• Ei tuloksia

Vapauttaa vai valtauttaa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vapauttaa vai valtauttaa? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

186 AIKUISKASVATUS 3/2000 P Ä Ä K I R J O I T U S

K

asvatuksen ja koulutuksenkin käytännöt muuttuvat. Ainakin muut- tuu kieli, jota työssämme käytämme. Harvassa opetussuunnitelmas- sa esimerkiksi enää käytetään termiä päätekäyttäytyminen tai vannotaan bloomilaisten tavoitetaksonomioiden nimeen. Onko kysymyksessä kas- vatusta tutkivien tieteiden syvällisestä paradigman muutoksesta, joka hei- jastuu käytännön puhetapaan ja toimintaan, vai muodista, jonka muka- na sekä tutkijat että kouluttajat juoksevat. Miten oppimisteorioiden muutos ja käytetty kieli behaviorismista kognitivismin kautta konstruktivismiin näkyy käytännön opetustyössä? Kirjoittavatko tutkijat vain toisilleen?

Pakottaako meritoitumiskilpailussa menestyminen rakentamaan käsittei- tä, jotka eivät kiinnity todellisuuteen tai ovat itse asiassa vain uusia nimilappuja vanhoille ja tutuille ilmiöille? Toisaalta taas säilytetään ter- mejä, jotka kuuluvat jo hylättyyn käsitejärjestelmään ja kontekstiin, niitä uudelleen tulkiten ja virtaviivaistaen. Kvalifikaatio on esimerkki tästä.

Sekä uudistermit että poikkeavasti käytetyt vanhat ja turvalliset aiheutta- vat hämmennystä valveutuneessakin lukijassa, jonka työn kuvaan ei kuulu jatkuva käsiteanalyysi.

K

ritiikistäni huolimatta tarjoan pohdittavaksi 1990-luvun muotiter- min “empowerment”, joka on käännetty refleksiiviverbiksi valta- utua, vahvistua ja voimistua tai transitiiviverbiksi valtauttaa, voimistaa, vahvistaa. Jo tämä erilainen kääntäminen kuvastaa kirjoittajan suhdetta ilmiöön. Käsite on syntynyt yhteisöpsykologian ja antropologisen toi- mintatutkimuksen piirissä ja erityisesti sitä on käytetty sosiaalisten ohjel- mien ja interventioiden toimeenpanon tutkimiseen ja tulosten arvioin- tiin. Tavallisesti käsite kytketään yksilön valtautumiseen, mutta yhtä hy- vin sitä voidaan käyttää organisaation tai yhteisön itseohjautuvuuden, itsemääräämisoikeuden ja itsekunnioituksen hankkimisen ymmärtämi- seen ja hankkimiseen. Kysymyksessä on toimijoiden auttaminen autta- maan itseään. Tarvitaan siis valmentajaa, animaattoria, fasilitaattoria ka- talysaattoriksi ja tukijaksi ja valtauttajaksi, mutta ennen kaikkea välineitä omille valtautumispyrkimyksille. Suomenkielisen termin löytäminen on tästä syystä vaikeaa.

V

altautuminen on pitkä prosessi, kuin viestijuoksu, jossa yhden osuuden epäonnistuminen turmelee koko juoksun tuloksen. Jo Paolo Freire korosti omien tarpeiden tunnistamisen ja ilmaisemisen tärkeyttä ihmisen kasvulle. Tarpeiden tyydyttämiseksi on asetettava tavoitteet tai ilmaistava odotuksensa ja toiveensa. On työstettävä suunnitelma tavoitteisiin pääse-

Vapauttaa vai valtauttaa?

(2)

AIKUISKASVATUS 3/2000 187 Reijo Raivola

miseksi. Tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan sekä aineellisia että aineettomia välineitä, voimavaroja, ja niiden hankkiminen pakot- taa toimintaympäristön näkemiseen omien tavoitteiden saavutta- mista edistävänä tai estävänä tekijänä. Olennaista on kuitenkin usko, että siihen voi vaikuttaa. Ketjun päättää kyky arvioida omaa toimintaansa tavoitteittensa saavuttamisen näkökulmasta ja tämän palautteen käyttö toiminnan ohjaamiseen. Nykykieli puhuu ref- lektiosta.

V

alistunut lukija kysyy, eikö edellisen vuosikymmenen termi

“emansipaatio” sovi tähän käyttöön. Kyllä ja ei! Käsitteet viit- taavat samaan kohteeseen, mutta eivät peitä sitä samalla tavalla.

Vapautumiseen ja valtautumiseen liittyy valta, joka sisältyy sekä empower-käsitteen nimilappuun että sisältöön. Jos valta tuottaa virallisen totuuden, voiko vallasta riippumatonta totuutta silloin olla? Mihin pitäisi valtautua, totuuteenko vai vallankäyttöön? Ha- bermas edustaa kommunikatiivisessa etiikassaan näkemystä, että vallasta riippumaton ihmisten välinen viestintä on mahdollista.

Foucault näkee vallan olevan toimijoiden ulkopuolella ja kaik- kialla rakenteissa, niin että sen minkä tiedämme, tiedämme vallan suodattamana. Valtautumisen ja emansipaation käsitteillä voimme säilyttää tämän eron. Valtautuminen merkitsisi toimimista menes- tyksellisesti olemassa olevissa valtarakenteissa, niissä äänen hank- kimista ja niiden käyttämistä omien tavoitteiden ajamiseen. Eman- sipaatio pyrkii muuttamaan valtarakenteita ja haastamaan vallan- pitäjien oikeutuksen vallankäyttöön. Eron tekemisellä vältetään monta oppiriitaa oppineiden välillä, mutta oppilaitoksen toimin- nalle erolla on myös merkitystä. Vaikka pitäisimmekin koulutusta durkheimilaisittain keskeisenä säilyttävänä instituutiona, vaikea on valtauttavaa opetussuunnitelmaa vastaan protestoida. Emansipoi- va opetussuunnitelma on paljon helpompi värittää (puolue)po- liittiseksi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hän osoittaa, miten brändi voi kaventaa kirjailijakuvaa ja rajoittaa kirjailijan pyrkimyksiä mutta toisaalta myös avaa monia mahdollisuuksia.. Kirjailijakuvaa ja -brändiä

Teos valottaa Creutz-suvun tapahtumarikkaan tarinan kautta suurvalta-Ruotsin syntyä, aatelin ja kruunun suhdetta sekä aatelin sisäistä valtataistelua.. Miten

Näkymättömän kulttuurianatomia etnologi Bo Lönnqvist tutustuttaa lukijansa pukeutumiskulttuurin monimerkityksiseen maailmaan vallan näkökulman kautta.. Lönnqvistin teos

The power of knowledge presents itself in professional power, in technological leadership, in intellectual power struggles but also in the capacity of men and women of letters

Kansalliskirjaston osalta on huomionarvoista, että kyse ei ole vain yhden kirjaston toiminnasta, vaan siihen kohdistuvat leik- kaukset ovat myös menetys koko alalle – ne ovat

- Kun todellisuutta tulki- taan datan kautta ja sitä järjestetään ohjelmalli- sesti, käyttäjiltä katoavat samalla mahdollisuudet arvioida sitä, missä määrin data

Shoren ja Kelomäen kirjoituksiin ver- rattuna kirjan alkupuoli on varsin hel- posti luettavaa tekstiä, mutta sen sisäl- töä ei saa erehtyä pitämään yksinkertai- sena tai

Onkin pidetty selvänä, että sillä, joka toimintaa rahoittaa, on myös valta kertoa jotain siitä, millaista opistotyötä maassa saadaan harjoittaa.. Valtioisännän ääni