• Ei tuloksia

Pääkirjoitus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pääkirjoitus"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

2 • niin & näin 2/00

PÄÄKIRJOITUS

F

ilosofian harrastaminen on mukavaa, kun mukana on reilu annos leikkimieltä ja kosolti ajattelijain keskinäistä ilon- pitoa. Tutkiminen tuntuu kaikessa piinallisuudessaan antoisal- ta, kun sitä saa harrastaa niin kuin hyvältä tuntuu. Tutkimus- rahaa ottaa mielellään vastaan, jos antaja kokee antamisen oikeu- dekseen. Filosofian klassikotkin ovat hyviä kavereita, jos niiden kanssa keskustelu ja ajatusten rakentelu voi tuoda myös hauskuutta elämään. Epäilemättä Machiavellilla ja Leonardolla oli todella riemukasta, kun he ideoivat, miten pisalaiset voitaisiin näännyttää janoon kääntämällä Arnon suunta. Pirun vakavalla asiallahan he leikittelivät – pisalaisten hengellä! – mutta ei ole niin varmaa, olivatko kaverit aivan tosissaan. Renessanssin filoso- fiassa luominen ja tekeminen eivät läheskään aina olleet sama asia, ja ajatustekoa arvostettiin siinä missä suorituskeskeisempää toimintaakin. Ajatelkaamme Machiavellin näytelmiä ja muita hupailuja! Niiden ajatusleikkejä ei aivan mielikuvitukseton tyyp- pi olisi keksinyt, tosikko taas olisi ottanut nokkiinsa siitä kepeän vastuuttomasta hilpeydestä, jolla Machiavelli kuvaa piruparkaa Toscanassa (Belfagor) tai juonittelua kauniin nuoren rouvan pedin liepeillä (Mandragola).

Machiavellilla oli toki vakava puolensakin, mutta kuten hä- nen kirjeenvaihdostaan selviää, mistään haudanvakavuudesta ei ollut kysymys. Mitä paremman ystävän kanssa hän kirjettä heit- tää, sitä irtonaisemmin myös huuli lentää. Ruumiin ilot ja valtio- ruumiin surut mahtuvat samaan kuoreen, toisinaan jopa samaan virkkeeseen.

Monet muutkin klassikot ovat olleet perin hauskoja tyyppejä.

Freud ja Marx maustoivat vakavat teoksensa monensorttisilla vitseillä ja huulenheitoilla. Eikä voi olla mainitsematta Diderot’ta tai Voltairea, sillä olivathan he suorastaan riippuvaisia tekstuaalisen huvittelun moninaisista muodoista. Mieleen ei tule yhtäkään heidän kirjoittamaansa opusta, joka ei sisältäisi hilpeää kieli poskella meininkiä. Eikä edes totinen Hegel kirjoittanut Oikeusfilosofian johdantoa täysin tosissaan. Sen verran hersyviä luonnehdintoja hän esittää ”filosofisista” puoskareista ja muista patsastelevista aikalaisistaan.

Kyllähän filosofian historiasta myös tosikkoja löytyy – vai löy- tyykö sittenkään? Rousseaukin osasi irrotella (Tunnustukset!), Kantin königsbergiläinen seuraelämä todistaa miehen huumo- rintajusta, ja ryppyotsainen Wittgensteinkin piti lystiä hölmöjen oppilaidensa kustannuksella. Aristoteles jos joku kuuluu filosofi- an aikamiehiin, mutta tämä ei estänyt häntä kuvaamasta perin humoristisin sanankääntein vaikkapa vanhuksille tyypillisiä luonteenpiirteitä.

Huumori, lapsellisuudet tai muu leikkisä ilottelua ei ollut vain itse asian kevennykseksi, vaan klassikot todella olivat huumori- veikkoja par excellence. Leikkisyys ja hauskanpito kielii asentees- ta, jota jatkuva ”vakavien” ja ”perustavien” kysymysten äärellä pysyttely edellytti. Eräänlaista filosofian taistelutantereen (Kant) rintamahuumoria siis. Asiantuntijat ovatkin väittäneet, että esikuntaupseereihin keskittyy armeijan tosikkomaisin aines, kun taas luova huumori on hersyvimmillään rivimiesten keskuudessa.

Looginen johtopäätös edellisestä lienee se, etteivät filosofian klassikot ole olleet aikansa filosofisten taistojen esikuntaupsee- reita tai muita prenikkarintoja, vaan rivimiehiä. Tästä kertoo se- kin, kuinka harvoin suuria ajatuksia on esitetty ulkoisten mahti- asemien suunnasta, ja toisaalta, kuinka usein asemien ulko- puolisuus onkaan tarjonnut lähtökohdan ajattelun suuruudelle.

Toki upseeristossakin on poikkeuksensa – Akvinolainen ja

Heideggerkin – mutta harvinaisia tällaiset ”mielen kenraalit”

ovat. Sen sijaan voisi vaivatta luetella litanian takavuosisatojen klassikkoja, joilla ei ollut minkäänlaista asemaa esikunnassa, so.

aikansa kunnioitetuimmissa instituutioissa. Vaikka filosofia on ollut yliopistoissa alusta saakka, niin vain aniharvoin ne ovat ol- leet kasvualusta jollekin merkittävälle.

M

iten on alkavan vuosisadan laita? Onko nyt ensi kertaa to- dellakin niin, että merkittävin filosofia syntyy yliopistois- sa ja vieläpä esikuntaupseerien kynästä? Tämän päivän filosofian professorit olisivat huomispäivän klassikoita? Terävimmät päät rekrytoituisivat yliopistoille ajatuksiaan työstämään? Suomalai- sen filosofian tulevat suurmiehet ja -naiset leivottaisiin tutkija- kouluissa, huippuyksiköissä ja tutkijaputkissa? Uusi Snellman olisi jo lukemassa filosofian pääsykokeisiin? Jossakin kehä kol- mosen etelänpuolisessa perheessä ottaisi ensiaskeliaan uudesti- syntynyt Eino Kaila? Hämmästyttävän nuorena väittelevästä ne- ropatista voisi jo povata uutta Kantia? Vuoden 2100 arvostetuin klassikko olisi jo oikolukemassa ”Tractatustaan” jossakin At- lanttin yläpuolella? Käykö niin, että ensin 20., sitten heti perään 21. vuosisata, jne. tulevat jäämään filosofian historiaan yhä mer- kittävimpinä epookkeina, sillä harjoittaahan tuolloin filosofiaa kasvava joukko ajattelun ammattilaisia? Onko siis luvassa yhä enemmän, yhä parempia klassikoita?

Mutta entä jos kävisikin päinvastoin; että kaikesta mitta- kaavojen mahtavuudesta ja univormujen prameudesta huolimat- ta täysammattilaisuus koituisi filosofian lopuksi? Jospa tuhon merkkejä onkin jo näkyvillä? Kuten tosikkomaisuus ja ainakin lätkäammattilaisille ominainen varmistelu ja rohkeuden puute.

Mitä jos Suomi kulkeekin filosofisen taantumuksen eturivissä?

Onhan yliopisto täällä jo kaikkea sitä, mikä koulii filosofiparois- takin oman edun varmistajia ja maksimaalisen voiton tavoitteli- joita. Filosofia ja ihmistieteet muuttuvat laskelmoivien ”realis- tien” tekniikkalajiksi, kun humanistitkin joutuvat kisaamaan pöhöttyneessä korkeakouluinstituutiossa sellaisilla säännöillä, jotka eivät filosofisen ajattelun logiikkaan ollenkaan sovi. Tulok- sen tekeminen, hyödyksi oleminen ja indekseissä menestyminen tainnuttaa (huumaa?) filosofin ja tekee hänestä yksitotisen ”reaa- lipoliitikon”. Yliopistorahoista kilpaileminen vie ekonomistisiin tai teknologistisiin ajatuskulkuihin. Hysteerinen kilpapoljenta näivettää yleissivistyneisyyden ja oppineisuuden pyrinnöt, kun ei ole aikaa ja ajan suomaa uskallusta nostaa päätään erikoisaihees- taan tai malttia pysähtyä ihmettelemään maailmanmenoa.

Jospa suomalaisen filosofian pelastusoperaatio aloitettaisiin- kin korkeakoululaitoksen kellarista? Sinne asetettaisiin sellaiset paukut, että tuo laitos hajoaisi tuhansiksi pirstaleiksi. Suuresta osasta kasattaisiin ”tuloshakuinen” ammattikorkeakoulu, jäljelle jääneistä pirstaleista koottaisiin pieni ja pippurinen filosofis- ihmistieteellinen yliopisto. Siellä sitten voisi rauhassa vaivata päätään uskaliailla ajatuksilla ja yltiöpäisillä ideoilla kuten Leo- nardo ja Machiavelli Arnon rantapenkoilla tai Wittgenstein vuonoilla. Tähän ajattelun ruusutarhaan jokainen leikinlaskun päälle ymmärtävä vakava filosofi olisi aina tervetullut!

Mikko Lahtinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

Vaikka de- simaaliluvuilla laskeminen on yleensä mukavampaa kuin murtoluvuilla, niin totuus on, että desimaaliluvut ovat murtolukuja, eräs murtolukujen laji, ja

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

”Oppineen ei pidä olla kuin leivonen, lennellä pilvien korkeuksissa ja luritella siellä säveliään omaksi ilokseen tekemättä mitään muuta”, kirjoitti 1600-luvun

Oppinut filosofia sanan laajassa mielessä on siis kuollut siinä mielessä, ettei se oikeastaan koskaan voi olla filosofiaa sanan varsinaisessa mielessä, mutta samalla

Ellei filosofia ole ammatti, on se ainakin kutsu- mus, joka vaatii tekijänsä kokonaan, hy- väksyi yhteiskunta hänet tai ei – eli siis luo- vaa hulluutta.. Tästä kaikesta kerron

Tiesitkö muuten, että kirjaston hankkimia sanakirjatietokantoja käytetään yliopistolla lähes 12 miljoonaa kertaa vuodessa. Että e-lehtiemme käyttö kasvaa huimasti ja yltää nyt