• Ei tuloksia

Luku kahdeksan alkaa tuomion julistuksella Samarialle ja Damaskokselle. Wildber-ger ajoittaa kohdan Syyrian ja Israelin Juudaa vastaan kohdistamien sotatoimien yh-teyteen.68 Sodan perimmäisenä tarkoituksenahan oli pakottaa Juuda mukaan Assyrian vastaiseen liittoumaan. Jesaja saa käskyn antaa pojallensa nimi Maher-Saalal Haas-Bas (זִַֽבִּשִׁ ָחִ לִ ָלִָשִׁ רִ ֵהַמ) eli pakene, saalis, ryöstäjä lähenee. Jesaja yllämainitun sodan innoittamana profetoi Samarian ja Damaskoksen ryöstön69 tapahtuvaksi ennen kuin poika oppii sanomaan ”isä” tai ”äiti”. (Jes 8:4) Koska Assyria piiritti Samariaa kolme vuotta, on poika ilmeisesti oppinut puhumaan muutaman vuoden ikäisenä.

67 Wildberger 2002, 203.

68 Wildberger 1991, 334.

69 Damaskokselta viedään Jesajan mukaan aarteet mutta Samarialta ryöstösaalis. Ryöstösaalis voi The Dictionary of Classical Hebrewin mukaan sisältää esimerkiksi naisia, karjaa, arvokkaita kiviä, koruja, kultaa, rautaa, kuparia, vaatteita.

24

Jakeen 6 alussa tuomion syyksi annetaan kieltäytyminen Siiloan hiljaa virtaavista vesistä. Koska tämä kansa70 pitää halpana hiljaa virtaavia Siiloan vesiä, jää se Assy-rian tulvavetten alle. Siiloan vedet viittaa temppelivuorella kanavaa myöten maan alla virtaavaan Silohin lähteestä lähtevään Siiloan kanavaan. Syyte Siiloan vesien halpana pitämisestä on vihapuhetta, koska se sisältää suoraan viitteen siitä, että Israel pitää itse asiassa halpana koko Temppelivuorta ja sitä liittoa, jota Temppelivuori edustaa. Hiljaa virtaavilla Siiloan vesillä voidaan tosin viitata myös kuningas Ahasin maltilliseen Assyrian politiikkaan, jossa valittiin mieluummin laiha rauha kuin lihava sota. 71 Koska Israel ja Syyria olivat Juudasta nähden puskurivaltioita Assyriaa vas-taan, on selvää, että näiden jäädessä tulvan alle lyövät laineet myös Juudaan (Jes 8:8).

Luen luvun kahdeksan Israelia ja Syyriaa käsittelevän kohdan vihapuheeksi, koska siinä Jesaja langettaa tuomion kyseisten kansojen ylle. Myös puhe Samarian ryös-tösaaliista on loukkaavaa ja ylittää siten normaalina pidettävän kielenkäytön rajan.

Aivan ilmeisesti tällainen ryöstösaaliista puhuminen herättää kuulijassa negatiivisia tunteita puheen kohteena olevaa kansanryhmää kohtaan. Puheen motiivi on Israelin ja Syyrian Juudaa vastaan kohdistamat sotatoimet. Puheen tehtävänä on rohkaista Juudaa takaisin liittoon Jahven kanssa. ”Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä, pelätkää vain häntä, vaviskaa hänen edessään.” Israelille ei sen sijaan anneta toivoa. ”Minä odotan Herraa, joka kätkee kasvonsa Jaakobin heimolta”.

Jesajan kirja jakson 9:7–10:4 vihapuhe keskittyy kuvaamaan Israelin syntejä ja niistä seuraavaa tuomiota. Ylimielinen, Jumalasta piittaamaton kansa lähtee sotaan Juudaa, veljeskansaa, vastaan yhdessä Syyrian kanssa ja kohtaa väkivaltaisen lopun. Israelin syntilistassa näkyy vahvasti se yhteiskunnallinen muutos kohti äärimmäistä luok-kayhteiskuntaa, jota käsittelin edellä. Jesaja aloittaa kuitenkin puhuttelemalla Poh-joisvaltiota Jaakobiksi ja Israeliksi. Taustalla on ajatus valitusta kansasta ja lupauk-sen perijöistä, jona Israel näki itlupauk-sensä.72

Kansa on Jesajan mukaan siinä määrin arroganssin vallassa, että he eivät edes tiedos-ta ilmiselvää Assyrian tiedos-taholtiedos-ta tulevaa tuhoa. Watts:n mukaan Jesajan Israelilaisten suuhun laittamat sanat ”Tiilikivet sortuivat maahan, mutta me rakennamme hakatuis-ta kivistä; metsäviikunapuut lyötiin poikki, muthakatuis-ta me panemme setripuihakatuis-ta sijaan”(Jes

70 הִ זִַּהִםִ ָעָה eli tämä kansa on toistuva elementti liiton identifioimisessa. Viittaa tässä Israeliin.

71 Wattsin 1985, 117

72 Watts 1985, 143.

25

9:9, vuoden 1933 käännös) kertovat täydellisestä tilannetajun puutteesta. Assyria tulee selvittelemään kapinan perinpohjaisesti ja Jahve ei ole auttamassa. Liitto Jah-ven kanssa oli tältä erää loppunut, sillä kansa oli jo hengellisesti paatunut.73

Luvun 9 jakeet 13–15 Jesajan tuomio johtajille ei sisällä kovin dramaattisia sana-käänteitä. Heidät vain leikataan pois. Tehdäkseen Assyrian työn helpommaksi Jahve ottaa pois Israelista vanhimmat, ylimykset ja väärät profeetat. Jäljelle jääneet johtajat johtavat kansaa harhaan. Kansa tuleekin saamaan kovemman tuomion. Seuraa seka-sorto, jossa ihmiset käyvät toistensa kimppuun. Itsetuhon orgiat päättyvät infernaali-seen näkyyn, jossa Herran viha syö riehuvan maastopalon lailla kaiken edestään erot-telematta.(Jes 9:17–20) Kollektiivinen rikos saa kollektiivisen rangaistuksen.74 Yleensä profeetat pitävät ainakin jossain määrin esillä leskien ja orpojen asiaa. Nyt kuitenkin Jesaja tekee poikkeuksen. Syyllisiä Israelia kohdanneeseen lankeemukseen ja siitä seuranneeseen täydelliseen hävityksen ovat kaikki ihmiset (וִֹ לִּ כִּםִ ָעָה). Kaikki ihmiset ovat eli ylpeitä ja sydämessään ylimielisiä (בִ ָבֵלִל דִ ג בוִּהִ ָוֲאַגִ בּ).

Sen tähden Herra ei iloitse sen nuorista miehistä eikä armahda sen orpoja ja leskiä, sillä he ovat kaikki jumalattomia ja pahantekijöitä, ja jokainen suu pu-huu hulluutta. (Jes 9:16)

Jesajan mukaan koko kansa on kollektiivisesti syyllinen ja siksi edes orpoja ja leskiä ei säästetä. Tämä on sikäli yllättävää, että 10:2 taas lesket ja orvot mainitaan riiston kohteina. Nyt kuitenkin koko kansa on ylittänyt rajan, josta ei ole enää paluuta. Ei ole enää armoa. Ainoaksi pakenemisen keinoksi annetaan alistuminen vankeuteen tai teurastettavaksi. (Jes 10:4)

Jakso 9:7–10:4 on kokonaisuudessaan vihapuhetta, sillä se sisältää lukuisia maininto-ja Israelin ylimielisyydestä maininto-ja syytöksiä Jahven lain rikkomisesta. Tällainen puhe ylittää normaalina pidettävän kielenkäytön rajat ja on omiaan herättämään kuulijoissa Israelin vastaisia tunteita. Lisäksi kohdassa langetetaan Jahven tuomio Israelin ylle.

Tuomio on kova, eikä siihen luvata minkäänlaista helpotusta, sillä Israelilta ei enää odoteta paluuta liittoon. Puheen tehtävänä onkin herättää kuulijassa negatiivisia tun-teita Israelia kohtaan ja siten ehkä tukea Juudan kansallista yhtenäisyyttä. Keskeinen viesti on, että Israel ei palaa enää liiton kansaksi.

Jesaja 17:1–11 jakso sinetöi liittolaisten, Syyrian ja Israelin, kohtalot. Ensimmäisessä kolmessa jakeessa Jesaja välittää ennussanan Jahve Sotajoukkojen Jumalalta, jonka

73 Watts 1985, 143.

74 Watts 1985, 143.

26

mukaan Damaskos tulee luhistumaan raunioksi ja samalla Efraim menettää Assyrian vastaisen suojansa. Koko Syyrian valtio lakkaa olemasta. Kolmannessa jakeessa Jesaja vertaa Syyrian kohtaloa Israelin kansan merkityksellisyyteen. Ilmauksen ִדוִֹ ב כִ כּ

ִ לֵא ָרִ שִׂ י־יֽ ֵנִ בּ kirjaimellinen käännös olisi ”kuin Israelin lasten paino” 75.

Neljännessä jakeessa selkeästi puhutaan דוֹ :n alenemisesta, jonka seurauksena Jaa-ִ בִ כּ kobin ruumiin rasva nääntyy. Siksi kääntäisin neljännen jakeen דוֹ :n painoksi. Las-ִ בִ כּ ten painon ja ruumiin rasvan häviämisen korrelaatio on huomattavasti perustellum-paa kuin Israelin kunnian ja ruumiin rasvan häviämisen korrelaatio.76 Näin muodos-tuu selkeästi kuva sodankäynnistä, jossa suuri joukko vihollisen sotilaita ottaa ravin-tonsa paikallisista lähteistä. Lisäksi sodan juuttuessa kaupungin piiritystaisteluksi on kaupungeissa edessä vaikeat ajat aivan erityisesti lapsille. Nimi Jaakob ei tässä viit-taa koko Israeliin Jahven kansana, vaan Pohjoiseen kuningaskunviit-taan.77

Jesajan mukaan juuri mitään Israelista ei jää jäljelle. Ensin jakeessa 5 Jesaja käyttää aikalaisilleen tuttua kielikuvaa viljankorjuusta. Ensin korjaajan käsi leikkaa tähkät ja tekee lyhteet. Sen, mitä leikkaajalta on jäänyt leikkaamatta ja mitä on varissut, kerää talteen seuraavaksi tuleva poimija. Viimeiseksi poimijoiden jälkeen köyhät maatto-mat keräsivät loput itselleen. Refraim, mihin Jesaja viittaa, oli alue Jerusalemin por-tin välittömässä läheisyydessä. Kaupungissa oli paljon maattomia köyhiä, joille laki salli työmiehiltä jääneen viljan keräämisen itselleen. Luonnollisesti lähellä porttia olleelle pellolle ei köyhien jäljiltä jäänyt juurikaan mitään.78

Jakeen kuusi kielikuva oliivinkorjuusta kertoo samaa, mutta lisää siihen yhden väki-valtaisen elementin, joka oli Jesajan aikalaisille tuttu. Nimittäin jälkikeruussa latvaan ylettämättömiin jääneitä oliiveja yritettiin pudottaa hakkaamalla kepillä oksiin79. Oliivipuun hauraat oksat toki katkeilivat tässä prosessissa, mutta ne myös uudistuivat nopeasti joten siitä ei ollut puulle varsinaista haittaa. Jälkikorjuulla Jesaja halusi to-dennäköisesti sanoa: Sekin vähä mitä on jäänyt, hakataan sinusta irti. Israel tosiaan-kin supistui Damaskoksen sortumisen jälkeen pieneksi kaupunkivaltioksi, jota johti

75 Hebrew Strong’s dictionaryn (15.4.2016) mukaan דוִֹ בִ כּ voi viitata myös painoon, ehkä kuitenkin kuvainnollisessa ja positiivisessa merkityksessä tai runsauteen. Jonkinlaisesta Israelin kansan tai Isra-elin lasten runsauden tai merkityksellisyyden alenemisesta on joka tapauksessa kyse.

76 Lisäksi on epävarmaa, olisiko Jesaja enää tässä vaiheessa puhunut Israelin kunniasta jonakin joka voidaan menettää. Luontevampaa olisi ajatella, että kunnia on jo aiemmin mennyt.

77 Wildberger 1997, 179.

78 Kaiser 1974, 79.

79 Kaiser 1974, 80.

27

Assyrialaismielinen nukkehallitsija. Tämä edelleen kapinoidessa vuosikymmentä myöhemmin sinetöi koko Samarian kaupunkivaltion kohtalon.80

Jakeet 7 ja 8 tuntuvat katkaisevat hetkeksi tuomiosta kertovan kohdan. Kuitenkin myös ne kertovat olosuhteiden kovuudesta. Sinä päivänä ihmiset eivät välitä mistään luetelluista epäjumalista, vaan joutuvat katsomaan luojaansa, Israelin Pyhää Jumalaa.

Jakeesta yhdeksän palataan kuitenkin tuomioon. Sinä päivänä Israelin kaupungit ovat samanlaisia kuin olivat Israelilaisten tieltään tuhoamien kansojen kaupungit. Kysees-sä ei ole ennen kuulumaton kielikuva, vaan uhkaus, joka oli kansalle varsin tuttu esimerkiksi Viidennestä Mooseksen kirjasta 8:19-20.81

Luvun 17 Israelia käsittelevä jakso on vihapuhetta, sillä se sisältää tuomiolauselmia, jotka ylittävät normaalina pidettävän kielenkäytön rajan. Nyt ei puhuta mistään pie-nistä vaikeuksista, vaan täydellisestä tuhosta ja kansallisesta lopusta. Kohta myös sisältää viittauksia Israelin epäjumalanpalvelukseen jakeessa kahdeksan. Tällainen viittaus epäjumalanpalvelukseen on omiaan herättämään kuulijassa negatiivisia tun-teita puheen kohteena olevaa kansaa kohtaan. Puheen motiivina on jo edellä mainitut Israelin ja Syyrian sotatoimet Juudaa vastaan. Puheen tarkoituksena on rohkaista Juudan puolustajia. Assyria tulee tuhoamaan molemmat vihollisvaltiot täydellisesti.

Tuomion syy on selvä. Jesajan kirjan luvussa 2:6–8 Jahve on hylännyt kansansa, koska se on omaksunut idän tapoja. Ennustajia ja muukalaisia on kuin Filisteassa.

Maa on täynnä kaikkea sitä, mihin kansa luottaa Jahven sijasta. Näistä mainitaan kultaa, hopeaa, aarteita, hevosia, vaunuja ja epäjumalia. Hevoset ja vaunut eivät ol-leet Israelin maastossa kovin käyttökelpoinen yhdistelmä sodankäyntiin. Ne olivatkin enemmän hallitsijan status-symboli. Kalliiden hevosten ja vaunujen omistaminen oli merkki vauraudesta.82 Psalmissa 20:8 sotavaunuista ja hevosista kerskuminen laite-taan vastakkain Jumalaan turvautumisen kanssa: ”Toiset kerskuvat sotavaunuislaite-taan, toiset hevosistaan, mutta me kutsumme avuksi Herran, Jumalamme, nimeä.” Kullan, hopean, hevosten ja vaunujen määrää pidetään samanveroisena syntinä epäjumalpalveluksen rinnalla, sillä ne molemmat vievät ajatuksen pois todellisesta turvan an-tajasta.83 Israel on unohtanut Jumalansa ja omaksunut tilalle kanaanilaisia tapoja.

Näitä tapoja noudattaen israelilaiset ovat palvelleet Adon-jumalaa. Adonille

80 Blenkinsopp 2000, 304.

81 Kaiser 1974, 81.

82 Wildberger 1991, 108–109.

83 Wildberger 1991, 109.

28

tuista tarhoista ei korjattu, satoa vaan sen annettiin kuolla kesäauringon paisteessa.

Samoin käy kansalle. Sinä päivänä ei ole pelastusta, on vain kuolemaa.84