• Ei tuloksia

Matkakirjallisuuden kokemus ja maailma näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Matkakirjallisuuden kokemus ja maailma näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AVA I N V O L 1 6 N R O 4 ( 2 0 1 9 ) 3

Matkakirjallisuuden kokemus ja maailma

Matkakirjallisuus on perinteikäs ja alati uudistuva kirjallisuuden osa-alue, joka yhdistää omakohtaisuutta ja maailmaa koskevia havaintoja ainutlaatuisella tavalla. Tutkimuksen kannalta matkakirjallisuus on antoisa kohde, jonka kautta voi perehtyä esimerkiksi subjektiivisen tilan ja paikan kokemuksen, identitee- tin, vierauden kohtaamisen ja kulttuurisen vuorovaikutuksen kuvaukseen kirjallisuuden keinoin. Läheinen yhteys historiankirjoitukseen, matkustamisen historiaan ja kartografiaan, taidehistoriaan, maantieteeseen sekä etnografiaan on ilmeinen, mutta aihepiiri tarjoaa runsaasti haastavia kysymyksiä myös tieto- kirjallisuuden, kertomuksen ja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen tutkijoille.

Aiemmin matkakirjallisuutta tutkittiin paljolti historiallisena, maantie- teellisenä ja antropologisena aineistona, mutta tutkimusalan vakiinnuttua huomio on siirtynyt myös matkakirjallisuuden historiaan, retoriikkaan ja poetiikkaan, muotoihin ja teemoihin. Teoksia ei voi määritellä matkakirjalli- suudeksi kuitenkaan vain muodollisiin piirteisiin vedoten. Jo tämän numeron kirjoitusten perusteella matkakirjallisten teosten kirjo näyttäytyy moninaisena.

Tosiperäisen matkakirjan ytimessä on matka toimintana, kokemuksena ja käy- täntönä. Lajia määrittävät myös kirjalliset traditiot ja lukijan odotukset. Monen matkakirjan taustaoletuksena on esimerkiksi, että aikalaislukija voisi vierailla samoissa paikoissa tai jopa toistaa saman matkan, jos ei todellisuudessa niin mielikuvituksessaan. Menneen maailman matkakirjallisuuden lukija taas voi hahmottaa mielessään todellisia paikkoja sellaisina kuin ne joskus koettiin.

Tällä hetkellä aiheen kansainvälinen tutkimus on vilkasta, monipuolista ja tieteidenvälistä. Aiheeseen liittyvää tutkimusta julkaistaan runsaasti, mukaan lukien sille omistetut tieteelliset journaalit (Studies in Travel Writing, Journeys, Viatica) ja julkaisusarjat (Routledge Research on Travel Writing, Anthem Studies in Travel Writing). Molempien julkaisusarjojen kustantajat ovat hiljattain julkais- seet myös matkakirjallisuuden tutkimuksen suuntauksia laajasti käsittelevät käsikirjat, joita Ilona Lindh esittelee teemanumerossamme. Ranskalainen vuonna 1984 perustettu matkakirjallisuuden tutkimuskeskus, Le Centre de Recherche sur la Littérature des Voyages (CRLV), määrittelee roolinsa vahvasti monitieteiseksi tutkimukseksi kohteensa mukaisesti, ja pyrkii tuomaan yhteen kirjallisuudentutkijoita monelta suunnalta, historioitsijoita, taidehis- torioitsijoita sekä maantieteen ja kansatieteiden tutkijoita. Keskuksen tehtävä heijastelee hyvin tutkimusalan nykyistä luonnetta: tutkia matkakirjallisuutta sen kaikissa ilmenemismuodoissa, niin dokumentaarisessa, esteettisessä kuin ideologisessa ulottuvuudessa aina yksinkertaisimmista päiväkirjoista ja -muistiinpanoista kaunokirjallisiin matkakirjoihin saakka. CRVL on myös

(2)

PÄ Ä K I R J O I T U S 4

julkaissut matkakirjallisuuden tutkimukseen keskittynyttä journaalia Viatica vuodesta 2014. Muualla Euroopassa matkakirjallisuuden tutkimuskeskuksia on esimerkiksi Nottingham Trent -yliopistossa, jossa on toiminut vuodesta 2002 lähtien Centre for Travel Writing Studies (CTWS), ja pohjoissaksalaisen Eutinin kaupungin tutkimuskirjastossa, jossa on vaikuttanut saksankielisen historialli- sen matkakulttuurin tutkimuskeskus vuodesta 1992. Tutkimus Nottinghamissa keskittyy moderniin matkakirjallisuuteen 1700-luvulta alkaen ja Eutinissa kerä- tään, luetteloidaan ja tutkitaan matkakirjallisuutta 1500-luvulta nykypäivään.

Tutkimusalan vakiintuneisuudesta kertovat myös lisääntyvä yliopistolli- nen opetus, tutkimusverkostot ja -järjestöt sekä säännöllisesti järjestettävät konferenssit. Alalle omistautunut kansainvälinen tutkijajärjestö International Society for Travel Writing perustettiin 1997. Matkakirjallisuuteen ja -kulttuuriin keskittyvää Borders and Crossings -konferenssisarjaa on järjestetty vuodesta 1998 ja siihen on osallistunut monia suomalaisia kirjallisuudentutkijoita. Matkakir- jallisuuden tutkimuksen teemat ovat varsin yleisiä myös muissa kirjallisuuden- tutkimuksellisissa konferensseissa. Leena Eilittä kirjoittaa tässä numerossa Ranskan Lillessä syyskuussa 2019 pidetystä European Society of Comparative Literature -yhdistyksen konferenssista, jossa hän yhdessä Sandra Vlastan kanssa järjesti matkakirjallisuuteen ja identiteettiin keskittyneen työpajan.

Kirjallisuudentutkimuksen ja fiktion teorian kannalta matkakirjallisuuden sijoittuminen kauno- ja tietokirjallisuuden rajamaastoon on haasteellinen kysymys. Matkakirjat ovat vaikuttaneet romaanikirjallisuuteen ja päinvastoin.

Rajanvedon ongelman tuovat erityisen hyvin esille teokset, jotka yhdistävät tosiperäiseen matkaan fiktiivisiä aineksia tai kertovat matkasta kaunokirjal- lisin keinoin. Tätä huokoista vuorovaikutuksen osa-aluetta tarkastelee Kai Mikkonen esseessään ”Kysymyksiä fiktion ja tosiperäisen matkakertomuk- sen suhteesta ranskalaisessa 1800-luvun matkakirjallisuudessa”. Faktan ja fiktion lomittuminen oli tyypillistä myös 1600-luvun japanilaisessa kikōbun- matkakirjallisuudessa, jota Niklas Salmi käsittelee artikkelissaan ”Tyhjyyden metaforat Matsuo Bashōn matkakertomuksessa Kapea tie pohjoiseen”. Bashōn matkakertomus (noin vuodelta 1694) on haibun-muotoinen eli se yhdistelee proosamuotoista matkakerrontaa ja haikuja. Niklas Salmi keskittyy artikkelis- saan siihen, kuinka matkakirjallisuuden kuvaamia mentaalisia tiloja voidaan analysoida kognitiivisen metaforateorian avulla.

Lajin kysymykset nousevat esiin kolmessa nykysuomalaista kirjallisuutta käsittelevässä artikkelissa. Sarianna Kankkusen artikkelissa ”Komedia Van- taanjoella: peripateettinen laji, tilallisuus ja komedia ympäristövastuullista lähimatkakirjallisuutta rakentamassa” analyysin kohteena on Maarit Verrosen Pieni kumikanoottikirja (2011), jossa voi nähdä piirteitä esseen, matkakertomuk- sen, peripateettisen kirjallisuuden ja komedian lajeista. Kankkunen tarkastelee erityisesti sitä, miten lajipiirteet ja tilallisuus rakentavat teoksen ympäristö- vastuullisuutta. Mikko T. Virtanen puolestaan tutkii yleistajuisiin tietokirjoi- hin upotettuja matkakertomuksia artikkelissaan ”Asemointi ja tutkijakuvat

(3)

AVA I N V O L 1 6 N R O 4 ( 2 0 1 9 ) 5

tiedettä popularisoivien biologien matkakertomuksissa”. Virtanen lähestyy tekstejä tietokirjallisuuden tutkimuksen viitekehyksessä ja tarkastelee, miten tutkijan identiteetti muotoutuu matkakerronnan avulla. Ralf Kaurasen tutki- muskohteena on sarjakuvan muodossa kerrottu matkakertomus artikkelissa

”Multimodaalinen monikielisyys Katja Tukiaisen matkasarjakuvassa Postia Intiasta”. Tukiaisen dokumentaarisessa ja omaelämäkerrallisessa Postia Intiassa -sarjakuvassa (2002) matkan aikaisiin kohtaamisiin liittyy keskeisesti kielten moninaisuus, joka sarjakuvassa saa sekä kuvallisen että sanallisen muodon.

Tässä numerossa käsitellään monen kielialueen, aikakauden ja matka- kirjallisuuden muodon edustajia. Yhdistäviä tekijöitä kirjoituksissa ovat tut- kittavan kirjallisuuden tosiperäisyys sekä kiinnostus matkan ja kirjoittamisen yhteyteen, matkustajan ja muiden ihmisten ja vieraan kulttuurin vuorovaiku- tukseen, paikan kuvaukseen sekä omakohtaisen kokemuksen esittämiseen.

Ilona Lindh & Kai Mikkonen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Latex exercises on writing algorithms!. 1

Englannin kielen ja kirjallisuuden professori Žindžiuvienė kuvasi liettualaisen matkakirjallisuuden linjoja 1900-luvun alusta nykypäivään ja totesi, että

Vauhdista huolimatta on kisoissa alusta alkaen m ukana ollut myös Mynämäen Urheiluautoilijat ry.. Yhdistys on nykyisellä nimellään toiminut vuodesta 1968 lähtien,

Aikaisemman tutkimuksen perus ­ teella tiedetään, että pitkään heikossa asemassa olevien ihmisten usko omiin mahdollisuuksiin hiipuu vähitellen (9), olipa kyse sitten oman

– Toiminut lääkintöhallituksen ylilääkärinä, lääketieteellisen sosiologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa, ylilääkärinä terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa,

Vuonna 2000 helsingin yliopistossa väitellyt Vartiainen hoi- taa johtajan tehtävää virkavapaana professuu- ristaan turun kauppakorkeakoulussa, jossa hän on toiminut vuodesta

Hän on työskennellyt vapaana taiteilijana vuodesta 2000 lähtien pitäen runsaasti yksityisnäyttelyitä (vuodesta 1999) sekä osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin (vuodesta

Roberts (1990, 222) kirjoittaakin Newmanin The Idea of Universityn sataa vuotta juhlistavassa teoksessa, että ”ei ole enää mahdollista kirjoittaa tuon nimistä kirjaa