimmäisen periodin perussuun- taus tarkasteli joukkoviestintää yhteiskunnallisten tehtävien ja funktioiden näkökulmasta, juuri niin kuin Ahmavaara: "Informatiivi- sen yleisradiotoiminnan tavoitteeksi on ... asetettu kansalaisten älyllinen aktivointi" ja "ajatushegemonian muuttaminen". Näin suuntaus ta- voitteli yhteiskunnan tietoista ja järjellistä ohjausta yleisen edun nimessä ja informatiivisin välinein.

Suuntaus oli - vaikkei se omalta teoreettiselta rakenteeltaan yhteis- kuntatiedettä ollutkaan perin yhteiskunnallinen: viestintää katsot- tiin yhteiskunnan jättiläissubjektin silmin.

Kuulee usein väitettävän, että viestinnän tutkimus olisi sittemmin hajaantunut moniin paradigmaatti- siin suuntiin, että tutkimukselle olisi nyttemmin taimallista lähes- tymistapojen moneus ja yhden hallitsevan suuntauksen puuttumi- nen. En ole samaa mieltä. Väitän

(en tosin koeta todistella perusteel- lisesti), että vanha hallitseva näkö- kulma on korvautunut uudella, ei monella rinnakkaisella; että on selvää yhtenäisyyttä nykyisessä- kin monenkirjavassa viestintätutki- muksessa (ei kuitenkaan minkään suunnan absoluuttista yksinvaltaa).

Uusi suuntaus lähestyy asiaa tietenkin toisin kuin vanha. Yhteis- kunnasta se ei erityisempiä piittaa.

J aukkoviestintää se katsoo yksilön silmin. Siinä missä ensimmäisen periodin valtavirtaus tavoitteli yhteiskunnallisten prosessien tietois- ta ja järjellistä hallintaa tai oh- jausta informatiivisin välinein ja oli tietyssä mielessä siis sosialis- tinen projekti - tavoittelee uudem- pi suuntaus yhteiskunnallisten pro- sessien ohjauksen vastakohtana sitä, että yksilöt voisivat ohjata järjellisesti omia yksilöllisiä elä- mänprosessejaan omien tavoitteit- tensa ja pyrkimystensä mukaisesti.

Saamme kahden para<;ligmamme kertakaikkisen eron näkyviin ehkä selvimmin niin, että asetamme rinnakkain niiden käsitykset siitä, mitä viestintä oikeastaan on.

Informatiivisen ohjelmapolitiikan arkkitehdit (joihin kuului siis mui- den ohella keskeisenä teoreetikkona Ahmavaara) luonnehtivat viestintää ja joukkoviestintää seuraavasti:

"Tiedottaminen - viestintä, kommunikaa- tio - on sitä, että yksilö sanoo jotakin jollekin toiselle yksilölle. Se on ymmär- tämistä ja ymmärretyksi tulemista. . ..

J aukkotiedotus massakommunikaatio puolestaan on tiedotustapahtuman erikoistapaus: se edellyttää, että sano- man vastaanottaa samanaikaisesti useam- pi kuin yksi ihminen." (Stormbomin toi- mittama Yleisradion suunta -kirja vuo- delta 1969, 11-12.)

Samassa yhteydessä arkkitehdit vielä painottavat, että tiedottami-

nen "on ajatusten eli erilaisten merkitysten siirtämistä ihmiseltä

toiselle" (korostus KP).

Vastapainoksi sitten uudemman suuntauksen edustajan, Ismo Silvon luonnehdinta samoille asioille:

"Televisio-ohjelma tekstuaalisena ilmaisu- na (tai pikemminkin jonkinlaisena rnoni- tahoisena ilmausavaruutena) ei voi kantaa merkityksiä ... " (Silvo 1984, 7-8. Koros- tus KP. Uuden koulun kärkikaartia on tietenkin myös Steinbock, esim. 1983; ehkä sen Ahmavaaraa vastaava teoreetti- nen keskushahmo on ollut Ilkka Heiska- nen.)

Uudelle suunnalle viestintä ei ole ymmärtämistä ja ymmärre- tyksi tulemista; se ei ole ajatusten eli merkitysten siirtämistä ihmiseltä toiselle. Se on tekstuaalisia ilmai- suja, joiden merkityksen jokainen niiden kanssa tekemisiin joutuva tuottaa itse ja itselleen; viestintä on prosessi, jossa ihmiset sulkeutu- vat itseensä. Kun edellinen suun- taus sanoo, että joukkoviestintä on merkitysten siirtämistä ihmiseltä toiselle, ja kun jälkimmäinen suun- taus sanoo, ettei joukkoviestintä yksinkertaisesti voi siirtää valmiita merkityksiä yhdestä tajunnasta toiseen, puhuvat ne kumpikin fak- tuaalisuudeh kielellä. Tosiasiassa on kumpikin suuntaus vahvasti normatiivinen: vanhemman käsityk- sen mukaan joukkoviestinnän pitää välittää tietynlaisia merkityksiä, uudemman mukaan se ei saa välit- tää minkäänlaisia merkityksiä, vaan sen pitää olla tekstuaalista ilmaisua.

Minkälainen yhteiskunta missäkin teoriassa?

Vanhempi suuntaus, ahmavaaralainen tiedotusoppi tavoitteli siis (ja esi- merkiksi Ahmavaara tavoittelee vieläkin) yhteiskunnan tietoista ja järjellistä hallintaa ja ohjausta kehittämällä loogisesta informaatio- käsitteestä yhteiskunnallisia käytän-

(3)

Tieteenä, teoreettisessa mielessä ei suuntaus alun alkaenkaan siis ollut yhteiskuntatiedettä. Informaa- tion käsitteen yhteiskunnallisuus tarkoitti, että informaation loogisen käsitteen avulla haluttiin ja voitiin tarkastella sellaista yhteiskunnallis- ta käytäntöä kuin joukkoviestintä - eikä vain tarkastella sitä, vaan myös käytännössä ohjata. Itse asiassa ohjelmaan sisältyi ajatus, että itse yhteiskuntaa voitiin ohjata informaation käsitteen avulla.

Niinpä teoreettisen ohjelman poh- jalta kehitettiin kuuluisa informatii- vinen ohjelmapolitiikka sellaiseksi käytännön ohjenuoraksi, jota Yleis- radion ohjelmatoiminnan piti nou- dattaa. Informatiivinen ohjelmapoli- tiikka tavoitteli lyhyellä tähtäimellä yhteiskunnan informaatio- eli tie- donm uodostusprosessien, pitemmällä tähtäimellä koko yhteiskunnan informaatioloogista ohjausta, ja tämä näkyy selkeästi ainakin Ahmavaaran tuollaisista ajatuksista:

"Informatiivisen yleisradiotoiminnan tär- keimmäksi tavoitteeksi on ... asetettu kansalaisten älyllinen aktivointi. Älyllinen aktivointi on edelleen määritelty sellai- sen informaation tarjonnaksi, joka muut- taa kansalaisten keskuudessa vallitsevia keskimääräisiä uskomuksia entistä todel- lisuuspohjaisemmiksi. ... on yleisradiotoi- minnan päätehtäväksi siten määritelty ajatushegemonian muuttaminen entistä todellisuuspohjaisemm aksi." (Ahmavaara, 135.)

Informatiivinen ohjaus tarkoitti siis yhteiskunnan väestön tietoisuu- den ja toiminnan ohjausta säätele- mällä yleisen edun eli todellisuus- pohjaisuuden nimissä sen vastaanot- tamien tietovirtojen informaatio- sisältöä. Ahmavaara itse formuloi yleisen edun nimessä esimerkiksi uutisarvon kriteereitä (s. 116-125), joita informatiivisen ohjelmapolitii- kan airut Yleisradio sittemmir koetti uutistoiminnassaan noudattaa

(ainakin laatimalla varsin käytän- nöllisiä ohjeita uutistoiminnan kri- teereiksi, ks. Uutistoiminnan PTS-mietintö, 1970). - Yhteiskunnan informatiivisen ohjauksen ajatus edellyttää yhtäältä ohjauksen aivo- keskusta, toisaalta ohjattavien sellaisinaan järjettömiä massoja.

Aivokeskus esittää vaatimuksen oman järjellisyytensä ulottamisesta koko muuhun väestöön, jossa vas- taavaa järjellisyyttä ei ole.

Toinen periodi

Uudemman tutkimuksen ensimmäi- sen periodin paradigma alkoi horjua viimeistään 1980-luvulle tultaessa.

Jos kauden komea aloitus oli Ahmavaaran Informaatio-teos (1969), niin sen väsyneenä päätök- senä voidaan pitää Hemanuksen ja Tervosen Objektiivinen joukko- tiedotus -kirjaa (1980).

Ensimmäisen periodin perussuun- taus tarkasteli joukkoviestintää yhteiskunnallisten tehtävien ja funktioiden näkökulmasta, juuri niin kuin Ahmavaara: "Informatiivi- sen yleisradiotoiminnan tavoitteeksi on ... asetettu kansalaisten älyllinen aktivointi" ja "ajatushegemonian muuttaminen". Näin suuntaus ta- voitteli yhteiskunnan tietoista ja järjellistä ohjausta yleisen edun nimessä ja informatiivisin välinein.

Suuntaus oli - vaikkei se omalta teoreettiselta rakenteeltaan yhteis- kuntatiedettä ollutkaan perin yhteiskunnallinen: viestintää katsot- tiin yhteiskunnan jättiläissubjektin silmin.

Kuulee usein väitettävän, että viestinnän tutkimus olisi sittemmin hajaantunut moniin paradigmaatti- siin suuntiin, että tutkimukselle olisi nyttemmin taimallista lähes- tymistapojen moneus ja yhden hallitsevan suuntauksen puuttumi- nen. En ole samaa mieltä. Väitän

(en tosin koeta todistella perusteel- lisesti), että vanha hallitseva näkö- kulma on korvautunut uudella, ei monella rinnakkaisella; että on selvää yhtenäisyyttä nykyisessä- kin monenkirjavassa viestintätutki- muksessa (ei kuitenkaan minkään suunnan absoluuttista yksinvaltaa).

Uusi suuntaus lähestyy asiaa tietenkin toisin kuin vanha. Yhteis- kunnasta se ei erityisempiä piittaa.

J aukkoviestintää se katsoo yksilön silmin. Siinä missä ensimmäisen periodin valtavirtaus tavoitteli yhteiskunnallisten prosessien tietois- ta ja järjellistä hallintaa tai oh- jausta informatiivisin välinein ja oli tietyssä mielessä siis sosialis- tinen projekti - tavoittelee uudem- pi suuntaus yhteiskunnallisten pro- sessien ohjauksen vastakohtana sitä, että yksilöt voisivat ohjata järjellisesti omia yksilöllisiä elä- mänprosessejaan omien tavoitteit- tensa ja pyrkimystensä mukaisesti.

Saamme kahden para<;ligmamme kertakaikkisen eron näkyviin ehkä selvimmin niin, että asetamme rinnakkain niiden käsitykset siitä, mitä viestintä oikeastaan on.

Informatiivisen ohjelmapolitiikan arkkitehdit (joihin kuului siis mui- den ohella keskeisenä teoreetikkona Ahmavaara) luonnehtivat viestintää ja joukkoviestintää seuraavasti:

"Tiedottaminen - viestintä, kommunikaa- tio - on sitä, että yksilö sanoo jotakin jollekin toiselle yksilölle. Se on ymmär- tämistä ja ymmärretyksi tulemista. . ..

J aukkotiedotus massakommunikaatio puolestaan on tiedotustapahtuman erikoistapaus: se edellyttää, että sano- man vastaanottaa samanaikaisesti useam- pi kuin yksi ihminen." (Stormbomin toi- mittama Yleisradion suunta -kirja vuo- delta 1969, 11-12.)

Samassa yhteydessä arkkitehdit vielä painottavat, että tiedottami- nen "on ajatusten eli erilaisten merkitysten siirtämistä ihmiseltä

toiselle" (korostus KP).

Vastapainoksi sitten uudemman suuntauksen edustajan, Ismo Silvon luonnehdinta samoille asioille:

"Televisio-ohjelma tekstuaalisena ilmaisu- na (tai pikemminkin jonkinlaisena rnoni- tahoisena ilmausavaruutena) ei voi kantaa merkityksiä ... " (Silvo 1984, 7-8. Koros- tus KP. Uuden koulun kärkikaartia on tietenkin myös Steinbock, esim. 1983;

ehkä sen Ahmavaaraa vastaava teoreetti- nen keskushahmo on ollut Ilkka Heiska- nen.)

Uudelle suunnalle viestintä ei ole ymmärtämistä ja ymmärre- tyksi tulemista; se ei ole ajatusten eli merkitysten siirtämistä ihmiseltä toiselle. Se on tekstuaalisia ilmai- suja, joiden merkityksen jokainen niiden kanssa tekemisiin joutuva tuottaa itse ja itselleen; viestintä on prosessi, jossa ihmiset sulkeutu- vat itseensä. Kun edellinen suun- taus sanoo, että joukkoviestintä on merkitysten siirtämistä ihmiseltä toiselle, ja kun jälkimmäinen suun- taus sanoo, ettei joukkoviestintä yksinkertaisesti voi siirtää valmiita merkityksiä yhdestä tajunnasta toiseen, puhuvat ne kumpikin fak- tuaalisuudeh kielellä. Tosiasiassa on kumpikin suuntaus vahvasti normatiivinen: vanhemman käsityk- sen mukaan joukkoviestinnän pitää välittää tietynlaisia merkityksiä, uudemman mukaan se ei saa välit- tää minkäänlaisia merkityksiä, vaan sen pitää olla tekstuaalista ilmaisua.

Minkälainen yhteiskunta missäkin teoriassa?

Vanhempi suuntaus, ahmavaaralainen tiedotusoppi tavoitteli siis (ja esi- merkiksi Ahmavaara tavoittelee vieläkin) yhteiskunnan tietoista ja järjellistä hallintaa ja ohjausta kehittämällä loogisesta informaatio- käsitteestä yhteiskunnallisia käytän-

(4)

töjä, joilla valloitetaan yhteiskunnan ajatushegemonia ja - muutetaan se (aikaisempaan verraten) todelli- suuspohjaiseksi. Se merkitsee paradoksaalisesti ajatellen Ahma- vaaraa - yhteiskunnan informaatio- toimintojen (esimerkiksi Yleisradion tapaisten laitosten) kehittämistä Totuuden Ministeriöiden kaltaisiksi ideologisiksi mahdeiksi. Yhteiskun- taa kehitetään järjelliseksi yksilöl- listen elämänkohtaloiden ei-järjelli- syyden hinnalla.

Entä sitten uudempi suuntaus?

Sille viestintä on sellaista, ettei merkityksien välittäminen ole mah- dollista/sallittua. Ei tavoitella

= ei saa tavoitella yhteiskunnallista ajatushegemoniaa. Yksilöiden tietoi- suudet kieltäytyvät yhtymästä kollektiiviseksi. Ihmisten välisinä siteinä ovat merkit tekstuaalisten ilmaisujen mielessä, siis esinema.

Merkitys syntyy yksilöllisessä tul- kinnassa, jossa ihminen suuntautuu itsestään käsin - ei toisiin ihmisiin, vaan takaisin itseensä! Merkitys ja jos merkitys on järjellistä, niin järjellisyys - on yksilöllistä, ei ihmisten välistä eikä monille yhteistä. Saadaan yhteiskunnallistu- minen, jota luonnehtii ihmisten yksityinen järjellisyys ja yhteiskun- nan järjettömyys, sillä järjellinen merkityksen mielessä ei ole ihmis- ten välistä ja yhteistä. Siis samaan tapaan kuin kapitalismissa Engelsin mukaan:

"Ristiriita yhteiskunnallisen tuotannon ja kapitalistisen omistuksen välillä esiin- tyy nyt yksityisessä tehtaassa tavattavan tuotannon järjestyksen ja koko yhteiskun- nassa vallitsevan tuotannon anarkian välisenä vastakohtana." (Engels 1970, 77.).

Näin siis tutkimuksen

suomalaisen uudemman

tiedotus- historian kahden vuosikymmenen suurvirtauk- set asettuvat implisiittisinä yhteis- kuntaoppeina: Yksi suuntaus uhraa

yksityisen järjellisyyden saadakseen yhteiskuntaan järkeä. Toinen suun- taus panee mieluummin yhteiskun- nan järjettömäksi pelastaakseen edes yksilön järjellisyyden.

Onko aina oltava puoleksi järjetön?

Suomalainen viestinnän tutkimus on tuottanut spontaanisti sosiolo- giassa liiankin tutun jäsennyksen, jonka mukaan "sosiologialle on vain yksi todella keskeinen ongel- ma, ja se koskee yksilön ja yhteis- kunnan välistä suhdetta" (Israel

1987, 46). Niin kauan kuin pysymme tässä jäsennyksessä, olemme puo- leksi järjellisiä, puoleksi järjettö- miä. Miten tällaiseen umpikujaan tullaan ja miten sieltä ennen kaikkea päästään pois?

Tiedotustutkimukselle näyttää olleen (ja olevan) ominaista tavaton viehtymys merkitykseen (aikaisem- min siitä puhuttiin enemmän sisäl- lön nimellä). Jos Ahmavaarana oli vuonna 1969 syytä valittaa, että "tiedotusopin tutkijoiden/ mie- lenkiinto näyttää paljon enemmän suuntautuneen keinoihin, joilla viesti saadaan perille kuin itse viestin sisältämään informaatioon"

(Informaatio-kirjan esipuhe), niin sittemmin ei tällaisiin valituksiin ole ollut erityisempää aihetta.

Jos kysytte viestinnän tutkija! ta, mikä oikeastaan on viestinnässä pihvi, viittaa vastaus melkoisella varmuudella juuri sisältöön/merki- tykseen/vastaavaan käsitteeseen (asiaa sanotaan yleensä sisällöksi, kun se lokalisoidaan sanomaan;

merkitykseksi, kun se lokalisoidaan lähettäjän tai vastaanottajan pää- hän). Viestinnässä on varsinaisesti kysymys sisällöstä/merkityksestä.

- jos sitten katsomme viestinnän prosessia esimerkiksi vastaanottajan kannalta, näyttää olevan kaksi

mahdollisuutta: joko (l) merkitys on viestissä sisältönä ja voit sen vain ottaa (tai sitten olla yksin ja yksinäisyydessäsi järjetön) tai (2) merkitys on vastaanottajan yksityisessä tulkinnassa (jolloin ihmisten välisessä aineksessa, mer- kissä tai tekstuaalisessa ilmaisussa ei ole merkityksellistä järjellisyyt- tä, ja yh teisöllinen on järjetöntä).

juuri sisällön ja merkityksen käsitteisiin pohjautuva konstruointi johtaa lopulta yhteiskunta kontra yksilö -jäsennykseen ja ainaiseen puolijärjellisyyteen ja -järjettömyy- teen. Merkityksen käsite näet pa- kottaa etsimään sen subjektia.

Jos subjektiksi saadaan viestinnän koneisto, ollaan ahmavaaralaisessa kollektivismissa; jos yksilö (olipa se sitten viestinnän tuottaja tai kuluttaja), ollaan semiologisessa indi vidualism issa.

Keskeinen kysymys tietenkin on: Mistä viestinnässä on perimmäl- tään kysymys? Välttääksemme yhteiskuntatieteellisesti vain puoli- järjellisen jäsennyksen yksilö kontra yhteiskunta meidän on vältettävä jäsentämästä viestintää tietoisuus- diskurssisten sisällön ja merkityksen käsittein. - Ehdotukseni on, että tarkastelisimme viestintää ei mer- kitystä vaan kanssakäymistä koske- vin käsittein; sillä kanssakäymistä- hän toki institutionalisoiduinkin joukkoviestintä on: ei mitään muuta kuin että joku sanoo tai kirjoittaa tai piirtää tai esittää kuvana jne.

jotakin jollekin toiselle. Vaikeudet eivät tietenkään ole ihan vähäisiä.

Emme ainakaan heti osaa sanoa, mitkä olisivat asianmukaiset kans- sakäymisen käsitteet. Merkityksiä osaamme ehkä lukea viesteistä;

mutta meidän pitäisi tunnistaa empiirisesti viesteistä myös niiden sosiaalinen ja yhteiskunnallinen aines. Mitä ne ovat?

Mutta periaatteessa kyllä pitäisi

viestinnän täysjärjellisen sosiologian olla mahdollista täysjärjellisen siis snna mielessä, ettei siihen nojautuvassa esimerkiksi joukkovies- tintää koskevassa normatiivisessa puheessa (Miten joukkoviestintä on järjestettävä?) tarvitse olettaa jotakin kertakaikkisen irrationaali- suuden aluetta.

Kirjallisuus

AHMAVAARA, Y. Informaatio. Informa- tiivisen joukkotiedotuksen loogiset perusteet. _Helsinki, Weilin + Göös,

1969.

ENGELS, F. Sosialismin kehitys utopiasta tieteeksi. Helsinki, Kansankulttuuri, 1970.

ISRAEL, J. Individualism-kollektivism som samhälleligt problem. Sociologisk Forskning, 24(2), 1987, 44-57.

HEMANUS, P. & TERVONEN, I. Objek- tiivinen joukkotiedotus. Helsinki, Ota- va, 1980.

PTS. Uutistoiminnan PTS-mietintö. Oy Yleisradio Ab, 19. 2.1970.

SIL VO, I. Vaikuttamisen vaikeus - televi- sio-ohjelmien reduktiivisen luennan mahdollisuus. Esitelmä Tiedotustutki- muksen päivillä 23.-24.11.1984 Turun yliopistossa.

STEINBOCK, D. Televisio ja psyyke. Televisio, illusionismi ja anti-illusio- nismi. Helsinki, Weilin + Göös, 1983. STORMBOM, N-B. (toim.). Yleisradion

suunta. Ohjelmatoiminta. Helsinki, Weilin + Göös, 1968.

(5)

töjä, joilla valloitetaan yhteiskunnan ajatushegemonia ja - muutetaan se (aikaisempaan verraten) todelli- suuspohjaiseksi. Se merkitsee paradoksaalisesti ajatellen Ahma- vaaraa - yhteiskunnan informaatio- toimintojen (esimerkiksi Yleisradion tapaisten laitosten) kehittämistä Totuuden Ministeriöiden kaltaisiksi ideologisiksi mahdeiksi. Yhteiskun- taa kehitetään järjelliseksi yksilöl- listen elämänkohtaloiden ei-järjelli- syyden hinnalla.

Entä sitten uudempi suuntaus?

Sille viestintä on sellaista, ettei merkityksien välittäminen ole mah- dollista/sallittua. Ei tavoitella

= ei saa tavoitella yhteiskunnallista ajatushegemoniaa. Yksilöiden tietoi- suudet kieltäytyvät yhtymästä kollektiiviseksi. Ihmisten välisinä siteinä ovat merkit tekstuaalisten ilmaisujen mielessä, siis esinema.

Merkitys syntyy yksilöllisessä tul- kinnassa, jossa ihminen suuntautuu itsestään käsin - ei toisiin ihmisiin, vaan takaisin itseensä! Merkitys ja jos merkitys on järjellistä, niin järjellisyys - on yksilöllistä, ei ihmisten välistä eikä monille yhteistä. Saadaan yhteiskunnallistu- minen, jota luonnehtii ihmisten yksityinen järjellisyys ja yhteiskun- nan järjettömyys, sillä järjellinen merkityksen mielessä ei ole ihmis- ten välistä ja yhteistä. Siis samaan tapaan kuin kapitalismissa Engelsin mukaan:

"Ristiriita yhteiskunnallisen tuotannon ja kapitalistisen omistuksen välillä esiin- tyy nyt yksityisessä tehtaassa tavattavan tuotannon järjestyksen ja koko yhteiskun- nassa vallitsevan tuotannon anarkian välisenä vastakohtana." (Engels 1970, 77.).

Näin siis tutkimuksen

suomalaisen uudemman

tiedotus- historian kahden vuosikymmenen suurvirtauk- set asettuvat implisiittisinä yhteis- kuntaoppeina: Yksi suuntaus uhraa

yksityisen järjellisyyden saadakseen yhteiskuntaan järkeä. Toinen suun- taus panee mieluummin yhteiskun- nan järjettömäksi pelastaakseen edes yksilön järjellisyyden.

Onko aina oltava puoleksi järjetön?

Suomalainen viestinnän tutkimus on tuottanut spontaanisti sosiolo- giassa liiankin tutun jäsennyksen, jonka mukaan "sosiologialle on vain yksi todella keskeinen ongel- ma, ja se koskee yksilön ja yhteis- kunnan välistä suhdetta" (Israel 1987, 46). Niin kauan kuin pysymme tässä jäsennyksessä, olemme puo- leksi järjellisiä, puoleksi järjettö- miä. Miten tällaiseen umpikujaan tullaan ja miten sieltä ennen kaikkea päästään pois?

Tiedotustutkimukselle näyttää olleen (ja olevan) ominaista tavaton viehtymys merkitykseen (aikaisem- min siitä puhuttiin enemmän sisäl- lön nimellä). Jos Ahmavaarana oli vuonna 1969 syytä valittaa, että "tiedotusopin tutkijoiden/ mie- lenkiinto näyttää paljon enemmän suuntautuneen keinoihin, joilla viesti saadaan perille kuin itse viestin sisältämään informaatioon"

(Informaatio-kirjan esipuhe), niin sittemmin ei tällaisiin valituksiin ole ollut erityisempää aihetta.

Jos kysytte viestinnän tutkija! ta, mikä oikeastaan on viestinnässä pihvi, viittaa vastaus melkoisella varmuudella juuri sisältöön/merki- tykseen/vastaavaan käsitteeseen (asiaa sanotaan yleensä sisällöksi, kun se lokalisoidaan sanomaan;

merkitykseksi, kun se lokalisoidaan lähettäjän tai vastaanottajan pää- hän). Viestinnässä on varsinaisesti kysymys sisällöstä/merkityksestä.

- jos sitten katsomme viestinnän prosessia esimerkiksi vastaanottajan kannalta, näyttää olevan kaksi

mahdollisuutta: joko (l) merkitys on viestissä sisältönä ja voit sen vain ottaa (tai sitten olla yksin ja yksinäisyydessäsi järjetön) tai (2) merkitys on vastaanottajan yksityisessä tulkinnassa (jolloin ihmisten välisessä aineksessa, mer- kissä tai tekstuaalisessa ilmaisussa ei ole merkityksellistä järjellisyyt- tä, ja yh teisöllinen on järjetöntä).

juuri sisällön ja merkityksen käsitteisiin pohjautuva konstruointi johtaa lopulta yhteiskunta kontra yksilö -jäsennykseen ja ainaiseen puolijärjellisyyteen ja -järjettömyy- teen. Merkityksen käsite näet pa- kottaa etsimään sen subjektia.

Jos subjektiksi saadaan viestinnän koneisto, ollaan ahmavaaralaisessa kollektivismissa; jos yksilö (olipa se sitten viestinnän tuottaja tai kuluttaja), ollaan semiologisessa indi vidualism issa.

Keskeinen kysymys tietenkin on: Mistä viestinnässä on perimmäl- tään kysymys? Välttääksemme yhteiskuntatieteellisesti vain puoli- järjellisen jäsennyksen yksilö kontra yhteiskunta meidän on vältettävä jäsentämästä viestintää tietoisuus- diskurssisten sisällön ja merkityksen käsittein. - Ehdotukseni on, että tarkastelisimme viestintää ei mer- kitystä vaan kanssakäymistä koske- vin käsittein; sillä kanssakäymistä- hän toki institutionalisoiduinkin joukkoviestintä on: ei mitään muuta kuin että joku sanoo tai kirjoittaa tai piirtää tai esittää kuvana jne.

jotakin jollekin toiselle. Vaikeudet eivät tietenkään ole ihan vähäisiä.

Emme ainakaan heti osaa sanoa, mitkä olisivat asianmukaiset kans- sakäymisen käsitteet. Merkityksiä osaamme ehkä lukea viesteistä;

mutta meidän pitäisi tunnistaa empiirisesti viesteistä myös niiden sosiaalinen ja yhteiskunnallinen aines. Mitä ne ovat?

Mutta periaatteessa kyllä pitäisi

viestinnän täysjärjellisen sosiologian olla mahdollista täysjärjellisen siis snna mielessä, ettei siihen nojautuvassa esimerkiksi joukkovies- tintää koskevassa normatiivisessa puheessa (Miten joukkoviestintä on järjestettävä?) tarvitse olettaa jotakin kertakaikkisen irrationaali- suuden aluetta.

Kirjallisuus

AHMAVAARA, Y. Informaatio. Informa- tiivisen joukkotiedotuksen loogiset perusteet. _Helsinki, Weilin + Göös, 1969.

ENGELS, F. Sosialismin kehitys utopiasta tieteeksi. Helsinki, Kansankulttuuri, 1970.

ISRAEL, J. Individualism-kollektivism som samhälleligt problem. Sociologisk Forskning, 24(2), 1987, 44-57.

HEMANUS, P. & TERVONEN, I. Objek- tiivinen joukkotiedotus. Helsinki, Ota- va, 1980.

PTS. Uutistoiminnan PTS-mietintö. Oy Yleisradio Ab, 19. 2.1970.

SIL VO, I. Vaikuttamisen vaikeus - televi- sio-ohjelmien reduktiivisen luennan mahdollisuus. Esitelmä Tiedotustutki- muksen päivillä 23.-24.11.1984 Turun yliopistossa.

STEINBOCK, D. Televisio ja psyyke.

Televisio, illusionismi ja anti-illusio- nismi. Helsinki, Weilin + Göös, 1983.

STORMBOM, N-B. (toim.). Yleisradion suunta. Ohjelmatoiminta. Helsinki, Weilin + Göös, 1968.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska uskossa oli kyse muustakin kuin vain kognitiivisesta asenteesta, usko magiaan ja yliluonnolliseen eivät kadonneet vain sitä syystä, että ihmiset olivat omaksuneet

Hän ei pyri löytämään käsitteen ”nainen” käsitteellistä sisältöä sen avulla, miten termiä käytetään, vaan katsoo, että ta- valliset kielenkäyttäjät osaavat

P äätin venyttää suomen ”taide”-käsitteen ja -sanan merkitystä niin, että se vastaa sitä, mitä Kant tarkoitti käsitteellä ja sanalla Kunst2. Laihon

Sitä ennen voimme kuitenkin todeta, että tie kestä- vyyteen edellyttää nyt ainakin kahta keskeistä toimenpidettä niin yksilön kuin organisaation ja yhteiskuntamme

tion muuttuvasta roolista siinä. Tosin sanoen käsitteen avulla voidaan etsiä sellaisia empiirisiä ilmiöitä, jotka ovat seuranneet julkisen hallinnon sopeutumisesta

Toisaalta informaation / dokumenttien sisällön ja muodon analysointi, vaikka vain informaation hallintaa varten, tuottaa myös tietoa informaa- tiosta / dokumenteista itsestään ja

(Sys- teemi on siis enemmän kuin sen osien pelkkä summa). Koska systeemi on tiet- ty kokonaisuus, on se olemassa vain suh- teessa ympäristöönsä. Systeemin kuvaa- minen

Sisältövaliditeetti kuvaa, onko sisältö yhdenmukainen käsitteen määritelmän kanssa. Mittaria voidaan pitää sisällöllisesti validina, kun indikaattorien kattavan