• Ei tuloksia

Jäbät & tunteet - Instragramissa viestivän podcastin visuaalisen ilmeen suunnittelu

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Jäbät & tunteet - Instragramissa viestivän podcastin visuaalisen ilmeen suunnittelu"

Copied!
43
0
0

Kokoteksti

(1)

! Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Taiteen kandidaatin opinnäytteen tiivistelmä

Tekijä Aarni Kapanen

Työn nimi Jäbät & Tunteet - Instragramissa viestivän podcastin visuaalisen ilmeen suunnittelu Laitos Median laitos

Koulutusohjelma Visuaalisen viestinnän muotoilu

Vuosi 2021 Sivumäärä 41 Kieli Suomi

Tiivistelmä

Kandidaatin opinnäytetyössäni tutkin, miten Instagramissa viestivän podcastin visuaalinen ilme luodaan. Opinnäytteeseeni kuuluvat taustatutkimus ja visuaalisen identiteetin suunnittelu.

Taustatutkimuksessa käsittelen podcastien visuaalisia ratkaisuja yleisesti sekä millaisia Instagramin visuaalisia trendejä on havaittavissa produktion tekoaikaan.

Tutkin inklusiivisuuden toteutumista visuaalisesti esimerkein ja pohdin, miten sain esitettyä Jäbät & tunteet -podcastin visuaalisessa viestinnässä ihmisiä inklusiivisesti kuvituksen keinoin. Käyn läpi visuaalisen viestinnän esimerkkejä, jossa inklusiivisuutta ei olla saatu kuvattua parhain mahdollisin keinoin.

Produktio-osuudessa esittelen visuaalisen identiteetin ja vastaan, miten lähdin

toteuttamaan työtä ottaen taustatutkimuksen huomioon. Erittelen, miten olen pyrkinyt luomaan inklusiivista kuvakieltä kuvituksillani sekä miten hyödynnän Instagramin visuaalisia trendejä. Otan huomioon myös havaitsemani trendit logosuunnittelussa.

Esitän produktion toteutuksen kuvilla, joissa visuaalisen identiteetti on havaittavissa kokonaisuutena.

Lopuksi reflektoin työni onnistumista tavoitteissaan. Selitän, kuinka tarkasti

kohderyhmä tavoitettiin Instagramissa. Kerron myös mitä inklusiivinen kuvittaminen merkitsee minun työskentelyyni ja miten kuvitukset voisivat olla lähtökohtaisesti inklusiivisempia.

Avainsanat inklusiivisuus, visuaalisen viestinnän muotoilu, podcast, media, kuvitus

(2)

Aarni Kapanen Taiteen kandidaatin opinnäyte Syksy 2021

Aalto-yliopisto Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma

Jäbät & tunteet

Instragramissa viestivän podcastin visuaalisen

ilmeen suunnittelu

(3)

Sisällysluettelo

1. Johdanto 1 2. Taustatutkimus 2

2.1 Jäbät & Tunteet -podcast

2.2 Podcastien visuaaliset identiteetit 2.3 Instagram-viestinnän referenssit

2.4 Inklusiivisuuden esittämisen epäkohdat

3. Produktio 16

3.1 Produktion lähtökohdat 3.2 Tavoitteet ja roolini 3.3 Visuaalinen identiteetti 3.4 Kuvitukset

3.5 Logo & Typografia 3.6 Sommittelu & värit 3.7 Toteutus

4. Reflektio 36

Lähteet 39

(4)

Opinnäytteeni keskittyy kuvailemaan ja analy- soimaan Jäbät & tunteet -podcastin visuaalisen brändin suunnitteluprosessia. Loin visuaalisen ilmeen Jäbät & tunteet- podcastille ja toteutin visuaalista viestintää Instagramiin.

Tutkin tekstissäni olemassaolevia podcastien visuaalisia identiteettejä ja esittelen omaa näke- mystäni niistä. Selitän myös mistä lähtökohdista olen itse lähtenyt etsimään sopivaa visuaalista identiteettiä podcastille tarkoituksena puhutella inklusiivisesti kohderyhmäämme, 25–35-vuotiai- ta, kaupunkilaisia miehiä ja heidän läheisiään.

Minua kiehtoo miten podcastit voivat viestiä visuaalisesti. Miten kokeilemalla muiden me- dioiden visuaalisia ratkaisuja voi luoda seuraa- jakunnan sosiaaliseen mediaan? Tavoitteenani

1. Johdanto

oli luoda tiivis seuraajakunta Instagramiin, jonka seurauksena itse podcast saisi sitoutuneita kuuntelijoita.

Tutkin, miten podcast viestii Instagramissa.

Kerron, mistä olen ottanut vaikutteita suunnit- telutyössäni Instagram-viestintään esittämällä artikkeleita ja analysoimalla visuaalisia referens- sejä Instagramin kuvasyötteestä. Toteutin pro- duktion kokonaisuutena, johon kuuluvat logo, typografia, värit sekä kuvitus. Perehdyin myös millä tavoin kuvittaessa on hyvä ottaa huomioon inklusiivisuus.

Opinnäytetyöni on rajattu vain podcastin ensimmäisen kauden visuaaliseen viestintään.

Keskityn ensimmäisiin visuaalisiin ratkaisuihin, sillä ne asettivat raamit tulevien kausien viestin-

tään, jota olen myös toteuttanut.

Seuraavat luvut käsittelevät itse podcastia ja taustatutkimustani. Selitän produktio-osuudes- sa, miten päädyin tuottamaan visuaalista vies- tintää podcastille ja erittelen, miksi valitsin tietyn fontin tai kuvitustavan. Lopussa reflektoin, miten työni onnistui opinnäytteenäni sekä tavoittees- saan viestiä kohderyhmällemme Instagramiin vakiintuneilla visuaalisilla ratkaisuilla.

(5)

Tässä luvussa kerron taustatutkimuksesta, jonka pohjalta lähdin tekemään visuaalista viestintää Jäbät & tunteet -podcastille. Esittelen myös Jäbät & tunteet -podcastin taustan ja selitän, mistä ohjelmassa puhutaan. Alaluvussa 2.2

”Podcastien visuaaliset identiteetit” tutkin ole- massaolevia podcastien ilmeitä ja mikä merkitys podcastin aihealueella on sen visuaaliselle iden- titeetille. Alaluvussa 2.3 ”Instagram-viestinnän referenssit” selitän mistä ammensin visuaalisia vaikutteita ja miksi juuri nämä lähteet sopivat suunnittelutyöni innoittajiksi. Tutkin myös refe- renssieni kohtaamaa kritiikkiä, ja pohdin tältä pohjalta podcastimme Instagram-markkinoinnin etiikkaa.

2.Taustatutkimus

(6)

Jäbät ja tunteet on tammikuussa 2021 aloitettu podcast¹, jonka missio on normalisoida miehek- si identifioituvien, eli ”jäbien” puhetta tunteista.

Keskusteluohjelman työryhmä haluaa omalla esimerkillään rohkaista etenkin nuoria miehiä olemaan haavoittuvaisempia, eli rohkeita ja pu- humaan tunteistaan jollekulle turvalliseksi tuntu- valle henkilölle. Tarkoituksena on, että etenkin nuoret jäbät saisivat uuden miehen mallin, jossa toksinen maskuliinisuus2 saa vähemmän jalan- sijaa.

Jäbät & tunteet -työryhmään lisäkseni Nosh A Lody, Miro Olsoni, Nasim Selmani, Abdirah- man A. Bile, Herdian Rusmana, Kasper Stigze- lius & Jonathan Guzman Monet. Podcastin työryhmän jäsenet tulevat erilaisista taustoista ja siksi on luontevaa myös viestiä inklusiivisesti,

tai osallistujia ei suljeta pois sukupuolen, ihon- värin, luokan, seksuaalisuuden, vamman jne.

perusteella (Lexico 2021.)

Jäbät ja tunteet -podcast profiloituu monen aihealueen podcastiksi. Tärkein aihe on tunteet, joka on liitettävissä hyvinvoinnin ja mielenterve- yden podcast-kategoriaan. Miesten tunneilmai- susta puhuminen saa laajentaa ohjelman aihetta sukupuolirooleja käsitteleväksi. Inklusiivinen edustus, sukupuolirooleista keskusteleminen ja erilaisten kokemusmaailmojen avaaminen luo- vat keskusteluista myös yhteiskunnallisia.

Aihealueen monipuolisuus luo haasteen profiloida visuaalinen identiteetti aiheeseen so- pivaksi, mutta toisaalta se suo mahdollisuuden olla jäämättä esimerkiksi hyvinvointia viestivän aihealueen tyypilliseen visuaaliseen muottiin,

¹ Podcastit ovat verkossa julkaistuja äänitallenteita, joita verrataan usein radio-ohjelmiin, vaikka niitä ei lähetetä radiokanavilla. Lähet- tämisen sijaan podcastjaksot ladataan verkkoon, mistä kuuntelijat voivat kuunnella silloin, kun heille sopii (Utriainen 2018.)

² Toksisella maskuliinisuudella tarkoitetaan haitallisina pidettyjä ajatuksia siitä, miten miesten tulisi käyttäytyä. Esimerkiksi ajatus siitä, että miesten ei pitäisi itkeä tai olla heikko liittyy toksiseen maskuliinsuuteen joka määrittää kapean miehenä olon mallin.

2.1. Jäbät & tunteet -podcast

(7)

Vaikka podcast on mediamuotona vakiinnutta- nut asemansa kansainvälisesti, siihen liittyvästä visuaalisesta viestinnästä on vähän tietoa tai tutkimusta.

Yhdysvaltalaisessa The branding journal -verkkolehdessä puretaan osiin, miten rans- kalainen La Poudre -podcast (Andrivet, 2020) viestii kuvillaan naisille suunnatusta sisällöstä.

Tekstissä kehotetaan rakentamaan podcastin brändiä¹ luomalla ulkoisia tunnusmerkkejä kuten väriä ja symboleita. (Andrivet, 2020.) Kansi- kuvassa esiintyy piirretty konventionaalisen kaunis, pitkähiuksinen nainen vaaleanpunaisen taustalla. Tässä tapauksessa artikkelin visuaali- nen analyysi perustuu kahteen toteamukseen;

visuaalisen maailman kuuluu viestiä brändin arvoja ja olla tunnistettava kaikilla alustoilla.

La poudre -podcastin brändianalyysi jää kui- tenkin hiukan pintapuoliseksi. Voisiko podcastin arvoista viestiä muilla visuaalisilla keinoilla kuin logolla, väreillä tai symboleilla? Nando Malme- lin ja Jukka Hakala toteaa kirjassaan: 2Radikaa- li brändi,” (2008) että suomalaisessa brändikes- kustelussa identiteetillä on totuttu tarkoittamaan nimenomaan brändin ulkoisia tunnusmerkkejä.

Pahimmillaan visuaalisen identiteetin kehittämi- nen on nähty irrallisena hankkeena muusta toi- minnasta. (2008) Olen samaa mieltä Malmelinin ja Hakalan kanssa siitä, että brändin identiteetti on muutakin kuin visuaaliset ratkaisut. Toisaal- ta visuaalla ratkaisuilla olisi mahdollista viestiä vielä tarkemmin esimerkiksi podcastin brändistä

2.2 Podcastien visuaaliset identiteetit

¹ Brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. Brändin arvo muodostuu nimen tai logon tunnettuudesta, asiakkaiden merkkiuskollisuudesta, brändin mukanaan tuomasta laadun tunteesta ja brändiin liitetyis- tä mielikuvista (Malmelin, Hakala 2008.)

(8)

Kuva 1. Näyttökuva the podcastbrandingin portfoliolta. Kuvista on huomattavissa visuaaliset valinnat, jotka alleviivaavat podcastien aiheita.

ja sen arvoista.

Samaa visuaalisesti mahdollisimman ilmei- siin ratkaisuihin nojaavaa linjaa jatkaa esimer- kiksi Podcastbranding-niminen yritys. Podcas- tbranding on löytänyt markkinaraon podcastien visuaalisen viestinnän muotoilun parista. Se on suunnitellut muun muassa yli sadan yhdysval- talaisen podcastin brändin ja niiden visuaalisen identiteetin.

Yrityksen muotoilemien podcastien kansi- kuvissa on huomattavissa, mikä visuaalisessa ilmeessä on heidän mielestään olennaisinta.

Kansikuvien täytyy olla hyvin selkeitä ja erottaa aihealueet visuaalisesti toisistaan. Esimerkiksi kouluaiheisen podcastin logo on liitutaululle kirjoitettu ja amerikkalaisesta jalkapallosta kertovasta kannessa esiintyy amerikkalainen jalkapallo. Kuvissa ei juurikaan oteta riskejä ja niiden täytyy selittää itse itsensä.

(9)

Huomasin, että samanlaisten visuaalisten ratkaisujen toistuminen podcastien kansissa ei saa kansia erottumaan toisistaan tarpeeksi.

Mielestäni tällaisessa ympäristössä esimerkiksi jalkapalloaiheisen podcastin kansi voisi erot- tua mikäli siinä ei olisi kuvaa jalkapallosta vaan sen sijaan kansi tukeutuisi vaikkapa erottuvaan typografiaan.

Päätin, että en kartoita Jäbät & Tunteet -aihealuetta lähellä olevian podcastien ilmeitä enkä etsi niistä aiheeseen sopivia visuaalisia ratkaisuja. En pitänyt olemassaolevien podcas- tien brändäyksien syvällisempää analysointia enää hyödyttävänä, sillä halusimme työryhmän kanssa rakentaa visuaalisen identiteetin erilai- sista, vähemmän ilmiselvistä lähtokohdista.

Kuva 2. Suomalaisista podcast-listoista on myös huomattavissa eli aihealueita ilmentäviä visuaalisia ilmeitä. Esimerkiksi rikosmysteeri-podcastit tukeutuvat

(10)

Podcastin ainoana viestintäkanavana toimii Instagram. Tämä käänsi huomioni kyseisessä mediassa tapahtuvaan visuaaliseen viestintään.

Tämä tuntui luontevalta minulle, sillä käytän Instagramia päivittäin töideni esittämiseen ja visuaalisien referenssien hakemiseen. Käytän lähes päivittäin Instagramin tallennustyökaluja, joilla otan säilöön minua kiinnostavat julkaisut.

Selatessani tuhansia tallentamia kuviani huoma- sin, että tallennan muistakin syistä kuin visuaa- lisen miellyttävyyden vuoksi. Tietyt kuvat olivat mielestäni trendikkään näköisiä, mutta useissa julkaisuissa itse tekstisisältö oli tallentamisen ja tarkastelun syy.

Vuoden 2020 alkupuoliskolla Instagramin kuvasyötteeseen ilmestyi protestipostauksia, jotka ovat taitettu tyylikkäällä, ekspressiivisellä

2.3 Instagram-viestinnän referenssit

(11)

Kuva 3. Näyttökuva Instagramin syötteestä. Puolessa kuvista esitetään ainoastaan typografisia taitoja.

typografialla trendikkään pastelliseen taustavä- riin. Terry Nguyen (2020) ilmaisee Vox-lehden artikkelissaan ”How social justice slideshows took over Instagram,” kuinka Instagram muuttui vuonna 2020 epäpoliittisesta poliittiseksi. Käyt- täjät seuraajamäärästään huolimatta uskalsivat julkaista kantaaottavaa sisältöä.

Tämä muutos johtui postauksien estetiikan ja esitystavan uusista muodoista (Nguyen, 2020.) Yhteiskuntakriittisten protestipostauksien isoin aalto tuli Yhdysvalloista alkaneen, ja myöhem- min maailmanlaajuisen Black Lives Matter -mielenilmaisun myötä. Sukupolvia kestäneestä rakenteellisesta rasistisesta sorrosta kerrot- tiin tietoiskuin ja kehotettiin ottamaan selvää aiheesta sekä sen historiasta. Joissakin posta- uksissa taas kehotettiin allekirjoittamaan vetoo- mus ja toisissa esiintyi helposti lähestyttävää infografiikkaa aiheesta.

(12)

Kuvat 4, 5 & 6. Muutkin protestit ja tietoiskut hyödyntävät samoja protestijulkaisujen visuaalisia ratkaisuja.

Instagramissa suurta näkyvyyttä saavutta- nut taiteilija Grace Owen selittää Vice-lehden haastattelussa ”On Instagram, Artists Are Crea- ting a Shareable Language of Protest” hänen lähestymistapansa luoda visuaalista protestia perustuvan helposti lähestyttävään esitysmuo- toon. Owen kertoo, että monet ihmiset kokevat epämukavaksi puhua rasismista tai sosiaalisesta epäoikeudenmukaisuudesta, mutta he ovat hie- man halukkaampia osallistumaan keskusteluun kun aihe esitetään miellyttävällä tavalla. Maka- lintal (2020.)

Protestijulkaisut ovat osoittaneet isolle so- meyleisölle toimivuutensa ja vakiinnuttaneet asemansa esimerkiksi Instagramin story-osioon jaettavana sisältönä. Huomasin, että kyseinen trendikäs ja huomion herättävä graafinen suun- nittelu sopisi hyvin myös podcastin visuaaliseen maailmaan.

(13)

Jäbät ja tunteet -podcastin visuaalisen ilmeen haluttiin ilmentävän inklusiivisuutta, joka on projektin tärkeä arvo. Inklusiivinen ihmisten ku- vaus on tarpeellista, jotta mahdollisimman moni suomalaisen yhteiskunnan jäsen voisi nähdä itsensä kuvituksen hahmossa. Yksi tapa ilmaista ihmisiä inklusiivisesti on yksinkertaisesti esittää useanlaisia ihmisiä.

2.4 Inklusiivisuuden esittämisen epäkohdat

(14)

Inklusiivisuuden epäonnistumisesta käy- tiin suomessa julkista keskustelua vuoden 2020 joulukuussa. Me Naiset -aikakausilehti lanseerasi vain kuukausi ennen Jäbät ja tun- teet -podcastin aloitusta oman radionsa, jonka brändi oli päätoimittajan mukaan ”moninaisempi kuin koskaan.” (Körkkö, 2020.) Moni kritisoi tätä lausutoa, sillä radion juontajiksi otettiin vain ja ainoastaan valkoisia, cis-heteronaisia (Körkkö, 2020.) Me Naiset -radio koki imagotappion ja lanseerauksen lisäksi koko suomalaisten naistenlehtien kenttä vastaanotti sosiaalisessa mediassa laajamittaista kritiikkiä diversiteetin puutteesta.

Kuva 7. Me Naiset -radion juontajat kanavan lanseeraamisessa käytetyssä kuvassa.

(15)

Kuva 8. Esimerkki Leongin artikkelista diversiteetin vääristetään törkeällä tavalla kuvanmuokkauksen keinoin yliopiston esitteessä.

Inklusiivisuuden kuvaamisessa on myös epärehellisen toiminnan riski siinä tapauksessa, jos inklusiivisuus ei esimerkiksi vastaa yrityk- sen tai median henkilökuntaa. Nancy Leong sanallistaa valheellisen diversiteetin haitat Medium-verkkosivulla julkaistussa artikkelissaan

”Fake Diversity and Racial Capitalism” Leong kirjoittaa, että suuri osa yritysten ja instituu- tioiden monimuotoisuudesta visuaalisessa viestinnässä ei ole johdu niiden inklusiivisista käytännöistä rekrytointinnissa. Usein inklusiivi- suus saavutetaan kuvanmuokkauksen keinoin.

(Leong 2014.)

(16)

Valheellisen moninaisuuden esittäminen liittyy suoraan myös kuvittamiseen. Kuvittaessa on vastuu päättää, keiden näkyvyyttä normalisoi ja kenet jätetään kuvasta pois. Toisaalta erinä- köisten hahmojen kuvittaminen ei aina palvele Inklusiivisuutta parhaalla tavalla.

Meg Robichaud tutkii kriittisesti omaa diversi- teettiä kuvaavaa kuvitustyyliään Medium-artik- kelissaan ”You can’t hust Draw Purple People and Call it Diversity” (2018.) Robichaud kuvitti Kanadalaisen verkkokaupan Shopifyn hahmot diversiteetti pääarvoinaan. Hahmot olivat vain hiukan eri muotoisia vektrorikuvituksia, eikä niiden kasvonpiirteitä tai hiuksia erottanut toisis- taan. Värit kuitenkin vaihtelivat tummasta vaa- leaan, muttei oikeilla ihon sävyillä vaan räikeillä väreillä, kuten violetilla ja punaisella. Ekspres- siiviset sävyt näyttävät miellyttäviltä, mutta ne eivät palvele inklusiivisuutta.

Robinchaud (2018) toteaa piirtäneensä jatku- vasti ihmisiä, joilla oli tumma iho, mutta näyttivät vain valkoisilta, joilla oli violetti iho. Nykyään Ro- bichaud kuvitaa työryhmänsä kasvonpiirteiden

Kuva 9. Robichaudin kuvitus.

(17)

Kuvassa Buck-muotoilutoimiston luoma Ale- gria-niminen kuvitus- ja animaatiotyyli, mikä luotiin Facebookin käyttöön vuosina 2017-2020.

Buckin sivuilla kerrotaan itsevarmasti, että tyylil- lä on monia imitoijia, mutta on vain yksi Alegria.

2010-luvun lopun korporaatioiden kuvitustyy- lejä tutkineena voi huomata, että tyylit ovat yhdennäköisiä. Ottamatta kantaa kuka kuvittaja imitoi ketä, voi olettaa Facebookin Alegria-tyylin on saaneen mahdollisesti eniten silmäpareja.

Kuvitustyyli on ollut Facebookin aloitussivulla aikana, jolloin sivulla on ollut enimmillään 1,78 miljardia aktiivista käyttäjää (Mansoor 2021).

Olen Leongin (2014) ja monen muun kanssa yhtä mieltä siitä, että on ristiriitaista ja epäeettis- tä kuvittaa laaja kirjo ihmisiä, ellei itse työryhmä vastaa brändin visuaalista maailmaa. Vierastin myös vektorimaista, korporaatioiden suosimaa kuvitustyyliä, mihin liitetään aiemmin esittele- mäni valheellinen diversiteetti. Kyseinen tyyli kuvittaa ihmiset lennokkaasti, mutta hahmot eivät loppuen lopuksi näytä ihmisiltä.

Kuva 10. Facebookin käyttämä Alegria-kuvitustyyli.

(18)

Voi päätellä, että inklusiivinen kuvitus itses- sään ei pysty ajamaan diversiteettiä mediassa, työpaikoilla tai koulussa. Vasta rakenteellinen monimuotoisuus kuvitusten takana tuo kuville merkityksen ja uskottavuuden. Jäbät & tunteet -työryhmä on kuitenkin yhtä monimuotoinen kuin sitä edustavat kuvitukset.

Taustatutkimuksen perusteella on hyödylli- sempää keskittyä Instagramissa suosittuihin vi- suaalisiin ratkaisuihin. Samalla on syytä huoma- ta, että Inklusiivisuuden kuvaamisessa on oltava tietoinen siihen liittyvästä vastuusta. Seuraavak- si esittelen, miten nämä havainnot toteutuivat käytännössä visuaalisen ilmeen suunnittelupro- sessissani.

(19)

Tässä luvussa kerron, miten päädyin tekemään töitä projektissa. Alaluvussa 3.1 ”Produktion lähtökohdat ja tavoitteet” selitän, mitä halusim- me työryhmän kanssa viestinnän saavuttavan ja millä keinoin. Erittelen myöhemmissä luvuissa luomani visuaalisen identiteetit osat ja kerron niihin johtaneesta prosessista.

Painotan tässä luvussa eniten kuvitusta ja typografiaa, sillä tässä tapauksessa koin niiden olevan merkittävimpiä visuaalisen identiteetin osia. Muut ilmeen osa-alueet käsitellään lyhy- emmin, sillä niiden painoarvo on tässä työssä pienempi. Visuaalisessa ilmeessä käytetään myös valokuvia, jotka oltiin otettu ennen kuin työskentelin projektissa. En käsittele valokuvia, sillä käsittelin niitä vain sommittelussa ja kuvien valinnassa käyttötarkoituksen mukaan.

3. Produktio

Alaluvussa 3.2 ”Kuvitukset” kerron esimerkki- en avulla millä keinoin pidän kuvitukset pod- castin arvojen mukaisesti inklusiivisina ja au- tenttisina. Tietyissä työvaiheissa ajattelin, etten nojaa mihinkään olemassaolevaan visuaaliseen muotoiluun, mutta ilmettä myöhemmin tarkas- tellessani huomasin, että olen altis ottamaan vaikutteita visuaalisesta ympäristöstäni. Avaan- kin alaluvuissa 3.3 ”Logo & typografia” mikä merkitys visuaalisilla trendeillä on epäsuorina vaikutteiden antajana.

(20)

Joulukuussa 2020 ystäväni ja podcastin perus- taja, Nosh A Lody pyysi minua suunnittelemaan Jäbät & Tunteet -podcastille logon. Tammikuun alussa minulta pyydettiin näkökulmia podcastin visuaaliseen viestintään. Selitin näkemyksiäni siitä, miten podcast voisi viestiä Instagramissa.

Tehtäväni projektissa vakiintuivat kokonaisen visuaalisen ilmeen luomiseen hyödyntäen kuvitusta ja Instagramille ominaisia visuaalisia ratkaisuja.

Päätimme julkaista podcastin Instagram-tilil- lä peräti kolme kuvaa viikossa, sillä oletimme nopean julkaisutahdin edesauttavan näkyvyyttä tilanteessa, jossa kukaan ei vielä tiennyt ohjel- man olemassaolosta. Maanantaina julkaistun kuvan suunniteltiin kertovan jakson aiheen ikään kuin trailerin keinoin. Tässä julkaisussa ku-

kuvitus ja saateteksti. Keskiviikon kuvan toivot- tiin aktivoivan seuraajia kysymään kysymyksiä tai esittämään toiveita puhutuista aiheista.

Perjantain julkaisu taas tarkoitettiin ilmoittamaan jakson julkaisusta ja aktivoimaan seuraajia kuuntelemaan jaksoa. Tämän lisäksi kolmen kuvan julkaisutahti mahdollisti Instagramin gri- din hyödyntämisen. Instagramin profiilinäkymä koostuu kolmen vierkkäisen kuvan ruudukosta.

Kolme eriaiheista kuvaa teki profiilista hyvin selkeän ja suunnitelmallisen. Halusimme heti vakiinnuttaa näkyvyyden ja antaa yleisölle os- viittaa siitä, miten viestimme ja mitä podcastilta voi odottaa.

Visuaalisen identiteetin ja sen sovellutusten suunnittelu eteni nopeasti, osin siksi että viikon jälkeen ensimmäisestä tapaamiskerrasta visuaa-

3.1 Produktion lähtökohdat ja tavoitteet

(21)

raavat tavoitteet ovat sen jälkeen, kun seuraajat ovat saaneet tietää podcastin olemassolosta ja aloituksesta. Toivoimme perinteisen median, kuten sanomalehtien ja tv:n noteeraavan pod- castin aloituksen. Pidimme todennäköisempänä kuitenkin Instagramin jakoihin perustuvaa näky- vyyttä. Instagram-käyttäjien maailmankuvan mu- kaisen sisällön jakaminen on heille arkipäivää ja heidän kynnys jakaa on varsin pieni. Viestinnän kuuluisi puhutella heitä, jotta heidän yleisönsä saavutettaisiin. Parhaimmillaan Instagram-käyt- täjän yleisö olisi juuri podcastin kohderyhmää.

Aikaa hitaalle analysoinnille ei yksinkertaisesti ollut, mikä ei loppuen lopuksi ollut este. Mie- lestäni resurssien niukkuus loi väylän löytää sopivimmat ilmaisutavat podcastin visuaalisessa viestinnässä.

Visuaalisen viestinnän tavoitteenani oli luoda seuraajakunta Instagramiin puhutellen nuoria, 25–35 -vuotiaita aikuisia inklusiivisellä ja Ins- tagramiin sopivalla kuvakielellä. Suunnittelin kuvaavani erinäköisiä ihmisiä, jotta mahdollisim- man moni voisi kokea podcastin olevan suun- nattu itselleen. Hyödynsin Instagramiin sopivaa sommittelua ja esitystapaa tarkoituksena saada podcastin julkaisuista helposti jaettavia.

Päätimme hyvin nopeasti työryhmän kans- sa viestintätavoista ja siitä, miten ilmoitamme lanseerauksesta omilla henkilökohtaisilla tileil- lämme. Luotimme julkaisua jaettaisiin useasta syystä. Iso osa seuraajista tuntee työryhmän jäsenen henkilökohtaisesti ja on täten oletetta- vasti kiinnostunut projektista ja siitä, miten juuri kyseinen työryhmän jäsen liittyy tunne-elämästä avautumiseen. Seuraajiin kuuluvat visuaalisen viestinnän ammattilaiset saattoivat olla uteliaita uudesta mediasta.

Puhuimme myös siitä, mitä viestinnän seu-

(22)

Päätin kuvittaa käsin. Tyylillisesti käsivarapiirtä- minen tuo inhimillisen ja vauhdikkaamman tun- nelman. Noteerasin myös Robichaudin (2018) huomion kasvojen kuvaamisen yksityiskohtien vastuusta ja valitsinkin vahvojen yksilöllisten erojen korostamisen lähestymistavakseni ihmis- tä kuvittaessa. Päätin kuvittaa tyylillä, joka olisi ikään kuin vastalause korporaatioiden suosi- malle diversiteettikuvitukselle. Kasvonpiirteiden monimuotoisuus olisi näkyvää.

Päätin kuvittaa hahmot pelkkää mustaa viivaa käyttäen. Mustavalkoinen kuvitustyyli on myös vahva valinta, mikä luo itsessään identiteettiä.

Viivapiirustus oli myös toimiva sääntö, jonka puitteissa pystyin ideoimaan tapoja kuvata erilaisia kasvoja, niin että diversiteetti on hah- motettavissa ilman erivärisiä hiuksia tai ihoa.

3.2 Kuvitukset

(23)

varjolla saa esitettyä hiusten, ihonvärin ja kas- vonpiirteiden moninaisuuden.

Tämä tyyli on osittain realistinen, mutta käsi- varaviiva on melko sotkuinen. Tavoitteenani oli luoda kuvamaailmaa, joka näyttää inhimilliseltä sotkuisella musteenjäljellä. Päätin kuvittaa ihmi- siä, joiden kasvoilta havaitsisi tunnetiloja.

Ihmisen kasvoilla näkyvää tunnetta kuvittaes- sa uhkana on liioitella ilmettä niin, että siitä tu- lee banaali. Esimerkiksi rakkauden kuvittaminen voisi perustua ilmeiden ja rakastavien eleiden liioitteluihin, mikä voisi näyttää hyvin kliseiseltä.

Niinpä päätin kuvittaa vahvasti valokuvarefe- rensseihin nojaten. Etsin valokuvia henkilöistä, joiden kasvoista ja eleistä huomasin tunteet hienovaraisesti.

Kuvat 12 & 13. Ensimmäinen kokeilu valokuvaan pohjautuvaan kuvittamiseen.

Valokuva: Harlem gang leader, Gordon Parks (1948)

(24)

Kuva 14. Ylempänä: kohtaus Kendrick Lamarin Element-musiikkivideosta. Alem- pana: Boy with June Bug, Gordon Parks (1963)

Valokuvista piirtäminen on pitkälti valokuvaa- jan luovuuteen ja taitoon nojaamista. Selasin Pinterestistä ja Instagramista satoja minua miellyttäviä kuvia ja kokosin niistä kuvakollaa- seja. Kuvat sisälsivät kiinnostavia tilannekuvia, still-kuvia elokuvista ja kauniita muotokuvia. En olisi itse saanut luonnosteltua vastaavaa kuva- kokonaisuutta lyhyessä ajassa. Käytin suurim- maksi osaksi yhdysvaltalaisen kirjailija, runoilija, toimittaja ja valokuvaajan, Gordon Parksin kuvia referensseinäni.

Vuonna 2017 julkaistu Kendrick Lamarin musiikkivideo ELEMENT perustuu visuaalisesti Parksin valokuvataiteeseen. Lamarin, Dave Freen, sekä Jonas Lindströmin ohjaama video on mielestäni erinomainen esimerkki siitä, mitä valokuvareferenssit voivat kauneimmillaan olla.

Kyseinen musiikkivideo oli myös johdatus minul- le Gordon Parksin taiteeseen ja sen kulttuurihis- torialliseen merkitykseen.

(25)

Aloitin produktion suunnittelemalla podcastille logon, jonka tarkoituksen olisi näyttää trendik- käältä ja helposti lähestyttävältä. Yksi tärkeä ajatus oli saada logo näyttämään luettavalta instagramin profiilikuvassa. Esimerkiksi isokont- rastinen display-fontti ei ole helposti luettava pienessä koossa. Pyrin saamaan logon näyttä- mään harkitulta ja uskottavalta muillakin alustoil- la kuin Instagramissa esimerkiksi painettuna tai isossa koossa.

3.3 Logo & typografia

(26)

En ehtinyt kiireisellä aikataululla muotoilla omaa kirjaintyyppiä tai symbolia logoksi. Niin- pä typografinen valmiista fontista muodostettu logo oli sopiva vaihtoehto. Päädyin etsimään fontteja usesta open foundry -fonttilähteestä.

Open-foundry sivut ovat tärkeä resurssi jokai- selle, joka haluaa ilmaisia alan huippujen font- teja, jotka ovat käytettävissä myös kaupallisiin tarkoituksiin.

Etsin ennen kaikkea päätteettömiä tai sans serif -fontteja. Paksuhkot, venytetyt sans serif -fontit ovat hyvin trendikkäitä nykyhetken graafisessa suunnittelussa. Esimerkiksi koh- deryhmämme suosiman Radio Helsingin logo perustuu leveäksi venytettyyn sans serif -font- tiin. Kyseinen logo ei ollut refenssinäni, mutta tunnetuilla sans serif -logoilla on ollut selkeä vaikutus ajatteluprosessiini sekä henkilökohtai- seen makuuni logontekijänä.

JÄBÄT &

TUNTEET JÄBÄT &

TUNTEET

Kuva 15. Ensimmäisiä fonttikokeilujani.

(27)

On myös mielenkiintoista huomata, miten moni tunnettu ja arvokkaaksi mielletty logo on 2010-luvun jälkipuoliskolla uudistettu. Varsinkin luksusbrändien logojen monimutkaisuudelta riisumista on perusteltu luksuksen määritel- män muutoksella. Shze Hui Tjoan sekä Foivos Dousoksen Medium-artikkelissa ”Logo Wars:

the Sans Serif Epidemic and the Paradox of Modern Luxury” (2019) selitetään miten pin- nallisesta glamourista on tullut yhä vähemmän erottuva tekijä laatumerkeille. Nämä tuotemerkit etsivät uusia tapoja ilmoittaa laadustaan ympä- ristössä, jossa kaikki tavoittelevat hienostunutta ulkomuotoa. Tässä kohtaa monet luksusmerkit ovat ottaneet sans serif -fontit käyttöönsä, jotta he voivat erottautua tuotteellaan, sisällöllään ja laadullaan, siinä missä halvemmat merkit panos- tavat logon visuaaliseen koristeellisuuteen (Tjoa

& Foivos 2019.)

Kuva 16. Sans serif -trendi luksunmerkkien logoissa.

(28)

Kirjaintyyppejä kokeillessani totesin, että Luca Marsanon Messapia oli kaikista selkein puhelimen pienellä ruudulla. Italialaisen collllet- tivo-type foundryn Messapia-fontin bold-leikka- us sopi myös muille keskusteluohjelman tuot- tajille. Muotoilin Jäbät & tunteet -tekstin sanat päällekkäin ja pienensin aavistuksen &-merkkiä.

Vaikka Tjoan ja Dousoksen mainistsemat huip- pumuodin logotrendit ovat kaukana podcastien visuaalisista ilmeistä, mielestäni valinta suosia päätteettömiä logoja on kuitenkin hyvin sovel- lettavissa muuhun logosuunnitteluun.

Kuva 17. Valmis logo.

(29)

Messapia-fontti ei millään sovi leipätekstiin, joten oli hyvä etsiä sen lomaan sopiva kirjaintyyppi.

Löysin Adobe Granville-fontin, joka isosta kontras- tistaan huolimatta on helposti luettava pienessä koossa. Otin fontista käyttöön regular-leikkauksen leipätekstiin ja otisikoihin bold italic-leikkauksen.

Typografian ja kuvituksen haasteena on niiden yhdistäminen. Miten nämä kaksi elementtiä saa- daan näyttämään tosiaan tukevalta? Musta väri molemmissa yhdistää jo hiukan, mutta sotkuinen ja kliininen muotokieli ovat toisinaan hyvin eri näköi- siä. Kokeilin piirtää Adobe Granville-fontin käsin piirtopöytää apuna käyttäen. Näin kuvituksille ominainen sotkuinen viivajälki yhdistyy tekstiin ja on osana visuaalista ilmettä.

pelko

suru

Kuva 18. Granville bold-leikkaus

ilo

(30)

Muotoillessani Granvillen bold italic-leikkaus- ta kuvitukseni oheen huomasin fonttivalintani ja visuaalisen maailman muistuttavan erästä 2010-luvun lopun tunnettua albuminkantta:

R’n’b -laulaja Frank Oceanin Blond-albumin kansi typografioineen on tunnelmaltaan sa- mankaltainen. Pyöristetty Futura italic-fontti on asetettu symmetrisesti valokuvan päälle, jossa laulaja itkee suihkussa. Futura italic näyttää hy- vin samalta Adobe Granville Bold Italic. Albumin valokuva, itkevä mies voisi myös olla kuvituksen referenssikuva.

Yhdennäköisyys on mielestäni merkittä- vä albumin symbolisen arvon vuoksi. Albumi tunnetaan populaarikulttuurissa aiheista kuten kasvusta miehenä, joka poikkeaa ympäröivästä maskuliinisuuden mallista. Oceanin kannen es- tetiikka on yhdistettävissä maskuliinisuuden ja herkkyyden aihepiiriin. Yhdennäköisyys ei ollut suunnitelmallista, mutta suunnittelijana on hyvä olla tietoinen, miten ympäristöt tuovat vaikuttei- ta omiin töihin.

Kuva 19. Blond-albuminkansi

(31)

Sommittelun perusperiaate on sovittaa ele- mentit kuten kuvitus ja typografia suorakuution malliin, mikä on Instagram sisällön oletusrajaus.

Kuvat tulivat myös näkymään vierekkäin kol- men kuvan riveissä luoden ruudukon kaltaisen kokonaisuuden. Yhtenäisyyden vuoksi tavoitte- lin melko toistuvaa sommittelutapaa. Kuvat ovat sen kokoisia, että niistä saa hyvin selvää, mutta jätin niiden ympärille selkeästi tilaa, jotta yleis- näkymä on rauhallinen ja harmoninen. Runsas tila elementtien välissä kaksinkertaistuu, kun kuvan vieressä on toinen kuva, jolloin grid-nä- kymästä tulee erittäin helposti navigoitava.

Kuvitusprosessin alussa sommittelu ei ollut vielä täysin varma. Monessa kuvuksessa päädyin suurentamaan tai pienentämään kuvaa Photos- hopissa, jotta ympärille jäisi tilaa. Usein sijoitin tekstinkin kauas, jotta ilmava tunnelma säilyisi.

3.4 Sommittelu & värit

(32)

Podcastin perustaja oli toivonut pääväriksi trendikästä pastellisävyistä vihreää. Sovimme työryhmän kanssa, että viikon jokainen kolme postausta olisi kolmella eri värillä. Minun kuu- luisi valita kaksi väriä, jotka muodostaisivat selkeän kokonaisuuden.

Päädyin tutkimaan useita kolmen värin yhdistelmiä. Käännyin hakemaan inspiraatiota lipuista, sillä niissä niissä usein toistuu kolme voimakasta väriä. Päädyin etsimään lippuja, joissa vihreä oli yksi pääväreistä. Lopulta ihastelin useiden Afrikan maiden lippuja ja huomasin vihreän, keltaisen ja punaisen toimivan tehokkaasti. Muokkasin värit lopuksi yhtenäiseksi pastellisävyiksi. Kuvitin pelkäs- tään pastellin punaiseen taustaan, joten pu- nainen väri on eniten näkyvillä toteutuksessa.

(33)

3.7 Toteutus

Kuva 21. Rakkaus-teemaisessa kuvituksessa kuvasin kaksi miestä viivapiirustustekniikalla valokuvan pohjalta. Keskityin, miten pelkällä valolla ja varjolla saa korostettua kasvojen eri piirteitä.

(34)

Ilmoitus jakson julkaisusta.

Kuvat 22 & 23, joissa pyrin kuvaamaan ihmisiä inklusiivisesti. Varsinkin ihmisjoukkoa kuvatessa halusin painottaa diversiteettiä.

(35)

Kuvat 24 & 25, joissa hyödynsin protestikuvien visuaalisia ratkaisuja. Keskitetty miellyttävä typografia pastellinsävyisellä taustalla. Piirretty jälki tuo hiukan persoonallisuutta kuvaan ja on siten liitettävissä kuvituksiin.

(36)

Kuva 26. Sommittelin valokuvia aika ajoin.

Sommittelu muistuttaa jälkeenpäin katsottuna Blond-albuminkannen keskitettyä valokuvaa.

Kuvat 27. Protestijulkaisulle ominainen keskitet- ty teksti. Kuvan ohessa kerrotaan jakson julkai- susta.

(37)

Kuva 28. Visuaalisen ilmeen saattoi nähdä kokonaisuudessaan profiilia selaamalla. Tarkoituksena oli luoda profiilista helposti navigoitava.

(38)
(39)

Projektini onnistui mielestäni monella mittarilla.

Visuaalisen viestinnän tuotoksena produktio saavutti laajaa näkyvyyttä, mikä oli tärkein tavoite. Itse visuaalinen viestintä ei ollut mieles- täni teknisesti tai taiteellisesti mullistavaa, sillä viivapiirustus ja trendikkäät fontit ovat yleisiä.

Onnistuin mielestäni kuitenkin hyvin etsimään referenssejä työhön ja soveltamaan populaa- rikulttuurin ja sosiaalisen median visuaalisia ratkaisuja. Instagram-seuraajista 58,6 % oli viiden kuukauden jälkeen 25–34-vuotiaita, mikä oli alkuperäinen kohderyhmämme ikähaarukka.

Seuraajista 17,9% oli 18–24-vuotiaita ja lähes saman verran, 18,7 % 35-44 vuotiaita.

Podcastin Instagram-sivu saavutti viides- sä kuukaudessa noin 3500 seuraajaa. Usea julkaisu sai yli tuhat tykkäystä sekä jakoja, jotka saavuttivat kymmeniä tuhansia Instagram-käyt- täjiä. Keskityin jälkeenpäin siihen, kuinka mon-

4. Reflektio

(40)

ta tykkäystä kukin julkaisu keräsi ja pidin sitä jonkinlaisena onnistumisen mittarina.

Tykkäykset, tallennukset ja jaot ovat oleellisia keinoja saavuttaa näkyvyyttä tai tulla esiin Ins- tagramin algoritmeissa. Näiden kriteerien avulla tiettyjä julkaisuja voidaan pitää onnistuneem- pina kuin toisia. Tietyt kuvat saivat enemmän näkyvyyttä kuin toiset kenties aiheen vuoksi.

Kuvat, joissa olivat eniten jakamiseen rohkai- sevat viestit saivat eniten jakoja ja tykkäyksiä.

Näiden visuaalinen toteutus perustuu yksin- kertaisuuteen, mikä saattaa olla onnistuneen julkaisun perusperiaate. Pyrin käyttämään yksin- kertaistusta jatkossakin viestinnän tehokeinona Instagramissa.

Olisin halunnut keskittyä produktiossa vielä enemmän sommittelun merkitykseen sekä typo- grafian yhdistämisen kuvituksiini. Jälkeenpäin katsottuna huomaan hieman parannettamisen varaa molemmissa. Opin siis nämä seikat vasta kuukausien jälkeen työskentelystä.

Tärkeimmät itselleni uudet aspektit visuaa- lisessa viestinnässä liittyivät inklusiivisuuden

Kuva 31. Podcastin juontaja, Nasim Selmani puhumassa projektista Yle TV1:n Kulttuuricocktail-ohjelmassa maaliskuussa.

(41)

En toisaalta ole sitä mieltä, että oma tapani viestiä olisi oikea tai toimiva kaikille. En halua, että podcastien viestintätapoihin tulisi vahvoja perinteitä. Minulle podcastit ovat lähtökohtai- sesti perinteisen median ulkopuolella ja niiden rooliin kuuluu kokeilla uusia tapoja viestiä.

Podcasteihin ei kuulu yhtä paljon johtoportaita tai byrokratiaa kuin esimerkiksi radioon tai tele- visioon. Mielestäni juuri podcastien kannattaa kokeilla esimerkiksi uusia Instagramin viestintä- muotoja tai yllättäviä keskustelunaiheita. Odo- tan mielenkiinnolla, millaisen roolin podcastit ja niihin liittyvät visuaaliset ratkaisut tulevat otta- maan mediassa seuraavien vuosien aikana.

voisi keskittyä vieläkin enemmän siihen keitä kuvataan. Huomaan kuvittavani itse juuri itseni näköisiä henkilöitä lähes aina. Tiedostettuani inklusiivisuuden merkityksen, pystyin omalta osaltani muuttamaan totuttuja tapojani kuvit- tajana.

Pystyin jälkiviisaasti huomauttamaan ra- kenteellisia inklusiivisuuden epäonnistumisia muissa medioissa. Nuo toimivat merkkeinä siitä, mitä ei kannata tehdä. Tarkoituksena ei ole syyllistää tai ampua alas yksittäisiä kuvitta- jia tai media-alan työskentelijöitä. Esimerkiksi kuvitusten yksipuolisuus on ennen kaikkea rakenteellinen sekä ympäröivän kulttuurin ongelma, eikä yksilön. Mielestäni on tärkeää ottaa huomioon, että ratkaisu kuvitusten diversiteetin lisäämiseksi ei ole ainoastaan kaltaisteni, valkoisten, fyysisesti normatiivisten cis-kuvittajien koulutus. Suomalainen kuvitta- jien kenttä on rakenteellisesti erittäin homo-

geeniinen, eli tässä tapauksessa valkoinen ja sen suhteen normatiivinen. Kuvittajien kentän täytyisi ottaa vastaan monipuolisemmin tekijöitä.

Työtä tehdessä koin olevani ennen kaikkea uuden äärellä. Loin visuaalista identiteettiä uudelle medialle, joka puhuu uudesta aiheesta miesten kesken. Media-alustana podcast on myös jokseenkin uusi, ja kuten aiemmin totesin, sen visuaalisesta viestinnästä ei ole olemassa perinteitä, jota noudattaa. Minua ei haitannut perinteiden puuttuminen, sillä olin alusta asti inspiroitunut kokeilemaan erilaisia visuaalisia ratkaisuja. Täten en myöskään kokenut paineita visuaalisen viestinnän mahdollisesta eroavai- suudesta muiden podcastien välillä. Mielestäni näistä syistä podcastien visuaalista viestintää voisi tutkia enemmän, sekä luoda kokeellisia produktioita siitä, mitä podcastin visuaalinen viestintä voisi olla.

(42)

Lähteet

Andrivet, Marion (2020). ”How To Brand a Po- dcast – ’La Poudre’ Case Study.” The Brandin Journal -blogi 2020.

https://www.thebrandingjournal.com/2020/02/

how-brand-podcast-la-poudre-case-study/

Cambridge University Press. (2021). Toxic Mas- culinity Cambridgen yliopiston sanakirjasta.

(Tarkka osoite: https://dictionary.cambridge.org/

dictionary/english/toxic-masculinity)

Körkkö, Hilla. ”Me Naiset -radion lanseeraus herätti sosiaalisessa mediassa keskustelun moninaisuudesta ja siitä, mitkä oikeastaan ovat

’naisia kiinnostavia aiheita’” hs.fi 17.12.2020 https://www.hs.fi/nyt/art-2000007689291.html

Leong, Nancy (2014). ”Fake Diversity and Racial Capitalism” Medium.com

https://medium.com/@nancyleong/racial-pho- toshop-and-faking-diversity-b880e7bc5e7a Lexico press. (2021) Inclusivity Lexico Oxford English sanakirjasta. (tarkka osoite: https://

www.lexico.com/definition/inclusivity )

Makalintal, Bettina (2020). ”On Instagram, Ar- tists Are Creating a Shareable Language of Pro- test” Vice.com https://www.vice.com/en/article/

xg8d97/on-instagram-artists-are-creating-a-sha- reable-language-of-protest

Malmemin, Nando & Hakala Jukka (2008). ”Ra- dikaali brändi” Talentum 2007

Mansoor, Iqbal. ”Facebook Revenue and Usage Statistics” (2021) businessoffapps.com 2021 https://www.businessofapps.com/data/face- book-statistics/

Nguyen, Terry (2020). ”How social justice sli- deshows took over Instagram” Vox.com https://www.vox.com/the-goods/21359098/so- cial-justice-slideshows-instagram-activism Robichaud, Meg. ”You can’t hust Draw Purple People and Call it Diversity” Medium.com 2018 https://ux.shopify.com/you-cant-just-draw- purple-people-and-call-it-diversity-e2aa- 30f0c0e8

Tjoa, Shze Hui & Foivos, Dousos (2019). ”Logo Wars: the Sans Serif Epidemic and the Paradox of Modern Luxury” medium.com 2019

https://medium.com/@foivosdousos/logo-wars- the-sans-serif-epidemic-and-the-paradox-of-mo- dern-luxury-db41ab1c1b9c

Utriainen, Riikka ”Tunnetko jo podcastin?” hel- met.fi 28.6.2018

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/

Vinkit/Tunnetko_jo_podcastin(127357)

(43)

Kuvalähteet

Kuva 1. Näyttökuva podcastbrandingin sivuilta, tallennettu 19.9.2021

https://www.podcastbranding.co/podcast-co- ver-art/

Kuva 2. Näyttökuva Spotifyn podcast-valikosta, tallennettu 19.9.2021

https://open.spotify.com/genre/true-crime_v2_

podcast-page

Kuva 3. Näyttökuva tallentamistani kuvista Insta- gramissa, tallennettu 12.10.2021

https://www.instagram.com/a.a.rni/saved/typep- rotest/17924403946917915/

Kuvat 4,5 & 6. Protestiestetiikka esimerkkikuvat, tallennettu 5.10.2021osoitteista

https://www.instagram.com/p/CSfZAwEJq1M/

https://www.instagram.com/p/CQ1VmI3n-HC/

https://www.instagram.com/p/CUXuRPVJBj5/

Kuva 7. Valokuva MeNaiset-radion juontajista,

tallennettu 29.10.2021

https://www.hs.fi/nyt/art-2000007689291.html Kuva 8. Esimerkkikuva diversiteetin vääris- tämisestä, tallennettu 3.10.2021 tallennettu 10.10.2021 osoitteesta

https://medium.com/@nancyleong/racial-pho- toshop-and-faking-diversity-b880e7bc5e7a Kuva 9. Meg Robichaudin kuvitus, tallennettu 25.10.2021

https://ux.shopify.com/you-cant-just-draw- purple-people-and-call-it-diversity-e2aa- 30f0c0e8

Kuva 10. Alegria-kuvitustyyli tallennettu Buck-muotoilutoimiston sivuilta 25.10.2021 https://buck.co/work/facebook-alegria

Kuva 13. Parks, Gordon ”Harlem gang leader”

tallennettu 5.1.2021

https://www.instagram.com/p/CUI2QR_s2J-/

Kuva 14. Gordon Parksin valokuvan ja Kendrick Lamarin musiikkivideon rinnastus, tallennettu 3.11.2021 https://www.colorlines.com/articles/

gordon-parks-foundation-praises-k-dots-adapta-

Kuva 16. Logojen kehitys Sans serif Muotoon, tallennettu 1.10.2021

https://www.businessoffashion.com/opinions/

luxury/the-revolution-will-not-be-serifised-why- every-luxury-brands-logo-looks-the-same-bur- berry-balmain-balenciaga

Kuva 19. Blonde-albuminkansi, tallennettu 30.10.2021

https://en.wikipedia.org/wiki/Blonde_(Frank_

Ocean_album)

Kuva 30. Näyttökuva Helsingin sanomien artik- kelista, tallennettu 1.11.2021 sivuilta

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art- 2000007932702.html

Kuva 31. Näyttökuva Yle areenan sivuilta, tallen- nettu 25.10.2021

https://areena.yle.fi/1-50700608

Kuvat 11, 12, 15, 17, 18 ja 20–29. Kapanen Aarni 2021. Produktioon itse toteuttamaani visuaalista materiaalia.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuuntele Kestävä elämä -podcastin jakso “Kun vähemmän on enemmän - vaatiiko vastuullisuus luopumista?”.. Pysäyttäkää jakso kohtaan -24:20 ja miettikää

aikaisempien tutkimusten keskeisiä tuloksia, joiden avulla saadaan vastaus tarpeeseen tai tehtävään, Hienoa!..

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Ihmisen ja ympäristön välisen suhteen tutkimus ei ole minkään tieteenalan yksinoi- keus, vaan sitä voidaan tehdä niin etnologiassa, folkloristiikassa, kulttuurihistoriassa,

Ensinnäkin pääosa siitä on ollut teoreettista ja käsitteellis- tä ilman, että pohdinnat ovat juurikaan mobilisoineet varsinaista empiiristä sosiaalityön vaikuttavuuden

Jos ”viestintä on kansalaisia varten”, niin kuin valtionhallinnon viestintäsuosituksessa (2002) ohjeistetaan, niin missä ja miten tämä viranomaisen ja kansalaisen

Näkeminen on valon havaitsemiseen pohjautuva fysiikan ilmiö. Valoksi puolestaan kutsutaan sähkömagneettisen säteilyn niitä aallonpituuksia, jotka ihminen kykenee

1) Tutkimuksen suunnittelu: Tehtävässä oppilaan tulee suunnitella tutkimus ja miettiä kuinka jotakin asiaa voisi tutkia.. 2) Hypoteesien laatiminen: Tehtäviä, jossa