• Ei tuloksia

Omatunto kohtaa Tšetšenian näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Omatunto kohtaa Tšetšenian näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Omatunto kohtaa Tšetšenian

Jukka Mallinen

Åsne Seierstad: Groznyin enkelit.

Suom. Päivi Kivelä. WSOY 2008.

Tunnettu kansainvälinen toimit- taja Åsne Seierstad on tehnyt re- portaasikirjan asiasta, joka tuntuu jo menettäneen ajankohtaisuuten- sa, nimittäin Tšetšeniasta ja siellä muhivan konfliktin nykyvaihees- ta. Tartuin teokseen vähän epäil- len, onhan hän saanut kyseenalais- takin mainetta kohukirjallaan ka- bulilaisesta kirjakauppiaasta. En- nakkoluuloni joutuivat häpeään:

tämä silminnäkijän todistajanlau- sunto todella pysäytti.

Tšetšenia on kadonnut maail- man uutisotsikoista. Nyt Seierstad repii vaikenemisen rikki ja näyttää laajalla ja vastaansanomattomalla aineistollaan, että likainen sota ja väestön suuret kärsimykset ovat yhä arkipäivää Pohjois-Kaukasiassa.

Seierstad matkusteli Tšetšeniassa pääasiassa salaa ensimmäisen so- dan aikana ja uudestaan parina vii- me vuonna. Tunnelma on pelotta- va – kukaan ei voi olla varma hen- gestään. Kuolemanpartiot uhkaa- vat kaikkia, joita epäillään syystä tai syyttä nykyhallinnon vastustajiksi.

Seierstad livahtaa salaa tapaa- maan perhettä, josta kaikki mie- het ovat kadonneet. Perhettä epäil- lään nykyhallinnon vastustajiksi eli

”terroristeiksi”. Naiset viettävät lo- puttoman murheensa kanssa varjo- elämää suljettujen ovien takana ko- ko kylän kavahtamina ja pelkäämi- nä, odottaen milloin heitäkin tul- laan hakemana yöhön ja usvaan.

Rankaisemattomuuden ja raa’an väkivallan oloissa tšetšeenit ovat

vapaata riistaa, jota kidnapataan, kidutetaan, murhataan ja heite- tään pelotukseksi katuvierille. Jär- jestelmään kuuluvat myös salai- set vankilat ja kidutuskeskukset.

Venäjän ruhjova politiikka on muuttanut maan käytännöt niin julmiksi, että mielisairaudet ovat hyvin yleisiä. Tšetšenian väestös- tä on sodassa kuollut jopa 20 pro- senttia. Lapset ovat menettäneet kaiken, lukutaidon ja vanhempan- sa. He ovat villiintyneet ja jääneet kaduille.

Mutta laittomuuden keskellä- kin ihmiset yrittävät ylläpitää elä- mää. Seierstad tapaa sinnikkään tšetšeenimatriarkka Malikan, joka yrittää pitää lastenkotia katulapsil- le. Byrokraattisten esteiden ja häi- käilemättömien lahjustenkiskojien kiusaamana tämä rohkea nainen onnistuu pelastamaan lapsia ka- dulta pyrkien antamaan heille ko- din turvan ja harmonian. Monella näistä lapsista on vaikeita psyykki- siä ongelmia pelottavien sotakoke- musten jäljiltä.

Vanhalta isoäidiltä toimittaja taltioi vaikuttavan ja katkeran ker- tomuksen tšetšeenikansan pak- kosiirrosta Keski-Aasiaan talvella vuonna 1944. Tämä kärsimysten tien kuvaus luo syvää perspektiiviä nykyisiin julmiin ristiriitoihin.

Myös venäläiset kärsivät sodas- ta. Seierstad haastattelee venäläistä äitiä, joka hakee kotiin sodassa so- keutuneen ja sotilassairaalaan hy- lätyn poikansa. Näistä miinojen uhreiksi joutuvista poikasista ar- meija käyttää kyynistä nimitystä

“kertakäyttösotilas”.

Hän tapaa moskovalaisperheen, jonka poika istuu vankilassa hyö- kättyään skinien joukossa kadul- la kaukasialaisen kimppuun. Ta- vallisen venäläisen hätä ja avutto-

muus pojastaan oikeuslaitoksen ja vankilan korruption, vihan ja ra- sismin kierteen keskellä on vaikut- tavaa. Myös katkeran negatiivinen aatepuuro kadunmiehen mielessä panee ajattelemaan.

Vallan hyytävät realiteetit tule- vat käsinkosketeltaviksi, kun toi- mittaja onnistuu tapaamaan Krem- lin Tšetšeniaan asettaman nukke- hallitsijan ja sotalordin Ramzan Kadyrovin. Muurien takana tämä sodasta miljardeja ryöväävä itä- mainen despootti pitää tuhannen ja yhden yön hovia; lemmikkei- nään muun muassa leijonia.

Seierstadin toimintapa muis- tuttaa suuresti Anna Politkovska- jaa: Annan tapaan hänkin nojaa naisten verkostoihin. Rohkeat nai- set vievät häntä henkensä kaupal- la salaisiin tapaamisiin. Hän näkee, miten he yrittävät pitää yhteisöä ja normaalia elämää pystyssä, varjel- la lapsiaan, poikiaan ja miehiään – usein turhaan.

Seierstad kuvaa sisältäpäin nais- ten maailmaa ja heidän sankaruut- taan. Miehet, heidän tyly histori- ansa ja maailmansa, näkyvät ulkoa päin – heille jää aseiden, terrorite- kojen ja propagandan mustavalkoi- nen kieli. Jos Politkovskaja pääsee- kin ehkä syvemmälle yhteisöön, niin Seierstad osaa kuvailla länsi- maiselle lukijalle tuhon ilmapiirin jopa ilmaisuvoimaisemmin.

Vanha mies esittää Seiersta- dille ja lännelle syytöksen: ”Olet- te pakottaneet meille muslimiyh- teiskunnan.” Tšetšeenit ovat perin- teisesti individualisteja ja sufeja.

1900-luvun mittaan heidän yhtei- sönsä muuttui varsin maallistu- neeksi.

Mutta nyt, kun maallinen kan- sallinen vapausliike on murskattu, heille on jäänyt vain Allah, funda-

(2)

mentalismi, joka kestää paratiisin nimeen minkälaisen terrorin ta- hansa. Siksi hyvin konservatiivi- nen islam alkaa nykyään olla lähes vallitseva Tšetšeniassa.

Nyky-yhteiskunnan instituu tiot ovat hajonneet ruhjovan politiikan seurauksena. Niiden tilalle ovat tulleet perinteiset klaanit eli teipit, jotka ovat jääneet ihmisille ainoak- si turvaksi.

Ramzan Kadyrov on kerännyt paljon entisiä sissejä joukkoihin- sa. Niinpä hän pystyy kääntämään aseet myös Venäjää vastaan. Kreml on tosiasiassa menettänyt kontrol- lin Tšetšeniassa ja Pohjois-Kauka- siassa. Tänään puhutaan paljon sen afganisaatiosta.

Kaikkiaan Seierstadin kirja on vaikuttava hätähuuto – mistä vai- kenemme? Maailman omatun- to voi vielä joutua kohtaamaan Tšetšenian.

Kirjoittaja on venäläisen nykykirjal- lisuuden kääntäjä ja Suomen Penin puheenjohtaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Useissa perhettä ja perhearkea koskevissa teksteissä mainitaan, että perhe- ja perhearki - käsitteet ovat hyvin moniulotteisia (Jallinoja ym. Tutkimuksia tarvitaan laajan

Eräs lapsi kuvasi yhdessä tekemistä seuraavasti: ”Esimerkiks kun olemme olleet paljon matkoilla yhdessä koko perhe niin se voisi olla osallisuutta per- heessä että

Yksi tärkeimmistä muuttoliikkeeseen vaikuttavista tekijöistä on ikä ja per- hetausta. Mitä enemmän ikää ja perhettä, kuten vaikka lapsia on, sitä pienempi on

Tämä auttoi ja rohkaisi perhettä ymmärtämään, että heidän oli toimittava siten kuin he toimivat säilyttääkseen perheen (Asen, 2002; Goldenberg & Goldenberg, 2011;

Kertomuksessa kertoja selittää vapaaehtoistyön tekemistä sillä, että se on Alpolle ajankäytön puolesta mahdollista: ”Kun ei oo perhettä eikä tartte ajatella, että vie

Perheelliset olivat sitä mieltä, että tekisivät varmasti enemmän muusikon töitä, jos heillä ei olisi perhettä, mutta toisaalta he eivät katuneet päätöstään.. 10.2

Spike Leestä alkanut mustan elokuvan uusi aal- to on nostanut esiin nuoria lahjakkaita oh- jaajia, jotka osaavat tehdä myös valtavä- estöä niellyttäviä elokuvia Kysymys ei ole

Menneisyyden perhettä koskevia nostalgiamyyttejä purkavassa kirjassaan historioitsija Stephanie Coontz toteaa, kuinka Yhdysvalloissa monet poliittiset johtajat ja