• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Joyce Carol Oates: Haudankaivajan tytär

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Joyce Carol Oates: Haudankaivajan tytär"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

“Olet valkoista roskaväkeä” | Maailmankirjat

Joyce Carol Oates:Haudankaivajan tytär(suom. Kaijamari Sivill, Otava) Risto Niemi-Pyn äri

Haudankaivajan tytärkertoo amerikkalaisen köyhälistöperheestä lähteneen naisen elämästä 40-luvulta eteenpäin. Kyseessä on kirjailijan isoäidin tarina.

Oates tunnetaan erityisesti amerikkalaisen valkoisen köyhälistön sisältä päin lähtevistä ku- vauksista. Varsinkin haudankaivajan tytär -romaanin alkupuolella kuvataan ihmisiä, joita on kutsu u “valkoiseksi roskaväeksi”. He ovat ihmisiä, jotka ovat sosiaalisesti työväenluo- kan alapuolella: naisia jotka siivoavat tai tarjoilevat pimeästi, miehiä jotka hankkivat rahan- sa han ihommilla ja pikkurikoksilla.Lo a Kähkönen, Oatesin tutkija, osoi aakirjallisuu- dentutkimuksen Avain -lehdessä (2/09)kuinka valkoiseksi roskaväeksi leima ujen ihmisten kunniantunto rakentuu. Kähkösen artikkelin nimi ilmaisee tarkasti, mistä on kyse “Huoli kunniallisuudesta: valkoiset naiset ja luokka Joyce Carol Oatesin romaanissa..” Kähkönen tarkastelee OatesinBecause it is Bi er, And Because it is My Heart(1990) romaania.

Haudankaivajan ty ärestävoi löytää samoja teemoja. Jos nuori nainen on haudankaivajan tytär hän kuuluu sosiaalisesti ylenkatso uun roskaväkeen.

Nuoren Rebecca kohdalla huoli kunniallisuudesta on taistelua sitä vastaan, e ä “kukaan ei voi sanoa häntä huoraksi.”

Rebecca on kuitenkin viaton ja rakastuu kiihkeästi häntä vanhempaan mieheen. Tuon rak- kauden ehdo omuus on kuva u Rebeccan kokemana. Hän on onnellinen ja kokee teke- vänsä oikein.

Ulkopuolisesta näkökulmasta, joka on puolitu ujen näkökulma, Rebecca on alaikäinen hei- tukka jota vanhempi mies ylläpitää.

Alussa Rebecca on niin rakastunut, e ä mikään tällainen ei tule hänen mieleensäkään. Hän kulkee Nilesin kanssa, mu a pitää huolen kunniastaan. Eletään 40-lukua. Rebecca uskoo, kun mies esiintyy olutfirman edustajana. Hän näkee tämän väkivaltaisuudessa aluksi vain kuohahtavan oikeudenmukaisuuden tunteen.

Ennen ennen kuin mies paljastuu rikolliseksi, joka pahoinpitelee Rebeccan, on kuitenkin rakkauden huipentuma ja yhteinen yö.

Rebecca oli seurustellut tämän isokokoisen, tyylikkään ja luote avan varmasti käy äyty- vän miehen kanssa pitkään. Kun mies antoi hänelle sormuksen, mikään ei enää pidätellyt Rebeccan tunteita, hän antautui, ja kuvi eli olevansa kihloissa.

Rebecca saa kaksi lahjaa, jotka tekevät hänet onnelliseksi. Hän saa ovaalisormuksen, sekä terveiset kadonneelta veljeltään sekä tämän lähe ämän rahakuoren. Nämä ovat symboleja, joista Oates repäisee auki koko unelman sosiaalisesta arvostuksesta.

1

(2)

Rebeccalle sormus merkitsee eräänlaista kihloissa oloa, hänelle ei tule mieleen e ä vasta julkinen kihlautuminen tekisi hänestä kunniallisen. Veljen lähe ämästä rahasta hän on iloi- nen, hieman häntä ihmety i tapa kuinka mies hei i rahat pöydälle.

Hän ei osannut epäillä mitään, mieheltä hän ei o aisi rahaa ennen kuin he olisivat naimisis- sa. Onnellisena hän sisusti huone a ja osti muutaman vaa een. Ulkopuoliset tekivät aivan toisenlaisia johtopäätöksiä kun alaikäinen ty ö kulki vanhemman miehen kanssa ja alkoi pukeutua paremmin.

“Valkoinen roskaväki” on erityisesti valkoisten keskiluokkaisten ja työväenluokkaisten mielikuvissa elävä kategoria. Se on leima, jota Oatesin henkilöhahmoille usein tarjotaan, ja mielikuva jota vastaan he kamppailevat. Rebecca yri ää olla eri äin tarkka, e ä häntä ei voitaisi sanoa kevytkenkäiseksi, ja pahin mitä hän pelkää on huoran nimi. Mu a pikkukaupungin väen silmissä hänelle kävi juuri niin.

Kun hän sai pojan, hän katsoi olevansa ikään kuin avioliitossa. Mies paljastui rikolliseksi ja äärimmäisen väkivaltaiseksi. Rebecca alistui niin kauan kun poika sai olla rauhassa, mu a heti kuin mies oli lyönyt poikaa, hän tajusi e ä hänen täytyi o aa poika ja paeta.

Rebecca toimi nopeasti ja pää äväisesti. Miehen nukkuessa hän o i tämän autonavaimet.

Mu a kunniantuntoisena ihmisenä hän ei o anut rahaa miehen kukkarosta, hän o i vain ne setelit jotka mies oli hänelle antanut.

Rebecca ja poika matkustivat paikasta toiseen, pakoilivat miestä kunnes Rebecca onnistui hankkimaan väärennetyt paperit ja muu amaan nimensä. Oatesin romaanin loppupuoli kertookin Rebeccan toisesta elämästä uudella nimellä, ja siitä kuinka hän onnistuu kasvat- tamaan musiikillisesti lahjakkaan poikansa.

Ks. myös Lo a Kähkönen; “Tiedän millainen värillinen mies on” – rodun ja seksuaalisuu- den diskurssit Joyce Carol Oatesin novellissa “Ahdistelija”. Avain 3/2006.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

Nadeem Aslam nostaa esiin sodan miele ömyyden ja sa umanvaraisuuden sekä erityisesti uskonnon, islamin, osuuden niin sodassa kuin muussakin elämässä.. Aslam sekä lyö moukarilla

Sa uu olemaan niin e ä elokuva on aika hiljakkoin saapunut Islantiin ja Kuukivi-poika on erityisen addiktoitunut elokuviin: sama elokuva on nähtävä uudelleen ja uudelleen.. Vaiku

Nuori mies ja van- han miehen tytär kuitenkin tiesivät sen, e ä rooli ei ollut se, jonka hän olisi tahtonut muis- taa työstään.. Elster olisi halunnut olla vallan

Ei ehkä niin onnellinen kuin haluai- simme, mu a toiveikas kuitenkin.. Kertoja puhu elee tytärtä, hän kertoo tarinaa Sinulle etäisyyden päästä, määri elemä ö-

Kirjansa nimen Johnson on napannut Velvet Undergroundin biisistä “Heroin”, joka kuvaakin osuvasti Johnsonin tarinoiden mentaalisen maailman ty- lyy ä, likaisuu a ja ajoi aista

esineiden (Man in The Dark- kirjassa Katya ja Brill keskustelevat elokuvien elo omien esineiden merkityksestä tunteiden väli äjinä) avulla Onko kyseessä lainkaan sama mies, joka

Harvat maininnat uhrien suuresta määrästä ovat tavallaan itsessään hyperbolisia tai ainakin yleistäviä, ikään kuin pyrkimyksenä olisi väistää jokaisen kuoleman