• Ei tuloksia

kielitieteen peruskurssillani

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "kielitieteen peruskurssillani"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

11

POSTMODERNISMI JA KIELITTEDE

Esa Itkonen

Yleisen kielitieteen peruskurssillani minulla on tarrana

tarkastella noin puolen tunnin ajan kysymystä kielLtieteen ryhteiskunnallisesta relevanssistat . 60-lukulaiselle tämä kysynys onkj-n ltsestään selv¿i, mutta Bo-lukulalsten mie- leen ei ehkä edes juolahda esittää sitä. Kantani on se,

että yleisesti ottaen kielen yhtei.skunnallinen merkltys on vähåinen. Yhteiskunnallista tapahtumista selittävä kä-

site on 5!!3, onpa tämä sitten luonteeltaan sotilaallis- ta, taloudelllsta tai ideologista. fdeologiat tÍetysti heijastuvat kielessä, ¡nutta kieli ei luo ideologioita:

tässä yht.eydessä kieli on seuraus eikä syy. Kielitj.ede on

siis yhteiskunnan kannalta tarkasteltuna tuomittu jokseen- kfn margj.naalíseen roollin.

Tästä yleisestä säånnöstä on joukko poikkeuksia. Histo- riallinen tilanne saattaa nlmittäin joskus olla sellainen, että kielen ja sen mukana kielitieteen rnerkitys kasvaa.

Nåiin tapahtuu tyypillisesti silloin, kun kansallinen iden- titeetti on uhattuna. Tämä oli tilanne tB00-luvun Suomes-

sa, ja samanlainen on tilanne nykyåiän mm. baskimaassa, Ir- lannissa ja Eestisså1. Mutta historiassa on ollut muitakin

ajanjaksoja, jollofn kietitiede on näytellyt tärkeää osaa.

Intiassa ajanlaskumme ensimmliisellä vuosit,uhannella rviral- linenr koulutus keskittyi pãninin kleliopin ymoärille, ja kielitiede oli Èieteiden kuningas. Renessanssiaikana Dras- muksen kaltaiset humanistit horjuttlvat paavinvaltaa mm.

siksÍ, ettâ he hallitslvat raamatun alkukielet katolisen ortodoksian edustajla pareÍìmin. Omalla vuosisadallamme

senegalilalnen Diop on nostanut mustan Àfrikan itsetuntoa kielihistorlaLlisilla spekulaatioÍllaan, so. pyrkimäl1ä osoittamaân, et,tä egypti palautuu samaan kantaan kuln nee-

kerikielet.

Kun olen luetellut nänä poikkeukset, olen lisännyt, et- tä tämän hetken Suomessa - ja yleensä t¿imän hetken länsi-

maisessa valtakulttuurissa - tilanne ei ole sêllainen, et-

(2)

L2

tä klelitiede pä?istsi millään mainÍttavalla tavalla vaikut-

tamaan yhtelskunnalllseen t.apahtumiseen. Ja vaikutusmahdol-

lisuuksia etsivi¿i ooiskelijoita ol-en kehoittanut joko alis-

tumaan siihen, että kielitieteilijän on harjoitettava po-

liittista toimintaansa työajan ulkopuolella, tai- sitten

vaihtamaan kielitieteen sosiologiaan ja,/tai pol-itologiaan.

Olen kuitenkin joutunut huomaamaan, että asenteeni, joka vielä muutama vuosi sitten saattoi oIIa perusteltu, on täl-

hetkellä turhan defaitistinen. Mistä tämä muutos johtuu?

Se johtuu postmodernismin esiinmarssista.

Postmodernismi on ajattelutapa, joka edustuu hieman erl tavoin rnm. arkkltehtuurissa, kuvaamataiteissa ja filosofi- assa. Viimeksi mainitulla alueella sitåi nimltetään myös

poststrukturalismiksi. Tämä suuntaus syntyi Ranskassa; t¿lr- keinmistä nimistä voidaan mainita Foucault, DerrÍ-da ja Lyotard. Postmodernia ajattelua vol luonnehtia seuraavas-

ti! l4enneisyys on kuollut; tulevaisuus on suljettu; nykyi- syys on särkynyt joukoksi tol-sistaan irrallisia, rmonadi- sia' kielipelejä; tiede, politiikka ja uskonto koltektii- vj-sina normeina ovat menettäneet oikeutuksensa; llrniöiståi on jäänyt jä1jel1e vain ulkokuori tai. p5-nta, johon jokal-

nen saa liittää miiei.sensä merkitykset¡ koska yht.einen mer-

kitys on kadonnut nyös kielestä, totuus ja totuutta etsi- vä järki ovat lakanneet olemasta. - Postmodernin ajatte- lutavan kannatus näyÈtää lisäântyvän jatkuvasti.

Miten tåmä kaikki liittyy kielitieteeseen? siten, ettã argumentit postmodernismin puolesta on haettu juuri kie- litieteestä (tai yleisemmin kieliteoriasta) . Tarvitsee vaín

osoittaa, et.tä nãmä argumentit ovat kest¡imättömät, ja post- modernismilta putoaa pohja pois. Rielitteteilijä on siis

avainasemassa: hän - ja vain hän - voi estää järkeä ja to- tuutta vajoamasta postmodernin nihilismin ahnaaseen nle- luun. Yhtä mieluisaa (vali.stus-)tehtävää ei saakaan suo-

rittaakseen joka päivä.

Näkemyksen historiallisen tapahtumisen katkonaisuudesta

esitti Michel Foucault kirjassaan Les mots et les choses

(1966). Hänen mieLestäåin kíelitieteelliset ja erityisesti

(3)

13

sanan luonnetta koskevat käsitykset ovat muuttuneet Euroo- passa jyrkästi vilmeisen neljänsadan vuoden alkana; ja kos- ka ajattelu tapahtuu sanojen kautta, äskeisestä seuraa, et- tä Euroopan lntellektuaalinen historia ennen vuotta 1800

on muuttunut meille käsittämättörnäksi. Jacques Derrida

tradikallsoit Foucault'n kannan: eivät vain menneet, vaan myös nykyiset merkitykset ovat käsittärnättömät; me Iuu-

lemme ymmärtävärune sanojen ja lauseiden merkitykset, mut-

ta tämä on illuusio; ei oJ-e olemassa oikeaa tai väärää ym-

märtämistä, vaan ainoastaan subjektiivisten merkitysten mlellvaltainen ja loputon lisääminen. Jean-François Lyo-

tard on lainannut avainkäsitteensä eli tkielipelint Witt- gensteinin nyöhliisfilosofiasta, ja hlin puolestaan,radi- kalisoir t{ittgensteinin kannan: ei o1e mitään esim. 'to- tuudenr kaltaista yläkäsitett¿i, joka sitoisi yhteiskunnas- sa esiintyvlä kielipelejä toisiinsa. (Tämä näkemys on jo- ka tapauksessa huomattavasti maltillisempi kuin Derridan. )

tKielitieteen historiat-projektini yhteydessä olen jou- tunut käymään läpt saman aineiston kuin Foucault edeIIä mainltussa kirjassaan, ja voin osoittaa, että käytännölli- sesti katsoen yksikään hänen kieltä tai kielitledettä kos- keva tulkintansa ei pidä paikkaansa (Itkonen lgBB a) . Eni- ten hämrnästytt¿iä räikeä tiet.¿imättömyys rniehessä, joka on luonut maineensa ennen kai"kkea historian tuntijana. Seu-

raavaksi enlten h¿in¡nästyttää se. ettei näköjään kukaan ole aiemmin vaivautunut tarklstamaan hänen tulkintojensa paik- kansapitäWyttä. Derridaa olen kåtsitellyt kahdessa artik- kelissa (ftkonen 1987 Ja 1988)rja olen osoittanut, että hänen argumenttinsa muodon Þuolesta nerkitystä vastaan ra- kentuvat kokonaiselle käsitÈeellisten sekaannusten sarjal- le. En ryhdy tässä lähemmin perustelemaan kantaani, koska suomenkielinen esitys síitä on helposti saatavissa.

Väitteleninen Foucaultta ja Derridaa (ja hieman vähãl-

senm¿iss¿i nåiärässä l,yotardia) vastaan tuntuu eräässèi ml_e-

lessåi turhalta. Nämã henkilöt ja heidån kannattajansa ovat avoimesti sitä mieltä, että tärkeäåi ei ole väittelden to- lyr vaan niiden kiinnostavuus. Niinpä kun minä osoitan, että'Foucaultrn luonnehtimia rkatkoksiar ei ole länsimai- sessa ajattelussa koskaan esiintynyt, he voivat sÍvuuttaa

(4)

14

tämän olankohautuksella. Väitteeni ovat kylIäkln tosia, mutta eivät heidän mielestään kiinnostavia. Katkokset miel- letään yleensä jollakin tapaa jännittäväruniksi kuin jatku- vuudet. Niinpä Foucaultrn kannattajat voivatkin rperustel- lustir väittää, että Foucaultrn luonnehtimat katkokset ovat ei-olemassaolevinakin klinnostavarunat ja siis suuremmassa

nliärässä hist,oriallisen tutkimuksen arvoiset kuin ninun käsit.telemäni olemassaolevat jatkuvuudet. Kehotan tiede- miehiä kuitenkin huolellisestl nlettimään, mitä seuraamuk-

siá on käsltyksellä, jonka mukaan valhe (ja nimenomaan

valhe, joka tiedetåi?tn valheeksi) on tärkeämpi kuln totuus.

Mielestäni tä11ä hetkellä on siis itman muuta vastus- tettava postmodernistÍen rlyödään kaikki läskiksi! r-menta- li.teet.tia. Mutta saattaa olla, että sitten kun tlimä menta-

liteetti kuuluu historiaan, tulen arkisen aherruksen kes- kel1ä kaipaamaan näitä sankariaikoja, jolloin tarvittiin kielitietei.lljää pelastamaan totuuden käsite ja sen muka-

na koko 1änsimainen itåimainen slvistys (ks. Itkonen 1988 b, joka s1sältä¿i Pãninln kieliopin esittelyn).

Lähdeviitteet:

Itkonen, esa (1987): rDerrldaa vastaant. Iæ;þ ectistys 4.

-rr - (1988 a): iLanguage, thought, and culture in rpost-

modernismr: some implications for general historiographyr.

Studier i historisk metode 20. Âarhus Universitetsforlag.

- " - (1988): tA crit.ique of the rpoststructuralistt con- ceptlon of language'. æ¡g!g!!g.

- " - (1988 b): 'suomen kielitiede kohtaa salaperäisen In- tianr. Virittäjä l.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jatkajalla saattoi olla eri käsitys siitä, miten työ tehdään, mutta oli kuitenkin sitten tyytyväinen, että työ ylipäätään tuli tehdyksi, koska itsellä ei ollut siihen

Olemme vielä kuitenkin alussa sekä vanhojen näytteiden käyttämisessä ja ennen kaikkea siinä, että saisimme jokaisen potilaan mukaan biopankkiin.. Tällä hetkellä

On esimerkiksi usein todettu, että juutalaistaustainen Parmet oli- si Suomessa joutunut antisemitisti- sen syrjinnän kohteeksi, ja vaikka sillä saattoi olla oma osansa hänen

"Mutta oli niin paljon töitä, enkä minä ehtinyt. Kului muutama vuosi ja tutustuin tulosjohtamiseen. Siitä minä vasta innostuinkin, siitä ja sen jälkeen

Viimeinen vuosi on ollut kuitenkin kiireellisyydessään poik- keuksellinen; tasan vuosi sitten tähän aikaan koko toimituskunta oli sidottu Ennen ja nytin siirtämiseen

Allekirjoittaneelle Haavisto kertoi haastattelussa muutama vuosi sitten, että kun Ahti Karjalainen etsi perusteilla olevalle Rautaruukille toimitusjohtajaa, Haavisto suostui

Muutama vuosi sitten muutti Karstulan kirkonkylään asumaan rouva Alma Kallio.. Neljän- kymmenenneljän Amerikassa vietetyn vuoden

HANNU AHOKAS: Siinä me sitten istuttiin niin kauan, että vauhti alkoi kiihtyä.. Veturi saattoi olla jo alamäessä, kun häntäpään vaunut olivat