VÄRLDSUTSTÄLLNINGEN I PARIS 1900 — DEN FINSKA PAVIUONGEN
MIKÄ ON KÄSITYÖN ASEMA TULEVAISUUDEN YHTEISKUNNASSA?
Olli Tamminen
tapa, että tuote olisi mielenkiintoisem
pi kuin ihminen.
Esine- ja miljöösuunnittelun tulee taata ja lisätä elämisen vapautta. Näin suun
nittelun samoin kuin kasvatuksenkin ta
voite on vapautunut ihminen. Esineen suunnittelu ei pyri esineen palvontaan tai se ei ainakaan saisi pyrkiä. Kui
tenkin kosketus materiaaliin ja käsin tehty työ luovat pohjaa teolliselle tuo
tesuunnittelulle. Emme voi erottaa käsi
työtä tuotesuunnittelusta. On jatkuvasti kysymys samoista kansallisista ja kan
sainvälisistä ongelmista.
Käsityöläiset sortuvat tällä hetkellä usein omien pienien vaikeuksiensa ym
pärille ja hylkäävät yleismaailmalliset ongelmat. Näin muodostuu itsekeskei
nen ajattelu, joka ei sinänsä johda mi
hinkään lopulliseen toimintaan vaan on lähinnä omakohtaista tyydytyksen hake
mista. Tähän on suurena syynä vaikea taloudellinen toimeentulo.
Käsityö on ympäristösuunnittelua. Sen- vuoksi käsityön suunnittelu vaatii eri
koistumisen lisäksi kokonaisuuden ta
jua. Ympäristösuunnittelun tulee hel
pottaa ja inspiroida kanssakäymistä.
Käsityöläisen on ratkaisuissaan ajatel
tava ei vain tätä päivää vaan myös tu
levaisuutta, siksi käsityöläisellä on ol
tava erilaisia yhteiskunnallisia tietoja ja kannanottoja, mutta niiden tarpeellista määrää ei pidä mennä liioittelemaan.
Laajapohjaisesti ajatteleva käsityöläi
nen pystyy sovittelemaan, saattamaan tasapainoon ja keskinäiseen järjestyk
seen ristiriitaiset tekijät kuten toimin
nalliset, taloudelliset, teknologiset, er
gonomiset ja taiteelliset aspektit. Käsi
työläisen tulisi työssään täydellisesti tajuta suunnittelun koko problematiik-Kaikkialla tuotantoyhteiskunnissa käsi
työ on epävarmassa vaiheessa. Käsi
työn tarkoitusta ei ole pyritty johdon
mukaisesti määrittelemään. On tärkeä
tä arvioida mikä on käsityön asema, muoto ja tarpeellisuus tulevaisuudessa.
Ja tämän arvioimisen on tapahduttava nopeasti ennenkuin tuotantoyhteiskunta tekee tyhjäksi koko käsityön olemassa
olon. On vaikea uskoa, että kone tulisi syrjäyttämään sen mitä ihminen haluaa tehdä käsillään. Kuitenkin näin on ta
pahtumassa.
Hyvin usein sanotaan, että käsityön taustana on täysin toinen, teollisesta tuotesuunnittelusta eroava ajattelutapa.
Näin kuitenkaan ei toistaiseksi ole. Ei
hän teollisuuden ja käsityön välille voi
kaan vetää jyrkkiä rajoja. Siitä huoli
matta sarjatuotanto, automatiikka ja massakulttuuri aiheuttavat yksilöllisiin tuotteisiin nähden ristiriitaista ajatte
lua.
Käsityötä tarkasteltaessa on syytä asettaa seuraavat kysymykset: Mihin esineellä pyritään? Mitkä ovat ne pe
rustekijät, jotka liittyvät esineeseen?
Mitä esine ihmiselle merkitsee? Miten me koemme sen? Merkittävä seikka on se, miten on opittu ymmärtämään ja katselemaan ympäristöä ja miten se koetaan. Kasvatus onkin avainasemassa suhtautumisessamme esineeseen. Kas
vatuksen päämääränä tulisi olla vapau
tunut ihminen. Tämän saman tulisi olla päämääränä myös esineen suunnitte
lussa. Kasvatuksen tuloksena tulisi olla ympäristökulttuurin tajuaminen.
Voimme väittää että jokainen ihminen luo ympäristöä, on vaikuttamassa sii
hen ja siitä myös vastuussa. Tämä vas
tuuntunto on edelleen eräs peruskri- teerio, joka koskettaa myös käsityötä.
Siksi taidekäsityön suunnittelu ei ole menettänyt yhteiskunnallista tehtävään
sä. Suunnittelijan harteilla on suuri yh
teiskunnallinen vastuu. Missä tuo vas
tuu näkyy? Siinäkö että joku saa aikaan kyseenalaisesti kauniin muodon tai vä
riyhdistelmän? Näin luodaan ajattelu-ka.
Koska tekniikka määrää muotoa ja ajat
telutapaa, on käyttötarkoitus, funktio, kasvamassa yhä merkittävämmäksi.
Teollisuudessa on julistettu tuomio ko
risteellisuudelle ja epäolennaisuudelle.
Mutta vain toistaiseksi. On arvioitu,
että kun automatisoitu ja elektronisoitu 36
mään materiaalin asettama traditionaa
linen taakka. Esiin tuli jopa niinkin van
hoillisia kannanottoja, ettei käsityö ole käsityötä ellei sitä harjoiteta samoin välinein, samoin työtavoin ja samoin muotokäsittein kuin traditionaaliset kä
sitykset edellyttävät. Väitettiin jopa, et
tä vieraasta kulttuuriympäristöstä tule
vat vaikutteet ovat pahasta.
Säilyttävä kulttuurimuoto ei vanhetes
saan voi eikä kykene olemaan objek
tiivinen. Säilyttävällä kulttuurilla ai
kaansaadaan juuri sellainen kaaos kuin missä esim. Lapin traditionaalisiin pin
nallisuuksiin tuijottava rihkamatuotanto nyt on. Itsetarkoituksilla ei ratkota mi
tään ongelmia. Jos käsityökulttuuri har
joittaa itsetarkoituksellista ajatteluta
paa, se sortuu halpa-arvoiseen keinot
teluun.
Primitiiviset olosuhteet eivät ole käsi
työlle mitenkään ominaisia, vaikkakin Inarin seminaari joutui työskentele
mään alkeellisissa oloissa. Nämä olo
suhteet antoivat mielenkiintoisen pa
noksen harjoittaa aisti- ja tunnepitoi
suuden turvin ennakkoluulottomasti tehtäviä tavalla »kuka on sanonut, että puukko on juuri tällainen». Seminaari osoitti ettei hyviin tuloksiin päästä el
lei tekijä kykene muuntumaan uusien vaikutteiden edessä ja jos materiaalis
ta tulee ylipääsemätön taakka tai sitä kunnioitetaan liikaa. Käsityön kuten kaikkien kulttuurin muotojen tulee omaksua vaikutteita ympäriltään. Sen on kyettävä löytämään luonteva muo
tonsa.
sarjatuotanto saavuttaa täyden tehon
sa, tulee olemaan lähes yhtä helppoa ja halpaa tuottaa miljoona toisistaan eroavaa esinettä kuin miljoona täydel
listä kopiota. Ainoana rajoituksena tu
lee olemaan ihmisen mielikuvitus.
Suunnittelija voi näin ryhtyä kokonais
suunnitteluun. Jugendista peräisin ole
va käsityöajattelu on tällä hetkellä tuo- tantoyhteiskunnassa paremminkin pak
komielteinen oire kuin todellinen tarve.
Yhä selvemmin alamme huomata, että asumme samanlaisissa taloissa, ajam
me samanlaisilla autoilla, istumme sa
manlaisilla tuoleilla, nauramme saman
aikaisesti samalle valmiiksi nauretulle tv-perhevitsille. Jos perustelemattomas
ta käsityöstä muodostuu korvike, jolla yritämme tyydyttää yksilöllisiä tarpei
tamme, osoittaa sekin henkistä köy
hyyttä.
Eräs mielenkiintoinen toiminta-alue kä
sityöläiselle on olla massavalmistuksen kokeilukenttä. Suomalaisen muotoilijan Bertel Gardbergin johdolla toimiva Kil
kenny Design Workshops Irlannissa on luonteeltaan juuri tällainen. Se on käsi
työkeskus, joka valmistaa teollisuudelle malleja. Kilkenny Design Workshops on ainutlaatuinen kokeilu maailmassa. Sen tarkoituksena on kehittää irlantilaiselle teollisuudelle malleja ja toimia samalla itsenäisenä käsitöiden tuottajana. KDW on kuitenkin luonteeltaan laitos, joka perustaa suunnitteluorganisaation etu
päässä 50-luvun traditionaaliselle käsi- työajattelulle. Tällä hetkellä vallitsevan taiteilija-auktoriteettikunnioituksen ai
kana KDW on ottanut radikaalin aske
leen pyrkiessään valmistamaan anonyy
miä muotoilua. Vaikka KDW:n tarkoi
tuksena on lisätä irlantilaisen teolli
suuden tuotantoa ja laatua ja sitä kaut
ta vientiä pysyisi KDW tuskin talou
dellisesti kannattavana ilman valtion tukea.
Tuntuu kuitenkin siltä, että tämän ta
painen käsityöyhdyskuntakokeilu tulee olemaan tarpeellinen myös Suomessa.
Tosin aktiiviseen, kokonaisvaltaisesti ajattelevaan käsityöyhdyskuntaan ei päästä niin kauan kuin yleisö ei kykene tai halua arvostella ja uskoo taiteili
jan aina olevan oikeassa.
Elokuussa 1968 pidettiin Inarissa käsi- työseminaari, jonka tarkoituksena oli tutkia paikallisista materiaaleista teh
täviä tuotteita. Päätavoite oli tehdä ko
keelliselta pohjalta ilman ennalta pää
tettyjä kaavoja uusia aluevaltauksia.
Tässä onnistuttiin osittain, sillä vain harvoissa tapauksissa kyettiin ylittä
Muuttuvassa yhteiskunnassa ei enaa päde peritty tieto ja taito edes käytän
nön jokapäiväisissä toimissa. Muuttu
mista edistää vielä se, että ihminen itsenäistyy yhä nuorempana ja irtaan
tuu edellisen sukupolven vaikutuksista, jolloin perinteet ja kaavat eivät enää sido. Mielipiteiden kasvussa on myös
merkittävä hyvin
tiedotusvälineillä
Käsityökulttuurin, joka kautta vuosituhansien on periytynyt isältä po
jalle ja on ollut lähinnä ammattitaidon ja -ylpeyden ylläpitämisen kautta hen
gissä, tilalle on tulemassa tietyllä ta
valla kollektiivinen ajattelutapa.
osuus
Jos käsityöläinen ei ole tilaajasta tai ostajasta riippuvainen mitä tulee tehtä
vän sisältöön, on tätä pidettävä pelk
känä hyvänä asiana niin kauan kuin yleisö osoittaa arvostelukyvyn puutet
ta. Mutta on otettava myös huomioon, että taiteilijan, käsityöläisen yliote saattaa tuottaa pinnallisia tuloksia.
37
Käsityöläiselle on muodostunut am
mattitaidon kohentamisesta suuri amma
tillinen ongelma, jota ei voida poistaa ilman että tehdään kokeiluja ja uusia löytöjä. Nyt käsityöläinen joutuu aloit
tamaan ammattitaidon hankkimisen opintojen ollessa erittäin pitkällä, tämä tietenkin muuttaa oleellisesti käsityön luonnetta.
Mitä tekemistä taidekäsityöllä on tai
teen kanssa, siitä ollaan paljon eri mieltä. Mutta mikäli käsityö tulevaisuu
dessa tulee säilyttämään kaupallisen luonteensa, ei toiminta voi olla itse
kästä suunnittelua, tapahtumaa jossa pyritään pelkästään ratkaisemaan itse
keskeisen taiteilijan ongelmia. Käsityö
läinen tulee kuitenkin ansaitsemaan toimeentulonsa omien käsiensä työs
kentelyn kautta. Jotta työn tekeminen olisi taloudellisesti kannattavaa, sen täytyy muuttaa luonnettaan. Tämä on käsityöläisen vaikein ongelma, johon emme kykene varmaankaan löytämään nopeata ja selkeätä ratkaisua. Jo tällä hetkellä on havaittavissa suuria vai
keuksia keraamikkojen ja tekstiilitai
teilijoiden parissa. Heidän tuotantonsa tulee niin kalliiksi, että sen merkitys yhteiskunnalliselta kannalta tulee ky
seenalaiseksi.
Taidekäsityön tämänhetkinen työsken
tely tähtää etupäässä statussymbolien tekemiseen. Emme kuitenkaan voi kiel
tää, etteivätkö ihmiset tulevaisuudessa
kin tulisi tarvitsemaan statussymbo
leja ja juuri siksi niiden merkitys hyö
dyke- ja käyttöesineiden suunnittelun rinnalla tulisi kyetä määrittelemään tarkemmin.
Niin pitkästi ihmisen historian vaihei
siin liittyvä ilmiö kuin käsityö tuskin tulee häviämään. Tuskin lienee uskot
tavaa, että ihminen tulisi luopumaan mahdollisuuksistaan saada käsillänsä jotakin aikaan. Vapaata, luovaa käsityö
tä siis ilmeisesti tullaan tulevaisuudes
sa tarvitsemaan. Tätä luovaa suunnit- telua tarvitaan yhä enemmän teollisen tuotesuunnittelunkin taustalla. Tekijälle itselleen käsityöllä on voimakkaasti te
rapeuttinen merkitys. Teollisuus ja te
kijä itse tarvitsevat käsityötä. Entä kol
mas lenkki, yleisö, kuluttajat? Mikä tu
lee olemaan käsityön yhteiskunnallinen merkitys?
Mitä korkeammaksi elintaso kasvaa si
tä enemmän tavallisella kuluttajalla on
ostaa ja hankkia ympärilleen
«puhtaan hyödyllisyyden» käsitteen ul
kopuolella olevia hyödykkeitä. Tämä on suoranainen haaste käsityölle. Mutta pahaksi onneksi samaan aikaan kun ke
hitys lupailisi käsityölle hyviä tulevai
suuden näkymiä, samaan aikaan näyt
tää käsityötä kannattava ammattitaito pahasti laskevan.
Näyttää selvästi siltä, että sarjatuotan
non laatu tulee tulevaisuudessa suun
nattomasti nousemaan, ja kun tietoko
netta hyväksi käyttäen voidaan tulevai
suudessa valmistaa yhtä hyvin erilaista kuin samanlaista tuotetta, ei pelkkä sarjatuotannosta poikkeava erilaisuus siis enää tule käsityöläiselle riittämään.
Koska kustannuskysymykset kuitenkin tulevat olemaan käsityön tulevaisuuden ratkaisevia tekijöitä, olisi ehkä ennak
koluulottomasti tutkittava mahdollisuut
ta tehdä ainakin joillakin aloilla käsi
työtä teollisuuden kanssa yhteistyössä.
Käsityöläinen laatisi tuotesuunnitelman, teollisuus tuottaisi puolivalmisteen sar
jatuotantona halvalla. Tämän jälkeen kä
sityöläinen antaisi tuotteelle yksilölli
sen viimeistelyn. Tämä tietenkin louk- kaisi monen mielestä joitakin käsityön pyhiä sääntöjä, mutta tällä tavalla voi
tettaisiin kuitenkin ainakin muutamilla käsityön aloilla hintakysymys, joka il
meisesti tulee tulevaisuudessa entistä enemmän estämään käsityöläisen ja yleisön lähentymistä.
Mutta joka tapauksessa käsityön tule
vaisuuden kannalta olisi ensiarvoisen tärkeätä ottaa kiireesti koko käsityön alue ja sen problematiikka koko laa
juudessaan vakavan pohdinnan koh
teeksi. Ammattitaidon laskeminen käsi
työn eri aloilla avaa pelottavia tulevai
suudennäkymiä. Koska teollisuus on nyt asettanut käsityölle vakavan haas
teen, siihen voi ainoastaan vastata en
tistä pätevämmällä ammattitaidolla. Tä
hän ei päästä ellei ammattitaitoon tul
la kohdistamaan jatkuvaa kritiikkiä.
Käsityön tulevaisuus ei kuitenkaan rii
pu vain käsityöläisen itsensä kasvatta
misesta. Yhtä tärkeätä olisi pyrkiä ylei
sölle selvittämään käyttöesineiden ja statussymbolien välinen oikea suhde, ja sitä kautta osoittamaan käsityön ase
ma ja merkitys tulevaisuuden yhteis
kunnassa. Sillä kokonaisvaltainen ajat
telu on ainoa tapa rakentaa tulevai
suutta.
varaa
38