• Ei tuloksia

Torjunta ja vaistotoiminnat näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Torjunta ja vaistotoiminnat näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 3 47 Esittelin Tieteessä tapahtuu -lehdessä (5/2012)

evoluutiopsykologian ja Edvard Westermarckin näkemyksiä sukusiitoksen välttämisestä. Petter Portin kysyy tähän liittyen tärkeitä tarkennuk- sia (Tieteessä tapahtuu 6/2012): mitä käyttämäni ilmaus ”käänteinen leimautuminen” tarkoittaa ja miten se eroaa psykoanalyyttisesta ”torjunnasta”?

Kuvasin termillä käänteinen leimautuminen (reverse imprinting) sitä vastenmielisyyden tun- netta, jota varhaislapsuuden läheisyys synnyttää siskoihin ja veljiin, isiin ja tyttäriin sekä äitei- hin ja poikiin, jos nämä ajattelevat keskinäistä seksiä. Kuten todettua, maailmalla ilmiötä kut- sutaan Westermarck-efektiksi. Kyse on luon- nonvalinnan suosimasta taipumuksesta, joka on suojannut esivanhempiamme sisäsiitoksen haitoilta. (Yleensä leimautumisella tarkoitetaan joidenkin lintulajien poikasten taipumusta seu- rata emoaan kuoriutumisen jälkeen. Jos muna on siirretty haudottavaksi vieraan lajin pesään, kuoriutuva poikanen saattaa leimautua kas- vattiemoonsa niin, että kasvettuaan aikuiseksi se pyrkiikin parittelemaan vain kasvattilajinsa edustajan, ei oman lajinsa kanssa. Käyttämäni

”käänteistermi” pyrki siis tämän kankeahkon analogian avulla valaisemaan insestiaversion luonnetta.)

Psykoanalyysi sen sijaan esitti, että insesti- kiellot tuottaisivat ”torjunnan” eli insestisten halujen puutteen. Alalla siis biologian vastaises- ti spekuloitiin, että ihmiseltä löytyisi luontainen halu insestiin, joka sitten kulttuuristen kieltojen voimalla työnnetään alitajuntaan. Tämä ei muis- tuta etäisestikään Westermarckin teoriaa suku- puolisesta aversiosta ja siihen liittyvästä ran- kaisuhalusta, joiden takana, kuten todettua, on runsas empiirinen todistusaineisto.

Psykoanalyyttinen ajatus alitajuntaan torju- tuista traumoista on taas eri asia. Siinäkin on kyse epätäsmällisestä ja tästä syystä vaikeasti kumottavissa olevasta teoriasta. Voidaan myös

kysyä, miksi ihminen olisi varustettu torjun- tamekanismilla, joka saa hänet torjumaan tai unohtamaan eloonjäämisen kannalta tärkeitä, vaikkakin traumaattisia tapahtumia. Evoluu- tion olettaisi pikemminkin suosivan niitä, jotka ovat hyviä muistamaan tuskallisia tapahtumia.

Ahdistuksen avulla pystymme välttämään vaa- rallisia paikkoja, tilanteita ja henkilöitä. Freu- dilainen ajatus, että luonto antoi meille hälytys- signaalin (muiston herättämä ahdistus) ja sitten laittoi hälytykselle vaimentimen (torjunta), jot- ta emme kärsisi hälytyksen tuomasta epämu- kavuudesta, on yksinkertaisesti epäjohdonmu- kainen. Lisäksi vaikka vaimentimen esitettiin suojaavan ihmistä, se piti kuitenkin psykoana- lyysin mukaan terapialla poistaa. Toisin sanoen, vaikka luonto tuotti suojamekanismin muisto- jen traumaattisuutta vastaan, psykoanalyytikko ei nähnyt ongelmia tämän suojan tuhoamisessa.

Traumateoriaa voidaankin pitää malliesimerk- kinä ”hyvästä” terapeuttisesta teoriasta, lähes lii- keideasta: sekä traumaattiset muistot että niiden torjunta vaativat hoitoa.

Vaistoista Portin sanoo olevansa taipuvai- nen ajattelemaan, että niitä ei tavata ihmisellä lainkaan. Kyse on tietysti vaiston, vaistomaisen ja vaistonvaraisen määritelmistä. Mikäli ter- meillä tarkoitetaan lajille sisäänrakennettuja tai synnynnäisiä taipumuksia johonkin lajille tyy- pilliseen ja yleiseen käyttäytymiseen, ihmisellä voidaan sanoa jopa olevan enemmän ja moni- mutkaisempia vaistoja kuin muilla eläimillä.

Portinkaan tuskin pitää ihmisvauvaa tyhjänä tauluna, jolla ei ole vaikkapa nisän imemiseen liittyvää vaistoa. Ja jos myönnetään, että sim- panssiserkuillamme on vaistoja, pitäisi pystyä perustelemaan, miksi ja miten ihminen oli- si vaistonsa kadottanut. Ihmisen ylivertainen oppimiskyky ei suinkaan ole poistanut tarvetta vaistonkaltaisille valmiuksille, vaan oppiminen päinvastoin pitkälti nojaa niihin. Oppiminen olisi siis mahdotonta ilman joukkoa ennakkokä-

Torjunta ja vaistotoiminnat

Osmo Tammisalo

Parasta suomalaista tietokirjallisuutta

Richard Wrangham Tulella kypsennetty.

Miten keittotaito teki meistä ihmisiä.

Ovh. 40,–

Daniel J. Levitin Musiikki ja aivot.

Ihmisen erään pakkomielteen tiedettä

Ovh. 40,–

Nouriel Roubini ja Stephen Mihn Kriisitaloustiede

Ovh. 40,–

Nicholas Carr Pinnalliset.

Mitä internet tekee aivoillemme

Ovh. 40,–

W. Brian Arthur Teknologian luonne.

Mitä se on ja millainen on sen evoluutio

Ovh. 40,–

Stuart A. Kauffman Pyhän uudelleen keksiminen. Uusi näkemys

luonnontieteestä, järjestä ja uskonnosta

Ovh. 40,–

Kirjakaupasta tai suoraan kustantajalta TERRA COGNITA OY

www.terracognita.fi

(2)

48 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 3

sityksiä siitä, mikä on oppimisen arvoista. Jopa ihmisen moraalitunteiden kirjoa ja valmiuksia moraaliseen käyttäytymiseen voidaan pitää vais- tonkaltaisina reaktioina, jotka saattavat vastata jopa silmän rakenteen mutkikkuutta.

Vaiston tai vaistonvaraisen määritelmä on kaikesta huolimatta häilyvä. Kaikissa ominai- suuksissa on kyse synnynnäisyyden asteesta, ei joko tai -ominaisuudesta. Siksi koko termi ei monissa tapauksissa ole mielekäs, käyttäytymis- tä kun ei voida selkeällä tavalla jakaa opittuun ja synnynnäiseen. Voidaan toki sanoa, että jot- kin ominaisuudet ovat synnynnäisempiä kuin toiset, mutta synnynnäisetkin piirteet – anato- misista piirteistä vaistotoimintoihin – vaativat

aina tiettyjä ympäristötekijöitä kehittyäkseen.

Esimerkiksi ihmisen kielikykyyn kuuluu jouk- ko synnynnäisiä valmiuksia, jotka muilta lajeilta näyttävät puuttuvan. Silti kielen oppiminen vaa- tii, että lapsuusympäristössä puhutaan jotakin kieltä. Tietyn kielen, vaikkapa suomen, oppimi- nen taas vaatii, että ympäristössä puhutaan juu- ri tätä tiettyä kieltä. Suomen oppiminen on siis vähemmän synnynnäistä kuin ylipäätään kielen oppiminen. Kielikyvyn universaaliuden vuok- si on perusteltua puhua kielivaistosta mutta ei suomenkielenvaistosta.

Kirjoittaja on helsinkiläinen tietokirjailija ja vapaa tutkija.

TIETEELLISTEN SEURAIN VALTUUSKUNNAN TOIMISTO MUUTTAA

Tieteellisten seurain valtuuskunnan toimisto, jossa hoidetaan valtuuskunnan taloushallinto, julkaisu- ja verkkopalvelut sekä tieteellisten kirjallisuuden kansainvälinen vaihto, muuttaa

viikolla 8.

Kaikki yksiköt ovat asettuneet uuteen paikkaan maanantaina 25.2.2013.

Uusi osoite on

Snellmaninkatu 13, 00170 Helsinki

Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet säilyvät entisinä.

Huom! Muuton takia verkkosivut eivät toimi lauantaina 23. ja sunnuntaina 24. helmikuuta 2013.

Tiedeakatemian neuvottelukunta, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tutkimuseettinen neuvottelukunta muuttivat samaan osoitteeseen jo tammikuussa. Muuton jälkeen valtuus- kunnan yksiköt Tiedekirjaa ja Tieteiden taloa lukuun ottamatta ovat samassa rakennuksessa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jotkut ovat olleet kiinnostuneita nykyisestä tutkimuskohteestaan jo lapsena, toiset ovat ajautuneet alalleen, jot- kut taas ovat loikanneet ammatis-.. ta tai

Jo kirjan otsikko vihjaa siihen, et- tä etiikka on paljon vaikeampi ja moniselitteisempi asia kuin val- mis käsitys olettaa.. Moniselittei- syys taas kumpuaa eksistentialis-

Käytännössä on niin, että toiset ominaisuudet ovat vähemmän ympäristöstä riippuvaisia kuin toiset.. Sääntönä voitaneen pitää, että biologisen hierarkian

Koska minä olen maailmassa ja maailma on myös minussa 13 , voidaan sanoa, että keskustelen myös itseni kanssa materian avustuk- sella.. Kuvani luovat niin henkisen kuin fyysisen-

Kärjistäen voisi väittää, että kirjallisuudentutkijoiden työnä on etsiä tekstien ”tois- ta” ja tulkita, miten mimeettisen ja kirjaimellisen tason oheen kudotut ulottuvuudet

Kritii- kin kritiikin luonteeseen on Sarjalan mu- kaan aina kuulunut, että arvostelijoita on tarpeen mukaan jaettu sankareihin ja konniin.. Kritiikin historia voidaan

Sirkus pystytetään päivittäin melkein samalla taval- la kuin edellisenä ja seuraavana päivänä, mutta jot- kin päivät ovat epätavallisempia kuin toiset – jos vaikka

Perinteisen näkemyksen mu- kaan säilyminen itsessäåin on todiste siitä, että toiset ominaisuudet ovat parempia kuin toiset. Aiheellisesti Gould kuitenkin huomauttaa,