• Ei tuloksia

pelko suruKuva 18. Granville bold-leikkausilo

3.4 Sommittelu & värit

Podcastin perustaja oli toivonut pääväriksi trendikästä pastellisävyistä vihreää. Sovimme työryhmän kanssa, että viikon jokainen kolme postausta olisi kolmella eri värillä. Minun kuu-luisi valita kaksi väriä, jotka muodostaisivat selkeän kokonaisuuden.

Päädyin tutkimaan useita kolmen värin yhdistelmiä. Käännyin hakemaan inspiraatiota lipuista, sillä niissä niissä usein toistuu kolme voimakasta väriä. Päädyin etsimään lippuja, joissa vihreä oli yksi pääväreistä. Lopulta ihastelin useiden Afrikan maiden lippuja ja huomasin vihreän, keltaisen ja punaisen toimivan tehokkaasti. Muokkasin värit lopuksi yhtenäiseksi pastellisävyiksi. Kuvitin pelkäs-tään pastellin punaiseen taustaan, joten pu-nainen väri on eniten näkyvillä toteutuksessa.

3.7 Toteutus

Kuva 21. Rakkaus-teemaisessa kuvituksessa kuvasin kaksi miestä viivapiirustustekniikalla valokuvan pohjalta. Keskityin, miten pelkällä valolla ja varjolla saa korostettua kasvojen eri piirteitä.

Ilmoitus jakson julkaisusta.

Kuvat 22 & 23, joissa pyrin kuvaamaan ihmisiä inklusiivisesti. Varsinkin ihmisjoukkoa kuvatessa halusin painottaa diversiteettiä.

Kuvat 24 & 25, joissa hyödynsin protestikuvien visuaalisia ratkaisuja. Keskitetty miellyttävä typografia pastellinsävyisellä taustalla. Piirretty jälki tuo hiukan persoonallisuutta kuvaan ja on siten liitettävissä kuvituksiin.

Kuva 26. Sommittelin valokuvia aika ajoin.

Sommittelu muistuttaa jälkeenpäin katsottuna Blond-albuminkannen keskitettyä valokuvaa.

Kuvat 27. Protestijulkaisulle ominainen keskitet-ty teksti. Kuvan ohessa kerrotaan jakson julkai-susta.

Kuva 28. Visuaalisen ilmeen saattoi nähdä kokonaisuudessaan profiilia selaamalla. Tarkoituksena oli luoda profiilista helposti navigoitava.

Projektini onnistui mielestäni monella mittarilla.

Visuaalisen viestinnän tuotoksena produktio saavutti laajaa näkyvyyttä, mikä oli tärkein tavoite. Itse visuaalinen viestintä ei ollut mieles-täni teknisesti tai taiteellisesti mullistavaa, sillä viivapiirustus ja trendikkäät fontit ovat yleisiä.

Onnistuin mielestäni kuitenkin hyvin etsimään referenssejä työhön ja soveltamaan populaa-rikulttuurin ja sosiaalisen median visuaalisia ratkaisuja. Instagram-seuraajista 58,6 % oli viiden kuukauden jälkeen 25–34-vuotiaita, mikä oli alkuperäinen kohderyhmämme ikähaarukka.

Seuraajista 17,9% oli 18–24-vuotiaita ja lähes saman verran, 18,7 % 35-44 vuotiaita.

Podcastin Instagram-sivu saavutti viides-sä kuukaudessa noin 3500 seuraajaa. Usea julkaisu sai yli tuhat tykkäystä sekä jakoja, jotka saavuttivat kymmeniä tuhansia Instagram-käyt-täjiä. Keskityin jälkeenpäin siihen, kuinka

mon-4. Reflektio

ta tykkäystä kukin julkaisu keräsi ja pidin sitä jonkinlaisena onnistumisen mittarina.

Tykkäykset, tallennukset ja jaot ovat oleellisia keinoja saavuttaa näkyvyyttä tai tulla esiin Ins-tagramin algoritmeissa. Näiden kriteerien avulla tiettyjä julkaisuja voidaan pitää onnistuneem-pina kuin toisia. Tietyt kuvat saivat enemmän näkyvyyttä kuin toiset kenties aiheen vuoksi.

Kuvat, joissa olivat eniten jakamiseen rohkai-sevat viestit saivat eniten jakoja ja tykkäyksiä.

Näiden visuaalinen toteutus perustuu yksin-kertaisuuteen, mikä saattaa olla onnistuneen julkaisun perusperiaate. Pyrin käyttämään yksin-kertaistusta jatkossakin viestinnän tehokeinona Instagramissa.

Olisin halunnut keskittyä produktiossa vielä enemmän sommittelun merkitykseen sekä typo-grafian yhdistämisen kuvituksiini. Jälkeenpäin katsottuna huomaan hieman parannettamisen varaa molemmissa. Opin siis nämä seikat vasta kuukausien jälkeen työskentelystä.

Tärkeimmät itselleni uudet aspektit visuaa-lisessa viestinnässä liittyivät inklusiivisuuden

Kuva 31. Podcastin juontaja, Nasim Selmani puhumassa projektista Yle TV1:n Kulttuuricocktail-ohjelmassa maaliskuussa.

En toisaalta ole sitä mieltä, että oma tapani viestiä olisi oikea tai toimiva kaikille. En halua, että podcastien viestintätapoihin tulisi vahvoja perinteitä. Minulle podcastit ovat lähtökohtai-sesti perinteisen median ulkopuolella ja niiden rooliin kuuluu kokeilla uusia tapoja viestiä.

Podcasteihin ei kuulu yhtä paljon johtoportaita tai byrokratiaa kuin esimerkiksi radioon tai tele-visioon. Mielestäni juuri podcastien kannattaa kokeilla esimerkiksi uusia Instagramin viestintä-muotoja tai yllättäviä keskustelunaiheita. Odo-tan mielenkiinnolla, millaisen roolin podcastit ja niihin liittyvät visuaaliset ratkaisut tulevat otta-maan mediassa seuraavien vuosien aikana.

voisi keskittyä vieläkin enemmän siihen keitä kuvataan. Huomaan kuvittavani itse juuri itseni näköisiä henkilöitä lähes aina. Tiedostettuani inklusiivisuuden merkityksen, pystyin omalta osaltani muuttamaan totuttuja tapojani kuvit-tajana.

Pystyin jälkiviisaasti huomauttamaan ra-kenteellisia inklusiivisuuden epäonnistumisia muissa medioissa. Nuo toimivat merkkeinä siitä, mitä ei kannata tehdä. Tarkoituksena ei ole syyllistää tai ampua alas yksittäisiä kuvitta-jia tai media-alan työskentelijöitä. Esimerkiksi kuvitusten yksipuolisuus on ennen kaikkea rakenteellinen sekä ympäröivän kulttuurin ongelma, eikä yksilön. Mielestäni on tärkeää ottaa huomioon, että ratkaisu kuvitusten diversiteetin lisäämiseksi ei ole ainoastaan kaltaisteni, valkoisten, fyysisesti normatiivisten cis-kuvittajien koulutus. Suomalainen kuvitta-jien kenttä on rakenteellisesti erittäin

homo-geeniinen, eli tässä tapauksessa valkoinen ja sen suhteen normatiivinen. Kuvittajien kentän täytyisi ottaa vastaan monipuolisemmin tekijöitä.

Työtä tehdessä koin olevani ennen kaikkea uuden äärellä. Loin visuaalista identiteettiä uudelle medialle, joka puhuu uudesta aiheesta miesten kesken. Media-alustana podcast on myös jokseenkin uusi, ja kuten aiemmin totesin, sen visuaalisesta viestinnästä ei ole olemassa perinteitä, jota noudattaa. Minua ei haitannut perinteiden puuttuminen, sillä olin alusta asti inspiroitunut kokeilemaan erilaisia visuaalisia ratkaisuja. Täten en myöskään kokenut paineita visuaalisen viestinnän mahdollisesta eroavai-suudesta muiden podcastien välillä. Mielestäni näistä syistä podcastien visuaalista viestintää voisi tutkia enemmän, sekä luoda kokeellisia produktioita siitä, mitä podcastin visuaalinen viestintä voisi olla.

Lähteet

Andrivet, Marion (2020). ”How To Brand a Po-dcast – ’La Poudre’ Case Study.” The Brandin Journal -blogi 2020.

https://www.thebrandingjournal.com/2020/02/

how-brand-podcast-la-poudre-case-study/

Cambridge University Press. (2021). Toxic Mas-culinity Cambridgen yliopiston sanakirjasta.

(Tarkka osoite: https://dictionary.cambridge.org/

dictionary/english/toxic-masculinity)

Körkkö, Hilla. ”Me Naiset -radion lanseeraus herätti sosiaalisessa mediassa keskustelun moninaisuudesta ja siitä, mitkä oikeastaan ovat

’naisia kiinnostavia aiheita’” hs.fi 17.12.2020 https://www.hs.fi/nyt/art-2000007689291.html

Leong, Nancy (2014). ”Fake Diversity and Racial Capitalism” Medium.com

https://medium.com/@nancyleong/racial-pho-toshop-and-faking-diversity-b880e7bc5e7a Lexico press. (2021) Inclusivity Lexico Oxford English sanakirjasta. (tarkka osoite: https://

www.lexico.com/definition/inclusivity )

Makalintal, Bettina (2020). ”On Instagram, Ar-tists Are Creating a Shareable Language of Pro-test” Vice.com https://www.vice.com/en/article/

xg8d97/on-instagram-artists-are-creating-a-sha-reable-language-of-protest

Malmemin, Nando & Hakala Jukka (2008). ”Ra-dikaali brändi” Talentum 2007

Mansoor, Iqbal. ”Facebook Revenue and Usage Statistics” (2021) businessoffapps.com 2021 https://www.businessofapps.com/data/face-book-statistics/

Nguyen, Terry (2020). ”How social justice sli-deshows took over Instagram” Vox.com https://www.vox.com/the-goods/21359098/so-cial-justice-slideshows-instagram-activism Robichaud, Meg. ”You can’t hust Draw Purple People and Call it Diversity” Medium.com 2018 https://ux.shopify.com/you-cant-just-draw- purple-people-and-call-it-diversity-e2aa-30f0c0e8

Tjoa, Shze Hui & Foivos, Dousos (2019). ”Logo Wars: the Sans Serif Epidemic and the Paradox of Modern Luxury” medium.com 2019

https://medium.com/@foivosdousos/logo-wars- the-sans-serif-epidemic-and-the-paradox-of-mo-dern-luxury-db41ab1c1b9c

Utriainen, Riikka ”Tunnetko jo podcastin?” hel-met.fi 28.6.2018

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/

Vinkit/Tunnetko_jo_podcastin(127357)

Kuvalähteet

Kuva 1. Näyttökuva podcastbrandingin sivuilta, tallennettu 19.9.2021

https://www.podcastbranding.co/podcast-co-ver-art/

Kuva 2. Näyttökuva Spotifyn podcast-valikosta, tallennettu 19.9.2021

https://open.spotify.com/genre/true-crime_v2_

podcast-page

Kuva 3. Näyttökuva tallentamistani kuvista Insta-gramissa, tallennettu 12.10.2021

https://www.instagram.com/a.a.rni/saved/typep-rotest/17924403946917915/

Kuvat 4,5 & 6. Protestiestetiikka esimerkkikuvat, tallennettu 5.10.2021osoitteista

https://www.instagram.com/p/CSfZAwEJq1M/

https://www.instagram.com/p/CQ1VmI3n-HC/

https://www.instagram.com/p/CUXuRPVJBj5/

Kuva 7. Valokuva MeNaiset-radion juontajista,

tallennettu 29.10.2021

https://www.hs.fi/nyt/art-2000007689291.html Kuva 8. Esimerkkikuva diversiteetin vääris-tämisestä, tallennettu 3.10.2021 tallennettu 10.10.2021 osoitteesta

https://medium.com/@nancyleong/racial-pho-toshop-and-faking-diversity-b880e7bc5e7a Kuva 9. Meg Robichaudin kuvitus, tallennettu 25.10.2021

https://ux.shopify.com/you-cant-just-draw- purple-people-and-call-it-diversity-e2aa-30f0c0e8

Kuva 10. Alegria-kuvitustyyli tallennettu Buck-muotoilutoimiston sivuilta 25.10.2021 https://buck.co/work/facebook-alegria

Kuva 13. Parks, Gordon ”Harlem gang leader”

tallennettu 5.1.2021

https://www.instagram.com/p/CUI2QR_s2J-/

Kuva 14. Gordon Parksin valokuvan ja Kendrick Lamarin musiikkivideon rinnastus, tallennettu 3.11.2021 https://www.colorlines.com/articles/

gordon-parks-foundation-praises-k-dots-adapta-Kuva 16. Logojen kehitys Sans serif Muotoon, tallennettu 1.10.2021

https://www.businessoffashion.com/opinions/

luxury/the-revolution-will-not-be-serifised-why- every-luxury-brands-logo-looks-the-same-bur-berry-balmain-balenciaga

Kuva 19. Blonde-albuminkansi, tallennettu 30.10.2021

https://en.wikipedia.org/wiki/Blonde_(Frank_

Ocean_album)

Kuva 30. Näyttökuva Helsingin sanomien artik-kelista, tallennettu 1.11.2021 sivuilta

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007932702.html

Kuva 31. Näyttökuva Yle areenan sivuilta, tallen-nettu 25.10.2021

https://areena.yle.fi/1-50700608

Kuvat 11, 12, 15, 17, 18 ja 20–29. Kapanen Aarni 2021. Produktioon itse toteuttamaani visuaalista materiaalia.

LIITTYVÄT TIEDOSTOT