• Ei tuloksia

Historian voittajat ja häviäjät

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Historian voittajat ja häviäjät"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

/ niin & näin • 1

P Ä Ä K I R J O I T U S

Historian voittajat ja häviäjät

A

rkiajattelussa ja historiantutkimuksessakin on helppo erehtyä arvioimaan menneisyyttä nykyisyyden va- lossa. Tämä ei tarkoita vain anakronismia, sitä että soveltaisimme nykyisiä käsitteitämme aikaan, jolloin niitä ei ollut olemassakaan tai niiden merkitys oli toinen kuin ny- kyään. Nykyisyyden mahti näkyy muuallakin, esimerkiksi niin sanotussa ”voittajien historiassa”. Siinä menneisyyden ihmiset, ihmisryhmät, liikkeet, aatteet, teot ja tapahtumat luokitellaan voittajiksi ja häviäjiksi, voitoiksi ja tappioiksi.

Voittajia ovat ne, jotka ovat selvinneet hengissä historian taisteluista. Tällainen tulkinta käy arveluttavaksi heti kun siihen sisältyy muutakin kuin taistelujen tosiasiallisten syiden ja seurausten kuvausta, kun siihen tulee mukaan olemus- ajattelu. Silloin oletamme, että jollakin menneisyyden het- kellä – ”alkuhetkellä” – on ollut joukko olioita, joista jotkut jatkavat olemassaoloaan tulevaisuuteen ja toiset jäävät tante- reelle, häviävät pois. Tässä katsannossa voittajan voittokulku nähdään kuninkaantienä, jota pitkin voittaja käy kohti tule- vaisuuttaan.

Mutta onko historiassa voittajia ja häviäjiä? Epäilemättä kaikki eivät menesty yhtä hyvin. Toisten osa on kovempi kuin toisten. Joku nousee valtaistuimelle, toinen vajoaa or- juuteen, kolmas vallan tuhoutuu. ”Voittaja” ja ”häviäjä” ovat kuitenkin käsitteinä paljon ongelmallisempia ja puolueelli- sempia kuin voittajat – tai alistuneet häviäjät! – antavat ym- märtää. Onko voittajan tie sittenkään kuninkaantie? Eikö tie ole jo ennalta valmis väylä, jota pitkin kuningas seuru- eineen voi kulkea? Myös kuningas on jo tielle astuessaan sama kuin sen päättyessä, kuningas. Voittajan tilanne on kuitenkin toinen. Hän ei ole jo alussa ”voittaja”, eikä hänen tietään ole olemassa ennen sen loppua. Milloin ja miten voittaja sitten muuttuu ”voittajaksi” – ja häviäjät ”häviä- jiksi”? Taisteluissa! Mikäli niitä ei käytäisi, mikäli voittaja olisi jo alussa ”voittaja”, niin hän todellakin olisi edennyt pitkin valmista tietä kuin kuningas valtakunnassaan. Myös taistelut olisivat vain näennäisiä kamppailuja voittajan his- torian kirjoittajien kuvailtaviksi. Historian taisteluissa ”voit- tajia” ja ”häviäjiä” ei kuitenkaan ole ennen kuin ”lopussa”.

Tulevaisuus realisoituu vasta hävitessään nykyisyyteen. Se ei siinnä horisontissa kuin kuninkaantien päässä odottava linna. ”Tulevaisuus kestää pitkään” (Althusser) ja tulee aina huomenna…

Ellei halua osallistua voittajien tai häviäjien olemushis- torian kirjoittamiseen, niin historiaa tulee ymmärtää men- neisyydestä eteenpäin, simuloiden, ei nykyisyydestä taak- sepäin, projisoiden. Mikä on tehnyt jostakin kamppailun osapuolesta tosiasiallisen voittajan? Vastaus on teoriassa yk- sinkertainen: ”häviäjät”! Ilman niitä voittaja ei olisi voit-

tonsa hetkellä se mikä on, ”voittaja”. Hän olisi voittaja jo alussa, ja lopussa, kaiken aikaa. Mikäli taas oletamme, että häviäjät tekevät voittajat – ja vice versa, vastavuoroisesti – niin voimme ajatella, että voittajia ja häviäjiä ei ole ole- massa kuin post bellum. Voittajalla (tai häviäjällä) ei ole ole- musta, joka sisältäisi myös ominaisuuden ”voittajuus” (tai

”häviäjyys”) ja päämäärän ”voitto” (”häviö”). Kun ajatellaan, että häviäjät tekevät voittajat, niin ajatukseen ei kuitenkaan sisälly Tarkoitusta tai Järkeä. Historiassa ei tarvitse nähdä mitään ”moraalia” tai metafyysistä – te(le)ologista – suun- nitelmaa. Häviäjät eivät ole olemassa tehdäkseen voittajia.

Kysymys on vain kamppailun tosiasiallisista hyvistä tai huo- noista seurauksista, joista monet ovat kaikkea muuta kuin osallisten tarkoittamia.

M

itä seuraisi siitä, että voittajat todella olisivat ku- ninkaita kuninkaantiellä? Vastaus on nytkin yk- sinkertainen: despotia eli täydellinen yli- ja mieli- valta, kun hallitsija todella voisi toteuttaa itseään minkään vaaran uhkaamatta tai voiman vastaan panematta. Tällaiseen despotian olettamukseen sisältyy politiikassa kaksi näennäi- sesti toisilleen vastakkaista kantaa: täydellisen muutoksen utopia ja kyyninen suhtautuminen muutoksen mahdolli- suuteen. Tosiasiallisesti nämä ovat läheistä sukua toisilleen.

Kumpaankin sisältyy totaalinen käsitys muutoksesta ja mus- tavalkoinen asioiden olemuksellistamisen periaate: Tule- vaisuus (”maailma”) on joko ”meidän” tai ”heidän”. Näin vaatelias kanta vaihtuu helposti vastakohdakseen: utopismi romahtaa kynisismiksi. Tästä historia tarjoaa lukuisia esi- merkkejä.

Tätä kirjoitettaessa Yhdysvallat ei ole aloittanut hyök- käystä Irakiin. Nyt sota voi olla käynnissä. Jos on, niin epä- onnistuivatko sodan vastustajat? Olivatko he häviäjiä? Kyllä ja ei. Kyllä, koska sota alkoi, mutta myös ei. Voimmekin välttää häviäjän epätoivon kysymällä: Millainen olisikaan Bush II:n kuninkaantie, mikäli hän seurueineen voisi edetä minkään voiman – edes alivoiman – panematta vastaan?

Mitä siitä seuraisi, ettei hallitsijan tarvitsisi ollenkaan varoa, että joku voi aina sentään työntää kalikkaa rattaisiin? Entä siitä, ettei hallitsijoiden täytyisi enää lainkaan pelätä valtansa puolesta? Millaisessa maailmassa me eläisimme, jos ”mas- sojen pelkoa” (Spinoza) tuntisivat enää vain massat?

Malum nullum est sine aliquo bono.

Mikko Lahtinen

000-000 niin&n in 1/2003 1 20.3.2003, 09:49

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

reiksi. Kukin pari ottelee keskenään, ja voittaja jatkaa seuraavalle kierrokselle, jolla taas arvotaan jäljellä olevat osallistujat pareiksi. Näin jatketaan, kunnes

Koska voittaja-häviäjä-vertailussa on havaittu, että voittajat tekevät vähemmän virheitä kuin häviäjät (Häyrinen & Tampouratzis 2012b), voidaan olettaa,

Maniac on siitä tyypillinen vanha eksploitaatiofilmi, että sen voi nähdä kokeellisena: leikkauksen, kuvauksen ja kerronnan epäjatkuvuus sekä tarinan logiikan puute

m elijain palkkojen kallistum ista, eräs m äittelijä 'fanoa tokafi kerran leikilli- feSti, että palm elijain palkat eimät ole kallistuneet, ja että palm elijain

Helsingin yliopiston kirjaston järjestämässä arvonnassa ”Missä Helsingin yliopiston kirjasto sijaitsee?” pystyi valitsemaan kolmesta vaihtoehdosta oikean..

Vuosina 2003-2009 edettiin sitten kuitenkin sellaisella vauhdilla ja rytinällä ja niin moninaisten yllättävienkin käänteiden kautta ensin kohti yhteistä keskustakampuksen

Uskontotieteeseen hakeminen oli lähes sattuma, mutta olen tykännyt siitä paljon.. Nyt joulun aikaan olen

Kirjallisuudentutkija, kriitikko Lasse Koskelan johdolla kokoontunut Studio Kaisan raati arvioi runosadon parhaaksi helsinkiläisen Anna Lindforsin runon Kirjoituksia