• Ei tuloksia

Sergei Mironenko ja poliittinen kritiikki näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sergei Mironenko ja poliittinen kritiikki näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

298

T&E 3 |2015

NumEroN TAITEILIJA

Sergei Mironenko (s. 1959) on monipuolinen moskovalainen taiteilija, joka on työskennellyt po- liittisena käsitetaiteilijana, sisustusarkkitehtina, graafikkona, kuraattorina ja liikemiehenä. Nämä erilaiset roolit ovat olleet hänen vastauksiaan nopeasti muuttuneessa poliittisessa ja taloudellisessa tilanteessa Neuvostoliitossa ja Venäjällä.

Suomessa 1988 Mironenko osallistui Neuvostoliittolaisen avantgardetaiteen festivaaliin Imat- ralla, jossa hän esiintyi Neuvostoliiton ensimmäisenä vapaana presidenttiehdokkaana. Hänen töi- tään nähtiin myös Helsingissä 1980-luvun lopulla. Agitpunkt-näyttelystään Galerie Pelinissä 1989 hän rakensi neuvostoliittolaisen poliittisen tiedotuskeskuksen parodian.

Moskovassa Mironenko oli aloitteentekijä, kun vanha, remonttia odottanut asuinkerrostalo Fumanny-kujalla muutettiin taiteilijoiden työhuoneiksi 1986. Tästä underground-taiteilijoiden yhteisöstä kehittyi nopeasti Moskovan nykytaiteen keskus useaksi vuodeksi.

Sisustusarkkitehti-, muotoilija- ja liikemiesvuosien jälkeen 2010-luvun taitteesta lähtien Mi- ronenko on keskittynyt taiteelliseen toimintaansa. Uusimmissa teoksissaan hän ottaa terävästi kantaa Venäjän vallitsevaan poliittiseen tilanteeseen. Hän ei voi hyväksyä Putinin imperialistista Krimin valloitusta eikä sotilaallista osallistumista Ukrainan tapahtumiin. Ortodoksisen kirkon vai- kutukseen nojautuva putinistinen ideologia on Mironenkon mukaan tunkeutunut myös yliopisto- opetukseen ja tieteelliseen tutkimukseen ja vaarantaa tieteen riippumattomuuden.

Mironenko arvioi, että kolmasosa Moskovan taiteilijoista ja intellektuelleista on taipuvaista myötäilemään Putinin pyrkimyksiä, samalla kun kaksi kolmasosaa kyseenalaistaa ne. Nykytilanteen erikoinen piirre on, että uusvasemmistolaiset taiteilijat, jotka ovat Mironenkoa nuorempia eivätkä ole kokeneet neuvostoaikaa, potevat nostalgiaa ja ihannoivat Neuvostoliittoa ja samalla myös sym- patisoivat Putinin politiikkaa. Pietarilainen taiteilija Dimitri Vilenski on näistä yksi tunnetuimpia;

Suomessakin hän on luennoinut Kuvataideakatemian vieraana. Mironenko sanoutuu jyrkästi irti sekä Putinin politiikasta että uudesta nostalgiasta.

— Kimmo sarje

seRGei MiRonenko ja Poliittinen kRitiikki

sergei mironenKo: tervetuloA, 2013. montaasi, tulostus erilaisille pinnoille.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viime aikoina Larkka on taas voinut iloita lempikasvinsa menestyksestä, kun Raisio on tuonut markkinoille camelina- Keijun ja Makuisa-tuotteet. Myös Raision

[r]

40 Samalla tavoin kuin Pietaria ylistettiin siitä, että hän oli tuonut vanhan ja primitiivisen Moskovan valtakunnan ”järjen aikakaudelle”, ajateltiin, että hän ja

Politiikassa valtion- tai kunnanhallinnon tasolla ei yleensä ole tapana ainakaan jul- kisesti myöntää, että kun asioista päätetään, pelissä ovat faktojen ja laskelmien lisäksi

Yhteiskunnan muutosta ja projekteja sen osana hahmotettiin tässä kirjassa eri tavoin kuin

Sergei Terentjev (s. 1956), taiteilija ja organisaattori, on yksi Petroskoin kuvataidekulttuurin uudistajia.. Hän ei ole syntyperäinen petroskoilainen, vaan muutti Karjalan

Mutta samalla on kysymys myös laajemmasta, nimittäin siitä, ovatko demokratian puolustajat valmiita kamppailemaan kaikkia niitä taantumuksellisia tendenssejä ja pyrkimyksiä

Yli kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä mieltä, että ulkoilupalveluiden tulisi olla ilmaisia ja niiden järjestäminen on yhteiskunnan velvollisuus.. Eri mieltä tämän väitteen