• Ei tuloksia

Nainen toimittaa illuusion voimalla

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Nainen toimittaa illuusion voimalla"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

APO, S. Ihmesadun rakenne. Juonier; tyypit, pääjaksot ja henkilöasetelmat satakuntalaisessa kansansatuai- neistossa. SKS, Mikkeli 1986.

FREUD, S. Johdatus psykoanalyysiin. Gummerus, väskylä 198L

FREUD, S. Ahdistava kulttuurimme. Gummerus, 1982.

GREIMAS, A.J. Strukturaalista semamiikkaa. Gaudea- mus, Tampere 1980.

GREIMAS, A.J. & COURTES, J. Semiotics and Lan- guage: An Dictionary. Indiana University

Press, 1982.

GREIMAS, A.J. &

riisin semioottisen koulukunnan

Julkaisu 6. 1982.

HAUG, W.F. Ideologiset mahditja vastarinta.

23. Helsinki 1983.

INGARDEN, R. Det litterära konslverket. Bo Cavefors bokförlag, Lund 1976.

KARVONEN, E. Mcrkitys~en konstituutio, yhteiskun- nalliset ideaalit Ja sankari taru. Pro gradu ja laudatur- työ Tampereen Yliopisto, tiedotusopin ja sosiologian laitos 1987.

LEONTJEV, A.N. Toiminta, tietoisuus, persoonalli- suus. Kansankulnuuri, Helsinki 1977.

MARX, K Pääoma, osa 1. Progress, 1979.

MUL VEY, L. Visuaalinen ja kerronnallinen elokuva. Synteesi 1-2/1985.

PROPP, V. Morphology of the Folktale. University of Texas press, Austin and London 1975.

E. & IKONEN, P. Psykoanalyyttinen tul-

fennican julkaisusarja.

SALOSAARI, K. Sherlock Holmes kohtaa A.J. Grei·

masm.

4/1987.

semiotiikkaa.

---

Kesällä 1974 kokoontui kourallinen naisia

suostummeko

lemään tiedotusvälineissä vallitsevissa raken- teissa, ja vastata siihen teoilla.

Tarkastelen naistoimittajien tilannetta Länsi-Saksassa. Esimerkkinä käytän omaa uraani, joka on erittäin tyypillinen 40-vuoti- aalle naistoimittajålle. Hain toimitusharjoit- telijan paikkaa länsiberliiniläisestä sanoma- lehdestä vuonna 1966. Siihen aikaan ei ollut erityistä koulutusta toimittajiksi aikoville.

Nuoret hankkiutuivat harjoittelijoiksija oppi-

elämään.

"vua.au. Osa kärsii jänni- tyksestä ja pelkotiloista, ei voida selittää todellisilla olosuhteilla. Osajaksaa tehdä työ- tä uskomalla, että keinot löytyvät, jos on riit- tävästi tahtoa. Tutkimukseeni vastanneet nai- set pyrkivät selittämään, mikä sai heidät valit- semaan tämän miehisen ammatin, vaikka uran aloittaminen näytti lähes mahdottomal- ta. Motiivit voidaan jakaa karkeasti kolmeen ryhmään.

(2)

Ensinnäkin naiset kertoivat, että toimitta- jan työ täytti heidän toiveensa. Siinä yhdistyi- vät kirjoittamisen ilo, julkinen arvostus ja haa- ve maailman muuttamisesta "paremmaksi".

Toiseksi mainittiin palkkaus, joka varsinkin suurissa kustannusyhtiöissä on hyvä verrattu- na muihin ammatteihin, joiden koulutustaso on sama kuin toimittajilla.

Kolmanneksi naistoimittajat kertoivat ar- vostavansa toimittajan työn kokonaisvaltai- suutta. Työ kuuluu tekijälleen alkuperäisestä ideasta aina julkaistuun juttuun asti. Nämä naiset, jotka hyväksyivät illuusion työn itsenäi- syydestä, ovat loistavaa joukkoa työnantajan riistalle. Itse asiassa lehti, copyright ja jopa muste ovat kustantajan omaisuutta. Alkupe- räinen ideakin on kehitelty ja hyväksytty kus- tantajan kontrolloimassa toimitushierarkias- sa. Vain tyyli ja into ovat toimittajan omai- suutta. Niitä kustantaja pitää yllä uskottele- malla toimittajalle, että tämä tekee luovaa, va- paata ja itsenäistä työtä

Naiset ovat

hierarkian pohjasakkaa

Kun toimittajilta on tiedusteltu heidän käsi- tyksiään omasta työstään, ovat vastaukset ja- kautuneet yleensä neljään osaan. Toimittajat kokevat olevansa

1) poliittisten ja yhteiskunnallisten prosessien arvostelijoita, "vahtikoiria"

2) yhteiskunnallisten arvojen ja normien suo- jelijoita

3) yleisön moraalisia opettajia 4) vähäosaisten puolestapuhujia

Jos näiden neljän kohdan järjestystä k-ysy- tään erityisesti naistoimittajilta, kääntyy lista päälaelleen. Naiset kokevat olevansa ensisi- jaisesti vähäosaisten puolestapuhujia. "Vahti- koirana" haukkuminen tulee vasta viimeiseilä sijalla.

Ero mies- ja naistoimittajien välillä tulee myös esille, kun k)'sytään ensisijaista syytä am- matinvalintaan. Miehet kertovat haluavansa vaikutusvaltaa. Naisille tärkein syy on halu ja ilo kirjoittaa.

Vaikka toiveet ja haaveet vaihtelevat, voi- vat kustantajat luottaa siihen, että toimittaja hyväksyy lehden linjan ja paikkansa toimituk- sessa.

Hierarkinen valtarakenne esittäytyy naisil- le omassa erityisessä muodossaan. Naistoi- mittajille asema, järjestys ja rajoitukset kerro- taan hyvin henkilökohtaisten asioiden välityk- sellä. Minulle päätoimittaja kertoi ensimmäi- sessä työpaikassani, ettei hän pidä naisista toi- mittajina eikä naisista housuissa. Niinpä minä kuljin työpaikalla hame päällä, mikä on nau- rettavaa, mutta totta. Tämä on vain yksi esi- merkki niistä tavoista, joilla asemani valta- hierarkiassa kerrottiin minulle. Valta oli pää- toimittajalla, vanhalla miehellä. Minä, nuori nainen, en ollut mitään.

Ensimmäisessä työpaikassani saamani käsi- tys on vahvistunut, kun urani aikana olen ollut tekemisissä monien miespomojen kanssa.

Naistoimittaja on heille vallankäytön kohde.

Tarkasteleepa toimittajien asemaa mistä näkökulmasta tahansa sijoittuvat naiset aina alempaan asemaan kuin miehet.

Ensinnäkin tiedotusvälineiden keskinäises- sä hierarkiassa tärkein on televisio. Sillä on eniten valtaa. Televisiotoimittajista 12 % on naisia. Radiossa toimittajista on naisia 13 %, sanomalehdissä 14 %ja aikakauslehdissä 26

%. Naistoimittajien "suuri'' osuus aikakaus- lehdissä selittyy naistenlehtien suurella luku- määrällä.

Toiseksi voidaan tarkastella aiheiden ja toi- mitusten hierarkiaa. Tärkeimpiä ovat politiik- ka, talous, urheilu, ulkomaankirjeenvaihtaji- en artikkelit. Länsi-Saksan yleisradiossa näis- sä toimituksissa on 32 miestä ja 6 naista. Kult- tuurin, perhe- ja opetusohjelmien sekä kirkon toimituksissa on 12 miestä ja 7 naista. Musiik- ki- ja viihdetoimituksissa on 14 miestä ja 6 naista. Vaikka nämä luvut kertovat vain ra- diosta, ei naistoimittajien asema sanomaleh- tien tai aikakauslehtien sisällä ole juuri erilai- nen.

Myös toimitusten sisäisessä valtahierar- kiassa sijoittuvat naiset pohjalle. Mitä kor- keammasta asemasta on kysymys, sitä vähem-

män siellä on naisia. Televisiossa johtotehtä- vissä on yhdeksän miestä ja yksi nainen, ra- diossa on 21 miestä ja yksi nainen.

Miesten hallitseman kulttuurin määrittele- mä naiskuva vaikuttaa tietenkin naisten käyt- täytymiseen. Tiedotusvälineissä vaikutus ulottuu myös laajemmalle, sillä naistoimittaji- en rooli ja asema vaikuttavat julkaistujen jut- tujen sisältöön. Valta toimituksessa on valtaa kontrolloida ns. yleistä mielipidettä.

Mitkään viralliset tai julkiset määräykset ei·

vät rajoita naistoimittajan uraa. Hierarkia vä- littyy hienovaraisemmin. Päivittäiset kontak- tit, arkiset kokemukset, he !Iät ja karkeammat nuhtelut osoittavat naisille heidän paikkansa.

Kilpailutilanteessa naistoimittajilta puuttuvat identifikaatiomallit ja siksi he peräytyvät alu- eille, jotka jo perinteisesti on varattu naisille.

Oma urani vastaa tälläkin kohdalla naistoi- mittajan tyypillistä urakehitystä. Aluksi halu- sin kirjoittaa politiikasta tai kulttuurista. Ne olivat suljettuja alueita naisille: Minulta puut- tui oikea näkökulma ja olin väärää sukupuol- ta. Päädyin paikallisuutisten toimitukseen, missä tarvitaan eniten toimittajia ja missä palkkaus on surkein. Se onkin päivälehtien naisvaltaisin alue. Muissa toimituksissa mi- nulla ei ollut mahdollisuuksia. Siellä olin jota- kin hyvin eksoottista miesten maailmassa.

Kun yritin saavuttaa tavoitteeni, olivat pon- nisteluni miestoimittajista hauskaa katselta- vaa.

Viiden sanomalehdessä vietetyn vuoden jälkeen siirryin naistenlehteen. Naisten kes-

ken ei kilpailu ollut niin kovaa kuin miesval- taisessa toimituksessa. Oli suuri helpotus, kun pystyin keskustelemaan työtoverieni kanssa ( nais )toimittajana olemisesta. Kokemus oli tärkeä, mutta se ei riittänyt aiheuttamaan muutosta, vapautumista, jonka puolesta me halusimme taistella. Vaikka toimituksessa oli paljon naisia, oli hierarkian huipulla miehiä, jotka hyväksyivät ja hylkäsivät ehdotuksemme ja ideamme. Meidän kamppailumme ei levin- nyt, vaan jäi toimituksen sisälle.

Rajanylitys

yksityisestä julkiseen

Useat naistoimittajat hylkäävät perinteisen äidin ja vaimon roolin samalla kun omistautu- vat unelmiensa ammatille. Työstä tulee hei- dän elämänsä keskipiste. Rajan ylittäminen ei tapahdu niin helposti kuin kertomuksestani voisi päätellä. Siihen liittyy monia ongelmia ja epäilyjä, jotka koskevat valintaa perheen ja työn välillä.

Naisten ratkaisut noudattavat jakoa yksityi- sen/perhe-elämä ja julkisen/työ välillä. Monet naiset, jotka valitsevat työn, luopuvat samalla perhe-elämästä, usein myös parisuhteesta ja avioliitosta. He yrittävät välttää naisten perin- teisen, "normaalina" pidetyn arjen menestyäk- seen miehisessä maailmassa. Erottautuminen perinteisestä roolista merkitsee vallitsevien rakenteiden hyväksymistä. Kääntyminen pois naiselliselta toiminta-alueelta on samalla kääntymistä kohti miehisiä sääntöjä ja mies- ten toiminta-aluetta. Naiset eivät välttämättä kumoa jakoa yksityiseen ja julkiseen, vaan yrittävät muuttaa oman elämänsä siirtymällä yksityisestä julkiseen.

Naistoimittajalla on kaksi mahdollisuutta: hyväksyä vallitsevat rakenteet tai muuttaa nii- tä. Jos naiset tunnistavat julkilausumatlomat säännöt ja tiedostavat hierarkiset rakenteet, voivat he myös analysoida niitä. Jos tiedosta- mista ei tapahdu, nielaistaan jopa kaikkein karkeimmat naista alistavat tapahtumat ns. luonnollisina asioina.

Vaikka monet naistoimittajat ajavat kiih- keästi itsenäisyyttään henkilökohtaisessa, yk- sityisessä elämässään, on toimituksissa vaati- muksista jäljellä enää heikko kaiku. Se kitey- tyy naisten toivomukseksi saada hiukan arvos- tusta omalle uralleen.

Tietty määrä feminististä ja emansipatoris- ta tietoisuutta ei häiritse kapitalismin lakeja, siitä voi olla varma. Sisäisellä, toiminnallisel- la tasolla emansipatorinen nåistietoisuus jopa palvelee toimitusten valtarakennetta. Naisten aktiivisuus on luotettavaa ja riistettävissä ole- vaa. Toisaalta toimitusten ja kustannusyhtiöi-

(3)

Ensinnäkin naiset kertoivat, että toimitta- jan työ täytti heidän toiveensa. Siinä yhdistyi- vät kirjoittamisen ilo, julkinen arvostus ja haa- ve maailman muuttamisesta "paremmaksi".

Toiseksi mainittiin palkkaus, joka varsinkin suurissa kustannusyhtiöissä on hyvä verrattu- na muihin ammatteihin, joiden koulutustaso on sama kuin toimittajilla.

Kolmanneksi naistoimittajat kertoivat ar- vostavansa toimittajan työn kokonaisvaltai- suutta. Työ kuuluu tekijälleen alkuperäisestä ideasta aina julkaistuun juttuun asti. Nämä naiset, jotka hyväksyivät illuusion työn itsenäi- syydestä, ovat loistavaa joukkoa työnantajan riistalle. Itse asiassa lehti, copyright ja jopa muste ovat kustantajan omaisuutta. Alkupe- räinen ideakin on kehitelty ja hyväksytty kus- tantajan kontrolloimassa toimitushierarkias- sa. Vain tyyli ja into ovat toimittajan omai- suutta. Niitä kustantaja pitää yllä uskottele- malla toimittajalle, että tämä tekee luovaa, va- paata ja itsenäistä työtä

Naiset ovat

hierarkian pohjasakkaa

Kun toimittajilta on tiedusteltu heidän käsi- tyksiään omasta työstään, ovat vastaukset ja- kautuneet yleensä neljään osaan. Toimittajat kokevat olevansa

1) poliittisten ja yhteiskunnallisten prosessien arvostelijoita, "vahtikoiria"

2) yhteiskunnallisten arvojen ja normien suo- jelijoita

3) yleisön moraalisia opettajia 4) vähäosaisten puolestapuhujia

Jos näiden neljän kohdan järjestystä k-ysy- tään erityisesti naistoimittajilta, kääntyy lista päälaelleen. Naiset kokevat olevansa ensisi- jaisesti vähäosaisten puolestapuhujia. "Vahti- koirana" haukkuminen tulee vasta viimeiseilä sijalla.

Ero mies- ja naistoimittajien välillä tulee myös esille, kun k)'sytään ensisijaista syytä am- matinvalintaan. Miehet kertovat haluavansa vaikutusvaltaa. Naisille tärkein syy on halu ja ilo kirjoittaa.

Vaikka toiveet ja haaveet vaihtelevat, voi- vat kustantajat luottaa siihen, että toimittaja hyväksyy lehden linjan ja paikkansa toimituk- sessa.

Hierarkinen valtarakenne esittäytyy naisil- le omassa erityisessä muodossaan. Naistoi- mittajille asema, järjestys ja rajoitukset kerro- taan hyvin henkilökohtaisten asioiden välityk- sellä. Minulle päätoimittaja kertoi ensimmäi- sessä työpaikassani, ettei hän pidä naisista toi- mittajina eikä naisista housuissa. Niinpä minä kuljin työpaikalla hame päällä, mikä on nau- rettavaa, mutta totta. Tämä on vain yksi esi- merkki niistä tavoista, joilla asemani valta- hierarkiassa kerrottiin minulle. Valta oli pää- toimittajalla, vanhalla miehellä. Minä, nuori nainen, en ollut mitään.

Ensimmäisessä työpaikassani saamani käsi- tys on vahvistunut, kun urani aikana olen ollut tekemisissä monien miespomojen kanssa.

Naistoimittaja on heille vallankäytön kohde.

Tarkasteleepa toimittajien asemaa mistä näkökulmasta tahansa sijoittuvat naiset aina alempaan asemaan kuin miehet.

Ensinnäkin tiedotusvälineiden keskinäises- sä hierarkiassa tärkein on televisio. Sillä on eniten valtaa. Televisiotoimittajista 12 % on naisia. Radiossa toimittajista on naisia 13 %, sanomalehdissä 14 %ja aikakauslehdissä 26

%. Naistoimittajien "suuri'' osuus aikakaus- lehdissä selittyy naistenlehtien suurella luku- määrällä.

Toiseksi voidaan tarkastella aiheiden ja toi- mitusten hierarkiaa. Tärkeimpiä ovat politiik- ka, talous, urheilu, ulkomaankirjeenvaihtaji- en artikkelit. Länsi-Saksan yleisradiossa näis- sä toimituksissa on 32 miestä ja 6 naista. Kult- tuurin, perhe- ja opetusohjelmien sekä kirkon toimituksissa on 12 miestä ja 7 naista. Musiik- ki- ja viihdetoimituksissa on 14 miestä ja 6 naista. Vaikka nämä luvut kertovat vain ra- diosta, ei naistoimittajien asema sanomaleh- tien tai aikakauslehtien sisällä ole juuri erilai- nen.

Myös toimitusten sisäisessä valtahierar- kiassa sijoittuvat naiset pohjalle. Mitä kor- keammasta asemasta on kysymys, sitä vähem-

män siellä on naisia. Televisiossa johtotehtä- vissä on yhdeksän miestä ja yksi nainen, ra- diossa on 21 miestä ja yksi nainen.

Miesten hallitseman kulttuurin määrittele- mä naiskuva vaikuttaa tietenkin naisten käyt- täytymiseen. Tiedotusvälineissä vaikutus ulottuu myös laajemmalle, sillä naistoimittaji- en rooli ja asema vaikuttavat julkaistujen jut- tujen sisältöön. Valta toimituksessa on valtaa kontrolloida ns. yleistä mielipidettä.

Mitkään viralliset tai julkiset määräykset ei·

vät rajoita naistoimittajan uraa. Hierarkia vä- littyy hienovaraisemmin. Päivittäiset kontak- tit, arkiset kokemukset, he !Iät ja karkeammat nuhtelut osoittavat naisille heidän paikkansa.

Kilpailutilanteessa naistoimittajilta puuttuvat identifikaatiomallit ja siksi he peräytyvät alu- eille, jotka jo perinteisesti on varattu naisille.

Oma urani vastaa tälläkin kohdalla naistoi- mittajan tyypillistä urakehitystä. Aluksi halu- sin kirjoittaa politiikasta tai kulttuurista. Ne olivat suljettuja alueita naisille: Minulta puut- tui oikea näkökulma ja olin väärää sukupuol- ta. Päädyin paikallisuutisten toimitukseen, missä tarvitaan eniten toimittajia ja missä palkkaus on surkein. Se onkin päivälehtien naisvaltaisin alue. Muissa toimituksissa mi- nulla ei ollut mahdollisuuksia. Siellä olin jota- kin hyvin eksoottista miesten maailmassa.

Kun yritin saavuttaa tavoitteeni, olivat pon- nisteluni miestoimittajista hauskaa katselta- vaa.

Viiden sanomalehdessä vietetyn vuoden jälkeen siirryin naistenlehteen. Naisten kes-

ken ei kilpailu ollut niin kovaa kuin miesval- taisessa toimituksessa. Oli suuri helpotus, kun pystyin keskustelemaan työtoverieni kanssa ( nais )toimittajana olemisesta. Kokemus oli tärkeä, mutta se ei riittänyt aiheuttamaan muutosta, vapautumista, jonka puolesta me halusimme taistella. Vaikka toimituksessa oli paljon naisia, oli hierarkian huipulla miehiä, jotka hyväksyivät ja hylkäsivät ehdotuksemme ja ideamme. Meidän kamppailumme ei levin- nyt, vaan jäi toimituksen sisälle.

Rajanylitys

yksityisestä julkiseen

Useat naistoimittajat hylkäävät perinteisen äidin ja vaimon roolin samalla kun omistautu- vat unelmiensa ammatille. Työstä tulee hei- dän elämänsä keskipiste. Rajan ylittäminen ei tapahdu niin helposti kuin kertomuksestani voisi päätellä. Siihen liittyy monia ongelmia ja epäilyjä, jotka koskevat valintaa perheen ja työn välillä.

Naisten ratkaisut noudattavat jakoa yksityi- sen/perhe-elämä ja julkisen/työ välillä. Monet naiset, jotka valitsevat työn, luopuvat samalla perhe-elämästä, usein myös parisuhteesta ja avioliitosta. He yrittävät välttää naisten perin- teisen, "normaalina" pidetyn arjen menestyäk- seen miehisessä maailmassa. Erottautuminen perinteisestä roolista merkitsee vallitsevien rakenteiden hyväksymistä. Kääntyminen pois naiselliselta toiminta-alueelta on samalla kääntymistä kohti miehisiä sääntöjä ja mies- ten toiminta-aluetta. Naiset eivät välttämättä kumoa jakoa yksityiseen ja julkiseen, vaan yrittävät muuttaa oman elämänsä siirtymällä yksityisestä julkiseen.

Naistoimittajalla on kaksi mahdollisuutta:

hyväksyä vallitsevat rakenteet tai muuttaa nii- tä. Jos naiset tunnistavat julkilausumatlomat säännöt ja tiedostavat hierarkiset rakenteet, voivat he myös analysoida niitä. Jos tiedosta- mista ei tapahdu, nielaistaan jopa kaikkein karkeimmat naista alistavat tapahtumat ns.

luonnollisina asioina.

Vaikka monet naistoimittajat ajavat kiih- keästi itsenäisyyttään henkilökohtaisessa, yk- sityisessä elämässään, on toimituksissa vaati- muksista jäljellä enää heikko kaiku. Se kitey- tyy naisten toivomukseksi saada hiukan arvos- tusta omalle uralleen.

Tietty määrä feminististä ja emansipatoris- ta tietoisuutta ei häiritse kapitalismin lakeja, siitä voi olla varma. Sisäisellä, toiminnallisel- la tasolla emansipatorinen nåistietoisuus jopa palvelee toimitusten valtarakennetta. Naisten aktiivisuus on luotettavaa ja riistettävissä ole- vaa. Toisaalta toimitusten ja kustannusyhtiöi-

(4)

denjulkinen puoli kieltää, syrjii ja vääristelee naisten tietoisuutta. Miehet päättävät siitä, mitä julkaistaan. Miehet päättävät aiheista, näkökulmasta, tärkeydestä. Toimittajan työn tuote, juttu, on tärkeä hänen käsitykselleen omasta itsestään ja omasta merkityksestään.

Julkaistut jutut ja niille toimituksellisesti määritelty arvo määrittelevät samalla toimit- tajan aseman toimituksessa. Naiset, jotka tais- televat itselleen tietä ylös hierarkian pohjalta, eivät ole halukkaita kirjoittamaan aiheista, joille ei anneta arvoa. He pelkäävä tulevansa ammatillisesti identifioiduiksi ns. naisaihei- siin, sosiaalipornoon. Toisaalta k-yseessä on- kin elämänalue, joka on jo vieras perinteises- tä naisroolista erkaantuneelle naistoimittajal- le.

Emansipaation mahdollisuus jää yksityi- seksi ja julkaisemattomaksi, kun naiset/nais- toimittajat hylkäävät naisten maailman ja kääntyvät kohti miesten maailmaa. Naiset ha- luavat olla tasa-arvoisia miesten kanssa, he haluavat toteuttaa itseään ammatissaan kuin miehet, ja he kieltävät naiseutensa saavut- taakseen tavoitteensa.

Mitä sitten olisi itsenäisyys ja emansipaa- tio? Ajatukseen, että ammatti antaa naiselle itsenäisyyden, sisältyy oletus siitä, että maine ja kunnia voidaan saavuttaa ainoastaan palk-

katyössä. Sosiaaliset kontaktit ymmärretään poliittisesti merkittäviksi ainoastaan, kun ky- seessä ovat palkkatyöhön liittyvät ihmissuh- teet. Työssäkäynti on toki askel kohti itsenäi- syyttä, sillä silloin naiset eivät ole enää riippu- vaisia aviomiehistään. He pääsevät ulos kotiin eristetystä maailmastaan. He voivat hankkia uudenlaisia yhteiskunnallisia kokemuksia, joista aiemmin saivat nauttia miehensä kaut- ta. Toisaalta työssäkäynti tuottaa erot miehen ja naisen välillä uudella tavalla. Naisten syrjin- tä näkyy mm. tilipussissa. Jälleen kerran nai- seus kääntyy puutteeksi, jota naiset yrittävät työpaikallaan kompensoida kaksinkertaisin ponnisteluin.

Jos emansipaatio ymmärretään ainoastaan naisten "miehistymiseksi" ja itsenäisyys näh- dään palkkatyössä saavutetuksi riippumatta-

muudeksi, pysähtyy keskustelu taloudellisiin ongelmiin, kuten miksi työssäkäyvät naiset ansaitsevat vähemmän kuin miehet. Emansi- paatio ei etene, sillä huomio kiinnittyy vain palkkatyössä käyvien naisten (työ )elämään ja jättää ulkopuolelle muut naiset ja muut elä- mänalueet.

Syy naisten vallattomuudelle ei löydy keit- tiönpöydästä eikä kirjoituskoneesta. Syitä voi- daan hakea siitä psykologisesta luonteenlaa- dusta, jonka naisten sosialisaatio on heille tuottanut. Taloudellisten pohdiskelujen ohel- la täytyy etsiä ne alistamisen mallit, jotka nai- set ovat sisäistäneet. Vasta sitten voidaan ky- syä, miksi naiset noudattavat sääntöjä, joita he eivät itse ole laatineet ja jotka eivät palvele heidän etuaan.

Naiseksi kasvaminen merkitsee sitä, että si- säistää ihanteellisen naisellisen käyttäytymis- mallin ennen kuin tiedostaa eroa itsensä ja ideaalinaisen välillä. Nainen, joka toivoo tule- vansa hyväksytyksi miehisessä ammatissa

"kuin mies", elää keskellä ristiriitaa. Hän elät- telee mielessään fantasiaa siitä, että voisi saa- vuttaa tasapainon ja -arvon yhteiskunnallise- na naisena miesten maailmassa. Se merkitsee loppumattomia ponnisteluja, jotka kahlitse- vat naisen elämän. Ulkoinen, yhteiskunnalli- nen ristiriita muuttuu sisäiseksi, psykologisek- si. Naiset pohtivat elämänsä ongelmia ikään kuin ne olisivat väistämätön ja välttämätön kohtalo.

Jos emme analysoi historiallisia prosesseja, kiinnittyy emansipaatio vallitsevaan järjestel- mään ja "vapautunut" tietoisuutemme suun- tautuu kohti olemassaolevia arvoja ja norme- ja. Sen sijaan meidän tulisi tunnistaa valtara- kenteet ja alistamisen mekanismit sekä tehdä ne julkisiksi ja näkyviksi. Emansipaatio edel- lyttää, että alistamisen sisäistäminen tulee jul- kiseksi.

Englannin kielestä kääntänyt Hanna Rajalahti.

Kirjallisuus

GRÖTTRUP, U. Noch Funktionieren wir ja prima.

Rundfunk und Fcrnschcn 2-3/1981, ss. 235-240.

NEVERLA, 1. & KANZLEITER, G. Journalistinnen.

Frankfurt 1984.

PROKOP, U. Weiblicher Lebenszusammungen. Von

der Beschränktheit der Strateglen und der Unange- messenheit der Wiinsche. Frankfurt 1976.

VON WERLHOF, C. Frauenarbeit. Der Blinde Fleck in der Kritik der Politischen Ökonomie. Beiträge zur feministischen Theorie und Praxis 1. Munchen 1978.

SS. 18-32.

(5)

denjulkinen puoli kieltää, syrjii ja vääristelee naisten tietoisuutta. Miehet päättävät siitä, mitä julkaistaan. Miehet päättävät aiheista, näkökulmasta, tärkeydestä. Toimittajan työn tuote, juttu, on tärkeä hänen käsitykselleen omasta itsestään ja omasta merkityksestään.

Julkaistut jutut ja niille toimituksellisesti määritelty arvo määrittelevät samalla toimit- tajan aseman toimituksessa. Naiset, jotka tais- televat itselleen tietä ylös hierarkian pohjalta, eivät ole halukkaita kirjoittamaan aiheista, joille ei anneta arvoa. He pelkäävä tulevansa ammatillisesti identifioiduiksi ns. naisaihei- siin, sosiaalipornoon. Toisaalta k-yseessä on- kin elämänalue, joka on jo vieras perinteises- tä naisroolista erkaantuneelle naistoimittajal- le.

Emansipaation mahdollisuus jää yksityi- seksi ja julkaisemattomaksi, kun naiset/nais- toimittajat hylkäävät naisten maailman ja kääntyvät kohti miesten maailmaa. Naiset ha- luavat olla tasa-arvoisia miesten kanssa, he haluavat toteuttaa itseään ammatissaan kuin miehet, ja he kieltävät naiseutensa saavut- taakseen tavoitteensa.

Mitä sitten olisi itsenäisyys ja emansipaa- tio? Ajatukseen, että ammatti antaa naiselle itsenäisyyden, sisältyy oletus siitä, että maine ja kunnia voidaan saavuttaa ainoastaan palk- katyössä. Sosiaaliset kontaktit ymmärretään poliittisesti merkittäviksi ainoastaan, kun ky- seessä ovat palkkatyöhön liittyvät ihmissuh- teet. Työssäkäynti on toki askel kohti itsenäi- syyttä, sillä silloin naiset eivät ole enää riippu- vaisia aviomiehistään. He pääsevät ulos kotiin eristetystä maailmastaan. He voivat hankkia uudenlaisia yhteiskunnallisia kokemuksia, joista aiemmin saivat nauttia miehensä kaut- ta. Toisaalta työssäkäynti tuottaa erot miehen ja naisen välillä uudella tavalla. Naisten syrjin- tä näkyy mm. tilipussissa. Jälleen kerran nai- seus kääntyy puutteeksi, jota naiset yrittävät työpaikallaan kompensoida kaksinkertaisin ponnisteluin.

Jos emansipaatio ymmärretään ainoastaan naisten "miehistymiseksi" ja itsenäisyys näh- dään palkkatyössä saavutetuksi riippumatta-

muudeksi, pysähtyy keskustelu taloudellisiin ongelmiin, kuten miksi työssäkäyvät naiset ansaitsevat vähemmän kuin miehet. Emansi- paatio ei etene, sillä huomio kiinnittyy vain palkkatyössä käyvien naisten (työ )elämään ja jättää ulkopuolelle muut naiset ja muut elä- mänalueet.

Syy naisten vallattomuudelle ei löydy keit- tiönpöydästä eikä kirjoituskoneesta. Syitä voi- daan hakea siitä psykologisesta luonteenlaa- dusta, jonka naisten sosialisaatio on heille tuottanut. Taloudellisten pohdiskelujen ohel- la täytyy etsiä ne alistamisen mallit, jotka nai- set ovat sisäistäneet. Vasta sitten voidaan ky- syä, miksi naiset noudattavat sääntöjä, joita he eivät itse ole laatineet ja jotka eivät palvele heidän etuaan.

Naiseksi kasvaminen merkitsee sitä, että si- säistää ihanteellisen naisellisen käyttäytymis- mallin ennen kuin tiedostaa eroa itsensä ja ideaalinaisen välillä. Nainen, joka toivoo tule- vansa hyväksytyksi miehisessä ammatissa

"kuin mies", elää keskellä ristiriitaa. Hän elät- telee mielessään fantasiaa siitä, että voisi saa- vuttaa tasapainon ja -arvon yhteiskunnallise- na naisena miesten maailmassa. Se merkitsee loppumattomia ponnisteluja, jotka kahlitse- vat naisen elämän. Ulkoinen, yhteiskunnalli- nen ristiriita muuttuu sisäiseksi, psykologisek- si. Naiset pohtivat elämänsä ongelmia ikään kuin ne olisivat väistämätön ja välttämätön kohtalo.

Jos emme analysoi historiallisia prosesseja, kiinnittyy emansipaatio vallitsevaan järjestel- mään ja "vapautunut" tietoisuutemme suun- tautuu kohti olemassaolevia arvoja ja norme- ja. Sen sijaan meidän tulisi tunnistaa valtara- kenteet ja alistamisen mekanismit sekä tehdä ne julkisiksi ja näkyviksi. Emansipaatio edel- lyttää, että alistamisen sisäistäminen tulee jul- kiseksi.

Englannin kielestä kääntänyt Hanna Rajalahti.

Kirjallisuus

GRÖTTRUP, U. Noch Funktionieren wir ja prima.

Rundfunk und Fcrnschcn 2-3/1981, ss. 235-240.

NEVERLA, 1. & KANZLEITER, G. Journalistinnen.

Frankfurt 1984.

PROKOP, U. Weiblicher Lebenszusammungen. Von

der Beschränktheit der Strateglen und der Unange- messenheit der Wiinsche. Frankfurt 1976.

VON WERLHOF, C. Frauenarbeit. Der Blinde Fleck in der Kritik der Politischen Ökonomie. Beiträge zur feministischen Theorie und Praxis 1. Munchen 1978.

SS. 18-32.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sikäli sitä voivat kannattaa myös sellaiset metafyysikot, jotka katsovat, että hei- dän olettamansa olemisen muodot ja kategoriat ovat mielestä ontologisesti jollakin

Men, Masculinity, and Love bell hooks kirjoittaa miehistä ja hei- dän rakkauden kaipuustaan.. Mie- hetkin kärsivät kapitalismin heille määrittämän

Priori- tarismissa ihmisten hyvinvoinnin kasvattaminen on sitä tärkeäm- pää, mitä alhaisempi heidän hy- vinvointinsa on, mitä enemmän heitä on ja mitä enemmän hei-

Tietomme hei- dän tämänhetkisistä tarpeistaan ovat heikot, vielä hämärämpiä ovat käsityksemme hei- dän tarpeistaan tulevaisuudessa.. Miten muu- ten voisikaan olla,

Nämä tukimuodot olen tutkimuksessani määritellyt perustur- vaksi (vrt. Kirjoittajat kuvasivat, kuinka he tai hei- dän läheisensä olivat jääneet ilman tar- vitsemaansa tukea

tilat niin siirtoväelle kuin myös rintamamiehill. ia hei- dän

Vakiintuneet rajalinjat voivat kuitenkin säilyä kauan muistissa: useat Pietariin matkaajat ovat edelleen tietoisia vanhan rajan ylityksestä Siestarjoella ja joku voi muistaa

Tutkimuksessa mukana olleiden naisten kansakoulun jälkeinen koulutus, kuten myös hei- dän elämänsä aikana tekemät työtehtävät, olivat täysin ajan keskiluokkaisten ja maaseudun