• Ei tuloksia

Valtaosa pelillistämiseen liittyvästä tutkimuksesta hyödyntää primäärilähteinä vuo-sia vanhoja konferenssijulkaisuja (esim. Seaborn & Fels 2015). Osa konferenssijul-kaisuista on edennyt alan kirjallisuuteen (Esim. Nicholson 2012, 2016), josta huoli-matta alan tutkimuksessa hyödynnetään alkuperäisiä konferenssijulkaisuja primää-rilähteinä. Selvityksen perusteella osasta ei ole ilmestynyt konferenssijulkaisun jäl-keen mitään julkaisua (esim. Francisco-Aparicio et al. 2012). Tämä luo osittain pai-netta jättää konferenssijulkaisut huomiotta tutkielmassa, vaikkakin esim. Deterding et al. (2011) mukaista konferenssijulkaisussa esitettyä määritelmää oli hyödynnet-tävä, koska lähestulkoon kaikki tutkimuskirjallisuus viittasi pelillistämisen määritel-män osalta tähän mainittuun julkaisuun. Tämääritel-mänkaltainen tasapainottelu lähteiden hyödyntämisen ja hyödyntämättömyyden välillä korostaa eittämättä tutkijan subjek-tiivisia valintoja ja siten tutkimuksen kohdistumisen lisäksi saattaa vaikuttaa osal-taan tutkimuksen validiteettiin. Tässä tutkielmassa aiemman empiirisen tutkimuksen ja keskeisten käsitteiden sekä väittämien osalta turvauduttiin vertaisarvioituihin tut-kimusartikkeleihin sekä tieteelliseen kirjallisuuteen.

Seaborn & Fels (2015) nostivat esille, että pelillistämistutkimuksen piirissä on epä-selvyyttä ja osin virheellisiä tulkintoja itseohjautuvuusteoriasta, joka viittaisi tutkijoi-den riittämättömään teorioitutkijoi-den tuntemukseen. Tämä oli nähtävissä tässäkin tutkiel-massa esille nostetussa pelillistämistutkimuksen kohdentamisessa sisäiseen moti-vaatioon (Kim & Ahn 2017; Mekler et al. 2017; Sailer et al. 2017). Mainituissa tutki-muksissa oletettiin sisäisen motivaation syntymisen seuraavan psykologisten pe-rustarpeiden tyydyttymistä, vaikka se faktisesti johtaa autonomisen motivaation kas-vuun. Sisäisen motivaation lisäksi autonomiseen motivaatioon lukeutuva hyvin si-säistetty ulkoinen motivaatio ovat hyvin toisiin muistuttavia käsitteitä, mutta niitä on Decin & Ryanin (2001; 2009) mukaan syytä käsitellä erillisinä, koska ne perusluon-teeltaan eroavat toisistaan, sisäisen motivaation perustuessa aitoon yksilöstä läh-töisin olevaan kiinnostukseen ja sisäistetyn ulkoisen motivaation viime kädessä

kuitenkin ulkoiseen motivaatioon. Pelillistämistutkimuksen piirissä vallitseva käsitys, jonka mukaan autonominen motivaatio on yhtä kuin sisäinen motivaatio, saattaa johtaa aihepiirin empiirisen tutkimuksen luotettavuuden heikkenemiseen tästä käsit-teellisestä epäkohdasta johtuen.

Kuten tässäkin tutkimusraportissa on todettu, edellyttää pelillistämisen tutkimus li-sää empiiristä tutkimustietoa, jolla sen toimivuus kyetään osoittamaan. Tämän tut-kimuksen yleistettävyys ei sen laadullisesta ja ymmärrykseen pyrkivästä tutkimus-otteesta johtuen ole kovinkaan vahva. Tämän vuoksi kvantitatiivinen tutkimusote voisi olla perusteltua yleistettävämpien tulosten nimissä. Tämä edellyttää kuitenkin vielä käsitteellisten epäselvyyksien ratkaisemista ja niiden täsmentämistä. Sen li-säksi, että empiirisessä tutkimuksessa olisi syytä oikaista käsitteelliset epäselvyy-det, olisi pelillistämiseen liittyvässä tutkimuksessa mahdollisuuksien mukaan syytä harkita tässä tutkimuksessa esitettyä mallia, jossa pelillistäminen on loppukäyttäjän ja sosiaalisen kontekstin lisäksi yksi näihin vuorovaikutuksessa oleva kokonaisuus.

Tämä voisi mahdollistaa paremmin itseohjautuvuusteorian mukaisen tutkimuksen, koska teoria lähtee olettamasta, että motivaatio muodostuu vuorovaikutuksessa so-siaalisen kontekstin kanssa, eikä oletettavasti pelillistetty ratkaisu muodosta työnte-kijän silmissä koko sosiaalista kontekstia, vaan ennemmin osan siitä. Tämä huomi-oisi paremmin myös pelillistämisen ilmeisen kontekstisidonnaisuuden ja pystyisi pi-tävämmän teorianmuodostuksen lisäksi vastaamaan mahdollisesti paremmin pelil-listämisen käytännön soveltamisen vaikeuksiin.

LÄHTEET

Adhabi, E. & Anozie, C. 2017. Literature Review for the Type of Interview in Quali-tative Research. International Journal of Education. Vol 9, No. 3, pp. 86-97.

Alasuutari, P. 1999. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino: Tampere.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. Tammi: Helsinki.

Aparicio, A.F., Vela,F.L.G., Sánchez,J.L.G. & Montes,J.L.I. 2012. Analysis and ap-plication of gamification. In:Proceedings of the13th International Conference on In-teracción Persona-Ordenador.Presentedat INTERACCION '12,ACM,Elche, Spain, p.17.

Baard et al. 2004. Intrinsic Need Satisfaction: A Motivational Basis of Performance and Well-Being in Two Work Settings. Journal of Applied Social Psychology. Vol.

34, No. 10, pp. 2045-2068.

Brayda, W.C. & Boyce, T.D. 2014. So you really want to Interview Me? Navigating

“sensitive” Qualitative Research Interviewing. International Journal of Qualitative Methods. Vol. 13, pp. 318-334.

Brigham, T. 2015. An Introduction to Gamification: Adding Game Elements for En-gagement. Medical Reference Services Quarterly. Vol. 34, No.4, pp. 471-480.

Buckley, P. & Doyle, E. 2016. Gamification and student motivation. Interactive Learning Environments, vol. 24, No. 6, pp. 1162-1175.

Burke, M. & Hiltbrand, T. 2011. How Gamification Will Change Business Intelli-gence. Business Intelligence Journal. Vol. 16, No. 2, pp. 8-16.

Cardador, M. T., Northcraft, G. B. & Whicker, J. 2017. A theory of work gamification:

Something old, something new, something borrowed, something cool? Human Re-source Management Review, vol. 27, pp. 353–365.

Cerasoli, C. & Nicklin, J. 2014. Intrinsic Motivation and Extrinsic Incentives Jointly Predict Performance: A 40-Year Meta-Analysis. Psychological Bulletin, vol. 140, no.

4, pp. 980–1008.

Dale, S. 2014. Gamification: Making work fun, or making fun of work? Business Information Review, vol. 31, no 2, pp. 82–90.

Deci E.L. & Ryan R.M. 2014. Autonomy and Need Satisfaction in Close Relation-ships: Relationships Motivation Theory. In: Weinstein N. (eds) Human Motivation and Interpersonal Relationships. Springer: Dordrecht.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. 2009. Self-determination theory: a consideration of human motivational universals. In: Matthews & Corr. 2009. The Cambridge Handbook of Personality Psychology. Cambridge University Press: Cambridge, UK.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. 2008. Facilitating Optimal Motivation and Psychological Well- Being Across Life’s Domains. Canadian Psychology, Vol. 49, No. 1, pp. 14–

23.

Deci, E.L. & Vansteenkiste, M. 2004. Self-Determination theory and basic need sat-isfaction: understanding human development in positive psychology. Ricerche di Psicologia, no. 1, vol. 27, pp. 23-40.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. 2002. Handbook of self-determination research. The Uni-versity of Rochester Press. New York: USA.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. 2001. Self-Determination Theory. International Encyclope-dia of the Social & Behavioral Sciences. 2nd edition, Vol. 21. Elsevier: USA.

Deci, E.L. Koestner, R. Ryan, R.M. 1999. A Meta-Analytic Review of Experiments Examining the Effects of Extrinsic Rewards on Intrinsic Motivation. Psychological Bulletin, vol. 125, no. 6, pp. 627-668.

Deci, E.L., Eghrari, H., Patrick, B. & Leone, D. 1994. Facilitating Internalization: The Self-Determination Theory Perspective. Journal of Personality. Vol. 62, No. 1, pp.

119-142.

Deterding, S. 2015. The Lens of Intrinsic Skill Atoms: A Method for Gameful Design.

Human–Computer Interaction, vol. 30, no. 3-4, pp. 294-335.

Deterding, S. 2012. Gamification: Designing for motivation. Interactions. July 2012.

Deterding, S. Dixon, D. Khaled, R. & Nacke, L. 2011. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”. MindTrek’11, Tampere, pp. 9-15.

DiCicco-Bloom, B. & Crabtree, B. 2006. The qualitative research interview. Medical Education. Vol. 40, pp. 314–321.

Drucker, P.F. 1999. Knowledge Worker Productivity: The Biggest Challenge. Cali-fornia Management Review. Vol. 41, No. 2, pp. 79-94.

Evetts, J. 2003. The Sociological Analysis of Professionalism - Occupational Change in the Modern World. International Sociology. Vol. 18, No. 2, pp. 395–415.

Frost, J., Osterloch, M. & Weibel, A. 2010. Governing Knowledge Work: Transac-tional and TransformaTransac-tional Solutions. OrganizaTransac-tional Dynamics. Vol. 39, No. 2, pp.

126–136.

Gagne, M. & Deci, E. 2005. Self-determination theory and work Motivation. Journal of Organizational Behavior, vol. 26, pp. 331–362.

Gannouni, K. & Ramboarison-Lalao, L. 2016. Leadership and students’ academic success: mediating effects of self-efficacy and self-determination. International Journal of Leadership in Education. pp. 1-14.

Gartner. 2012. Gartner says by 2014, 80 percent of current gamified applications will fail to meet business objectives primarily due to poor design.

Saatavilla: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=2251015

Gartner. 2011. Gartner predicts over 70 percent of global 2000 organisations will have at least one gamified application by 2014.

Saatavilla: http://www.gartner.com/ it/page.jsp?id=1844115

Gill, P., Stewart, K., Treasure, E. & Chadwick, B. 2008. Methods of data collection in qualitative research: interviews and focus groups. British Dental Journal. Vol. 204, No. 6. Pp. 291-295.

Grolnick, W.S. & Ryan, R.M. 1989. Parent Styles Associated With Children's Self-Regulation and Competence in School. Journal of Educational Psychology, Vol. 81, No. 2, pp. 143-154.

Habgood, M.P. & Ainsworth, S.E. 2008. Motivating children to learn effectively: ex-ploring the value of intrinsic integration in educational games. Journal of the Learn-ing Sciences. Vol. 20, No. 2, pp. 169-206.

Hamari, J. 2015. Gamification: motivations & Effects. Aalto University publication series, DOCTORAL DISSERTATIONS 11/2015.

Hamari, J. & Koivisto, J. 2015. Why do people use gamification services? Interna-tional Journal of Information Management. Vol. 35, pp. 419–431.

Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. 2014. Does Gamification Work? A Literature Review of Empirical Studies on Gamification. In Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences. 6-9 January, Hawaii, USA.

Hammersley, M. 2013. What is qualitative research? Bloomsbury Academic: Lon-don.

Hand, H. 2003. The mentor's tale: A reflexive account of semi-structured interviews.

Nurse Researcher. Vol 10, No. 3. pp. 15-27.

Hayamizu, T. 1997. Between intrinsic and extrinsic motivation: examination of rea-sons for academic study based on the theory of internalization. Japanese Psycho-logical Research, Vol. 39, No. 2, pp. 98-108.

Herzig, P., Ameling, M., Wolf, B. & Schill, A. 2015. Implementing Gamification: Re-quirements and Gamification Platforms. In: Reiners & Wood. 2015. Gamification in Education and Business. Switzerland: Springer International Publishing.

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2001. Tutkimushaastattelu – Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Yliopistopaino: Helsinki.

Huotari, K. & Hamari, J. 2017. A definition for gamification: anchoring gamification in the service marketing literature. Electron Markets. Vol. 27, pp. 21-31.

Jacob, S. & Furgerson, S. 2012. Writing Interview Protocols and Conducting Inter-views: Tips for Students New to the Field of Qualitative Research. The Qualitative Report. Vol. 17, No. 42, pp. 1-10.

Jovanovic, D. & Matejevicb, M. 2014. Relationship between Rewards and Intrinsic Motivation for Learning – Researches Review. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 149, pp. 456 – 460

Karimi, K. & Nickpayam, J. 2017. Gamification from the Viewpoint of Motivational Theory. Italian Journal of Science & Engineering, Vol. 1, No. 1, 34-42.

Kim, K. & Ahn, S.J. 2017. The Role of Gamification in Enhancing Intrinsic Motivation to Use a Loyalty Program. Journal of Interactive Marketing. Vol. 40, pp. 41–51.

Kim, T. & Wehrbach, K. 2016. More than just a game: ethical issues in gamification.

Ethics and Information Technology. Vol. 18, No. 2, pp. 157-173.

Koskinen, I., Alasuutari, P. & Peltonen, T. 2005 Laadulliset menetelmät kauppatie-teissä. Vastapaino: Tampere.

Kovacks, G. & Spens, K. 2005. Abductive reasoning in logistics research. Interna-tional Journal of Physical Distribution & Logistics Management. Vol. 35, No. 2, pp.

132-144.

Kumar, H. & Raghavendran, S. 2015. Gamification, the finer art: fostering creativity and employee engagement. Journal of Business Strategy. Vol. 36, No. 6, pp. 3-12.

Kvale, S. & Brinkmann, S. 2009. Interviews: Learning the Craft of Qualitative Re-search Interviewing. 2nd ed. Sage: USA.

Li, M. Wang, Z. You, X. & Gao, J. 2015. Value congruence and teachers’ work en-gagement: The mediating role of autonomous and controlled motivation. Personality and Individual Differences. Vol. 80, pp. 113–118.

Ling, K. Beenen, G. Ludford, P. Wang, X. Chang, C. Li, X. Cosley, D. Frankowski, D. Terveen, L. Rashid, A. M. Resnick, P. & Kraut, R. 2005. Using social psychology to motivate contributions to online communities. Journal of Computer‐Mediated Communication. Vol. 10, no. 4.

Liu, D., Santhanam, R. & Webster, J. 2017. Toward Meaningful Engagement: A Framework for Design and Research of Gamified Information Systems. MIS Quar-terly. Vol. 41, No. 4, pp 1011-1034.

Long, A. & Godfrey, M. 2004. An evaluation tool to assess the quality of qualitative research studies. International Journal of Social Research Methodology. Vol. 7, No.

2, pp. 181-196.

Magnusson, E. & Marececk, J. 2015. Doing interview-based qualitative research: a learner’s guide. Cambridge: Cambridge University Press.

Markova, G. & Ford, C. 2011. Is money the panacea? Rewards for knowledge work-ers. International Journal of Productivity and Performance Management. Vol. 60, No. 8, pp. 813 - 823.

Mekler, E.D., Brühlmann, F., Tuch, A.N. & Opwis, K. 2017. Towards Understanding the Effects of Individual Gamification Elements on Intrinsic Motivation and Perfor-mance. Computers in Human Behavior. Vol. 71, pp. 525-534.

Mekler, E.D. 2015. The Motivational Potential of Digital Games and Gamification – The Relation between Game Elements, Experience and Behavior Change. Inaugu-ral Dissertation. University of Basel, Switzerland.

Mollick, E.R. & Rothbard, N. 2014. Mandatory Fun: Gamification and the Impact of Games at Work. The Wharton School Research Paper Series. University of Penn-sylvania.

Mora, A., Riera, D., Gonzalez, C. & Arnedo-Moreno, J. 2017. Gamification: a sys-tematic review of design frameworks. Journal of Computing in Higher Education.

Vo. 29, No.3, pp. 516–548.

Nacke, L. & Deterding, S. 2017. The maturing of gamification research. Computers in Human Behavior. Vol. 71, pp.450-454.

Nicholson, S. 2015. A Recipe for Meaningful Gamification. In: Reiners & Wood:

Gamification in Education and Business. Switzerland: Springer International Pub-lishing.

Nicholson, S. 2012. A User-Centered Theoretical Framework for Meaningful Gami-fication. Games+Learning+Society 8.0, June 2012, Madison, WI.

Niemiec, C.P. & Ryan, R.M. 2009. Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education. Vol. 7, pp. 133-144.

Osterloh, M. & Frey, B. 2000. Motivation, Knowledge Transfer, and Organizational Forms. Organization Science, Vol. 11, No. 5, pp. 538-550.

Perryer, C., Celestine, N. A., Scott-Ladd, B. Leighton, C. 2016. Enhancing Work-place motivation through Gamification. Transferrable lessons from pedagogy. The international Journal of Management Education, Vol. 14, No. 3, pp. 327-335.

Przybylski, A. Rigby, S. & Ryan, R. 2010. A Motivational Model of Video Game En-gagement. Review of General Psychology, Vol. 14, No. 2, pp. 154–166.

Qu, S. & Dumay, J. 2011. The qualitative research interview. Qualitative Research in Accounting & Management. Vol. 8, No. 3, pp. 238-262.

Reid, G. 2012. Motivation in video games: a literature review. The Computer Games Journal. Vol. 1, No. 2, pp. 70-81.

Reiners, T. & Wood, L.C. 2015. Gamification in Education and Business. Switzer-land: Springer International Publishing.

Robson, K., Plangger, K. Kietzmann, J., McCarthy, I. & Pitt, L. 2015a. Is it all a game? Understanding the principles of gamification. Business Horizons. Vol. 58, pp.

411-420.

Robson, K., Plangger, K. Kietzmann, J., McCarthy, I. & Pitt. L. 2015b. Game on:

Engaging customers and employees through gamification. Business Horizons. Vol.

59, No. 1, pp. 29-36.

Ruhi, U. 2015. Level Up Your Strategy: Towards a Descriptive Framework for Meaningful Enterprise Gamification. Technology Innovation Management Review, vol. 5, No. 8, pp. 5-16.

Ryan, R.M. 2009. Self Determination Theory and Wellbeing. WeD Research Review 1.

Ryan, R. & Deci, E. 2006. Self-Regulation and the Problem of Human Autonomy:

Does Psychology Need Choice, Self-Determination, and Will? Journal of Personal-ity. Vol. 74, No. 6, pp. 1557 – 1586.

Ryan, M. & Deci, E. 2000a. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrin-sic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychological Asso-ciation, vol. 55, No. 1, pp. 68-78.

Ryan, R.M. & Deci, E.L. 2000b. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Defini-tions and New DirecDefini-tions. Contemporary Educational Psychology, vol. 25, pp. 54–

67.

Sailer, M., Hense, J.U., Mayr, S.K. & Mandl, H. 2017. How gamification motivates:

An experimental study of the effects of specific game design elements on psycho-logical need satisfaction. Computers in Human Behavior, vol 69, pp. 371-380.

Sailer, M., Hense, J., Mandl, H., & Klevers, M. 2013. Psychological perspectives on motivation through gamification. Interaction Design and Architecture(s) Journal, Vol.

19, pp. 28-37.

Sardi, L. Idri, A. & Fernandez-Aleman, J. 2017. A systematic review of gamification in e-Health. Journal of Biomedical Informatics. Vol. 71, pp. 31–48.

Seaborn, K. & Fels, D.I. 2015. Gamification in theory and action: A survey. Interna-tional Journal of Human Computing Studies, vol. 74, pp. 14-31.

Sheldon, K.M & Filak, V. 2008. Manipulating autonomy, competence, and related-ness support in a game-learning context: New evidence that all three needs matter.

British Journal of Social psychology. Vol. 47, pp. 267–283

Sheldon, K.M. & Niemiec, C.P. 2006. It’s Not Just the Amount That Counts: Bal-anced Need Satisfaction Also Affects Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 91, No. 2, pp. 331–341.

Stone, D., Deci, E. L., & Ryan, R. M. 2009. Beyond talk: Creating autonomous mo-tivation through self-determination theory. Journal of General Management, vol. 34, pp. 75-91.

Suh, A., Cheung, C., Ahuja, M. & Wagner, C. 2017. Gamification in the Workplace:

The Central Role of the Aesthetic experience. Journal of Management Information Systems. Vol. 34, No.1, pp. 268-305.

Tan, M. & Hew, K.F. 2016. Incorporating meaningful gamification in a blend learning research methods class: Examining student learning, engagement, and affective outcomes. Australasian Journal of Educational Technology. Vol. 32, No. 5, pp. 19-4.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2004. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Gummerus Kirjapaino: Jyväskylä.

Usher, A. Kober, N. Jennings, J. & Rentner, D. 2012. What is motivation and why does it matter? Center on Education Policy, The George Washington University Graduate School of Education and Human Development.

Vaismoradi, M., Turunen, H. & Bondas, T. 2013. Content analysis and thematic analysis: implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences. Vol. 15, pp. 398-405.

Vallerand, R.J. Pelletier, L.G. & Koestner, R. 2008. Reflections on Self-Determina-tion Theory. Canadian Psychology. Vol. 49, No. 3, pp. 257–262.

Van den Broeck, A. Ferris, C.L. Chang, C-H. & Rosen, C.C. 2016. A Review of Self-Determination Theory’s Basic Psychological Needs at Work. Journal of Manage-ment, Vol. 42 No. 5, pp. 1195– 1229.

Van den Broeck, A. Vansteenkiste, M. De Witte, H. Soenens, B. & Lens, W. 2010.

Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: construction and initial validation of the Work-related Basic Need Satisfaction scale. Journal of Occupa-tional and OrganizaOccupa-tional Psychology, Vol. 83, pp. 981–1002.

Vansteenkiste, M. Niemiec, C. & Soenens, B. 2010. The Development of the Five Mini-Theories of Self Determination Theory: A Historical Overview, Emerging Trends, and Future Directions. The Decade Ahead: Theoretical Perspectives on Motivation and Achievement Advances in Motivation and Achievement, Vol. 16A, pp. 105–165.

Vansteenkiste, M., Lens, W. & Deci, E.L. 2006. Intrinsic Versus Extrinsic Goal Con-tents in Self-Determination Theory: Another Look at the Quality of Academic Moti-vation. Educational Psychologist, vol 41, pp. 19-31.

Xu, F., Buhalis, D. & Weber, J. 2017. Serious games and the gamification of tourism.

Tourism Management. Vol. 60, pp. 244-256.

LIITE 1: Haastattelurunko

Taustakysymykset Nimi:

Työkokemus:

Nykyiset työtehtävät:

Miten luonnehtisit työtehtäviäsi?

Motivaatio ja itseohjautuvuus

1. Minkälaiset tekijät sinua motivoivat työssäsi / yleisesti? Minkälaiset tekijät puolestaan heikentävät motivaatiotasi?

2. Mitä ymmärrät itseohjautuvuudella työympäristössä? Mitä se mielestäsi edellyttää, työntekijältä, esimiehiltä, organisaatiolta?

3. Minkälaisia vaikutuksia mielestäsi on sillä, että työtehtävät sisältävät va-pautta, valinnanvaraa ja omaa päätäntävaltaa siitä mitä tekee, miten ja mil-loin?

4. Mitä merkitystä on mielestäsi sillä, että työntekijä kokee itsensä kyvykkääksi omissa tehtävissään? Mikä rooli mielestäsi palautteella on kyvykkyyden tunteen kanssa?

Pelit ja pelillistäminen

5. Onko pelillistäminen sinulle entuudestaan tuttua? Mikäli on, niin mitä käsität sillä ja miten suhtaudut siihen?

6. Pelaatko pelejä tai käytätkö mobiiliapplikaatioita? Jos kyllä, niin mitä?

o Näihin voidaan lukea esimerkiksi video-, tietokone- ja lautapelit, sosi-aalinen media, mahdolliset mobiilikäyttöiset viihde- ja hyötysovelluk-set (esim. liikuntasovellukhyötysovelluk-set) yms.

7. Minkälaiset piirteet/ ominaisuudet niissä vetoavat sinuun, mitkä taas eivät?

o Tällaisia piirteitä tai ominaisuuksia voivat olla esim. hauskuus, haas-teet, oma oppiminen ja kehittyminen, suoritukseen liittyvä palaute, kilpailullisuus, erilaiset palkkiot, yhteistyö jne.

8. Mitkä ominaisuudet ovat sellaisia, jotka pitävät mielenkiintoasi yllä? Mitkä puolestaan tyrehdyttävät mielenkiinnon nopeahkosti?

Työyhteisö (sosiaalinen ympäristö)

9. Miten kuvailisit organisaationne kulttuuria?

10. Minkälaiset tekijät vaikuttavat siihen, että sitoudut työyhteisöösi ja tunnet

”kuuluvasi joukkoon”?

11. Mikä saa sinut toimimaan organisaation arvojen ja toimintakulttuurin mukai-sesti ja tavoittelemaan yhteisiä tavoitteita?

12. Minkälaiset työyhteisöön liittyvät seikat vaikuttavat motivaatioosi ja suorituk-seesi? Minkälaisia vaikutuksia niillä on (positiiviset ja negatiiviset)?