• Ei tuloksia

Puutteineenkin viestintätutkimuksen klassikko näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Puutteineenkin viestintätutkimuksen klassikko näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

265

K

evään 2006 Ranskan nuori- solevottomuuksien ja Sorbon- nen yliopiston opiskelijalakon jälkeen ranskalaisvaikutteinen vasemmistointellektualismi vaikuttaa hyvin eurokeskeisel- tä ja väkinäiseltä yritykseltä luoda digitaalisen teknologian hallitsemalle globalisaatiolle jotakin vaihtoehtoista toimin- taa. Nykyinen pariisilainen emeritusprofessori Armand Mat- telart kuitenkin jaksaa esittää

”meidän tehtäväksemme” kiel- täytyä ”vääristä kokkapuheis- ta” ja teknoglobaaleista har- hoista”.

Ajatusten taustalla on luetta- vissa vahva usko Ranskan suu- ren vallankumouksen kaikki- voipaisuuteen ihmiskunnan tu- levaisuudenkin viitoittajana.

Mattelartin sanojen mukaan Ranskan vallankumous, ”kal- kyylikielen todentamisen suuri hetki, teki siitä kansalaisten yh- denvertaisuuden sekä yleismaa- ilmallisten arvojen mitan.”

(s.10). Myös tieteen kehitys sai Mattelartin mukaan sysäyksen tästä maailmanhistorian mullis-

tuksesta: ”Oli kuitenkin odotet- tava Ranskan suurta vallanku- mousta, ennen kuin Maan pi- tuuspiirien laskenta, jonka pe- rusteella metri määriteltiin, sai ratkaisunsa” (s.13).

Näin siitäkin huolimatta, että Ranskan vallankumouksen ihanteet vapaudesta ja tasa-ar- vosiuudesta toteutuivat Ameri- kan Yhdysvalloissa paremmin kuin sääty-yhteiskuntien Euroo- passa. Yhdysvallat on Mattelar- tin analyysissa kritiikin kohde, mutta ei Ranskan vallankumo- us, vaikka se tukahdutti alueel- lisia kieliä ja kulttuureja eivät- kä myöskään sosialistiset maat tukahduttaessaan lähes kaiken vapaan kansalaistoiminnan.

Kun muistaa, että Mattelart on työskennellyt keskeisesti Latinalaisessa Amerikassa, ou- doksuttaa hänen vahva eurokes- keisyytensä. Esimerkiksi ame- rikkalaisuuden tarkastelussa odottaisi 2000-luvulla Fukuya- man ja Huntingtonin kritiikin ohella analyysia myös muiden sivilisaatioiden roolista ja esi- merkiksi kiinalaisen ja intialai- sen kulttuurin merkityksestä globalisaation kehitykselle. Ja- pania Mattelart käsitteleekin, mutta lähinnä samaan tapaan kritikoiden kuin Yhdysvaltoja.

”Japanista piti tuleman histroi- an ensimmäinen informaatioyh- teiskunta. Vuonna 1945 käyn- nistynyt kehitys jaettiin neljään toisiinsa limittyvään vaihee- seen” (s.100). Nyt 2000-luvulla olisi ollut kiinnostavaa verrata kehitystä Etelä-Koreassa, jossa uusi digitaalinen osaaminen on edennyt nopeasti, mutta sitä Mattelart ei tee.

Viestinnän sotilaallinen ja geostrateginen näkökulma

Tutustuin Mattelartiin jo vuon- na 1972 Philadelphian yliopis- tossa. Hän ei puhunut englan- tia, mutta esitelmöi espanjaksi.

Mattelart on syntyjään belgia- lainen, mutta työskenteli tuol- loin Allenden Chilessä yhteis- kuntatieteilijänä. Sain häneltä monia kirjoja, joihin Armand kirjoitti minulle omistuskirjoi- tukset ranskaksi ”vallankumo- uksellisella solidaarisuudella”.

Hänen palava sosialismi-inton- sa sytytti minutkin ja autoin mm. hänen ja Ariel Dorfmanin kriittisen Aku Ankka-tutkimuk- sen kääntämisessä mm. suomen kielelle.

Mattelart kuuluu ehdotto- masti länsimaisen, kriittisen Armand Mattelart (2003).Infor-

maatioyhteiskunnan historia.

Vastapaino, Suom. Risto Suik- kanen

Puutteineenkin viestintätutkimuksen klassikko

3/2006u KIRJA-ARVIOITAuAIKUISKASVATUSu

(2)

266 uKIRJA-ARVIOITAuAIKUISKASVATUSu3/2006

viestintätutkimuksen klassik- koihin ja hänen arvostuksensa on laaja varsinkin latinalaises- sa maailmassa. Hänen keskei- nen teemansa on yleensä ollut viestinnän ja informaation soti- laallinen ja geostrateginen poh- timinen ja Yhdysvaltojen ylival- lan kritiikki. Kiinnostavaa täs- säkin teoksessa on sivilisaation ja ajattelun logistiikan historia.

Mattelart esittelee Harold Inni- sin ja Marshall McLuhanin ajat- telua osana uuden sivilisaation mediakäsitteiden historiaa. Kir- jan kääntäjä on ilmeisesti teh- nyt oikean ratkaisun telekom- munikaation kääntämisessä

”kaukoviestinnäksi” eikä ”pika- viestinnäksi”, kuten Suomen lainsäädännössä aikanaan teh- tiin.

Wigipedian puuttuminen yksipuolistaa analyysiä

Puutteeksi kirjassa kuitenkin näen wikipedian problematii- kan puuttumisen kokonaan, v aikka Mattelart pohtiikin vuonna 1895 Brysselissä perus- tetun kansainvälisen bibliograa- fisen instituutin toimintaa (s.40) ja ensyklopedistien filosofisia periaatteita vuodelta 1772 (s.

24). Voi olla, että kirjan kirjoit- tamisen aikaan wikipedia ei vie- lä ollut levinnyt nykyisiin mit-

toihinsa. Käsitykseni mukaan esimerkiksi juuri wikipedia on oivallinen esimerkki siitä, että elämme todella uudenlaista, globaalin informaatioaikakau- den todellisuutta, vaikka sitä kuinka radikaalisti arvostelisi.

Kirjan henki heijastaa hyvin ranskalaista ei-asennetta maail- man nopealle muutokselle.

Tämä vain tuntuu kovin tyhjäl- tä sen todistusaineiston valos- sa, mitä Ranskan ja muiden maiden kaduilta ja yliopistois- ta on viime aikoina nähty. Mat- telart uskoo silti yliopiston voi- maan jälkiteollisen yhteiskun- nan kritiikin harjoittamisessa:

”Yliopisto ei ole enää karismaat- tisen yhteisön pyhättö vaan tek- nokratian vastaisen yhteiskun- nallisen liikkeen kehto. Kun opiskeleva nuoriso lähti liike- kannalle tämän täydessä hajoa- mistilassa olevan laitoksen po- liittisen ja hallinnollisen pää- töksenteon jäykkyyttä vastaan, se paljasti yhteiskunnallisten konfliktien luonteen ohjel- moiduissa yhteiskunnissa”

(s.85).

Teos herättää lukijassa vastakysymyksiä

Mattelartin näkemykset herättä- vät ilkeitä vastakymyksiä. Mik- si suuri osa Ranskan kyvyk-

käimmistä tietotekniikan alan tutkijoista on siirtynyt työsken- telemään parjattuun Yhdysval- toihin? Miksi eurooppalaisen yliopiston uudistuminen näyt- tää etenevän pragmaattisemmin Englannissa kuin Ranskassa tai Saksassa? Miksi Mattelart ei esittele sellaisia uusia ja kiistel- tyjä käsitteitä kuin moniluku- taidot tai moniälykkyys? Sellai- set yritysmaailmaa, terveyden- hoitoa ja sotilaallista toimintaa mullistavat toiminnot kuin e- oppiminen eivät häntä kiinnos- ta. Miksi hän ei kerro, miksi juuri Ranskassa monikultturi- suuden ristiriidat ovat niin kär- jekkäitä ja väkivaltaisia, mutta eivät esimerkiksi Yhdysvallois- sa?

Kirja ansaitsee kyllä tulla lu- etuksi eikä esittämäni kritiikki mitenkään vähennä vanhaa ys- tävääni kohtaan tuntemaani ar- vostusta. Kirjan ajatukset toimi- vat vasta-ajatusten katalysaat- toreina. Vastauksia globalisaa- tion ja digitaaliseen älykkyyden haasteisiin (Gardnerin esiinnos- tama käsite) voi kyllä hakea muualtakin kuin jälkiuusva- semmistolaisesta maailmanke- hityksen tulkinnasta.

TAPIO VARIS

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Mik¨a on summan kolmas yhteenlaskettava, jos en- simm¨ainen yhteenlaskettava on 2 metri¨a 5 senttimet- ri¨a, toinen yhteenlaskettava on 8 senttimetri¨a pienem- pi kuin ensimm¨ainen

Elokuvassa väkivaltaa on määräl- lisesti enemmän ja se on yhtä raakaa kuin mangassa, mutta ikäraja Yhdysvalloissa on 12 – osittain sillä pe- rusteella,

Moottorikelkkailureitin perustaminen eroaa ulkoilulain mukaisesta menettelystä siten, että moottorikelkkailureitti voidaan perustaa lainvoimaisen suunnitelman pe-

Tämän tutkimuksen pe- rusteella näyttäisi siltä, että ActionTrack soveltuu mielekkään oppimisen mallin mukaisen opetuksen toteuttamiseen niin oppiaineita integroitaessa kuin yhden

Tässä laissa säädetään myös 1 momentissa mainittujen tietojen luovuttamisesta pyynnön pe- rusteella räjähteiden lähtöaineiden markkinoille saattamisesta ja käytöstä,

Riskinarvioinnin perusteella alueen pintamaakerroksesta (1 metri tulevasta maan pinnasta) on poistettava lyijyn, antimonin ja kadmiumin alemman ohjearvon ylittävät

Sitten hän tutki niemimaan itäosia sekä Tsuna- ja

Jos siirtomaavaltoja arvosteltaisiin sen pe- rusteella, miten hyvin siirtomaat ovat menesty- neet itsenäistymisen jälkeen, niin Japani olisi ollut paras siirtomaavalta,