• Ei tuloksia

Aikuiskasvatuksen vuoden 2004 tiedeartikkeli näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aikuiskasvatuksen vuoden 2004 tiedeartikkeli näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

8 9

O

lli-Jukka Jokisaaren artikkeli ”Elinikäinen oppiminen – häpeä ja menetetty vapa- us” on suomenkielisten tiedeartikkelei- den maailmassa uniikki, mielenkiintoinen avaus meillä vähän tunnetun ajattelijan Günther Ander- sin (1902–1992) tekniikan filosofiaan. Se tuo suo- malaiseen – muuten niin anglo-amerikkalaisen hegemonian läpäisemään – kasvatustieteelliseen sekä aikuiskasvatusta ja elinikäistä oppimista koskevaan keskusteluun eurooppalaisen näkö- kulman, joka kielitaidollisista syistä jäisi meillä marginaaliin tai vain harvojen yksinoikeudeksi.

Jokisaari ei tyydy kuitenkaan vain tuomaan Andersin ajattelua ihmisen kahdesta, keskenään ristiriitaisesta puolesta tunnetuksi, vaan hän sekä pyrkii että kykenee tekemään Andersin ajattelun pohjalta omaperäisiä tulkintoja.

Elinikäistä oppimista on pidetty ihmisyksilön positiivisena kykynä kehittää itseään sisä- ja ul- kosyntyisten tarpeiden mukaan. Filosofi Günt- her Andersin tekniikan filosofian, tekniikan kritii- kin ja myöhäismodernin ihmisen tilan analyysin kautta voidaan elinikäinen oppiminen nähdä myös radikaalisti toisella tavalla. Anders on tut- kinut ja tarkastellut ihmisenä olemisen muutosta teknistyvässä maailmassa. Anders puhuu ihmi- sen sisään rakentuneesta häpeästä, jonka aiheut- tama identifikaatiohäiriö johtuu ihmisen kahden taustan, luontominän ja teknologiaminän, välises- tä sovittamattomasta ristiriidasta.

AIKUISKASVATUKSEN VUODEN 2004 TIEDEARTIKKELI

”Myöhäismoderneissa yhteiskunnissa keskeiseksi päämääräksi on tullut järjes- telmä itsessään (teknologia) ja yksilöistä sen välineitä”, Jokisaari kirjoittaa. Hän ja- kaa monien ajattelijoiden huolen autonomian mahdol- lisuuksien häviämisestä, mikä liittyy autonomisen per- soonan ajatukselle perustu- van yhteiskunnan katoami- seen.

Elinikäisen oppimisen ul- koisten vaatimusten edessä

yksilö kokee jatkuvaa kyvyttömyyttä suhteessa vaadittuun täydellisyyteen. Jokisaari näkee hä- peän toteutuvan alistuneisuutena, jolloin auto- nomian mahdollisuutensa menettäneenä hän pyr- kii sokeasti sopeutumaan teknokratiaan. ”Auto- nomian mahdollisuuden menettäminen teknokra- tiassa tarkoittaa tekniikan kautta määräytymistä, teknonomiaa”, Jokisaari toteaa.

Teoreettis-filosofisen luonteensa vuoksi artik- keli on vaativa, mutta se palkitsee ruhtinaallisesti vaivannäön tuomalla elinikäisen oppimisen kes- kusteluun uuden, oivaltavan, ihmisen luonnosta lähtevän näkökulman.

Kirjoittajan kieli on sujuvaa ja iskevää ja hä- nen ajattelunsa on selkeä ja kirkas.

Olli-Jukka Jokisaari

AIKUISKASVATUS 1/2005 IN MEMORIUM

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pedagoginen rak- kaus on erityistapaus yleensä rakkaudesta, joka on sitä, että voimme ja tahdomme antaa ihmis- ten olla sitä mitä he ovat ja elää niin kuin he itse valitsevat

Ihmisen identiteetti kehittyy siis Andersin mukaan suhteessa siihen taustaan, jota ihminen pitää toisena, maailmana. Tämä poikkeaa näke- myksestä, jonka mukaan identiteetin

Kun valtiovarainministeriö pyrkii kansallisella tasolla ohjailemaan aikuiskasvatuksen kehitystä, niin kansainvälisellä tasolla samaan pyrkivät nyt ulkoministeriön edustajat.

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Wegeliuksesta Chydenius erosi kuitenkin ennen muuta siten, että hänen saamoissaan il- meni selvästi perinteisten kristillisten hyvei- den ohella kapitalismin hengen mukainen

Tämä siitä syystä, että minusta on tärkeää, että puolustushallinnon johto pyrkii tuomaan esiin realistiset perusteet sille, mistä syystä itsenäinen Suomi

Näkymätön käsi -selitys pyrkii tuomaan mukaan yksilö- ja arkisen mikro- tason, siis korostamaan kielen ja muutoksen prosessiluonnetta ja sitä, että langue muut- tuu ja säilyy

Günther Andersin ajattelua seuraten väitän, että on syntynyt kolmas todellisuus, joka määrittää omalakisesti ihmistä ja ihmisen toimintaa.. Tuotemaailmassa