• Ei tuloksia

Ajattelun vaikeudesta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ajattelun vaikeudesta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

90 niin & näin 4/2015

E

uroopan talous- ja pa- kolaiskriisi, Venäjän uhmakkuus, Isisin raakuudet ja TTIP- kauppasopimus. Vii- meaikainen maailmanpolitiikan ristiaallokko saa kysymään, kuinka menneisyys koulussa aikanaan ker- rottiin ja kuinka se kerrotaan tänään.

Minkälainen on näiden tarinoiden ja yhteisen muistin tulevaisuus (so- siaalisen) median globaalissa ja al- goritmein ohjatussa kuvallisessa tietovyöryssä, jossa meemit ja trollit saattavat vaivihkaa pyyhkiä koulussa opitun unohduksiin? Miten niin nuorten kuin aikuistenkin histo- riatietoisuus, identiteetti ja ajattelu muovautuvat?

Monikulttuurisuuden, kotoutta- miskäytäntöjen, kansallismielisyyden nousun ja tietosodankäynnin kes- kellä on puolustettava kriittisyyttä, joka on ominaista juuri historian- opetukselle ja sen luomille identitee- teille. Historianopetuksen historiaan ja nykytilaan sekä sen filosofiaan ja vertailevaan tutkimukseen perehty- minen on tärkeää. Tähän tarpeeseen Jukka Rantalan ja Sirkka Ahosen kirja Ajan merkit antaa vertaisar- vioituja välineitä, jotka perustuvat vankkaan käytännön kokemukseen, tutkimukseen sekä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmatyöhön.

Kirjoittajat ovat historiallis-yhteis- kuntatiedollisen kasvatuksen pro- fessoreita Helsingin yliopiston opet- tajankoulutuslaitoksella. He ovat tutkineet historian käyttöä ja vas- taanottoa yhteiskunnassa sekä his- toriallisen ajattelun oppimista kou- luissa.

Kirja puolustaa monelta kantilta kriittistä ja itsenäiseen ajatteluun kannustavaa sosiaalis-konstruktivis- tisen tiedonkäsitystä ja asettaa sen opettavaa ja objektivoivaa essentialis-

tista otetta vastaan. Essentialismissa ilmiöille ja tapahtumille ymmär- retään olevan vain yksi ja oikea se- litys (92). Konstruktivistinen tiedon- ja oppimiskäsitys sen sijaan näkee uusien asioiden kytkeytyvän oppijan mielen yksilölliseen tarttumapintaan osana aktiivista ajattelua ja sosiaalista vuorovaikutusta (141).

Historiaopetuksen kaksi nykyistä päätavoitetta ovat ”identiteetin ra- kentuminen ja historiallisen ajat- telun kehittäminen” (142). Rantala ja Ahonen tuovat esiin, että tällaisessa jälkipositivistiseen historian teoriaan pohjaavassa ajattelussa tieto ei ole ar- vovapaata. Opetussuunnitelmien kie- lellä ilmaistuna tämä on tarkoittanut historian muuttumista lukuaineesta eettistä pohdiskelua edistäväksi tai- toaineeksi. Suomessa historian ope- tussuunnitelman perusteisiin 2003 kirjattu muutos on suuri. Frankfurtin koulukunnan vaikutuksesta historia- tietoisuus sai 70-luvulla uuden tul- kinnan, jossa historiallinen ajattelu nähtiin menneisyyden selittämisen, nykyisyyden ymmärtämisen ja tule-

vaisuuden odotusten rakentamisen yhteispelinä (84). Historian mää- rittely taitoaineeksi pitää sisällään hyvin merkittävän ideologisen ja (post)modernille länsimaiselle kult- tuurille olennaisen valinnan: kriitti- sesti motivoitunut ja itsenäisesti ajat- televa subjekti nostetaan opetuksen ideaaliksi.

Rantalan ja Ahosen kirja kuvaa kattavasti nykytilannetta, jossa ope- tussuunnitelmien ylevät ihanteet ja luokkahuoneen didaktiset käy- tännöt, markkinat ja valtiontalouden asettamat rajat risteävät. Kotimaiset ratkaisut asetetaan historialliseen ja kansainväliseen yhteyteen: kirjoittajat erittelevät esimerkiksi sitä, kuinka EU-Suomessakin alettiin yhä sel- vemmin rakentaa ”eurooppalaista ih- mistä”. Toisaalta Rantala ja Ahonen osoittavat, että ihanteet ja käytännöt eivät aina kohtaa: kansainvälisissä ja kansallisissa tutkimuksissa on ha- vaittu, että vaikka uusien opetussuun- nitelmien linjaukset päivitettäisiin, saattaa kulua jopa vuosikymmen, ennen kuin yksittäiset opettajat omaksuvat ne opetukseensa.

Tähän ongelmaan vastaaminen lienee ollut yksi teoksen kirjoitta- misen tavoitteista. Ajan merkit pyrkii rakentamaan mielekästä yhteyttä uusimpien historiantutkimuksen vir- tausten ja historian opetuksen käy- tännön välille. Kirja on suunnattu opettajille ja sellaisiksi opiskeleville, ja sen ote on varsin pedagoginen:

omiin laatikoihinsa on sijoitettu käy- tännön esimerkkejä ja harjoituksia.

Tulevaisuudessa teoksen kuluneita niteitä löytyneekin leveä kaistale yli- opistokirjastojen kurssikirjahyllyistä.

Tekijöiden kirjoitustyyli, joka ei tar- joile valmiita vastauksia, ilmentää jo itsessään viehättävästi ajatteluun ja yhdessä oppimiseen kannustavaa kriittistä filosofiaa. Opetusalan am-

Niilo Rinne

Ajattelun vaikeudesta

Jukka Rantala & Sirkka Ahonen, Ajan merkit. Historian käyttö ja opetus. Gaudeamus, Helsinki 2015. 229 s.

(2)

4/2015 niin & näin 91

mattilaisten ja opiskelijoiden lisäksi uskallan suositella kirjaa myös ajatteli- joille, jotka näkevät filosofian ja peda- gogian välillä yhteyden. Asiasta kiin- nostuneille selviää, minkälaiset kou- lujärjestelmän käytännöt, rakenteet ja ideat rakentavat ihmisen globaalia paikkaa, identiteettiä ja ”Suomea”.

Vaikka opetuksen julkilausuttu päämäärä ei olekaan enää määrättyjen asioiden ulkoa opettelu, historialla on Rantalan ja Ahosen mukaan edelleen lukuaineen maine. Yleisen käsityksen vastaisesti aineen tavoitteena pitäisi kuitenkin olla taito käyttää lähteitä kriittisesti ja motivoituminen his- torian opiskeluun, mikä kirjan mää- ritelmän mukaan on ajattelemaan oppimista. Suomessa oppimaan ohjaus ja kriittisyys kansalaistaitona ovat kenties jo itsestäänselvyyksiä, mutta sitä ne eivät ole historiallisesti tai kansainvälisesti. Tämä on hyvä muistaa, sillä toisten kulttuurien ymmärtäminen edellyttää ihmisten historiatietoisuuden taustalla olevien rakenteiden, instituutioiden ja ideolo- gioiden tiedostamista.

Historian opetussuunnitelmien muutos ei ole yhdensuuntaista Euroo- passakaan, kuten viimeaikainen ke- hitys muun muassa Venäjällä, Valko- Venäjällä ja Unkarissa osoittaa. Hel- singin Sanomat uutisoi toissavuonna fennougristiikan professori Johanna Laakson havainnon: Yhä useampien unkarilaisten historianymmärryksessä

”suomalaisugrilaisuus nähdään ensin Wienin ja sitten Moskovan impe- rialistien juonena, jonka tarkoitus on unkarilaisten nöyryyttäminen”.

Suositun tulkinnan mukaan taka- pajuinen suomi ei enää kelpaa un- karin sukulaiskieleksi, kun yhteyksiä etsitään ylväistä soturikansoista ja korkeakultuureista, kuten skyyteistä, hunneista ja sumerilaisista.1 Saman- kaltaista kehitystä on Rantalan ja

Ahosen mukaan nähtävissä Venäjällä, jossa Putinin tavoitteena on tuottaa kaikille kouluille yhtenäinen, Venäjän suuruudesta todistava historiankirja (50–51).

Mediateknologian kehitys, ku- vallisuuden yleistyminen ja näiden vaikutus historiatietoisuuteen haas- tavat historianopetusta. Koulun ul- kopuoliset tahot taistelevat mediassa nuorten mielenkiinnosta yhä kii- vaammin, ja ehkä tarkoitushakuises- tikin vääristyneet historiakäsitykset voivat vallata nopeasti alaa. Tämä jää kuitenkin melko vähälle huomiolle Rantalan ja Ahosen tekstuaalisten painotusten rinnalla. Tulevaisuu- dessa tulisi myös historianopetuksessa ottaa entistä selkeämmin huomioon sekä kuvanlukutaidon että media- ja elokuvakasvatuksen kriittiset näkö- kulmat ja mahdollisuudet esimerkiksi monikulttuurisuuden käsittelyssä.

Vuonna 2016 voimaan tulevan uuden opetussuunnitelman linjaukset ilmiö- keskeisestä oppimisesta ja moniluku- taidosta voisivat avata tärkeitä ulot- tuvuuksia, vaikkakin niihin saattaa historianopetuksessa sisältyä suden- kuoppia, joita on syytä varoa. Tätä kirjan kirjoittajatkin alleviivaavat:

monet opettajat keskittyvät työssään edelleen ennen kaikkea sisältöihin, vaikka taitoaineissa rajanveto sisäl- töjen ja taitojen välillä ei edistä histo- riallisen ajattelun kehittymistä. Koska historia valmentaa historiallisten läh- teiden löytämiseen ja arvioimiseen, se on Rantalan ja Ahosen mielestä syytä pitää riittävissä määrin omana oppiai- neenaan.

2000-luvun opetussuunni- telmalinjaukset eivät suoraan ota huomioon Euroopan ulkopuolelta Suomeen muuttaneita ja täällä koulua käyviä. Tähän ongelmaan kaivataan ripeää ratkaisua. Uutisia seuraamalla voi varmistua siitä, että kysymys eri

kulttuurien, identiteettien ja arvo- maailmojen rauhallisesta rinnakkai- nelosta on tulevaisuudessa entistäkin polttavampi. Rantalan ja Ahosen kir- jassa tämä merkittävä kansainvälinen historianopetuksen kysymys ei jää vaille huomiota. Erityisesti he painot- tavat ajattelun ristiriitoja: oppilaan oikeutta omaan identiteettiin ja pe- rehtymistä omiin juuriinsa on pidetty tärkeänä, mutta samalla on jäänyt epäselväksi, mitä juurilla ja identitee- tillä lopulta tarkoitetaan.

1950-luvulta alkaneen ulkopuo- lisen työvoiman rekrytoimisen tu- loksena Euroopasta oli kehittymässä yhä monikulttuurisempi maanosa, ja Euroopan tarinan piiriin tuli saada myös miljoonat muslimit. Tuolloisen identiteettikeskustelun tuloksena syntyi uusi kattoperiaate ”unity in diversity, yhtenäisyys erilaisuudessa”

(52). Periaatteen toteuttamisessa juuri historianopetuksella on erityinen rooli, sillä se vastaa ihmisen eksisten- tiaalisiin ja yhteisöllisiin tarpeisiin asettaessaan tämän maailmaan ajal- lisena olentona. Historianopetus on merkittävä, vaikkei suinkaan ainoa väylä, jota pitkin yksilön kuuluminen johonkin määrittyy.

Kuten Ajan merkit tuo esiin, in- himillinen maailman ymmärtäminen vaatii ajallista valppautta. Kirjan ta- kakansiteksti alkaakin kysymyksillä:

”Kuka minä olen? Mistä minä olen tulossa? Ja mihin olen matkalla?”

Taivaltaja on kovin yksinäinen. Sopii pohtia, miksi kysymykset on esitetty ensimmäisessä persoonassa monikon sijaan.

Viite & Kirjallisuus

1 Maria Manner, Suomi ei kelpaa enää unkarilaisille sukulaiskieleksi. Helsingin Sanomat 30.3.2013.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kortti toteaa, että naiset ovat arjen uhreja ja subjekteja (s. 235) viita- ten tällä siihen tosiasiaan, että nai- set ovat kuluttajina paitsi mainos- viestinnän

Luulenkin, että suurin ero käytännön raha- politiikassa EKP:n ja Fed:n välillä löytyy siitä, mihin Sirkka Hämäläinenkin viittasi, eli us- koon siitä,

Mutta hän ei ennättänyt kuin tämän alan alkututkintoihin, kun hän - ajan merkit selkeästi tuntien - suuntasi toiminnallisen tarmonsa

Eniten uutta näkö kulmaa antaa luvussa ”Kirja kielen synnyn todelliset syyt” esiteltävä Itä- Suomen yliopiston historian professori Jukka Korpelan väite, ettei suomen

Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa on oppikirja, joka antaa valmiuksia eettisen ajattelun ja toiminnan kehittämiseen eri alojen opiskelijoille.. Se antaa

Eräissä tutkimuksissa on ollut viitteitä siitä, että monet kotimaanmatkailijat eivät pidä itseään matkailijoina, vaan vapaa-ajan palveluiden kuluttajina.. Matkustamisena

Suurta apua on ollut myös väitöskirjani ohjaajien professori Jukka Rantalan ja dosentti Najat Ouakrim-Soi- vion kommenteista sekä professori emerita Sirkka Ahosen ja

Rantala: Pieni ongelma on toki siinä, että peruskoulussa ja lukiossa opiskel- laan samoja sisältöjä, lukiossa tosin temaattisesti ja syvällisemmin.. Oppikou- lun osalta ongelma oli