• Ei tuloksia

Kertaus T-110.1100 Johdatus tietoliikenteeseen ja multimediatekniikkaan kevät 2014 Jyry Suvilehto

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kertaus T-110.1100 Johdatus tietoliikenteeseen ja multimediatekniikkaan kevät 2014 Jyry Suvilehto"

Copied!
44
0
0

Kokoteksti

(1)

T-110.1100 Johdatus tietoliikenteeseen ja multimediatekniikkaan

kevät 2014

Kertaus

Jyry Suvilehto

(2)

Sisältö

Mitä ja miten teidän olisi pitänyt oppia

Mitä tässä toteutuksessa jäi vähemmälle Kertausta

Kysykää rohkeasti joka kohdassa.

(3)

§  http://tinyurl.com/ydinaines

– Ydinaineskartoitus

§  http://www.cse.tkk.fi/~jsuvileh/jotime/

mitoitus_jotime_2010.xls

(4)

VERKKOLIIKETOIMINTA

(5)

Operaattorin pelikenttä

Content fee

Terminal fee

Traffic fee

(6)

Verkkoliiketoiminta

§  Teletoimialan rakenne

–  Suuria investointeja

–  Tarjoajat haluavat, että ARPU kasvaa

•  Lisäpalvelut

•  Sama palvelu monta kertaa

§  Liiketoimintamalleja

–  Avoin (Creative Commons, BitTorrent, kiinteähintainen netti)

–  Suljettu (Apple App Store, DRM-suojattu sisältö) –  Hybridejä (Maksullinen REST-rajapinta,

välityspalvelut)

§  Lock-in / vaihtokustannus

§  Net neutrality ajankohtainen kuuma peruna

(7)

VIRTUAALITODELLISUUS

(8)

Virtuaalitodellisuus

§  Neljä peruselementtiä keinotodellisuuskoke- muksessa:

–  Virtuaalimaailma (virtual world) –  Uppoutuminen

(immersion)

–  Aisteihin perustuva palaute (sensory feedback)

–  Vuorovaikutteisuus (interactivity)

§  Uppoutumiseen ei välttämättä tarvita visuaalisuutta

–  Kirjaan voi uppoutua –  Kirjasta puuttuu muita

keinotodellisuuskokem uksen elementtejä

(9)

Etäläsnäolo

§  Nouseva trendi

§  Kevyet, laajalle

levinneet tietokoneet joiden kapasiteetti, akku jne riittävät

§  Ympäristöystävällinen

§  Psykologisesti parempi kuin

ryhmäpuhelu ym

(10)

EDELTÄVÄT 5 KALVOA EIVÄT

KUULU TENTTIALUEESEEN

(11)

Tietokonegrafiikka

§  Perus-3d

– Kolmioita, säteenheitto (ray casting) – Sävytys

– Varjot vaikeita, heijastukset vaikeita

– Optimoitavissa (modernit näytönohjaimet)

§  Fotorealistinen 3d

– Säteenseuranta (ray tracing)

– Varjot helpohkoja, sävytys helppoa – Raskas laskea

(12)

Grafiikan liukuhihna

1.  Mallinna geometria

–  Tässä verkko kolmioita

–  Pinnnan materiaali on hyvä olla tiedossa

2.  Lisää objektit maailman koordinaatistoon

–  Jokaisella objektilla on oma koordinaatistonsa –  Vain yksi maailman

koordinaatisto

3.  Valitse katselupaikka ja suunta

4.  Muuta objektit

katselukoordinaatistoon ja projisoi kuvatasolle

–  Laske valaistus ja piirrä kuva!

Objektin koordinaatit

Maailman koordinaatit Kameran koordinaatit

Kuvan koordinaatit

(13)

Säteenheitto / sävytys

Pupu koostuu kolmioista

Lambert shading

Phong-shading Sarjakuvamainen

toon-shading Ei tekstuuria

Tekstuuri

(14)

Säteenseuranta ja varjot

Näkyvät huonosti projektorilla L

(15)

Pelit

§  Peleissä

– Pelattavuus

•  Mekaniikka, säännöt

– Tarina

– Estetiikka – Tekniikka

– Näiden väliset suhteet

§  Nykyään ilmaiseksi antaminen trendi

– Ihmiset halukkaita maksamaan in-game asioista

(16)

Multimediajärjestelmät

§  Monta mediaa + vuorovaikutus (ehkä aika)

§  Mediaa pakataan ihmisten aistit huomioonottaen

– -> huomattavat tilansäästöt

§  Tallennusformaatti ja siirtoformaatti erikseen

– Jälkimmäinen määrittää ajan, paikan, rakenteen ja toiminnan

(17)

Tiedon esitys tietokoneessa

§  Kaikki data bittejä

– > binääriformaatit – > tekstiformaatit

§  AD- ja DA-muunnokset!

– Tapahtuu kaikkialla jatkuvasti – Vaiheet

(18)

Tietoturva

§ CIA-malli ja sen soveltaminen

–  Luottamuksellisuus –  Eheys

–  Saatavuus

§  Symmetrinen ja asymmetrinen kryptografia

§  Ihmisten asema tietoturvassa

§  Yksityisyys 2010-luvun trendi

§  Tenttiin luvun yhteyteen suositeltava elokuva Sneakers (1992)

–  http://www.imdb.com/title/tt0105435/

–  Vain hieman Hollywoodihko näkemys tietoturvasta –  Elokuvassa hyvä huomioida ihmisratkaisujen käyttö

vs. teknokikkailu

(19)

Puhelinverkot

§  Kaikissa puhelinverkoissa laskutus on tärkeää

§  Matkapuhelinverkossa liikkuvuuden hallinta on tärkeää

– Puhelu käynnissä ja ei käynnissä

– Mm. päätelaitteiden akun kesto rajoittaa

§  Soluverkossa solujen hallinta on haaste

(20)

TIETOLIIKENNE

(21)

Protokolladroidi

§  Toinen merkitys sanalle protokolla

–  sosiaalisen

kanssakäymisen säännöstö

•  Tavattaessa kätellään

•  Kysymykseen vastataan

•  Tuntemattomat esitellään toisilleen

§  Tarkoitus pohjimmiltaan sama

–  Ennalta sovittu käytäntö, jota noudatetaan

määritellyssä tilanteessa

(22)

Linkkikerros tiivistettynä

§  Linkkikerroksen tarkoitus mahdollistaa tiedonsiirto

– Kahden pisteen välillä linkissä

– Useamman toisiinsa kytketyn pisteen välillä jossain lähiverkossa

– Esimerkiksi Ethernet kupariverkoissa wlan langattomissa

§  IP-paketit kehystetään

§  TCP/IP-protokollapinossa linkkikerros on jokseenkin tietoinen IP- kerroksesta

–  ARP, Address Resolution Protocol

(23)

Käsitteitä - linkkikerros

§  Media Access Control

§  Suunnattu – suuntaamaton väliaine (johdin, ilma)

§  Hidden node –ongelma (WLAN)

§  Kehystys

§  Simplex - duplex

(24)

Verkkokerros tiivistettynä

§  Linkkikerroksen muodostamat lähiverkot luovat eristettyjä saaria

§  Verkkokerros rakentaa saarien välille

– Sillat, reitityksen

– Yhtenäiset osoitteet, IPv4/IPv6-osoiteavaruus

§  Tieto kulkee paketteina saarelta toiselle ja

jokainen saari huolehtii saamansa paketit

eteenpäin best effort -palvelutasolla

(25)

Käsitteitä - verkkokerros

§  NIMIARVARUUS!

– v4 – v6

§  Paketti

§  Reititys

§  Epäluotettava datagrammipalvelu

§  Tilattomuus

(26)

Kuljetuskerros tiivistettynä

§  Verkkokerros tarjoaa epäluotettavaa pakettien välitystä koneelta koneelle

§  Kuljetuskerros joko pyrkii tarjoamaan luotettavuutta (TCP) tai jättää sen

ylempien tasojen huoleksi (UDP)

§  Kuljetuskerros erottelee yhdessä

koneessa olevat ohjelmat

(27)

Käsitteitä, kuljetuskerros

§  Yhteydellinen – yhteydetön

– Siirtovirheiden havaitseminen yhteydessä – Siirtovirheiden käsittely

§  Yhteyden avaus – yhteyden sulkeminen

§  Portti-käsite

(28)

Sovelluskerros tiivistettynä

§  Sovelluskerros käyttää (useimmiten) TCP:n luotettavaa tavuvirtaa

§  Määrittelee miten >= 2 ohjelmistoa keskustelevat keskenään

– Mitä on tarkoitus tehdä?

– Mikä on minkäkin osapuolen vastuulla?

– Etc. Etc.

(29)

Käsitteitä, sovelluskerros

§  Asiakas-palvelin

–  Vrt. Peer to peer

§  Pull,

Push

–  Ja voi pojat niitä yritelmiä tehdä Push-järjestelmä Pull-yhteyksien päälle

§  Store-and-forward (SMTP)

§  Nimiavaruus: URL

§  HTTP:

–  Kysely-vastaus –  GET, POST, PUT –  Tilattomuus

•  Tilan illuusio otsaketiedoilla, evästeillä (cookies)

(30)

INTERNET-PROTOKOLLAPINO

Nää kuvat vaan on niin kivoja

(31)

TCP/IP-protokollapino

Sovelluskerros

Middleware: HTTP, SSL, XML...

Siirtokerros: TCP, UDP, ...

Verkkokerros: IPv4, IPv6 Linkkikerros: Ethernet, MPSL,

WLAN, GPRS ...

Tiedonsiirto yhden linkin yli Tiedonsiirto päästä päähän, Internetin yli (end to end)

Asiakas/palvelin- sovellukset ja monenväliset

palveluarkkitehtuurit

(32)

Nimiavaruudet

IP-osoite ja porttinumero IP-osoite

MAC-osoite

Sähköpostiosoite, URL, DNS-nimi, jne.

Sovelluskerros

Middleware: HTTP, SSL, XML...

Siirtokerros: TCP, UDP, ...

Verkkokerros: IPv4, IPv6 Linkkikerros: Ethernet, MPSL,

WLAN, GPRS ...

(33)

Viestien muoto

Yhteys

Paketit

Kehykset

Pyynnöt ja vastaukset

Sovelluskerros

Middleware: HTTP, SSL, XML...

Siirtokerros: TCP, UDP, ...

Verkkokerros: IPv4, IPv6 Linkkikerros: Ethernet, MPSL,

WLAN, GPRS ...

(34)

Sovelluskerros

Middleware: HTTP, SSL, XML...

Siirotokerros: TCP, UDP, ...

Verkkokerros: IPv4, IPv6 Linkkikerros: Ethernet, MPSL,

WLAN, GPRS ...

Toteutus ja rajapinnat

Verkkokortin firmware ja rauta Käyttöjärjestelmän ytimessä

Prosesseina käyttäjätilassa

Laiteajurirajapinta Socket API

Tyypillinen toteutus:

(35)

Tiimalasimalli

Sovelluskerros

Middleware: HTTP, SSL, XML...

Siirtokerros: TCP, UDP,...

IPv4, IPv6

Linkkikerros: Ethernet, MPSL, WLAN, GPRS ...

Alun perin vain yksi verkkokerroksen protokolla ja kaksi

siirtokerroksen protokollaa Laiteajurirajapinta

Socket API

Rajapinnat tekevät uusien sovellusten ja

linkkityyppien lisäämisen helpoksi

(36)

Yleistä

§  Tentissä vaaditaan

–  luennoilla (muutkin kuin kalvoissa) käsitellyt asiat –  Harjoituksissa käsitellyt asiat

–  Sisälukutaitoa ja luetun ymmärtämistä

tehtävänantojen osalta (yllättävän vaikeaa) –  Kykyä soveltaa

§  Kokeiden teko on kahden asian tasapainottamista

–  Osaamisen mittaaminen –  Järkevä korjattavuus

§  Pyrimme siihen, että välikoe on

ymmärryksen, ei pelkän faktatiedon mittari

(37)

Tentin rakenne

§  5 kysymystä

1.  Sanaselitykset 2.  Väittämät

3.-5. ”normaalit” tehtävät

(38)

Sanaselitykset

§  Sitä mitä voisi olettaa

§  Pari virkettä

§  Selityksessä pitää löytää olennainen

–  Random-faktat aiheesta eivät ole määritelmiä

–  Esimerkki ei ole määritelmä

§  Jos selität asiaa ja

puutaheinää sekaisin, voi tulla 0p

§  Kahden termin

tapauksessa olennaista selittää miten eroavat

§  Joskus olemassa määritelmä

•  Signalointi eli merkinanto

•  Paketti- ja piirikytkentäinen verkko

Asiakas-palvelin –malli

Vertaisverkko

Protokollapino

•  Palomuuri

•  Yhteydellinen

Kanavointi

Reititys

Luottamuksellisuus

•  Eheys

•  Saatavuus

Web 2.0

Push (tietoliikenteessä)

DHCP

(39)

Väittämät

§  Soveltamista vaativat väittämät

–  Pelkästä Totta/Ei totta –vastauksesta 0p

–  Pisteet tulevat perustelusta

–  Vastaus ei välttämättä ole yksikäsitteinen’

§  WLAN ja Ethernet varaavat median lähetystä varten samalla tavalla

§  IP-osoite on globaalisti uniikki

§  UDP-protokollan ominaisuudet sopivat TCP:tä paremmin puheen tosiaikaiseen siirtämiseen

§  Pelkkä WW riittäisi kaikkien Internetin palveluiden toteuttamiseen, muut järjestelmät ovat vain historiallisia kehitysvaiheita

§  TKK:n webnews hyötyisi merkittävästi RSS:n lisäämisestä

§  Jos saat verkossa olevalta taholta varmenteen, tiedät keneen olet yhteydessä

§  Jokainen puhelinverkon puhelu vaatii puhelua koskevan tiedon tallentamista verkon käyttämiin puhelinkeskuksiin

§  NAT-muutos ratkaisee riittämättömien IP- osoitteiden ongelman eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia

§  Tietynnumeroisen TCP- tai UDP-portin takana on aina oltava tarkalleen

samantyyppinen ohjelmisto (esim.

sähköposti- tai www-palvelin)

(40)

Normaalit tehtävät

§  Tarkastusteknisestä syistä suosimme jaettuja tehtäviä

§  Pistemäärästä voi päätellä jotain vastauksen toivotusta pituudesta

§  Olennainen on tärkeää, jaarittelusta ja kiertelystä ei saa pisteitä

–  Usean sivun asiaan liittymätön johdanto itse asiaan saattaa pahoittaa assarin mielen

§  Selventäviä kuvia saa ja kannattaa piirtää,

mutta jonkinnäköinen sanallinen selityskin

tarvitaan

(41)

Yleistä

§  Vastaukset pyritään korjaamaan mahdollisimman tasapuolisesti

§  Käytännössä kuitenkin seuraavien

asioiden vaikutusta mahdotonta eliminoida

– Erittäin epäselvä käsiala – Hyppivä vastaus

– Karkeat kielioppivirheet, slangi

§  Kirjoittakaa opiskelijanumero selvästi

(42)

§  Seuraavia protokollapinon kuvia voi

käyttää kokonaisuuden hahmottamiseen

tietoliikenneasioissa

(43)

Kurssin suorittaminen

§  Tutkintosäännön mukaan poistuvan

kurssin tenttejä pitää järjestää ainakin 1

lukuvuoden ajan

(44)

PALAUTE ON PAKOLLISTA JA

SITÄ VOI ANTAA JO NYT

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

•  Input-laitteet –  paikannuslaitteet –  muut sensorit. •  Virtuaalimaailman kuvaus

Verkkokerros: IPv4, IPv6 Linkkikerros: Ethernet, MPSL,. WLAN,

Teksti Visuaalinen Kerta Keinotekoinen. Kuva Visuaalinen

interconnected computer networks that use the standard Internet Protocol Suite (TCP/IP) to serve billions of users

Lähdeportti (ohjelma) Kohdeportti (ohjelma) Paketin pituus

§  Vain yksi laite voi lähettää väylälle kerrallaan. §  Laitteet eivät tiedä koska muut haluavat

§  Tietoturvan ja käytettävyyden ei aina ole pakko olla ristiriidassa. §  Joskus turvavaatimukset oikeuttavat selkeitä

– Jokaisella objektilla on oma koordinaatistonsa – Vain yksi