• Ei tuloksia

Varhaista johdon konsultointia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Varhaista johdon konsultointia näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus 158

Varhaista johdon konsultointia

Mengzi, veljellisyyden tie (2020). Suomentanut ja toimittanut Jyrki Kallio. Gaudeamus. 392 sivua.

MESTARI MENG ELI MENGZI

(372–289 eaa.) oli Kungfutsen (551–479 eaa.) tärkein seuraaja ja ajattelun kehittäjä. Suomentaja ja toimittaja Jyrki Kallio luonnehtii kungfutselaisuutta perinnäistapo- ja ja sosiaalisten roolien mukaista käytöstä painottavaksi yhteiskun- nallis-eettiseksi opiksi, joka tähtää itsen jalostamiseen ja hyvän hal- linnon edistämiseen. Kun edistys nähdään paluuna vanhoihin hy- viin tapoihin, oppi ei ole radikaa- leimpia, mutta sen pohjalta on voi- tu paitsi silittää valtaapitäviä myö- täkarvaan myös kritisoida heitä.

Samoihin aikoihin kuin Aristo- teles kirjoitti hyveistä Ateenassa, Mengzi pohti tärkeimpiä hyveitä seuraavaan tapaan: ”Myötätuntoi- suus on veljellisyyden itu, häpeän ja halveksunnan tunne on oikea- mielisyyden itu, vaatimaton ja mu- kautuvainen mieli on perinnäista- pojen itu ja kyky erottaa oikea vää- rästä on viisauden itu (s. 72–73).”

Seitsemäs Han-keisari määräsi vuonna 136 eaa. kungfutselaisuu- den klassikkokirjoitukset valta- kunnan viralliseksi ideologiaksi, paljolti Mengzin kirjoitusten an- siosta. Kungfutse oli eräänlainen Han-dynastian suojeluspyhimys, ja kungfutselaisuuden asema säi- lyi, vuoteen 1905 asti, jolloin vir- katutkintojärjestelmä lakkautet- tiin. Vuonna 1911 lakkautettiin keisarin valta. Nykyaikaan sovitet- tu ja Mengzin perintöön nojaava

kungfutselaisuus on Kiinassa jäl- leen nousussa.

JOKAISESSA MAHDOLLISUUS HYVÄÄN

Kungfutsen ei tiedetä lausuneen ihmisluonnosta mitään, mutta Mengzi on tunnettu käsitykses- tään, että jokaisessa piilee syn- nynnäinen mahdollisuus hyvään.

Tämä oppi ei ollut aikansa valtavir- taa, ja Mengziä voi pitää idealistina, mutta samalla hän tuntui tunnista- van kaksinaamaisuutta. Hän ei voi- nut välttyä aikansa hallintapuheel- ta, mutta uskoi selviävänsä siitä:

”Valheellisista sanoista tiedän, mitä ne piilottavat; viekoittelevista sanoista tiedän, millainen ansa niis- sä piilee; petollisista sanoista tie- dän, miten harhaan ne vievät; vält- televistä sanoista tiedän, mitä niistä puuttuu. Jos hallitsija synnyttää sel- laisia sanoja sydämessään, ne tuo- vat vahinkoa hänen hallinnolleen;

jos hän panee niiden mukaisen hallinnon täytäntöön, ne tuottavat vahinkoa asioiden hoidolle” (s. 68).

Muihin koulukuntiin Meng- zi suhtautui umpimielisesti. Hän tuomitsi esimerkiksi kaiken kat- tavaa ja vastavuoroista rakkautta julistavan Mo Din: ”Mon mukaan kaikkien tulisi rakastaa kaikkia, mikä tarkoittaa, että meillä ei tulisi olla isiä. Mutta ilman hallitsijoita ja ilman isiä meistä tulisi pelkkiä luontokappaleita.”

JOHDON KONSULTTI

Noin vuonna 1000 eaa. Zhou- valtio kukisti aiemman valtakes- kittymän ja keskitti vallan itsel- leen. Kuningas oli itseoikeutettu Taivaan poika, mutta keskusval- lan vähitellen heiketessä julistet- tiin kilpailevia kuningaskuntia, ja Mengzin aikaan elettiin sotivien valtakuntien aikakautta. Kungfut- sen tavoin Mengzi ihaili mennyttä, mutta toisin kuin oppi-isänsä, hän ennusti uuden kulta-ajan tuloa.

Mengzi halusi ja ajoittain on- nistuikin puhumaan suoraan hal- litsijoille. Kukaan aikalaishallitsija ei hänen mielestään voinut olla kunnollinen Taivaan poika ole- matta moraalinen esikuva muil- le. Esikuvallisilla on kyky saada muutkin muuttumaan. Liangin kuningas Huille Mengzi sanoi:

”Kun ylhäiset ja alhaiset kahmi- vat toistensa kustannuksella it- selleen hyötyä, valtakunta joutuu vaaraan.” Kuninkaan tulee puhua vain veljellisyydestä ja oikeamieli- syydestä, ei hyödystä.

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 2/2020

159

KIRJA-ARVIOT

Veljellisyyden lisäksi toinen tär- keä Mengzin käsite on ’kuninkai- den tie’, hyvä hallinto. Kungfutse ja hänen seuraajansa eli niin sanotut ru-oppineet pyrkivät edistämään oikeamielistä hallintoa vetoamalla muinaisten ja myyttisten hallitsi- joiden esimerkkeihin. Muinaiset pyhät miehet jakoivat etuisuuksia rahvaan hyväksi, ja ensimmäiset ku- ninkaat opettivat maanviljelyksen ja muut tarpeelliset taidot. Kuninkaat johdattivat ihmiset ”yhdessä elämi- sen ja yhdessä viljelemisen tielle”, järjestäytyneeseen yhteiskuntaan.

Kun seuraa ensimmäisten kunin- kaiden oppia, rakkaus ja yhteisölli- syys vallitsevat.

Qin kuningas Luanille Meng- zi lausui: ”Joka iloitsee yhdessä rahvaan kanssa, saa rahvaan iloit- semaan kanssaan; joka kantaa rah- vaan huolet, saa rahvaan kantamaan omat huolensa.” Herttua Wenille Mengzi sanoi: ”Jos rahvaalla on vakaa toimeentulo, heillä on vakaa sydän; ilman vakaata toimeentuloa heidän sydämensä ei ole vakaa.”

Herttua Mu sai puolestaan kuul- la: ”Se, mitä teet, kääntyy itseäsi kohtaan. Se, mitä teette rahvaalle tä- nään, kääntyy myöhemmin teidän osaksenne.” Mengzi tuki johtajia myös priorisoinnin taidossa: ”Jos jättää tekemättä merkityksettömiä asioita nyt, voi myöhemmin tehdä merkityksellisiä asioita.”

TARINA ORAIDEN NYPPIJÄSTÄ

Mengzi varoitti johtohenkilöitä asioiden keinotekoisesta nopeutta- misesta ja ”tehostamisesta”. Hänen tunnetuimpiin kuuluvassa tarinas- saan muuan mies oli huolissaan

oraistaan, jotka eivät kasvaneet riittävän nopeasti. Mies ratkaisi asian nyppimällä oraita ylöspäin ja kotiin palattuaan kertoi ylpeä- nä talonväelle auttaneensa oraita kasvamaan. Miehen poika ryntäsi pellolle ja näki kauhukseen kaik- kien oraiden kuihtuneen. Mengzi toteaa lakonisesti: ”Taivaan alla ovat harvassa ne, jotka eivät pako- ta oraita kasvamaan.”

Ihmisten väliset suhteet tuli pi- tää järjestyksessä, eli hallitsijan tuli noudattaa omaa tietään, alamai- sen omaansa: ”Isän ja pojan välil- lä vallitkoon kiintymys, ruhtinaan ja alamaisen välillä vallitkoon oi- keamielisyys, miehen ja vaimon välillä vallitkoon eroavaisuus, vanhempien ja kasvavien välillä vallitkoon ikäjärjestys, ja kump- panien ja toverien välillä vallit- koon luottamus.” Torut ja kehut kuuluvat ystävyyteen, mutta eivät isien ja poikien suhteisiin. Omas- ta väestä piti huolehtia ehdoitta, naapurin asioihin puuttuminen ei ollut viisasta.

Asiat pysyvät järjestyksessä, kun kaikella ja kaikilla on paik- kansa. Henkisen työn tekijät oli- vat ruumiillisen työn tekijöiden yläpuolella: ”Ne, jotka vaivaavat mieltään, hallitsevat muita, niitä, jotka vaivaavat ruumistaan, muut hallitsevat. Ne, joita hallitaan, ruokkivat muut; niitä jotka hal- litsevat, muut ruokkivat. Tämä on säännönmukaisuus kaikkialla Taivaan alla.” Toisaalta Mengzi varoitti valtiaita liiasta köyhien riistämisestä, koska tällöin ”rahvas katsoo ylempiään alta kulmiensa ja solvaa heitä sekä lankeaa lopuk- si huonoihin tekoihin”.

Sotivien valtakuntien aikaan herrasmiehet ja mahtimiehet kuu- luivat yleensä ylimystöön tai rita- risäätyyn ja olivat rahvaanmiesten yläpuolella. Vapaat miehet eli rita- rit olivat aatelittomien neljän sää- dyn – ritarit, kauppiaat, talonpojat ja käsityöläiset – ylimpiä. Köyhillä ei satoihin vuosiin ollut asiaa kor- keisiin virkoihin.

IKKUNA TUHANSIEN VUOSIEN PÄÄHÄN

Mengzi-teos on ikkuna Kiinan neljännen ajanlaskua edeltävän vuosisadan tapoihin ja ajatteluun.

Suomentajan ja toimittajan työ on saanut ansaittua huomiota: Jyrki Kallio taustoittaa Mengzin kirjoi- tuksia monin tavoin, perustelee suomennoksensa ratkaisut ja tuo erilaiset tulkinnan mahdollisuudet esiin. Kiinaa ymmärtäviä ilahdut- tanee alkutekstin liittäminen osak- si editiota.

Jonkin verran kysymyksiä on herättänyt Mengzille keskeisen ren-käsitteen suomentaminen

’veljellisyydeksi’. Buddhalaiset pi- tävät Kallion mukaan reniä yhte- neväisenä kaiken kattavaa myötä- tuntoa kuvaavan karuna-käsitteen kanssa. Ren on Kiinan runoutta tutkivan Tero Tähtisen mukaan perinteisesti käännetty hyvyydek- si, humaaniudeksi tai kunnialli- suudeksi.

JUSSI ONNISMAA FT, dosentti, työnohjaaja- kouluttaja, tietokirjailija

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka uuden työn tulkintareper- tuaaria hyödyntäneet opiskelijat arvot- tivat yleensä myönteisesti työelämän kokeilevuutta, vaihtelevuutta ja yrittä- jämäisyyttä,

Standing analysoi muutosta ennen muu- ta työn satunnaistumisena (casualization), mikä tarkoittaa yrittäjäriskin siirtämistä työn- tekijälle tarvittaessa käyttöön tulemisena

Nuori työntekijä tuntee ajoittain, että iso osa opinnois­. ta on työn kannalta ollut

Alanko-Kahiluoto esittää, että Blanchot pyrkii ajatuk- sellaan kirjallisuuden kielen mahdollisuudesta vastustamaan Hegelin ajatusta, jonka mu- kaan nimeäminen negaatio- na

Niin kuin olen toi- sessa yhteydessä (Verba docent s. 327-328) esittänyt, taivutustyyppi hiiö mänrieä 'he menevät' lienee Laatokan länsipuolisissa murteissa vanhan

Jos aikuisuudella ymmärretään itsenäistä asemaa, jossa opinnot ovat päättyneet ja nuo- rella aikuisella on ”varma” työpaikka, joka takaa elannon, on oma koti ja vakituinen

Reinhold von Becker kehitti 1820-luvun alussa sivistys-sanan ruotsinkielisen civilisation- sanan vastineeksi käyttäen raaka-aineenaan jo ennestään vanhassa kirjakielessä

Älykännyköiden ja mobiilimedi- an aikakaudella lankapuhelin ja muut tuon ajan laitteet, koneet, ohjelmasovellukset sekä käyttöesineet edustavat mennyttä käyttökulttuuria,