• Ei tuloksia

Kasvatusteoria ja itsekasvatus nykyisyyden kritiikkinä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kasvatusteoria ja itsekasvatus nykyisyyden kritiikkinä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 2/2021

191

Kasvatusteoria ja itsekasvatus nykyisyyden kritiikkinä

Antti Saari (2021). Kasvatusteoria antiikista nykypäivään.

Gaudeamus. 232 sivua.

KUN KASVATUSTA ja koulutus- ta on tuotteistettu, jotta saadaan tuottoa sijoitetulle pääomalle, on kysyttävä tuon toiminnan kas- vatusteoreettista mielekkyyttä.

Suomalaisessa koulutuspolitii- kassa on otettu mallia amerik- kalaisesta tavasta arvottaa op- piaineita ja tieteitä sen mukaan, miten ne auttavat edistämään teknologiaa ja pärjäämään ka- pitalismin ehdoilla toimivilla markkinoilla. Koululaisilta on siten viety mahdollisuus oppia huolettomina, lukiolaiset on paineistettu pärjäämään valikoi- duissa oppiaineissa, ja yliopisto- opiskelijoiden odotetaan muo- dostavan vuolas täsmäkoulu- tettujen asiantuntijoiden virta työelämään. Aikuisopiskelua pidetään vain työelämä taitojen päivittämisenä.

Samaan aikaan – ja saman välineellisen ajattelun vuoksi – kuva tulevaisuudesta on hirvittä- vä. Kilpailutetut lapset ja nuoret joutuvat katsomaan tulevaisuu- teen, joka sisältää luontokadon ja ilmastomuutoksen vuoksi katast- rofin katastrofin perään. Ihmiset ahdistuvat, masentuvat ja jättäy- tyvät järjestelmän ulkopuolelle.

Kasvatuksen ja koulutuksen tuotteistamisen sijaan tarvitaan sekä nykyisen kasvatusajattelun kritiikkiä että keskustelua tule- vaisuuden kasvatuksen periaat-

teista. Jotta voisimme ymmärtäen muuttaa tuhoisaa toimintaamme, meillä täytyy olla mahdollisuus tarkastella etäältä nykyistä ajat- teluamme, käsityksiämme ja nii- den perusteita. Usein kasvatus ja koulutus käsitetään ratkaisuksi johonkin rajattuun ongelmaan.

Kasvatuksesta olisi kuitenkin syytä keskustella laajasti ja perus- teellisesti, jotta koulutuspolitiikka ei olisi yksiulotteista ja tempoile- vaa. Keskustelun laatuun vaikut- taa olennaisesti kasvatusteorian tuntemus.

KOKOAVALLE ESITYKSELLE ON TARVETTA

Tutkija Antti Saaren teos täyttää suomenkielisen tietokirjallisuu- den aukkoa, sillä kasvatusteoriaa kokoavasti käsitteleviä ajantasai- sia teoksia ei liikaa ole. Otsikon kuvaama aikajänne on aavistuk- sen mahtipontinen, kun ottaa huomioon, että pariin sataan si- vuun on puristettu valikoidusti eri aikojen kasvatusfilosofian ja -teorian käsittelyä. Kirjoittajakin tosin toteaa teoksen esipuhees- sa, että ”jotain jää aina kirjaamat- ta ylös".

Nimestään huolimatta kirja ei kuitenkaan pyri kattamaan kasva- tusajattelun kehittymistä kokonai- suudessaan, se vain on jäsennetty ajallisesti ja sen lukeminen syn-

nyttää historiallisen käsityksen kasvatusajattelun muuttumisesta ja pysyvyydestä.

Erityisesti ensimmäistä ker- taa kasvatusteoriaan perehtyvä saa yleiskäsityksen aiheesta. Kirja perustuu Saaren pitämiin luen- toihin kasvatusteorian keskeisistä kysymyksistä, mikä selittänee var- sin onnistuneen eläväistä tekstiä.

Rivien välistä lukien voi aavistaa, kuinka kärsivällisyytensä rajoja koetellen kirjoittaja saattaa käy- tännön ja hyödyn latistamat opis- kelijat teorian vapauttavaan todel- lisuuteen.

Teoriaa pidetään usein har- maana, mutta kirjoittajan kieli- kuvan mukaan se johtuu vain siitä, että teoria on sekoitus useita eri värejä. Teoksen värit tulevat teemojen lisäksi ajallisesti värit- tyneiksi antiikista luostarilaitok- seen, uudelta ajalta moderniin ja viime vuosisadalta nykyaikaan.

Saari tavoittaa onnistuneen her- meneuttisesti kulloisenkin kasva- tusteorian perustan sitomalla sen esimerkiksi erilaisiin käsityksiin ihmisestä ja vapaudesta.

kirja-arviotkirja-arviot

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus 192 AINEKSIA NYKYISYYDEN

KRITIIKKIIN

Lukijalle tulee selväksi, että ny- kyisyyden kritiikki on mahdol- lista, kun tarkastelee historiallisia käsityksiä kasvatuksesta ja kou- lutuksesta. Kasvatusteorioissa tuotetaan käsityksiä ihmisestä, kasvatuksen päämääristä, kas- vatusmenetelmistä ja etiikasta.

Suomen viimeaikainen koulutus- politiikka on korostanut voimak- kaasti tehokkuutta ja teknologi- aa, ja samalla on pyritty nopeaan päätöksentekoon. Esimerkiksi korkeakoulujen valintakriteerien muuttaminen korostaa koulu- tuksen välineellisyyttä, sillä yli- oppilastutkinnon oppiaineiden pisteitetään arvosanat eri tavoin.

Muutoksen jälkeen pitkän ma- tematiikan laudatur antaa eniten pisteitä ja lyö täten laudalta his- torian laudaturin antaman pis- temäärän. Historian opintoihin pyrkivän ”kannattaakin” panostaa lukiossa pitkään matematiikkaan eikä historiaan, uskontoon tai fi- losofiaan. Lukija saa välineitä jä- sentää pisteitysesimerkin kaltaista koulutuspolitiikkaa.

Kirjoittaja tuo esiin, kuinka 1900-luvun loppupuolella alkoi yleistyä näkemys koulusta jäl- keen jääneenä ja yhteiskunnasta irrallisena paikkana, jossa opittiin hyödyttömiä asioita. Koulut täy- tyi valjastaa kilpailukyvyn eli elin-

keinoelämän palvelukseen: uus- liberalistisella kielellä ilmaisten

”rakenteet piti räjäyttää”. Koulu- tuksen ja tieteen välineellistämi- sestä vakuuttuneina tehtiin yli- opistouudistuksia, joissa koros- tuivat toiseksi viimeistä huutoa olevat iskulauseet koulutuksen

”tuotteistamisesta”, ”innostami- sesta” ja ”leikistä”. Tosiasiassa yliopistojen autonomista päätök- sentekojärjestelmää romutettiin, ja tieteentekijöiden asemaa hei- kennettiin. Koulutusjärjestelmän muutos edustaa koulutuksen me- netelmällisyyttä ja teknologisoin- tia painottavaa kasvatusteoriaa.

Muutoksissa koulutusjärjestelmä on ajautunut inhimillisyyden krii- siin, joka kriittisen kasvatusteori- an mukaan välttämättä seuraa koulutuksen ja kasvatuksen väli- neellistämisestä.

VÄLINEELLISTÄMISEN TUHOISA TIE

Historiallisen näkökulman lisäk- si kirjassa käsitellään itsekasva- tuksen teemaa. Lukijalle avautuu näin henkilökohtainenkin kysy- mys suhteessa kasvatusajatteluun.

Ihmisyksilö voi stoalaisittain pyr- kiä vapauteen riippumattomuute- na ulkoisista tekijöistä. Hänen on kyettävä ottamaan etäisyyttä arki- päisestä ja tavallisesta elämänta- vasta. Yhtäältä on mahdollista vetäytyä ajattelemaan sitä, mikä

on omassa vaikutuspiirissä ja siten keskittyä oman mielentilaan vai- kuttamiseen. Toisaalta vapauden voi käsittää siten, että ihminen voi olla vapaa ainoastaan tiedostamal- la yhteiskunnan valtarakenteet ja määrittämällä itsensä toisin kuin mitä koulujärjestelmä tekee.

Kasvatusteoria antiikista nyky- päivään on hyvin ja asiantunte- vasti kirjoitettu teos, jolle itses- tään selvästi on paikka kasvatus- tieteen opinnoissa. Lisäksi sen soisi saavan laajalti lukijoita opet- tajista, koulutusjohtajiin ja itseään sivistäviin opiskelijoihin. Toisin kuin oppimisen vallankumouksia tehtailevat olettavat, kasvatus ja koulutus ovat monimutkaisia ja moniin erilaisiin inhimillisyyden alueisiin kietoutuneita ilmiöitä.

Niiden alistaminen vain jonkin inhimillisen toiminnan osa-alu- een palvelijaksi johtaa inhimilli- seen kärsimykseen, joka taas es- tää sen, mitä välineellistämisellä tavoiteltiin.

Tietoisuus kasvatusteorioista avaa mahdollisuuksia ymmärtää inhimillisen todellisuuden moni- mutkaisuutta. Historiaa luotaava teos on siten nykyisyydenkin kri- tiikkiä.

OLLI-JUKKA JOKISAARI FT, lukion lehtori

Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

https://orcid.org/0000-0002- 4112-2448

Kasvatusteorioissa tuotetaan käsityksiä ihmisestä, kasvatuksen päämääristä,

kasvatusmenetelmistä ja etiikasta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kenttätyön korostus saattaa mennä niinkin pitkälle, että sitä pidetään riittävänä osoituksena tieteellisestä pätevyydestä, vaikka tutkijalla ei olisi mitään teoriaa

Kieli on ollut Ruotsin kirjallisuudenhistoriassa kuitenkin hyvin näkymä- tön kategoria, eikä valtakielen hegemonista asemaa ole juuri kyseenalaistettu – ainakaan niin näkyvästi

nen ja organisoinnin historian analyyttinen avaaminen tavalla, joka rikastaa organisoinnin teoriaa, ovat kaksi eri tehtävää ja usein myös kaksi eri asiantuntemuksen aluetta.

Esimerkiksi Sonia Livingstonen ja Magdalena Boberin (2004, 413–414) mukaan kasvatuksen ja koulutuksen näkökulmasta Internetiä pidetään usein pääasiassa vain informaation

Teoksen laajuuden vuoksi Virittäjän toimitus päätti pyytää sii- tä useita arvioita, joiden kirjoittajiksi etsit- tiin eri lähestymistapoja edustavia kielen- tutkijoita ja

Ensin he väittävät, että kieli- opin opiskelua pidetään (ketkä, missä, milloin?) myös kielenkäytön oppimisen takeena, sitten että kielioppi kuvaa vain yhtä kirjoitetun

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18