• Ei tuloksia

Täyteen ahdettu ja palkitseva johdatus taiteen filosofiaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Täyteen ahdettu ja palkitseva johdatus taiteen filosofiaan"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

2/2010 niin & näin 137

kirjat

R

ichard Johdatus taiteenfi-Eldridgen losofiaan on hyvin kunnianhimoinen teos. Eldridge antaa suorastaan hätkähdyttävän mo- nipuolisen ja kattavan kuvan tai- teenfilosofian ydinkysymyksistä, ja tuskin yksikään tärkeä niitä käsittelyt hahmo Aristoteleesta Kendall Wal- toniin ja Hegelistä Roger Scrutoniin jää vaille huomiota. Kirjalle on tyy- pillistä myös vahva historiallinen ulottuvuus. Teoksen erityinen ansio on siinä, että se pystyy tuomaan es- tetiikan historian hahmot aitoon vuoropuheluun nykyteoreetikoiden kanssa sekä osoittamaan historial- listen ajattelijoiden merkityksen ny- kyestetiikan ongelmille.

Eldridgen käsittelytavan ansioilla on kuitenkin kääntöpuolensa. Mo- nissa tapauksissa hän pystyy aino- astaan raapaisemaan käsittelemiensä teemojen pintaa, minkä vuoksi kirjan antama kuva tietyistä aiheista joko jää vajavaiseksi, tai vaihtoehtoi- sesti estetiikkaan perehtymättömän lukijan on lähes mahdotonta saada käsitys niistä. Esimerkiksi Nelson Goodmanin monia hienovaraisia erotteluja sisältävän symboliteorian

Eldridge käy läpi suoranaisella pi- kakelauksella. On aika epätodennä- köistä, että Goodmanin ajatuksista täysin tietämätön lukija pystyisi ym- märtämään, mitä oikein tarkoittaa, että ”Goodmanin termein visuaa- linen esittäminen [...] on syntakti- sesti ja semanttisesti tiheää sekä suh- teellisen täyteläinen tapa denotoida tai viitata johonkin” (41). Eldridgen selitysyritys, että visuaalinen esittä- minen ”on erilaista kuin verbaalinen denotaatio, joka on syntaktisesti ja semanttisesti epäjatkuvaa, koska siinä käytetään erillisiä ja toistettavia kirjaimia ja sanoja” herättää jopa Goodmaniin hieman perehtyneessä lukijassa enemmän uusia kysymyksiä kuin valaisee alkuperäistä näkemystä.

Yksi Eldridgen kirjaa kokonai- suudessaan leimaava piirre on yritys ylittää filosofisten traditioiden raja- aitoja. Eldridge ei tuo tätä tavoitetta suoranaisesti julki, vaan pikem- minkin se ilmenee siinä, että hän ei ylipäänsä puhu mitään 1900-luvun estetiikan keskeisistä traditioista eikä jäsentele kirjansa sisältöä niiden pohjalta. Vaikka tällainen lähesty- mistapa nostaa monessa suhteessa Eldridgen teoksen arvoa, silläkin on kääntöpuolensa: tarkempi kuvaus eri

teoreetikoiden taustoista ja keskinäi- sistä vaikutussuhteista olisi voinut jäsentää kirjan monipuolista sisältöä paremmin.

Taiteenfilosofian tehtävästä

Taiteenfilosofian keskeisten on- gelmien läpikäymisen ohella Eld- ridgen kirjan kysymyksenasettelu on vahvasti metafilosofinen. Hän ei en- simmäisessä luvussa erottele joukkoa estetiikan ydinkysymyksiä, joita hänen on tarkoitus kirjassaan tarkas- tella, vaan hän aloittaa pohtimalla laajalti taiteenfilosofian tehtävää. Hä- nelle taide on olemuksellisesti yhtei- söllinen asia. Taideteokset heijastavat ympäröivää yhteiskuntaa ilmentäen yhteisöllisiä merkityksiä ja arvoja.

Taiteenfilosofian tulisi Eldridgen mukaan lähtökohtaisesti selventää, minkälainen rooli taideteoksilla voi lopulta olla yhteisöllisyyden raken- tamisessa ja miksi juuri taideteokset ovat monille ensiarvoisen tärkeitä merkityksellisten kokemusten läh- teitä. Tästä taustasta kumpuaa Eld- ridgen syvä epäluulo puhtaasti ku- vailevia taiteen määritelmiä (muun muassa Dickie ja Levinson) kohtaan, koska hänen mukaansa ne kyke-

Kalle Puolakka

Täyteen ahdettu ja palkitseva johdatus taiteenfilosofiaan

Richard Eldridge, Johdatus taiteenfilosofiaan (An Introduction to the Philosophy of Art, 2003).

Suom. Markku Lehtinen. Gaudeamus, Helsinki 2009. 330 s.

(2)

138 niin & näin 2/2010

kirjat

nevät lopulta sanomaan hyvin vähän taiteen yhteisöllisen arvon alkupe- rästä. Eldridge kytkeekin kirjassaan taiteenfilosofian ydinkysymysten kä- sittelemisen osaksi laajempaa elämän merkityksellisyyttä koskevaa mo- dernin ongelmaa.

Vaikka Eldridge ei suoraan si- toudukaan mihinkään teoreettiseen viitekehykseen, hänen käsittely- tapansa on kaukana neutraalista.

Kirjan kokonaisotetta nimittäin hallitsee lopulta yllättävänkin vah- vasti Eldridgen oma näkemys tai- deteoksen olennaispiirteistä, joka esiintyy siellä täällä kirjan alussa, mutta joka tekstin etenemisen myötä kohoaa lähes mantraksi. Kyseessä on käsitys taideteoksesta artefaktina, jossa ”muoto esittelee jonkin aiheen ajattelun ja tunteen kiintopisteeksi tavalla, joka yhdistyy materiaalin tut- kimiseen” (155). Eldridge ei esittele tätä muotoilua taiteen määritelmänä vaan pikemminkin joukkona kritee- reitä, joita ”taideteokseksi” kutsut- tavien esineiden on ainakin jollakin tasolla ilmennettävä. Tämän taide- teosnäkemyksen vaikutus Eldridgen käsittelytapaan näkyy esimerkiksi siinä, että taide on hänelle esittävää nimenomaan silloin, kun teoksen

”aiheen tunne- ja asennepohjaista merkitystä voidaan tutkia vuorovai- kutuksessa jotain välinettä työstä- mällä luodun teoksen kanssa” (54).

Ilmaisuteorian tulee puolestaan Eld- ridgen mukaan selittää, miten taide- teoksen muoto ja materiaali voivat tarjota tunnepohjaisen kiintopisteen ajattelulle ja miten taideteoksen il- maisema tunne voi auttaa ihmisiä selventämään heidän omia tun- teitaan, kun taas tulkinnan tehtävänä on selvittää, minkälaisen aiheen jokin taideteos tarjoaa ajattelun kiin- topisteeksi ja minkälaisia tunteita tähän huomiokyvyn suuntaamiseen on tarkoitus liittyä.

Osin yhteisöllisestä taidenäke- myksestään johtuen Eldridge pyrkii pikemminkin ylittämään kuin rat- kaisemaan taiteenfilosofian keskei- sistä kysymyksistä esiintyviä kiistoja.

Tämä pyrkimys tulee erityisen hyvin esille esteettisiä makuarvostelmia koskevassa luvussa. Eldridge esittelee kaikki keskeiset teoreetikot Humesta

Bourdieu’hön ja Kantista Arnold Isenbergiin mutta ei päädy kannat- tamaan sen enempää subjektivis- tista kuin objektivistista näkemystä makuarvostelmista. Sen sijaan hän muotoilee pluralistisen näkemyksen, jossa hän korostaa sitä, että ihmisten erilaisia taideteoksia koskevat miel- tymykset yhdistävät heidät erilaisten ihmisten kanssa. Rakkauteni Simp- soneihin yhdistää minut varmasti hyvin erilaisiin ihmisjoukkoihin kuin rakkauteni Janacekin ooppe- roihin, mutta koska molemmilla kytköksillä voi olla keskeinen asema yhteisöllisyyden rakentumisessa, ei ole välttämättä edes mieltä pyrkiä jonkinlaiseen taidemaun hierarkiaan, jonka pohjalta eri makuarvostelmien suhteellinen pätevyys voitaisiin rat- kaista.

Dewey

John Deweyn asema Eldridgen kir- jassa on yksi sen mielenkiintoisimpia piirteitä. Painottaessaan taiteen yh- teisöllistä luonnetta ja kokemuksel- listen ja ajatuksellisten tekijöiden yhteensulautumista esteettisessä ko- kemuksessa kirja on lähtökohdiltaan hyvin deweyläinen. Kummallista on kuitenkin se, että Deweyn aja- tuksia ei esitellä kirjassa seikkape- räisesti eikä esimerkiksi lähellekään yhtä laajasti kuin Goodmanin sym- boliteoriaa. Deweyn nimi ei liioin esiinny yhdenkään luvun tai edes alaluvun otsikossa. Deweyn merkitys Eldridgen ajattelulle kuitenkin näkyy siinä, että hän hakee hämmästyt- tävän useasti luvun lopussa loppusi- lauksen kehittämälleen kannalle pit- kästä Dewey-sitaatista (54, 74–75, 111–112, 164). Tuntuu siltä, että Eldridge katsoo Deweyn pyrkineen barokkisella kielenkäytöllään muo- toilemaan täsmälleen samanlaisen kannan, johon hän on itse luvussa tähdännyt.

Myös Eldridgen kannattama näkemys tulkinnasta on holistis- pragmatistinen. Viisaasti hän vas- tustaa oletusta, että tulkinnan tulisi tavoittaa jonkinlainen tekijän toi- minnan taustalla vaikuttava yk- sityinen mielentila, joka selittäisi teoksen merkityksen, mutta samalla

hän jatkaa väittämällä aivan oikein, että tämän tunnustaminen ei millään tavalla tee tyhjäksi tekijän tarkoitus- perien eli intentioiden ja muiden teoksen syntyyn vaikuttaneiden te- kijöiden osuutta tulkinnassa. Yk- sikään tekijä ei voi olla ratkaiseva, vaan tulkinnan tulee perustua koko- naisvaltaiseen näkemykseen teoksen syntyyn vaikuttaneista kontekstuaali- sista tekijöistä ja tekijän mentaalisista tiloista sekä arvioon siitä, minkälaisia oletuksia tekijän intentioista nämä seikat tukevat.

Otettaessa huomioon, että Eld- ridgen kirjansa lopussa esittämät nä- kemykset taiteen mahdollisuudesta palauttaa yhteisöllisyyden tunne eriytyvään maailmaan ovat vahvasti pragmatistishenkisiä, tietyin paino- tusmuutoksin ja vielä seikkaperäi- semmän Deweyn ajatusten käsittelyn myötä Eldridgen teos voisi kohota merkittäväksi pragmatistisen este- tiikan teoriaksi.

Kohdeyleisö

Eldridge käy läpi kirjassaan kes- keiset taiteenfilosofian kysymykset – kuvallinen esittäminen, ilmaisu, es- teettinen arvo, taide ja tunne, fiktio, tulkinta, ja niin edelleen – sekä kat- tavan joukon niihin esitettyjä vas- tauksia. Hänen käsittelytapansa on kauttaaltaan oppinutta, ja hän va- laisee teoreettisia kysymyksiä poik- keuksellisen rikkaan esimerkki- joukon avulla. Tästä huolimatta kirjaa ei voi varauksetta suositella ensikosketusta taiteenfilosofiaan etsivälle. Teos on yksinkertaisesti hyvin vaativa, ja sen monipuolisesta sisällöstä johtuen teoksen ensiluke- minen voi synnyttää pikemminkin hämmentyneen kuin valaistuneen tunteen. Maailmoja syleilevän lä- hestymistapansa ansiosta Eldridgen teos tarjoaa kuitenkin hyvin inspi- roituneen johdatuksen taiteenfiloso- fiaan, ja sitä kuvaava syvähenkisyys on kaukana kuivakkuudesta, joka ajoittain kuvaa aiemmin suomen- nettuja estetiikan johdantokirjoja.

Tässä suhteessa Eldridgen Johdatus taiteenfilosofiaan on tärkeä lisä suo- menkieliseen estetiikan kirjalli- suuteen.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Taiteen vapauden suhteen tämä tarkoittaa punnintaa, jossa taiteen vapaus asettuu vastakkain yksilön yk- sityisyyden suojan (tai kunnianloukka- uksen) tai julkista

Vaikkei Toulmin ehkä vielä olekaan saanut asemaa yhtenä maailmansotien jälkeisen ajan keskeisimmis- tä filosofeista, on hänen filosofinen tuotantonsa kuitenkin varsin mittava

Tie- tyssä mielessä kompulsiivinen juoppo on rehellisempi kuin heikkotahtoinen kohtalotoverinsa: viinan defenssejä liuottava vaikutus on jo niin suuri, että

Vaikka tieteen näkökulma ei sellaisenaan voisikaan tavoittaa taiteen moniaistillista todellisuutta, kriittinen pedagogiikka ja kriittisesti kantaa ottava toimintatutkimus, josta

Kummassa- kin hyväksytään ajatus siitä, että dokumenttien tulisi tavoittaa käyttäjänsä, ja siitä, että käyttä- jien tulisi tavoittaa tarvitsemansa dokumentit..

Suurin yk sityinen rahalahjoitus tuhat m ark kaa oli n im ettöm ältä

ajattelussa. Mikä milloinkin vas- tustaa ilmaisua: tunne, taide, persoonallisuus, oikeudenmu- kaisuus tai etiikka. Mielestäni Oksala on aivan oikeassa ar- gumentoidessaan sen

Käyttämällä yksinkertaistavia oletuksia metsien nykytilasta, kasvusta, käsittelyvaihtoehdoista, toi- minnan taloudellisesta ympäristöstä ja päätöksen- tekijän tavoitteista