• Ei tuloksia

3. Ikääntyminen

3.3 Sosiaalinen vanheneminen

Ikääntyneet eivät ole homogeeninen ryhmä, vaan he eroavat toisistaan niin elämäntilanteiltaan ja taustoiltaan, kuin ominaisuuksiltaan ja tuntemuksiltaankin. Näin ollen ikääntyneiden elämistä ja olemista ei voida teemoitella ja tarkastella vain yhden ikääntymiskuvaston tai viitekehyksen mukaisesti. Vanheneminen on biologinen prosessi, jota yhteiskunta ja kulttuuri kuitenkin vahvasti sääntelevät ja määrittävät sekä antavat sille erilaisia merkityksiä. Sosiaaligerontologisessa tutkimuksessa voidaankin tarkastella sitä, miten vanhenemisprosessia säännellään sosiaalisesti ja kulttuurisesti. Sosiaaligerontologian keskeinen alue on juuri sosiaalitieteellinen vanhenemistutkimus, jossa vanhenemisen sosiaalisuutta ja yhteiskunnallisuutta tarkastellaan suhteessa biologiseen ja psyykkiseen vanhenemiseen. (Jyrkämä 2005, 269–270, 274, 276.)

Sosiaaligerontologiassa puhutaankin ennen kaikkea sosiaalisesta vanhenemisesta tai sosiaalisesta ikääntymisestä. Se voidaan nähdä käsitteellisenä viitekehyksenä, joka viittaa siihen, miten erilaiset ajallisesti ja paikallisesti muuttuvat yhteiskunnalliset tekijät määrittävät ikääntymisprosessia.

Tällöin tarkastelun kohteena on se, kuinka yhteiskunnalliset tekijät aikatauluistavat, rakenteellistavat ja merkityksellistävät ikääntyvien ihmisten elämänkulkua. Sosiaalisessa vanhenemisessa on yhtäältä kysymys siitä, miten yhteiskunnalliset tekijät muovaavat ja muokkaantuvat osaksi ikääntyvien ihmisten elämistä, toimintaa ja kokemusmaailmaa. Toisaalta sillä viitataan siihen, miten ikääntyvät ihmiset omalta osaltaan muuttavat ikääntymiseensä vaikuttavia yhteiskunnallisia tekijöitä eli vaikuttavat ympäristöönsä ja yhteiskuntaan. (Emt., 279.) Kuten sosiaalisen konstruktionismin viitekehyksessä (johon palaan tarkemmin luvussa 4.1) yleisemmin (Berger & Luckmann 1994), niin myös sosiaalisen vanhenemisen kohdalla keskeistä on vuorovaikutuksen merkityksen korostaminen. Sosiaalinen vuorovaikutus on molemminpuolista, jolloin yhteiskunnalliset tekijät eivät yksisuuntaisesti määrittele ikääntymistä ja ikääntyneenä olemista. Myös ikäihmisillä itsellään on mahdollisuus määritellä ikääntymistä ja ikääntyneenä elämistä ja vaikuttaa siten osaltaan yhteiskunnassa vallitseviin määrittelytapoihin.

Jyrkämän (2005) mukaan vanhaksi tuleminen voidaankin määritellä sosiaalisena vanhenemisena ilmenevän vuorovaikutusprosessin tuotteeksi. Sosiaalinen vanheneminen onkin nähtävä yhteiskunnan ja yksilön, ympäristön ja yksilön sekä yksilön ja hänen sosiaalisten ryhmiensä välisenä vuorovaikutuksena. Ikääntyminen ja ikääntyneenä oleminen on ilmiökokonaisuus, jota jatkuvasti tuotetaan, uusinnetaan ja muokataan. Yhteiskunta eri osa-alueineen ja toimintatasoineen luo siis ympäristön ja puitteet ikääntymiselle ja ikäihmisenä olemiselle. On kuitenkin tärkeää huomioida, etteivät nämä puitteet ole kaikille samat vaan erilaistuvat esimerkiksi yhteiskuntaluokittain ja alueittain. (Emt., 276–277.) Nämä puitteet ovat kenties erilaistuneet myös vammaisuuden vuoksi. Vammaisuuden marginaalisen luonteen ja sen, että vammaisten ihmisten elämänkulku poikkeaa usein ainakin jossain määrin ns. valtaväestöstä, voidaan ajatella lyövän leimansa myös vammaisten ihmisten ikääntymiseen ja ikääntyneenä elämiseen. Analyysissani pyrin tarkastelemaan tätä asiaa tarkemmin aineistoni valossa. Ikääntyminen on sidoksissa myös sukupuoleen ja naisen ikääntymisen mallin voidaankin sanoa olevan miehen mallia ahtaampi ja marginalisoiva. Ikääntyvä nainen saa yleisesti merkityksensä suhteessa perheeseen, lapsiin ja puolisoon. Niin kutsutun vanhenemisen kaksoisstandardin mukaan nainen asettuu ikääntyessään sekä itsensä, että sukupuolensa kautta alisteiseen asemaan. Sen sijaan miehen sosiaalisen arvon voidaan nähdä kasvavan hänen ikääntyessään. (Kangas & Nikander 1999, 15–16.) Myös yleisesti

määrittää ikääntyneen naisen automaattisesti suhteessa lapsiin ja lapsenlapsiin (Nikander 1999, 42).

Todellisuudessahan tällaisia suhteita ei kaikilla ole.

Sosiaaligerontologinen näkökulma vanhenemiseen auttaakin hahmottamaan juuri ikääntymisen prosessin moniulotteisuutta. Kun tarkastelussa huomioidaan niin biologiset ja psykologiset kuin sosiaaliset ja kulttuurisetkin tekijät, ei ikääntymistä ja ikääntyneenä olemista voida selittää vain yhden näkökulman tai teorian kautta. Vanhenemista ja vanhana elämistä voidaankin tarkastella erilaisten teorioiden avulla, jotka voidaan karkeasti jakaa yksilöteorioiksi ja makrotason teorioiksi.

Yksilöteorioita ovat muun muassa irtaantumis-, aktiivisuus- ja jatkuvuusteoria. Vaikka nämä teoriat poikkeavat varsin paljon toisistaan, on niiden perusasetelma kuitenkin samanlainen. Ne ovat teorioita yksilön sopeutumisesta vanhenemiseen sekä hyvästä ja onnistuneesta vanhuudesta tämän sopeutumisen seurauksena. Teorioiden erot liittyvätkin nimenomaan siihen, minkä nähdään johtavan tähän tavoiteltavaan lopputulokseen. Irtaantumisteorian mukaan ikääntyneen yksilön on kyettävä irtautumaan aikaisemmista rooleistaan sekä tietyistä tehtävistään ja elämänalueista.

Irtaantuminen on kuitenkin molemminpuolista, jolloin myös yhteiskunnan taholta on sopeuduttava tähän irtaantumiseen ja siihen, ettei ikääntynyt ihminen enää täytä kaikkia aikaisempia roolejaan.

Aktiivisuusteorian mukaan taas hyvään vanhenemiseen johtaa aktiivisuuden ylläpitäminen ja mahdollisten menetysten kompensoiminen jollakin aktiivisella tavalla. Jatkuvuusteoriassa hyvä vanheneminen on seurausta ihmisen elämänkulkunsa aikana omaksumista toimintamalleista ja päämääränasetteluista sekä niiden johdosta kyvystä sopeutua iän mukanaan tuomiin muutoksiin.

Teoriat toimivat erilaisina näkökulmina, joista vanhenemista voidaan tarkastella erilaisissa yhteyksissä. Ne voidaan ymmärtää myös kulttuurisina toimintatapoina, joita ikääntyvät ihmiset käyttävät itse tai joita yhteiskunnalliset tekijät ohjaavat heitä käyttämään. Näitä teorioita saatetaan käyttää myös erilaisten toimintastrategioiden perusteluun eri yhteyksissä. (esim. Jyrkämä 2005, 292–295.)

Ikääntymisen tarkastelussa voidaan korostaa myös toimintanäkökulmaa. Tällöin on olennaista nähdä ihmiset aktiivisina ja tavoitteellisina toimijoina, joilla on toiminnastaan sekä sen seurauksista tietoa ja jotka näin ollen kykenevät myös perustelemaan toimintaansa ja antamaan sille merkityksiä.

Toiminnassa olennaista on ihmisten välinen vuorovaikutus. Ihmisillä on yhteisiä tavoitteita ja päämääriä, joilla pyritään usein vaikuttamaan muihin ihmisiin tai joihinkin ihmisten muodostamiin ryhmiin. Toiminnan sosiaalisuuteen sisältyy myös ongelmia: yhdellä ihmisellä ei välttämättä ole tietoa toisen tavoitteista tai tavoitteet voivat olla vastakkaisia. Tästä seuraa se, että tarkoitettujen

vaikutusten ohella toiminnalla on myös tarkoittamattomia seurauksia. Toiminnan näkökulma nousee esiin esimerkiksi fenomenologiassa ja elämänkulkuajattelussa. (Emt., 299–301.)

Myös yhteiskunnallista vanhenemista voidaan tarkastella eri näkökulmista eli eri makrotason teorioista käsin. Rakennefunktionalistisen perspektiivin mukaan yhteiskunnan rakenteet ja instituutiot ovat verrattain pysyviä ja yleisesti hyväksyttyjä. Konfliktiperspektiivi taas näkee yhteiskunnan dynaamisena ja alati muuttuvana. Makrotason sosiaaligerontologisista teorioista tunnetuimpia ovat vanhusten alakulttuurin muodostuminen, vähemmistöryhmäteoria sekä modernisaatioteoria, jonka mukaan modernisoituminen heikentää ikääntyneiden ihmisten asemaa.

(Pohjolainen 1990, 37, 42–44.)

Sosiaalisen vanhenemisen käsitteen avulla ikääntymistä tarkastellaan siis sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Tässä tutkielmassani käsittelen ikääntymistä konstruktiona, kuten vammaisuuttakin. Sosiaalista vanhenemista tarkasteltaessa on syytä kiinnittää huomiota sellaisiin katkos- tai murroskohtiin, jolloin elämänkulussa tapahtuu muutos. Tällöin on mahdollista tarkastella sitä, kuinka yhteiskunta osaltaan jaksottaa ja vaiheistaa ihmisen elämänkulkua luoden siihen sosiaalista järjestystä. (Jyrkämä 2005, 276.) Seuraavaksi tarkastelenkin sitä, kuinka ihmisen elämää ja ikääntymistä voidaan elämänkulullisen näkökulman kautta hahmottaa.