• Ei tuloksia

Kaksisäkeiset säkeistörakenteet

3 VIRSIEN POEETTISET RAKENTEET

3.7 Kaksisäkeiset säkeistörakenteet

Suomenkielistä säkeistömuotoista laululyriikkaa hallitsivat pitkälti samanlaiset säkeistörakenteet 1500-luvulta 1800-luvulle asti. Niin hengellisissä kuin maallisissa lauluissa käytettiin nelisäkeisiä sekä 6–8 säkeisiä väljän riimikäytännön mukaan loppusoinnutettuja säkeistöjä. Laulusäkeistöissä tapahtui kuitenkin 1800-luvulle

67 Uuden Raamatunkäännöksen mukaan. Vuoden 1776 Biblian käännös kuuluu seuraavasti: ”Sillä nyt me näemme niinkuin peilistä tapauksessa, mutta silloin kasvoista kasvoihin: nyt minä tunnen puolittain, vaan silloin minä tunnen niinkuin minä tuttu olen.” (1. Kor. 13:12)

tultaessa selkeä muutos, ja HSHL:n 1800-luvulta peräisin olevat täydennysvirret poikkeavat säkeistörakenteiltaan aiemmasta virsirunoudesta. Suosituin säkeistörakenne on tässäkin ryhmässä nelisäkeinen säkeistö, mutta toiseksi suosituimmaksi tyypiksi kohoaa kaksisäkeinen säkeistö. Erilaisia säkeistörakenteita on ylipäätään vähemmän käytössä: yli puolessa 1800-luvun aineiston sadasta virrestä on joko kaksisäkeinen tai nelisäkeinen säkeistö. 1700-luvun säkeistörakenteita leimannut monimuotisuus alkaa siis kadota, ja useiden erilaisten säkeistörakenteiden sijaan suositaan muutamia tyyppejä, neli- ja kaksisäkeisiä säkeistöjä. Ero aiempaan on merkittävä: vuoden 1790 HSHL:ssa kaksisäkeisiä säkeistöjä ei ole lainkaan, Orimattilan kokoelmassa ja 1700-luvun täydennysvirsissä kaksisäkeisisä säkeistöjä on yksi kussakin. Tarkempi silmäys 1700-luvun virsien kaksisäkeisiin säkeistöihin osoittaa myös, että näiden virsien säkeistörakenteen takana kajastelee itse asiassa muu kuin kaksisäkeinen rakenne.

1700-luvun kaksisäkeiset säkeistörakenteet

1700-luvun täydennysvirsien kaksisäkeinen ”Ah, Jesu Kriste, Herrani” (HSHL 57) on julkaistu jo 1732, ja se kuuluu täydennysvirsien vanhimpiin virsiin. Virsi on peräisin Johann Arndtin Paradisin Yrti-Tarhasta ja sen on suomentanut Samuel Wacklin (1710–

1780). Nelinousuinen riimitetty parisäe, joka monissa säkeistörakenteissa muodostaa nelisäkeen ydinsäkeistön, esiintyy tässä itsenäisenä säkeistönä.

HSHL 57 ”Ah! JEsu Kriste Herrani” (1732) 2 (44) K, jambi, aa

Ah! Jesu Kriste Herrani o + o + o + o + A

mun rakas Wapahtajani! o + o + o + o + A

Sun piinaas rakast’ muistelen, o + o + o + o + a

Jonka alla sielus’ taisteli. oo + o + o + o + a

Koska ahdistuksest’ surkeast, oo + o + o + o + a

hikoilit werta runsahast’. o + o + o + o + a

(HSHL 1896, 57:1–3)

Täysin identtisistä säkeistä rakentuvan virren voi hyvin kuvata myös stiikkisenä, ja sellainen se alun perin onkin. Arndtin saksankielinen alkuteksti ”ICH bitte dich, HErr JEsu Christ” on ”riimitetty rukous ilman säkeistöjakoa” (Kurvinen 1982, 102) – toisin sanoen stiikkinen, paririimitetty runo, joka Wacklinin suomentamana laulettuna virtenä on saanut kaksisäkeisen muodon.

Orimattilan kokoelman ainoa kaksisäkeinen virsi on A1663, 33 ”Te Suomen saaren asuwaiset”. Kyseessä on pitkä, 20-säkeistöinen iloinen kiitosvirsi, joka tekstin loppuun kirjatun tiedon mukaan on ”Kokon pandu sijnä 8 päivä syskuus af And: Wijkman”.

Tekijän henkilöllisyydestä ei ole nimen lisäksi säilynyt muita tietoja. Tarkkaan kirjattu päiväys viittannee siihen, että virsi on kirjattu käsikirjoitukseen tuoreeltaan, kun ”kokon panemisen” päivämäärä vielä on ollut muistissa. Mahdollisesti Wijkman kuuluu Orimattilan heränneisiin, piiriin, jonka käyttöön käsikirjoitus on koottu.

Virressä on kaksi säettä säkeistössä ja molemmat säkeet on merkitty kerrattavaksi.

Virren rakenne on siis kirjoitetussa tekstissä kaksisäkeinen mutta laulettuna nelisäkeinen. Kertauksen merkkinä käsikirjoituksessa toimii ylennysmerkki, #.

Kertaukset eivät koske vain kokonaisia säkeitä, vaan myös jokaisen säkeen viimeinen sana kertautuu: säeparin ensimmäisessä säkeessä se on veisa, ja jälkimmäisessä amen.

Käsikirjoituksessa kirjoitusurakkaa on kevennetty kirjoittamalla säkeen toistuvat päätössanat vain muutamiin säkeistöihin. Osassa ne on lyhennetty v. ja a. tai veis. ja am., ja joistain säkeistä lyhennyskin puuttuu.

Veisa ja amen vaikuttavat sisällöllisesti melko irrallisilta: kaikissa säkeistöissä ei puhuta veisaamisesta, ja varsinaisia rukousta sisältäviä säkeistöjä on vain kolme. Säeparit on myös riimitetty kiinnittämättä huomiota veisa- ja amen-sanoihin. Kertautuva säeloppu ei myöskään useimmissa säkeistöissä oikein istu säkeen mittaan ja sen edellyttämään painollisen ja painottoman aseman vaihteluun. Toiseksi viimeinen runojalka päättyy painolliseen tavuun, ja sekä veisa että amen alkavat painollisella tavulla. Tämä tarkoittaa, että viimeistä runojalkaa edeltää tyhjä, tavuttomaksi jäävä laskuasema, käytännössä tauko. Alla tavurakenteen kaavassa sekä toistuva säeloppu että toiseksi viimeistä runojalkaa edeltävä tavuton laskuasema on merkitty sulkeisiin.

A 1663, 33 ”Te Suomen saren asuvaiset” (And. Wijkman) 2 (55) K, jambi-anapesti, aa

Te Suomen saren asuvaiset (v[eisa]) o + o + o + o + o (+ o) A erinomaiset, kaici uskovaiset (a[men]). oo + o + oo + o + o (+ o) A

Jesuxen lauma Suomesa weisa o + o + o + oo + o x

ja elä nyt enä vivytell (a.) o + oo + o + o + (o) (+ o) x Jesuxen laumast olen myös (w.) o + o + o + o + (o) (+ o) a kun työtä teen täl vijna mäes (a.) o + o + o + o + o (+ o) a Noskat nyt kaiki kijtämän (w.) o + o + o + o + (o) (+ o) a sill Jesus on mun ystävän (a.) o + o + o + o + (o) (+ o) a Noskat ja sydämest iloitkam (w.) o + o + oo + o + (o) (+ o) a sill Jesuxeld kaiki aututt saam (a.) o + oo + o + o + (o) + o a Nous ylös sielun ja sydämen (veis.) o + o + oo + o + (o) (+ o) a nyt Jesus on mun hyvyden (am.) o + o + o + o + (o) (+ o) a O Iloinen päivä o iloinen aik (veis.) o + oo + oo + oo + o (+ o) a tee Jumalan lapset iloitkat (am.) o + oo + o + o + (o) (+ o) a

Ilost myös rauke sydämen (veisa) o + o + o + o + (o) (+ o) a kosk maista saan vähän kipinän o + oo + o + o + (o) (+ o) a (A1663, 33:1-8)

Tekstin perusteella ei ole yksiselitteistä, miten säkeistö tulisi kuvata. Jos säeloppuista sanatoistoa ei oteta huomioon, säkeistö on nelinousuinen, sanatoiston kanssa taas viisinousuinen. Jos säkeen kertauksia ei huomioida, säkeistö on parisäe, jos ne otetaan huomioon säkeistön analyysissä, säkeistö on nelisäkeinen. Sävelmäviitteestäkään ei tämän virren kohdalla ole apua säkeistön rakenteen tulkitsemisessa. Veisuuohjeena on VVK 403, ”Jo heräjä Christikund’! synnistä”. Sen rakenne on 8 (43434343) K, ababcdcd ja mitta anapesti. Anapestista mittaa lukuun ottamatta Orimattilan käsikirjoituksen virrellä ei ole juuri mitään yhteistä sävelmäviitteen tekstin kanssa. Tästä huolimatta Anders Wijkmanin neli- tai viisinousuista, kaksisäkeistä virttä on siis ilmeisesti laulettu samalla sävelmällä kuin kahdeksansäkeistä, nelinousuista Vanhan virsikirjan virttä.

Wijkmanin virressä on paljon piirteitä, jotka antavat aihetta olettaa, että virsi on syntynyt suullisesti runoilemalla ja laulamalla. Yksi näistä piirteistä on tavurakenteen epäsäännöllisyys. Virren runkona on viisinousuinen loppusoinnutettu parisäe, mutta säkeiden tavurakenne elää. Anneli Asplund on kansanlaulujen osalta todennut, että yksitavuisten laskuasemien – eli puhtaan jambin ja trokeen – säännönmukainen käyttö yhdessä säännöllisen riimin kanssa viittaa ”kirjalliseen tai ammatilliseen lähtökohtaan”.

Tämä tarkoittaa, että laulu on joko kirjoittaen runoiltu, tai sen tekijä on rahvaanrunoilija.

”Kansanomaisessa käytössä normaalimpaa on näiden piirteiden epäsäännöllinen viljely”, Asplund jatkaa (1997, 274–275).

Virsirunoudessa tavurakenteen epäsäännöllisyys – jambin ja trokeen yhdistäminen anapestiin, daktyylin ja peoneihin – liittyy varhaisimmassa virsirunoudessa eli 1500- ja 1600-luvun virsissä knittelimitan metrisiin käytänteisiin. Asplundin mainitsemista piirteistä yksitavuisen laskuaseman säännönmukainen käyttö alkaa virsirunoudessakin näyttäytyä suullisperäisen ja kirjallisen runon erottavana tekijänä 1700-luvulla. Ero käy hyvin ilmi, kun vertaillaan 1700-luvun aineiston kirjallisperäisinä pidettyjä ja suullisen veisuukulttuurin piirissä syntyneitä virsiä, kuten Anders Achreniuksen tekemiksi oletettuja virsiä vuoden 1790 HSHL:ssa ja Orimattilan käsikirjoituksen virsiä. Yleisesti ottaen virsien mitat säännönmukaistuvat 1700-luvulla verrattuna aiempiin virsiin, mutta kirjallisperäiset virret ovat tavurakenteeltaan säännönmukaisempia kuin esimerkiksi monet Orimattilan käsikirjoituksen virsistä. Syllabisuus siis vakiintuu suomalaiseen metriikkaan 1700-luvulla, mutta alkaa jälleen väljentyä 1800-luvulla. (Niinimäki 2003, 201–202.)

Riimi ei kuitenkaan virsirunoudessa näyttäydy Asplundin mainitsemana suullisen ja kirjallisen runon rajapyykkinä. Virsirunoudessa säännöllisestä riimistä ei mielellään tingitä, mutta riimikäytäntö on niin väljä, ettei sen perusteella voi päätellä juuri mitään runon syntytavasta tai sen taustasta. Erot riimin käytössä liittyvät pikemminkin eroihin varhaisemman ja myöhemmän virsirunouden välillä: 1800-luvun puolivälin tietämillä puhtaita riimejä esiintyy jo huomattavasti yleisemmin.

Ehkä selkein erottava tekijä kirjallis- ja suullisperäisen aineiston välillä ei liity muotoon vaan sisältöön. Sisällön jäsennys säkeistöissä ja koko virressä on erilaista vuoden 1790 HSHL:n virsissä verrattuna esimerkiksi moniin Orimattilan kokoelman virsiin ja HSHL:n täydennysvirsiin. ”Te Suomen saren asuvaiset” -virren sisältö vaikuttaa vapaasti assosioidulta. Säkeet ja säkeistöt eivät seuraa toisiaan minkään selkeän järjestyksen mukaisesti, vaan virren rakenne on parataktinen (Herrnstein Smith 1968, 99).

Säkeet voi sisältönsä perusteella jakaa puhutteluihin, kuten ”Te Suomen saren asuvaiset”, ”Joudu jo joudu Jesu Christ”; käskyihin ja kehotuksiin kuten ”elä nyt enä vivytel”, ”noskat nyt kaiki kijtämän”; kuvaileviin ja kertoviin lauseisiin, joita ovat esimerkiksi ”JEsuxen lauma Suomesa veisa”, ”sulhainen tule hää joukons kans”; sekä selittäviin lauseisiin: ”sill Jesus on mun ystävän”, ”sill Jesuxeld kaiki aututta saam”. Eri lausetyyppejä yhdistellään vapaasti, ja parisäkeen ensimmäinen ja toinen säe eivät välttämättä sisällöllisesti liity toisiinsa:

Jesuxen lauma Suomesa weisa o + o + o + oo + o ja elä nyt enä vivytell (a). o + oo + o + o + (o) (+ o) (A 1663, 33:2)

Monissa säepareissa säkeiden järjestymistä säepareiksi tuntuu ohjaavan ensisijaisesti riimi, sillä loppusointu puuttuu vain kahdesta säkeistöstä. Jälkimmäisen säepuolikkaan sisältö näyttäisi siis määräytyvän paljolti riimisanan mukaan.

Noskat nyt kaiki kijtämän w:#:#: sill Jesus on mun ystävän a:#:#

Noskat ja sydämest iloitkam v:#:# sill Jesuxeld kaiki aututt saam :a:#:#

Nous ylös sielun ja sydämen veis #:#: nyt Jesus on mun hyvyden an :#:#

(A1663, 33:4–6)

Yksi säkeistöjen järjestäytymistä ohjaava periaate on toisto: toistuvat sanat ja aiheet tai rakenteet luovat virteen muutaman säkeistön mittaisia rakenteellisia ja sisällöllisiä kokonaisuuksia. Näin rakentuu kokonaisuuksia, joita Asplund nimittää temaattisiksi säkeistön ylityksiksi. Käsite tarkoittaa ”kahden tai useamman säkeistön muodostamaa sisällöltään toisiinsa sidoksissa olevaa yhtenäistä jaksoa” (Asplund 1997, 114, 119).

Säkeistöjen välisenä kytköksenä voi toimia esimerkiksi formula, konventionaalinen kiteytynyt ilmaisu, motiivi tai kuva. Näin säkeistöt muodostavat sanaston ja kuvaston tasolla yhtenäisen jatkumon, vaikka varsinaista ajatuksellista tai juonellista yhteyttä ei synny. (Asplund 1997, 119–122.)

Motiivien jatkumot luovat virteen yhtenäisiä säkeistöketjuja, mutta vähintään yhtä tärkeitä ovat erilaiset toistuvat puhuttelut ja kielelliset rakenteet. Puhutteluista riippuu, minkälaisiin tulkinnallisiin rakenteisiin motiivit sijoittuvat ja minkälaisiin merkityskokonaisuuksiin ne liittyvät. Kolmessa ensimmäisessä säkeistöissä keskeinen motiivi on uskovien joukko, ”Jesuxen lauma”, ja toisessa ja kolmannessa säkeistössä säkeistöjen alut ovat lähes identtiset (”Jesuxen lauma”, ”Jesuxen laumast”). Uskovien joukkoon viittaavat myös ”Suomen saren asuvaiset”, ”kaici uskovaiset”, ”Jumalan lapset”, ”Sionin asuvaiset” ja ”kaik ristin kandajat”. Hääkuvaston ”morsian” voi viitata

joko yksilöön tai ryhmään. Koska virren alkuosan puhuttelu on monikollinen, ”te”, ja puhuttelun kohteena olevaa joukkoa pidetään esillä erilaisin siihen viittaavin käsittein ja monikollisin puhutteluin, häämotiivikin näyttäytyy virren alussa kollektiivisena, koko uskovien ryhmää koskettavana ja sen tulevia vaiheita kuvaavana elementtinä.

Säkeissä 4–6 toistuu kehotus nousta, ensin monikollisena ”Noskat nyt kaiki kijtämän”

ja sen jälkeen yksikkömuotoisena ”Nous ylös sielun ja sydämen”. Viidennen säkeistön alkusäkeessä mainittu ilo (”iloitkam”) kohoaa johtoaiheeksi, jota käsitellään säkeistöissä 7 ja 8. Säkeistössä 8 mainitaan puhujan ilosta raukeava sydän, joka ”maistaa vähän kipinän”. Sydän toimii siltana seuraavaan motiiviin, taivaallisiin häihin.

Esitystavaltaan kertovat säkeistöt muodostavat yhtenäisen juonellisen jakson:

Sulhainen tule hää joukons kans veis ## ja morsian hala händ murheisans Ylkä sit morsiamens talutta veisasa ## hää huonesen händ johdatta amen Kaik taivan tavarat taritze veisa## ja morsiamel jur lahjoita amen its ylkä morsiamens vatetta weisa ## juur taivan silkil kullalla amen (A1663, 33: 9-12)

Taivallisten häiden kuvaus etenee hääallegorian mukaisesti sulhasen saapumisesta morsiamen vaatettamiseen ja taivaan iloon. ”Sionin asuwaiset” ovat pääsneet ”murhen pätsist” (säk. 14), morsian ”riemahtu ilon” (säk. 15), ”ristin kantajat” juopuvat ilosta (säk. 16). Virsi päättyy rukoukseen. Rukouspuhuttelu muodostaa kolmen säkeistön kokonaisuuden ennen viimeistä, lopetusformuloiden varaan rakentuvaa säkeistöä:

O Jesu laina laina viel kärsimyst v## kosk olem murhen pätsistäs a joudu jo joudu Jesu Christ veisa ## ja vie mun sielun helmoihis a Peräs nyt ijävoitsen juur veisa ## o sulhaisin juur itku suul a

Vijmeisex ammen veisamme veisa ## ammen ja ammen herraisen amen (A1663, 33: 17–20)

Rukouspuhuttelu säkeistöissä 18 ja 19 on yksikkömuotoinen: ”vie mun sielun helmoihins”, ”peräs ijävöitsen juur, veisa /o sulhaisin juur itku suul”. Tässä yhteydessä häämotiivikin näyttäytyy pikemminkin yksilön ja Jumalan suhdetta koskevana kuin yhteisöllisenä. Virren vapaasta sisällöllisestä jäsennyksestä kertoo sekin, että yksilön ja yhteisön kokemuspiirit limittyvät ja sekoittuvat virressä jatkuvasti. Eniten tilaa ja näkyvyyttä saa kuitenkin uskovien yhteisö, ”Suomen saren asuvaiset”, joita kehotetaan iloitsemaan.

Virren keskeisin motiivi on joka säkeistössä toistuva veisuu. ”Veisa” on monitulkintainen sana: toisissa säkeistössä se on selvä verbi: ”Jesuxen lauma Suomesa weisa” (12), ”Sitt kaiki Sionin asuvaiset veisa” (14). Useimmissa säkeistöissä sen voi kuitenkin ymmärtää myös imperatiivina, jolloin sanatoiston kytkös säkeistön sisältöönkin näyttää selvemmältä:

Te Suomen saren asuvaiset v[eisa] Te Suomen saren asuvaiset, veisatkaa!

Noskat nyt kaiki kijtämän (w.) Noskat nyt kaiki kijtämän, veisatkaa!

Noskat ja sydämest iloitkam (w.) Noskat ja sydämest iloitkam, veisatkaa!

Koska yleinen ja yksityinen lomittuvat virren säkeistöissä, joissain säkeissä ”veisa”

voisi olla myös ”veisaan”:

Jesuxen laumast olen myös (w.) Jesuxen laumast olen myös, veisaan Ilost myös rauke sydämen (veisa) Ilost myös rauke sydämen, veisaan

Toistuva ”veisa” tuo mieleen psalmisäkeiden lopussa toistuvan heprean kielen sanan

”sela”, jonka tarkkaa merkitystä ei tunneta. Todennäköisesti kyseessä on psalmien esittämiseen liittyvä musiikkitermi tai esitysohje. Uudemmissa psalmikäännöksissä sana on sulkeissa. Vuoden 1776 Biblian psalmikäännöksissä ”sela” on ilmeisesti ymmärretty huudahduksena, koska sitä seuraa aina huutomerkki:

Te maan valtakunnat, veisatkaat Jumalle, veisatkaat kiitosta Herralle, Sela! (Ps. 68:32) Kaikki maa kumartakoon sinua, ja veisatkaan kiitosta sinun nimelles, Sela! (Ps. 66:4) Mahdollista on, että myös Wijkmanin virren ”veisa” on eräänlainen esitysohje. Virsien otsikoissa esiintyy toisinaan käsite ”vuoroin veisattava”, joka viittaa siihen, että virttä on veisattu esilaulajan ja seuraväen tai kahden laulajajoukon vuorolauluna. Esim.

Abraham Achreniuksen virsi ”Ah, herää syntinen” (HSHL 27) sisältää sävelmäviittauksen lisäksi esitysohjeen ”Voidaan myös vuoroin veisata”68. Jos ”Te Suomen saaren asuvaiset” on ollut vuorovirsi, säkeen päättävät ”veisa” ja ”amen”

ilmaisisivat vuoron vaihtumista: kohtaa, jossa seuraväki liittyy mukaan ja jossa esilaulaja vuorostaan taas aloittaa uuden säkeen. Koska vuorolaulaminen perustuu yhden ja useamman äänen tai kahden kuoron vuorotteluun, se vaatii toimiakseen useampia laulajia. Vuorolaulu on yhteislaulun vähän vaativampi muoto, jonka voi ajatella virsilaulussa toimineen myös erityisen hyvin uusien virsien opettelemisen keinona.

Olipa virren esitystapa ollut mikä hyvänsä, And. Wijkmanin virsi tuo yhteen monia juonteita, jotka ovat veisuun motiivissa keskeisiä. Kuten psalmeissa, myös virsissä veisuu liittyy ilon ja kiitoksen ilmaisemiseen laulun ja soiton keinoin. Virsilajin luonteeseen kuuluu lajin alkuvaiheista lähtien yhteislaulu, ja esiintyessään virsirunouden motiivina veisuu on aina yhteisöllistä: yhteisöllisen kiitoksen ja ilon ilmaisemista. Psalmeissa ylistetään Herran suuruutta, hänen voimaansa ja hänen tekojaan: ”Veisatkaat Herralle uusi veisu; sillä hän tekee ihmeitä. Hän saa voiton oikialla kädellänsä ja pyhällä käsivarrellansa.” (Ps. 98:1). Pietistisissä virsissä veisuumotiiviin liittyy aina iankaikkisuuden odotus: veisuu on kiitosta jostain, jota ei ole vielä tapahtunut, mutta jonka tiedetään tapahtuvan. Wijkmanin virressä iankaikkisuusperspektiivi on läsnä epäsuorasti, häätopiikan kautta. Veisuu on virsissä uskovien yhteisön ääni, ilon ääni, ja samalla lupaus tuonpuoleisesta.

Rekimittaa virsissä

Yleisin säetyyppi kaksisäkeistöisessä säkeistössä on seitsennousuinen, paririimitetty säe. Näitä on 24 kaksisäkeisen säkeistörakenteen joukossa 14. Seitsennousuisia säkeitä on kahta typpiä: seitsemästä noususta ja seitsemästä laskusta rakentuvia säkeitä, sekä

68 Vuoroin veisattavia ovat myös HSHL 39–42. Vuorolaulukäytännöstä ks. Krohn 1899, 35–36.

säkeitä, joissa säkeen keskivaiheille kesuuran kohdalle osuu tauko: säkeen puolikas päättyy nousuun, jota seuraa tavuton laskuasema. Molempia säetyyppejä tavataan Efraim Jaakolan virressä ”Oho! köyhä sieluni” (HSHL 139), joka on ilmestynyt arkkiveisuna vuonna 1852. Tyhjät laskuasemat on mitan kuvauksessa merkitty sulkeisiin.

HSHL 139 ”Oho köyhä sieluni” (Efraim Jaakola) (1852) 2 (77) O, trokee, AA

Säk. 1

1 Oho! köyhä sieluni, kuljetkos waan yksin? + o + o + o + (o) + o + o + o A 2 Et, waan Jesus kulkee myös kanssas käsityksin. + o + o + o + (o) + o + o + o A Säk. 2

1 Jesus tahtoo sieluani autuaaksi saattaa + o + o + o + o + o + o + o A 2 Murheen kautta sydäntäni paratuksi laittaa. + o + o + o + o + o + o + o A Säk. 5

1 Käskee mun waan pysymään hänen puheissansa. + o + o + o + (o) + o + o + o A 2 Että yksi olisin oppi-lapsistansa. + o + o + o + (o) + o + o + o A Säk. 6

1 Kysykäämme paimenilta, miss’ on Jesus wielä + o + o + o + o + o + o + o A 2 Sanowat ett’ wohliansa kaitsee ristin tiellä. + o + o + o + o + o + o + o A Säk. 9

1 Koto kaunis taiwahissa olkoon maalinamme, + o + o + o + o + o + o + o A 2 Niin on ristin alla riemu tääll’ jo kulkeissamme. + o + o + o + o + o + o + o A Säk. 12

1 Uudet taiwaat, uusi maa odottawat meitä, + o + o + o + (o) + o + o + o A 2 Abraham siell’ helmoihinsa korjaa wäsyneitä. + o + o + o + o + o + o + o A Säk. 13

1 Hurskauden waattehilla puetetut saamme. + o + o + o + o + o + o + o A 2 Seurata ain’ Karitsata, laulain kiitostamme. + o + o + o + o + o + o + o A (Jaakola 1852, 8)

Kaikki virren säkeet ovat kohotavuttomia trokeesäkeitä ja mitan laskuasemissa on säännönmukaisesti yksi tavu. Riimin sointu on kaksitavuinen. Säkeistöjä ja riimipareja on 13, näistä puolet on puhtaita ja puolet epäpuhtaita. 1700-luvun puoliriimeistä poiketen tämän virren puoliriimit kuuluvat Leinon kuvaamien lievennyssääntöjen piiriin (esim. totta-ottaa, säk. 3; wielä-tiellä, säk. 6; kohta-hohtaa säk. 11) (vrt. Leino 1982, 114–116).

”Oho! köyhä sieluni” edustaa kansanomaista, kansan tuottamaa virsirunoutta. Efraim Jaakola (1791–1857) kuuluu länsi-suomalaisen rukoilevaisuuden tunnettuihin

hahmoihin ja harvoihin kansanihmisiin, jotka jo elinaikanaan saivat mainetta virsirunoilijoina, tosin hänkin vain paikallisesti ja oman herätysliikkeen piirissä.

HSHL:n täydennetyissä painoksissa Jaakolan virsiä on kaikkiaan 21. Niistä valtaosa oli julkaistu arkkiveisuvihkosissa 1800-luvun puolivälin molemmin puolin, osa anonyymisti ja osa tekijän nimellä varustettuna. (Kurvinen 1982, 125.)

Vanhan virsikirjan sävelmistön sijaan monissa Jaakolan virsissä on myös hänen itsensä laatima sävelmä. Muistitiedon mukaan Jaakolan virsien sävelmät ja runot syntyivät usein spontaanisti, improvisoiden (Karrakoski 1952, 256). Miten 1800-luvun kansanomainen virsirunous sitten eroaa tähän asti käsitellystä virsirunoudesta, ja mitä virren säkeistörakenteille tapahtuu, kun virrestä tulee kansanomaisen laulun laji?

Jaakolan virsi alkaa kysymyksellä, oman sielun puhuttelulla: ”Oho! köyhä sieluni, kuljetkos waan yksin?”. Ensimmäiset viisi säkeistöä ovat ensimmäisen persoonan esitystä. Puhuttelun kohde vaihtuu kuudennessa säkeistössä, ja sen merkkinä on jälleen kysymys – tarkalleen ottaen kehotus kysyä:

Kysykäämme paimenilta, miss’ on Jesus wielä: + o + o + o + o + o + o + o A Sanowat ett’ wohliansa kaitsee ristin tiellä. + o + o + o + o + o + o + o A (Jaakola 1852, 8:6)

Virren alkusäkeistöjen sielun puhuttelusta virren näkökulma laajenee yhteisölliseksi.

Ensimmäisessä säkeistössä viitataan myös ristin tien motiiviin. Se esitetään ensin yksilön näkökulmasta, Jeesuksen kanssa kulkemisena. Kuudennen säkeistön jälkeen tien topos saa yhteisöllisiä ulottuvuuksia. Ristin tiellä eivät vaella vain puhuja ja Jeesus, vaan, kuten kuudennen säkeistön paimensymboliikka osoittaa, koko joukko muutakin väkeä. Tien topokseen liittyy tässäkin virressä eskatologisia sävyjä:

Loppu kaikkein lähenee, matka pijan päättyy, + o + o + o + (o) + o + o + o A Woitosta sitt’ weisataan, suru iloks käätty. + o + o + o + (o) + o + o + o A Taiwaan portit awettuina meille owat kohta, + o + o + o + o + o + o + o A Taiwaan sali kirkkahana kunniasta hohtaa. + o + o + o + o + o + o + o A (Jaakola 1852, 8:10, 11)

Kuten yllä, säkeistön molemmat säkeet ovat yleensä samanlaiset: jos ensimmäisessä säkeessä on tyhjä laskuasema, sellainen on myös toisessa säkeessä. Pari poikkeustakin löytyy, kuten säkeistössä 12, jossa ensimmäisen säkeen tyhjä laskuasema saa toisessa säkeessä täytteeksen tavun:

1 Uudet taiwaat, uusi maa odottawat meitä, + o + o + o + (o) + o + o + o A 2 Abraham siell’ helmoihinsa korjaa wäsyneitä. + o + o + o + o + o + o + o A (Jaakola 1852, 8:12)

Poikkeusta saattaa selittää se, että ”uudet taiwaat, uusi maa” on virsirunoudessa formulaksi vakiintunut sitaatti. Säkeestä saisi helposti jälkisäkeen kaltaisen lisäämällä formulan perään jonkin yksitavuisen täytesanan: ”uudet taiwaat, uusi maa nyt odottawat meitä”, ”uudet taiwaat, uusi maa ne odottawat meitä”. Tyhjä laskuasema erottaa säkeen

alun ja sen sisältämän formulan säkeen jälkipuolesta ja nostaa sen esiin. Lisäksi rytmitys, jossa ”uuden maan” jälkeen tulee tauko, kuuluu myös siteerattuun raamatunkohtaan: tauko on siis osa formulaa. Tekstissä taukoa ilmaisee pilkku: ”Sillä niin kuin uudet taiwaat ja uusi maa, jotka minä teen, ovat minun edessäni” (--) (Jes.

66:22), ”Minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa katosi” (--) (Ilm. 21:1). Sitaatti on siirtynyt proosarytmistä runoon, mutta sen rytmitys säilyy samana.

Seitsennousuinen parisäe tunnetaan kansanlaulun rekimittana, riimillisen kansanlaulun yleisimpänä säkeistö- ja mittatyyppinä. Rekimitta kuvataan yleensä kuten yllä seitsennousuisena parisäkeenä (Laurila 1956, 59; Leisiö 1987, 46–47; Asplund 1997, 40). ”Sånger af sju pedes sjungas nuförtiden mycket allmänt öfver hela landet ja tillochmed något i ryska Karelen”, kirjoittaa jo Elias Lönnrot seitsemänneltä runonkeruumatkaltaan keväällä 1838 (Lönnrot 1993, 132).

Seitsennousuinen parisäe voidaan kuvata myös nelisäkeisenä. Tällöin säe jaetaan kahteen säepariin; nelinousuiseen säkeeseen, jota seuraa kolminousuinen säe:

HSHL 139 ”Oho! köyhä sieluni”

4 (4343) O, trokee, xAxA

1 Oho! köyhä sieluni, + o + o + o + x

2 kuljetkos waan yksin? + o + o + o A 3 Et, waan Jesus kulkee myös + o + o + o + x

4 kanssas käsityksin + o + o + o A

Rekilaulujen sävelmät ovat useimmiten nelisäkeisiä, ja myös moniin kaksisäkeisiksi lukemiini virsiin kuuluu nelisäkeinen sävelmä (Laitinen 2003, 231–232). Esimerkiksi Jaakolan ”Jesus on matkakumppani” -virren (HSHL 126) Laitinen on kuvannut nelinousuiseksi ja nelisäkeiseksi, eli säkeistö on muotoa 4 (4444) K.

Olen päätynyt kuvaamaan ”Oho! köyhä sieluni” ja ”Jesus on matkakumppani” -virsien tapaiset säkeistöt seitsennousuisina parisäkeinä, koska ne edustavat selvästi toisenlaista säkeistörakennetta kuin valtaosa nelisäkeistöisistä säkeistörakenteista. Nelisäkeissä yleisin tyyppi on neljän nelisäkeen säkeistö aabb-riimityksellä. Tämä tyyppi on käytössä sekä vanhemmassa virsirunoudessa että 1800-luvulla, myös Efraim Jaakolalla:

HSHL 93 ”Kuluu kallis armon aika” (1855, mahd. Efraim Jaakola) Vk. VVK 1701, 234 ”Ah JEsu! pysy tykönän”

4 (4444) O, trokee, abab

1 Kuluu kallis armon aika + o + o + o + o a

2 Pian pojes pakenee + o + o + o + b

3 Turhaan sitä moni raukka + o + o + o + o a

4 Paettuans’ hakenee + o + o + o + b

(HSHL 1896, 93:1)

Nelisäkeissä esiintyy myös aabb-riimitystä:

HSHL 173 ”Anna maailman pilkat’ meit’” (1860, mahd. Efraim Jaakola) Vk. VVK 1701, 290 ”Ole sielun iloinen”

4 (4444) O, trokee, aabb

1 Anna maailman pilkat’ meit’, + o + o + o + a 2 Niin he muinoin myöskin teit, + o + o + o + a 3 Juuri lunastuksen työs + o + o + o + b 4 Pilkkas maailma JEsust’ myös. + o + o + o + b (HSHL 1899, 173:1)

Loppusoinnutus jäsentää säkeistön selvästi neljään säkeeseen, kahden säeparin yksikköön. Virren ”Oho! Köyhä sieluni” nelisäkeisessä kuvauksessa ensimmäinen ja kolmas säe jäävät riimittämättä. Xaxa-riimitys nelisäkeissä on kuitenkin harvinainen, eikä sitä käytetä myöskään pidemmissä säkeistöissä, joissa nelisäe on ydinsäkeistönä.

Riimitys osoittaa, että virsi etenee seitsennousuisina yksikköinä, ei neli- ja

Riimitys osoittaa, että virsi etenee seitsennousuisina yksikköinä, ei neli- ja