• Ei tuloksia

Evoluutioteoria ihmistieteissä pönkittää kilpailua ja sortoa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Evoluutioteoria ihmistieteissä pönkittää kilpailua ja sortoa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 3 / 2 0 0 9 73

Evoluutioteoria

ihmistieteissä pönkittää kilpailua ja sortoa

Pekka Wahlstedt

Petri Ylikoski ja Tomi Kokkonen:

Evoluutio ja ihmisluonto.

Gaudeamus 2009.

Evoluutioteoria on tieteen tunne- tuimpia ja vaikutusvaltaisimpia teorioita. Samalla se on yksi vää- rinymmärretyimmistä ja -käyte- tyimmistä teorioista. Näin eten- kin silloin, kun teoriaa on sovel- lettu ihmiseen ja ihmistieteisiin.

Ongelmana on evoluutioteoriaan yhdistetty olemusajattelu – käsi- tys, että on olemassa pysyvä ja kai- kille ihmisille yhteinen synnynnäi- nen ihmisluonto. Esimerkiksi su- kupuolten eroja on pidetty mies- ja naisluonnon seurauksina. Usein geenejä pidetään ihmisluonnon kantajina ja määrääjinä. Äärimmil- lään käsitys ihmisluonnosta saattaa kieltää tahdon vapauden tyystin ja näkee käyttäytymisen seuraavan automaattisesti geeneistä tai muis- ta synnynnäisistä tekijöistä.

Käsitys valmiista ihmisluon- nosta johtaa helposti yhteiskunnal- listen valtahierarkioiden ja alistus- suhteiden pönkittämiseen ja pyhit- tämiseen. Jo 1800-luvulla Herbert Spencer yritti oikeuttaa rajoittama- tonta taloudellista kilpailua ja kui- lua hyvä- ja huono-osaisten välil- lä evoluutioteoriaan liittyvillä aja- tuksilla ”olemassaolon taistelusta”

ja ”vahvempien menestymisestä”.

Näihin asioihin puuttuminen oli Spencerin mielestä luonnotonta ja vahingollista.

Petri Ylikosken ja Tomi Kokko- sen mukaan vika ei ole evoluu- tioteoriassa itsessään eikä edes

sen soveltamisessa ihmistieteisiin, vaan teoriasta tehdyissä harhaan- johtavissa ja asioita yksinkertais- tavissa tulkinnoissa. Ylikosken ja Kokkosen mukaan evoluutioteo- ria ei edellytä käsitystä ihmisluon- nosta eikä mies- ja naisluonnosta.

Päinvastoin, juuri evoluutioteorian ydinajatukset murtavat perustan olemusajattelulta, joka on vanha ja teologinen ajattelutapa.

Ylikoski ja Kokkonen esittelevät evoluutioteorian historiaa, seuraa- vat ihmisen evoluutiota apinasta ihmiseksi, analysoivat evoluutio- teorian peruskäsitteitä ja arvioi- vat evoluutioteorian sovelluksia psykologiassa ja kulttuuriteoriois- sa. He pitävät oikein ymmärret- tyä evoluutioteoriaa tärkeänä ih- mistieteille, mutta – reduktionis- min välttämiseksi – he pitävät evo- luutioteoriaa vain täydentävänä, ei korvaavana.

Pohjan olemusajattelulta pudot- taa evoluutioteorian suuri löytö. Se, että lajit eivät ole pysyviä ja erillisiä luokkia, vaan historiallisesti muut- tuvia ja toisistaan syntyviä popu- laatioita. Ne ovat yksilöjoukkoja, joissa tapahtuu jatkuvaa muunte- lua ja vaihdantaa. Näin lajit ovat avoimia ja ennalta ennustamatto- mia, eikä ihmisenkään olemusta voi lyödä lukkoon.

Vaikka Darwin ei vielä tien- nyt geeneistä, juuri niistä on tullut etenkin evoluutiopsykologien kes- kuudessa evoluutioteorian suosi- tuimpia ihmisluonnon olemassa- olon puoltajia, joilla yritetään se- littää lähes kaikki ihmisen ominai- suudet ja käyttäytyminen. Usein geenien ja ominaisuuksien välil- lä ajatellaan vallitsevan yksinker- tainen suhde, jossa jokaista geeniä vastaa ominaisuus, joka on geenin aiheuttama. Esimerkiksi miesten

ja naisten ehdoton ero selitetään usein tällä tavoin.

Ylikoski ja Kokkonen toteavat, että todellisuus on huomattavas- ti monimutkaisempi. Geenit eivät vaikuta suoraan ja erikseen, vaan ne vaikuttavat aina yhdessä, ja sa- ma geeni voi vaikuttaa eri tavalla erilaisessa geeniverkostossa. Näin esimerkiksi miehisten ja naisellis- ten ominaisuuksien raja on suh- teellinen ja liukuva. Jokaisesta yksi- löstä löytyy niin miehisiä kuin nai- sellisiakin ominaisuuksia eri tavoin painottuneena.

Evoluutiopsykologit selittävät mie len toimintaa ja käyttäytymis- tä eri tehtäviin erikoistuneilla me- kanismeilla. Tunteet ovat suosit- tu mekanismi, koska yksilö ei voi tunteilleen mitään. Erilaiset tunteet voi nähdä evoluutiossa kehittynei- nä sopeutumista edistävinä meka- nismeina.

Evoluutiopsykologit pitävät esi - merkiksi mustasukkaisuutta tun- teena, jonka tehtävä on suojata pa- risuhdetta ulkopuolisilta kilpaili- joilta. Mustasukkaisuuden luon- nollisuutta tukee se, että mustasuk- kaisuutta esiintyy kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa. Ylikoski ja Kokkonen kuitenkin huomauttavat, että eri yksilöt tulkitsevat ja pyrki- vät säätelemään mustasukkaisuut- taan eri tavoin, lisäksi kulttuuri- set normit ja odotukset vaikuttavat ihmisten tulkintoihin mustasuk- kaisuudesta. Ylikoski ja Kokkonen myöntävät, että evoluutioteorialla on annettavaa mustasukkaisuuden- kin selittämiselle, mutta vain täy- dentäjänä.

Ylikoski ja Kokkonen käsitte- levät paljon evoluution suhdet- ta kulttuuriin – pidetäänhän juu- ri kulttuuria ihmiselle tyypillisenä asiana, vaikka muillakin lajeilla sitä

(2)

74 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 3 / 2 0 0 9

esiintyy jossain määrin. He tarkas- televat ja arvioivat muun muassa Richard Dawkinsin teoriaa ”mee- meistä” kulttuurin välittäjinä se- kä Robert Boydin ja Peter Richer- sonin rinnakkaisevoluutioteoriaa, jossa kulttuuri ja ihmisen biologi- set ominaisuudet kehittyvät rin- nakkain.

Mielestäni mielenkiintoisin ja kysymyksiä herättävin on kuiten- kin David Hullin teoria tieteen evo- luutiosta, jossa hän soveltaa evoluu- tioteorian käsitteitä ja ajatusmalleja tieteen kehitykseen. Tiedeyhteisös- sä erilaiset teoriat kilpailevat ja pyr- kivät sopeutumaan luonnonlakei- hin, joita Hull pitää tieteen sopeu- tumisympäristönä. Hull rinnastaa tieteelliset teoriat geeneihin, jotka käyttävät eliöitä ja eliöiden itsek- käitä pyrkimyksiä välineinään taa- takseen menestymisensä kilpailus- sa. Samaan tapaan kuin eläinyksilöt pyrkivät levittämään omia jälkeläi- siään ympärilleen, tutkijat yrittä- vät saada ajatuksilleen mahdolli- simman laajan kannattajakunnan.

Luonnonvalinnan karsintatyötä vastaa teorioiden koetteleminen tieteellisillä debateilla ja testeillä, joiden välityksellä tiede kehittyy.

Ja niin edelleen.

Ylikoski ja Kokkonen arvoste- levat Hullin analogiaa esimerkiksi siitä, että tutkijoiden rinnastami- nen eliöihin ja teorioiden vertaa- minen niitä välineinään käyttäviin geeneihin ei toimi, koska teoriat ei- vät tuota kausaalisesti tutkijoiden käyttäytymistä: onhan tutkimustyö tietoista ja vapaata toimintaa. Mie- lestäni Hullin esimerkki ilmentää muitakin evoluutioteoriaan liitty- viä ongelmia. Evoluutioteoria tar- joaa viitekehyksen, jossa ankara kilpailu ja oman edun ajaminen näyttelevät tärkeää roolia. Evoluu-

tioteoria hahmottaa todellisuuden taloudellisesti ja kaikkea tarkas- tellaan hyötyjen ja kustannusten kannalta. Tunnettua on, että Dar- winiin vaikutti vahvasti taloustie- teilijä Thomas Malthus, jonka mu- kaan väestö kasvaa nopeammin kuin sen ylläpitämiseen tarvitta- vat resurssit. Siksi sodat, nälän- hädät ja muut liikaväestöä karsivat mullistukset ovat Malthausin mu- kaan välttämättömiä. Evoluutio- teoria suosiikin peliteoriaa ja mui- ta talous tieteessä käytettyjä malle- ja, mikä tulee esiin myös Ylikosken ja Kokkosen kirjassa.

Hullin teoria korostaakin, että tutkijat ajavat omaa etuaan ja vält- tävät esimerkiksi tutkimustulos- ten vääristelemistä ja plagioimis- ta vain siksi, että siitä ei ole heil- le hyötyä. Samoin tutkijat tekevät yhteistyötä vain, koska he eivät sel- viä yksin, mitä voisi verrata eläin- ten liittoutumiseen saalistuksessa.

Edes tieteen itsekorjaavuus ei pe- rustu tieteelliseen puolueettomuu- teen ja pyyteettömyyteen, vaan se on tulosta karsivasta kilpailusta ja uraintressien törmäämisestä. Hul- lin mukaan tutkijat pyrkivät innok- kaasti kumoamaan toistensa tutki- muksia, jotta menestyisivät itse pa- remmin kovassa kilpailussa.

Ihminen on evoluutioteoriassa olemukseltaan ja luonnoltaan en- nen kaikkea kilpaileva ja omaa etu- aan ajava homo economicus. Jos evo- luutioteoria saa ylivallan ihmistie- teissä ja sen käytännön sovelluksis- sa, se päätyy pönkittämään nykyistä kaiken arvioimista talouden kielellä ja ehdoilla sekä ylläpitämään tähän liittyvää eriarvoisuutta ja sortoa.

Kirjoittaja on vapaa kriitikko ja toi- mittaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Saikkonen, Saloniemi ja Helander totea- vat ”Tutkijoiden pitäisi tuottaa mahdollisim- man puolueetonta tietoa poliittisen päätoksen- teon tueksi…” Heidän

opiston dosentti, Irma Saloniemi on dosentti ja yliopistonlehtori Turun yliopiston biologian laitok­. sella ja Marjo Helander on dosentti ja tutkija Turun yliopiston

Ylikoski ja Kokkonen sa novat tässä vain, että evolutiivisten ihmistieteiden olettamukset eivät ole kaikki keskenään niin yhteen sopivia, että ne voisivat

Vastoin Miikka Tallavaaran käsitystä en väitä Evoluutio ja ihmisluonto -kirjassa esittävän, että evoluutioteorian ihminen on homo economi- cus ja että se johtaa

Jos ja kun alkuaikoina ongelmia aiheutti se, että sosiobiologit olivat pääasiassa biologeja, myös ihmistieteilijöiden tulo tutkimukseen on aiheuttanut omat vinoutumansa,

miten nämä päätökset siirtyvät toiminnan tasolle, jos ne ylipäänsä siirtyvät sinne. - miten toimintaa arvioidaan, jos

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että maailma, jossa elämme, olisi pelkästään kulttuu- ria tai kieltä vaan, että luonto ei ole olemassa riippumattomana meistä: se on olemassa

Vaikka Digital Humanities -projekteissa painotetaan digitaalisten menetel- mien soveltamista erityisesti laajoihin tietoai- neistokokonaisuuksiin, voivat ihmistieteiden