Horst Siebert
Aikuiskasvatustutkimus Saksan liittotasavallassa
Siebert, Horst 1986. Aikuiskasvatustutkimus Saksan liittotasavallassa. Aikuiskasvatus 6, 3, 116-120. -Saksan liittotasavallassa on perinteisten aikuiskasvatusorganisaatioi
den suosio ollut laskemassa samalla, kun uusien yhteiskuntaliikkeiden suosio on kasva
nut. Aikuiskasvatuksessa ovat työnantajat ja poliitikot korostaneet tuottavuutta lisää
vää aikuisopetusta. Näistä syistä ei aikuiskasvatustutkimus ole riittävästi kirjoittajan mukaan kehittynyt. Artikkelissa esitellään myös liittotasavallan aikuiskasvatustutki
muksen painopistealueita ja tuloksia.
Aikuiskasvatukseen liittyvät teoreettiset ja käytännölliset kysymykset ovat suurelta osip.
samankaltaiset Suomessa ja SL T:ssa johtuen siitä, että opetettavat aineet ovat sidoksissa vas
taaviin teollistumisen, demokratisoituminen ja yhteiskunnallisen tasa-arvoistamisen tahoilta tuleviin haasteisiin.
Ennen kuin ryhdyn hahmottamaan eräitä tie
teellisen teorian ja empiirisen tutkimuksen trendejä ja näkökol\tia, haluaisin kuvailla lä
hemmin aikuiskasvatuksessamme ja aikuskas
vatuspolitiikassamme tapahtunutta kehitystä.
Aikuisille tarkoitettujen kurssien lukumää
rät ja niille ilmoittautuneiden määrät ovat jat
kuvasti nousseet vuodesta 1970 lähtien, jolloin useita aikuiskasvatuslakeja säädettiin. Osoi
tuksena tästä kehityksestä mainittakoon, että kun teollisuutemme käytti 70-luvun lopussa työntekijöidensä ammatilliseen koulutukseen 4 miljardia DM, niin 1985 tämä summa oli kasva
nut 10 miljardiin. Tärkeimmäksi syyksi tähän taloudelliseen investointiin esitetään korkean teknologian nopeata kasvua erityisesti mikro
elektroniikan. Jopa aikuiskasvatusta harjoit
tavat julkiset instituutiot kuten kansalaisopis
tot ovat muuttumassa yhä enenevissä määrin sivistyslaitoksista "teknologian siirtoa" to
teuttaviksi laitoksiksi käyttääkseni uutta ai
kuiskasvatuksen iskusanaa.
Toisaalta keskustellaan jälleen kerran nyky
aikaisen "yleissivistyksen" sisällöstä. Työnan
tajille ja poliitikoille nykyaikainen yleissivistä
vä kasvatus ei kuitenkaan ole ensisijaisesti kei
no, joka palvelisi henkilön itsensätoteuttamisen
ja itsetunnon kehittämisen tarpeita, vaan väli
ne entistä paremman ammattitaidon saavutta
miseksi. Näin ollen em. yleissivistävä kasvatus pitää sisällään "avainominaisuuksia" kuten kommunikointitaito, yhteistyökyky ja, luo
vuus. Tästä johtuen nykyaikaisten tuotantolai- tosten johtohenkilöiltä edellytetään osallistu
mista, ei ainoastaan ammatillisille teknisille kursseille, vaan myös semiraareihin, joissa kä
sitellään ryhmädynamiikkaa, retoriikkaa, ja jopa transsendenttistä mietiskelyä.
Aikuiskasvatuksen hallitseva ja yhä tär
keämmäksi tuleva sosiaalinen funktio on tuot
taa ajanmukaista teknologista pätevyyttä (kva
lifikaatiota). Aikuiskasvatuksen muut kasva
vat ei-ammatilliset sektorit ovat nekin riippu
vaisia tästä kolmannesta teollisesta vallanku
mouksesta - jopa siten, että ne pyrkivät kor
jaamaan ja lieventämään tässä kehityksessä havaittuja haittoja. Tämä merkitsee mm. sitä, että työttömille pyritään järjestämään entistä enemmän kursseja; ei pelkästään heidän am
mattitaitonsa kehittämiseksi, vaan myös hei
dän integroimisekseen sosiaaliseen järjestel
mään sekä ideologisesti että tunneperäisesti.
Samoin tarvitaan lisää resursseja kulttuuriai
neita ja lisääntynyttä vapaa-aikaa varten.
Työttömille tarkoitettujen kurssien ja vapaa
aikaseminaarien lisäksi meillä järjestetään yhä enemmän vanhuksille eläkkeelle siirtymiseen valmistavia ohjelmia. Lisäksi psykologian kurssit ovat erittäin suosittuja, ja usein näillä kursseilla on terapeuttinen funktio.
Näiden perinteisten aikuiskasvatusinstituuti-
oiden nauttiman suuren suosion rinnalle ovat nousseet erilaisten "yhteiskunnallisten liikkei
den" toiminnot, jotka ovat useimmiten ristirii
dassa yhteiskunnassa yleisesti vallitsevan ny
kyaikaistamisen ja teollistamisen kanssa. Tär
keimmät "ruohonjuuriliikkeet" ovat ympäris
tö-, rauhan-, naisasia- ja kehitysmaaliikkeet.
Nämä "deschooling activities" vetävät puo
leensa nuoria yhä enenevässä määrin perinteis
ten aikuiskasvatusinstituutioiden kustannuk
sella.
Tästä näkökulmasta katsottuna aikuiskas
vatusjärjestelmämme on jakautumassa kahtia ja kenties useampaankin osaan. Perinteinen ai
kuskasvatusjärjestelmä on muuttumassa yhä enemmän taloudellisten ja sosiaalisten pyrki
mysten välineeksi. "V aihtoehtokenttä" ( al
ternative scene) on kuitenkin tuomassa esille uusia, antimoderneja arvoja ja "postmateria
listisia" elämännäkemyksiä. Nämä "vaihtoeh
toihmiset" arvostelevat perinteisiä aikuiskas
vatuslaitoksia siitä, että ne ovat osa poliittista järjestelmää.
Edellä mainittu sosiaalinen ja teknologinen muutos määrää myös aikuiskasvatustieteelle rajat ja tavoitteet. Tutkijoiden ja poliitikkojen - työnantajien välinen kuilu näyttää yhä suu
renevan. Poliitikot ja työnantajat, jotka päät
tävät tutkimusmäärärahoista, ovat ensisijaises
ti kiinnostuneita tehokkaasti ja menestykselli
sesti toimivasta aikuiskasvatusj ärjestelmästä ja mittana he käyttävät taloudellisia kriteereitä.
Tätä vastoin useat tutkijat painottavat itsensä toteuttamista, itsenäisyyttä, identiteettiä, ar
vostelukykyä, ja jokapäiväisen elämän rikas
tuttamista oppimisen kautta. Ennen kaikkea me tiedemiehet olemme kiinnostuneita itseoh
jatusta oppimisesta ja pohdiskelevasta itsekas
vatuksesta välineoppimisen lisäksi. Näin ollen, tutkijat usein tutkivat asioita, jotka liittyvät yksilöiden elämäkertatietoihin ja elinympäris
töön, aikuisopiskelijoiden je heidän opetta
jiensa väliseen vuorovaikutukseen, kun taas koulutuspolitiikan laatijoita kiinnostaa aikuis
kasvatuksen rakenteellinen toimivuus ja siihen kuuluvat koulutusohjelmat.
Edellä mainitusta johtuu, että SL T:ssa kriit
tinen, teoreettisesti orientoitunut tutkimustyö ei saa osakseen tarpeeksi varoja eikä kiinnos
tusta. Poliittista mielenkiintoa osoitetaan kyl
läkin tutkimuksiin, joissa tutkitaan kansalais
ten "suhtautumista" sosiaalisiin muutoksiin tai työttömien ja muiden kohderyhmien moti:
voitumista pätevöittämiskursseilla. Mikro
elektroniikan koulutussuunnitelmat ovat myös erityisen arvostettuja.
Mutta mitkä ovat aikuiskasvatuksen empii-
risen tutkimuksen tärkeimmät tulokset vii
meisten 20 vuoden ajalta? Painotan seuraavas
sa neljää tutkimusteemaa: 1) oppimismotivaa
tio ja osallistuminen, 2) oppiminen ja opetus kursseilla, 3) institutionaaliset rakenteet ja koulutuspolitiikka, 4) oppimistarpeet ja yh
teiskunnalliset haasteet.
1. Motivoituminen aikuiskasvatuksessa
Aikuisten motivoitumista osallistua aikuis
kasvatukseen tutkittiin hyvin runsaasti 70-lu
vulla. Tutkimukset perustuivat sekä tilastotie
toihin että empiirisiin havaintoihin. Saksan liittotasavallassa - kuten useimmissa teollistu
neissa maissa - aikuiskasvatusinstituutioissa aliedustettuina ovat aikuiset, joilla on heikko ammattitaito ja vähäinen koulunkäynti, asu
vat maaseudulla sekä ovat ulkomaalaisia.
Naisten osallistuminen on vähäisempää am
mattilaisilla, teknisillä ja poliittisilla kursseilla.
Nämä tilastolliset tosiasiat eivät kuitenkaan kerro juuri mitään näiden ryhmien todellisesta oppimishalusta, sillä ohjelmatarjonta näitä ih
misiä ajatellen on usein riittämätön. Aikuisten oppimismotivaatio on sittenkin riippuvainen aikaisemmista koulukokemuksista, kokemuk
sista aikuiskasvatuksesta, ammatillisista ja yh
teiskunnallisista haasteista ja palkkioista, po
liittisista ja kultturellisista harrastuksista, elä
mään ja uraan liittyvistä suunnitelmista. Opti
mistiset henkilöt ja ne joilla on korkea epävar
muuden sietokyky ovat enemmän opiskelusta kiinnostuneita kuin elämässään pettyneet ja ne joilla on runsaasti ennakkoluuloja. Eräiden tutkijoiden mukaan muutokset ja kriisit ihmis
ten elämässä lisäävät oppimismotivaatiota.
Perinteiset kvantitatiiviset tilastolliset tutki
musmenetelmät ovat epätyydyttäviä etsittäessä relevanttisuutta em. yksilö- ja ympäristöteki
jöille. Näin ollen onkin jo muutamia vuosia sitten päädytty elämäkertatietoihin kohdistu
neisiin tulkinnallisiin tutkimusmenetelmiin, jotta oppimismotivaation monimutkainen si
säinen että ulkoinen verkosto voitaisiin ottaa huomioon. Keskeinen ongelma on ·tulosten yleistettävyys; meillä on joukko kiintoisia yk
sittäisiä elämänvaihetutkimuksia, mutta vain muutamia yleistettävissä olevia tuloksia.
2. Oppiminen ja opettaminen
Tilanne on edellä esitetyn kaltainen tutkit
taessa oppimista ja opettamista aikuiskasva
tuskursseilla. Hannoverissa kokeiltiin ja pa-
Aikuiskasvatus 3/1986 117
ranneltiin kvantitatiivisia aikuiskasvatuskurs
seihin kohdistuvia havainnointi- ja analysoin
timenetelmiä 70-luvun alkupuolella. Saimme todeta, että aikuiset pitävät perinteiöiä koulu
maisia opetusmenetelmiä parempina, joskin he samalla pelkäävät näitä "autokraattisia" me
netelmiä. Mikäli opiskelijat voivat osallistua päätöksentekoon opetettavien aineiden ja me
netelmien suhteen, niin erityisesti ne aikuiset, joilla on korkeampi koulusivistys menestyvät paremmin ja ovat tyytyväisempiä kuin ne opis
kelijat, joille ei tarjota osallistumisen mahdol
lisuutta. Luokittelimme kaikki keskusteluissa esille tuodut lausunnot kahteen kategoriaan: 1) lähinnä oppiainekseen suuntautuneet lausun
not ( informaatio, huomautus, kysymys) ja 2) lähinnä opiskelijaan suuntautuneet havainnot (palaute, yhteenveto, kertaaminen, evaluoin
ti). Kognitiiviset ja emotionaaliset tulokset ovat parempia runsaasti oppilasorientoitunut
ta kommunikointia käyttävillä kursseilla kuin muilla kursseilla. Vaikuttaa siltä, että on pa
rempi opettaa vain muutamia faktoja ja aihei
ta, mutta opettaa ne intensiivisesti. Huonoim
mat tulokset saatiin kursseilla, joiden sisältö oli laaja, mutta vailla struktuuria.
Toinen yllättävä tulos: vaatimattoman kou
lutuksen omaavat henkilöt näyttävät oppivan paremmin kuin hyvin koulutetut, koska vii
meksi mainitut ovat usein liian skeptisiä ja jos
kus vakuuttuneita siitä, että he ovat asioista paremmin perillä kuin heidän opettajansa.
Heidän keskeytysprosenttinsa on korkeampi, eivätkä he valmistaudu opiskeluunsa niin in
tensiivisesti kuin vähemmän koulua käyneet kurssilaiset.
Kvantitatiivisten havainnointien, testien ja kyselytutkimusten avulla olemme saaneet run
saasti tietoa kommunikaation rakenteesta, tie
tomäärän kehittymisestä, emotionaalisesta tyydytyksestä jne. Toisaalta asennemuutoksis
ta, uuden tiedon integroinnista kognitiivisiin skeemoihin, opiskelijoiden ja opettajien näke
mysten eroista sosiaalisissa ja poliittisissa on
gelmissa ("Deutungsmuster"), henkilön elä
mäkertatapahtumien määräämästä uuden kognititiivisen tiedon modifioitumisesta meillä on vain vähän tietoa. Tästä puutteellisuudesta johtuen eräät tutkijat ovat viime vuosina miel
tyneet tulkitsevien menetelmien käyttöön op
pimistapahtuman tutkimisessa. He pyrkivät rekonstruoimaan tyypillisiä '' avainsekvensse
jä" eri kursseista todellista etenemistä noudat
taen, ja analysoivat ja kommentoivat näitä keskustelujasarjoja hermeneuttisesti. Näin me
netellen he ovat saaneet tietää millä tavoin akateemisesti koulutetun opettajan ja työläis-
taustan omaavan opiskelijan ajatuskategoriat ja heidän tapansa nähdä ongelma eroavat toi
sistaan. Opettajat pyrkivät aina yleistämään ja luokittelemaan, kun taas kurssilaiset kertovat ammattikokemuksestaan peräisin olevia konk
reettisia esimerkkejä ja tapahtumia. Usein osa
puolet ymmärtävät toisensa väärin vaikka pu
huisivatkin samasta aiheesta ja käyttäisivätkin samoja sanoja. Esimerkiksi sana "vapaa-aika", jolla on työttömälle eri merkitys kuin vakitui
sessa toimessa olevalle opettajalle.
Edellä esitetyn kaltainen kvalitatiivinen lä
hestymistapa on varsin monimutkainen. Tästä johtuen sen käyttö oppimistutkimuksissa on aina tähän päivään asti ollut varsin vähäistä.
3. Institutionaaliset rakenteet ja kasvatuspolitiikka
Kolmas tutkimussektori käsittää analysoin
nin, joka kohdistuu institutionaalisiin raken
teisiin, taloudellisen tuen kanavoitumiseen, keskitettyihin ja hajautettuihin ohjelmiin, PR
toiminnan tehokkuuteen, tavanomaiseen ja poikkeavan ("vaihtoehto-") aikuiskasvatuk
sen eroavaisuuksiin. Tämä sektori kattaa myös historialliset tutkimukset ja tuottaa raportteja palkalliseen opintovapaan tuloksista (eräissä osavaltioissa meillä on voimassa lakeja pal
kallisesta opintovapaasta). Näiden otsikoiden ' alla meillä on runsaasti julkaisuja, mutta vain muutamia systemaattisia empiirisiä tutkimuk
sia. Useimmissa raporteissa pelkästään kuvail
laan taloudellista tukea, innovaatio-ohjelmia, tai uusia kokeiluluontoisia projekteja (esim.
kokeiluluontoisia seminaareja, jotka on tar
koitettu erityisryhmille kuten työttömille, vammaisille tai ulkomaalaisille).
Vakiintuneiden aikuiskasvatusinstituutioi
den ja uusien yhteiskuntaliikkeiden piirissä toimivien itseohjautuvien opintoryhmien väli
set erot ovat juuri nyt mielenkiintoiset. Useim
mat näistä raporteista ovat enemmän ideologi
sesti kuin empiirisesti orientoituneita. Useim
miten kirjoittajat uskottelevat, että oppiminen perinteisten instituutioiden ulkopuolella on vä
liinputoajaryhmille tehokkaampaa, luovam
paa ja antoisampaa. On kuitenkin myönnettä
vä, että suurelta osin nuorempi sukupolvi kart
taa perinteisiä kursseja ja ohjelmia. Heidän ar
vostelunsa kohdistuu byrokratiaan kokonai
suudessaan, perinteisiin poliittisiin puolueisiin sekä ammattiyhdistysliikkeeseen, kirkkoihin, kouluihin ja jopa kansalaisopistoon. He eivät usko perinteisiin menestymisen muuttuvuu
den, teknisen edistymisen, aseellisen puolus
tuksen ym. arvoihin. Heidän pettymykselleen löytyy useita syitä ja siksi on ymmärrettävää,
että uusien yhteiskunnallisten liikkeiden ideat kiehtovat heitä. Mielestäni aikuskasvatuksen perinteisten instituutioiden on löydettävä uu
sia, puoleensa vetäviä toimintamuotoja, muu
toin ne tulevat menettämään tämän nuorem
man sukupolven '' asiakaskuntana''.
4. Yhteiskunnan oppimistarpeet
Neljännen tutkimussektorin aiheina ovat yh
teiskunnassa vallitseva oppimisilmapiiri, talou
delliset ja sosiaaliset koulutustarpeet, sekä ajankohtaiset tieteellisen kehityksen muka
naan tuomat haasteet. Noin 15 vuotta sitten opetussuunnitelmatutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään tulevaisuuden oppimistarpeet ja vaikutukset eri elämäntilanteita ajatellen. Tä- _ mä laaja-alainen tutkimusohjelma toteutui kuitenkin vain tiettyjen yksityiskohtien osalta.
Tänä päivänä keskustellaan ensisijaisesti kolmesta asiasta: 1) massatiedotusvälineiden vaikutuksesta ihmiskunnan käyttäytymiseen, ajatteluun ja oppimishaluihin, 2) elämänarvo
jen muuttuminen "materialistisista" "post
materialistisiksi", ja 3) korkean teknologian taitojen välttämättömyys, ei ainoastaan am
matin kannalta, vaan jokapäiväisen elämän kannalta. Aikuiskasvatuksen on tärkeää saada selville millä tavoin elämän tietokoneistaminen vaikuttaa ajatteluumme, tunteisiimme ja sosi
aalisiin kontakteihimme. Seuraavassa vain muutama näkökulma näistä monisäikeisistä ongelmista:
1. Massatiedotusvälineillä, erityisesti televi
siolla, näyttää olevan kyky imeä kiinnostusta enemmän kuin stimuloida pitkävaikutteista, institutionalisoitua oppimista. Esimerkiksi:
tärkeät yhteiskunnalliset ongelmat - ympäris
tö, rauha, työttömyys, kolmannen maailman köyhyys - koskettavat monia ihmisiä ja nämä aiheet ovat päivittäin esillä tiedotusvälineissä.
Aikuiskasvatusseminaareja näistä ongelmista kuitenkin kysytään tai vaaditaan vain harvoin.
Ihmiset eivät halua teoreettista keskustelua näistä aiheista. He ovat kiinnostuneita käytän
nönläheisistä kursseista kuten energian säästö
toimista kotioloissa, puhtaitten puutarha
tuotteiden viljelystä, luontaisravinnosta.
2. Perinteiset arvot (esim. työ, menestymi
nen ammatissa, ansiotulojen kasvu, sosiaali
nen liikkuvuus) menettävät asemiaan "post
materialistisille" arvoille ( esim. sosiaaliset kontaktit, lisääntynyt vapaa-aika, luova kult
tuuritoiminta, terveys, ympäristönsuojelu).
Sukupolvien välille on muodostunut arvokui-
lu. Teollinen elämäntapa poikkeaa ekologises
ta elämännäkemyksestä. Myös perinteiset luonnontieteet saavat osansa tästä arvostelus
ta. 3. Tärkeimmät tutkimuspolitiikan aiheet ovat: a) ihmisen pätevöittäminen uuden elek
troniikan käyttäjiksi ja b) ihmisten henkinen sopeuttaminen tietokoneyhteiskuntaan. Tutki
jat analysoivat teknologisen innovaation seu
rauksia useissa tuotantolaitoksissa ja havaitsi
vat yhä merkittävimpiä eroja "voittajien" ja
"häviäjien" välillä. Vain "voittajat" tarvitsi
vat ja hankkivat uutta teknistä know-how'ta, kun taas "häviäjät" tulevat epäpäteviksi ja heidän mahdollisuutensa löytää kiinnostavam
pia ja hyvin palkattuja työpaikkoja heikkeni
vät. Tästä huolimatta politiikot ja työnantajat vaativat "hyökkäystä pätevyyden turvaami
seksi", he pelkäävät uudenlaista mikroelektro
niikan "lukutaidottomuutta". He ovat va
kuuttuneita siitä, että tämänkaltainen moder
nisaatio on ainoa tie edistykseen ja että skepti
kot ovat ajastaari jäljessä. Näin ollen, tukea myönnetään, ei ainoastaan pätevöittämispro
jekteille, vaan myös "hyväksymisprojekteil
le".
Nämä ristiriitaiset keskustelut, joita käy
dään automatisaatiosta, ydinenergiasta ym.
valottavat sitä syvää ideologista kuilua, joka yhteiskunnassamme on todettavissa ja joka heijastuu erilaisina käsityksinä nykypäivän elä
mästä ja sosiaalisesta tulevaisuudesta. Asetel
maan "teknokraatti contra ekologi", liittyen eräät kasvatustieteilijät etsivät "kolmatta tie
tä". He kyselevät uutta määritelmää sivistyk
selle, määritelmää, joka olisi asenteeltaan posi
tiivinen, mutta silti kriittinen teknistä kehitystä kohtaan. Nämä tutkijat pyrkivät laajentamaan pohdiskelevan oppimisen vaikutuspiiriä, jotta sen kautta voitaisiin turvata ihmisille heidän henkilökohtainen identiteettinsä ja saada ai
kaan tyydyttäviä ratkaisuja teollisen nyky-yh
teiskunnan perusongelmiin. Useimmat tämän linjan omaksuneista tutkijoista ovat vakuuttu
neita siitä, että marxilaiset kategoriat ja käsi
tykset eivät ole suinkaan irrelevantteja, mutta riittämättömiä ne ovat tämän päivän todelli
suudessa.
Vaikuttaa siltä, että aikuisten on välttämättä opittava enemmän kuin ennen ja lisäksi tämän oppimisen on oltava luonteeltaan sellaista, että he kykenevät sen avulla tekemään ratkaisuja inhimillisellä ja vastuullisella tavalla. Meidän tulee oppia muuttamaan perusteellisesti arvo
jamme, asenteitamme ja käyttäytymistämme, olkoonkin, että tällaista filosofiaa usein pide
tään romanttisena, idealistisena haaveiluna ja
Aikuiskasvatus3/1986 119
nykyajan vastaisena.
Olen vakuuttunut, että aikuiskasvatus tar
vitsee, paitsi enemmän empiiristä tutkimusta, niin myös tutkimuksia, jotka perustuvat ihmis
kunnan olemassaolon teoriaan, ihmiskunnan filosofiaan, uuteen etiikkaan, johon sisältyy vastuumme tulevaisuudesta, kolmannesta maailmasta ja luonnosta yleensäkin.
Yhteenveto
Saksan liittotasavallassa aikuiskasvatus (ja erityisesti ammatillinen aikuiskasvatus) on kas
vatuksen kenties koko kulttuurijärjestelmän voimakkaimmin kehittyvä sektori. Pääasialli
simpana syynä tähän on teknologinen kehitys ja sen mukanaan tuomat ongelmat. Tärkein poliittinen päämäärä on sopeuttaa ihmiset tä
hän tekniseen ja sosiaaliseen muutokseen. Po
liitikot pyrkivät siis edistämään tämän moder
nisaation edellyttämää pätevöittävää koulutus
ta ja sen hyväksyntää. Valtiovalta ja teollisuus ovat erittäin kiinnostuneita innovoivista, te
hokkuuteen tähtäävistä projekteista ja vähem
män kiinnostuneita teoreettisesti suuntautu
neesta perustutkimuksesta.
Saksassa meillä on paljon tutkimusjulkaisu
ja aikuskasvatuksesta. Toisaalla on teoreettisia esseitä, joista puuttuu empiirinen tieto; toi
saalla on raportteja ja kyselyitä, joista puuttuu teoreettinen tausta. Se mitä me tarvitsemme on enemmän teoriaan, jopa antropologiaan pe-
rustuvaan empiiristä tutkimusta.
Tutkimusmemetelmien käytössä olemme siirtyneet kvantitatiivisesta, normat11v1sesta paradigmasta kvalitatiiviseen, tulkitsevaan pa
radigmaan. Tästä seuraa yhä suureneva jouk
ko tapaustutkimuksia oppimiselämäkerroista ja oppimistilanteista, mutta vain muutamia yleistettäviä tuloksia. Tavallisimmat yleistu
lokset aikuisten oppimisesta ovat joko triviaa
leja, spekuloivia tai sitten erittäin yksityiskoh
taisia. Aikuisten oppimistyyleissä ja oppimis
tarpeissa ilmenevä vaihtelu näyttää olevan yhtä laajaa kuin elämäkerroissa ja elämänkoke
muksissa havaittava vaihtelu.
Henkilökohtainen mielipiteeni edellä mai
nituista havainnoista on: On tuskin mahdollis
ta hahmottaa ideaalisia opetusmenetelmiä.
Tiedon sisäistäminen ja integrointi aikuisten kognitiivisiin rakenteisiin tapahtuu erittäin yk
silöllisellä tavalla. Aikuisten kasvattaminen tai opettaminen input-output -mallin mukaan on hyvin rajallista. Aikuiskasvatuksen parissa toi
mivan opetushenkilöstön on kiinnitettävä eri
tyistä huomiota opetusympäristöön ja oppimis
olosuhteisiin, jotta ne stimuloisivat itse-opis
keluun ja vahvistaisivat itsenäisyyttä, ja siten.
edistäisivät sosiaalista oppimista ja ryhmän jä
senten keskinäistä ymmärtämystä.
Kymmenen vuotta sitten uskoin löytäväni enemmän konkreetteja vastauksia aikuisten oppimiskysymyksiin. Mutta kysymykset ovat vain lisääntyneet.