• Ei tuloksia

Uusliberalismin aavetta etsimässä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Uusliberalismin aavetta etsimässä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

88 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9

vuoren Jannea, ei Elinaa, joka on muistoissaan tietenkin hieman su- rumielinen mutta sanoo Jannelle:

”Minä olen oppinut oleen sovin- nossa Jumalani kanssa. ...tuolla yl- häällä tiedetään paremmin.” Jan- nen elämänpettymyksen kertoja ilmaisee suoraan.

Sympaattinen kuva suositusta kirjailijasta

Tekeekö Rajala oikeutta painos- ten ja käännösten mestarille? Mie- lestäni tekee, vaikka painopisteis- tä ja teos ten tulkinnoista – tulkin- taperusteistakin – voidaan olla eri mieltä, paljonkin. Rajala kirjoit- taa vetävästi, väliin hauskastikin, ja Waltarin elämästä ja ajattelus- ta syntyy mielenkiintoinen ja eloi- sa kuva. Kirjailija näyttäytyy sym- paattisena, ahkerana, ammattitai- toisena ja psyykkisesti hieman hau- raana hahmona. Kirjailijan valtava tuotantokin tulee henkilökuvan ohessa esitellyksi varsin kattavas- ti, olkoonkin, että sitä puoliväkisin pyritään koko ajan suhteuttamaan kirjailijan elämään.

Unio Mystica on selvästi ilmais- tut lähtökohdat huomioon ottaen kelpo tietokirja. Sen pääkohde- ryhmä lienee suuri Waltari-fanien joukko, joka varmasti jaksaa lukea nämä reilut 800 sivua saatuaan hy- vää harjoitusta Waltarin tiiliski- vien parissa. Akateemiselle tutki- mukselle sen anti on vähäisempi juuri esitystavan suurpiirteisyy- den vuoksi.

Ansaitseeko paksuista romaa- neistaan tunnettu kirjailija paksun elämäkerran? Kustantajan mieles- tä kyllä, koska teos olisi saatu mah- tumaan pienempäänkin formaat- tiin vaikka vain parempilaatuista paperia käyttämällä. Vaakakupissa lienee painanut enemmän näyttä-

vä ulkokuori kuin kätevä käyttöliit- tymä. Unio Mystica näyttää hienol- ta hyllyssä ja sohvapöydällä mut- ta on hankalalukuinen kokonsa ja painonsa takia. Antti Tuuria mu- kaillen: kirjan lukemisessa kaipaa jo vinssiä tai väkipyörää. Hieno kansipaperi hyvine kuvineen hä- mää: tekstiin upotetuista valoku- vista osa on postimerkin kokoisia ja painojäljeltään tuskin sanoma- lehtikuvia kummempia.

Rajalan kuvauksen perusteella voi otaksua Waltarin itsensä kui- tanneen tämänkaltaisen paisutte- lun huvittuneesti hymähtämällä.

Muistomerkikseenkin hän toivoi Kauppatorille kunnollista pisuaa- ria, joka olisi omistettu Mika Wal- tarin muistolle.

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja yli- opistonlehtori Suomen kielen ja koti- maisen kirjallisuuden laitoksella Hel- singin yliopistossa.

Uusliberalismin aavetta etsimässä

Pekka Kosonen

David Harvey: Uusliberalismin lyhyt historia. Vastapaino 2008.

(A Brief History of Neoliberalism, 2005, suomennos Kaisa Koskinen). Heikki Patomäki:

Uusliberalismi Suomessa.

Lyhyt historia ja tulevaisuuden vaihtoehdot. WSOY 2007.

Suomalaisen uusliberalismin his- toria on varsin lyhyt, ellei olema- ton. Yksikään poliitikko tai tunnet- tu tutkija ei tiettävästi ole tunnus- tanut uusliberalismin oppia. On- kin haastetta kirjoittaa siitä mitä ei ole. Maailmalla tilanne ei ole yhtä

huono, uusliberalismin, neolibera- lismin, nimiin on sentään vannottu eri puolilla. Mutta ei läheskään yhtä tiuhaan kuin kriittiset kriitikot ovat uusliberalisteja löytäneet.

Uusliberalismiksi nimetyn opin ja politiikan merkitystä tai tär - keyttä ei toki voi kiistää. Mutta juu- ri tämän tärkeyden vuoksi käsit- teellinen täsmällisyys on tarpeen.

Onko uusliberalismi vallalla kai- kissa maissa, puolueissa ja yliopis- toissa? Käsitteen laajentaminen voi helposti tehdä siitä myös hämärän.

(Vrt. ”Pimeässä kaikki kissat ovat harmaita.”) Seuraavassa arvioin, millaista valaistusta David Harvey ja Heikki Patomäki näihin kysy- myksiin tuovat.

David Harvey on tunnettu maantieteellisten erojen ja post- modernin maailman tarkasteluis- ta. Nyt hän pyrkii antamaan yleis- kuvan uusliberalismin kehitykses- tä ja seuraamuksista. Heti kärkeen voi todeta, että Harvey näkee kä- sitteen varsin laaja-alaisena, ei vain taloutena ja ideologiana, vaan mi- tä moninaisimpiin elämänaluei- siin tunkeutuvana ilmiönä. Silti ta- lous ja markkinat ovat eräänlainen ydin. Siten uusliberalismia määrit- tävät vahva yksityinen omistusoi- keus, vapaat markkinat ja vapaa- kauppa. Tärkeässä roolissa on ra- hoitusmarkkinoiden vapaus ja va- pauttaminen sääntelystä, kaiken finansiointi. Valtiolle jää ensi sijassa markkinoiden ja pääoman kasautu- misen edistäjän rooli (”uusliberalis- tinen valtio”).

Mutta mistä uusliberalistinen käänne johtui, Harvey kysyy. Taus- tana hän näkee toisen maailman- sodan jälkeisen järjestelmän, ”so- siaalisesti ankkuroitunueen libera- lismin” (embedded liberalism), joka toki perustui markkinamekanis-

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9 89 miin, mutta sosiaalisesti ja poliitti-

sesti säänneltyyn. Hyvinvointival- tio laajeni osana tätä järjestelmää, ja erityisesti läntisessä Euroopassa työmarkkinajärjestöjen yhteistyö pohjusti säänneltyjä markkinoita.

Harveyn mielestä järjestelmä toi- mi aikansa hyvin, mutta alkoi ra- pautua jo 1960-luvun lopulla. Va- luuttakurssijärjestelmä, kiinteisiin vaihtokursseihin ja dollariin pe- rustunut Bretton Woods -järjestel- mä tuli tiensä päähän 1970-luvun alussa. Uusia avauksia kaivattiin.

Kun sääntelyn lisäämisen vaihto- ehto ei toiminut, vapaiden mark- kinoiden (mukaan lukien työ- markkinat) ”palauttaminen” sai li- sää kannatusta. Tämä kannatus ei kuitenkaan syntynyt spontaanisti vaan edellytti suostunnan tuotta- mista. Suostuntaa tuotti vetoami- nen yksilönvapauksiin ja sen to- distelu, että vapaus sulki ulos muut vaihtoehdot – tunnettu TINA-op- pina (there is no alternative). Toki mielipiteen muokkausta toteutet- tiin systemaattisesti ajatushauto- mojen, useiden yliopistojen ja me- dian kautta. Harvey ei kuitenkaan tyydy esittämään näin suoravii- vaista kehityskulkua, vaan paikan- taa muutoksen taustalla yläluokan pyrkimyksen lisätä (palauttaa) ta- loudellista ja poliittista valtaansa.

Tämä luokkanäkökohdan koros- taminen erottaa Harveyn monista muista, muutoin samansuuntaista kuvaa piirtäneistä uusliberalistisen käänteen tulkitsijoista.

Vaikka yläluokan – oikeastaan suuromistajien ja huippujohta jien, ennen kaikkea finanssipääoman – intressit ovat keskiössä, kirjassa hah- motetaan laajasti uusliberalistisen teorian kehittelyä ja markkinointia.

Friedrich von Hayek ja Milton Fried- man nousevat odotetusti esiin. To-

sin herrat kutsuivat itseään liberaa- leiksi vailla etuliitettä, ja heidän taus- tansa oli jo viime vuosisadan vaih- teen molemmin puolin kehitellyssä uusklassisessa talous tieteessä. Vas- toin kirjan antamaa kuvaa uusklassi- nen taloustiede säilytti suurelta osin paikkansa myös toisen maailman- sodan jälkeisen säännellymmän ka- pitalismin aikana. Toki merkittävää painopisteen muutosta on tapahtu- nut, tärkeimpänä matalan inflaation tähdentäminen matalan työttömyy- den sijaan. Samalla on pyritty sään- telyn purkamiseen ja ammattiyhdis- tysliikkeen heikentämiseen. Harvey näkee uusliberalismin kytkeytyvän myös uuskonservatismin oppeihin, joissa moraalinen oikeamielisyys ja sen oikeuttama kansalaisten kont- rolli korostuvat. Taloudellisten ar- vojen rinnalle nousevat moraaliset arvot, mikä tekee uusliberalismista hyvin laaja-alaisen käsitteen.

Myös Patomäen kirjaan sisäl- tyy kansainvälisen uusliberalismin luonnehdintaa, joka on saman- suuntaista kuin Harveyn. Hänelle- kin uusliberalismin päätavoite on suojella yksityistä omistusoikeutta ja yksilöiden vapautta päättää, mi- tä omaisuudellaan tekevät. Koska laajaa julkista sektoria ei voi enää (tyystin) purkaa, yksityisomistus- ta ja markkinoita laajennetaan jul- kisorganisaatioiden sisään. Tähän liittyy uusi julkisjohtamisen oppi, New Public Management (NPM), joka onkin Patomäen kritiikin eri- tyinen kohde.

Harveylaisessa uusliberalismin tulkinnassa oudoksuttaa kaksi seik- kaa. Ensiksi, monessa kohdin hän paikantaa uusliberalismin teorian ja siitä poikkeavia käytännön rat- kaisuja. Uusliberalismi ei kuiten- kaan muodosta mitään yhtenäistä teo riaa, eikä mistään löydy yhtä uus-

liberalismin oppikirjaa. Uuslibera- lismin löyhä oppi voidaan konst- ruoida yksilöiden ja markkinoiden vapautta ajavien suuntausten poh- jalta, jotka kuitenkin monessa koh- din eroavat suuresti toisistaan. Si- ten käytännön toteutuksetkin luon- nollisesti vaihtelevat ajan ja paikan mukaan. Toiseksi, vaikka Harvey kirjan loppupuolella tunnistaakin tämän hajanaisuuden, hän kuiten- kin pyrkii niputtamaan mitä eri- tyyppisimpiä ratkaisuja ja valtioita saman yleiskäsitteen alle.

Ymmärrettävästi Thatcherin ajan Ison-Britannian ja Reaganin ajan Yhdysvaltojen muutokset saa- vat paljon huomiota. Ne jättivät jäl- kensä myös heitä seuranneeseen aikaan. Mutta sitten kirjo laajenee.

Mukaan mahtuvat Chile, Meksi- ko, Argentiina, Etelä-Korea – ja tie- tyin varauksin myös Ruotsi. Mui- takin maita vilahtelee. Erityishuo- mion saa kuitenkin Kiina. Tietenkin Deng Xiaopingin talousuudistusoh- jelma 1970-luvun lopulta on mer- kinnyt suurta käännettä Kiinan ta- louselämässä ja sen talouskasvu on ollut ällistyttävää. Kun kommunisti- sen puo lueen yksivalta ja kansalais- oikeuksien tukahduttaminen ovat kuitenkin samalla jatkuneet, Kiina sopii hankalasti Harveyn hahmot- telemaan uusliberalismin kaavaan.

Jos puhutaan kissatermein, Harvey tuntuu kannattavan Dengin tulkin- taa ”ei ole väliä, onko kissa ruskea vai musta, kunhan se pyydystää hiiriä”.

Ehkä sillä ei ollut väliä Dengin po- litiikassa, mutta tutkijan pitäisi pys- tyä erottamaan eriväriset kissat toi- sistaan.

Uusliberalismin aikaansaan- noksista Harvey ja Patomäki ovat samoilla linjoilla. Talouskasvu ei ole luvatusti nopeutunut, omai- suudet ovat keskittyneet ja eriar-

(3)

90 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9

voisuus kasvanut. Muitakin ongel- mia, kuten ympäristötuhot, luetaan uusliberalismin ”saavutuksiin”.

Heikki Patomäen varsinaisena tutkimuskohteena on uusliberalis- min suomalainen versio. Alkusoit- tona hän pitää rahoitusmarkkinoi- den vapauttamista 1980-luvulla.

Tästä edetään kilpailukykypolitii- kan hallitsevaan asemaan, julkis- hallinnon uudistamiseen ja Suo- men lännettymiseen. Aika kattava siis tämäkin uusliberalismin käsit- teellistäminen.

Vaikka nykyisin kilpailukyky- politiikka usein nähdään suhteel- lisen uutena ilmiönä, Patomäki osoittaa tuntevansa suomalaisen kilpailukykyajattelun pitkän his- torian. Toki hintakilpailukyvystä on siirrytty ns. reaaliseen kilpai- lukykyyn. Patomäelle julkishallin- non muutosprosessi on kuitenkin keskiössä. Tässä prosessissa mark- kinoita laajennetaan julkisorgani- saatioiden sisään. Tämä merkitsee tehostamista ja kilpailullisia mark- kinoita, tulosohjausta ja budjetti- kehystä. Näihin liittyy myös kan- nustava palkkaus. Suurin osa kan- salaisista kokenee julkishallin- non muutokset kuitenkin julkisten (kuntien järjestämien) palveluiden markkinavetoisuutena, jota kir- jassa ei juurikaan käsitellä. Mutta kun Suomen lähentymistä länteen pidetään oikoisesti muuttumise- na uusliberaaliksi länsimaaksi, tu- lee kysyneeksi, kuinka paljon eri- laisia asioita (Nato-jäsenyyttä myö- ten) voidaan niputtaa uusliberalis- min käsitteen alle.

Eikö Suomi kuitenkin ole menes- tynyt hyvin: maailman kilpailuky- kyisimpiä maita, nopea talouskas- vu, tasa-arvo, maailman oppivim- mat oppilaat… Illuusioita, sanoo Patomäki. Kansainvälisten kilpailu-

kykyvertailujen kritiikki on sinänsä perusteltua. Muitakin vertailuja on käytetty tarkoitushakuisesti. Mitta- rikeskustelu onkin tarpeellista; lii- an usein vertailuja luetaan kritiikit- tömästi. Patomäen keskeinen argu- mentti kuitenkin on, että vaikka me- nestystä olisikin osoitettavissa (siis hänen edellä esittämänsä kritiik- ki olisi perusteetonta?), uuslibera- lismista poikkeavat vaihtoehtoiset ratkaisut olisivat johtaneet parem- paan tulokseen. Rahoitusmarkki- noiden vapauttamisen ja lamapoli- tiikan kritiikin jakavatkin nykyisin monet tutkijat. Sen sijaan laman jäl- keisestä uudesta uljaasta ”informaa- tio-Suomesta” Patomäellä on suh- teellisen vähän sanottavaa, lähinnä hän kritisoi Castellsin (ja Himasen) naiivia verkostoajattelua.

Uusliberalismia voidaan siis näh dä eri tavoin ja mitä erilai- simmissa yhteyksissä. Itse pidän mielek käänä puhua rajatummin markkinaliberalismista. Uuslibera- lismin käsitettä on perusteltu sillä, että sen kannattajiksi luetut henki- löt pyrkivät palauttamaan klassisen liberalismin arvot. Mutta sitä he ei- vät tee: nykyinen markkinalibera- lismi poikkeaa selvästi klassisesta liberalismin teoriasta. Markkina- liberalismin käsite soveltuu silloin, kun markkinat kohotetaan ensisi- jaiseksi toimintaperiaatteeksi, jota on syytä soveltaa tavaramarkkinoi- den ohella myös hyvinvointi-, kou- lutus- ja kulttuuripalveluissa. Silti on syytä muistuttaa siitä, että mark- kinat eivät koskaan toimi tyhjiös- sä: markkinoilla on omat ja mait- tain vaihtelevat sosiaaliset ja kult- tuuriset perustansa. Myös julkisen vallan toiminta – joskin eriasteises- ti – kuuluu jokaiseen markkinata- louteen, niihinkin joissa vanno- taan (täysin) vapaiden markkinoi-

den nimiin. Aatteiden taistelussa markkinaliberalismi on kyllä vii- meisten parin–kolmenkymmenen vuoden ajan ollut vahvoilla.

Vuonna 2008 puhjennut maa- ilmanlaajuinen finanssikriisi ja si- tä seurannut talouskasvun hidas- tuminen on johtanut nopeasti uu- delleenarviointeihin. Jopa Yhdys- valloissa ja Isossa-Britanniassa markkinaliberalismin kritiikki on yleistynyt, ja julkisen vallan väliin- tuloa vaaditaan. Samoilla linjoilla on Suomen johtavan hallituspuo- lueen, Keskustan, puheenjohtaja.

Vielä ei ole selvää, kuinka paljol- ti valtion tuki ja takaukset toteu- tuvat finanssilaitosten ja suuryri- tysten suojeluna (tästä on viittei- tä), ja kuinka suhdanneluontoinen tällainen ”kääntymys” on. Joka ta- pauksessa markkinaliberalismin autuaak sitekevyys on kiistetty.

Kirjoittaja on dosentti ja yliopistonleh- tori Helsingin yliopiston sosiologian laitoksella.

Korjaus

Kari Lagerspetzin artikkelissa ”Bio- loginen ihmiskäsitys” (Tieteessä ta- pahtuu 1/2009, s. 8) muuttui ”mil- joona miljoonaa” taitossa miljoo- naksi. Pahoittelemme!

Tässä lause korjattuna:

...hermosolujen välisiä synapse- ja on ihmisen keskushermostossa arvioitu olevan 10 miljoonaa mil- joonaa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kun otetaan vielä huomioon, että Malcolm Knowlesin andragogisen lähestymistavan perus- periaatteet on suoraan poimittu Lindemanin te- oksesta (kts. 1988, 10), asettuu

Kertojan tai sisäistekijän kaltaisten fiktii- visten konstruktioiden sijoittaminen fiktiivisen kommunikaation rakenteeseen tuottaa ikään kuin suljetun rajan fiktion maailman

Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että jotakin olisi tehtävä niin Kirjastotieteen ja informatiikan yhdistyksen kuin Kirjastotiede ja informatiikka -lehdenkin nimelle..

Tieteiden talolla kokoontui runsaslukuinen joukko sosiaalipolitiikan ystäviä kes- kustelemaan ja pohtimaan akateemisen sosiaalipolitiikan tilaa ja tulevaisuutta syys- kuussa

Tutkija(t) ja julkaisija arviointikäytäntöineen ovat yhdessä vastuussa siitä, että analyysi on vastuullinen ja oikein raportoitu, ja että eettiset ky- symykset on

Arviossa että historiantutkimus pysyi vanhoillaan siinä missä yhteiskuntatie- teellinen tutkimus koki suuren muutoksen on toki paljon perää, mutta osoitankin sormella

(ll) Yksi keskuksen perustamiseen johtaneista argumenteista, jotka komitea (Television Research Committee) esitti, oli, että "juu- ri tällaisista keskuksista

Esimerkin luonteesta johtuen tietoväitettä ei kuitenkaan ole mahdollista oikeuttaa tulkin- nalla eli esittämällä eksplisiittinen sääntöil- maus (vrt. Melodian tuntemisessa on