Vilho Savela, 66, jonka alueella lähde sijaitsee, kuuluu yhä sen vakinai
siin käyttäj in. Pirteytensä salaisuuden hän sanoo piilevän juuri vedes
sä. Se antaa ainakin hyvän unen, hän vakuuttaa.
Unohtunut lähde
J
o Laukaa Konnevesi-lehti kiinnitti viime kesänä huomiota unohtuneeseen laukaalaiseen ter- veyslähteeseen Haapalan kylällä lähellä Suolahden rajaa. Lähde si
jaitsee mv. Vilho Savelan maalla, muutaman sadan metrin päässä ta
losta. Haapalahan on muutenkin tunnettu erikoisista lähteistään se
kä maaperästään, joka sisältää mm. kalkkimineraalia epätavallisen runsaasti.
Runnin terveyslähde, miksi ko.
lähdettä kutsutaan, on ulkonaiselta esiintymiseltään sangen vaatimat
toman näköinen. Sen sijainti on si
käli epätavallinen, että lähde on vain muutaman metrin päässä sy
västä, synkkää kuusikkoa kasva
vasta kurusta, jonka pohjalla lui- ruilee ääneti tummavetinen puro.
Kun ylitämme kahden pitkospuun varassa uoman, tiilemme lettope- räiselle suoläntille, joka ylitetään mättäältä mättäälle loikkimalla,
"ettei menisi lora virsuun”, niin
kuin sanotaan. Ja siinä se on, muu- tamankymmenen sentin läpimittai
nen läntti, joka piileskelee heini
kon ja pajupensaiden suojassa.
Kerrassaan mitättömän näköinen liri, jonka pinnalla kelluu rasvan- sekaista tahnamaista ainetta suo
lammikoiden tapaan. Silmiinpistä- vintä kenties on aivan sen vieressä oleva ruosteinen läntti, mikä on syntynyt siitä, että lähteestä valuu hiljalleen vettä lähelläolevaan pu
roon. Veden sisältämät mineraalit siinä saostuvat ruosteenkeltaiseksi sakaksi.
Tuo läikkä varmaan onkin ai
heuttanut sen, että terveyslähteen keksijät kiinnittivät siihen huomio
ta. He olivatkin varsin valistuneita kulttuurihenkilöitä, jotka kehtaa
esitellä. Löytö tapahtui joskus tar
kemmin määrittelemättömänä aika
na viime vuosisadan loppupuolella.
Ja löytäjät olivat Suomen kulttuu
rihistoriaan lähtemättömästi nimen
sä piirtäneet Akseli Gallen-Kallela, J. H. Erkko, Juhani Aho, ja hei
dän isäntänään paikallinen Suolah
den asemapäällikkö Ahonius. Löy- täessään lähteen herrat olivat tiet
tävästi syksyisellä metsästysretkel- lään.
Tuohon aikaan oli kovassa mai
neessa Iisalmen lähellä oleva Run
nin terveyslähde, jonka lähellä on yhä vieläkin kylpylaitos ja tervey-
denhoitokeskus. Runnin vesihän sisältää runsaasti rautakarbonaat- tia, hiili- ja piihappoa. Sitäpaitsi se on erittäin radioaktiivista. Ei ole tiedossa, miten Haapalan Runnin löytäjät menettelivät, mutta ei ku
lunut kauaakaan, kun lähde tuli laajalti tunnetuksi terveyslähteenä.
Arvattavasti he tutkituttivat ve
den, mutta ainakaan muistitiedois
sa ei ole, mitä aineita se mahdol
lisesti sisältäisi. Sen vesi maistuu aika erikoiselta, ei kovinkaan miel
lyttävältä, huolimatta siitä, että se on yhtä kirkasta kuin mikä tahan
sa lähteen vesi. Se ei vaikuta myöskään erikoisen kylmältä. Pul
loon säilytettynä se muodostaa öl- jymäisen, kellertävän kerroksen lasin pintaan.
Mistä sitten lähde sai nimensä Runni? Löytäjät yksinkertaisesti joko ristivät sen Iisalmen Runnin kaimaksi, tai sitten se tunnetuksi tultuaan, kun lähde suojattiin maa
han upotetulla lautakehikolla ”run- tilla”, sai nimensä siitä. Vähem
män luultavaa on, että se johtuisi ruotsinkielisestä sanasta brunn = kaivo, mutta ei kokonaan pois las
kuista.
Tiedot lähteen parantavasta ve
destä levisivät tiet miten, etenkin herrasväen keskuuteen. Varsinkin pyylevät, sappivikaiset herrasväen
Jatk. siv. 21
19
Liisa Hovilainen muistaa, että samat ihmiset tulivat kerta toi
sensa. jälkeen nauttimaan terveyslähteen vettä. Sitä lähetettiin myös tilauksesta kauempana asuville. Itse h? n ei sitä ole ko
keillut, mutta sanoo uskovansa sen parantavaan vaikutukseen.
Jäljennöskuva vanhasta kuvapostikort sta todistaa, että ainakin J. H. Erkko majaili Haapalassa terveyttään hoitamassa. Kortti on osoitettu talon isännälle, jonka luona hän oli majaillut 1904.
Se on osoitettu m v. A . Möttöselle Haapalaan ja sen sanoma kuuluu seuraavasti: ” Kerava, Tuusula 6. 8. 1904. Viimein pari päivää sitten saavuin kotiini. Teitä ja perhettänne hartaasti ter
vehtien J.H.E.” — Edelleen kortin vasemmassa yläreunassa on k rjoitus: ”Jos minulta olisi Teille unohtunut eräs saksankielinen kuvakirja niin pyytäis n lähettämään sen ristisiteenä Keravalle.”
rouvat alkoivat joukottain virrata lähteelle. Sen ympärille rakennet
tiin lankuista lava ja istuimia, sekä myös katos. Jonkin matkan päähän toiselle puolelle kuusikkokurua raivattiin tasaiselle kentälle jonkin
lainen kisailu- eli ajanvietteeksi tarkoitettu alue. Se varustettiin suurella keinulla ja parilla hyppy- laudalla.
Ja lähteen vedestä parannusta etsiviä virtasi paikalle kaikkialta.
Kun ei ollut mitään vartavasten rakennettuja majoitustiloja, saivat ympäristön talot heistä syrjäkylän yksitoikkoiseen elämään mukavaa vaihtelua ja vähän tulojakin tuo
via kesävieraita.
Lähteen vedestä yleensä sanot
tiin, että ” se meni jäseniin” . Sen vuoksi katsottiinkin liikunnalla olevan tärkeä merkitys veden pa
rantavan voiman ohella. Kisakent
tä muodostettiin juuri tätä ajatus
ta silmälläpitäen. Jotkut lähteelle saavuttuaan laskivat hieman vää
rin, ja nauttivat vettä jopa 40 la
sillista päivässä. Ei siis ihme, jos vesi meni "jäseniin” . Monet tote- sivatkin, ettei lähteen vesi sovi heille. Viisaammat tyytyivät koh
tuuteen, odottivat kärsivällisesti tuloksia — ja ennenkaikkea uskoi
vat vahvasti veden parantavaan voimaan.
Voi hyvin kuvitella, miten ky
läläisillä oli hauskaa seuratessaan lähteelle saapuneitten kymmenien henkilöiden, pääasiassa juuri tuol
laisten pyylevien herrasrouvien, pyllyilyjä ja hyppimisiä kisaken
tällä. Siinä olivat keinu ja hyppy- laudat todella kovilla. Neljäkym
mentäkin henkilöä kerrallaan ma
jaili lähteellä, joi vettä, voimisteli ja kisaili. Ja ihme olisi, ellei siinä sivussa olisi sattunut yhtä ja tois
ta pientä romanssiakin, sillä olihan vesi väkevää voimaltaan. Kerrotta
koon yhdestä noin esimerkin vuok
si, josta meille muisteli Paavo Ho
vilainen.
Paikallisena asukkaana tunnet
tiin muuan nuori mies', joka oli saanut syntymälahjanaan tavallis
ta edullisemman ulkonäön. Siitä syystä hän kantoikin liikanimeä
”Kaunis-Knuut” .
”Kaunis-Knuut” tuntui viihtyvän erikoisen hyvin lähteen luona olei
levien rouvien ja neitien joukossa, ja nautti varmaan suuresti heidän suosiotaan. Siellä kaikui nauru, laulu ja huoleton ilakointi. ”Kau- nis-Knuut” oli haluttu kaveri kei
nuun tai hyppylaudan toiseen pää-
21
Lähteen vedestä lienevät sen löytäjät teettäneet analyysin, ar
velee Paavo Hovilainen, mutta veden koostumuksesta ei ole säilynyt tietoja. Sietäisi uudelleenkin tutkia, hän edelleen ar
velee.
Siinä on keppi pystyssä lahteen vieressä ja muovimuki sitä var
ten, että jokainen voi ohi kulkiessaan siemaista virkistävän ku
lauksen.
hän, missä naiselliset siilot luon
nollisesti pääsivät erittäin hyvin oikeuksiinsa. Selvää on, että syn
tyi tuon tuostakin romanssinpoika- sia, joissa Knuut näytteli sankarin roolia. Mitä tapahtuikaan sitten ta
lojen tunnelmallisissa aitoissa ke- säöitten hämärinä hetkinä, siitä kertoivat vain huhut ja juorut.
Joskus ne paistuvat niinkin voi
makkaiksi, että tulivat jopa kotona puolisoaan ikävöivän aviomiehen korviin — ja silloin mies haki kii
reesti ryökkinänsä pois.
Mutta koska täällä maailmassa ei ole mikään pysyväistä, niin ei ollut myös tämänkään lähteen maine. Sen rinnalle ei kohonnut koskaan kylpy- ja terveydenhoito- laitosta. Usko parantavaan veteen ja muihin ihmeisiin on heikenty
nyt. Ja niin koki terveyslähde lo
pullisen unohduksen. Se tapahtui vähitellen. V. 1938 kävivät lähteel
lä viimeiset ulkopaikkakuntalaiset terveyttään hoitamassa.
Paikalliset asukkaat sen enää muistavat, hörpäsevät siitä vettä ohi kulkiessaan. Kisakenttä on metsittynyt, keinusta ja hyppylau- doista ei ole enää jälkeäkään. Kor- pirastaat hupattelevat kesäöin ja päivin syvän uoman tummassa kuusikossa ikäänkuin kaihoten menneitä muistellen.
U r h o Y l i t a l o