• Ei tuloksia

Oppiminen osallistumisen prosessina näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oppiminen osallistumisen prosessina näkymä"

Copied!
15
0
0

Kokoteksti

(1)

MISTÄ OPPIMISVAIKEUDET AIHEUTUVAT?

Pekka menestyi koulussa keskinkertaisesti muissa aineissa paitsi kielissä. Hän ei millään oppinut vieraita kieliä kouluopinnoissaan ja oli jäänyt sen takia useampaan kertaan luo- kalleenkin. Vaikka hän kuinka työskenteli painaakseen mieleensä vieraan kielen sano- ja, opetteli kielioppisääntöjä ja yritti niitä soveltaa, hän ei niitä oppinut. Käytännössä tosin yrittäminenkin jäi vähäiseksi, kun kie- len opettelu oli niin puuduttavaa, että hän tunsi saavansa näppylöitä pelkästään sen ajat- telemisestakin. Ala-arvoisia numeroita tuli jat- kuvasti eikä kielitaidossa tapahtunut mitään parannusta. Sanottiin, ettei Pekalla ole kieli- päätä, ja hän itsekin päätteli, ettei koskaan pystyisi lukiosta selviytymään. Kovasti pon- nistellen Pekka kuitenkin oppi kouluaikanaan

Kai Hakkarainen

Oppiminen osallistumisen prosessina

auttavasti tuottamaan esimerkiksi partisiipin perfektejä niitä vaadittaessa, mutta ei ym- märrettäviä tai edes suurin piirtein oikeita vieraan kielen lauseita. Ylioppilaskirjoituksia vartenkin oli pakko opetella ulkoa joukko aineita, joihin sisältyviä lauseita yhdistele- mällä hän sai kokeen jotenkuten läpäistyä.

Edellä kuvattuja monille tuttuja kielen oppimi- seen liittyviä vaikeuksia selitetään usein yksioi- koisesti ajattelemalla, että yksilölliset ominaisuu- det ja jonkinlaiset aivomekanismit määräävät oppimisen onnistumista (ks. Hakkarainen, Lon- ka, & Lipponen, 1999). Arkiajatteluun sisältyvi- en uskomusten mukaan ”kielipää” säätelee kiel- ten oppimista, ”matikkapää” matematiikan omaksumista, kirjoittamistaitojen ja lähes kaik- kien muiden taitojen ajatellaan perustuvan vas- taaviin synnynnäisiin ja kiinteisiin ominaisuuk- siin. Helposti oletetaan, että nämä ominaisuu-

Kirjassaan Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity Etienne Wenger esittää asiantuntijuuden ja osaamisen välittyvän tiiviisti, mutta epävirallisesti

toimivien käytännön yhteisöjen, community of practice, välityksellä. Korkeatasoinen osaaminen ja uudet ideat välittyvät juuri tällaisten yhteisöjen kautta, vaikkei yhteisöjen tarvitse olla erityisen innovatiivisia.

Käytännön yhteisöt luovat epävirallista

toimintakulttuuria. Yhteisöt voivat toimia niin

kehityksen kehtoina kuin ihmisen kasvua vastaan.

(2)

että epäonnistumista. Peruskoulun ja lukion opet- tajien ja oppilaiden älykkyyskäsityksiin kohdis- tuneet kyselytutkimukset paljastavat, että sekä monet opettajat että oppilaat uskovat yksilöllis- ten ominaisuuksien pikemmin kuin järjestelmäl- lisen ponnistelun säätelevän oppimista (Hakka- rainen, ym., 1998; Muukkonen, ym., 1999).

Tällaisiin käsityksiin liittyy opettajien osalta hy- vin voimakas ikävaikutus; vanhemmat opettaji- en ikäluokat nojautuvat ominaisuusselityksiin olennaisesti voimakkaammin kuin nuoret ikä- luokat. Toiseksi sekä miesopettajat että pojat se- littivät älyllisiä ja oppimissaavutuksia kiinteiden yksilöllisten ominaisuuksien varassa paljon use- ammin kuin naispuoliset vastaajat.

T

unnettu kulttuuripsykologian edustaja David Olson (painossa) esittää, että tällaisten omi- naisuusselitysten juuret ovat hyvin syvällä kult- tuurissamme. Ne vastaavat esimerkiksi Homerok- sen tapaa selittää Akilleksen toimintaa hänen roh- keutensa ja ylpeytensä ja Odysseuksen toimintaa hänen kaukonäköisyytensä ja viekkautensa va- rassa. Sillä, kuinka selitämme ja ymmärrämme älyl- lisiä ja oppimissaavutuksia, on tavattoman suuri merkitys. On mahdollista, että toistuvien epä- onnistumisen kokemusten seurauksena oppilas sisäistää opettajan tai oppimisympäristön hänes- tä tekemän arvion ja menettää uskon omaan it- seensä. Jos epäonnistuminen tulkitaan sisäisistä ominaisuuksista johtuvaksi (esimerkiksi kielipään puuttuminen) ja onnistumisen hyvistä olosuh- teista (hyvä opettaja, onnekas valmistautuminen) johtuvaksi, niin yksilön mahdollisuudet hallita omaa oppimistaan heikkenevät. Siten tällaisista ominaisuusselityksistä saattaa muodostua itsensä toteuttavia ennusteita, jotka ohjaavat ihmisen toi- mintaa ja vaikuttavat siihen, millaisia haasteita hän asettaa itselleen (Salonen ym., 1998). Sa- malla ne mystifioivat ihmisen älyllisiä saavutuk- sia ja vaikeuttavat niiden selittämistä ja ymmär- tämistä.

Ominaisuusselitykset pohjautuvat usein arkipsy- kologiseen olettamukseen, jonka mukaan oppi- minen tapahtuisi ennen kaikkea varastoimalla tietoa ihmisen mieleen (Olson & Bruner, 1996).

Tämän pohjalta ajatellaan, että oppiminen voi-

taisiin selittää ainoastaan mielensisäisiä proses- seja tarkastelemalla ja oppimisvaikeuksia selittää viittaamalla tarvittavien henkisten kykyjen tai lahjojen puuttumiseen. Tässä artikkelissa oppi- misen ominaisuusselityksiä ja niiden taustalla olevia olettamuksia tiedon varastoimisesta ihmi- sen mieleen arvostellaan tarkastelemalla Etienne Wengerin (1998) teoriaa oppimisesta osallistu- misprosessina.

OPPIMISEN TIEDON- HANKINTA- JA

OSALLISTUMISVERTAUSKUVA Myöhemmin työelämään siirryttyään Pekka joutui työskentelemään tiiviissä vuorovaiku- tuksessa vieraiden kulttuurien edustajien kanssa. Aluksi häntä jännittivät sellaiset ti- lanteet, joissa hän joutui tekemiseen mui- den kielikulttuurien edustajien kanssa - ei- hän hän osannut sönköttää kuin muutaman vieraskielisen sanan. Kielitaidon puuttumi- nen alkoi vaikeuttaa tehokasta työskentelyä kansainvälistyvässä ympäristössä, omien ide- oiden kommunikointia ja ulkomaisten kol- legoiden ajattelun ymmärtämistä. Koska oman työn korkeatasoinen suorittaminen oli Pe- kalle hyvin tärkeää, hän päätti aloittaa uu- delleen kielten opiskelun, vaikka joutuikin aluksi nöyrtymään tehdessään jatkuvasti vir- heitä. Onneksi hänelle tarjoutui mahdolli- suus muuttaa pariksi vuodeksi ulkomaille työskentelemään. Itselleenkin yllätyksenä Pek- ka oppi sekä ymmärtämään että tuottamaan kyseistä kieltä varsin nopeasti. Tämä tapah- tui kieltä suullisesti ja kirjallisesti käyttämällä

(3)

pikemmin kuin sitä varsinaisesti ”opettele- malla”. Vaikka Pekka tekee edelleenkin vir- heitä, pystyy hän kuitenkin varsin sujuvasti osallistumaan kaikkiin vieraskielisiin toimin- toihin, joita hänen työnsä edellyttää. Ny- kyisin häneltä tullaan jopa aika usein pyytä- mään apua vieraaseen kieleen liittyvissä on- gelmissa. Jotkut ovat toivoneet saavansa sa- manlaisen ”kielipään”, joka mahdollistaa Pe- kalle niin näppärän vieraan kielen käyttämi- sen teksteissään…

M

itä voidaan päätellä edellä kuvatusta kie- len oppimiseen liittyvästä anekdootista, joka voisi edustaa joko tunnetun älykkyystutki- jan Robert Sternbergin (1998) tai tämän artik- kelin kirjoittajan omaa oppimishistoriaa? Selväs- tikään Pekka ja muut hänen kaltaisensa eivät ol- leet sinänsä kyvyttömiä oppimaan vierasta kiel- tä. Kielenoppiminen ei vain sujunut sellaisella tavalla, kuin sitä aluksi yritettiin. Voidaan ajatel- la, että Pekan oppiminen epäonnistui sen takia, että aluksi häntä pyydettiin ainoastaan omaksu- maan ja painamaan mieleensä kieleen liittyvää tietoa lainkaan osallistumatta vastaavaan kulttuu- risesti merkitykselliseen toimintaan. Myöhem- min Pekalla ei enää ollut suuria vaikeuksia oppi- misessa tai sen vaatimiin ponnistuksiin moti- voitumisessa, kun vieraan kielen harjoittaminen tapahtui Pekalle tärkeisiin yhteisöihin osallistu- misen yhteydessä.

A

nna Sfard (1998; Lave & Wenger, 1991;

Rogott, ym., 1996; Wenger, 1998) erot- taa toisistaan kaksi näkökulmaa oppimiseen, nk.

TIEDONHANKINTAVERTAUSKUVAN ja OSALLISTUMISVERTAUSKUVAN. Edellinen tarkastelee oppimista perinteiseen ta- paan halutun tiedon säilömisenä tai varastoimi- sena ihmisen mieleen. Tästä näkökulmasta ih- misen mieli on eräänlainen säiliö, joka täytetään erilaisilla tietorakenteilla. Näiden tietorakentei- den oletetaan edustavan joko tiedonlähteitä suo- raan tai niiden ajatellaan konstruktivistisen op- pimisteorian mukaisesti olevan oppijan itsensä rakentelemia – molemmat näistä käsityksistä pe- rustuvat oletukseen ihmisen mielestä eräänlaise- na säiliönä (vrt. Bereiter, 1999). Tiedonhankin- tavertauskuvaan liittyy helposti edellä mainittu ajatus, jonka mukaan oppimisessa epäonnistu-

minen aiheutuisi siitä, että ihmisen pään sisäi- sissä tiedonkäsittelytaidoissa olisi jotakin vikaa (Olson & Bruner, 1996).

Osallistumisvertaiskuva puolestaan tarkastelee oppimista osallistumisena jonkun yhteisön mer- kityksellisiin toimintoihin. Tästä näkökulmasta oppiminen on yhteisöön sosiaalistumisen ja sen jäseneksi kasvamisen prosessi, jossa vähitellen omaksutaan yhteisön toiminta- ja vuorovaiku- tuskäytäntöjä sekä opitaan toimimaan yhteisesti sovittujen normien mukaisesti (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998). Tämän vertauskuvan nä- kökulmasta oppiminen on prosessi, joka aukai- see yksilölle uusia osallistumisen mahdollisuuk- sia. Yhteisöön kuuluminen ja sen toimintaan osallistuminen ovat merkittäviä oppimisen ja älyl- lisen kehityksen voimavaroja, kuten Pekan tapa- us osoittaa. Kaikkein syvimmin ja voimakkaim- min omaksumme asioita, jotka mahdollistavat sellaisiin yhteisöihin osallistumisen, joita pidäm- me arvossa. Tiedonhankintavertauskuvalla on ny- kyisessä koulutuskulttuurissamme kuitenkin edel- leen hallitseva rooli, vaikka siihen yhä useam- min liittyykin tiedonhankintaprosessin aktiivi- suuden korostamista. Oppimiseen liittyviä osal- listumisprosesseja ei sen sijaan toistaiseksi ole lainkaan riittävästi tutkittu.

Tiedonhankintavertauskuvan taustalla on oletta- mus, jonka mukaan tieto muodostuu informaa- tion palasista tai valmiista totuuksista, jotka voi- daan sellaisenaan taltioida ihmisen mieleen. Olet- tamuksena on, että tieto on ongelmatonta – se on yksinkertaisesti vain kuvaus siitä mitä tiede- tään. Tämän pohjalta on mielekästä jäsentää tie- to valmiiksi sopiviin annoksiin, koota oppijat luokkahuoneeseen tai luentosaliin ja yrittää siir- tää kyseinen tieto heille niin virheettömästi ja tehokkaasti kuin mahdollista. Tiedonhankinta- vertauskuvan ongelmana on kuitenkin se, ettei tiedon muistaminen mahdollista sen syvällistä oppimista, vaan tuottaa helposti suuren joukon rituaalinomaista (esimerkiksi Pekan partisiipin perfektit) tai käyttökelvotonta tietoa (engl. inert knowledge, Whitehead, 1929). Tällainen tieto ei ole lainkaan hyödyllistä tai soveltamiskelpois- ta oppimistilanteiden ulkopuolella (ks. Hakka- rainen, ym., 1999).

(4)

Tiedonhankintavertauskuvan lähtökohtana näyt- tää olevan olettamus, jonka mukaan tieto voi- taisiin hyvin helposti erottaa ongelmanratkaisu- ja toimintatilanteista, siirtää yhdestä tilanteesta tai asiayhteydestä toiseen ja sitten yksinkertai- sesti vain soveltaa (Brown, Collins, & Duguid, 1989). Avoimessa ja julkisessa muodossa esiin- tyvä muodollinen tieto edustaa kuitenkin aino- astaan osaa kaikesta tiedosta. Asiantuntijuuden tutkimus on osoittanut, että merkittävä osa asian- tuntijoiden tiedosta on nk. hiljaista tietoa (Po- lanyi, 1969). Erotukseksi julkisesta tiedosta, joka helposti virtaa tai ”juoksee” paikasta toiseen täl- lainen hiljainen tieto on ”tahmeaa” luonteel- taan eikä sen täsmentäminen, omaksuminen tai uuteen tilanteeseen soveltaminen ole lainkaan niin helppoa (Brown & Duguid, submitted).

Asiantuntijoiden tietämys on tällaisen hiljaisen tiedon varassa organisoitunut niiden ongelmi- en ympärille, joita he joutuvat työssään ratkaise- maan (Bereiter & Scardamalia, 1993). Heidän osaamisessaan yhdistyy teoreettinen ja käytän- nöllinen tietämys eikä sen omaksuminen ole helppoa ilman asiantuntijayhteisön toimintaan osallistumista ja asiantuntijoiden ohjausta, ku- ten seuraavassa pyritään osoittamaan.

KÄYTÄNNÖN YHTEISÖ OPPIMISEN SOSIAALISENA KONTEKSTINA

K

irjassaan ”Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity” Etienne Wenger (1998; ks. myös Lave & Wenger, 1991) esittää asiantuntijuuden ja osaamisen välittyvän tiiviis- ti toimivien epävirallisten käytännön yhteisöjen (engl. community of practice) välityksellä. Käy- tännön yhteisöt edustavat suhteellisen pieniä ih- misryhmiä, jotka toimivat päivästä toiseen yh- dessä ja ovat erottamaton osa arkielämäämme.

Näillä ryhmillä on yleensä joitakin yhteisiä tie- dollisia tai käytännöllisiä tavoitteita, jotka saavat ryhmän jäsenet toimimaan yhdessä. Tulemme vain harvoin käytännön yhteisöjen toiminnasta tietoiseksi, sillä kysymyksessä ovat yleensä hyvin epämuodollisesti ryhmänä tai verkostona toimi- vat yhteisöt. Jokainen meistä kuuluu useaan eri- laiseen käytännön yhteisöön kotona, koulussa, työpaikalla tai harrastusten parissa.

Työelämässä voidaan puhua osaamisyhteisöistä, jotka edustavat jollakin tietyllä tiedon alueella toimivaa ryhmää erityisiä taitoja tai asiantunti- juutta edustavia ihmisiä, jotka ovat keskenään joko muodollisesti tai epämuodollisesti vuoro- vaikutuksessa saavuttaakseen yhteisiä tietoon liit- tyviä tavoitteita (Miettinen ym., 1999). Tällai- siin ihmisen oppimista ja innovaatioiden syn- tymistä tukeviin käytännön yhteisöihin liitty- vää tutkimustietoa pidetään strategisesti tärkeä- nä nykyisessä tietämyksen hallintaan liittyvässä kirjallisuudessa (esimerkiksi Stewart, 1997). Aja- tuksena on, että korkeatasoinen osaaminen ja uu- det ideat välittyvät juuri tällaisten yhteisöjen kaut- ta. Voidaan ajatella, että Antiikin Kreikan tai re- nessanssiajan poikkeukselliset älylliset saavutuk- set perustuivat erityisten taitokulttuurien muo- dostumiseen (ks. Saariluoma, 1990), jotka no- jautuivat intensiivisesti toimivien osaamisyhtei- söjen verkostoihin pikemmin kuin poikkeuk- sellisiin ihmisyksilöihin.

W

enger (1998) kuitenkin esittää, ettei käy- tännön yhteisöjen tarvitse olla mitenkään erityisen innovatiivisia, vaan ne voidaan ym- märtää neutraalisti ihmisten tapana liittyä yhteen erilaisia päämääriä tavoitellakseen. Hän sanoo, että käytännön yhteisöt voivat toimia sekä ih- misen kasvun ja kehityksen kehtoina että niitä voidaan käyttää tällaisia tavoitteita vastaan (esim.

rasistinen käytännön yhteisö). Ne voivat tarjota syvällisiä yhteisöllisyyden kokemuksia yhtä lailla kuin aiheuttavat inhimillisiä kärsimyksiä (ihmis- suhteiden kriisiytyminen kodin tai työpaikan käytännön yhteisöissä). Kaikkien käytännön yh- teisön jäsenten ei myöskään tarvitse uskoa sa- moihin asioihin tai olla asioista yhtä mieltä.

Wenger (1998) erottaa kolme käytännön yhtei- söön keskeisesti liittyvää osatekijää (kuvio 1).

Käytännön yhteisön lähtökohtana on ensinnä- kin yhteisen jaetun yrityksen, ”projektin” tai

”jutun” toteuttaminen, josta yhteisön jäsenet keskenään sopivat ja ottavat vastavuoroisesti vas- tuuta. Yhteisöön osallistuminen merkitsee sitou- tumista tämän yhteisen hankkeen toteuttami- seen. Tällaisia jaettuja yrityksiä syntyy kaikissa käytännön yhteisöissä edustivatpa ne nuoriso- jengejä, harrastusryhmiä tai työpaikan epäviral-

(5)

lisia yhteisöjä. Toiseksi käytännön yhteisöön liit- tyy vastavuoroinen toimintaan sitoutuminen eli asioiden tekeminen yhdessä muiden yhteisön jä- senten kanssa. Yhteiset käytännöt sitovat käytän- nön yhteisön jäseniä toisiinsa, vaikka yksittäinen osallistuja ei olisikaan vuorovaikutuksessa jokai- sen muun osallistujan kanssa. Yleensä edellytetään myös enemmän tai vähemmän tietoisia ponnis- teluja, jotka tähtäävät yhteisöstä huolehtimiseen ja sen koossa pitämiseen. Kolmanneksi käytännön yhteisö tuottaa jatkuvasti kasautuvaa jaettua toi- minnan välineistöä, joka esiintyy erilaisten työ- välineiden, käsitteiden tai tarinoiden (esimerkiksi ammattilaisten nk. sotajutut) muodossa. Tähän pa- lataan myöhemmin käsiteltäessä käytännön yhtei- sössä muodostuneen kokemuksen esineellistymistä.

Edellä esitettyjen osatekijöiden lisäksi Wenger (1998, 125-126) erottaa joukon tunnusmerkke- jä, jotka voivat auttaa meitä tunnistamaan arkielä- mässä, opiskelussa tai työssä kohtaamiamme käy- tännön yhteisöjä.

1) Yhteisön jäsenten väliset pitkäaikaiset ja vas- tavuoroiset suhteet, jotka voivat olla joko harmonisia tai ristiriitaisia;

2) Yhteisten toimintatapojen muodostumi- minen, joiden varassa yhteisö tekee asi- oita yhdessä;

3) Tiedon nopea virtaaminen ja innovaa- tioiden leviäminen yhteisön sisällä;

4) Yhteisö ei tarvitse johdantoja ja selittelyjä, koska keskustelut ja vuorovaikutus seuraa- vat suoraan toinen toisiaan;

5) Tyypillisesti käytännön yhteisön on help- poa hyvin nopeasti asettaa ratkaistavana ole- vat ongelmat;

6) Osanottajilla on yhteinen käsitys yhteisön jäsenistä, vaikka jäsenyys ei olisikaan muo- dollista;

7) Yhteisön jäsenet tietävät, mitä kukin yh- teisön jäsen tietää, mitkä ovat hänen vah- vuutensa ja heikkoutensa (heillä on nk.

metatietoa yhteisön jäsenten tiedosta);

8) Yhteisön jäsenet määrittelevät vastavuoroi- sesti omia identiteettejään;

9) Osanottajien on helppo arvioida suoritet- tujen toimintojen ja saavutettujen tulosten hyväksyttävyyttä suhteessa yhteiseen yrityk- seen;

10)Yhteisö nojautuu toiminnassaan erilaisiin esineellistymisprosessin tuotoksiin, kuten Kuvio 1. Käytännön yhteisön osatekijöitä (Wenger, 1998)

(6)

erityiset työvälineet, tietoesitykset ja muut artefaktit;

11) Yhteisö kehittää omaa paikallista tietämys- tään jaettujen tarinoiden ja sisäpiirin juttu- jen muodossa;

12) Yhteisön omien kielenkäyttötapojen kehit- tyminen ja uusien vuorovaikutusta palvele- vien ilmausten käyttäminen ja luonteva kek- siminen;

13) Yhteisön oman keskustelun ja vuorovaiku- tuksen tyylin kehittyminen, joka voi pal- vella jäsenyyden tunnusmerkkinä;

14) Maailmaa jostakin tietystä näkökulmasta tar- kastelevan yhteisen keskustelun tai diskurs- sin syntyminen.

W

engerin (1998) mukaan käytännön yh- teisöt edustavat pienissä tiiviisti toimivissa yhteisöissä syntyviä paikallisia tapoja sopeutua toimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin ja yrittää selviytyä niistä mielekkäiden tai kohtuul- listen ponnistusten välityksellä. Esimerkiksi opin- to-ohjelma tai työpaikan virallinen organisaatio- kaavio eivät koskaan suoraan määrää sitä, mitä organisaatiossa todellisuudessa tapahtuu. Käytän- nön yhteisöjen välityksellä syntyy erilaisia epä- virallisia toimintakulttuureja, joiden avulla ih- miset yrittävät luovia ulkoisten vaatimusten lo- mitse. Muodostuvat käytännöt ovat eräänlaisia yhdessä etsittyjä innovatiivisia ratkaisuja johon- kin toimintaympäristöstä tai tehtävistä esiin nou- sevaan ongelmatilanteeseen, jotka auttavat sää- telemään älyllisiä resursseja ja välttämään toimin- nan ulkoista kontrollia.

Voidaan esimerkiksi ajatella, että tavallisissa kou- luluokissa toimii useita käytännön yhteisöjä, joi- den avulla oppijat sopeutuvat kouluympäristön asettamiin vaatimuksiin. Osallistuessaan koulu- käytäntöihin näissä omissa yhteisöissään oppi- laat oppivat pian, mitä asioita heidän kuuluu tehdä ja mitä ei. He oppivat, että koulussa yleensä opettaja päättää työjärjestyksestä, asettaa kysymyk- siä ja selittää asioita. Monet oppilaat oppivat vain toteuttamaan heille asetetut oppimistehtävät sen sijaan, että pyrkisivät asioiden ymmärtämiseen.

Monet epätarkoituksenmukaiset oppimiskäytän- nöt voidaan itse asiassa ymmärtää opiskelijoiden innovatiivisiksi tavoiksi selviytyä oppimisympä-

ristössä ja neuvotella sen asettamista vaatimuk- sista ja odotuksista. Innovatiiviset koulukokei- lut osoittavat kuitenkin, että on mahdollista luoda myös toisenlaista oppimiskulttuuria, joka roh- kaisee oppijoita itseohjautuvuuteen ja syvälli- seen käsitteelliseen ymmärrykseen (ks. Hakkarai- nen, ym., 1999).

K

oulun oppimisprosessien taustalla on laa- jempia sosiaalisia prosesseja, jotka säätele- vät yksilön suhdetta kouluun ja oppimiseen. Täl- laisia prosesseja erittelee Penelope Eckert (2000) kirjassaan ”Linguistic Variation as Social Prac- tice”. Hän kuvaa teoksessaan Detroitin esikau- punkialueella sijaitsevan lukion teini-ikäisten op- pilaiden kulttuuria käytännön yhteisöjen näkö- kulmasta. Nämä lukiolaiset edustavat joko kou- luun myönteisesti suhtautuvaa keskiluokkaista kulttuuria (engl. jocks) tai koulusta vieraantu- nutta työväenluokkaista kulttuuria (engl. bur- nouts). Parempien käsitteiden puutteessa edel- listä ryhmää voitaisiin tässä kutsua ”mallioppi- laiksi” ja jälkimmäistä ”kapinallisiksi”. Kummal- lakin ryhmällä on omat käytännön yhteisönsä, jotka merkittävällä tavalla vaikuttavat heidän ak- tiivisiin yrityksiinsä rakentaa omaa sosiaalista identiteettiään ja etsiä yhdessä tietään koulun ja elämän asettamien vaatimusten lomitse.

Mallioppilaiden käytännön yhteisöjen huolen- aiheena on koulussa menestyminen, erilaisiin institutionaalisiin toimintoihin (oppilasyhdis- tykset, julkaisutoiminta, juhlien järjestäminen) ja niitä tukeviin prosesseihin (suosituimmuus- asema) osallistuminen. Heidän näkökulmastaan kapinalliset oppilaat ovat elämässään epäonnis- tuneita ja tiellä kohti yhteiskunnasta syrjäytymistä.

Kapinallisten oppilaiden käytännön yhteisöt puolestaan tähtäävät heidän itsenäisyytensä ja henkilökohtaisen vapautensa kasvattamiseen.

Koulun sijasta heidän älyllinen ja sosiaalinen energiansa suuntautuu erilaisiin kaduilla ja nuo- rison kokoontumispaikoissa tapahtuviin paikal- lisiin toimintoihin. Kapinallisten näkökulmasta mallioppilaat ovat itsenäistymisessä epäonnistu- neita, koska he toimivat edelleen kiltisti van- hempiensa ja opettajien talutusnuorassa ja teke- vät, mitä käsketään samaan aikaan kun kapinalli- set itse kolkuttavat jo aikuisen maailman ovia.

(7)

Mallioppilaiden ja kapinallisten käytännön yh- teisöt on rakennettu eräällä tavalla toisiaan vas- taan siten, että arvostuksen saaminen toisessa auttamattomasti merkitsee sen menettämistä toi- sessa (Eckert, 2000). Mallioppilaaksi ryhtyminen saattaisi merkitä kapinallisten ryhmää edustaval- le oppilaalle marginalisoitumista ja suhteiden kat- keamista hänen omassa ryhmässään. Tällaista käy- tännön yhteisöstä toiseen siirtymistä tapahtuu kuitenkin suhteellisen vähän, sillä oppilaan saat- taa olla hyvin vaikeaa toimia vastakkaisessa ryh- mässä tai sen käytännöissä. Kapinalliset oppilaat, jotka ovat yrittäneet sopeutua kouluun ja sen asettamiin vaatimuksiin, kertoivat tuntevansa olonsa mallioppilaiden ympyröissä jatkuvasti vie- raantuneeksi ja jäävänsä kokonaan sosiaalisen vuorovaikutuksen ulkopuolelle.

Tätä taustaa vasten on varsin selvää, ettei oppi- mista voida käsitellä pelkästään tiedonhankinta- prosessina, vaan monet oppilaiden osallistumi- seen ja heidän sosiaalisten verkostojensa luon- teeseen liittyvät seikat määrittelevät kouluun ja oppimiseen sosiaalistumista ja oppimisessa on- nistumista. Vaikka Suomessa ei olisi yhtä voima- kasta yhteiskuntaryhmien välistä eroa suhtautu- misessa koulukulttuuriin, voidaan varmasti löy- tää vastaavia käytännön yhteisöjen luonteeseen liittyviä koulumenestystä sääteleviä eroja. Viime aikoina erityistä huolta on herättänyt se, että huomattava osa pojista syrjäytyy peruskoulun jäl- keen jatko-opinnoista. Nähtävästi poikien käy- tännön yhteisöjensä toiminnan logiikka johtaa heidät hyvin helposti nykyisistä koulukäytän- nöistä vieraantumiseen.

OSALLISTUMISEN JA ESINEELLISTYMISEN DIALEKTIIKKA

Kuten edellä esitettiin, käytännön yhteisön toi- minta tuottaa jatkuvasti kaikenlaista toimintaa tukevaa välineistöä, kuten vaikkapa a) nuoriso- jengin tunnukset tai merkit (esim. hakaneulat, lävistykset, tatuoinnit), b) ammattilaisten on- nistumistarinat ja heidän toimintaansa tukevat kaavakkeet tai diagrammat, c) innovaatioiden syntymistä palvelevat analogiat tai ideat, tai d) toiminnan reflektointia palvelevat abstraktit kä-

sitteet, symbolit tai mallit. Tällaiset ajattelun ja toiminnan välineet syntyvät prosessin välityk- sellä, jota Wenger kutsuu esineellistymiseksi (engl. reification). Esineellistyminen on proses- si, jonka välityksellä käytännön yhteisön koke- muksia ja toimintakäytäntöjä muunnetaan usein innovatiivisella tavalla ulkoiseen ja kommuni- koitavaan muotoon. Jokainen käytännön yhtei- sö tuottaa tällaisia käsitteellisiä tai materiaalisia objekteja, jotka valautuneessa muodossa edusta- vat jotakin yhteisön käytännön puolta. Esineel- listyminen tarkoittaa abstraktion tai ajatuksen käsittelemistä ikään kuin se olisi konkreettinen ja todellinen objekti. Toimintakäytäntöjen esi- neellistyminen ohjaa tarkkaavaisuutemme suun- tautumista korostamalla joitakin toimintakohtei- den ominaisuuksia ja jättämällä toiset piileviksi.

Suuri osa yhteisön toiminnassa tarvittavista tie- don ja kokemuksen esineellistymistä edustaa laa- jempaa kulttuuritietoa ja tulee yhteisöön sen ulkopuolelta. Yleensä tällaiset esineellistymät (esi- merkiksi uusi nuorisomuoti tai tietämyksenhal- lintamenetelmä) täytyy kuitenkin sovittaa tai räätälöidä paikalliseen toimintakulttuuriin, jotta ne olisivat käyttökelpoisia.

W

engerin (1998) viitekehyksessä käytännön yhteisöjen toimintaa säätelee osallistumis- prosessin ja esineellistymisen välinen dialektiik- ka (kuvio 2). Osallistuminen ja esineellistymi- nen ovat ikään kuin saman prosessin kaksi eri puolta eivätkä siten sulje toisiaan pois, vaan vaa- tivat ja edellyttävät toisiaan. Esineellistymien tuot- taminen, tulkitseminen ja käyttäminen edellyt- tää osallistumista niin, ettei ole olemassa esineel- listämistä ilman osallistumista. Toisaalta osallis- tuminen vaatii vuorovaikutusta ja tässä proses- sissa syntyy erilaisia toimintakäytäntöjä edusta- via merkityksiä, jotka saavat esineellistyneen muodon. Siten osallistumisen ja esineellistymi- sen dialektiikka jäsentää toisaalta todellisen maa- ilman ja siinä toimimisesta saadun kokemuksen välistä vastavuoroista suhdetta ja toisaalta jatku- vaa kulttuurin tuottamien merkitysten ja niistä neuvottelemisen prosessia.

Kaikesta toiminnasta voidaan kysyä, kuinka mer- kityksen tuottaminen on hajautunut, toisin sa- noen, mitä on esineellistetty ja mitä on jätetty

(8)

osallistumiselle. Esimerkkinä toiminnan äärim- mäisestä esineellistämisestä voisi olla teollisuus- yhteiskunnalle tyypillinen liukuhihnatyö, jossa jokainen työvaihe oli etukäteen määritelty eikä merkityksistä neuvottelulle jäänyt lainkaan sijaa.

Vastaavasti voidaan ajatella, että sellainen oppi- misprosessi, jota täysin säätelee oppikirja ja sii- hen liittyvä työkirja tehtävineen esineellistää hallitsevan osan opetus- ja oppimisprosessista jättäen opettajille ja oppilaille hyvin vähän tilaa henkilökohtaisen suhteen ja omistajuuden luo- miseen suhteessa oppimisen kohteeseen. Myös opetusohjelmat tai multimediatuotteet, jotka pelkistävät käyttäjän toiminnan etukäteen mää- rättyjen vastausvaihtoehtojen valintaan, edusta- vat hyvin voimakasta esineellistymistä. Jos lähes kaikki prosessin osatekijät on esineellistetty, niin jaetulle kokemukselle, vastavuoroiselle merkitys- ten neuvottelulle tai todelliselle oppimiselle ei jää lainkaan sijaa. Kenenkään oppimisyhteisön jäsenen oma ääni ei pääse tällaisessa oppimis- prosessissa esille puhumattakaan siitä, että mo- net erilaiset äänet ja niissä piilevät merkitykset tulisivat kuulluiksi. Tämä on käsittääkseni tärkeä

syy siihen, miksi niin monet syrjäytyvät oppi- misesta.

O

nnistuneen oppimisprosessin kannalta on tavattoman tärkeää, että oppijalla on erään- lainen omistajuus omaan oppimiseensa. Voi- daan arvioida, että sellaiset käytännöt, jotka roh- kaisevat oppijoita tai jonkun työyhteisön jäse- niä itse yleistämään kokemuksiaan ja tuottamaan toimintaa tukevia esineellistymiä tukevat omis- tajuuden syntymistä. Tällainen ajatus on uuteen tieto- ja viestintätekniikkaan pohjautuvien avoi- mien verkostopohjaisten oppimisympäristöjen, kuten Future Learning Environment (www.mlab.uiah.fi/FLE), suunnittelun ja niihin liittyvän tutkivan oppimisen pedagogiikan taus- talla (ks. Hakkarainen, ym., 1999). Nämä oppi- misympäristöt ohjaavat ja strukturoivat käyttäjän toimintaa kuitenkaan rajaamatta hänen käytös- sään olevia vaihtoehtoja. Ne auttavat luomaan välineitä ja käytäntöjä, jotka tukevat yhteisölli- sen toiminnan organisoimista ja oppimisproses- sin aikana hankittujen kokemusten jakamista. Ne tukevat asteittain syvenevää osallistumista, jossa Kuvio 2. Osallistuminen ja esineellistymisen rinnakkaisuus Wengeriä (1998) mukaillen

(9)

oppija asteittain oppii kantamaan vastuuta myös oppimiseen liittyvistä korkeammista älyllisistä prosesseista.

ASTEITTAIN SYVENEVÄ OSALLISTUMINEN

O

sallistumisvertauskuvan näkökulmasta on olennaista luoda sellaisia sosiaalisia raken- teita, jotka mahdollistavat oppijoille – työsken- telivät he koulussa tai työelämässä – osallistu- misen erilaisiin osaamis- tai asiantuntijayhtei- söihin mahdollisimman varhaisesta oppimisen vaiheesta alkaen. Jean Lave ja Etienne Wenger (1991) esittävät sellaisten käytäntöjen olevan erityisen merkityksellisiä, jotka tarjoavat aloitte- lijalle oikeutetun mahdollisuuden osallistua ra- joitetusti asiantuntijan käytäntöihin. Asteittain sy- venevä osallistuminen on prosessi, jonka aikana oppi- pojat osallistumalla alusta alkaen aitoihin asian- tuntijan käytäntöihin vähitellen omaksuvat asian- tuntijoiden hiljaista tietoa, toimintakulttuuria ja kasvavat asiantuntijayhteisön jäseniksi. Prosessin aikana oppija osallistuu aitoihin asiantuntijan käy- täntöihin ilman, että hänellä olisi kokonaisvas- tuuta työn tai toiminnan lopputuloksesta. Aja- tellaan, että reuna-alueella tapahtuvassa osallis- tumisessa esiintyvä eri sukupolvien kohtaami-

nen synnyttää usein pohdintaprosesseja, jotka palvelevat sekä tulokkaita että kyseistä yhteisöä.

Lave ja Wenger olettavat, että oppiminen ta- pahtuu tällaisessa osallistuminen verkostossa pi- kemmin kuin yksilön sisällä ja oppiminen välit- tyy osanottajien erilaisten näkökulmien kautta.

Taidon kehittyessä oppija siirtyy rajoitetusta kohti täyttä osallistumista.

Kaikki korkeammat älylliset taidot opitaan tällai- sen kognitiivisen oppipoika-mestari oppimisen (engl. cogni- tive apprenticeship) välityksellä oli sitten kysy- mys käytännöllisistä (esimerkiksi käsityö tai teol- lisuustyö), taiteellisista (musiikki tai kuvataide), liikunnallisista (baletti) tai tieteellisistä (tutkija- koulu) taidoista. Tähän prosessiin osallistumi- nen saattaa edellyttää monivuotista muodollista koulutusta, mutta tämä koulutus ei sinänsä voi tuottaa minkään alan asiantuntijuutta, vaan asi- antuntijaksi oppiminen tapahtuu asiantuntijayh- teisön toimintaan osallistumalla. Kulttuurisiin käytäntöihin ja jaettuihin oppimisprosesseihin osallistuminen strukturoi ja muovaa ihmisen kognitiota monin tavoin.

Kuviossa 3 on kaavamaisesti kuvattu asteittain syvenevän osallistumisen vaiheita. Aloittelijan rajallisista tiedoista ja taidoista seuraa, että hän tarvitsee hyvin paljon tukea ja ohjausta proses-

Kuvio 3. Osaamisyhteisöön kasvamisen prosessi

Asiantuntija

Aloittelija

Osallistumisyhteisössä toimiminen

Yhdessä tekeminen, asiantuntijalla vastuu

Tikapuiden rakentaminen, henkilökohtainen ohjaus

Asiantuntijakulttuuriin

integroituminen

(10)

sin alkuvaiheessa. Samanaikaisesti hänellä ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan vastuuta toimin- nan kokonaisuudesta. Lähes kaikki tilanteet ovat hänelle ongelmanratkaisutilanteita, joissa tarvi- taan asiantuntijan tukea. Vaikeisiin asioihin on kuitenkin helppo perehtyä silloin, kun voi saa- da jatkuvaa kehittyvän taidon tasoon suhteutet- tua tukea. Tällainen tuki auttaa rakentamaan eräänlaisia rakennustelineitä (engl. scaffolding) yksilön ajatteluprosessille, joka auttaa häntä työs- kentelemään omalla lähikehityksen vyöhykkeel- lään (Vygotsky, 1978). Näin sosiaalinen yhteisö haastaa yksilön osallistumaan asteittain syvene- vään eli progressiiviseen ongelmanratkaisuun ja siten ylittämään oman älyllisen toimintansa ra- joja (Bereiter & Scardamalia, 1993). Aikaisem- min esitetyssä esimerkissä Pekalla oli tilaisuus osallistua vieraaseen kulttuuriin, joka auttoi häntä jatkuvasti ylittämään jo saavuttamaansa taidon tasoa.

Seuraavassa vaiheessa aloittelija on jo hankkinut riittävästi tietoa ja kokemusta niin, että hän pys- tyy toteuttamaan rutiininomaisia toimintoja ja toimintavaiheita itsenäisesti ja mahdollisesti osal- listumaan korkeammantasoisten ongelmien rat- kaisemiseen. Kolmannessa vaiheessa aloittelijan ohjaaminen tapahtuu epäsuorasti yhteisöön osal- listumisen puitteissa. Ohjaajan kannalta huippu- hetki saavutetaan silloin, kun aloittelija on ko- konaan integroitunut kyseiseen asiantuntijakult- tuuriin ja saavuttaa ohjaajansa osaamistason jol- lakin toiminta-alueella. Aloittelija kehittää vah- van omistajuuden suhteessa prosessin aikana ke- hittyviin kognitioihinsa. Tämän takia hän saat- taa kokea itsensä ja omat pysyvät ominaisuuten- sa kehityksen yksinomaiseksi ja ensisijaiseksi läh- teeksi olematta lainkaan tietoinen siitä, kuinka ratkaiseva rooli yhteisöön osallistumisella oli näiden kognitioiden syntymisessä.

A

steittain syvenevän osallistumisen perusaja- tuksena on auttaa oppijoita osallistumaan il- man, että heitä vaadittaisiin koko toiminnan hallintaa ja ydinalueella osallistumista. Heidän osallistumisuransa tähtää siis myöhemmin tapah- tuvaan täyteen osallistumiseen. Tämä myöhem- min aukeava kehityskulku ja osallistumisen pers- pektiivi säätelee merkittävästi reuna-alueella ta-

pahtuvan osallistumisen psykologista luonnetta.

Tämän takia olisi hyvin tärkeää kussakin tilan- teessa arvioida, avataanko yksilön osallistumisel- le riittävästi mahdollisuuksia ja tuetaanko asteit- taista täyteen osallistumiseen siirtymistä.

Moniin asiantuntijakulttuureihin liittyy vallan- käyttöä, jonka avulla nuoria tulokkaita pidetään alistetussa asemassa rajoittamalla heidän pääsyään tietoon ja osaamiseen sekä heidän mahdollisuut- taan harjoitella niiden käyttöä (ks. Lave & Wen- ger, 1991; Wenger, 1998). Wengerin teoriasta seuraa, että olisi tietoisesti luotava käytäntöjä, jotka tarjoaisivat jotakin ammattia vasta opiske- leville tai uusille tulokkaille hyvin varhaisessa vaiheessa mahdollisuuden päästä mukaan seuraa- maan asiantuntijoiden työtä. Uudet verkostopoh- jaiset oppimisympäristöt, jotka mahdollistavat eräänlaisen virtuaalisen läsnäolon luovat uusia osallistumisen mahdollisuuksia.

Opiskelijoille tulisi tarjota pääsy sellaisiin kult- tuurisiin voimavaroihin, jotka tukevat ja syven- tävät heidän osallistumistaan ja avaavat heidän tulevaisuuden näköpiiriään. Tästä näkökulmasta hyvin lupaavana pidän nk. opiskelija-asiantuntija liittoutumien luomista, joiden välityksellä on mah- dollista kytkeä tieteen, kulttuurin tai työelämän puitteissa toimivia asiantuntijoita ja asiantunti- jakulttuureja koulujen ja oppilaitosten oppimis- ympäristöjen luomiseen. Jo nyt toimii hyvin suuri joukko tällaisia kansallisia ja kansainvälisiä projekteja, ja opiskelijat osallistuvat niiden puit- teissa esimerkiksi ympäristötutkimuksiin, kau- punkiekologian kartoittamiseen, merentutki- mukseen tai vaikkapa supernovien metsästämi- seen (ks. Hakkarainen & Järvelä, 1999). Tällaiset prosessit antavat oppijoille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa todellisten asiantuntijoiden kanssa ja osallistua reuna-alueella heidän ongel- manratkaisukäytäntöihinsä.

RAJOJEN YLITTÄMINEN OSALLISTUMISEN

PROSESSISSA

O

ppimisessa törmäämme silloin tällöin yli- pääsemättömältä tuntuviin esteisiin. Jonkun asian oppiminen tai ymmärtäminen tuntuu ole-

(11)

van tavattoman vaikeaa tai mahdotonta. Ratkai- sevaa tällaisen ongelman voittamisessa näyttää olevan se, että ihminen saa tavalla tai toisella yhteyden sellaiseen asiantuntijakulttuuriin, jo- hon on kasautunut tietämystä kyseisestä tiedon tai taidon alueesta ja sen oppimisen ehdoista.

Usein yksilöllä ei kuitenkaan ole käytettävissään sellaisia yhteyksiä tai tietoja, joiden avulla hän voisi ylittää käytännön yhteisöjen välisiä rajoja tai raja-aitoja (engl. boundary crossing) ja saada tukea osaamisen kehitykselle (ks. esim. Engeström, Engeström, & Kärkkäinen, 1995). Rajojen ylittä- minen on yleensä sekä älyllisesti että emotio- naalisesti tavattoman vaativaa, onhan usein kir- jaimellisesti kysymys oman itsensä ylittämisestä.

Esimerkiksi tietokoneiden käytön oppiminen on todella vaikeaa silloin, kun on kokonaan kysei- sen kulttuurin ulkopuolella. Vaikka olisit itse päättänyt murtautua uudelle toiminta-alueelle, et ehkä löydä ketään, jolta rohkenisit kysyä edes sitä, kuinka voisit lähteä oppimisessa liikkeelle.

Nojautuen sosiologi Leigh Starrin (ks. Bowker &

Starr, 1999, 293-298) analyysiin Wenger (1998) korostaa, että käytännön yhteisöjen ke- hityshistoria tuottaa niiden välille epäjatkuvuutta ja raja-aitoja, jotka tulevat ilmi silloin, kun yri- tämme siirtyä yhteisöstä toiseen. Silloin, kun olemme vuorovaikutuksessa vieraan asiantunti- jakulttuurin jäsenten kanssa, törmäämme helposti osaamisemme ja ymmärtämisemme rajoihin. Esi- merkiksi pyytäessämme vaikkapa lakimiehen, lää- kärin tai verovirkailijan neuvoja havaitsemme usein tarkoittavamme eri asioita ja puhuvamme

”aivan eri kieltä”. Monessa tapauksessa jonkin vieraan asiantuntijayhteisön toimintaa ei voi oppia kunnolla ymmärtämään osallistumatta ta- valla tai toisella sen toimintaan.

Mikäli osallistumisen luomat yhteisöjen väliset raja-aidat vaikeuttavat merkittävästi oppimista ja ymmärtämistä, voidaan ajatella ihmisen voivan oppia käytännöllisesti katsoen mitä tahansa saa- dessaan erityistä rajojen ylittämisessä tarvittavaa tukea. Tämä on ainakin monivuotisen erilaisiin huipputaitoihin ja niiden kehittymiseen liitty- vän kognitiivisen tutkimuksen keskeisiä johto- päätöksiä (Ericsson & Lehmann, 1996). Tästä näkökulmasta voitaisiin ajatella, että osallistumi-

sen luomat yhteydet pikemmin kuin kiinteät yksilölliset ominaisuudet auttavat meitä voitta- maan oppimisvaikeuksia ja ymmärtämään syväl- lisesti opiskelemiamme asioita. Rajojen ylittämi- sen seurauksena muuttuvat monet ylipääsemät- tömältä vaikuttaneet ongelmat hyvin yksinker- taisiksi. Opimme tietämään kaiken kalliokiipei- lystä, koska ystävämme on kalliokiipeilijä ja osaamme arvioida painotuotteiden laatua, kos- ka naapurimme toimii sillä alalla. Asiantuntija- kulttuurien välisiä rajoja voidaan myös ylittää menemällä naimisiin toista kulttuuria edustavan yksilön kanssa. Tämä mahdollistaa jatkuvan reu- na-alueella tapahtuvan toiseen asiantuntijakult- tuuriin osallistumisen. Intensiivinen vuorovai- kutus saattaa johtaa siihen, että ihmisestä tulee puolisonsa ammatin mukaan puoliksi fyysikko tai puoliksi opettaja, puoliksi muurari tai puo- liksi kankaankutoja. Korkeatasoisen tai huippu- osaamisen saavuttamiseen ei tarvita poikkeuk- sellista mieltä tai älyä, vaan pitkäaikaiseen osal- listumiseen pohjautuvaa pääsyä asiantuntijakult- tuureihin kasautuneeseen merkitykselliseen kult- tuuritietoon (Ericsson & Lehman, 1996; Erics- son & Charness, 1994; Hakkarainen ym., 1999).

W

engerin (1998) viitekehyksessä vuorovai- kutus käytännön yhteisön ytimen ja reu- na-alueen tai vyöhykkeen välillä on varsin tär- keällä sijalla, kuten edellisessä luvussa kuvattiin (kuvio 4). Hän vertaa käytännön yhteisöä sosi- aalisten verkostojen teorian vahvojen sidosten solmukohtaan, jossa tieto ja osaaminen virtaavat tavattoman nopeasti (Hansen, 1999; Palonen, Hakkarainen, & Lehtinen, valmisteilla). Vahvat luottamukseen perustuvat sidokset toimijoiden välillä luovat pohjan innovaatioiden syntymiselle.

Reuna-alueeseen liittyvien ja muiden heikko- jen sidosten välityksellä käytännön yhteisö saa uutta tietoa ja kokemuksia, joiden varassa voi- daan luoda uusia ajattelemisen ja toiminnan käy- täntöjä. Aloittelijat tuovat usein mukanaan olen- naista uutta tietoa, jonka varassa yhteisön toi- minta kehittyy ja syvenee.

Kuviossa 4 havainnollistetaan, kuinka eräänä kes- keisenä käytännön yhteisöjen välisen yhteyden- pidon muotona ovat päällekkäiset jäsenyydet.

Tämä luo usein perustan ajatusten ja käytäntöjen

(12)

AIKUISKASVATUS 2/20

95

siirtymiselle osaamiskulttuurien välillä. Ideoiden ja käytäntöjen siirtämistä yhteisöstä toiseen kut- sutaan välittämiseksi (engl. brokering) ja siihen osal- listuvia henkilöitä välittäjiksi (engl. broker). Jo- kainen meistä on jossakin määrin mukana tie- don ja kokemusten välittämisessä käytännön yh- teisöjen välillä. Tämä näkyy mm. siinä, kuinka tuomme opiskelussa tai työssä kohtaamiamme asioita kotiin. Wenger esittää, että jotkut ihmi- set ovat erityisen innostuneita luodessaan ja löy- täessään yhteyksiä eri asiantuntijakulttuurien vä- liltä. He osallistuvat ideoiden tuomiseen ja vie- miseen, ja asettuvat useiden käytännön yhteisö- jen raja-alueella pikemmin kuin etsiytyvät jon- kun yhteisön ydintoimijoiksi. Tällaisia yksilöi- tä, jotka ovat erikoistuneet rikkomaan oman verkostonsa rajoja ja välittämään uusia ajatuksia yhteisöstä toiseen, toimii sekä nuorisojengeissä (Eckert, 2000), opiskelijaporukoissa että työpai- koilla.

OPPIMINEN IDENTITEETIN KEHITYKSENÄ

O

ppimisen tarkasteleminen osallistumispro- sessina laajentaa oppimisen käsitettä mielen sisäisiä tiedonkäsittelytoimintoja laajemmalle.

Kiinnostavana piirteenä Wengerin (1998) sosi- aalisen oppimisen teoriassa on tarkastella oppi- mista prosessina, jossa tapahtuu merkittävä yksi- lön identiteetin muuntuminen. Ihmisen yksi- löllisyys on osa sosiaalisiin yhteisöihin osallistu- misen ja yhteisön muodostumisen prosessia.

Käsityksemme omasta itsestämme muuttuvat yk- silön ja yhteisön vastavuoroisesti luodessa ja muovatessa toinen toisiaan. Wenger esittää, että yksilön identiteetin rakentaminen on prosessi, jossa ikään kuin yhdessä neuvotellaan sosiaalis- ten yhteisöjen jäsenyydestä saatujen kokemus- ten merkityksestä.

Kuvio 4. Käytännön yhteisöt ja sosiaalisten verkostojen rakenne

YDIN

PÄÄLLEKKÄIS- JÄSENYYS HEIKOT SIDOKSET

VAHVAT SIDOKSET TOIMIJA

RAJA-AITA

TIEDON VÄLITTÄJÄ REUNA-ALUE

(13)

Wenger (1998) esittää, että määrittelemme jat- kuvasti omaa yksilöllisyyttämme suhteessa omaan yhteisöömme. Yhteisön jäsenyys tukee yksilön identiteetin kehitystä tarjotessaan puitteet eri- laisten pätevyyksien muodostumiselle ja niiden käyttämiselle. Käytännön yhteisössä muodostuu metatietoa yhteisön omasta osaamisesta, joka olennaisesti vaikuttaa ryhmän toimintakykyyn.

Siihen sisältyy tietoa jäsenten vahvoista ja hei- koista kohdista, siitä kuka tietää mitäkin, kuka on rohkea ja kuka hauska. Omaan yhteisöön osal- listuessamme voimme toimia älykkäämmin kuin meille muutoin olisi mahdollista. Tiedämme ponnistelematta, kuinka olla vuorovaikutukses- sa muiden yhteisön jäsenten kanssa ja osaamme hitsata oman toimintamme muiden ponnistuk- siin. Meille kehittyy tietyt keskinäiseen vuoro- vaikutukseen, ihmisten välisiin suhteisiin ja yh- teiseen työskentelyyn liittyvät odotukset, jotka muovaavat omaa identiteettiämme. Uuteen yh- teisöön tai vaikkapa toiseen kulttuuriin muut- tamiseen liittyvät vaikeudet puolestaan paljasta- vat, kuinka paljosta olemme toiminnassamme velkaa tutulle yhteisölle.

Ne käytännön yhteisöt, joiden jäseniä olemme (oma tiimi, asiantuntijayhteisö, perhe) ja meil- le tyypillinen monien jäsenyyksien yhdistelmä määrittelee identiteettiämme. Edelleen identi- teettiimme vaikuttaa olennaisesti sekä koettu yksilöhistoriamme että tulevaisuuden perspek- tiivimme. Edellä esitetty Pekan tapaus osoittaa, että opimme kaikkein suurimmalla intensitee- tillä sellaiset asiat, jotka tekevät mahdolliseksi osallistua yhteisöihin, jotka määrittelevät meitä ihmisinä. Wengerin (1998) mukaan oppimisessa on sen syvimmässä merkityksessään kaikkina ikä- kausina kysymys identiteetistä - uusien osallis- tumismuotojen ja -tapojen tutkimisesta ja au- kaisemisesta.

Wenger (1998) toteaa, ettei nykyinen koulu- tusjärjestelmä kuitenkaan anna riittävästi tilaa yksilön identiteetin kehittymiselle. Perinteinen luokkahuoneopetus on liiaksi todellisuudesta irrotettua ja liian yhdenmukaista luonteeltaan tarjotakseen mielekkäitä identiteetin muodos- tuksen vaihtoehtoja. Oppijan identiteetistä tai asioiden merkityksistä neuvotteleminen saa vain

vähän tilaa silloin, kun kaikki oppimisyhteisön jäsenet tekevät yhtä aikaa samoja toimintoja, niin kuin usein tapahtuu. Tällaisessa ympäristössä pä- tevyys tai osaaminen liittyvät helposti ainoas- taan opettajan mielistelyyn tai hyvien arvosano- jen saamiseen sen sijaan, että oppijat saisivat kosketuksen ja heitä rohkaistaisiin itsenäisesti ja opettajan ohjauksessa tutkimaan erilaisia epistee- misiä, kulttuurisia ja sosiaalisia maailmoja (Hak- karainen, ym., 1999). Tämän seurauksena mo- net oppijat hakevat identiteettiään ainoastaan osallistumisesta koulun ja opetussuunnitelman ulkopuolisiin tapahtumiin ja toimintoihin. Op- pimisen tarkasteleminen osallistumisprosessina voisi parhaimmillaan auttaa meitä kehittämään sekä perusopetusta että erilaisia elinikäisen op- pimisen ympäristöjä niin, että oppijoille tarjou- tuisi enemmän ja aidompia mahdollisuuksia oman identiteettinsä luomiseen.

TARKASTELUA

E

dellä esitetty oppimisen osallistumisvertaus- kuvan tarkastelu toivoakseni osoittaa, että ky- symyksessä on hyvin merkittävä viitekehys, jon- ka avulla voidaan selittää tavattoman tärkeitä so- siaalisen oppimisen prosesseja ja ymmärtää men- talistisiin ja yksilökeskeisiin oletuksiin perustu- vien oppimisteorioiden heikkouksia. Osallistu- misvertauskuva ei nähdäkseni kuitenkaan voi kokonaan korvata tiedonhankintavertauskuvaan pohjautuvaa tutkimusta. Parhaimmillaan nämä erilaiset oppimisen näkökulmat voisivat täydentää toisiaan niin, että osallistumisvertauskuva tarjo- aisi uusia käsitteellisiä välineitä sosiaalisesti ha- jautettujen kognitiivisten prosessien tutkimiselle ja tiedonhankintavertauskuva teorioita ja mene- telmiä niiden taustalla olevien tiedonkäsittely- prosessien erittelylle. Näiden vertauskuvien suh- teiden yksityiskohtainen hahmottaminen kui- tenkin edellyttäisi kokonaan oman artikkelin kir- joittamista.

Wengerin (1998) sosiaalisen oppimisen teoria perustuu hyvin laaja-alaiseen oppimisen käsit- teeseen. Oppiminen ei liity hänellä ainoastaan tiedollisiin prosesseihin, vaan myös yksilön iden- titeetin kehittymiseen, yhteisöön kuulumiseen

(14)

sekä yksilön ja yhteisön historiaan ja tulevaisuu- den perspektiiveihin. Tämä oppimiskäsityksen laaja-alaisuus on sekä Wengerin teorian vahvuus että heikkous. Selvästi oppijan identiteetin ja erilaisten osallistumisprosessien tarkastelu auttaa paremmin ymmärtämään oppimiseen liittyviä kulttuurisia ja sosiaalisia prosesseja. Tarkastelun rajoittaminen yksilön tiedonkäsittelyyn perin- teisen kognitiivisen teorian tapaan jättäisi to- dellakin selittämättä merkittävän osan oppimis- toiminnan tavoitteellisuuteen, luonteeseen ja onnistumiseen liittyvistä asioista. Opiskelun koh- teena olevat tietorakenteethan saavat merkityk- sensä vain yhteydessä oppijan omaan identiteet- tiin ja sosiaalisessa yhteisössä tapahtuvaan mer- kityksistä neuvotteluun.

Toisaalta voidaan kysyä, onko mielekästä palaut- taa lähes kaikki yksilön kehityksen kannalta mer- kittävät prosessit oppimisen käsitteeseen. Käsi- te, joka yrittää selittää kaiken, ei ehkä selitä oi- keastaan yhtään mitään. Organisaatioiden tietä- myksen hallintaan liittyvässä kirjallisuudessa op- pimisen käsite on selvästi kokenut eräänlaisen inflaation. Lähes kaikkia näiden organisaatioi- den toiminnan kehitykseen liittyviä prosesseja kutsutaan oppimiseksi, liittyivät ne sitten orga- nisaation muistin luomiseen, uuden tiedon tuot- tamiseen tai muutoksenhallintaan.

Tunnettu asiantuntijuuden tutkija Carl Bereiter (1999; ks. myös Hakkarainen, ym., 1999) esit- tää, että oppiminen ei tavoita olennaisinta sii- nä, mitä modernit organisaatiot (tai edes tek- nologian tukemissa oppimisympäristöissä toimi- vat lapset) nykyään tekevät. Hän esittää, että täl- laisten yhteisöjen jäsenten toiminnan kohteena on usein yhteisten jaettujen tieto-objektien, joita hän kutsuu käsitteellisiksi luomuksiksi, kehitte- leminen. Bereiter arvostelee nykyisten oppi- miskäsitysten taustalla olevaa ajatusta tiedosta totena hyvin perusteltuna uskomuksena, siis mie- len sisältönä. Tämän pohjalta hän erottaa oppi- misen ja tiedonrakentelun toisistaan esittäen, että edellinen on suuntautunut yksilön mentaalisen tilan muuttamiseen kun jälkimmäinen puoles- taan kohdistuu yhteisön jakamien tieto-objek- tien kehittämiseen. Yksilölliseen oppimiseen kohdistuvia prosesseja toki tapahtuu modernis-

BEREITER, C. (1999). Education and mind in the know- ledge age (On-line). Available: http://csile.oise.

utoronto.ca/edmind/edmind.html.

BEREITER, C. & Scardamalia, M. (1993). Surpassing ourselves: An inquiry into the nature and impli- cations of expertise. Chicago: Open Court.

BROWN, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situat- ed cognition and culture of learning. Education- al Researcher 18, 32-42.

BROWN, J. S. & Duguid, P. (submitted). Knowledge and organization: A social-practice perspective.

An article submitted for publication.

BOWKER, G. C. & S. L. Starr (1999) Sorting things out:

Classification and its consequences. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

ECKERT, P. (2000). Linguistic variation as social prac- tice. Malden, MA: Blackwell.

ENGESTRÖM, Y., Engeström, R., Kärkkäinen, M. (1995) Polycontextuality and boundary crossing in ex- pert cognition: learning and problem solving in complex work activities. Learning and Instruc- tion, 5, 319-336.

ERICSSON & Charness (1994). Expert performance: its structure and acquisition. American Psychologists, 49, 725-47.

ERICSSON, K. A. & Lehmann, A. C. (1996) Expert and exceptional performance: Evidence of maximal adaptation to task constraints. Annual Review of Psychology, 47, 273-305.

HAKKARAINEN, K., Lonka, K., & Lipponen, L. (1999).

Tutkiva oppiminen: Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. WSOY.

HAKKARAINEN, K., Ilomäki, L., Lipponen, L. & Lehti- nen, E. (1998). Pedagoginen ajattelu ja tietotek- ninen osaaminen. Helsingin kaupungin opetusvi- raston julkaisuja A7: 1998.

HAKKARAINEN, K. & Järvelä, S. (1999). Tieto- ja vies- tintätekniikka asiantuntijaksi oppimisen tukena.

Teoksessa A. Eteläpelto & P. Tynjälä (toim.) Oppi- minen ja asiantuntijuus: työelämän ja koulutuk- sen näkökulmia (ss. 241-256). Porvoo: WSOY.

HANSEN, M. T. (1999). The search-transfer problem:

sa työelämässä, mutta niiden tarkoituksena on ainoastaan tukea osallistumista yhteiseen tiedon- rakentamisprosessiin, se ei ole päämäärä sinänsä.

Wengeriä (1998) mukaillen voitaisiin sanoa, että nämä ihmiset työskentelevät erityisissä käytän- nön yhteisöissä, joiden tarkoituksen ei ole op- piminen (mielen sisältöjen muuttaminen), vaan tiedon rakenteleminen (yhteisten tieto-objek- tien kehittäminen). Yhtymäkohtana näiden teo- rioiden välillä pitäisin Wengerin hyvin voima- kasta esineellistämisprosessin korostamista, jon- ka voidaan ymmärtää ainakin osittain edustavan yhteisen tiedonrakentelemisen prosessia.

Kirjallisuutta

(15)

The role of weak ties in sharing knowledge across organization sububits. Administrative Science Quarterly, 44 (1), p.82.

LAVE, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Le- gitimate peripheral participation. Cambridge:

Cambridge University Press.

MIETTINEN, R., Lehenkari, J., Hasu, M., & Hyvönen, M. (1999) Osaaminen ja uuden luominen inno- vaatioverkossa. Sitran julkaisuja 223. Vantaa:

Taloustieto.

MUUKKONEN, H., Rahikainen, M., Hakkarainen, K., Lakkala, M., Lipponen, L., Ilomäki, L. & Lehtinen E. (1999). Oppilaiden tietotekninen osaaminen sekä oppimis- ja tietokäsitykset: Yläasteen ja lukion oppilaat. Helsingin kaupungin opetusvi- raston julkaisuja A4:1999.

OLSON, D. (painossa). There are x kind of learners in a single class: Diversity without ”Individual Dif- ferences”. An essay in honor of Maria Clay. Jul- kaistaan teoksessa J. Gaffney & B. Askew (Eds.), Stirring the waters: A tribute to Maria Clay. Ports- mouth, NH: Heinemann.

OLSON, D. & Bruner, J. (1996). Folk psychology and folk pedagogy. Teoksessa D. Olson & N. Torrance (toim.), The handbook of education and human development: New models of learning, teaching and schooling (s. 9-27). Oxford: Blackwell.

POLANYI, M. (1969). Knowing and being. Chicago:

The University of Chicago Press.

PALONEN, T., Hakkarainen, K. & Lehtinen, E. (val- misteilla) Verkostoituneen asiantuntijuuden ke- hitys. Valmisteilla oleva käsikirjoitus.

ROGOFF, B., Matusov, E., & White, C. (1996). Models of teaching and learning: Participation in a com-

munity of learners. Teoksessa D. Olson & N. Tor- rance (Eds.)., The handbook of education and human development (pp. 388-414). Cambridge.

MA: Blackwell.

SAARILUOMA, P. (1990). Taitavan ajattelun psykolo- gia. Helsinki: Otava.

SALONEN. P., Lehtinen, E. & Olkinuora, E. (1998).

Expectations and Beyond: The Development of Motivation and Learning in a Classroom Context.

In J. Brophy (Ed.), Advances in Research on Teach- ing, Volume 7 (pp. 111-150). JAI Press.

SFARD, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher 27(2), 4-13.

STERNBERG, R. (1998). Applying the triarchic theory of human intelligence in the classroom. Teokses- sa R. Sternberg & W. Williams (toim.), Intelli- gence, instruction, and assessment (1-15). Mah- wah, NJ: Erlbaum.

STEWART, T. A. (1997). Intellectual capital: The new wealth of organizations. New York: Currency Doubleday.

VYGOTSKY, L. S. (1978). Mind in society: The deve- lopment of higher psychological processes. Cam- bridge, MA: Harvard University Press.

WENGER, W. (1998). Communities of practice: Learn- ing, meaning, and identity. Cambridge: Cam- bridge University Press.

WHITEHEAD, A. N. (1929). The aims of education.

New York: Macmillan

Artikkeli saapui toimitukseen 4.4.2000. Se hyväksyttiin julkaistavaksi lausuntojen saapumisen jälkeen huhtikuussa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osaamisen johtamisen kehittäminen suuntaa strategiassa osaa- misen hallinnan kehittämiseen, asiantuntijuuden kehittymisen ja urakehityksen tukemi- seen sekä osaamisen

Lave ja Wenger (1991) kertovat termin kuvaavan myös sitä, että oppimista voi tapahtua missä vaan, ja että aloittelijalla on monia erilaisia mahdollisuuksia sijoittua yhteisöön

Moilanen (1996, 86) esittää myös, että Argyriksen mukaan organisaation oppiminen olisi tietyn moni- vaiheisen oppimisprosessin etenemistä organisaatiossa yksilötason

Yliopisto-opintojaan aloittelevien opiskelijoiden teksteistä on käynyt ilmi muun muassa se, miten suuri merki- tys käytäntöyhteisön (Lave & Wenger 1991), esimerkiksi ruotsin

Ingridin ja Emman asiantuntijuuden ja toimijuuden kehittymistä kurssin ai- kana voidaan hahmottaa liikkeenä nelikentässä (ks.. Toimijuuden ja asiantuntijuuden kehitys

The present study aims to facilitate the development of coach identity and self-awareness through social emotional learning (SEL, Lintunen & Gould 2014) intervention adapted for

Elinikäinen oppiminen, jatkuva osaamisen kehittä- minen ja jatkuva oppiminen ovat esimerkkejä tästä alati muotoutuvasta käsite- kentästä, joka koulutuksen tai nykyisin

Koen luontevaksi lähestyä tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymistä yhteisölli- sen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta käsin (Wenger 1998). Ajattelen todellisen kehittämistyön