• Ei tuloksia

Eräs Eliotin kvarteton luenta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eräs Eliotin kvarteton luenta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Eräs Eliotin kvarteton luenta | Maailmankirjat

o-p tennilä:

(En ota asiakseni väi ää mihin Eliot pyrkii tai on pyrkimä ä. Siksi “hän”, siis puhuja.)T.S.

EliotNeljä kvarte oa, WSOY suom. Juha Silvo

Neljä Kvarte oakäsi ää neljä kuuden vuoden aikana kirjoite ua runoa, joita pidetään usein T.S. Eliotin pääteoksena.Vaikka kirja koostuukin erilaisten puhuntojen kudelmasta, on ää- nessä läpi teoksen selkeästi sama persoonaksi piirtyvä ääni. Jos tuota ääntä pitää koossa jokin tie y lanka, täytyy sen lii yä tietoisuuteen ajan luonteesta.

Tietoisena oleminen ei ole ajassa olemista, mu a vain ajassa voi

hetken ruusutarhassa,

hetken lehtimajassa jota sade rummu i, hetken vetoisessa kirkossa sauhun langetessa muistaa, sidoksissa menneeseen ja tulevaan.

Vain ajassa aika kukistuu.”

Hän pyrkii pois siitä, mikä kielessä ikään kuin luonnostaan ilmenee aikana tai ajallisena.

Äläkä sano pysyväksi sellaista, missä mennyt ja tuleva

kokoontuvat. Ei liike ä poispäin, ei kohti,

ei nousua, ei laskua. Ilman piste ä, liikkumatonta piste ä, ei olisi tanssia, eikä muuta ole kuin tanssi.

Voin vain sanoa, e ä siellä me olemme olleet: en silti voi sanoa missä,

enkä kuinka kauan, koska silloin sijoi aisin sen aikaan.

Nyt, puhujan perspektiivistä aika on rakenteeltaan musiikkia, kaikki hetkellinen liike viit- taa (kuuluu) sekä menneeseen e ä tulevaan – itseensä aikaan laajana merkityksen struk- tuurina, joka pysyy inhimillisesti katsoen purkama omissa. Eliotin kvartetit tuntuvatkin pyrkivän jonkinlaiseen synteesiin, mikä vaatii laajoja persoonan yli äviä horison eja, sekä elämästään etääntyny ä ääntä. Puhuja pyrkii pois siitä, mikä kulloinkin ‘nyt’ purkautuu jä äen jälkeensä toteutuma omien mahdollisuuksien kontingen ina näy äytyvän ajan ul- kopuolen.

Toisin sanoen hän käy äytyy kuin sa umoisin paikalle osunut ankara musiikkiarvostelija, joka kohtelee historiaa ja tulevaisuu a korvansa varmuudella. Samalla hänen puheestaan

1

(2)

kuitenkin kuultaa läpi aavistus, e ä hän itse on vastuussa kaikesta tuosta ajasta, kuin ih- minen ainakin. Niinpä synteesissä on kyse yhtäältä eletyn elämän puntarista, jossa toiseen vaakakuppiin ase uu hirveänä tietoisuutena kaikki se, mitä ei koskaan si enkään tapah- tunut.

Mu a miksi

tämä kajoaminen ruusunlehtimaljan tomuun, sitä en tiedä.

Ihminen on osi ain tietoinen (ja siis ajan ulkopuolella).

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään yhden elämän tuntojen inventaariosta, vaan laajasta pyr- kimyksestä kartoi aa merkityksen mahdollisuu a yleisesti, läpäisten kul uurin, uskon- non, yksilön, logiikan ja kielen horison eja. Projekti ei säästy tuota ulkopuolta hamuavien yritysten piirissä usein esiintyvältä merkitysinflaatiolta: O aessaan ajan ulkopuolen pers- pektiivin, kuolee samalla ‘ero’, jousen ja lyyran

jänni ynyt harmonia, joka tekee kustakin liikahduksesta ajassa merkitsevän tai merkityk- sellisen. Tällainen projekti synny ää väl ämä ä mielentilan, joka on sävyiltään keskimää- rin kuivaa resignaatiota. Mu a siihen lii yy myös suru, niin kuin tietoisuus tarkoi aa tie- tyssä mielessä surua:

Yhtäkkiä auringon pilkahtaessa, vielä kun tomu on liikkeessä, lehvistöstä kuuluu

lasten pidätelty nauru äkkiä nyt, täällä, heti, aina – naure ava koko murheen autio aika joka jatkuu ennen ja jälkeen.

Piiloutuneet lapset on motiivi, joka lankeaa kahtaalle: altistuminen hetken totaliteetille, mu a toisaalta vii aus kaikkeen poissaolevaan ja menete yyn:

Pois, sanoi lintu, sillä lehdet olivat täynnä lapsia, piilossa innoissaan, naurua pidätellen.

Pois, pois,pois, sanoi lintu: ihmisen suku ei kestä kovin paljon todellisuu a.

Tietoinen mieli ei voi iloita muistama a samalla surua (poissaolossaan loistavia aiheita), mu a niiden molempien vallitessa on mahdotonta puhua enää mistään kuivasta resignaa- tiosta. Paikoitellen mieli yllä ää itsensä.

Rakkaus on eniten oma itsensä,

kun tässä ja nyt mene ävät merkityksensä.

Vanhojen miesten pitäisi olla tutkimusmatkailijoita

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Noina pitkinä, kuin huomaamatta lyhenevinä öinä Winkler saattoi nostaa katseensa edes tajuamatta, että päivänvalo oli tullut ja mennyt, ja ilta alkoi taas hämärtyä, ikään

“Onhan sellaista ollut, että on työ- paikka, jossa on vaatimuksena maiste- rin tutkinto, mutta tohtori on mennyt ohi”, hän sanoo?. Esimerkiksi tutkimus- ja kehitysteh-

Kirjallisuudessa on kuitenkin myös jotakin sellaista, joka vastustaa materiali- soitumista muuksi kuin sanaksi.. Voimme kutsua näitä vain kielessä mahdollisia objekteja

ovelta sydämen ovelle, kolkuttaa niille ja pyrkii sisälle. Hän pyrkii sinne jouluvalojen loistaessa, ilon ja riemun aikana, ja hän pyrkii silloinkin, kun meitä ympäröi surun

Langin Rancho Notorius (1952) taasen on allegoria ho- lokaustista, Hawksin Punainen virta (1947) oidipaalinen ja Fordin Etsijät (1956) tietenkin allegoria kylmästä so-

Elämän prosesseihin tukeutuvassa suojelussa metsänomistaja ja liito- orava ikään kuin houkutellaan ulos paljastamaan itsensä, pois siitä passiivisesta tilanteesta,

Oma ajatukseni on, että suomalaisessa maan- tieteessä ilmenee laajempi tutkimuksen teon krii- si, jonka vain eräs näkyvä implikaatio vähäinen jatkotutkintojen määrä

Ukrainan, jolla on 130 6-kärkistä strategista SS-19 ohjusta ja 42 strategista pommiko- netta joissa on yli 300 strategista ydinpommia (osa näistä onjo siirretty Venäjälle),