• Ei tuloksia

Terapeuttisen vallan viettelevyyttä ja hähmäisyyttä jäljittämässä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Terapeuttisen vallan viettelevyyttä ja hähmäisyyttä jäljittämässä näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4

67

juonne kulkee muunnelmineen useassa tutkimuksen luvussa; Hallila itse viit- taa tässä kohden 5. luvussa esittämään- sä analyysiin Juhani Ahon Papin rouvas- ta, jossa tupakoinnilla leikittely ilmenee kesken jäävänä emansipaationa.

Hallila käy moninaisten esimerkki- en ja analyysien kautta läpi tupakan ja sen käyttötapojen merkityksiä suoma- laisesta kansanrunoudesta ja kansalli- sesta heräämisestä nykyiseen kertoma- kirjallisuuteen. Kirjallisuus on tässä en- nen kaikkea jakopinta, jonka kautta ko- ko kulttuurin tupakalliset merkitykset kuvautuvat. Tekstiä myös lukee kielelli- sesti mielikseen; jonkinmoisesta toistei- suudesta haluaisi toisinaan huomauttaa, mutta sitä syntyy väistämättä, kun kes- keisiä teemoja tuodaan moniin eri yh- teyksiin. Kirja nostaa näkyviin monissa yhteyksissä toimivan motiivin suomalai- sessa kirjallisuudessa ja osoittaa, kuinka paljon tupakka on ollut muutakin kuin perska kielellä. Tupakkakulttuuria ei pe- ruuteta, vaan sinne peruutetaan ja tul- laan takaisin.

Erkki Vainikkala

Kirjoittaja on kirjallisuuden- ja kulttuurin- tutkija, Jyväskylän yliopiston nykykulttuu- rin tutkimuksen emeritusprofessori.

• • •

Terapeuttisen vallan viettelevyyttä ja

hähmäisyyttä jäljittämässä

Terapeuttinen valta. Onnellisuuden ja hy- vinvoinnin jännitteitä 2000-luvun Suo- messa. Toim. Kristiina Brunila, Esko Harni, Antti Saari & Hanna Ylöstalo.

Vastapaino 2021. 367 s.

Terapeuttinen valta. Onnellisuuden ja hy- vinvoinnin jännitteitä 2000-luvun Suo- messa on mediassakin runsaasti huomio- ta saanut ajankohtainen toimitettu teos, joka koostuu peräti 15 erillisestä luvus- ta ja johdannosta. Kirjan perusteesi on, että terapeuttinen valta on saanut Suo- messa hegemonisen aseman. Tämä väite on helppo uskoa todeksi lukiessa kirjan tekstien aiheiden variaatiota, jotka ulot- tuvat nuorten ja aikuisten mielenterveys- työstä vankiloiden kuntouttavaan ohjel- matyöhön ja startup-yrittäjyydestä pa- risuhde- ja seksuaalineuvontaan. Tämä herättää kysymään, olemmeko kaikki joutuneet jonkinlaisen pehmeän mutta salakavalan vallan hallittavaksi.

Teoksen tekijäkunta koostuu yh- teiskuntatieteilijöistä tai yhteiskuntatie- teellisesti suuntautuneista alan tutkijois- ta. Teos on jaettu temaattisesti neljään osaan: kansalaisuus ja poliittinen osallis- tuminen, kuntouttavat yhteisöt ja instituu-

tiot, sukupuolittunut terapeuttinen valta sekä yrittäjäkansalaisen terapisoitu mieli.

Nimestään huolimatta kirjassa ei kui- tenkaan ole kyse esimerkiksi psykotera- pian tai muiden professionaalisten tera- piamuotojen tarkastelusta sinänsä. Sen sijaan kirjassa kuvataan suomalaista yh- teiskuntaa läpileikkaavaa psykologisoi- tumista. Teoksen mukaan psy-tieteiden on katsottu levinneen dehospitalisaation ja tiedon psykologisoitumisen korostu- misen myötä elämän kaikille alueille joh- taen yksilöllistymiseen ja depolitisoitu- miseen sekä syrjäyttäen rakenteelliset kysymykset ihmisen onnelliseksi teke- misessä.

Kirjan toimittajien luvussa ”Tera- peuttisen vallan käsitteellisiä näkökul- mia ja historiallisia kehityskulkuja” mai- nitaan ajattelijoita, joiden käsitteellistä- misen kautta terapeuttisen vallan leviä- mistä ja muotoutumista selitetään. Näi- tä ovat vallan hallintaa käsitteellistäneen Michel Foucault’n ajattelusta inspiroitu- neen Nicholas Rosen lisäksi muun muas- sa feministiteoreetikko Lauren Berlant.

Kirjan toimittajat myös muistuttavat, että terapeuttinen eetos sisältää vallan hallinnan lisäksi vastarinnan mahdol- lisuuksia ja muotoja. Osassa kirjan lu- vuissa palataan näihin teoreetikkoihin ja osassa mennään kiinnostavasti hieman toisiin suuntiin kuvaten sitä, miten tera- peuttinen valta muotoilee ihmisten, ins-

(2)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4

68

tituutioiden ja rakenteiden välisiä suh- teita mahdollistaen ja rajoittaen erilaisia toimijuuden ja politiikan muotoja.

Teoksen toimittajat toteavat johdan- nossa, ettei kirjan tehtävä ole tarkastel- la psykologisia tieteitä, kuten psykiat- rian tai psykologian kehitystä, vaan ar- jen psykologisoitumista eli tapoja, joil- la edellä mainittujen tieteiden sanastot ja ymmärrys tulevat osaksi erilaisten ilmiöiden jäsentämistä yhteiskunnan eri aloilla. Tämän ymmärryksen myö- tä yhä useampien ilmiöiden syyt – työt- tömyydestä työuupumukseen – paikan- netaan yksilöön. Ongelmien ajatellaan ratkeavan, kun ihminen muokkaa psy- kologisen tiedon ja ymmärryksen avul- la itseään ja suhdettaan itseen ja toisiin.

Tämä argumentti onkin vahvimmillaan kiinnittäessään huomiomme sellaisiin terapeuttisen vallan toimintatapoihin, joissa yhteiskunnallisia ongelmien rat- kaisut sälytetään yksilöiden ratkaista- vaksi. Se ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin esimerkiksi silloin, kun tarkastellaan va- kavia mielenterveyden ongelmia.

Koska teoksessa tutkitaan terapeut- tisen vallan käsittein hyvin moninaisia il- miöitä ja kenttiä, olisi terapeuttisen ym- märryksen monimuotoisuutta ja toimin- taa voinut tarkastella eritellymmin ja ny- ansoidummin jo heti teoksen alussa. Val- ta toimii eri tavalla popularisoitunees- sa psykologisessa tsemppauspuheessa

ja medikalisoituneissa psykiatrian käy- tännöissä. Lukijalle olisi ollut hyödyllis- tä pystyä hahmottamaan näitä erilaisia genealogioita, joiden kautta psykologi- nen ymmärrys on eri kentille päätynyt (esim. työelämän tehostamisella on juu- ria organisaatiopsykologian kehittymi- sessä) ja miten se on muotoutunut. Kui- tenkin monet kirjan luvuista paikkaa- vat tätä puutetta ja antavat terapeuttisen vallan toiminnasta ja käsitteellistämises- tä eri kentillä monipuolisemman kuvan kuin mitä kirjan johdanto esittää.

Tässä arviossa emme esittele kir- jaa kokonaisuudessaan vaan keskitym- me muutamaan lukuun, joissa mieles- tämme tavoitetaan erityisen hyvin tera- peuttisen vallan hähmäisyys ja kehkey- tyminen. Siinä missä terapeuttista valtaa yleensä ajatellaan depolisitoivana, Suvi Salmenniemi kehittää luvussaan ”Tera- peuttista politiikkaa” ajatusta terapeut- tisen vallan toiminnasta monisuuntaise- na yhteenliittymänä ilman selkeää jaot- telua rakenteiden ja yksilön tai politii- kan ja depolisitoitumisen välillä. Myös muissa luvuissa kyseenalaistetaan käsi- tys terapeuttisen vallan toimimisesta yl- häältä alaspäin. Sanna Rikalan ja Em- ma Lambergin teksteissä terapeuttisen vallan monisuuntaisuus ja paikallistettu ambivalenssi tavoitetaan hyvin osittain siitä syystä, että tutkimusaineiston kä- sittely on sensitiivistä ja tutkittavaan ta-

paukseen on suhtauduttu kriittisen em- paattisesti.

Sukupuolen ja terapeuttisen vallan dynamiikkaa koskeva osio herätti meis- sä erityistä kiinnostusta, sillä terapeutti- sen eetoksen on katsottu houkuttelevan erityisesti naisia muokkaamaan itseään ja ajatteluaan. Emma Lamberg tarkaste- lee tekstissään ”Nuoret naiset sopeutuvi- na työntekijöinä” sitä, miten media-alan opiskelijanaiset neuvottelevat, vastus- tavat ja sopeutuvat terapeuttisen eetok- sen kutsuun. Media-ala on Lambergin mukaan malliesimerkki sellaisesta sub- jektoituneesta työstä, jossa työntekijän persoona otetaan käyttöön. Se on siten otollista maaperää terapeuttisen ja post- feministisen vallan yhteenliittymälle.

Lambergin mukaan eletyssä elämässä terapeuttisen vallan ”kutsuihin” ei kui- tenkaan noin vain taivuta, vaan ne mo- bilisoituvat monin eri tavoin. Haastatte- luiden lisäksi Lamberg hyödyntää myös media-alan koulutuksissa kerättyä etno- grafista aineistoaan ja kuvaa sitä, miten naisia koulittiin – terapeuttis-postfemi- nistisen ajattelun mukaisesti – näyttäy- tymään ja poseeraamaan itsevarmoina selviytyäkseen työelämässä. Lamberg ei jää analyysissaan kuvailemaan terapeut- tisen eetoksen kutsua vaan nostaa myös esille, miten naiset myös kritisoivat hei- hin kohdistettuja vaatimuksia muoka- ta itseään tietynlaisiksi. Toisaalta nai-

(3)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4

69

set olivat myös kokeneet, että joissakin tilanteissa itsevarman roolin omaksu- minen auttaa pärjäämään. Toisin kuin nykyisen työelämän kehittämispuheis- sa ehkä oletetaan, näitä naisia ei opetet- tu näyttämään tunteitaan vaan pikem- minkin panssaroimaan niitä. Lamber- gin tekstissä nouseekin esille terapeutti- sen eetoksen paradoksi: kun työhön on investoinut koko persoonansa, niin kri- tiikki omaa työtä kohtaan satuttaa erityi- sesti. Tämän vuoksi naisten pitää opetel- la olemaan näyttämättä (vääriä) tuntei- taan ja kasvattaa paksu nahka.

Sanna Rikala puolestaan tarkastelee luvussaan ”Masentunei den nuorten kamppailuja työkyvyttömyden hallin- nasta” nuorten aikuisten masennus- perusteisen työkyvyttömyyden lisään- tymistä terapeuttista valtaa koskevan keskustelun valossa. Hän tuo esiin, et- tä kriittisestä näkökulmasta masennus- perusteisen työkyvyttömyyden lisään- tymisen voi nähdä uusliberaalina hal- lintana, jossa yksilöitä ohjataan ratko- maan yhteiskunnallisia ongelmia mie- lenterveyteen liittyvinä ongelmina. Toi- saalta inhimillinen kärsimys ja pahoin- vointi ovat nousseet työkyvyttömyyden perusteena uudella tavalla esiin, minkä Rikala nostaa esiin psykologisen tiedon ja terapeuttisen eetoksen leviämisen myön- teisinä seurauksina. Kuten Rikala tote- aa, mielenterveystietoisuuden lisäänty-

minen on lisännyt sosiaalista oikeuden- mukaisuutta tuomalla marginaalisessa asemassa olevien nuorten kokeman kär- simyksen näkyväksi ja poliittisen huo- len kohteeksi. Monelle nuorelle psyko- logisten tieteiden tarjoama ymmärrys esimerkiksi masennuksesta näyttäytyy- kin liittolaisena ja kuntoutusjärjestelmä edustaa kosketuspintaa yhteiskuntaan.

Työllistymiseen tähtäävään politiik- kaan yhdistettynä järjestelmä kuitenkin myös vahvistaa eriarvoistavia rakenteita.

Työkyvyttömyyden hallintaan liittyykin nuorilla myös kamppailuja, joissa Rika- la näkee terapeuttiseen valtaan kohdis- tuvaa vastarintaa. Sen sijaan että nuoret vastustaisivat psykologista ymmärrys- tä, he pikemminkin kamppailevat kun- toutus- ja hoitojärjestelmän kanssa, jo- ka paradoksaalisesti edelleen vähättelee heidän mielenterveyden ongelmiaan. He toivovat, että mielenterveyden ongelmat tunnustettaisiin, otettaisiin vakavasti ja niihin saisi asianmukaista hoitoa.

Kirjan teesi arjen psykologisoitu- misesta on helppo tavoittaa ja hyväk- syä. Teoksessa usein käytetty nipu- tus ”psy-tieteet” on kuitenkin paikoin liian yksinkertaistava. Ehkä kirjan alun psy-tieteiden niputtamisen tarkoitus on- kin toimia jonkinlaisena provokaationa ja kommenttina julkiseen keskusteluun, jota vasten terapeuttiset vallat ja niiden moninaisuus kirjan lukujen kautta pei-

lautuvat. Yleisessä keskustelussa tera- peuttinen valta voi kuitenkin menettää kriittistä potentiaaliaan, jos terapeutti- sen vallan kontekstia, kompleksisuutta ristiriitaisuuksineen ja ambivalenssei- neen ei tehdä selväksi ja avata. Samalla terapeuttisen vallan merkitys niissä kon- teksteissa, joissa se voi aidosti toimia kei- nona laajentaa ihmisten itseymmärrystä ja autonomiaa, saatetaan kritiikin varjol- la mitätöidä.

Yhteiskuntatieteellisen vallan tut- kimuksen lisäksi psykologian suhdetta sosiaaliseen on pohdittu aiemmin myös muilla tieteenaloilla. Psykososiaalises- sa tutkimuksessa, jolla on brittiläisessä akateemisessa maailmassa pitkät perin- teet, on jo 1980-luvulta saakka kiinnitet- ty huomiota 1900-luvun lopun ajattelun tendenssiin polarisoida psykologiset ja yhteiskunnalliset selitystavat erilaisten ilmiöiden ymmärtämisessä (Henriques ym., 1998). Psykososiaalisessa ajattelus- sa psykologiatieteen merkitys modernin yksilösubjektin muotoutumisessa tun- nustetaan, mutta ajatus psykologisesta tiedosta ainoastaan hallinnan tekniik- kana tai itsehallinnan muotona kyseen- alaistetaan. Subjektien nähdään muo- toutuvan monenlaisten psyykkisten ja sosiaalisten prosessien, voimien ja affek- tien ristipaineessa (Lahti, 2019). Tällä psyykkisen ja sosiaalisen monimutkaista yhteenkietoutumista tutkivalla ajattelul-

(4)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4

70

la voisi olla annettavaa tässäkin teokses- sa tarkasteltujen ilmiöiden tutkimisessa – nuorten syrjäytymisestä startup-yrit- täjien ponnisteluihin.

Vaikka terapeuttisen vallan hallin- nan analyysi toimii kirjan johtoajatuk- sena, jäimme kuitenkin pohtimaan, olisi- ko joistakin aineistoista tai ilmiöstä saa- nut irti vielä enemmän, jos terapeuttisia käytäntöjä, diskursseja ja politiikkoja oli- si vallan hallinta-ajattelun lisäksi pohdit- tu toisenlaisista teoreettisista lähtökoh- dista. Esimerkiksi sommittuma-ajatte- lun kautta voitaisiin välttää haltuun- ottavaa luentaa tutkimuksen kohteesta ja ymmärtää vallan toiminnan erilais- ten inhimillisten ja myös ei-inhimillis- ten toimijoiden ja toimintojen suhteis- sa ja yhteenliittymissä. On myös tärkeää huomata, että vallan hähmäisyys ja rih- mastomaisuus tulee relevantiksi ym- märtää juuri silloin, kun yhteiskunnan rakenteet eivät enää kannattele. Silti val- ta toimii. Tällöin terapeuttisen ymmär- ryksen ja käytäntöjen seuraukset eivät ole ennalta määrätyt, vaan muotoutuvat sen mukaan, millaisiin kokoonpanoihin ja suhteisiin ne asettuvat. Tätä moninais- ta ja ambivalenttia terapeuttisen vallan toimintaa teos kokonaisuutena ansiok- kaasti valottaa.

LÄHTEET

Lahti, Annukka (2019) Bisexuality in Relation- ships: a Queer Psychosocial Approach. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 87.

Henriques, Julian, Hollway, Wendy, Urwin, Cathy, Couze, Venn, & Walkerdine, Valerie (1998) Changing the Subject: Psychology, Social Regulation, and Subjectivity. London & New York:

Routledge.

Laura Mankki & Annukka Lahti Laura Mankki työskentelee projektitutkija- na Lean-johtamista käsittelevässä LeWoGe- hankkeessa Itä-Suomen yliopistossa. Jyväs- kylän yliopistoon tehtävässä väitöskirjassaan Mankki tutkii maahanmuuttajien sukupuo- littuneita ja rodullistettuja toiminnan muo- toja suomalaisessa työelämässä.

Annukka Lahti työskentelee Itä-Suomen yli- opistossa tutkijatohtorina. Hänen tutkimus- projektinsa Kun sateenkaaren päässä on ero:

LHBTIQA+ ihmisten erojen prosessit pureu- tuu sateenkaari-ihmisten eroihin. Hänen väitöskirjansa käsitteli biseksuaalisuutta pa- risuhteissa psykososiaalisen ja queertutki- muksen näkökulmista.

• • •

Kirjallisen elämän moneus avautuu, valta-analyysi jää puolitiehen

Kirjallinen elämä markkinaperusteisessa mediayhteiskunnassa. Toim. Elina Armi- nen, Anna Logrén ja Erkki Sevänen. Vas- tapaino 2020. 428 s.

Kotimaisen kirjallisen elämän nyky tila on tutkimusalue, jossa riittää runsaas- ti kartoittamatonta lääniä, sillä kirjalli- suussosiologia sijaitsee sivussa niin kir- jallisuustieteen kuin yhteiskuntatutki- muksenkin valtavirrasta. Kaikki aihepii- riä käsittelevät julkaisut tulevat siis tar- peeseen, ja kirjallisuusmaailman tutkija ottaa ne innostuneesti vastaan.

Kirjallisuusmaailma on ollut voi- makkaassa murroksessa 2000-luvul- la. Trendejä ovat olleet ainakin keski- suurten kustantamoiden fuusioitumi- nen suuriin mediataloihin, itsenäisten kirjakauppojen väheneminen, ketjukir- jakauppojen valikoiman kapeneminen, paperikirjojen lukemisen vaihtuminen äänikirjojen kuuntelemiseksi sekä kir- jastojen muuttuminen monenlaisia pal- veluita ja elämyksiä tarjoaviksi kulttuuri- instansseiksi.

Tästä muuttuvasta kentästä artikke- likokoelma Kirjallinen elämä markkina- perusteisessa mediayhteiskunnassa käy ot- tamaan selkoa. Teos koostuu kolmesta- toista artikkelista. Kirjan toimittajien kirjoittama johdantoartikkeli taustoit- taa ansiokkaasti kentän nykytilaa ja on- kin suositeltavaa luettavaa kirjallisuus- instituutiosta kiinnostuneille tutkijoil- le ja opiskelijoille.

Esipuheessa kirjan tehtäväksi kuva- taan, että se tarttuu tällä hetkellä kirjal- lisuuden kentällä havaittaviin ilmiöihin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kytkentöjä muodostavat monen paikan johtajat (multiple directors), eli sellaiset yritysten johtoelinten jäsenet, joilla on paikka vähintään kahden yhtiön

"He vastaavat siitä, että poliitikosta syntyvä vaikutelma ja mienkuva, imago käy kau- paksi poliittisesti: Heilä on merkittävä vai- kutus siihen, että politiikasta

Sen ohella, että Culler esittää täysin kannatettavia näkemyksiä poliittisen naurun merkityksestä, lausumaan sisältyy implisiittisesti edellä todettu ikuinen vitsi:

Hän haluaisi harjoittaa met- sätaloutta aivan suojelukohteen vieressä ja pohtii, että hän on menettänyt vallan myös näiden mai- den käyttöön, erityisesti koska

Mann myöntää tällaisen valta-analyysin muodon tärkeyden (missä hän eroaa Parsonsista, joka ei koskaan aivan löytänyt Millsin The Power Elite -teok- sen punaista lankaa, kuten

"todelliseen läsnäoloon" ja tämä luonnolli- nen ruumis ymmärrettiin myös organismi- na, joka sai sosiaalisia ja korporaalisia teh- täviä: pään ja jäsenien kautta se

Vaikka terapeuttisen vallan hallin- nan analyysi toimii kirjan johtoajatuk- sena, jäimme kuitenkin pohtimaan, olisi- ko joistakin aineistoista tai ilmiöstä saa- nut irti vielä

Kummelin tekijät ovat sa- noneet, että heidän sketsinsä kumpuavat siitä, että otetaan jokin hahmo ja keksi- tään sille jokin vika.. Niinpä (kieltämät- tä varsin velmu)