• Ei tuloksia

5.1 Sukupuolittuneen väkivallan kritiikki

5.1.2 Omia oikeuksia koskevat tiedon puutteet

Bauman (2002, 55) yhdistää emansipatoriseen toimintaan vapauden käsitteen. Vapaus alkaa tietoiseksi tulemisesta eli haitallisten rakenteiden vaikutuksien tiedostamisesta omassa elä-mässä. Työntekijöiden näkemysten mukaan miehet hallitsevat perheen arkea, jolloin naiset näyttäytyvät helposti alistettuina. Miehet toimivat kodin ulkopuolisten asioiden hoitajina ja vastaavat perheen taloudesta. Työntekijöiden kertomuksissa vääränä pidetään asetelmaa, jossa miehellä nähdään olevan oikeus hallita naisen kodin ulkopuolista elämää, kun taas naisella on velvollisuus totella miestään. Maahanmuuttajanaisten perinteisiin pohjautuvan aseman takia toimintaa on helppo kontrolloida taloudellisissa asioissa ja kodin ulkopuolisten asioiden hoi-tamiseen liittyvässä toiminnassa.

Työntekijät kuvaavat väkivaltaisesti käyttäytyvää miestä vahvoin sananilmauksin. Miehet nähdään ”naisten hyväksikäyttäjinä”, ”manipuloijina”, ”huijareina” ja ”irtosuhteissa kävijöi-nä”. Väkivaltainen parisuhde työntekijöiden puheissa ei ole pohjautunut rakkauteen, vaan miehen palvelemiseen ja kodin hoitamiseen. Työntekijät mainitsevat yhtenä esimerkkinä

ta-69 loudellisen väkivallan. Miesten nähdään kontrolloivan naisten tilejä ja tukia, jolloin miehet hallitsevat perheen rahaliikennettä. Esimerkeissä naisten tuet menevät väkivallan tekijän tilille heidän itsensä tietämättä asiasta mitään. Työntekijät kertovat miesten käyttävän uhrien pank-kitilejä hyväksi; eroamishetkellä luottotiedot ovat menneet ja väkivaltaa kokeneet velkaantu-vat.

TT7: Ja tota toinen on ehkä just se, et otetaan kotimaasta tänne vaimoja ja heitä pidetään sit kotona tämmösenä kodinhoitajana. Ei oo välttämättä käyny millään kursseilla, et siis pidetään vaan siellä kotona ja hän tekee siellä mitä mies käskee ja ei oo rahaa ollekaan. Yleensä mies hoitaa sen niin, et jos on päässy jolleki kurssille, et saa kotoutumistukee tai tulee sosiaalitoimistosta, ni ne menee usein sit suoraa miehen tilille, et nainen ei ees tiedä välttämättä..

H: Okei, eli kontrolloi rahan käyttöä ja..

TT7: Joo ihan kokonaan, kaikkea siinä että.. Ja sit on myös sitä, et on suomalai-nen tyttöystävä siin rinnalla... Et nää on aika, silleen ikäviä... Mut tota tämmösiä tapauksia mul on ollu useita, et nuoria tyttöjä.

TT6: He (maahanmuuttajamiehet) tulevat asumaan Suomeen ja ottavat vaimot vaikka omasta maasta tai eri maasta. He ottavat kotiinsa palvelijan ja sanovat naisille näin, että he ovat antaneet naisille lahjaksi vapauden ja Suomen ja sinun pitää sen takia palvella minua hyvin. Tiedätkö, et tää tilanne on maahanmuutta-janaisilla siks pahempi kuin suomalaisilla.

Koska miehet ovat Suomessa asumisen aikana hoitaneet perheen asioita, olleet yhteyksissä erilaisiin viranomaisiin ja ehtineet tutustua uuden yhteiskunnan toimintatapoihin, miehillä nähdään olevan enemmän tietoa yhteiskunnassa toimimisesta sekä oikeuksista ja velvolli-suuksista Suomessa. Työntekijöiden mukaan miehet ovat ikään kuin tiedon portinvartijoina.

Miehet voivat antaa naisille vääristynyttä tietoa tai he eivät ollenkaan kerro minkälaisista asi-oista viranomaisten kanssa on keskusteltu. Tiedon vääristäminen liittyy usein oleskelulupiin, lasten huoltajuutta koskeviin asioihin ja naisten velvollisuuksiin kotona.

Naisia voidaan uhkailla esimerkiksi oleskeluluvan menettämisellä erotilanteessa, kotimaahan takaisin palauttamisella ja lasten huoltajuuden siirtymisellä isälle. Kieli ja asioiden tulkkaa-minen ovat työntekijöiden mukaan erittäin haasteellisia tekijöitä parisuhdeväkivallassa, sillä kieltä voidaan käyttää manipuloinnin välineenä asioiden hoidossa. Miehet mahdollisesti tulk-kaavat käsiteltävät asiat omalta kannaltaan parhaalla tavalla, jolloin naiset pystytään pitämään kauemmin tietopimennossa. Seuraavassa sitaatissa työntekijä kertoo esimerkin tilanteesta, jossa naista varoitetaan niistä riskeistä, joita sisältyy oman miehen käyttämiseen tulkkina:

70 TT2: No minä olen sanonut jo miehelle, että tulisi minun kanssa työvoimatoimis-toon... No minä sanoin (maahanmuuttajanaiselle, jonka miehestä edellä puhut-tiin), että mistä lähdimme, niin sinne tulimmekin takaisin. Oliko sinulle sanottu, että ei kannata käyttää miestä... että sinun kanssasi joku menee. Me voimme soit-taa, ja me voimme varata.. Että sinulla on oikeus tulkkiin, viralliseen tulkkiin, jo-ka tulee mujo-kaan työvoimatoimistoon, jos sinä et osaa kieltä. Ja piste. Ja kujo-kaan mies ei tule.

Työntekijät arvelevat, että miehet eivät kerro naisille heidän oikeuksistaan. Henkisen ja talou-dellisen väkivallan takia asiakkaat eivät tiedä oikeuksistaan uudessa yhteiskunnassa. Tietoi-suudella tarkoitetaan Suomen laeissa määriteltyjä oikeuksia sekä ihmisoikeuksia, jotka tuke-vat väkivallatonta elämää. Työntekijät kritisoituke-vat väkivallan uhrien elämän vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien vähäisyyttä. Maahanmuuttajataustaiset väkivaltaa kokeneet eivät mahdolli-sesti näe oikeudekseen elää ilman miestä yhdessä lasten kanssa ja ottaa avioeroa, eivätkä saata olla tietoisia, että he voivat saada tukea itsenäiseen asumiseen. Työntekijät kertovat, että vaik-ka maahanmuuttajanaiset tiedostaisivat suomalaiset lakiin pohjautuvat oikeudet, he saattavat nähdä näiden koskettavan muita – ei heitä itseään.

H: Näätteks te, et nää maahanmuuttajanaiset on jotenkii haavoittuvaisempia pa-risuhdeväkivallalle kuin suomalaiset?

TT3: Joo, et jos ei tiedä, että hänellä on oikeus asua yksinkin ja olla menemättä naimisiin ja olla hankkimatta lapsia.. Siis et ne (maahanmuuttajanaiset) ei niinku tiedä siitä, et hänellä on oikeus johonkin. Se elämänkaari heidän mielestä on semmonen, että kun täyttää 18 niin menee naimisiin, hankkii lapsia ja palvelee miestään ja lapsia… Nii sitten ei oo niinku muuta vaihtoehtoa, et ne ei edes niinku tiedä, et on oikeus olla. Tai siis kyl varmaan moni näist vaihtoehdoista tietää, mut et he ei nää, et se on heidän oikeutensa ja heidän päätettävissään.

TT4: Useimmiten nää naiset eivät tiedä ollenkaan Suomen laeista ja Suomen eduista ja oikeuksista, ettei esimerkiks tiedetä, että parisuhdeväkivalta on rikos Suomessa ja sitä et ei saa niikun lyödä. Ja et lähdetään tavallaan niinkun neuvo-maan, kertomaan ja ohjaamaan ihan alkeista. Ja he ovat monesti yllättyneitä, et saadaaks me apua, et eiks tällasessa suhteessa tarvitse olla. Et se on, se on… Eh-kä joskus vois ajatella, et eroaa kantaväestöön siinä, et tiedetään vähemmän asi-oista, ja sitten me lähetään heitä priiffaamaan sitten, että on mahdollisuuksia ja apua löytyy.

Emansipatorisessa tulkintakehyksessä tietämättömyyden nähdään pitävän naisia kiinnittynee-nä väkivaltaiseen parisuhteeseen. Tietämättömyys liittyy avioeroprosessin vaiheisiin, naisten oikeuksiin Suomessa, väkivallan määrittymiseen rikokseksi ja siihen, että väkivaltaiseen suh-teeseen jäämisen lisäksi Suomessa on mahdollista erota väkivaltaisesta parisuhteesta. Olen-naisena väkivallan määrittämisessä nähdään maahanmuuttajanaisten vähäiset tiedot

oikeuksis-71 ta uudessa maassa, jolloin heidän tehtävänään on antaa tietoa suomen erokäytännöistä, ja sitä kautta avata uudenlaisia toimintamahdollisuuksia itsenäisen elämän rakentamiseen.

Feminismin piirissä on puhuttu tietoisuuden saavuttamisesta, jonka avulla naiset ja naisryh-mät ”valaistuvat” löytäen erilaisia minäkuvan ja oman aseman määritelmiä vanhoja rakenteita hyväksyvien ajattelutapojen sijasta. Tietoisuuden lisäämistä edesauttavalla toiminnalla koros-tetaan uudenlaisen tietoisuuden saavuttamista ja sen aiheuttamaa muutosta, jolla rakenteellista eriarvoisuutta pyritään murtamaan. (Koivunen 1996, 94.) Naiset näyttäytyvät tulkintakehyk-sessä tietämättöminä ja suomalaista yhteiskuntaa sekä eroprosessia ymmärtämättöminä – siksi myös valistamista vaativina työnkohteina. Työntekijän tehtävänä on saada asiakkaat tietoisek-si väkivaltaa ylläpitävistä patriarkaalitietoisek-sista rakenteista ja auttaa naista kyseenalaistamaan väki-valtaa oikeuttavia käsityksiä ja käytäntöjä.