• Ei tuloksia

Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin "

Copied!
344
0
0

Kokoteksti

(1)

– Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä

Taide töissä

ILONA TANSKANEN (TOIM.)

(2)

Taide töissä –

Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin

yhteisöissä

ILONA TANSKANEN (TOIM.)

(3)

Turun ammattikorkeakoulun raportteja 256 Turun ammattikorkeakoulu

Turku 2019

 Graafinen suunnittelu: Etusivupaja, Mari Knuutila Kannen kuva: Fabio Cito

ISBN 978-952-216-717-0 (pdf) ISSN 1459-7764 (elektroninen) Jakelu: http://loki.turkuamk.fi

(4)

Sisällys

I Alkusanat

Taiteen uudet kontekstit ja taiteilijan muuttuvat roolit ...6 TAINA ERÄVAARA

II Johdanto

Taiteella on väliä ...12 SILJA LEHTONEN

Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi ...20 LIISA-MARIA LILJA-VIHERLAMPI & ANNA-MARI ROSENLÖF

Ammatillinen elämäkertaprosessi osana kulttuurialan

ylempään ammatti korkeakoulututkintoon johtavia opintoja ...40 PIRITA JUPPI & ILONA TANSKANEN

III Taiteilija ja taide yhteisössä

Taiteilijan asiantuntijuus monialaisissa dialogeissa

– Kohti osaamisen välittymistä ...56 KRISTA PETÄJÄJÄRVI

Yhteisötaide kohtaamisen kielenä ja tilana...92 MARIA KAROLIINA LUKALA

Asumisyhteisön toimintakulttuurin muuttaminen

taidelähtöisillä menetelmillä – Esteitä ja mahdollisuuksia ...112 SANNA TIIVOLA

Kirjaverstas – Osallistavaa kaupunkikulttuuria

kirjallisuuden parissa ...134 KALLE HAKKOLA

International Socially Engaged Art Symposium (ISEAS) ...152 KATJA JUHOLA

Toiveiden näyttämö ...176 TONI KETTUKANGAS

Taidetta ja tarinoita muistisairaan rinnalla

– Tatamuri®-menetelmän kehitys työ ja konseptointi ...194 TIINA BUTTER

IV Taide ja pedagogiikka

Teatterilähtöiset menetelmät osana hoitotyön koulutusta ...214 SARIKA LIPASTI

Taidepedagogi varhaiskasvatuksessa – Omakohtainen

kertomus draamapedagogin kompetensseista päiväkotityössä ..234 TEIJA HIMMELROOS

Mulla ois idea! – Ohjaajuus ja vertaisoppiminen

interkulttuurisessa nuorisovaihdossa ...252 SARI ÄIKÄÄ-TORKKELI

Tanssin opetusmetodeja kehittämässä – Kokemuksia

rytmilaulun soveltamisesta tanssiharrastajien opetuksessa ...290 JUULI PELTOLA-KIVINIEMI

Aikuiset soittamaan! – Aikuisten soitonopiskelun

tukeminen barokki perspektiivistä ...324 PILVI LISTO-TERVAPORTTI

(5)

Alkusanat I

(6)

T

ämä Turun ammattikorkea- koulun Taideakatemian kult- tuurialan ylempään ammatti- korkeakoulututkintoon johta- van koulutuksen toinen julkaisu Taide töissä – Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä koos- tuu pääasiassa artikkeleista, jotka Luova tuottaja ja Soveltava taide -koulutusten opiskelijat ovat kirjoittaneet opinnäyte- töinä tekemistään kehittämishankkeista.

Heidän tekstinsä käsittelevät ajankoh- taisia taiteen kentän teemoja, kuten tai- teilijaa ja taidetta yhteisöissä sekä tai- teen pedagogiikkaa. Lisäksi julkaisun johdannossa YAMK-kouluttajat avaavat esimerkiksi taiteilijapedagogin mahdol- lisuuksia museokontekstissa, kulttuuri- hyvinvoinnin käsitettä ja ammatillista elämäkertaprosessia työskentelytapana.

Tässä julkaisussa taide ja taiteilijuus näyttäytyvät moninaisina, ne eivät luk- kiudu yhteen merkitykseen vaan ovat prosessissa olevia käsitteitä, joita määri- tellään yhä uudelleen.

Kaikkien taiteen kentällä toimivien työ, roolit ja toiminnan kontekstit ovat muu- toksessa – niin taiteilijoiden kuin ku- raattorien, taidepedagogien ja museo- alan ammattilaistenkin. Muutos on osa laajempaa työelämän murrosta, joka liittyy keskusteluun uudesta työstä. Pia Houni ja Heli Ansio näkevät tämän lin- kittyvän taiteilija-ammatteihin, taitei- lijuuteen ja olevan rinnakkaista työn muutosten kanssa (Houni & Ansio 2014, 385). He toteavat, että ”työ yleensä on muuttumassa taiteellisen työn kaltai- seksi” (emt.). Taiteilija-ammatteja ja uutta työtä yhdistävät esimerkiksi työn yksilöllisyys, ”rajattomuus” ja mosaiik- kimaisuus (emt., 376). Näihin työn ja taiteilijuuden muutoksiin pyrimme vas- taamaan Taideakatemian YAMK-koulu- tuksissa.

Toisaalta taiteen toimintaympäristöt ovat moninaistuneet ja siirtyneet insti- tuutioiden ulkopuolelle. Taiteilijan rooli on yhä useammin yhteisöllinen, osallis-

Taiteen uudet

kontekstit ja taiteilijan muuttuvat roolit

TAINA ERÄVAARA

(7)

tava ja erilaisia konteksteja ja osaamista yhdistelevä. Tämä teema toistuu useassa tämän julkaisun artikkelissa. Amanuenssi Silja Lehtonen luo artikkelissaan katsauk- sen taiteilijan muuttuviin konteksteihin, ja Sanna Tiivola pohtii, voidaanko taideläh- töisillä menetelmillä muuttaa yhteisön toi- mintakulttuuria.

Hans Abbing on kirjoittanut uudesta taitei- lijatyypistä, hybriditaiteilijasta (ks. Abbing 2002). Heli Ansio, Pia Houni & Mikko Piispa pohtivat Abbingin hybriditaiteilijan määrittelyä:

…hybriditaiteilijat yhdistävät taiteellisia, taiteeseen liittyviä ja siihen liittymättömiä taitoja erilaisissa töissä. Heille moniam- mattilaisuus on oma valinta eivätkä he katso uhrautuvansa kuten taiteilijat, joille ’päivätyö’

on välttämätön paha. (Ansio et al. 2018, 6; ks. myös Lehikoinen

& Pässilä 2016.)

Taiteilijuuden muutoksesta kertoo myös se, että ollaan valmiita kehittämään esi- merkiksi osallistavan taiteen menetelmiä (Ansio et al. 2018, 13). Sari Karttunen kir- joittaa laajentuvasta taiteilijuudesta yhtei- sötaiteen kontekstissa:

Taiteilijuuden laajentumista il- mentää myös se piirre, että työs- kentelyyn hyväksytään taiteen ulkopuolelta tulevia tavoitteita.

Kyse ei ole pelkästään yhteisötai- teilijoiden omista poliittisyhteis- kunnallisista päämääristä vaan myös toimeksiantajien hankkeille asettamista tavoitteista.

Lisäksi taiteilijat vaihtelevat työtapoja ja menetelmiä eri kontekstien välillä (Kart- tunen 2017). Hybriditaiteilijuuden käsite

on ajankohtainen ja se nousee esille tä- män julkaisun teksteissä. Maria Karoliina Lukala ja Katja Juhola puolestaan pohtivat yhteisötaiteen ja -taiteilijuuden problema- tiikkaa omien case-esimerkkiensä kautta.

Työelämän ja taiteen kentän muutos kulttuurialan

koulutuksessa

Taiteidenvälisyys, taiteilijan muuttuvat roolit ja työpolut sekä muut taiteen ken- tän uudet ilmiöt inspiroivat koulutuksen suunnittelijoita. Turun ammattikorkea- koulun kulttuurialan ylempään ammatti- korkeakoulututkintoon johtavissa koulu- tuksissa halutaan ottaa huomioon taidea- lojen ja työelämän muutokset. Esimerkiksi Soveltavan taiteen (2015–2018) ja Taiteen uudet kontekstit (2018–) koulutuksissa taiteen eri alojen ammattilaisilla on mah- dollisuus kehittää kykyjään moniammatil- lisissa yhteisöissä ja projekteissa sekä vah- vistaa kehittäjäosaamistaan.

Tässä artikkelikokoelmassa kouluttajat tuovat esiin muutamia tällä hetkellä ja tu- levaisuudessakin keskeisiä ilmiöitä. Yksi niistä on kulttuurihyvinvointi, johon yli- opettaja Liisa-Maria Lilja-Viherlampi sekä projektipäällikkö Anna-Mari Rosenlöf avaavat eri näkökulmia tämän julkaisun artikkelissaan. Kulttuurihyvinvointiosaa- misen kehittämiselle onkin selvä yhteis- kunnallinen tarve, mihin vastataan niin, että Turun ammattikorkeakoulussa alkaa vuoden 2020 alussa monialainen Kulttuu- rihyvinvoinnin YAMK-koulutus.

Tämän julkaisun johdanto-osassa yliopet- taja Pirita Juppi ja lehtori Ilona Tanska- nen tarkastelevat ammatillista elämäker- taprosessia, yhtä kulttuurialan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen keskeistä metodia. Koulutuk-

(8)

sen aikana toteutettu ammatillinen elämä- kertaprosessi luo opiskelijoille uusia nä- kökulmia omaan taiteen kentän toimijuu- teen, taiteilijuuteen ja omiin rooleihin.

Ammatillinen elämäkertaprosessi tukee oman ammatillisen identiteetin sekä omien vahvuuksien ja osaamisen, kehittämistar- peiden sekä opintojen aikaisen osaamisen kehittymisen jatkuvaa reflektiota. Prosessi on suhteessa taidealan ammattikentän muutoksiin sekä uusiin kulttuurityöelä- män ammattikuviin, esimerkiksi kulttuu- rihyvinvoinnin, yritysmaailman ja taiteen ja tieteen vuoropuhelun alueilla. Oman taiteilijaidentiteetin ja vahvuuksien tun- nistaminen kytkeytyy nykyisten ja tulevai- suuden toimintaympäristöjen analysoin- tiin ja ennakointiin sekä kehittäjäotteen vahvistumiseen. (Taiteen uudet kontekstit YAMK-koulutuksen opetussuunnitelma 2018–2019.)

Ammatillinen elämäkertaprosessi aut- taa opiskelijoita yhtäältä hahmottamaan oman työpolkunsa käännekohtia, joita voivat olla esimerkiksi sattumat, opinnot, tragediat tai pakko (ks. Ansio et al. 2018, 11). Toisaalta prosessi tukee oman työpo- lun vahvuuksien tunnistamisessa ja uusien ammatillisten avauksien rakentamisessa.

Kulttuurialan ylempään ammattikorkea- koulututkintoon johtavien koulutusten strukturoitu ja dialoginen ammatillinen elämäkertaprosessi tukee myös taiteilijoi- den ydintaitojen kehittämistä ja työelä- mässä vaadittavaa resilienssiä. Heli An- sio ja Pia Houni toteuttivat 2012 laajan kyselyn taidealan ammattilaisille (Houni

& Ansio 2014, 377). Kyselyssä kävi ilmi, että kaikille taiteilijoille yhteisiä ydintai- toja ovat ”muutoksen ja epävarmuuden sietokyky, kyky kurinalaiseen työskente- lyyn sekä kyky arvioida omaa työtä” (emt., 379).

Uudet taiteen kontekstit saattavat avautua oman taiteilijuuden ja taiteellisten proses- sien syvällisen ymmärtämisen, erilaisten kokeilujen, uusien toimintamallien omak- sumisen ja tulevaisuusajattelun kautta.

Uudet tekemisen tavat ja erilaiset yhteis- työn muodot voivat parhaimmillaan syn- nyttää uudenlaisia taiteen tekemisen ti- lanteita, tiloja ja rooleja. Uusien roolien ja tekemisen tapojen hahmottamisen yhtey- dessä voi nousta esiin kysymyksiä, jotka kytkeytyvät digitaalisuuteen, ekologisuu- teen ja paikallisuuteen. Esimerkiksi digi- taalisuuden kautta avautuu mahdollisuuk- sia uusiin yleisöihin ja ansaintamalleihin (Suonpää 2018, 8).

Mitä uusissa konteksteissa toimiminen edellyttää taiteilijalta? Uusien avauksien tekemisessä vaaditaan ainakin taiteili- jan, taiteilijakollektiivin tai kuraattorin riskinottoa, itsensä haastamista ja uusiin ajatuksellisiin, tilallisiin ja ajallisiin kon- teksteihin menemistä. Vaaditaan myös erilaisten prosessien ymmärtämistä ja omien kompetenssien päivittämistä. Eri- tyisesti tulisi huomioida seuraavat asiat:

itsereflektio, kuuntelemisen taito, dialogi muiden tekijöiden ja osallistujien kanssa, kriittinen ajattelu, paikantuminen, kon- tekstin tuntemus, eettiset ja ekologiset ky- symykset sekä vastuulliset toimintatavat.

Nämä kysymykset nousevat esille myös viime vuonna julkaistussa erilaisia kura- toinnin käytäntöjä pohtivassa teoksessa.

(Ks. Elfving & Hannula 2017.) Niin ikään Minna Haapasalo ja Leena Kela (2017, 21–24) ottavat kantaa taiteilijalta vaadit- tavaan osaamiseen listatessaan joukon ky- symyksiä, joihin taiteilijoiden olisi hyvä vastata erilaisissa konteksteissa työsken- nellessään. Kysymysten teemat liittyvät muutoksen mahdollistamiseen, näkyväksi tekemiseen, keskustelun avaamiseen, ih- misten kanssa toimimiseen ja tietoisten valintojen tekemiseen. Haapasalo ja Kela

(9)

kirjoittavat (emt., 24) lisäksi taiteen erilai- sista variaatioista.

Ruohonjuuritason taidetoiminta muuttaa taiteen esittämisen ja tuottamisen tapoja, ja apurahoja myöntävien tahojen linjaukset vaikuttavat esimerkiksi taiteilijavetoisten gallerioiden toimintaan. Vakiintuneiden toimintamallien kriittinen tarkastelu onkin aina kuulunut taiteeseen. Juuri nyt esimer- kiksi kollektiivien toiminta ja vaihtoehtoi- set kuratointitavat haastavat olemassa ole- via rakenteita ja luovat uusia tapoja esit- tää taidetta. Myös taiteen välittäjäportaan haasteet on otettu kehittämiskohteeksi.

Vastauksia etsitään esimerkiksi Taiteen edistämiskeskuksen Taiteilijan asiantunti- juuden ja välittäjätoiminnan kehittämisoh- jelman avulla. Ohjelman tavoitteena on

tehdä näkyväksi taiteellisen osaamisen uudenlaista soveltamista, tukea

välittäjäosaamisen kehittymistä, monipuolistumista ja

organisoitumista, verkottaa ja tuoda yhteen aiheeseen liittyviä tahoja ja toimijoita ja tuoda taiteilijan asiantuntijuutta laaja-alaisesti yhteiskunnan eri osa-alueille (Taike, Taiteilijan asiantuntijuuden ja välittäjätoiminnan kehittämisohjelma 2018).

Läänintaiteilija Krista Petäjäjärvi tarkaste- lee tätä kehittämisohjelmaa ja sen keskei- siä kysymyksiä tämän julkaisun artikkelis- saan. Hän nostaa esille taiteilijan kompe- tenssien uudelleen määrittelyn tarpeen ja pohtii, voisiko taiteilijan osaamiselle olla laajempi yhteiskunnallinen tilaus.

Osa tässä julkaisuissa esiin tulevista YAMK-opiskelijoiden opinnäytetöinä teh- dyistä kehittämistöistä suuntautui taide- pedagogiikan ja oman pedagogisen osaa- misen syventämiseen. Sarika Lipasti tutki taiteellisten interventioiden avulla, miten teatterilähtöiset menetelmät voisivat olla osana hoitotyön koulutusta. Teija Himmel- roosin draamapedagogiset kompetenssit kehittyivät varhaiskasvatuksen kontekstissa.

Sari Äikää-Torkkeli käsitteli ohjaajuutta ja vertaisoppimista interkulttuurisessa nuo- risovaihdossa.

Tästä julkaisusta lukija löytää myös kau- punkiaktivismia, osallistavan teatterin käytäntöjä ja pyrkimyksiä vastata yhteis- kunnallisiin haasteisiin kuten ikäänty- miseen. Tiina Butter esittelee tekstissään kehittämänsä TATAMURI®-menetelmän, joka mahdollistaa vakavasti muistisairai- den ja heidän omaistensa välisen vuoro- vaikutuksen itseilmaisun kautta.

Turun ammattikorkeakoulun Taideaka- temian kulttuurialan ylempään ammat- tikorkeakoulututkintoon johtavissa kou- lutuksissa opiskelijayhteisön merkitys vertaisoppimisen, jakamisen ja erilais- ten kokeilujen foorumina on merkittävä.

Opiskelujen aikana erilaiset narratiivit ja ajattelutavat kohtaavat sekä avaavat uusia näkökulmia omaan taiteelliseen työsken- telyyn. Yhteisö auttaa taiteen tekemiseen liittyvän epävarmuuden sietokyvyssä, ja opiskelijayhteisössä on mahdollista orga- nisoitua uudella tavalla sekä löytää uusia merkityksellisiä taiteen tekemisen tapoja ja konteksteja. Tavoitteensa mukaisesti kulttuurialan YAMK-koulutus vahvistaa opiskelijan omaa osaamisen kirjoa ja laa- jentaa työllistymisen mahdollisuuksia.

(10)

KIRJALLISUUTTA

Abbing, H. 2002. Why Are Artists Poor? The exceptional eco- nomy of the arts. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Ansio, A.; Houni, P. & Piispa, M. 2018. ”Ei ole keksitty sitä am- mattinimikettä, mikä olisin”. Sosiaalisesti sitoutuneen taiteen te- kijät ja hybridinen työ. Yhteiskuntapolitiikka 83 (2018): 1, 5–17.

Viitattu 10.8.2018 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802143413.

Elfving, T. & Hannula, M. 2017. Kuratointi. Yhdeksän nykytaiteen kuratoinnin käytäntöä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Taide.

Haapasalo, M. & Kela, L. 2017. Taiteen muuttujia. Taidetta eri- laisissa konteksteissa. Teoksessa I. Tanskanen & P. Juppi (toim.) Taiteen moniammatilliset kontekstit. Turku: Turun ammattikor- keakoulun puheenvuoroja 94, 20–33.

Houni, P. & Ansio, A. 2014. Taiteilijan ammatti tänään – tietoja, taitoja, diskursseja. Yhteiskuntapolitiikka 79 (2014): 4, 375–387.

Viitattu 10.8.2018. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120852200.

Karttunen, S. 2017. Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoi- den toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa. Tahiti 01/2017. Viitattu 10.8.2018 http://tahiti.fi/01-2017/tieteelliset-ar- tikkelit/laajentuva-taiteilijuus-%e2%80%93-yhteisotaiteilijoi- den-toiminta-ja-identiteetti-hybridisaatio-kasitteen-valossa/.

Lehikoinen, K. & Pässilä, A. 2016. Johdanto. Teoksessa K. Lehi- koinen, A. Pässilä, M. Martin & M. Pulkki (toim.) Taiteilija kehit- täjänä. Taiteelliset interventiot työssä. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Kokos-julkaisuja 1/2016, 7–33.

Suonpää, J. 2018. Taiteen toimintaympäristöt. Teoksessa T. Bre- denberg & J. Suonpää (toim.) FAQ – Taiteen digitaaliset toimin- taympäristöt. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulun julkai- suja. Sarja B. Raportteja 101, 7–14.

Taike, Taiteilijan asiantuntijuuden ja välittäjätoiminnan kehittä- misohjelma 2018. Viitattu 27.8.2018 http://www.taike.fi/fi/taiteili- jan-asiantuntijuuden-ja-valittajatoiminnan-kehittamisohjelma.

(11)

Johdanto II

(12)

Taiteella on väliä

SILJA LEHTONEN

T

aide on osa elämää muualla- kin kuin perinteisissä taiteen tiloissa, esimerkiksi muse- oissa ja gallerioissa. Taiteella on voima vaikuttaa missä ikinä sillä si- jansa onkin. Museoissa taiteilija-peda- gogi voi organisoida lyhyt- tai pitkä- kestoisia tapahtumia, joissa osallistu- jilla on katsojan roolia aktiivisempi ote.

Kysymys voi olla esimerkiksi yhteisölli- sistä ja osallistavista taideteoista. Kult- tuurialan YAMK-opinnoissa saavute- taan sellaista osaamista, joka mahdol- listaa monipuolisen taiteilijan roolin ja monialaisen yhteistyön.

Aluksi

Taide herättää tunteita, saa aikaan vuo- ropuhelua, synnyttää ideoita, tuo loh- tua ja tempaisee uusiin ulottuvuuksiin.

Joskus se on jotain vaatimatonta ja lä- hes huomaamatonta, joskus se taas sal- paa hengen. Se on läsnä arjessa, sosi- aalisessa elämässä ja yhteiskunnassa.

Taiteen ajatellaan ilmaisevan sellaisia todellisuuden alueita, joita muut esi- tystavat eivät voi tavoittaa (ks. esim.

Saarinen 2011, 14).

Yksi taiteilija voi siis työllään tarjota melkoisen paketin koettavaa ja ajatelta- vaa. Taiteen mahdollisuudet elämän ja ajatusten rikastuttajana on ansiokkaasti tunnistettu myös perinteisten taiteen paikkojen ulkopuolella. Taiteen sovel- tava käyttö ja taidelähtöiset palvelut ovat saaneet monipuolisesti jalansijaa elämän eri alueilla. Taiteen, kulttuurin, yhteiskunnan ja elinkeinoelämän koh- taamiset ja yhteistyö tarjoavat keinoja poiketa uusille urille ja nähdä omat tavat olla maailmassa toisenlaisten lasien läpi.

(13)

Kokemukset taiteesta jättävät muistijäl- kiä, jotka seuraavat mukana. Lukuvuonna 2017–2018 tämän ovat esimerkiksi saaneet kokea lähes kaikki suomalaiset kahdek- sasluokkalaiset koululaiset, jotka Suomen kulttuurirahaston Taidetestaajat-hanke on vienyt esityksiin ja näyttelyihin ympäri maata. Monilla aikuisilla oli ehkä etukä- teen omat ennakkoluulonsa siitä, miten teinit ottaisivat taidetta vastaan. Nuor- ten näkemästään kirjaamat arviot kerto- vat kuitenkin havainnoista, oivalluksista ja koetuista tunteista. Parhaimmillaan ne viestivät halusta palata taiteen äärelle uu- delleenkin. Arvioita voi lukea osoitteessa https://www.taidetestaajat.fi/arviot/

teokset. Hanke jatkuu, ja myös tulevat kahdeksasluokkalaiset pääsevät elämään taidetta omien ikätovereidensa kanssa.

Taiteella on väliä sekä silloin, kun sen luo mennään oma-aloitteisesti, että silloin, kun sen kohtaa kutsumatta tai sattumalta.

Olen ollut osa Turun ammattikorkea- koulun Taideakatemian kulttuurialan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen soveltavan taiteen kouluttajatiimiä lukuvuoden 2017–2018.

Kokoan tähän artikkeliin vuoden aikana heränneitä mietteitä taiteen elämään ulot- tuvista säikeistä. Lopuksi käännän fokuk- sen minulle läheisimpään työympäristöön eli museoon, ja tarkastelen soveltavien tai- demuotojen mahdollisuuksia museoken- tällä.

Perehtyessäni soveltavan taiteen aihepii- riin syvemmin ja nähtyäni opiskelijoiden osaamisen, kokemuksen ja näkemykselli- syyden uskoni on vahvistunut entisestään:

taide ei ole elämästä irrallinen saareke. Se on elävää, monimuotoista ja alati muut- tuvaa sekä herää eloon, kun yleisö kohtaa sen. Sille on rajattomasti paikkoja ja teke- misen tapoja. Taide on liikkeelle paneva voima, ja vapaasti etenevänä prosessina se

voi johtaa mihin vain. Vaikka se olisi het- kellistä, se kantaa vaikutuksiltaan kauas.

Irti taiteilijamyytistä: taide- elämä on työelämää

Ihmisten vapaa-aika on lisääntynyt, ja on tavallista käyttää sitä taiteen ja viihteen pa- rissa taidegallerioista ja konserttisaleista elokuvateattereihin ja klubeihin. Vapaa-ai- kaa kulutetaan runsaasti myös museoissa, joiden kävijämäärät ovat olleet viime vuo- det kasvussa. Saamme ihailla kaupunkiku- vassa upeita muraaleja, kun katutaiteeseen suhtaudutaan myönteisemmin kuin vielä muutama vuosi sitten. Taiteilijavetoinen toiminta on aktiivista, ja se on synnyttänyt monenlaisia persoonallisia taidefestivaa- leja ja pop-up-tapahtumia, jotka tuottavat taidetta julkisiin tiloihin. Performanssin voi kohdata vaikkapa kauppakeskuksessa, ja kahvilassa voi nähdä huolella ripustetun taidenäyttelyn. Olisiko juuri taiteen suu- rempi läsnäolo elämässämme herkistänyt sen mahdollisuuksille myös instituutioi- den ulkopuolella keskustelun herättäjänä ja näkökulmien tuottajana?

Kulttuurin alalla työllisyys on tasaisessa ja vakaassa kasvussa. Kulttuuri- ja viihdetoi- mintaan syntyi vuonna 2017 noin 3 000 uutta työpaikkaa. Viime vuosina taiteiden, viihteen ja virkistyksen parissa työskente- levien määrä on kasvanut Suomessa kym- menillä prosenteilla, kun kaikkien työllis- ten määrä kasvaa paljon hitaammin (Har- tikainen 2018). Alusta taiteen harjoittami- selle ja sen soveltamismahdollisuuksille on suuri ja kasvava.

Tässä tilanteessa taiteen soveltavilla muo- doilla on mahdollisuus ottaa monilla (työ) elämän alueilla uskottava rooli. Taiteilijat ovat korkeasti ja monipuolisesti koulutet- tuja luovia asiantuntijoita. Siinä joukossa

(14)

on herkkyyttä erilaisille konteksteille, ky- kyä suoraan puheeseen ja toimintaan, ky- kyä liikkua monien osaamisalueiden vä- lillä ja tarvittaessa sekoittaa pakkaa. Li- säksi monilla taiteilijoilla on ammattiinsa kuuluvien erityistaitojen lisäksi käytän- nön tuomaa osaamista esimerkiksi yrit- täjyydestä, hanketyöstä ja tuotantokäy- tännöistä. Suunnittelu, raportointi, bud- jetointi ja deadlinet ovat monille taiteili- joillekin arkipäivää. Vielä opiskelevat tai hiljattain valmistuneet taiteilijat toivovat vastaavia valmiuksia taideopinnoiltaan.

Heille tärkeitä osaamisalueita ovat esi- merkiksi markkinointiosaaminen, yrittä- jyys ja tuotteistaminen (Hirvi-Ijäs, Ren- sujeff, Sokka & Koski 2017, 44). Uraansa juuri nyt aloittava taiteilijoiden sukupolvi on siis varsin tietoinen siitä, että omaa am- mattia voi tarkastella ja harjoittaa laajasti.

Tämän päivän työelämässä kohtaavat mo- nenlaiset osaajat. Työuran aikana tiet voi- vat risteytyä odottamattomienkin taitajien kanssa. Asiantuntijuus ei merkitse aja- tustenvaihtoa vain oman alan kollegojen kanssa. Yhteen työuraan voi mahtua mo- nia polkuja ja risteyksiä. Oma osaaminen ja intohimot määrittävät, mihin suuntiin niillä kulkee. Työllistymiskanavien kirjo on jatkuvassa muutoksessa, ja lavea osaa- mispohja auttaa pysymään pelissä mu- kana. Oman osaamisen jatkuva päivittä- minen on keskeistä myös taiteilijoille. Se antaa mahdollisuuksia luoda itse itselleen töitä, mikä tulevaisuudessa on yhä useam- man keino työllistyä (Tähkäpää 2018).

Taiteellinen työ voi pitää sisällään palve- luja, asiantuntijuutta ja tutkimusta. Kun taiteellisen ajattelun rajoja rikotaan, taide voi tarjota vaikkapa tilan tutkia teknolo- giaa (ks. esim. Kalmari & Ylitalo 2018, 9).

Me taiteen parissa toimivat tiedämme tai- teen potentiaalin muutosvoimana ja nä- köalojen avartajana ja uskomme siihen.

On hienoa nähdä tämän uskon voimis- tuvan myös laajemmin yhteiskunnassa ja yrityksissä. Soveltavan taiteen, jatkossa Taiteen uudet kontekstit -koulutuksesta valmistuvat lisäävät osaltaan tietoa amma- tinharjoittajina – ja toivottavasti jatkossa myös tekemällään tutkimuksella ja julkai- suillaan. Taiteilija tuo yhteistyökumppa- nina pöytään ainutlaatuista osaamista ja luovuutta ruokkivia tuloksia. Taiteilijan roolissa voi viedä keskustelua odottamat- tomille urille, haastaa lukittuneita ajat- telutapoja, ohjata sivuun tavanomaisista toimintatavoista ja inspiroida. Ja mitä voi syntyä tuloksena? Uusia trendejä, uutta estetiikkaa, uutta etiikkaa tai odottamat- tomia kysymyksiä, joihin on välttämä- töntä etsiä vastauksia. Luovalla poikkialai- suudella on mahdollista ohjata kohti inno- vaatioita, edistää hyvinvointia tai vaikkapa synnyttää aktivismia.

Vapaa ja rajaton taide

Sopiiko työelämästä puhuminen ylipää- tään taide-elämän yhteydessä, vai liiku- taanko tässä liian herkällä alueella? Eri- tyisesti talous ja taide toimivat usein jähmeästi samassa puheessa, ja etenkin taiteilijoiden keskuudessa ajatusta tai- teen tuotteistamisesta, brändäämisestä ja markkinoimisesta kavahdetaan (ks. esim.

Lampela 2012, 84–91). Taiteissa pyritään riippumattomuuteen markkinaehtoisesta ajattelusta; taiteen yhteydessä luontevam- pia arvoja ovat esimerkiksi yhteisöllisyys ja dialogisuus (Karo 2012, 1).

Moderniin länsimaiseen taidekäsitykseen on sisältynyt melkoinen joukko arvotuk- sia, odotuksia ja jopa vaatimuksia siitä, miten taidetta tulee tehdä ja ottaa vastaan.

Onko taide muun elämän yläpuolella, au- tonominen ja arvo itsessään? Vai pitääkö taiteen osallistua yhteiskunnalliseen kes-

(15)

kusteluun, kommentoida maailman ti- laa? Vai pitääkö sen asettua tiettyjen arvo- jen puolelle, tehdä epäkohtia näkyviksi ja puolustaa heikommassa asemassa olevia?

(Ks. Saarinen 2011, 15). Taiteen tekemisen ja esittämisen kirjo on tänä päivänä niin suuri ja moniarvoinen, että on selvää, et- tei ole yhtä oikeaa tapaa määrittää taiteen paikkaa. Taide on rajatonta, ja sen aree- noille mahtuu rajattomasti tekemisen ja kokemisen tapoja.

Taidemaalari Anna Tuori on kirjoittanut, että taiteella on oikeus olla turhaa ja että taiteella on merkitystä, vaikka sen näkisi vain harva (Tuori 2016). Olen tästä täy- sin samaa mieltä. Ilmaisuvalinta kuiten- kin houkuttelee tarkastelemaan sen vas- takohtaa: onko taiteella myös oikeus olla hyödyllistä ja palvella jotakin tarkoitusta, vaikkapa tuotekehitystä tai hyvinvointia?

Sanaparien kanssa leikittely vie ajatukset vastakkainasetteluun, joka toisinaan syn- tyy puhuttaessa taiteen soveltavista me- netelmistä ja taiteen itseisarvosta. Ehkä on paras tehdä, kuten Minna Haapasalo ja Leena Kela ehdottavat, ja puhua taiteen eri variaatioista (Haapasalo & Kela, 24).

Taide voi olla tavoitteellista: sillä voidaan pyrkiä esimerkiksi muutokseen, yhteisöl- lisyyteen tai innovaatioihin. Tai se voi olla

”vain” taidetta; turhaa, mutta sellaisenakin tärkeää. Lopulta valtaosalle taiteen teki- jöistä tärkein arvo on vapaus. Se voi mer- kitä taiteellista riippumattomuutta, sanan- vapautta tai vapautta tehdä taidetekoja it- selleen merkityksellisissä ympäristöissä ja yhteisöjen kanssa. Nuorten taiteilijoiden keskuudessa taiteen saavutettavuus on merkittävä arvo samoin kuin vapaus tehdä taidetta omista lähtökohdistaan käsin. Tai- teen vapaus ei kuitenkaan sulje pois sitä, että taide olisi yhteydessä yhteiskunnan ja elämän muihin osa-alueisiin. (Hirvi-Ijäs, Rensujeff, Sokka, Koski, 2017, 82)

Taidetekoja museossa

Taide ja museot saattaa äkkiseltään kuu- lostaa itsestään selvältä yhdistelmältä, mutta haluan tarkastella taiteilijoiden ja museoiden yhteistyötä laajemmassa kon- tekstissa, ja nimenomaan soveltavien tai- demenetelmien näkökulmasta.

Viime vuosikymmenien aikana museot ovat jatkuvasti määrittäneet asemaansa suhteessa yleisöönsä. Se, miten sisältöjä välitetään erilaisille yleisöille, on ollut tar- kastelun keskipisteessä 1970-luvulta läh- tien, mutta tavoitteet ja arvot ovat erityi- sesti 2000-luvun alusta lähtien eläneet ja täsmentyneet. Vielä 20 vuotta sitten kes- kityttiin museopedagogiikkaan eli muse- oiden rooliin opettajina. Sittemmin nyky- hetken näkökulmasta kankeita, tavoitteil- taan sivistyksellisiä rakenteita on purettu ja toiminta on laajentunut avoimemmin käsitettävän museokasvatuksen kautta kaikki museotyön osa-alueet kattavaksi yleisötyöksi. Saavutettavan museotyön ta- voitteita ovat osallisuus, avaaminen ja ja- kaminen. Yleisölle pyritään tarjoamaan monipuolisesti kokemuksia kulttuurista, vuorovaikutusta, mahdollisuuksia osallis- tua ja kohtaamisia tekijöiden kanssa. Valp- paimmat museot haluavat olla paikallisesti merkityksellisiä toimijoita ja yhteydessä niiden lähellä eläviin ihmisiin, mutta toi- saalta reagoida myös globaaleihin ilmiöi- hin, kuten vaikkapa maahanmuuttoon tai syrjäytymiseen.

Maaliskuussa 2018 julkaistussa museopo- liittisessa ohjelmassa vuodelle 2030 pai- notetaan museoiden yhä kasvavaa roolia asiantuntijoina, kumppaneina ja mahdol- listajina. Museotoiminnan arvopohjaan kuuluviksi nimetään muun muassa yhtei- söllisyys, vuorovaikutteisuus, moniääni- syys, rohkeus sekä ennakkoluulottomuus.

Museot nähdään ajassa elävinä mahdollis-

(16)

tajina ja uusille ajatuksille avoimina orga- nisaatioina. (Mattila 2018, 12.)

Museot ovat yleisöille monikäyttöisiä paikkoja, joissa näyttelyistä nauttimisen lisäksi osallistutaan tapahtumiin, nähdään esityksiä, opitaan, tehdään itse ja tieten- kin käydään kahvilla ja tehdään mukavia ostoksia. Kävijät osaavat ja haluavat olla museoympäristössä aktiivisia; osallistu- minen ja kokemusten jakaminen on mo- nille luonteva osa museokokemusta. Va- paaehtoistoiminta ottaa tuulta siipiensä alle myös suomalaisissa museoissa. Ylei- sön kanssa yhdessä tuotettu avoin tieto on arvokasta sisältöä museoille. Museoita voisikin tarkastella laboratorioina, joissa ei kaihdeta kokeellisuutta ja joissa eri alo- jen asiantuntijat, taiteilijat ja harrastajat saavat yhdessä aikaan tietoa ja tulkintoja (ks. esim. Venäläinen 2014, 70–71).

Näiden visioiden pohjalta museoiden toi- minnassa voi nähdä monia väyliä taiteilija- yhteistyölle ja soveltaville taidemuodoille.

Taidemuseot työskentelevät jatkuvasti ku- vataiteilijoiden kanssa tarjoten paikan ja puitteet teosten esittämiselle. Muutkin tai- teen lajit mahtuvat museoon yhtä hyvin ja voivat sekoittua keskenään tai vaikkapa tieteen ja tutkimuksen kanssa. Yhtä lailla kulttuurihistorialliset tai luonnontieteelli- set museot voivat avata ovensa taiteen te- kijöille. Kun institutionaalinen tila anne- taan taiteen käyttöön ja rakennusaineeksi, voi syntyä uusia tapoja kohdata museo- kokoelmia ja näyttelyitä sekä olla niiden kanssa dialogissa.

Museo ja taiteilija voivat tehdä yhteistyötä monilla tavoilla. Museon sisällöt voivat toimia kimmokkeena uusille teoksille, tuotannoille, pedagogisille tai yhteisölli- sille projekteille. Varsinkin Englannissa monet museokasvatuksen parissa työs- kentelevät ovat taiteilijoita (Kaitavuori

2011). Taiteilija-pedagogin tuottama toi- minta voi sisältää perinteistä opastamista, taidekasvatusta ja kurssien vetämistä, mutta myös pitkäkestoisia projekteja eri- laisille kohderyhmille, kuten nuorille, se- nioreille tai maahanmuuttajille. Yhteisöl- linen ja osallistava taideteko tarjoaa osal- listujille kehyksen, joka poikkeaa museon jokapäiväisestä tarjonnasta. Museon esit- tämien asioiden ja katsojan välinen tila täyttyy uudella tavalla.

Näyttelykuratointi on prosessi, joka ko- koaa yhteen asioita, tiloja ja käsitteitä. Tai- teilija voi itsekin ottaa kuraattorin roolin ja tuottaa omalla asiantuntijuudellaan näyt- telyitä. Taiteilijan käsissä näyttelyn kura- toiminen voi myös muuntua tavanomai- sesta museotyöstä poikkeavaksi taiteelli- seksi prosessiksi. Järjestelemällä uudelleen vakiintuneita toimintatapoja taiteilija-ku- raattori voi kyseenalaistaa narratiiveja ja purkaa totuttujen esitystapojen kaanonia.

Museoiden keräämisen, luokittelun, säi- lyttämisen ja esittämisen konventiot ovat inspiroineet monia taiteilijoita (ks. esim.

Adamopoulou & Solomon 2016). Yksi pi- simmälle viedyistä taiteellisista kuratoin- neista on kirjailija Orhan Pamukin perus- tama Viattomuuden museo Istanbulissa.

Museo on oikeastaan kokonaistaideteos, kokoelma konkreettisia mutta fiktiivisiä esineitä, joita Pamukin samannimisen ro- maanin päähenkilö kerää rakastetultaan, tehden niistä tarinassa lopulta museon.

Myös taiteellisella interventiolla voi haas- taa havaitsemaan toisin, mitä ja miten mu- seoissa näytetään ja katsotaan.

Monialaisuus ja yhteistyö parhaimpien osaajien kanssa taiteiden- ja tieteidenvä- lisesti ovat oivallisia työkaluja museoiden tavoitteissa olla aktiivisia toimijoita yhteis- kunnassa ja elää vuorovaikutuksessa ym- päröivään yhteisöönsä. Tulevaisuudessa museot ja taiteilijat toimivat kumppaneina

(17)

yhä enemmän myös muussa kuin näytte- lykontekstissa. Irlantilainen museotyön ammattilainen Marie Bourke on antanut museoille erinomaisen neuvon, joka toi- mii myös missä tahansa muussa taiteen mahdollisuuksiin uskovassa ympäristössä:

Source quality artists because a great deal of artistic practice is co- produced between the artist and the public. The artists are best placed to engage with visitors and help them to enjoy the activities, and visitors like working with them.

Artist-led projects foster genuine engagement for people with the museum. (Bourke 2016, 20).

Lopuksi

Monenlaiselle taiteelle on paikkansa. On taidetta, joka odottaa katsojaansa tai koki- jaansa neutraalissa galleriatilassa tai juh- lallisessa teatterisalissa. Mutta on myös taidetta, joka puskee asfaltin läpi ja tu- lee kohdalle yllättäen. On teoksia, joiden silkka olemassaolo tekee niistä itsellisiä ja ikuisia – ja on teoksia, jotka eivät ole olemassa ilman osallistujien roolia sytyk- keenä. Taiteen ennakkoluulottomat sovel- tamiskeinot lukuisissa erilaisissa konteks- teissa ovat kasvattaneet ja kasvattavat yhä tätä moninaista kirjoa.

KIRJALLISUUTTA

Adamapoulou, A. & Solomon, E. 2016. Ar- tists-as-Curators in museums: Observations on Contemporary Wunderkammern. Viitattu 17.4.2018. https://www.researchgate.net/pub- lication/309134783_ARTISTS-AS-CURA- TORS_IN_MUSEUMS_OBSERVATIONS_

ON_CONTEMPORARY_WUNDERKAM- MERN.

Haapasalo, M. & Kela, L. 2017. Taiteen muut- tujia. Taidetta erilaisissa konteksteissa. Teok- sessa I. Tanskanen & P. Juppi (toim.) Taiteen moniammatilliset kontekstit. Turun ammatti- korkeakoulun puheenvuoroja 94. Turku: Tu- run ammattikorkeakoulu.

Hirvi-Ijäs, M. Rensujeff, K. Sokka, S. & Koski, E. 2018. Taiteen ja kulttuurin barometri 2017.

Nuoret taiteentekijät. Helsinki: Cupore &

Taiteen edistämiskeskus. Viitattu 10.3.2018 https://www.cupore.fi/images/tiedostot/2018/

cupore_barometri_2017_final.pdf.

Bourke, M. 2016. Public engagement means active participation: Museums in the age of a participation culture. Teoksessa E. Johansson (toim.) New approaches NOW – From mu- seum education to audience engagement. Mu- seopedagoginen yhdistys Pedaali Ry. Viitattu 5.3.2018 https://pedaali.fi/sites/default/files/

julkaisut/New%20Approaches%20NOW%20 Pedaali%202016_verkkoon.pdf.

Hartikainen, J. 2018. Tuhat uutta personal traineria vuodessa – Kulttuuri ja urheilu syn- nyttävät nyt vauhdilla työpaikkoja. Helsingin Sanomat 1.3.2018. Viitattu 2.3.2018 https://

www.hs.fi/talous/art-2000005586039.html.

Kaitavuori, K. 2011. PEDA. Puun ja kuo- ren, yleisön ja intelligentsian, palvelun ja bisneksen välissä. Mustekala 3/11. Vii- tattu 31.5.2018. http://www.mustekala.info/

node/35727.

(18)

Kalmari, H. & Ylitalo, S. (toim.) 2018. Näky- miä taiteeseen. Taideyliopiston vuosi 2017.

Helsinki: Taideyliopisto.

Karo, M. 2012. Koordinaatteja tilassa ja ajassa. Kuvataide ja kulttuurivaihto 2008–

2012. Näyttelynvaihtokeskus Frame. Viitattu 31.5.2018. https://frame-finland.fi/wp-con- tent/uploads/2016/08/Koordinaatteja_tilassa_

ja_ajassa_Marko_Karo_2012-1.pdf.

Lampela, K. 2012. Taiteilijoita tarvitaan ihan toisenlaisiin hommiin. Tutkimus kuvataitei- lijoiden asenteista ja taiteen yhteiskuntakriit- tisistä mahdollisuuksista. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

Mattila, M. (toim.) 2018. Mahdollisuuk- sien museo. Opetus- ja kulttuuriministeriön museopoliittinen ohjelma 2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 11/2018.

Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Viitattu 2.3.2018 http://julkaisut.valtioneu- vosto.fi/bitstream/handle/10024/160600/

OKM_11_2018.pdf?sequence=4&isAllowe- d=y.

Saarinen, V.-M. 2011. Taiteen elämä ja kuo- lema. Helsinki: Taideyliopisto.

Tuori, A. 2016. Taidetta kertuille. Viitattu 2.3.2018. http://alastonkriitikko.blogspot.

com/2016/01/vieraskyna-anna-tuori.html.

Tähkäpää, O. 2018. Työ ja tulevaisuus - teol- lisesta vallankumouksesta oppimisvallanku- moukseen. Asiantuntijapuheenvuoro Museot innovaatioalustoina -hankkeen ajatushauto- mossa 7.3.2018. Aboa Vetus & Ars Nova.

Venäläinen, A. 2014. Avoimuuden haaste.

Teoksessa S. Mononen (toim.) Alaston totuus taiteesta. Helsinki: Into.

(19)
(20)

Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi

LIISA-MARIA LILJA-VIHERLAMPI & ANNA-MARI ROSENLÖF

A

rtikkelissa luodaan katsaus kult- tuurihyvinvointiin useista eri näkökulmista, joista yksi on koulutuksen ja kulttuurihyvin- vointiosaamisen näkökulma. Kulttuuri- hyvinvointi on ilmiönä laaja toiminnan, kouluttamisen, kehittämisen ja tutkimuk- sen muodostama kokonaisuus. Taiteen ja kulttuurin sekä sosiaali- ja terveysalan ar- vojen ja näkökulmien kohtaaminen mo- nialaisessa keskustelussa ja kehittämis- työssä ovat avainasemassa yksilöiden ja yhteisöjen hyvää elämää tuettaessa.

Aluksi

Tässä artikkelissa luodaan katsaus kulttuu- rihyvinvoinnin kokonaisuuden hahmot- tamiseen sellaisena, kuin se jäsentyy Suo- messa tällä hetkellä. Kulttuurihyvinvointi avautuu monitahoisena ilmiönä. Sen yti- messä on koettu hyvinvointi ja hyvä elämä kulttuurin ja taiteen parissa tai välityksellä sekä ihmisen kulttuuriset tarpeet ja oikeu- det. Artikkeli tuo esiin kulttuurihyvinvoin-

nin ulottuvuuksia palveluista koulutuk- seen, tutkimukseen ja päätöksentekoon.

Kulttuurihyvinvointiosaaminen kytkeytyy tavoitteisiin, joita kulttuurihyvinvoinnin rakentamiseen ja tukemiseen liitetään.

Kulttuurihyvinvoinnin ulottuvuuksia

Kulttuurihyvinvointia määriteltäessä on hyvä lähteä läheltä, arjen kulttuurista, joka kutoutuu siihen elämään ja elämäntilan- teeseen, jossa ihminen on. Se on inhimil- listä yhteydenpitoa ja vuorovaikutusta, toimintaa ja vastavuoroisuutta, merkityk- sellistä elämän sisältöä – on se sitten päi- vittäistä lehdenlukua, saunailtoja äijäpo- rukassa tai karaokea kulmakuppilassa. Se on sitä omaa hyvää arkea, jonka kulttuuri- set sisällöt ja merkitykset ovat muotoutu- neet kiinteänä osana kunkin ihmisen elä- mänkaarta, arvomaailmaa, tottumuksia ja muistojen maisemia. (Ks. Liikanen 2010;

Lehikoinen 2017; myös Sosiaali- ja ter- veysministeriö 2015.)

(21)

Toinen näkökulma kulttuurihyvinvointiin on taiteen ja kulttuurin keinoin tapahtuva ilmaisu ja vuorovaikutus sekä taidehar- rastukset. Tällöin painopiste on ihmisen oman luovuuden ja taipumusten viljele- misessä. Jokaisella on oma taide- ja kult- tuurisuhteensa ja omia mieluisia ilmai- sun tapoja: yksi laulaa, toinen tanssii, joku maalaa tai valokuvaa, joku kirjoittaa. Mil- laisia monenlaisia tapoja onkaan tuoda esiin omia luovia voimavarojaan ja toteut- taa itseään vuorovaikutuksessa taiteellisen ilmaisun ja toisten ilmaisijoitten kanssa!

Taiteen harrastaminen voi olla sekä oma- ehtoista, yksin tapahtuvaa että ryhmässä harrastamista.

Kolmas näkökulma on taiteen ja kult- tuurin kokeminen vastaanottamalla sekä osallistumalla tilaisuuksiin ja tilanteisiin, jossa taidetta on tarjolla. Tämä voi tapah- tua esimerkiksi museoissa, gallerioissa, konserttisaleissa tai kaupunkitilassa. Myös erilaiset digitaaliset tai virtuaaliset pal- velut ovat koko ajan kasvava ja kehittyvä tapa lisätä osallistumisen mahdollisuuk- sia niille, jotka eivät erilaisista syistä joh- tuen pääse itse taiteen ja kulttuurin äärelle.

Taide voidaan viedä sinne, missä ihmiset ovat: voi osallistua vaikkapa henkilökoh- taiseen huilukonserttiin omasta vuoteesta käsin, jos vain tällaista (yhteisömuusikon) palvelua on tarjolla.

Keskeisiä taiteen kokemisen paikkoja ovat julkiset tilat sekä sairaalat, joissa taide- ja taideteokset sijoittuvat osaksi viihtyisiä ja terveyttä edistäviä ympäristöjä. Useissa suomalaisissa sairaaloissa on käynnissä mittavia taideohjelmia, jotka ovat laaje- nemassa visuaalisen taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin hyödyntämisestä esittäviin taiteisiin sairaalan seinien sisälle tuotuina.

Taide- ja luontoelementit voidaan nähdä sairaaloissa toipumista ja kuntotumista edistävinä sekä hoitotoimenpiteitä hel-

pottavina, ahdistusta ja pelkoa lievittävinä toimintoina. (Ks. Heikkilä 2018; Taiteen edistämiskeskus 2018b.) Hyvänä esimerk- kinä tästä on sairaalaklovnien sekä sai- raala- ja hoivamuusikoiden toiminta. Pit- käaikaisessa hoidossa ja hoivassa sekä eri- laisissa ikääntyneiden asumispalveluissa taas on tärkeää mahdollistaa asukkaille kodinomainen, esteettinen ympäristö.

Neljäs näkökulma kulttuurihyvinvointiin on kulttuurihyvinvointia tukeva toiminta ja kulttuurihyvinvointipalvelut. Tällä tar- koitetaan toimintaa, tekoja ja palvelua, jotka tarjoavat kulttuurin ja taiteen mer- kityksiä sekä mahdollisuuksia yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin sekä hyvän elä- män elementeiksi. Keskeistä on osallistu- jan toimijuuden tukeminen ja osallisuu- den mahdollistaminen. Toiminnan piiriin kuuluvat konsertit, esitykset, taideteokset ja myös esimerkiksi taideterapiat, joissa taide on kommunikaation kanava sekä hoidon ja kuntoutuksen väline. Palveluita ovat myös erilaiset kulttuurihyvinvointiin liittyvän koulutuksen palvelut, esimer- kiksi hoivalaulukurssit hoitajille.

Kuviossa 1 (s. 22) kuvatut kulttuurihy- vinvoinnin ulottuvuudet muodostavat toi- siaan täydentäen kokonaisuuden, jonka perustana on ihmisen oma taide- ja kult- tuurisuhde.

Käsitteenmäärittelyä

Kulttuurihyvinvoinnin määrittelyn yti- messä on eletty ja koettu kulttuurihyvin- vointi, ihmisen oma kokemus siitä, että kulttuuri ja taide lisäävät hänen hyvin- vointiaan tai ovat yhteydessä siihen. Sitä ei voi ”tuoda” tai ”antaa” ulkopuolelta, vaan se perustuu kunkin omaan kulttuurisuu- teen, omaan taidesuhteeseen ja omaan kulttuuriosallisuuteen: millaisia merki-

(22)

tyksiä ihminen kokemuksilleen antaa sekä millaisia elämyksiä ja oivalluksia hänelle syntyy. Eletty ja koettu kulttuurihyvin- vointi kytkeytyy henkilökohtaisiin kult- tuurisiin tarpeisiin. Tällöin korostetaan kulttuurisia oikeuksia, jotka jokaisella on elämäntilanteestaan, iästään tai voinnis- taan riippumatta. (Ks. Lehikoinen 2017.) Toisaalta kulttuurihyvinvointina voidaan tarkastella ilmiötä, jossa kulttuuri ja taide kantavat erilaisia hyvinvointiin liittyviä merkityksiä ja vaikutuksia sekä yksilölle että yhteisölle. Näitä voidaan havaita, tut- kia ja tarkastella (ks. esim. Jansson 2015;

Laitinen 2017; Honkala & Laitinen 2017) ja toisaalta pyrkiä tietoisesti mahdollista- maan tukemalla kulttuurin ja taiteen saa- vutettavuutta. Näitä hyvinvointiin ja hy- vään elämään liittyviä merkityksiä ja vai- kutuksia voidaan pitää myös terapeutti-

sina (ks. Lilja-Viherlampi 2007) tai niitä voidaan hyödyntää tavoitteellisesti hoidon ja terapian välineinä (ks. esim. Lilja-Vi- herlampi 2013).

Kolmanneksi kulttuurihyvinvointi voi vii- tata kulttuurihyvinvointialaan. Tällöin tarkoitetaan sitä toiminnan, kehittämisen, koulutuksen ja tutkimuksen kenttää, jossa rakennetaan ja sovelletaan eri taiteenalo- jen sekä terveys- ja hyvinvointialojen yh- teistyöstä syntyviä sisältöjä ja menetelmiä sekä näihin kytkeytyvää tietoa. Esimer- kiksi Taikusydän-hankkeessa kytketään, kootaan ja koordinoidaan kulttuurihyvin- voinnin kentän kokonaisuutta Suomessa (ks. Taikusydän 2018b). Kulttuurihyvin- voinnin voidaan todeta olevan hyvinvoin- tia kulttuurissa, kulttuurista ja kulttuurilla – yksittäisille ihmisille, ryhmille ja yhtei- söille.

Kuvio 1. Kulttuurihyvinvoinnin ulottuvuuksia.

(23)

Monialainen tutkimusperusta

Kulttuurihyvinvoinnin tutkimusperusta on monitahoinen. Nöyryys monitietei- syyden ja moninäkökulmaisuuden äärellä avaa mahdollisuuksia moniammatilliselle vuoropuhelulle ja yhteistyölle.

Yhtäältä ja ehkä keskeisimmin tämä tut- kimusperusta rakentuu kulttuuriin ja tai- teeseen liitettyjen ja havaittavissa olevien vaikutusten tarkastelusta. Tutkimuspe- rustaan kytkeytyy kuitenkin myös kaikki kulttuurin ja taiteen parissa tapahtuva tut- kimustyö, unohtamatta esimerkiksi kult- tuuriantropologiaa tai kulttuuripolitiikan tutkimusta – miten kulttuuri ja taide ilme- nevät yhteisöissä ja historiassa tai miten kulttuurin sekä taiteen ehdot ja edellytyk- set yhteiskunnassa määräytyvät. Keskei- nen tutkimusnäkökulma kulttuurihyvin- vointiin on tietenkin myös kulttuurin ja taiteen tekijyys – tarkastellaanpa sitä sit- ten esimerkiksi kulttuurihistorian tai kult- tuuripsykologian viitekehyksistä (ks. esim.

Sacco 2011).

Vaikka kulttuurihyvinvointiin hyvän elä- män laatuna löytyy kytkentöjä kaikesta kulttuurintutkimuksesta, yleensä kult- tuurihyvinvointia tarkastellaan erityisesti kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutus- ten tutkimuksen kannalta. Haasteena on, kuten Laitinen (2017, 9) toteaa, että yh- teistä näkemystä taiteesta, saati sen hyvin- vointia edistävistä vaikutuksista, on mah- doton löytää. Ja myös: ”Mikä muodostaa parhaan evidenssin taiteen ja hyvinvoin- nin tutkimuksessa?” (emt., 42).

Kyseessä on moninainen ilmiö, jonka tut- kimus levittäytyy usealle tieteenalalle. Lai- tinen (2017) muistuttaa, että tutkimusten taustalla vaikuttavat erilaiset tiedonintres- sit ja tutkimusta tehdään aina johonkin

tarpeeseen, kunkin tieteenalan omien pe- riaatteiden mukaisesti tai tietyn tavoitteen edistämiseksi. Tutkimus on myös erilaista silloin, kun sillä pyritään todentamaan vaikutuksia kuin silloin, kun näitä vai- kutuksia pyritään ymmärtämään. Tutki- mustarpeita taas ohjaavat niin tieteenalan ja tutkijoitten oma kiinnostus kuin tutki- muksen ja/tai toiminnan rahoittajien kiin- nostuksen kohteet, kuten Laitinen (emt.) huomauttaa. (Ks. myös Jansson 2014 sekä Honkala & Laitinen 2017.)

Tutkija Minna Huotilainen (2011, 47) to- teaa viisaasti musiikin aivotutkimukseen liittyen:

Uutta tietoa musiikin vaikutuk- sesta aivotoimintaan saadaan koko ajan ja käsityksemme musiikin merkityksestä täydentyy jatkuvasti. Uskon kuitenkin, että musiikin varsinainen syvällinen merkitys ihmiselle jää ikuisesti aivotutkimusmenetelmien tavoit- tamattomiin.

Tutkimuksen haasteena on, miten ja mil- laista evidenssiä saadaan taiteesta inhimil- lisen elämän merkityksellistäjänä, jotta tä- hän evidenssiin voitaisiin nojata esimer- kiksi päätöksenteossa.

Lehikoinen ja Vanhanen toteavatkin (2017, 7), että

niukkuuden aikoina virkamiehet ja päättäjät voivat ajatella, että taiteiden olemassaoloa pitää perustella instrumentaalisilla ar- volupauksilla, kuten esimerkiksi taiteen hyvinvointivaikutuksilla.

Sellaisia vaikutuksia ei kuiten- kaan olisi olemassa ilman taiteen kohtaamisessa syntyvää syvää taidekokemusta.

(24)

Kulttuurihyvinvoitialan keskeisenä teh- tävänä on menetelmien kehittäminen sii- hen, että voitaisiin tehokkaasti ja vaikut- tavasti tarkastella ja tuoda julki näitä syviä kokemuksia ja kokemismahdollisuuksia.

Liisa Laitisen kokoamassa tutkimuskatsa- uksessa ”Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvoin- tivaikutusten tarkastelua” näiden vaiku- tusten kenttä jäsennetään seitsemään ko- konaisuuteen, jotka on esitelty kuviossa 2.

Kuvio 2 havainnollistaa tutkimuksellisia lähestymistapoja taiteen hyvinvointimer- kityksiin ja -vaikutuksiin. Kuvioon on lii-

tetty esimerkkejä mahdollisista tutkimus- kysymyksistä, kun tulokulmana ovat eri- laiset tutkimusintressit. Vaikutusten tut- kimuksessa voidaan painottaa terveyttä tai sairauden puuttumista, materiaalisten, sosiaalisten tai kulttuuristen resurssien saatavuutta, yksilön vapautta ja kyvyk- kyyttä tehdä valintoja sekä toimia aktiivi- sesti omassa elämässään, yhteisössä ja yh- teiskunnassa, tai subjektiivista hyvän olon sekä onnellisuuden kokemusta.

On tärkeä tunnistaa, että taiteen hyvin- vointivaikutukset eivät todennu automaat- Kuvio 2. Taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksiin liittyvän

tutkimuksen teemoja (mukailtuna Laitinen 2017).

(25)

tisesti tai pelkän oletuksen nojalla, vaikka ne toisaalta ovat mahdollisuuksina läsnä kaikenlaisessa taidetoiminnassa. Tutki- muksissa on havaittu, että taiteellisen toi- minnan vaikutuksia määrittävät lukuisat yksilölliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja ma- teriaaliset tekijät. Esimerkiksi valmius ot- taa vastaan taidetta, aiemmat kokemukset sekä taidetoimintaan osallistumisen syyt vaikuttavat siihen, miten taide vaikuttaa (Laitinen 2017, 42). Miten taide vaikuttaa – missä se vaikuttaa – miksi? Voidaankin puhua ihmisen elämänmittaisesta taide- suhteesta, taiteesta osana elämänkaarta:

se on resonanssipinta, jossa hyvinvointiin liittyvät merkitykset ja mahdollisuudet syntyvät.

Koulutus

Kulttuurihyvinvointialan keskeinen ele- mentti on koulutus, joka jakaa, soveltaa ja kehittää alan tietoperustaa. Koulutus kult- tuurihyvinvointiin voidaan myös nähdä elämänikäisenä jatkumona, joka kytkey- tyy inhimillisen kokemusmaailman pe- rusolemukseen.

Taiteen ja kulttuurin kokeminen ja vas- taanottaminen kuuluvat ihmisyyteen yk- silönkehityksen varhaisvaiheista alkaen.

Esimerkiksi ensimmäiset musiikkikoke- mukset ovat sikiön kokemuksia äänistä, rytmistä, hahmoista ja ”ulkopuolelta” kuu- luvasta puheenkin musiikista (Marjanen 2009; Piha 2017) – ja vastaavasti arvellaan, että ääni on viimeinen kokemusmaailman osa, jonka kuolemaan siirtyvä tajunta vas- taanottaa (Sutinen 2004). Elämänikäinen taidesuhde kytkeytyy inhimillisen koke- musmaailman peruselementteihin (ks.

Stern 1992), ja toisaalta se kasvaa ja keh- keytyy enkulturaatiossa, ympäröivän kult- tuurin keskellä (ks. Paananen 2003). Voi- daan myös todeta, että leikin ja luovuuden

”koti” on varhaislapsuuden objektisuh- teissa, symbolisaation ja symbolimaail- man kehittymisessä (ks. Lehtonen 1996;

Sinkkonen 1997).

Jokaisella ihmisellä on tietynlainen viritys ja vastaanotin taiteelle osana luovuutta ja (varhaisen) kokemusmaailman moniulot- teisuutta. Voidaankin siis sanoa, että kult- tuurihyvinvointiin liittyvän koulutuksen ytimessä on jokaisen ihmisen henkilökoh- tainen taidesuhde, joka toimii koulutuk- sen alustana ja peilauspintana.

Mitä sitten on koulutus kulttuurihyvin- vointiin tai kulttuurihyvinvointialan kou- lutus? Yhtäältä voidaan nähdä sen olevan itse kunkin henkilökohtaisen taidesuhteen rakentamiseen liittyvää koulutusta, joka voi alkaa vaikkapa odotusaikaisessa mam- mamuskarissa ja jatkua oman (musiikil- lisen) elämänkaaren mukaisesti mahdol- lisine (musiikki)harrastuksineen tai alan ammatillisine koulutuksineen. Tällöin kyse on siitä omakohtaisesta pääomasta, jonka taide ja kulttuuri tarjoavat osana hy- vää elämää henkilökohtaisesti koettuna.

Taiteen perusopetus, peruskoulun taideai- neiden opetus ja erilaiset taideharrastuk- set tarjoavat mahdollisuuden henkilökoh- taisen taidesuhteen ja taiteellisten kompe- tenssien tavoitteelliseen rakentamiseen.

Toisesta näkökulmasta koulutusta voidaan tarkastella niiden valmiuksien näkökul- masta, joita koulutettavat oppivat tarjo- takseen ja välittääkseen (toisille ihmisille) kulttuuri- ja taidesuhteeseen liittyviä kyt- kentöjä, kokemuksia ja elämyksiä – esi- merkiksi musiikkikasvattajina, teatteri-il- maisun ohjaajina tai toiminnallisiin me- netelmiin erikoistuneina sosionomeina.

Näillä puolestaan on kokijoilleen erilaisia kulttuurihyvinvointiin suoraan tai välilli- sesti liittyviä merkityksiä. (Ks. esim. Lil- ja-Viherlampi 2007.)

(26)

Kolmantena näkökulmana on se kenttä, johon koulutettavat työelämässä asettuvat – millaisiin tehtäviin ja toimenkuviin kou- lutus tähtää. Mikä on koulutettavien (tu- leva) perustehtävä, ja missä roolissa kult- tuurihyvinvointiin kytkeytyvä koulutus on suhteessa tähän perustehtävään? Täl- löin fokus on joko taide- ja kulttuurialojen tai sosiaali- ja terveysalojen tehtävissä — tai näiden (uusilla) rajapinnoilla.1

Taidealojen koulutusjatkumon näkökul- masta voidaan tarkastella koulutusasteita keskiasteelta tohtoritutkintoihin. Perusta- solla koulutetaan tällöin taidealan ammat- tilaisia oman alansa tekijöiksi ja asiantun- tijoiksi (keskiaste tai alempi korkeakoulu- tutkinto, esimerkiksi tanssija, muusikko – tanssinopettaja, musiikkipedagogi). Seu- raavalla koulutustasolla koulutetaan mais- teritason erityisasiantuntijoita, koordinoi- jia tai johtajia (ylempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi musiikin maisteri, soveltavan taiteen erityisasiantuntija), ja ylimmällä koulutustasolla valmistuu alansa tutkijoita ja kehittäjiä (jatko-opinnot, esimerkiksi taiteen tohtori). Voidaan myös tarjota am- matillista lisä- tai täydennyskoulutusta eri- koistumiskoulutuksissa (esimerkiksi yh- teisömuusikon erikoistumiskoulutus) tai lyhyemmissä täydennyskoulutuksissa (ks.

Ala-Karvia 2017). Miten ja missä laajuu- dessa näissä koulutuksissa näkyy kulttuu- rihyvinvoinnin teema? Sisällöllinen jat- kumo liikkuu kulttuurihyvinvointiin orie- ntoitumisesta alan syvälliseen substanssi-, soveltamis- ja kehittäjäosaamiseen.

Koulutustarkastelun kohteeksi voidaan myös ottaa kulttuuriin ja taiteeseen liitty- vät sisällöt ja koulutukset vastaavasti sosi- aali- ja terveysalojen koulutuksessa (toi-

1 Esimerkiksi Opetushallituksen aikuissosiaalityön osaamistarvekartoituksessa rohkaistaan uudenlaiseen ajatteluun so- siaali-, kulttuuri- ja liikunta-alojen rajapinnoilla. (Opetushallitus 2017).

2 Turun ammattikorkeakoulussa alkaa kulttuurihyvinvoinnin yamk-koulutus tammikuussa 2020.

nen aste ja alempi korkeakoulututkinto), ylemmän korkeakoulututkinnon tasolla sekä jatko- ja täydennyskoulutusten ta- solla. Tällöin liikutaan usein myös sote- ja taidealojen rajapinnoille sijoittuvissa kou- lutuksissa, joissa fokusoidutaan esimer- kiksi moniammatilliseen yhteistyöhön liittyviin kompetensseihin.

Sosiaali- ja terveysalojen perustason am- mattilaisten koulutuksessa on alettu kiin- nostua kulttuurin ja taiteen sisällöistä esi- merkiksi lähihoitajien koulutuksessa. So- sionomikoulutuksessa taas esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulussa on mah- dollisuus profiloitua toiminnallisiin (tai- delähtöisiin) menetelmiin. Myös mo- niammatillisuusosaamiseen fokusoituvaa koulutusta taide- ja sosiaalialojen yhtei- sille opiskelijaryhmille on kehitetty (ks.

Kivelä ym. 2018). Moniammatillinen tai- delähtöinen ote on mahdollinen myös ter- veysalan ja taidealan yhteisessä ylempään korkeakoulututkintoon johtavassa kult- tuuri- ja taidetoiminta hyvinvoinnin edis- täjänä -koulutuksessa, jota järjestää Hä- meenlinnan ammattikorkeakoulu2. Koulutuksen kautta vaikutetaan tulevai- suuden työelämään, jossa eri alojen am- mattilaiset työskentelevät moniammatil- lisesti yhdessä toisiltaan oppien hyvän ja merkityksellisen elämän mahdollistami- seksi niille, joiden parissa he työskentele- vät. Oman kulttuuri- ja taidesuhteen tun- nistaminen sekä oman taide- ja kulttuuri- harrastuneisuuden hyödyntäminen avaa uudenlaisia mahdollisuuksia työn sisältö- jen kehittymiselle ja kokonaisille uusien työnkuvien tai ammattien hahmottumi- selle myös muilla kuin taidealoilla (ks. esim.

Itä-Suomen Hyvinvointivoimala 2018b).

(27)

Taiteen ammattilaiset kult- tuurihyvinvointitoiminnan tuottajina

Kulttuurihyvinvointitoiminnassa olen- naista on tavoitteiden ja arvojen määrit- tely. On tärkeää tiedostaa, kuka tai ketkä määrittelevät toiminnan tavoitteen sekä arvopohjan. Mistä lähtökohdista taidetta ja taiteellista toimintaa tehdään? Taiteen ammattilaisen lähtökohta ja toiminnan ta- voite on usein hänen oma taiteilijuutensa, tekijyytensä ja taiteen integriteetti, oma- ehtoisuus. Olennaista on tunnistaa ja il- maista myös toimintaan osallistuvien hen- kilöiden tavoitteita, mahdollisesti myös osallistujien omaisten tavoitteita, sekä eri- tyisesti toiminnan tai palvelun tilaajan ta- voitteita. On huomattava, että toiminnalla voi samaan aikaan olla sekä hyvinvointita- voitteita että taiteellisia tavoitteita – jotka eivät sulje toisiaan pois. Jorvin, Suursuon ja Espoon sairaaloissa työskentelevät am- mattimuusikot, sairaalamuusikot, kerto- vat oman taiteilijuutensa syventyneen ja rikastuneen sairaalamusiikkityön myötä:

”Mä olen oman musiikkikäsitykseni ää- rellä,” kertoo mm. Anna Brummer. (Ks.

Sairaalamusiikki – elävän musiikin merki- tyksestä sairaalaympäristössä 2017.) Mikä sitten motivoi taiteilijaa, joka työs- kentelee taiteen keinoin erilaisissa yhtei- söissä? Tutkijat Heli Ansio, Pia Houni ja Mikko Piispa (2018, 11–13) tunnistavat 39 taiteilijan haastatteluun perustuvassa artikkelissaan ”’Ei ole keksitty sitä am- mattinimikettä, mikä olisin’ ‒ Sosiaali- sesti sitoutuneen taiteen tekijät ja hybridi- nen työ” muun muassa seuraavia tekijöitä, jotka motivoivat taiteilijaa työssään:

• työskenteleminen ihmisten parissa

• kohtaaminen ja vuorovaikutus

• taiteen terapeuttiset merkitykset

• auttaminen (vastavuoroisesti)

• elämysten ja hyvän mielen tuottaminen

• opettaminen, valmentaminen ja ohjaa- minen

• taiteeseen liittyvän tietotaidon ja koke- muksen eteenpäin välittäminen

• yksilön kuulluksi tulemisen mahdol- listaminen, onnistumisen elämysten tarjoaminen ja osallistujien oman po- tentiaalin tukeminen

• taiteen ja taideharrastusten saavutetta- vuuden ja tasa-arvoisuuden edistämi- nen

• uusien yleisöjen tavoittaminen taiteelle

• tasokkaan ammattitaiteen vieminen hoivalaitoksiin

• estetiikkaan liittyvät taiteen sisäiset ky- symykset

• oman taiteenlaadun parantaminen

• yhteisöllisyys ja yhteiskunnallisuus, yh- teiskunnallinen vastuu

• yhteisöihin ja sosiaalisiin tilanteisiin vaikuttaminen

• taide konventionaalisen ajattelun tai toiminnan hämmentäjänä ja sosiaalis- ten tilanteiden tasa-arvoistajana

• ongelmanratkaisu

• kehittäminen, kuten työyhteisöjen ke- hittäminen ja taidelähtöisten työtapo- jen kehittäminen sote-alalle

• työllistyminen ja toimeentulo.

Näyttääkin siltä, että taiteen ammatti- laisten kulttuurihyvinvointiosaamisessa keskeiseen rooliin nousevat oman taide- suhteen lisäksi pedagogiset taidot, vuo- rovaikutus- ja kohtaamisosaaminen sekä kiinnostus toimia erilaisissa yhteisöissä erilaisten ihmisten kanssa. Taidetoiminta edellyttää taiteilijalta sekä syvällistä tai-

(28)

teen ammattilaisuutta ja taiteenlajin hallin- taa että oman taiteellisen osaamisen sovel- tamista usein nopeastikin muuttuvissa ti- lanteissa – tietynlaista improvisaatiokykyä.

Uudenlaisen taiteilijan roolista puhut- taessa on käytetty toisinaan käsitettä hybriditaiteilijuus. Houni, Ansio ja Piispa käsittävät hybriditaiteilijan artikkelissaan taiteilijaksi, joka ei tee vain montaa työtä tai harjoita useampia eri ammatteja, vaan työtoiminnassaan luo uusia töiden ja am- mattien yhdistelmiä (Ansio, Houni &

Piispa 2018, 7). Laajemmalla tasolla ky- symys on taiteilijan identiteetistä – yri- tyksestä löytää soveltuva määritelmä työn muutoksen tuottamalle indentiteettien uudelleenjäsenykselle (emt., 7‒8).

Yhteisötaidetta tutkinut Sari Karttunen korostaa, että yhteisötaiteellisessa toi- minnassa keskeistä ovat usein proses- sit ja taideteot sekä dialoginen suhde yh- teisöön, jonka kanssa taidetta tehdään.

Tässä merkityksessään taide kulttuurihy- vinvointitoiminnan kontekstissa lähestyy yhteisötaiteen määritelmää, jossa taitei- lijat tekevät taidetta muista kuin ammat- titaiteilijoista koostuvien ryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä. Osa hoi- toalan ja sosiaalityön toimintaympäris- töissä työtään tekevistä taiteilijoista sijoit- taakin itsensä osaksi yhteisötaiteen kent- tää. (Karttunen 2017.)

Karttunen (2017) tuo esiin merkittä- vän havainnon, että erilaisissa yhteisöissä työskentely ruokkii omaa taiteellista työtä – eivätkä kaikki taiteilijat pidä omaa tai- teellista työtä ja yhteisöllistä työskentelyä erillisinä asioina. Taiteilijat käyttävät it- sestään eri ammattinimikkeitä joustavasti kontekstista riippuen. Yhdistäviä tekijöitä ovat halu toimia ihmisten kanssa, viedä taidetta ulos korkeakulttuurisista laitok- sista sekä irtautua tavanomaisesta taiteili-

jan roolista. Työssä voivat olla läsnä myös poliittiset motiivit, kuten erilaisten margi- naalissa olevien yhteisöjen äänen kuulu- ville saattaminen. Palo tehdä yhteisöllistä taidetta voi myös olla niin suuri ja kutsu- muksenomainen, että sitä tehdään oma- ehtoisesti ja välillä jopa ilman korvausta.

(Karttunen 2017.)

Kulttuurihyvinvointipalvelut

Kulttuurihyvinvointipalvelujen kautta taide asettuu entistä laajemmin osaksi yh- teiskuntaa ja dialogiseen suhteeseen sen kanssa. Taide tapahtuu erilaisissa (uusissa) (toiminta)ympäristöissä, usein perin- teisten taideinstituutioiden ulkopuolella.

Viime vuosina taide- ja kulttuurilähtöis- ten hyvinvointipalveluiden tuottaminen ja kehittäminen onkin lisääntynyt huo- mattavasti, vaikka suuri osa toiminnasta on edelleen projektiluontoista (Rosenlöf 2014, 7–14).

Kulttuurihyvinvointipalveluilla tarkoi- tamme vakiintunutta ja testattua palvelua, jota taiteen, kulttuurin, sosiaali-, terveys- ja kasvatustyön ammattilaiset kehittävät, toteuttavat ja mahdollistavat moniam- matillisessa yhteistyössä. Kulttuurihyvin- vointipalvelut ovat asiakas- ja tarvelähtöi- siä, matalan kynnyksen räätälöitäviä pal- veluita, joilla on terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tavoitteita. Palveluiden tavoit- teena voi olla esimerkiksi lisätä toiminta- kykyä, elämänhallinnan tunnetta ja koet- tua terveyttä, ehkäistä yksinäisyyttä ja so- siaalista eriytymistä, lisätä osallisuutta ja oikeutta itseilmaisuun, parantaa työhyvin- vointia tai tukea mielenterveyttä.

Palveluohjauksessa kulttuurihyvinvointi- palvelut huomioidaan osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen palveluita kai- kissa ikäryhmissä. Palveluja toteutetaan

(29)

esimerkiksi erilaisissa sosiaali- ja tervey- denhuollon hoito- ja palveluyksiköissä, jolloin ne tavoittavat erityisesti yleisen kulttuuritarjonnan ulkopuolelle jääviä kohderyhmiä. (Taikusydän 2018a.) Tär- keää on osallistujien toimijuuden tukemi- nen ja osallisuuden mahdollistaminen.

Kulttuurihyvinvointipalveluihin sisältyy laajasti ymmärrettynä monen tyyppistä osallistavaa ja yhteisöllistä taidetoimin- taa, taidetyöpajoja tai taiteen menetelmiä hyödyntävää kuntoutusta ja taideterapiaa.

Palveluita ovat myös erilaiset kulttuurihy- vinvointiin liittyvät koulutukset. Kuviossa kolme on joitakin esimerkkejä näistä pal-

veluista. On huomattava, että hoito- ja kuntoutumistavoitteista taideterapiaa voi- vat antaa vain koulutetut taideterapeu- tit, joilla voi olla joko terveydenhoito- ja sosiaalialan tai taidealan pohjakoulutus, minkä lisäksi edellytetään kyseisen alan terapiakoulutusta. Pohjakoulutus ja suori- tettu terapiakoulutus vaikuttavat pätevyy- teen toimia terveydenhuollossa. (Taikusy- dän 2018a.)

Kulttuurihyvinvointipalveluiden näyttä- möitä ovat esimerkiksi hoivakodit, sai- raalat, kuntoutuslaitokset, koulut, kohtaa- mispaikat, vastaanottokeskukset, ensi- ja turvakodit, vankilat tai työyhteisöt. Nämä Kuvio 3. Kulttuurihyvinvointipalvelujen eri muotoja.

(30)

taiteelle vielä suhteellisen uudet toimin- taympäristöt sisältävät taiteen tekemiseen olennaisesti vaikuttavia tekijöitä, joiden puitteissa taidetoimintaa suunnitellaan ja toteutetaan. Esimerkiksi sosiaali- ja ter- veysalan toimintaympäristöjä säätelevät lukuisat lainsäädännölliset, taloudelliset ja sosiaaliset tekijät sekä käytännöt, joi- den ymmärtäminen on keskeistä osallis- tujalähtöisen taidetoiminnan onnistumi- sen kannalta. Yhtä tärkeää on huomioida toimintaympäristöissä piilevät mahdolli- suudet toimintakulttuurin muutokseen.

Taiteen kautta on mahdollista tarjota uu- sia näkökulmia sekä tapoja nähdä ja tehdä asiat toisin.

Kulttuurihyvinvointiin profiloituvat pal- velut toteutuvat Suomessa usein perin- teisten taideinstituutioiden, kuten mu- seoiden, gallerioiden, orkestereiden ja teatterien ulkopuolella. Esimerkiksi Bri- tanniassa taidelaitokset ovat kuitenkin selkeästi tunnistaneet paikkansa hyvin- vointia lisäävän toiminnan alustoina. Bri- tanniassa vuonna 2016 tehdyssä kyselyssä selvisi, että karkeasti arvioiden yhdellä neljäsosalla museoista ja gallerioista on hyvinvointia ja terveyttä tukeva toimin- taohjelma. Suurin osa näistä ohjelmista on suunnattu ikääntyneille, erityisesti de- mentiasta kärsiville henkilöille. (Creative Health 2017, 76.) Suomessa vastaava toi- minta on toistaiseksi vielä vähäisempää, mutta esimerkiksi Tampereen kaupungin Kulttuurikasvatusyksikkö TAITEssa työs- kentelee ikäihmisten museolehtori, jonka tehtävänä on kehittää ja tuoda museopal- veluja ikäihmisten lähelle vanhainkotei- hin, palvelukeskuksiin, päiväkeskuksiin ja korttelikerhoihin (Tampere 2018).

Kulttuurihyvinvointipalveluita kuvaavat myös monitaiteisuus sekä moniammatil- lisuuden, moniammattilaisuuden ja mo- niammattisuuden käsitteet. Moniamma-

tillisuus voi ilmentyä yhden työntekijän ammattitaidossa, tällöin voidaan puhua myös moniammattisuudesta tai moniam- mattilaisuudesta (ks. Ansio et al. 2018, 6; Karttunen 2017), mutta useimmin kä- sitteellä tarkoitetaan moniammatillista yhteistyötä, jossa eri alojen asiantunti- jat käyttävät osaamistaan yhteisessä työ- tehtävässä tai tiimissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (Huhtinen-Hildén et al.

2017, 21). Tällöin tavoitteena on esimer- kiksi tukea asiakkaan hyvinvointia hyö- dyntämällä sellaisen moniammatillisen tiimin osaamista, joka muodostuu esimer- kiksi sairaanhoitajasta, sosionomista ja taiteilijasta (ks. myös Gómez Ciriano et al.

2018; Lilja-Viherlampi 2018).

On olemassa myös monenlaista yhteisöl- listä ja vuorovaikutuksellista taiteilijoiden omaehtoisesti toteuttamaa taidetoimintaa, jonka ensisijaiset tavoitteet ovat taiteellisia, mutta samalla toimintaan osallistujille syn- tyy hyvinvoinnin kokemuksia. On tärkeää, että uusissa toimintaympäristöissä taitei- lijalle annetaan tila toimia nimenomaan taiteilijana – ei hoidon ja hoivan ammat- tilaisen jatkeena tai korvaajana – muuten menetämme jotakin oleellista myös tai- teen mahdollisista hyvinvointia tuottavista vaikutuksista. Päijät-Hämeen Hyvinvoin- tiyhtymässä organisaatiotaiteilijana osana Vuoksi-hanketta toimiva Eili Ikonen pu- huu taiteen hyvinvointia vahvistavasta arvonluontiprosessista: jos taiteilijalta ra- jataan tila toimia taiteilijana, voidaanko enää väittää hyvinvointivaikutusten synty- vän taiteesta? (Ikonen 2018, 9-11.) Ikonen kirjoittaa:

Taide sisältyy hyvinvoinnin käsitteessä aineettomien arvojen ulottuvuuteen, sinne mihin kiinnittyy myös ajattelu, oikeus osallistua ja olla osa

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sihteeri Frans Wilhelm Rothsten laati ansiokkaan latinalais-suomalaisen sanakirjan, joka ilmestyi vuonna 1864.. Helsingin yliopiston saksan

sekoittuvat toisiinsa, voidaan mielikuvituksen luomusten avulla vaikuttaa siihen, miten maailma koetaan sekä mitä maailmasta tiedetään.. Taide toimii kertomusten ja

ti että aikalaisesti. Suomalaisuus oli arvo, joka erotti hyvän taiteen ja h yv än taiteilijan huonosta. Taiteen kenttä alkoi yhä selkeämmin määrittää itseään

Anoreksiaa sairastavalle nuorelle oireet ovat selviytymiskeino. Järjenvastaisen ajattelun ja toiminnan takana on hallitsematonta pelkoa ja ahdistusta. Selviyty-

Eri puolilla maailmaa tehdyt tutkimukset osoittavat, että kielenvaihto tapahtuu yleensä kolmen sukupolven aikana: ensimmäinen sukupolvi osaa vain yhtä kieltä (A), toinen

(Muistetaan hyvin kohu vuodelta 1959, jolloin presidentti Kekkonen vaa- ti vapaana olleelle paikalle täydet kolme ehdo- kasta, jotta hän voisi nimittää virkaan ystävänsä

Muihin koulutusmuotoihin verrattuna taiteen perusopetuksessa työskentelevien opettajien kelpoisuusaste on perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tasolla.. Kelpoisuusasteeltaan

Käsityössä, teatteritaiteessa sekä jossain määrin myös kuvataiteessa voi vastausten perusteella tulkita, että taiteen perusopetuksen var- haisiän kasvatuksen tarjoaminen on