• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Annie Proulx: Maan tomua

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Annie Proulx: Maan tomua"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Annie Proulx: Maan tomua | Maailmankirjat

suom. Hanna Tarkka Otava 2007 Aleksis Salusjärvi

Kritiikkini tähän kirjaan saa aa olla liian jyrkkä. Lukukokemukseni oli vahvasti kaksijakoi- nen: toisaalta nautin tarinoiden maailmasta, ja toisaalta kärsin novellien teollisen tuo een olemuksesta. Ongelmakohdat nousevat ehkä siksi niin voimakkaina esiin, e ä Proulx on malliesimerkki nykyajan englanninkielisen proosan kipupisteistä.

Proulx osaa kirjoi aa. Johdonmukainen virke seuraa toistaan eikä lukija ole vaarassa joutua lukemaan mitään kahdesti ymmärtääkseen. Kirjoitus on kuin elämäntyönsä äidinkielen- ope ajana tehneen ihmisen esimerkillistä sanailua. Vaikeus on siinä, e ä kun kerronnasta on tehty epäkiinnostava ja yleinen, tulisi aiheen perustella teos. Tämä ajatukseni on keske- neräinen – aja elu tapahtuu sanoin ja epäilemä ä myös ihmisen minuus sijaitsee voi o- puolisesti kielessä. Kielen rakentumisen ja kielellisten omintakeisuuksien poistaminen on siksi ristiriidassa mahdollisuuteen, e ä olisi olemassa jokin aihe jonka luokse pääsemällä itse lauseet voisi jä ää taakseen.

Muusikot käy ävät harjoitellessaan usein metronomia pysyäkseen tahdissa, pitääkseen ta- saisen. Metronomin monotoninen nakutus kantautuu toisinaan myös kirjallisuuteen, var- sinkin proosaan. Pahimmillaan aavalla preerialla yöllisen nuotiotulen äärellä, identifioitu- misen hetkellä tai vain kahden kappaleen välillä kuuluu nakutus, joka saa herkän lukijan lumoutumisen särkymään.

Proulxilla on hetkensä, mikä alkaa avautua ensivastoinkäymisten jälkeen. Ensimmäinen novelli Hornan nielu epäonnistuu surkeasti jääden la ean Stephen Kingin paranormaali- maailman ja esseistisen mielipidekirjoi amisen tyhjänpäiväisen laveerauksen välimaille.

Itse ydin löytyy wyominglaisesta sielunmaisemasta ja cowboy-kul uurin romantiikasta, jossa nuorukaiset kynsin hampain roikkuvat vailla toivoakaan tulevaisuudesta. Kaikkialla tunnetaan villin-lännen saluunat, cowboyhatut ja vyönsoljet. Kuvasto on sen verran kli- seinen ja kitschin sävy ämä, e ä on vaikea uskoa sen keskellä elävän vielä tänä päivänä ihmisiä aivan vakavalla naamalla. Jotakin nivoutuu yhteen näissä yksinkertaisista ihmisis- tä kerrotuissa tarinoissa, tarinoissa, joissa miehisen miehen mi a on selkärangan ja sanojen suoruudessa, jossa naiset eroavat hupakoista vetämällä housut jalkaan ja kä elemällä vas- tapuolen sormet rusinoiksi.

Proulxin keskilänsi on vahvasti väri ynyt. Tarinoiden hahmot, jotka harrastavat sylkemis- tä ja napanöyhdän keräämistä ovat poikkeukse a myös lukutoukkia. Hampaansa tappe- luissa mene äneet miehetkin rientävät porukalla niteiden ääreen tutkiakseen akateemisin keinoin kiinnostuksen herä äny ä asiaa, kuten partojen historiaa ja kasvua. Nämä seikat eivät kuitenkaan vie usko avuu a kerronalta, sillä alusta pitäen on selvää, e ä tarinat

1

(2)

paitsi kuvaavat Amerikan maaseutua myös muodostuvat kirjailijan ihanteeksi siitä. Kir- jan maailma kokonaisuutena on lämmin ja lapsellinen. Vaikeaksi tilanne muu uu silloin, kun Proulx osoi aa nihilisminsä ja muukalaisvihamielisyytensä tumppaamalla tarinaan- sa newyorkilaispariskunnan, joka ei käsitä elämästä mitään. Kirjan katkerin virke osuukin Eugenie-nimisen kei iökirjailijanaisen suunnitelmiin:

Eugenie taas sanoi, e ä voisi vihdoin aloi aa ne kaksi kirjaa, jotka halusi kir- joi aa: Se oikea kaupunkikei iö – Takeout & Deli ja Globaali kei iö. (133)

Proulx, joka aloi aa aamunsa sekoi amalla kahviin lusikallisen lehmänpaskaa maistaak- seen kielellään maan tomun heti hammastahnan jälkeen, pako aa lukijan ironian keinoin tuhlaamaan aikaansa sille mitä ömyydelle, joksi hän henkilöhahmonsa kirjoi aa. On kiin- nostavaa, e ä noinkin vähäpätöisen näköinen katkelma lope i kirjan lukemisen osaltani viikoksi. Eleetön, äidinkielenope ajamainen lause, on viileydessään täysin vastustuskyvy- tön kirjailijan itsetehostukselle, joka pintaan noustessaan paljastaa kaiken sen sielun pie- nuuden, josta ihmisraukka voi kärsiä.

Tukevammalla maaperällä ollaan heti, kun Proulx lai aa mureaa repliikkiä henkilöhahmo- jensa suihin ja ase aa todellisuudet vastakkain:

Ukko, jonka kasvot olivat niin syyläiset ja kesakkoiset, e ä ne muistu ivat jonkinlaista kivilajia, pyöri eli silmiään. “Saaste a se on. Savusumua. Sieltä se tulee sen hemmetin Jonahin metaanikaasutyömaalta. Siellä on kaivo joka kymmenennellä eekkerillä. Eipä ole ennen nähty savusumua Wyomingissa.

Tuosta sen näkee, e ä Wyomingin kuolinkamppailu on alkanut. Pari ajat on saaneet siitä o een. Panneet sen polvilleen, ja kuka tahansa pikku kerskuri, jolla on housuntaskussa viisi taalaa, saa tunkea siihen kankensa ja sanoa ‘ime kyrpää’.” (151)

Miten hienosti suomentaja Hanna Tarkka onkaan löytänyt “pikku kerskurin”. Ja samaten, miten paljon rehellisempää on sanoa suoraan mitä aja elee kuin halveksia lukijaansa yli- mielisillä vihjauksilla.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Magnetopause reconnection produces semi-open field lines and allows them to con- vect tailward drawn by the solar wind flow so that in the sectors perpendicular to the

Endahl pitää siis bloggaamista massojen lörpö elynä, eikä tunnu muistavan sitä kuinka hän arvostaa kirjoi amalla tapahtuvaa keskustelua, jossa on paljon samoja elemen ejä

“Isä oli ainoa, jota minä rakastin”, hän sanoi ja tajusi, e ä kaikki oli toivotonta, e ä Beth ei ollut tarpeeksi fiksu ymmärtämään mitään siitä, mitä hän oli puhunut, ja

Keskityn tässä Velka ja vaurauden varjopuoli -teoksen viimeiseen lukuun, jossa Atwood kir- joi aa velan käsi eestä ihmisen ja luonnon välillä.. (Arvostelu koko teoksestao n ilmesty

Cristiano tykkäsi isän kallon muodosta ja pienistä, pyöreistä korvista, jotka olivat erilaiset kuin hänen omansa.. Isällä oli neliskan iset leukaperät ja musta parransänki,

Philip Roth aloi aa teoksensa Jokamies kohtauksella hautausmaalla lope aen myös koh- taukseen samaisella hautausmaalla.. Teoksen nimi juontuu 1400- luvun moraalisesta näytel-

sukupuolieroa, globalisaa- tiota, afrikkalaista fi losofi aa, sivistystä ja koulutusta, arkipäivän fi losofi aa, Walter Benjaminia, väkivaltaa ja sivilisaatiota, jätteen fi

Tarkastele tilannetta, jossa oppikirjan sivulla 191 oleva EN 10219 -putkipalkki, jonka perusmitat ovat 70 x 70 x 5 (taulukon alin kokonaisuudessaan näkyvä rivi)