• Ei tuloksia

6 Valta suostumuksen organisointina

6.2 Hegemonian luonne

Valta on luonteeltaan suostumuksen ja voiman väliseen liittoon perustuvaa. Valtaa han-kitaan ja ylläpidetään poliittisissa kamppailuissa sen kahden elementin, suostumuksen ja voiman avulla. Voima liittyy läheisesti valtioon, lakiin, velvollisuuksiin ja sanktioihin;

suostumus puolestaan kansalaisyhteiskuntaan, sivilisaatioon, kulttuuriin ja sen arvoihin ja uskomuksiin. Suostumus ja voima edellyttävät toisiaan. Suostuttelua ei voi käyttää tehokkaasti ilman taetta voimankäytöstä. Voimaa ei voi käyttää tehokkaasti ilman suostumukseen perustuvaa suostuttelua. (Fontana, 2006, 28–32, 42–44; Gramsci, 2014, 169–173, 265–266.) Suostumuksen hankkiminen asiakkaalta ei olisi tehokasta, jos sosiaalityöntekijä ei voisi vastarinnan herätessä turvautua tarvittaessa lakiin ja sen pakottavaan voimaan. Ja vastaavasti hyväksynnän hankkiminen asiakkaalta voimalla ei olisi pidemmän päälle tehokasta, jos asiakas ei voisi pitää työntekijän vallan käyttöä missään vaiheessa oikeutettuna sen kulttuurisen ja moraalisen painoarvon vuoksi.

Gramscin ajatus pakkovaltaan siirtymisestä silloin, kun hallitun suostumusta ei onnistuta organisoimaan merkitysten ja arvojen muokkaamisen keinoin (Jones, 2006, 50), muistuttaa Althusserin ideologisten ja pakkoapparaattien ”marssijärjestystä”.

Ideologiset apparaatit toimivat ensisijaisesti ideologisin keinoin, mutta turvautuvat tarvittaessa myös pakkotoimiin pitääkseen jäsenensä kurissa ja nuhteessa (Althusser, 1984, 100–102). Gramscin ajatus tulee varsin lähelle Mikko Mäntysaaren (1991, 252) käsitystä vallitsevan hegemonian tavoitteesta. Hänen mukaansa vallitsevan he-gemonian päämääränä on aktiivisen suostumisen aikaansaaminen keinoilla, jotka eivät pohjaudu suoraan käskyvaltasuhteisiin, mutta joiden taustalla on alati pakkokeinojen mahdollisuus.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä siirtyy ideologisesta apparaatista pakkoapparaat-tiin esimerkiksi silloin, jos kiireellisesti sijoitettua lasta ei saada vietyä vapaaehtoisesti sijoituspaikkaan, jolloin hänen on turvauduttava poliisin virka-apuun. Sosiaalityön-tekijän on ensisijaisesti turvauduttava asiakkaan suostumuksen organisointiin arvo- ja uskomus- ja merkityspuheen avulla ja vasta toissijaisesti pakottamiseen.

Voiman ja ideologisen suostumuksen välinen ”marssijärjestys” on enemmänkin suositus kuin yleispätevä sääntö. Gramsci (2014; Fontana, 2006) katsoo hegemonian ja voiman välisen sopivan suhteen vaihtelevan poliittisissa kamppailuissa. Esimerkiksi venäläisten vallankumouksellisten kannatti valtiota kaadettaessa painottaa voimaa ideologisen merkitystyön kustannuksella, koska Venäjän kansalaisyhteiskunta oli niin alkeellinen ja kehittymätön. Läntisissä valtioissa sen sijaan on järkevää painottaa ideologista merkitystyötä voiman käytön kustannuksella, koska läntisten maiden kansalaisyhteiskunta on niin laaja ja kehittynyt. Voiman ja suostumuksen väliselle suhteelle on ominaista myös se, että toisen elementin vahvistuminen heikentää toista elementtiä ja vastaavasti toisen elementin heikentyminen vahvistaa toista elementtiä.

(Gramsci, 2014, 169–173, 233–239; Fontana 2006, 43–44.)

Valtaote ohjaa sosiaalityöntekijää hakemaan eri tilanteissa sopivaa määrällistä suh-detta ideologisen merkitystyön ja voiman välille. Hänen on harkittava asiakkaiden kanssa tapauskohtaisesti, korostaako hegemoniaa voiman kustannuksella vai voimaa hegemonian kustannuksella. Valtakäsitys kiinnittää huomiota myös toiseen seikkaan.

Työntekijä tarvitsee sitä vähemmän tai enemmän voimaa asiakkaiden hyväksymisen

hankkimiseen, mitä paremmin tai huonommin hän onnistuu asiakkaiden suostumuk-sen organisoinnissa ideologisella merkitystyöllä.

Vallalle on luonteenomaista myös se, että se on moraaliseen ja intellektuaalisen johtamiseen perustuvaa. Gramsci (2014) katsoo hallitsevien luokkien tarvitsevan kansalaisyhteiskunnissa ja valtiossa työskentelevien intellektuellien apua, jotta ne voisivat johtaa älyllisesti ja moraalisesti kannattajiaan ja hallita voimalla vastustajiaan.

Ensiksi mainitussa tehtävässä intellektuellit huolehtivat siitä, että väestön enemmistö antaa spontaanin suostumuksen hallitsevan luokan tarjoamalle yhteiskuntaelämälle.

Jälkimmäisessä tehtävässä intellektuellit pakottavat lain voimalla ne ryhmät kuriin, jotka eivät aktiivisesti tai passiivisesti anna myöntymystään. (Gramsci, 2014, 12–13.) Mitä älyllisemmin ja moraalisemmin hallitsevat luokat johtavat kansan enemmistöä intellektuellien kuten sosiaalityöntekijöiden avulla, sitä vähemmän heillä on tarvetta ihmisten hallitsemiseen lain ja voiman avulla. Tulkitsen Gramscin (2014) pitävän kansalaisten älyllistä ja moraalista johtamista voimalla hallitsemista kehittyneempänä vallan käytön muotona. Ensiksi mainitussa tapauksessa hallitseva luokka yhdistää kansaa huomioimalla eri ryhmien tavoitteet ja intressit ja edistää niitä yhteiskunnal-lisella reformilla. Jälkimmäisessä tapauksessa hallitseva luokka edustaa pikemminkin (esimerkiksi monarkistista) valtiota, joka ohjaa tietyin rajoituksin hallitsevaa luokkaa.

Hallitseva luokka ei tällöin huomioi muiden ryhmien pyrkimyksiä ja intressejä eikä ole valmis taloudellisiin kompromisseihin ja yhteiskunnallisiin reformeihin, vaan tahtoo omien intressiensä hallitsevan muita ryhmiä. (Gramsci, 2014, 44–47, 104–106.)

Mikael Böök (1979) katsoo älyllisen ja moraalisen uudistuksen kohteena olevan varhaisempi, kansallista perinnettä heijastava kulttuuri. Tämä kulttuuri perustuu niin sanottuun terveeseen järkeen (senso commune) eli vallitseviin käsityksiin siitä, mikä on kaunista, luonnollista, mahdollista ja oikein. Varhaisempaan kulttuuriin perustuvaa maailmankuvaa ei ole kokonaisuudessaan hylättävä, vaan sitä on arvioitava kriittisesti.

(Böök, 1979, 29.)

Juha Koivisto ja Timo Uusitupa (1989, 71) yhdistävät terveen järjen Gramscin käsitykseen ideologiasta. Vaikka Gramsci sisällyttää ideologiaan aineksia ideoista, aatteista, katsomuksista ja opeista, hän pitää ideologioissa olennaisimpana niiden kytkeytymistä ihmisten toimintaan ja yhteiskunnallisiin käytäntöihin ja niiden muo-dostumista kulttuuriksi. Ideologista kamppailua ei käydä vain aatteiden piirissä vaan käytännöissä, arkiajattelussa ja instituutioissa. Marxismin tehtävänä on arkiajattelun parhaiden elementtien kehittäminen ja niiden solidaarinen uudelleenkritiikki. Gramsci (1979, 42) toteaa, että intellektuellin tehtävä on järjestää ja kehitellä johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi periaatteita ja ongelmia, joita joukot ovat nostaneet esiin omalla toiminnallaan.

Ideologioiden arvoa ei tule arvioida niiden teoreettisen totuusarvon, vaan niiden käytännöllisen toimivuuden perusteella sen mukaan, miten ne onnistuvat sitomaan yhteen erilaisten luokkien ja ryhmien etua ja luomaan ”kansallis-kansanomaista”

kollek-tiivista tahtoa. Yhteisen tahdon ja yhtenäisyyden saavuttaminen ei ole mahdollista, ellei johtava luokka ole valmis tinkimään omista eduistaan ja intresseistään ja huomioimaan muille ryhmille tärkeitä kansanomaisia uskomuksia kehittäessään niitä uuteen muotoon.

Luokat ja ryhmät kamppailevat ideologisista elementeistä yrittäen niveltää niitä omaan diskurssiinsa. Kamppailua ei käydä valmiista käsitteistä ja katsomuksista, vaan niitä puretaan, luodaan ja muokataan taistelun aikana. (Koivisto & Uusitupa, 1989, 72.)

Edellä kävi ilmi, että sosiaalityöntekijä ei voi taloudellisesti fundamentaalisiin luokkiin kuulumattomana toimijana päättää siitä, miten eri luokkien ja ryhmien ar-voja, uskomuksia, ja tavoitteita nivelletään lopulta kansan enemmistön hyväksyntää hakevaksi diskurssiksi. Sosiaalityöntekijän voi siitä huolimatta omalla toiminnallaan vaikeuttaa tai helpottaa asiakkaiden intellektuaalista ja moraalista johtamista. Työnte-kijän toimiminen sopeuttavien käytäntöjen mukaisesti vaikeuttaa asiakkaiden älyllistä ja moraalista johtamista. Haastavien käytäntöjen mukaan toimiminen taas edesauttaa asiakkaiden intellektuaalista ja moraalista johtamista.

Ernesto Laclaun (2011) kuvaus hallitsevan luokan artikuloimisen tavasta vastaa jokseenkin sopeuttavan käytännön tapaa järjestää asioita ymmärrettävään muotoon.

Hallitseva luokka vahvistaa hegemoniaansa sulattamalla hallittujen luokkien diskurssien sisältöjä ja mahdollisia konfliktien ja ristiriitojen aiheita omaan maailmankuvaansa. Se myös pehmentää ja neutralisoi luokkien välisiä vastakkainasetteluja ratkomalla niitä oman maailmankuvansa piirissä. (Laclau, 2011, 161–162.) Hallitsevalla luokalla on käytettävissään kolmaskin keino hegemonian voimistamiseen. Se voi Stuart Hallia (1992, 146–147) mukaillen sallia hallittujen tehdä hallitsevaan maailmankuvaan tarkennuksia ja poikkeuksia niiden ryhmäasemien pohjalta. Kolmea edellä mainittua keinoa yhdistää nähdäkseni yksi merkittävä seikka. Luokkien ja ryhmien intressejä käsitellään tavoilla, jotka vaikeuttavat vaatimusten, ongelmien, vastakkainasettelujen ja ratkaisujen tarkastelemista, pohtimista ja kehittelemistä heidän omien arvojensa, tavoitteidensa, uskomustensa ja periaatteittensa pohjalta.

Sosiaalityöntekijä liudentaa ja häivyttää sopeuttavissa käytännöissä ristiriitoja eri tavoin. Hän hankkii asiakkaan hyväksynnän sulauttamalla asiakkaan arvoja, usko-muksia ja intressejä hallitsevaan maailmankuvaan, ratkomalla asiakkaan ilmaisemia ristiriitoja hallitsevan maailmankuvan piirissä ja tekemällä hallitsevan luokan maail-mankuvaan tarkennuksia ja poikkeuksia asiakkaan luokka- ja ryhmäasemien pohjalta.

Sosiaalityöntekijä vahvistaa näin toimiessaan myös ristiriitaa, joka vallitsee asiakkaiden puheiden ja tekojen välillä. Gramscin (1979, 38–39) ja Haugaardin (2013, 240–241) mukaan hallitut saattavat puheissaan vakuuttaa hallitsevilta ryhmiltä lainattua maail-mankuvaa, vaikka heidän tekemisen käytäntönsä osoittaisivat ajoittain omaan, idulla olevaan maailmankuvaan. Sosiaalityöntekijä edistää tässä mielessä vain näennäisesti asiakkaan intressejä.

Sosiaalityöntekijä voi myös helpottaa asiakkaiden älyllistä ja moraalista johtamista tarkastelemalla asioita haastavien käytäntöjen näkökulmasta. Chantal Mouffen (1979)

kuvaus ekspansiivisen hegemonian artikuloimisen tavasta vastaa jota kuinkin haastavan kehyksen tapaa järjestää asioita käsitettävään muotoon. Hallittujen ryhmien intressejä artikuloidaan niin, että ne edistävät ryhmien ilmaisemien ristiriitojen esille ottamista ja vastakkainasettelujen ratkaisujen kehittämistä. (Mouffe, 1979, 182–183.) Tämä tarkoittaa hallitsevan viitekehyksen hajottamista ja sen uudelleen rakentamista (vrt.

Hall, 1992, 147).

Hallitsevista käytännöistä irrottautuminen mahdollistaa kaksi asiaa. Sosiaalityön-tekijä voi ensinnäkin ottaa esille terveen järjen ja arkiajattelun piirteitä, arvioida niitä kriittisesti ja kehittää niiden parhaita puolia (vrt. Böök, 1979, 42; Koivisto & Uusitupa, 1989, 71). Tarkoituksena ei ole arkiajattelun heikoimpien puolien kuten ennakkoluulo-jen vahvistaminen (Koivisto & Uusitupa, 1989, 70–71). Toiseksi sosiaalityöntekijä voi intellektuellina järjestää ja kehitellä johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi periaatteita ja ongelmia, joita asiakkaat nostavat esiin omalla toiminnallaan (vrt. Gramsci, 1979, 42) Sosiaalityöntekijä kääntää näin toimiessaan asiakkaan uskomuksia, arvoja, tavoitteita, intressejä ja ongelmanasetteluja älyllisesti ja moraalisesti kestävämpään, johdonmukai-sempaan, yhtenäisempään muotoon.

Sosiaalityöntekijän toimiminen sopeuttavien ja haastavien käytäntöjen suuntaisesti ei vaikuta pelkästään siihen, miten hän sulattaa ja sopeuttaa asiakkaan kulttuurisia ai-neksia hallitsevaan maailmankuvaan tai purkaa hallitsevaa maailmankuvaa ja rakentaa asiakkaan kulttuuristen elementtien pohjalta uutta, yhtenäisempää maailmankuvaa.

Sopeuttavat ja haastavat käytännöt vaikuttavat myös siihen, sulattaako ja sopeuttaako sosiaalityöntekijä omia ja asiakkaan kulttuurisia aineksia hallitsevaan maailmankuvaan, vai purkaako hän hallitsevaa maailmankuvaa ja rakentaa asiakkaan kanssa heidän kult-tuuristen elementtiensä pohjalta uutta, yhtenäisempää maailmankuvaa.

Valta on luonteeltaan toiminnallista. Stuart Hallin (1992, 348) mukaan hegemonia rakentuu monimutkaisten kamppailuprosessien tuloksena. Sitä ei ole ennalta olemassa yhteiskunnan rakenteessa eikä tuotantotavan luokkarakenteessa. Hegemoniaa ei voida rakentaa yhtäkkiä eikä lopullisesti, koska sen perustana oleva yhteiskunnallisten voimien tasapaino muuttuu jatkuvasti riippuen eri kamppailujen kulusta. Kerran saavutettua hegemoniaa on jatkuvasti uudistettava ja hankittava sille uusi hyväksyntä. (Hall, 1992;

ks. myös Jones, 2006, 3–4.) Valtateoria antaa ymmärtää, että valta ei ole olemassa ra-kenteellisesti itsestään, vaan sen vastustaminen, ylläpitäminen ja muuttaminen vaativat sosiaalityöntekijältä jatkuvaa toimintaa suostumuksen hankkimiseksi.

Ihmisen toiminta tiivistyy toistuessaan kahdeksi erilaiseksi käytännöksi ja järjeksi.

Mark Haugaardin (2006) mukaan hyvä järki (good sense) on hallitsevien ryhmien jär-keä, joka on uppoutuneena instituutioiden käytäntöihin, joiden mukaan todellisuutta yleisemmin järjestetään ja arvotetaan. Pidemmälle koulutetut orgaaniset intellektuellit (organic intellectuals) kuten teknikot, tohtorit ja lakimiehet huolehtivat hyvän järjen levittämisestä diskurssien välityksellä. Arkijärki tai terve järki (common sense) on hallittujen ryhmien arkikäytäntöihin sisältyvää järkeä, jota käytetään harvemmin

to-dellisuuden organisointiin, koska sillä katsotaan olevan vähemmän kulttuurista arvoa.

Hyvällä järjellä on ”etulyöntiasema” terveeseen järkeen siinä, että siihen perustuvilla diskursseilla vahvistetaan eri instituutioissa vallitsevaa porvarillista järjestystä. Sen sijaan sosiaalisissa käytännöissä satunnaisesti esille tulevien terveen järjen ilmauksia ei pidetä diskursiivisesti pätevinä. (Haugaard, 2006, 6–7.)

Terve järki kertoo ihmiselle, mikä on kaunista, luonnollista, mahdollista ja oikein (Böök, 1979, 29). Myös hegemoniaan perustuvalle hyvälle järjelle on ominaista, että se saa yhteiskunnallisen järjestyksen näyttämään luonnolliselta, väistämättömältä ja itsestään selvältä (vrt. Hall, 1992, 146; Haugaard, 2006, 6–7). Terveessä ja hyvässä järjessä on kyse praktisesta tiedosta (practical consciousness knowledge). Mark Hau-gaardia (2006) mukaillen terveessä ja hyvässä järjessä on kyse käytäntöihin uppou-tuneesta hiljaisesta tiedosta, jota sosiaalityöntekijät ja asiakkaat eivät voi ilmaista sanallisesti, reflektoida ja kritisoida, mutta joka ohjaa tavan voimalla suurinta osaa heidän toimintaansa (Haugaard, 2006, 55). Gramscin mukaan kansan käsityksiä erilaisista asioista on kuitenkin mahdollista rekonstruoida arkikielen sanontatapojen avulla (1979, 39–40).

Otan esimerkin, miten hyvän järjen etulyöntiasema terveeseen järkeen saattaa ilmetä ja miten asetelmaa voidaan purkaa. Ajatellaan vaikka tilannetta, jossa sosiaalityönte-kijä yrittää ohjata asiakasta aktivointitoimien pariin. Hän saattaa tulkita asiakkaan toistuvat ”en tiedä” ja ”ihan sama”-vastaukset hallitsevan, keskiluokkaisen hyvän järjen näkökulmasta yrittämisen ja yhteistyökyvyn puutteeksi, välinpitämättömyydeksi tai vastuuttomuudeksi oman elämän hallinnasta. Asiakkaan ”ihan sama”-vastauksessa voi olla tervettä järkeä sikäli, ettei asiakas ole aiemmin pystynyt vaikuttamaan omilla teoillaan elämänsä suuntaan, jonka vuoksi hän on lopettanut turhan yrittämisen.

Vastaus voi edelleen kertoa siitä, ettei asiakkaan mielipidettä ole huomioitu aiemmin riittävästi sosiaalityön käytännöissä.

”En tiedä”-vastauksen järki puolestaan saattaa selittyä sillä, ettei asiakkaan lähipiirissä – esimerkiksi perhe- ja ystäväpiirissä – ole ketään, jonka elämällä olisi selvä suunta ja joka voisi tukea asiakasta hänen omaa elämää koskevissa pohdinnoissa. ”En tiedä”-vastaus voi edelleen olla merkki siitä, että asiakkaan kannattaa esiintyä tietämättömänä, koska asiakkaalle on aiemmin aiheutunut vaikeuksia asioiden paljastamisesta sosiaalityönte-kijälle. Asiakas saattaa näin olla epävarma siitä, mitä asioita hän voi sosiaalityöntekijälle kertoa ja mitä ei.

Valtaote neuvoo miettimään sitä, missä määrin sosiaalityöntekijä kääntää hallitse-vaa, porvarilliseen hyvään järkeen perustuvaa maailmankuvaa diskurssien välityksellä praktiseksi, hiljaiseksi tiedoksi asiakaskäytäntöihin. Se ohjaa edelleen pohtimaan sitä, miten sosiaalityöntekijä saisi käännettyä asiakkaan arkisiin käytäntöihin ja sanontoihin tiivistynyttä praktista tietoa asiakkaan arvoista, uskomuksista, pyrkimyksistä ja ongel-man asetteluista diskursiiviseen, ymmärrettävään ja käsiteltävään muotoon. Asiakkaan arkijärkeä voidaan etsiä sen lisäksi asiakaskäytännöistä. Asiakaskäytäntöjen

kääntämi-sessä ei ole kyse pelkästään asiakkaan arkijärjen hakemisesta, vaan sieltä voidaan hakea myös sosiaalityöntekijän toimintaa organisoivaa arkijärkeä.

Valta on luonteeltaan myös ruumiillistuvaa. Mikko Mäntysaari kiteyttää hege-moniateorian materialistisen kehittelyn siten, että ideologiset valtiokoneistot ovat ideologian toteutumisen ja olemassaolon ehtoja (Mäntysaari, 1991, 33). Mouffe (1979, 185–188) tulkitsee Gramscia niin, että ideologialla on aineellinen olomuoto, joka materialisoituu tai ruumiillistuu sosiaalisissa käytännöissä ja instituutioissa. Ide-ologia on erilaisiin sosiaalisiin käytäntöihin kiteytyneiden maailmankuvien (arvojen, uskomusten ja ongelmanasettelujen) taistelukenttä, joiden avulla ihmiset tiedostavat oman asemansa yhteiskunnassa ja organisoivat toimintaansa. Ihmiset eivät tiedosta asemaansa yhteiskunnassa omatoimisesti, vaan keskenään kamppailevien maailman-kuvien välityksellä. Hegemoniset apparaatit kuten koulu, kirkot ja media huolehtivat ideologian levittämisestä ja hiomisesta.

Valtakäsitys siirtää sosiaalityöntekijän huomion yksilöiden sijasta käytäntöihin, jotka kohdistuvat ihmisiin ja toimivat ihmisten välityksellä. Valtaotteen mukaan maailman-kuviksi kiteytyneet sosiaaliset käytännöt kertovat sosiaalityöntekijälle ja asiakkaalle, mikä heidän paikkansa yhteiskunnassa on ja miten heidän pitäisi järjestää toimintansa.

Sosiaalisissa käytännöissä ilmenevä maailmankuvien välinen kamppailu merkitsee sitä, ettei kamppailun lopputuloksesta ole etukäteen varmuutta.

Kamppailun lopputulos riippuu sitä, miten sosiaalityöntekijä ja asiakas sovittavat tai ovat sovittamatta hallitsevaan maailmankuvaan omia arvojansa, pyrkimyksiänsä, uskomuksiansa, periaatteitansa ja ongelmiansa. Tämä merkitsee samalla sitä, että so-siaalisiin käytäntöihin sisältyvät maailmankuvat eivät edusta puhtaasti jonkin luokan tai ryhmän arvoja ja uskomuksia, vaan ne ovat pikemminkin sekoitus eri luokkien ja ryhmien arvoja ja uskomuksia. Sosiaalisen käytännön arvo on sitä suurempi, mitä todennäköisemmin sosiaalityöntekijä ja asiakas organisoivat toimintansa käytäntöön sisältyvän maailmankuvan mukaan. Hallitsevan luokan maailmakuvilla on tässä suh-teessa etulyöntiasema muihin maailmankuviin verrattuna.

Viides – toiminnallisuuteen sisältyvä – vallalle luonteenomainen piirre on vallan sisäisyys. Martin Kuschin (1993, 108–110) mukaan sisäisessä valtasuhteessa osapuolet muovautuvat sisäisen vuorovaikutuksen seurauksena. Ulkoisessa valtasuhteessa taas on kyse toimijoiden välisistä (ulkoisesti vertailtavissa) olevista resurssieroista, joka takaa toisen osapuolen vallan toisen yli. Valtasuhdetta tarkastellaan tällöin toimintana, jossa lähdetään liikkeelle vallanharjoittajasta ja edetään kohti vallan kohdetta. Tomohisa Hattori (2006, 153–154, 166) katsoo toimijoiden välisen suhteen olevan sisäinen (internal), jos ihmisen olennaiset ominaisuudet kuten identiteetti, intressi ja valta muodostuvat toimijoiden välisen suhteen tuloksena. Toimijalla rakentuu suhteessa käsitys siitä, kuka hän on, mitä hän tarvitsee ja tietää ja mitä hän voi tehdä.

Hattori pitää Gramscin keskeisimpinä sisäisinä suhteina kapitalistisille tuotan-totavoille ominaisia talouden tuotantosuhteita. Hattori katsoo Gramscin ottavan

tuotannon sisäiset suhteet annettuina, jolloin niitä ei aseteta kausaalisen analyysin kohteeksi. Hän arvioi Gramscin olleen kausaalisen analyysin sijasta kiinnostunut sii-tä, miten hegemonian avulla ylläpidetään taloudellisen tuotannon suhteita tai miten vastahegemonian avulla haastetaan ne. (Hattori, 2006, 153–154.) Vallan perusta on taloudellisissa tekijöissä, mutta Hattori korostaa mielestäni liikaa talouden roolia vallan sisäisyyttä arvioitaessa. Kahtiajako tuotantovälineitä omistavien ja tuotantovälineitä omistamattomien välillä asettaa toki rajat sille, ketkä voivat päästä hegemoniseen ase-maan, muuttaa taloudellista perustaa, tehdä taloudellisia myönnytyksiä ja päättää, miten eri luokkien ja ryhmien arvojen ja uskomusten osaset nivelletään kansan yhdistäväksi kokonaisuudeksi. (Mouffe, 1979, 183–198.)

Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan identiteetillä ei ole välttämätöntä luokkayhteyttä, koska erilaiset, taloudellisiin luokkiin palautumattomat sosiaaliset käytännöt muok-kaavat heidän identiteettiään monin tavoin. Myöskään sosiaalityöntekijän ja asiakkaan diskurssit (tiedot), diskurssien osat ja intressit eivät pohjaudu puhtaasti hallitsevan fundamentaalisen luokan maailmankuvaan, vaan ne ovat usein sekoitus hallitsevan maailmankuvaan ja sosiaalityöntekijän ja asiakkaan maailmankuvien elementeistä.

Vallan sisäisyys antaa ymmärtää, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan identiteettiä, intressejä ja tietoa ei voida ottaa annettuina, muuttumattomina tekijöinä, vaan että ne ovat erilaisten ja muuttuvien sosiaalisten käytäntöjen tulosta. Valtateoria ohjaa sosiaalityöntekijän huomiota sosiaalityöntekijän ja asiakkaan ulkoisesti havaittavista resurssieroista heidän identiteettiään, intressejään ja tietojaan muokkaaviin sosiaalisiin käytäntöihin ja diskursseihin.

Käsitys vallan toiminnallisuudesta ja sisäisyydestä on läheisessä yhteydessä myös vallan tuottavuuteen. Stuart Hallin (1992; 1997) mukaan valta ei vain pakota ja estä, vaan se myös tuottaa uusia asioita. Valta muotoilee uusia diskursseja, intressejä, instituutioita, käytäntöjä, tietoa ja tiedon kohteita. (Hall, 1992, 39–41; Hall, 1997, 261.) Valta tuottaa myös subjektit. Subjektit eivät ole valmiiksi jotain, vaan keskenään kilpailevat, sosiaalisiksi käytännöiksi tiivistyneet maailmankuvat tuottavat subjektit joksikin. (Mouffe, 1979, 186–187; ks. myös Hall, 1992, 41, 269.) Tämä tarkoittaa Louis Althusseria mukaillen sitä, että ideologiset uskomukset aineellistuvat instituu-tioiksi ja käytännöiksi, jotka muuttuvat subjekteilla vähitellen arkijärjen mukaiseksi tiedoksi siitä, miten ajatella ja toimia eri yhteyksissä käytäntöjen ehdottamissa rooleissa (Althusser, 1984, 121–132).

Valtateoria suuntaa sosiaalityöntekijän huomiota siihen, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan sosiaalisissa käytännöissä ottamat roolit eivät vain rajoita heidän identiteet-tejään ja intressejään. Sosiaalisiin käytäntöihin tiivistyneet maailmankuvat vahvistavat myös heidän identiteettiään ja toimintakykyään, palvelevat heidän intressejään ja li-säävät heidän tietoaan eri asioista. Valtaotteen erikoisuus piilee siinä, että sopeuttavat ja haastavat käytännöt samanaikaisesti vahvistavat ja heikentävät sosiaalityöntekijän ja asiakkaan älyllistä ja moraalista toimintakykyä eri toiminnan alueilla.

Sopeuttavan maailmankuvan mukaiset käytännöt toisaalta vahvistavat sosiaalityön-tekijän ja asiakkaan toimintakykyä yhteiskunnassa luomalla sivistystä, tapoja, kansalais-hyveitä ja -taitoja ja lisäävät yhteiskunnan toimintakykyä vahvistamalla sosiaalisen ja taloudellisen järjestyksen vakautta ja ennustettavuutta. Toimintakyvyn vahvistuminen johtuu siitä, että vallitsevaa sosiaalista järjestystä ylläpitävää maailmankuvaa pidetään yleensä muita maailmankuvia arvokkaampana ja tavoiteltavampana, koska sen piiriin kuuluu enemmän instituutioita ja ihmisiä kuin muihin maailmankuviin.

Toisaalta hallitsevaan maailmankuvaan perustuvien käytäntöjen ”ylitarjonta” ja ”yli-korostus” heikentävät työntekijän ja asiakkaan mahdollisuuksia sekä ajatella ja toimia älyllisesti johdonmukaisemmin ja yhtenäisemmin, että moraalisesti oikeudenmukai-semmin. Vaikka heidän erilaiset käsityksensä huomioidaan jossain määrin, älyllinen ja moraalinen toiminta vaikeutuu, koska heidän hallitsevasta maailmankuvasta poikkeavat näkemyksensä sulatetaan hallitsevaan maailmankuvaan tai niitä hienosäädetään heidän luokka- ja ryhmäasemiensa pohjalta. Vaikka hallitsevan maailmankuvan mukaiset käytännöt lisäävät jossain määrin heidän älyllistä ja moraalista toimintakykyään, nii-den tarjoamat keinot ovat älyllisesti ja moraalisesti ristiriitaisia ja riittämättömiä, jos tarkoituksena on oikeudenmukaisemman, eri luokkien ja ryhmien arvot, uskomukset, ongelmanasettelut ja tavoitteet huomiovamman, tasa-arvoisemman yhteiskunnan luominen.

Haastavan maailmankuvan käytännöt vahvistavat sekä sosiaalityöntekijän ja asi-akkaan mahdollisuuksia ajatella ja toimia älyllisesti yhtenäisemmin ja moraalisesti oikeudenmukaisemmin, että kykyä muuttaa vallitsevaa järjestystä. Haastava maailman-kuva edesauttaa 1) sen paljastamista, miten hallitsevaan maailmanmaailman-kuvaan perustuvat käsitykset vaikeuttavat asiakkaalle ja työntekijälle tärkeiden asioiden, ristiriitojen ja ongelmanasettelujen esille nostamista ja sivuuttavat asiakkaalle ja työntekijälle keskeisiä arvoja, uskomuksia ja periaatteita, 2) sen osoittamista, miten ja missä määrin diskursii-viset käytännöt ja asiakaskäytännöt sisältävät ja pönkittävät hallitsevan luokan arvoja, uskomuksia ja periaatteita ja 3) sosiaalityöntekijää poimimaan asiakkaan puheista ja asiakaskäytännöistä kehityskelpoisimpia osia, kehittämään niitä asiakkaan kanssa ja kokoamaan ne lopulta teoreettisen tietonsa varassa yhtenäisemmäksi ja oikeudenmu-kaisemmaksi maailmankuvaksi. Haastavat käytännöt toisaalta heikentävät työntekijän ja asiakkaan toimintakykyä, koska sen maailmankuvan mukainen toiminta herättää pienemmän arvostuksensa, tunnettavuutensa ja levinneisyytensä vuoksi hallitsevaa maailmankuvaa enemmän vastustusta instituutioiden työntekijöissä ja muissa ihmisissä.

Valta on luonteeltaan myös kontingenttia, sattumanvaraista. Stuart Hall (1992, 41–42, 179–184, 348–349) arvioi hegemonian rakentuvan monimutkaisten kamppai-luprosessien tuloksena. Hegemoniaa ei ole ennalta olemassa yhteiskunnan rakenteessa eikä tietyn tuotantotavan luokkarakenteessa. Hegemoniaa ei pystytä rakentamaan yhtäkkiä eikä lopullisesti, koska sen pohjana oleva yhteiskunnallisten voimien tasa-paino muuttuu jatkuvasti eri kamppailujen kulujen mukaan. Tämä merkitsee sitä, että

saavutettua hegemoniaa on jatkuvasti uudistettava ja hankittava sille yhä uudestaan hyväksyntä. Vaikka vallan tuotoksilla on vakiintuneet piirteensä, sen tuloksia ei voida ennustaa etukäteen, koska instituutioissa käydään jatkuvaa kamppailua siitä, minkä-laisia merkityksiä eri asioille ja ongelmille diskursseissa annetaan ja miten diskursseja tulkitaan. Vallan tuottavuus on tässä mielessä avointa ja kontingenttia, sattumanvaraista.

saavutettua hegemoniaa on jatkuvasti uudistettava ja hankittava sille yhä uudestaan hyväksyntä. Vaikka vallan tuotoksilla on vakiintuneet piirteensä, sen tuloksia ei voida ennustaa etukäteen, koska instituutioissa käydään jatkuvaa kamppailua siitä, minkä-laisia merkityksiä eri asioille ja ongelmille diskursseissa annetaan ja miten diskursseja tulkitaan. Vallan tuottavuus on tässä mielessä avointa ja kontingenttia, sattumanvaraista.