• Ei tuloksia

5.1 Hahmojen merkitys cosplaylle

5.1.3. Hahmojen muuttaminen

Hahmot ovat cosplayssa arvostettu ja ihailtu ohjenuora, joiden olemuksen ta-voittelu on myös harrastajien toiminnan tavoite. Hahmoista poikkeavat cosplayt herättävät tämän vuoksi usein ristiriitaisia mielipiteitä. Yleisesti hahmojen muokkaaminen nähdään negatiivisena, sillä monet pitävät sitä laiskana toimin-tana, jolla yritetään välttyä alkuperäisen puvun työläydeltä. Pukuun panostami-nen ja kaikkensa yrittämipanostami-nen korostui haastateltavien mielipiteissä tärkeänä te-kijänä. Puvun muokkaaminen hahmon keskeisten piirteiden vastaiseksi nähtiin myös turhana huomionhakuisuutena. Esimerkiksi seksikkäät bikiniversiot hah-moista eivät haastateltavien mukaan aina vastanneet hahmon keskeistä ideaa.

No monet tykkää kyllä seksikkäistä female versioista mutta niinkun yleisen, ihmisten jotka oikeesti kiinnittää huomiota siihen tekniikkaan ja näihin niin heidän silmissään sillä ei just oo kauheen hyvä maine -- että siitä sit tehään sen sijaan että aateltas että entä jos se hahmo olis, niin pukeutusko se oikeesti tuolla tavalla ja muuta että. Sillä on vä-hän ikävä maine ja Suomessa sitä tehään tosi vävä-hän. (Siiri,9–10v., sukupuoli)

Hahmojen muuttamista ei itsessään nähty huonona tai sopimattomana, mutta muokattujen versioiden maine harrastajapiireissä on huono ja vaikka puvulle antaisi kaikkensa taitojen ja hahmouskollisuuden puolesta, muutokset hahmon ulkonäössä voivat silti herättää närkästystä. Haastateltavat mainitsivat kuitenkin harrastajayhteisössä olevan myös henkilöitä, erityisesti internetissä, jotka hyö-dyntävät mahdollisuuden haukkua ja loukkaantua mistä tahansa syystä. Ylei-sesti hahmojen muuttamiseen useimmat haastateltavat antoivat saman lausun-non kuin muihinkin hahmovalintoihin: jokainen saa valita ja tehdä haluamansa.

Toisaalta jotkut haastateltavat näkivät hahmojen muutetuissa versioissa myös selkeän positiivisia puolia, vaikka niiden laajuus ei ollut yhtä laaja kuin huonom-pien puolien.

Mä sanoisin että kaikki jotka haluaa niin tehkää vaan, mutta sitten, tietenki se että omalla vastuulla aina. Vähän kaikessa tässä niinku harrastuksessa on se että se on kuinteki aika-, jos tekee sitä julkisesti mitä suurin osa luultavasti tekee, niin aina voi tulla paskaa niskaan ihan sama vaikka kuinka hyvin sun puku olis tehty. (Maija,9–10v., koko)

Heittaajat heittaa kaikkea mitä ne haluaa, mutta yleensä minun- tai minun omasta mie-lestä sellanen luovuus ja hahmojen muokkaaminen on hyv- ellei hyväksyttyä niin jopa suotavaa. (Sami,8v., koko)

Haastateltavien kommentit osoittavat, että jotkut henkilöt voivat hyödyntää mitä tahansa cosplayn osa-aluetta syynä haukkumiselle tai negatiiviselle kommen-toinnille ja hahmojen muuttaminen tarjoaa uuden syyn. Kuitenkin oman version suunnittelu itselle tärkeästä hahmosta näyttäytyi positiivisena erityisesti hahmon affektiivisuuden kannalta. Erityisen luovuuden sekä itseilmaisun mahdollisuus nähtiin lisäävän puvun toteuttamisen mielekkyyttä sekä yhteyttä hahmoon.

Henkilökohtaisen panoksen lisääminen puvun toteutukseen koettiin tekevän hahmosta vielä merkityksellisemmän ja puvusta erityisesti itselle sopivan. Sa-maistumisen tärkeyden huomioiden on ymmärrettävää, kuinka harrastaja voi olla valmis poikkeamaan hahmonalkuperäisestä suunnitelmasta ja saamaan osakseen joidenkin harrastajien paheksuntaa, kun vaihdossa hän saa itselleen merkityksellisemmän kokemuksen. Esimerkiksi Kaisan kommentti tuo esiin hahmoversioiden mahdollisuutta lisätä affektiivisuutta.

Se hahmo on tuttu, mutta sitten pääset vähän ite muokkaamaan sitä niin se on heti niinku, sitten tuntuu enemmän omalta sitte. ja se on sitte niin, tuntuu hauskalta .. niinku silleen mukava(naurahtaa). (Kaisa, 3v.)

Oman version tarjoama lisäys samaistumisen tunteeseen ja sen myötä haluun toteuttaa hahmo voi kumota osan hahmouskollisuuden asettamista rajoituksista.

Erityisesti, jos oma ruumis koettaisiin mahdollisesti riittämättömäksi tai sopimat-tomaksi alkuperäiseen versioon muokattu ja tulkittu versio laajentaa hahmous-kollisuuden odotuksen asettamaa rajaa mahdollistaen cosplayn toteutuksen.

Edellytyksenä on kuitenkin edelleen, että myös muutokset tehdään hahmous-kollisesti. Vaikka hahmon asettamista rajoista joustetaan, ne ovat edelleen ole-massa ja ne tulee myös säilyttää, jotta versio mielletään sopivaksi. Haastatelta-vien mukaan merkittävin ongelma hahmojen muuttamisessa on nimenomaan hahmon keskeisistä piirteistä poikkeaminen, mikä tekee hahmosta tunnistamat-toman, mikä on hahmouskollisuuden ja cosplayn onnistuneisuuden oleellisimpia mittareita.

Että mä sitä kautta lähin muokkaamaan itselle sopivaksi sitä hahmon designia. Että mä perustan johonki sen muutoksen minkä mä- , no ei se välttämättä oo muutos, ku se on just sitä että, tämä on se tulkinta mikä minulla nyt on tästä hahmosta.(Maija, 9–10v., koko)

Yleensä mä en tunnista niitä, koska ne ei oo silleen original hahmoja, mut kyl mä, jos mä juttelen jonku kanssa niin -- kyl mä oon silleen että "aa, nice" On siinä niinku käytet-ty luovuutta, että hän on kuitenki tehny miespuolisen version. -- Mut kyllä mä oon niinku ehkä vähän siinä mielessä sellanen, vaikea tapaus että mä niinku kuitenki arvostan enemmän sellasia oikeita cosseja kuin että siitä ois tehty oma versio. (Kalle, 5v., su-kupuoli)

Versioituja hahmoja ei välttämättä mielletä "oikeaksi cossamiseksi" ja odotuk-sena on, että muutosten taustalta löytyy jokin erityinen syy, joka voitaisiin tarvit-taessa esittää. Ruumiillisuuden odotukset cosplayssa tulevat siis hahmojen kautta ja harrastajien faniuden affektiivisuus määrittelee ruumiille asetettavien rajojen sijaintia. Haastateltavien vastauksissa haluaminen korostui kaikista mer-kittävimmäksi tekijäksi eikä hahmon asettamaa normia aina havaittu, koska ha-luamisen ja samaistumisen rajat loppuvat ruumiin koettujen mahdollisuuksien kanssa samaan pisteeseen. Affektiivinen suhde hahmoon synnyttää halun teh-dä cosplay hahmosta. Jos hahmon sekä oman ruumiin välinen suhde koetaan myös affektiivisuudesta juontuvan ihailun ja arvostuksen myötä syntyneen hahmouskollisuuden noudattamisen halun mukaisesti sopivaksi, hahmon cosp-lay todennäköisesti toteutetaan. Jos hahmon olemuksen ja oman ruumiin väli-nen suhde koetaan hahmouskollisuutta rikkovaksi, halu tehdä hahmolle oikeutta vastustaa halua cossata hahmoa. Hahmon normi on siis ruumiillistettuna har-rastajan subjektissa, jolloin hahmon asettamat rajat ilmenevät yksilön halun ra-joina. Hahmon määrittelemiä rajoja ei havaita, koska ne eivät ilmene subjektien ruumiiden ulkopuolella. (Butler, 2006, 227.) Hahmouskollisuuden normin aset-tamat rajat ovat harrastajien subjektipositioiden rajat. Kun cosplay toteutetaan hahmon olemukselle uskollisena, se pysyy normien sisällä.

Ei~ oo~ koskaan [rajoittanut] mun mielestäni ainakaan. Kyl mie oon aina voinu kaikkea cossata mitä mä oon halunnu. (Kalle, 5v., koko)

Hahmouskollisuuden rajoja ei voida poistaa, sillä jos ne poistettaisiin cosplayn keskeisin elementti, hahmo, muuttuisi tunnistamattomaksi ja katoaisi vieden mukanaan cosplay -harrastajan subjektin. Rajat ovat kuitenkin siirrettävissä, koska hahmojen olemuskin on tulkittavissa. Hahmojen muuttaminen herättää harrastajissa ristiriitaisia näkemyksiä, sillä se leikittelee subjektiuden rajoilla ve-nyttäen normin rajoja ja häilyen soveliaan ja sopimattoman cosplayn välisessä tilassa. Harrastajien faniuden affektiivisuudesta kumpuavat kaksi haluamisen tapaa työntävät cosplayn ruumisnormien rajoja vastakkaisiin suuntiin. Ihailusta ja arvostuksesta juontuva halu tehdä hahmolle oikeutta tiukentavat normin rajo-ja, kun taas samaistumisesta syntyvät halu tehdä ja toteuttaa laajentavat sub-jektin ruumiin mahdollisuuksia.

Kumpikin haluista on lähtöisin samasta affektiivisuuden kokemuksesta ja yhtey-destä hahmoon, joten ne periaatteessa kumoavat toistensa vaikutuksen. Kes-keisessä roolissa on subjektin kokemus omasta ruumiistaan. Jos harrastaja ko-kee oman ruumiinsa riittämättömäksi tai sopimattomaksi hahmoon, halu toteut-taa cosplay vähenee hahmouskollisuuden rinnalla. Toisinpäin käännettynä posi-tiivinen kokemus omasta ruumiista mahdollistaa toteuttamisen halun. Hahmojen muuttaminen, tulkinta ja versioiminen lisäävät sekä harrastajan henkilökohtaista yhteyttä hahmoon että mahdollisuutta kokea oma ruumiinsa hahmoon sopivaksi ja näin ollen pystyvät laajentamaan hahmouskollisuuden normin rajoja.