• Ei tuloksia

Lisätyn todellisuuden avulla havainnollisempia visualisointeja

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lisätyn todellisuuden avulla havainnollisempia visualisointeja"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Uutiset

20 Valokynä 3/2015

Sanni Siltanen

Lisätyn todellisuuden avulla

havainnollisempia visualisointeja

Arkipäivässä on usein tilanteita, joissa vaaditaan avaruudellista hahmottamis- kykyä. Huonekaluliikkeessä kuluttaja saattaa pohtia miten, esimerkiksi sohva sopisi omaan kotiin: Mahtuuko se sille varattuun tilaan? Sopiiko se huoneen muuhun sisustukseen? Tavallinen käyttäjä saattaa olla ymmällään yrittäessään tulkita jonkin laitteen huolto- tai kokoamisohjeen kuvia. Myös ammattikäytös- sä lisätty todellisuus auttaa kokoonpano-, huolto- ja asennustöissä. Sen avul- la voidaan ohjeet visualisoida todellisen työkohteen yhteyteen, jolloin työ hel- pottuu ja nopeutuu. Rakennushankkeiden visualisointi lisätyn todellisuuden avulla auttaa sekä ammattilaisia että maallikoita. Sen avulla on mahdollista tutkailla tulevan rakennuksen sijoittumista suhteessa todelliseen ympäristöön.

Valokyna_3_2015_1.indd 20 15.10.2015 10:35:47

(2)

Valokynä 3/2015 21

L

isätty todellisuus (Augmented Reality, AR) on visualisointitek - niikka, joka auttaa hahmottamaan avaruudellisia mittasuhteita ja yh- teyksiä liittämällä virtuaalisen maa- i l m a n o s a k s i f y y s i s t ä n ä k y m ä ä . K ä y t ä n n ö s s ä l i s ä t t y t o d e l l i s u u s tarkoittaa yleensä sitä, että 3D- grafiikkaa tai muuta informaatiota liitetään osaksi käyttäjän näkymää aivan kuin se olisi osa todellisuutta.

Lisätyn todellisuuden järjestelmä koostuu tyypillisesti kamerasta ja näytöstä. Virtuaaliobjektit lisätään ka- meran kuvaan, joka sitten näytetään käyttäjälle. Kuluttajasovelluksissa tyypillisesti käytetään tablet PC:tä päätelaitteena. Läpinäkyvän näytön avulla (esim. Microsoftin HoloLens)

virtuaalimallit pystytään lisäämään suoraan käyttäjän näkymään.

Lisätyn todellisuuden ydin on sii- nä, että konenäön avulla tai muilla keinoin lasketaan kameran asento ja paikka suhteessa maailmaan ja täten pystytään asemoimaan virtuaalimallit osaksi todellista ympäristöä. Lisä- tyn todellisuuden toiminnallisuuden toteuttamiseen on olemassa useita ohjelmistokirjastoja, kuten esimer- kiksi VTT:n ALVAR (A Library for Virtual and Augmented Reality) [1].

Lisätty todellisuus kuluttajasovel- luksissa

Virtuaalimalleja käytetään jo ylei- sesti moniin visualisointitarkoituksiin.

Esimerkiksi uusista asunnoista on usein olemassa virtuaalimalli, jota voidaan tutkia jo ennen talon ra- kentamista. Virtuaalimalli on riittävä havainnollistamismenetelmä silloin, kun kohde on irrallinen fyysisestä ympäristöstä, mutta lisätty todellisuus on hyödyllinen silloin, kun on tarpeen yhdistää jotain uutta olemassa olevaa ympäristöön. Hyvänä esimerkkinä mielekkäästä käyttökohteesta on ku- vassa 1 käytetty sisustussuunnittelu.

Virtuaalinen sohva voidaan sijoittaa todelliseen huoneeseen, jolloin käyt- täjä näkee ennen ostopäätöstä miltä tuleva sohva näyttää yhdessä muun sisustuksen kanssa. Konseptikuvassa sohva on korostetun punainen, mutta todellisuudessa lisätyn todellisuuden sisustusohjelmat tarjoavat luonnol- lisen näköisiä tekstuureja. Kuluttaja pystyy usein valitsemaan sohvan kankaan todellisista kangasvaihtoeh- doista ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Lisätyn todellisuuden konsepti: Virtuaalimalli yhdistetään osaksi todellista ympäristöä.

Valokyna_3_2015_1.indd 21 15.10.2015 10:35:47

(3)

22 Valokynä 3/2015

Markkinoilla on useita lisätyn todel- lisuuden sisustustyökaluja, jotka tar- joavat perustoiminnallisuuksia, kuten virtuaalisten huonekalujen lisääminen ja liikuttelu huoneessa. Lisätyn todel- lisuuden käyttöä sisustussuunnittelun kaltaisiin tilanteisiin on kuitenkin hidastanut se, että teknologia ei ole tarjonnut mahdollisuutta vaikuttaa olemassa olevien huonekalujen näky- vyyteen visualisoinnissa. Todellisessa käyttötilanteessa osa olemassa ole- vista huonekaluista on usein tarkoitus poistaa ja korvata uusilla. Lisätyssä todellisuudessa virtuaalimallit rende- röidään kuvan päälle, joten tyypilli- sessä tilanteessa huoneessa oleva vanha sohva häiritsee visualisointia.

VTT:n erikoistutkija Sanni Siltanen on yksi lisätyn todellisuuden pionee- reista Suomessa. Hän on perehtynyt muun muassa teknologian käytön edistämiseen kuluttajasovelluksissa ja lisätyn todellisuuden käyttöön erityisesti sisustussuunnittelussa.

Hän on kehittänyt edellä kuvattuun ongelmaan – osana väitöskirjatyötään [2] – käyttäjäystävällisen ja visuaalisen toiminnallisuuden, joka kuvankäsit- telyn keinoin poistaa kuvasta valitut kohteet, kuten vanhan sohvan. Tämä toiminnallisuus, jolla voidaan poistaa esineitä virtuaalisesti näkymästä eli häivytetty todellisuus (eng. Di- minished Reality) hyödyttää monia lisätyn todellisuuden sovellusalueita ja mahdollistaa lisätyn todellisuuden hyödyntämisen entistä useampiin tarkoituksiin. Häivytetyn todellisuuden konsepteja on visioitu toki aiemmin-

kin, mutta vasta viime aikoina lait- teiden laskentatehon kasvaminen ja yleinen 3D-konenäkökehitys on mah- dollistanut reaaliaikaisen toteutuksen.

Käyttö ammattisovelluksissa Myös kokonaisia rakennushank- keita voidaan visualisoida todellises- sa ympäristössä etukäteen. VTT:n johtava tutkija Charles Woodward ja VTT:n lisätyn todellisuuden tutki- musryhmä [3] ovat edelläkävijöitä li- sätyn todellisuuden hyödyntämisessä rakennushankkeiden visualisoinnissa.

Lisätyn todellisuuden avulla voidaan paitsi visualisoida tuleva rakennus

todellisessa ympäristössä, niin myös visualisoida rakennuskohteessa BIM- mallin sisältämiä materiaali-, aika- taulu- ja muita tietoja. Visualisoinnit auttavat sekä päätöksentekijöitä että kansalaisia hahmottamaan mitä rakennushanke todellisuudessa tar- koittaa. Lisätyn todellisuuden avulla voidaan havainnollistaa sellaisia asioi- ta kuten rakennuksen korkeutta suh- teessa ympäristön muihin rakennuk- siin tai puustoon ja miten rakennus vaikuttaa näkymään tietystä paikasta.

Nämä ovat asioita, joita rakennus- tekniikkaan perehtymättömien on hankala päätellä pelkkien rakennus- piirustusten ja havainnekuvien avulla.

Näkymä olohuoneesta, jossa vanha sohva. Virtuaalisohva lisätty kuvaan, mutta olemassa oleva sohva pilaa visualisoinnin.

Olemassa oleva sohva poistettu virtuaalisesti. Virtuaalisohva lisätty kuvaan, josta sohva on häivytetty.

Häivytettyä todellisuutta tarvitaan mikäli olemassa olevat huonekalut eivät kuulu tulevaan sisustukseen.

Rakennushankeiden visualisualisointia lisätyn todellisuuden avulla BIM-mallista AR4BC-projektissa (2009-2011). (Kuvat VTT:n lisätyn todellisuuden tiimi).

Valokyna_3_2015_1.indd 22 15.10.2015 10:35:47

(4)

Valokynä 3/2015 23 Käyttö koulutuksessa

L i s ä t t y ä t o d e l l i s u u t t a v o i d a a n käyttää työntekijän opastamiseen.

Myös tällä alueella VTT:n lisätyn todellisuuden tutkimusryhmä on tehnyt merkittävää kehitystyötä.

Tällä hetkellä on käynnissä kansain- välinen toimeksianto Euroopan ava- ruusjärjestö ESAlle (laajuus yhteen- sä 500k€, josta VTT:n osuus 230k€).

Johtavan tutkijan Kaj Helinin vetä-

mässä toimeksiannossa kehitetään lisätyn todellisuuden visualisointeja kansainvälisen avaruusaseman (ISS) j a a v a r u u s k e s k u s t e n k o u l u t u s - , kokoonpano- ja huoltosovelluksiin.

Kaiken kaikkiaan lisätyn todelli- suuden teknologiat (ml. häivytetty todellisuus) alkavat olla sillä ta- solla että niitä voidaan hyödyn- tää moniin erilaisiin visualisointi tarkoituksiin niin kuluttaja- kuin ammattisovelluksissakin [4]. „

Huoltomiehen opastusta lisätyn todellisuuden keinoin (VTT:n ARgh! -hanke). Huoltomiestä opastetaan säätämään laitteiston para- metreja graafisella symbolin osoittamalla säätimellä. Mittaustiedot ja säätimen paikka näytetään augmentoituina tabletin näkymään.

VTT:n erikoistutkija Sanni Silta- nen on yksi lisätyn todellisuuden pioneereista Suomessa. Hän on perehtynyt muun muassa tek- nologian käytön edistämiseen kuluttajasovelluksissa ja lisätyn todellisuuden käyttöön erityisesti sisustussuunnittelussa.

Linkkejä

[1] ALVAR: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj2/multimedia/alvar/index.html [2] Sanni Siltasen väitöskirja ”Developing augmented reality solutions

through user involvement”:

http://www.vtt.fi/inf/pdf/science/2015/S87.pdf [3] VTT:n lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden tutkimus:

www.vtt.fi/multimedia

[4] Kattava katsaus lisätyntodellisuuden teknologiaan ja sovellusalueisiin,Sanni Siltanen,

”Theory and applications of marker-based augmented reality”:

http://www.vtt.fi/inf/pdf/science/2012/S3.pdf

Valokyna_3_2015_1.indd 23 15.10.2015 10:35:48

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuten luvussa 3 ilmeni, virtuaali- sekä lisätyn todellisuuden soveltamisella voi olla huomattavia hyötyjä niin avustavina, kuin ennaltaehkäisevinä ratkaisuina

Käyttäjälle mahdollistetaan optimaalinen lisätyn todelli- suuden kokemus, jossa käyttäjän on mahdollista nähdä, kuulla, koskettaa, hais- taa ja maistaa ympäristöönsä

Mutta koska hiljaisuudessa näemme tämän, niin silloin ymmärrämme, että me olemme tämä tietoisuus, joka mielen luoman todellisuuden ja todellisuuden ilman

Mille tahansa tasaiselle pinnalle heijastetaan projektorin avulla lisätyn todellisuuden objekteja, jotka on mahdol- lista kaikkien nähdä ja olla vuorovaikutuksessa, mutta

Laajennetun todellisuuden alakäsitteitä ovat lisätty todellisuus (AR), virtuaalitodellisuus (VR) ja yhdistetty todellisuus (MR).. Virtuaalimaailmalla tarkoitetaan tietokoneella luotua

Laiteryhmät ovat käytännössä virtuaalisen todellisuuden ja lisätyn todellisuuden laitteiden näyttöjä, jotka voidaan karkeasti ryhmitellä niiden sijoittelun mukaan päähän

Yhdistetty todellisuus (Mixed Reality, MR) yhdistää virtuaalitodellisuuden ja todellisuuden. MR:ssä tietokoneen luomat objektit näkyvät oikeassa maailmassa. Yhdistetyssä

Lisätyn todellisuuden ratkaisut on mahdollista rakentaa niin, että työntekijät saavat ohjeita omassa työympäristössään, jotka voivat tuottaa tärkeää tietoa, joka