• Ei tuloksia

Geodeetin elämäntarina näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Geodeetin elämäntarina näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

64 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 1 / 2 0 0 9

Ulkopuolisille suunnattiin ek- soteerisen islamin tulkintoihin so- vitettu, enemmän hurskauteen ja moraalisiin opetuksiin painottu- va versio suufilaisuudesta. Tämä

”virallinen” suufilaisuus näyttäy- tyy ennen kaikkea klassisen suufi- laisuuden käsikirjoissa, joista tär- keimmät kirjoitettiin 900-luvun lopun ja 1100-luvun alun välillä arabiaksi tai persiaksi. Keskeinen asema tässä mystiikan siirtämises- sä islamin hyväksytyksi perinteeksi oli al-Ghazalilla (k. 1111).

Klassisen suufilaisuuden lisäk- si samoihin aikoihin kehittyi vah- vemmin teoreettinen, mutta silti elävään uskonnolliseen kokemuk- seen perustuva mystinen filosofia.

Tämän suunnan suuret teoreetikot Shihabaddin Suhravardi (k. 1191) ja Ibn Arabi (k. 1240) vakiinnut- tivat perinteen, joka elää keskey- tyksettä varsinkin persiankielisellä kulttuurialueella edelleenkin.

Samalla kielialueella on kukois- tanut myös mystinen runous, jo- ka pyrkii ilmaisemaan Jumala-ko- kemuksia runouden metaforisella kielellä. Myös arabialueilla on kir- joitettu paljon mystistä runout ta, mutta persia, turkki ja Intian isla- milaiset kielet, erityisesti urdu, ovat olleet tämän mystisen runouden vahvimpia ilmaisumuotoja.

Suufilaisuuden valtamuodok- si kehittyi lähinnä 1100-luvul- ta alkaen veljeskuntasuufilaisuus.

Vanhemman perinteen väljä mes- tari–oppilas-suhde organisoitiin tiiviiksi, osittain munkkilaitosta muistuttavaksi järjestelmäksi, jol- la on omat initiaatioriittinsä, se- remoniansa ja hierarkiansa. Vel- jeskunnat kukoistivat 1800-luvulle asti. 1900-luvun alkupuolella suufi- veljeskunnat alkoivat kuihtua, ja perinne tuntui olevan katkeamas-

sa. 1900-luvun puolivälissä veljes- kuntien jäsenmäärät vähenivät ja jäsenkunta ikääntyi. Viime vuosi- kymmeninä veljeskuntien toimin- ta on elpynyt ja nykyään suufilai- suus elää uutta nousukautta. Pe- rinteisten suufilaisuuden muoto- jen rinnalle on noussut islamista etääntynyt läntinen suufilaisuus.

Varsinkin Yhdysvalloissa, Espan- jassa ja Ranskassa on suufilaisiksi itseään nimittäviä ryhmiä, joiden opissa islam on marginalisoitu ja korvattu eräänlaisella yleishengel- lisyydellä, joka ammentaa estoit- ta myös muiden uskontojen perin- teestä. Madonnan tähdittämään kabbala-huumaan läntinen ”suufi- laisuus” ei ole yltänyt, mutta tiet- tyä suosiota sekin on vaihtoehto- spiritualiteettina saanut.

Hallenbergin ja Perhon kirja rakentuu käännösten varaan. Kak- si kolmasosaa teoksesta koostuu ly- hyistä, lähinnä arabiankielisen suu- fikirjallisuuden katkelmista ja alun yleiskatsaus islamilaiseen mystiik- kaan sisältää sekin paljon kään- nösnäytteitä. Lähes kaikki kään- nökset ovat peräisin suufikäsikir- joista. Heijastuksia valosta esittelee sellaista klassisen suufilaisuuden kuvaa, jonka suufit halusivat antaa itsestään ympäröivälle yhteiskun- nalle. Käsikirjasuufilaisuuden esit- telynä se onkin hyvä ja kattava an- tologia, mutta kirja ei juuri huomioi muita suufilaisuuden suuntauksia.

Shihabaddin Suhravardia kirjassa ei edes mainita ja Ibn Arabin esit- tely on lyhyt ja pinnallinen – edes bibliografiaan ei ole otettu esimer- kiksi William Chittickin peruste- oksia Ibn Arabin mystisestä filoso- fiasta. Suufilaisen teoreettisen kir- jallisuuden ohella mystinen runous ja veljeskuntasuufilaisuuden teks- tit puuttuvat lähes täysin. Aihee-

na suufilaisuus on tietysti niin laa- ja, että nämä rajaukset on toisaalta helppo ymmärtää, mutta kokonai- suudessaan kirja tulee tarjonneek- si kesytetyn, ehkä hampaattoman- kin näkemyksen islamin mystiikas- ta. Suufeissa on enemmän särmää.

Heidän valonsa ei yksin heijastunut vaan myös sokaisi ja poltti.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamintutkimuksen professori.

Geodeetin elämäntarina

Markku Poutanen Juhani Kakkuri: Maapallon mittaaja. V. A. Heiskasen elämä.

Ursa 2008.

Leibniz-tiedeseura järjesti marras- kuussa 2008 Berliinissä kollokvion Helmut Moritzin 75-vuotispäivän kunniaksi. Olimme saaneet Juhani Kakkurin kanssa kutsun tilaisuu- teen, jossa Kakkuri piti esitelmän V. A. Heiskasen elämästä ja yhtey- destä Moritziin. Moritz on yksi nykyajan tunnetuimpia geodeet- teja, ja jokainen geodesian opis- kelija törmää ennemmin tai myö- hemmin Heiskasen ja Moritzin kirjoittamaan oppikirjaan Physic­

al geodesy. Lähes puolen vuosisa- dan iästään huolimatta kirja on yhä edelleen käytössä. Kokoussalin seinällä oli mielenkiintoinen pos- teri, jonka otsikko oli ”Tiedeseu- ran seitsemän suurinta geodeettia”.

Karl Friedrich Gaussin, Friedrich Wilhelm Besselin ja Friedrich Ro- bert Helmertin seurassa oli – kuka- pa muu kuin – Veikko Aleksanteri Heiskanen. (Toki myös päivänsan- kari oli samalla listalla.)

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 1 / 2 0 0 9 65 Laajasta kansainvälisestä mai-

neestaan huolimatta Heiskanen ei ole nykyisin Suomessa kovinkaan tunnettu. Suuri yleisö muistaa hä- net parhaiten kaksiosaisesta täh- titieteen oppikirjasta Tähtitiede I ja II, jotka ilmestyivät 1940-luvun lopussa, mutta Heiskanen oli jo 1920-luvulla perustamassa Tähti- tieteellinen yhdistys Ursaa.

Vaikka tähtitiede oli nuoresta saakka Heiskasen kiinnostuksen kohde, hän teki varsinaisen elä- mäntyönsä geodesiassa. Hänen ai- heenaan oli aluksi isostasia, maan- kuoren hydrostaattisen tasapainon tutkimus. Aihe oli tullut mahdol- liseksi tarkkojen painovoimamit- tausten ja seismisten syväluotaus- ten kehittyessä. Heiskasen väitös- kirja (1926) käsittelikin maakuo- ren tasapainoa ja miten esimerkiksi korkeiden vuoristojen alla kuoren paksuus muuttuu päällä olevien massojen kompensoimiseksi. Mal- li tunnetaan nykyisin Airyn–Heis- kasen mallina.

Tutkijan uransa Heiskanen aloitti Geodeettisessa laitoksessa, josta hän siirtyi Teknillisen kor- keakoulun geodesian professorik- si vuonna 1928. Tuossa virassa hän toimi vuoteen 1949 saakka, jolloin hänet nimitettiin Geodeettisen lai- toksen johtajaksi. Pian tämän jäl- keen Heiskanen muutti Yhdysval- toihin, mutta hän toimi edelleen Geodeettisen laitoksen johtajana aina vuoteen 1961 saakka. Kesät Heiskanen vietti Suomessa, mut- ta yliopiston lukukausien aikana Geodeettisen laitoksen toimintaa johti sijainen. Nykyisten reaaliai- kaisten yhteyksien maailmassa on ehkä vaikea kuvitella, millaista lä- hinnä kirjeitse tapahtunut yhtey- denpito tuona aikana on ollut.

Heiskanen toimi Ohion valtion- yliopistossa geodesian professo- rina ja laitoksen johtajana. Näinä vuosina Heiskanen keskittyi Maan painovoimakentän tutkimiseen, päämääränään määrittää Maan muotoa kuvaava pinta, geoidi. Co- lumbuksen geoidina tunnettu mal- li yhdisti ensi kertaa maailman geo- deettiset järjestelmät toisiinsa yh- deksi globaaliksi kartaksi.

Heiskasen pitämille luennoille osallistui myös suuri joukko Yh- dysvaltain ilmavoimien upseerei- ta. Syytä saattoi ounastella viestis- tä, jonka Ohion yliopiston geodeet- tisen tiedekunnan dekaani lähet- ti Heiskasen leskelle 1970-luvulla:

”Ilman miehenne johtamia tutki- muksia emme olisi päässeet Kuu- hun”. Heiskanen itse ei koskaan kertonut millainen suhde hänellä oli kylmän sodan vuosina Yhdys- valtain avaruusohjelmaan, mutta aivan sivustakatsoja hän ei kaikes- ta päätellen ollut.

Juhani Kakkurin kirja Maapal­

lon mittaaja kertoo tämän maail- mankuulun geodeetin elämänta- rinan kouluvuosista eläkepäiviin.

Kakkuri kuvaa Heiskasen elämää ja töitä varsin monipuolisesti myös suomalaisuuspoliitikkona, yhden kauden kansanedustajana ja kan- taa ottavana tieteen popularisoija- na vaikka teoksen laajuus on vain vajaat 130 sivua.

Moni asia jää pakostakin mai- ninnan varaan; Heiskasen tieteel- lisistä tutkimuksista ja yhteiskun- nallisesta toiminnasta voisi kertoa paljon laajemminkin, mutta koko- naisuutena asiat on tuotu esiin var- sin tasapainoisesti. Kirjan tyyli on sujuvaa; asioiden painotus ja taus- tojen selkeys paljastavat, että sen on kirjoittanut kohteensa alan hy- vin tunteva tutkija. Koska Kakku-

rilla on ollut käytössään sekä Geo- deettisen laitoksen arkistomate- riaali että Heiskasen sukuseuran kautta saatua aineistoa, on kirjas- sa myös aiemmin julkaisematon- ta tietoa. Luinkin kirjan suurella mielenkiinnolla, koska kuulun su- kupolveen, jolle Heiskanen on vain kirjoista ja julkaisuista tuttu nimi.

Mukaan on mahtunut myös joitakin hauskoja tarinoita, ku- ten Geodeettisella laitoksella ole- van Billnäsin kirjoituspöydän tari- na. Pöytä kuului aluksi Yrjö Väisä- lälle, joka avioitui kirkkoherra Le- vanderin tyttären kanssa. Väisälän siirryttyä Turkuun professoriksi Heiskanen peri työpöydän, ja hän avioitui pari vuotta myöhemmin Levanderin toisen tyttären kans- sa. Kun Heiskasesta tuli Teknilli- sen korkeakoulun professori, Uu- no Pesonen sai kyseisen pöydän.

Ja kuinka ollakaan, pian Levande- rin kolmas tytär oli naimisissa Pe- sosen kanssa. Mystinen pöytä on edelleen olemassa, nyt työpöytä- nä, jonka ääressä Kakkuri kirjoit- ti Heiskasen elämäkerran.

Kirjoittaja on Geodeettisen laitoksen geodesian ja geodynamiikan osaston johtaja.

Fysiologin kartta elämästä

Anto Leikola

Kari Lagerspetz: Minun karttani.

Terra Cognita 2008.

”Kun olin viisi- tai kuusivuotias, isäni antoi minulle lahjaksi maailmankar- taston. Se oli ensimmäinen heurekani enkä ole vieläkään siitä toipunut.”

Kari Lagerspetzin kirja alkaa lupaa- vasti. Vaikka hän ei ole tehnyt elä-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Juha Heiskanen & Hanna Ruhanen Natural Resources Institute Finland.. Biopeitto-projektin kokous 2.-3.10.2017,

Rakennusmuistomerkkien restaurointi muodostuikin tämän jälkeen Heikki Havaksen elämäntyöksi aina vuoteen 1990 saakka, jolloin hän jäi virastosta eläkkeelle.. Aluksi

Kirjallisuuden puolella Ilkalle eivät jääneet vieraiksi sen enempää amerikkalaiset dekkarit kuin Ranskan uuden aallon sarjakuvat, puolalainen satiiri kuin saksankielisen

Lopuksi, balttien olisi otettava huomioon suunnitellessaan tulevaa kehitystä esimerkiksi vuoteen 2000 saakka se, että tekniikka ja talous ovat siihen mennessä

Seuran sihteeri on ollut toimikunnan puheen- johtajana vuoteen 1996 asti, josta eteenpäin toimi- kunnan puheenjohtajana on toiminut Suomen edus- taja IUFROn International

Károly Rédei tuli vuonna 1958 tutki- jaksi Unkarin tiedeakatemian Kielitie- teen laitoksen suomalais-ugrilaiseen osastoon, ja vuodesta 1967 lähtien hän toimi tämän osaston johtajana

Pian »Sananjalka2 :n» ilmestymisen jäl- keen viime keväänä huomasin kauhistuk- sekseni tehneeni itseni vikapääksi huoli- mattomuusvirheeseen, joka oli omiansa

Suometsien kunnostushakkuussa runkopuun poistuma lienee sa- maa luokkaa kuin varsinaisissa ensiharvennuksis- sa, mutta ainespuun mitat alittavan puuston suh- teellinen osuus