• Ei tuloksia

’Ymmärtämisen’ vaikeudesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "’Ymmärtämisen’ vaikeudesta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

� � � �

��

66

�� ��

� �

67

Chalmersin lyhyestä esityksestä ei oikein selviä, mitä fyysisen aivoston ja mentaalisen kokemuk- sen erillisiä teorioita yhtenäistävä ”informaa- tioteoria” olisi. Toteutuisiko siinä mentaalista koskevan teorian palautus (tieteenfilosofiassa subsumptio, so. jonkin selittävän teorian pa- lauttaminen laajemmin selittävään ns. kattavaan teoriaan)? Miten tämä palautus eroaisi fysikaa- lisesta reduktiosta? Onko tällaisen kaiken selit- tävän yhtenäisteorian oletus lainkaan tarpeen?

Eikö kaiken selittämiseen aina jää kaksinaisuus:

kohteen selitys ja selittävän mentaalisella tasol- la toimivan merkitysjärjestelmän – joka voi olla muutakin kuin tieteellistä – selitys?

Chalmersin ansioksi on luettava, että hän esittää näkemyksensä enemmän fantasioivasti kuin tosikkomaisesti. Hän toteaa, että ”such ideas may be all wrong”. Ne ovat vain ajatus- ja keskusteluvirkkeitä.

“The Hidden Mind” -teemanumero antaa ajattelemisen aiheita. Empiiriseltä osuudeltaan se on merkittävämpi, filosofiselta aspektiltaan – vaikeudet ymmärtäen – vaatimattomampi.

Kirjoittaja on filosofian emeritusdosentti Turun yli- opistossa ja psykologian emeritusprofessori Helsingin yliopistossa.

’Ymmärtämisen’ vaikeudesta

Paavo Castrén

Att förstå inom humaniora. Under redaktion av René Gothóni, Finska Vetenskaps-Societeten, Helsingfors. Jyväskylä, Gummerus 2002.

Kahdeksantoista Suomen Tiedeseuran jäsentä on julkaissut ruotsinkielisen esseekokoelman, jon- ka päätoimittajana on toiminut uskontotieteen professori René Gothóni. Aiheeksi on valittu Wilhelm Diltheyn vuonna 1883 esittämä ajatus siitä, että luonnontieteilijöiden tavalla etsiä syitä ja selittää ilmiöitä ja humanistien tavalla ymmär- tää ilmiöitä elämyksen kautta, on eronsa.

Päätoimittaja esittää esipuheessaan toivo- muksen siitä, että kokoelma herättäisi vakavaa keskustelua tästä aiheesta. En pidä tätä toden- näköisenä, koska aihe on liian abstraktinen herättääkseen laajempaa kiinnostusta ja koska kokoelmasta on vaikea löytää kantavaa johtoaja- tusta. Olemme viime viikkoina saaneet havaita, millainen tieteellinen keskustelu kiinnostaa eni- ten suurta yleisöä: Kalevi Wiikin ja hänen vastus- tajiensa väittelyllä on sen verran konkreettinen tausta, että yleisön kiinnostus on varma.

*

Toimitus on halunnut yhdenmukaistaa koko- elman sanomaa käännättämällä myös suomen- kielisten tutkijoiden artikkelit ruotsiksi, toiset

onnistuneemmin kuin toiset. Artikkelit ovat ko- vin epätasaisia, ja herää kysymys, ovatko kaikki kirjoittajat itsekään perusteellisesti pohtineet sitä, mitä heiltä odotettiin. Joukossa on kiistämättä kiintoisia kannanottoja, mutta mukaan on livah- tanut myös pöytälaatikkoon jääneitä vanhoja kirjoitelmia tai modernin tutkimuskirjallisuuden analyyseja, jotka on sovellettu uuteen käyttöön liittämällä otsikkoon tai alkulauseeseen jotakin ymmärtämiseen viittaavaa.

Luultavasti olisi kannattanut pohtia myös sitä, että Diltheyn jälkeen raja matemaattis- luonnontieteellisen ja humanistisen tutkimuksen välillä on monella tavoin madaltunut. Vielä 1880- luvulla ja pitkälti yli vuosisadan vaihteen mo- nen humanistisen tieteenalan tutkimus perustui pitkälti esteettiseen analyysiin tai muunlaiseen sisäiseen eläytymiseen, kun taas niistä monet nykyään ovat yhä enemmän lähentyneet ns. ek- sakteja tieteitä menettämättä silti pyrkimystään selvitellä ihmiselämän syntyjä syviä.

Esimerkkinä tällaisesta muutoksesta voisim- me mainita klassillisen arkeologian kehittymisen suurten löytöjen metsästämisestä ja antiikin tai- teen esteettisestä analysoinnista stratigrafisten ja radiologisten ajoitusten, rakennustekniikoiden tutkimisen, tuotantokeskusten identifioimisen, dna-tutkimusten ja kaikkien kirjallisten ja esi- neellisten lähteiden yhdistämisen verrattain ar-

(2)

� � � �

��

68

�� ��

� �

69

kiseksi tieteeksi. Tämä auttaa kuitenkin nykyajan tutkijoita saamaan selville sellaisia henkisenkin elämän alueelle kuuluvia ilmiöitä, jollaisista ennen ei voitu uneksiakaan.

*

Ehkä kaikkein lähimmäksi kokoelman keskeis- tä teemaa on osunut Juha Sihvola artikkelillaan eläytymisen mahdollisuudesta tai suorastaan välttämättömyydestä historiantutkimuksessa (”Inlevelse, anakronism och historia”), jossa lähteiden luonne ja säilymisaste pakottaa tut- kijan täyttämään aukkoja. Tässä on suuri ana- kronismin vaara, ellei tutkija pysty eläytymään kuvaamaansa aikaan. Antiikintutkijana tunnen tämän ongelman erityisen selvänä, koska olen kyllästymiseen saakka joutunut selittämään muille tutkijoille esim. naisen ja orjien aseman luonnetta antiikin yhteiskunnissa.

Erik Andersson on kirjoittanut kiinnostavan artikkelin Rökin kirkon luota löydetystä tunne- tusta riimukivestä (Röksten), joka on ajoitettavis- sa varhaiselle viikinkiajalle, 800-luvulle. Metrin levyisessä ja melkein neljä metriä korkeassa kivessä on tekstiä joka sivulla. Arvoituksellinen teksti on jo yli sadan vuoden ajan herättänyt suurta kiinnostusta filologien ja historioitsijoiden keskuudessa. Ilman sanavälejä ja välimerkkejä kirjoitettu teksti on erittäin vaikeaselkoinen ja moniselitteinen ja maagisen sisältönsä vuoksi tuskin kaikilta osin ymmärrettäväksi tarkoi- tettukaan. Erityisen ongelmalliseksi tulkinnan tekee se, että teksti on ehkä osaksi kirjoitettu

`”salakirjoituksella”, jossa riimukirjaimen si- jasta on käytetty viereistä merkkiä. Sen vuoksi Anderssonin sinänsä mielenkiintoinen tulkinta voi tuskin olla muuta kuin yksi epävarma tul- kinta monien muiden joukossa.

Holger Thesleffin Platon-tutkimuksia on

aina antoisaa lukea. Tällä kertaa hän on esittä- nyt filologin pohdiskeluja siitä, miten Platonia oikeastaan pitäisi ymmärtää ja tulkita (”Att tol- ka Platon. En filologs reflexioner”). Filologisen tulkintamallin esitti jo Friedrich Schleiermacher, mutta yleensä Platonia ovat tulkinneet filosofit, teologit ja ns. käyttäytymistieteiden edustajat.

Näille Thesleff suosittelee tutustumista useisiin käännöksiin, jotta Platonin todellinen sanoma avautuisi. Thesleffin suhde suosikkikirjailijaan- sa on käymässä vuosi vuodelta läheisemmäksi ja mielenkiintoisemmaksi. Ehkäpä myös nuo- ruudessa koetut traumaattiset sotakokemukset ja skeptinen suhtautuminen konventioihin yhdistävät Thesleffiä Platoniin. Tekijä korostaa Platonin leikkimielisyyttä, ajatusleikkejä, ja tor- juu vakuuttavasti aikaisemman tutkimuksen esittämiä kaavamaisia käsityksiä. Tuntuu kuin Thesleffillä todella olisi Platonistaan vielä pal- jonkin painavaa sanottavaa.

Kiinnostavia ovat myös Max Engmanin esitys Pietarin suomalaisista (”Om att förstå petersburgsfinländarna”) ja Bo Lönnqvistin kuvaus (“Att möta den ’andra’’. Aspekter på etnologins janusansikte”) suomenruotsalaisen kokemuksista perisuomalaisessa ympäristössä verrattuna vastaavaan tilanteeseen toisaalla Euroopassa, vaikka ne asettuvatkin aivan aihe- piirin rajamaille.

Ajatus korkean tason humanistitutkijoiden kokoamisesta saman teeman ympärille on sinän- sä kannatettava. Ehkä olisi kuitenkin ollut syytä valita konkreettisempi ja jotenkin yhtenäisempi aihe, jotta jo kirjoittajien kesken olisi syntynyt keskustelua. Nyt kaikki ovat taistelleet omalla rintamallaan, eikä toimittajakaan ole oikein saanut vedetyksi lankoja yhteen.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston klassillisen filo- logian professori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Taulukosta 5 näkyy, että väittämän kanssa ollaan eniten samaa mieltä MYR:n kokouksia koskevassa aineistossa, jossa 62 % vastaajista on täysin tai osittain samaa mieltä siitä,

Elinikäisen oppimisen järjestäminen edellyttäisi ih- misen koko elämänkaaren mittaista tarkastelua. Silti eri- tyisaseman saa työikäisen vä- estön oppimismahdollisuuk-

Tästä huolimatta kaikki käytännön työssä mukana olevat tietävät, että oppimistulokset ovat jotenkin kytkettävissä myös opettajan

Nuorena ollessani tunsin erään miehen jonka sanottiin eräässä talossa ollessaan käskyläispoikana 13-14 vuoden ikäisenä joutuneen lehmän haku reisullaan mehtän peittoon.

Ilmeistä on, että Gadamerin kannalta Dilthey korostaa liikaa ymmärtämisen psykologista luonnetta tavalla, joka ei istu Gada­. merin ymmärtämisen universaalisuutta

Onko Ricoeur merkitysteoriassaan objektivisti, mutta Suominen kääntää hänen distinktionsa varomattomasti, niin että voidaan luulla Ricoeurin olevan subjektivisti.. Pyrin

Ne kaikki ovat myös kirjoittamisen prosessin kannalta tärkeitä paikkoja, tiloja joissa voin keskittyä rau- hassa mielessäni virtaaviin kuviin ja samaan aikaan olla tietoinen

Kiintoisalla tavalla Labov selittää me- kanismia, joka aiheuttaa sen, että kielen- muutokset yleistyvät miehillä monissa ta- pauksissa yhtä sukupolvea myöhemmin kuin naisilla