Ilta Ikkala
Tollon Jussi
Juho Tollolan, ” Tollon Jussin”
kuolem asta on tänään 26.2.1987 kulunut 50 vuotta. H änet muiste
taan vielä vanhojen saarijärveläis- ten keskuudessa ja monille nuorille
kin hänen nimensä on tuttu. Hän oli mies, jo k a kulki yhdeksässä pi
täjässä pohjoisessa Keski-Suomessa ennen sotia parantam assa eläimiä.
Tuolloin oli eläinlääkäreitä täällä
päin vielä vähän ja kulku hidasta.
Tiet olivat huonoja ja hevospelillä jouduttiin kulkem aan moniin paik
koihin ainakin osa m atkasta. Täl
lainen Tollon Jussi oli korvaam aton apu hädän tullen.
Saarijärven Kekkilän Vahvalla- niemellä syntyi Iisakki ja Maija Tollolalle kolmas lapsi kesäkuun 18. päivänä 1874 ja sai kasteessa ni
men Juho. M uut lapset olivat ni
m eltään Johanna, Aukusti ja Kalle.
Suku oli ollut alkuaan Vetelistä Pollari-niminen, m utta otti talon m ukaan uuden sukunimen. Isä- Iisakki oli kansanparantaja ja teki taikoja, joilla auttoi ihmisiä. H ä
neltä lienee Jussikin oppinut niitä, vaikkei hänen sitten tarvinnut tai
koja tehdä, kun pystyi muutenkin parantam aan eläimet ja tarvittaessa ihmisiäkin.
Jussi meni naimisiin Saima Siviä Reinin kanssa, jo k a oli syntynyt vuonna 1872 sillä Kivijärven alueel
la, jo k a nykyään kuuluu Kannon
koskeen. H än kuoli vähän ennen 90:ttä syntym äpäiväänsä. Pariskun
nalla oli kuusi lasta. Ensimmäinen lapsi oli Kalle-niminen. H än syntyi 1898 ja m uutti 20-luvun lopulla A m erikkaan, minne hänen vaim on
sa A nna ja poika Pentti m uuttivat jonkun vuoden kuluttua perässä.
Tytär Miina kuoli 7-vuotiaana ja kaksoset O tto ja Hilda kuolivat vuoden vanhoina kurkkukuristuk- seen, jo k a silloin raivosi lasten pa
rissa. Lyyli-tytär syntyi 1909. Hän on naimisissa Väinö Vesterisen kanssa Kannonkoskella. H än hoiti isänsä oppien m ukaan eläimiä ja kerrotaan hänen olleen hyvä au tta
ja, vaikka hän itse vaatim attom asti sanoo hoitaneensa etupäässä vain poikimahalvauksia. Nuorin tytär
Miina syntyi 1912 ja eli kotitalos
saan vuoteen 1976, kuolem aansa saakka. Hänen poikansa Jaakko Soukka jäi isännäksi taloon, joka on rakennettu entisen talon paikal
le.
Tollon Jussilla oli lähes senai
kaisten eläinlääkärien tietämykseen perustuva tieto ja taito. Hänellä oli käytössään Tam pereelta hankittu vanha eläinlääkärikirja, jo sta hän sai myös käyttäm änsä reseptit. Sil
loinen eläinlääkäri Sjöholm ei ollut innostunut tekem ään sairasm atkoja ja Lyyli-tyttären kertom an m ukaan hän olikin sanonut Jussille: "H o id a sinä elukat, minä hoidan m iehet.”
Eläinlääkäri kirjoitteli tuona kielto
lain aikana isännille pirtureseptejä ja hankki siten toimeentulon. Tol
lon Jussia kuljettivat naapurin mie
het hevosillaan ympäri pitäjää. T a
lolliset luottivatkin enemmän Jus
siin, sillä Sjöholmin am m uttavaksi- kin m äärääm iä eläimiä hän pystyi parantam aan. Jussi kirjoitti resep
tejä ja kävi isäntien kanssa lääkkei
tä itsekin apteekista hakemassa.
A pteekkari H am m aren ihaili hänen taitojaan kirjoittaa latinankielisiä reseptejä sekä täm än vain kierto- koulun käyneen miehen kirjoitus
taitoa. Apteekkari luotti Jussiin ja antoi tälle joskus konjakkipullon kylmällä ilmalla lämmikkeeksi. Jus
si ei kerännyt luonnosta lääkkeitä kuten isänsä, vaan luotti apteekin lääkkeisiin.
Saarijärven apteekista löytyi enää yksi Tollon Jussin resepti, lääke tunnettiin nimellä "T ollon kuuto
nen” . Se on lehmien suolisto- ja m ahavaivoihin annettavaa pulveria, jo ka sisältää kuutta ainetta, anti- m onitrisulfidia, tulikukkaa, kata
janm arjaa, kalm ojuurta, fenkolia tai isohirvenjuurta ja glaubersuo- laa. Joka ainetta oli yhtä paljon ja pulveri annosteltiin 100 gramm an pusseihin. Helvi Nieminen oli ennen sotia töissä apteekissa. Hän muistaa Jussin lupsakaksi, mukavaksi mie
heksi, jok a kävi usein isäntien kans
sa apteekissa ja muisti " rise tit" ul
koa. Käsiala ei ollut tottuneen kir
joittajan. Helvi Nieminen muistaa
25
kavion pehm entäm iseen Jussin käyttäneen öljysekoitetta, jossa oli yhtä paljon nauris- ja risiiniöljyä.
Lehmillä oli poikimahalvaus ta vallisin sairaus, vaikkei lehmiä sil
loin lypsätettykään yhtä kovasti kuin nykyään. Sitä parannettiin pum ppaam alla. U tare lypsettiin tyhjäksi, pum pattiin hyvin puhdis
tetun ja keitetyn nännineulan tai pyöräventtiilineulan avulla pyörän pum pulla kireälle, nännin päät si
dottiin pehmeällä siteellä pariksi tunniksi, ettei ilma päässyt pois, ja kohta lehmä nousi seisomaan. Jos utaretulehdus vaivasi lehm ää, niin siihen oli Jussilla om atekoista lää
kettä, joka Senja Lam pun m ukaan keitettiin öljystä ja pissasta, jo u k koon pantiin suolaa, liinainen pyy
he kostutettiin siihen ja utaretta haudottiin ahkerasti. Jos lehmä tu r
posi, annettiin suuhun pellavansie
menistä keitettyä limaa ja ” hallin- pullon” suu pantiin lehm än perä
aukkoon, kun tästä 3ä litran pullos
ta oli pohja poistettu, ja niin saatiin sitä myöten m ahasta ilmaa pois.
Rukiin oljilla piti painella voim ak
kaasti lehmän m ahaa erityisesti pö t
sin kohdalta, jo tta ilma lähtisi liik
keelle. Jos lehmän kurkkuun oli juuttunut peruna, työnnettiin se p u likalla m ahaan ja annettiin öljyä.
Sikojen sairastuessa pilkkukuum ee
seen eli sikaruusuun heitettiin päälle kylmää vettä ja haudottiin kylmällä sekä annettiin suuhun lääkettä.
Katri Tollola muisteli, että Jussi te
ki sen hankaam alla kahta senaikais
ta kuparista kymm enpennistä vas
takkain saadakseen siitä vihreää ho
m etta ja sekoittaen sen jauhoihin ja näin saatua tahdasta hän pani sitten sian suuhun.
Hevosen päätaudin hän paransi niin, että pani heinänsiemeniä ja siem enpurua nokkossäkkiin, joka kasteltiin kiehuvaan veteen, kiinni
tettiin hevosen päähän ja hevosen piti hengittää höyryä kolme kertaa
päivässä. Ehkä joukkoon pantiin voimaksi kreoliinia. Hevosen raivo
tautiinkin hänellä oli lääkitys. A atu Kuivikko ihaili erityisesti Jussin tai
toja hevosten lapavikojen p aran ta
jana. Vika ei aina ollut lavassa, vaan kaviossa. M utta jos hevosen lapa oli painavia kuorm ia vedet
täessä mennyt sijoiltaan, kertoo Erkki Eteläpelto Jussin panneen sen paikoilleen remmin avulla ja sitä pi
detyn siinä niin kauan, että vaiva oli parantunut. M ukanaan Tollon Jus
silla oli laukku, jossa oli ainakin raspi hevosen ham paiden hiomista varten ja huuhtelukannu. Hänellä oli aina taskussaan jodipullo ja kam feritippoja.
Yksi taikuuteen viittaava paran
nuskeino on Katri Tollolan mieleen jäänyt: Jussi seisautti veren keittä
mällä vuotanutta verta ja heti lop
pui vuoto. Erkki Eteläpelto vahvisti tiedon ja sanoi, että keittoastiana piti olla messinkiastia, mieluiten messinkitiuku ja näin parannettiin myös ihmisten verenvuotoa. H än kertoi Jussin parantaneen naisten rintatulehduksia. Jos rinta oli ru
vennut m ärkim ään, hän leikkasi haavan, m ärkä vuoti pois ja kun sii
hen vielä pantiin jotakin lääkettä, parani tulehdus. Senja Lam ppu m uistaa Jussin parantaneen häneltä kantapäästä lähteneen imusuonen- tulehduksen jodijuovalla ja lisäksi hänen oli kiehautettava kärsäheinää ja haudottava kantapäätä läm pi
mässä liemessä m onta kertaa päi
vässä ja näin jalka parani.
M aksua töistään ei Jussi tavalli
sesti m äärännyt ja niin yksi maksoi enemmän, toinen vähemmän. Jos Jussi sitten m ääräsi hinnan, m ak
settiin hänelle tavallisesti enemmän.
Jussi itse maksoi hevosmiehelleen, m utta myöhemmin taksilla kulkies
saan hän lienee* antanut asiakkaan m aksaa kyydin. Kerran Jussi vietiin käräjille, koska hänellä ei ollut lu
paa kulkea harjoittam assa eläinlää
kärin tointa. Joku neuvoi häntä sil
loin, että kun häntä haetaan taloon, hän voi työmieheksi pestautuessaan tehdä tällaistakin. Kaikesta huoli
m atta hän jatkoi työtä ja Lanneve
den isännät hankkivat hänelle kun
nan puolesta puhelimen 20-luvun lopulla, jo tta hänet saataisiin hel
pommin käsiin. Tyttären muistin
m ukaan hän oli kuitenkin harvoin kotona, sillä m atkat saattoivat kes
tää m onta päivää yhtä m ittaa. Jos eivät Jussin tulot olleet kovin suu
ret, eivät verotkaan liene kovin kor
keiksi kohonneet, sillä hänellä oli hyvät ja luottamukselliset suhteet kuntaan päin. Hän kuului verolau
takuntaankin ja osaltaan kehoitti lautakuntaa tuum im aan, m itä hä
nelle äyrejä annettaisiin.
Tietojaan ja taitojaan hän ei pal
jonkaan toisille jaellut. Tyttären li
säksi lienevät A atto Peura Häkki- lästä, Kalle ja Aukusti Tollola Kek- kilästä ja Sulo Kotilainen K annon
koskelta oppineet häneltä paran ta
jan taitoja, m utta he eivät tietojaan juurikaan ole eteenpäin luovutta
neet. Ehkä ei ole ollut tarpeenkaan enää, kun eläinlääkäreitä on tullut tarpeeksi ja uusi lääkintä on m uut
tanut parannustavat helpommiksi.
Katri Tollola sanoi vielä m uista
vansa täm än nyörilakki päässään kulkevan, nauraa hyreksivän kan
sanmiehen. Aika hyvännäköinen, tum m atukkainen ja -kulmakarvai- nen, viiksekäs, ei kovin pitkä, noin 80 kiloinen Jussi pukeutui tavallisen kansanmiehen tapaan. Lapset piti
vät hänestä ja näille Jussilla oli aina ju ttu ja kerrottavaksi. Peloittavista kum m itusjutuista muisti Katri Tol
lola sen, miten Jussi oli kerran m at
kallaan joutunut nukkum aan talon saunaan ruumislaudalle ja vainajat olivat häirinneet hänen yöuntaan.
Lyyli-tytär sanoi, että heillä oli hy
vä isä, äiti antoi vitsaa, m utta isä kertoili satuja elävästä elämästä.
Senja Lamppu muisteli Jussin hän
tä k in tan ssitta n een p olvellaan, muistipa vielä sen laulunpätkänkin, m itä Jussi silloin lauloi. Jussi kertoi
26
mielellään ju ttu ja kotona ja m at
koillaan.
Tässä eräs Jussin tarina, jo k a on sijoitettu Kannonkoskelle: Isäntä meni rantaan ja kun sieltä kuului pyssyn pauketta, meni poika katso
m aan tilannetta. Isä valitti, että kun tuolla puussa istuu teeri eikä lähde, vaikka kuinka sitä am puu. Poika huomasi, että isän silmäripsellä is
tui kirppu. — Kerran oli tullut tiellä vastaan m ustalaisia, jo tk a olivat kyselleet Jussia, m utta eivät olleet tunteneet tätä. Jussi oli sanonut kaivatun pian tulevan. Mustalaiset olivat jääneet turhaan odottam aan.
— Eeti Hänninen kertoi jutun Mah- lulta, kuinka Jussi pässinsalvuun yhteydessä yritti p arantaa isännän huonoja tapoja. Jussi oli siinä puu
hassa sotkenut vaatteitaan ja vaimo oli kotona torunut häntä, että tuol
laisella likaa taskunsa. M utta huvit-
tihan ju ttu vaim oa ja hän pesi nau
raen miehensä housut.
Tollon em äntä joutui yksin huo
lehtimaan talon töistä. Kun Jussi ei joutanut läm m ittäm istä varten aja
maan puita, joutui vaimo kanta
m aan niitä kotiin. H än kutoi kan
kaita, m utta ei itse ommellut. Vesi
kään ei aina kaivossa riittänyt ja niin sitä piti sulattaa lum esta. T a
lossa oli pari kolme lehmää ja jos
kus hevonenkin. N aapurit tekivät kynnöt ja kylvöt. Vaikka tila oli pieni, ei koskaan kärsitty puutetta.
Em äntä hyväksyi miehensä m atkat, koska niiden avulla saatiin toim een
tulo. Jussi kävi kirkolla Äijäsen kaupassa suorittam assa ostokset m atkojensa aikana, m utta lapsille hän ei sen kummemmin tuonut tuli
aisia. Em äntä oli kova lukemaan kirjoja, kun 20-luvun lopulla saa
tiin kirjasto H äkkilään koulun yh
teyteen, m utta Jussin aika ei riittä
nyt m uuhun lukemiseen kuin Keski
suomalaisen tarkkaan tutkimiseen.
Neljäkymmen- ja viisikymmenlu
kujen vaiheessa tulivat meille peni
silliini ja m uut uudenaikaiset lääk
keet, jolloin samat hoidot, joita Jussi antoi, vasta jäivät eläinlääkä
rien käytöstä. Tosin m onet ovat sitä mieltä, että luonnosta saatava lää
kityksen pohja ja nuo vanhat lääk
keet olisivat eläimille ja ihmisillekin paljon terveellisempiä, allergioita ja syöpäsairautta olisi paljon vähem
män, m utta siihen on nyt vaikea p a
lata. Vielä 40-luvun lopullakin oli eläinlääketiede Tollon Jussin tasol
la, ja Jussi pääsi pois juuri ajoissa täm än nopean kehityksen pyörästä.
Kehityksestä huolim atta on hänen muistonsa elänyt jo 50 vuotta.